خودروهای دیزلی در بازار خودروی کشورمان طرفداران زیادی نداشته و البته مسائل قدیمی به همراه زیرساختهای ضعیف نقش پررنگی در این موضوع بازی میکنند. تصورات قدیمی درباره زمختی و خشن کار کردن خودروهای دیزلی و همچنین کیفیت پایین سوخت تولیدی از جمله دلایل رویگردانی از خودروهای دیزلی هستند. البته در چند سال اخیر شاهد عرضه وانت نیسان دیزلی بودیم که هماکنون به نظر میرسد خریدار چندانی ندارد.
اما پس از رسوایی دیزل گیت فولکسواگن و پیش آمدن بحث آلایندگی و هوای پاک، خودروهای دیزلی در سراسر دنیا نیز تحت فشارهای زیادی قرار گرفتهاند. گفته میشود این خودروها نسبت به مدلهای بنزینی آلایندگی بیشتری دارند. بنا بر اخبار منتشر شده به زودی خودروهای دیزلی شاید مالیات بیشتری پرداخت کنند اما هنوز هم دلایل زیادی برای خرید خودروی دیزلی وجود دارد.
- مصرف سوخت بهتر
در موارد بسیاری نسخه دیزلی یک خودرو کممصرفتر از نسخه بنزینی همان مدل خواهد بود. بسیاری از خودروهای دیزلی مدرن میتوانند به مصرف سوخت حدود ۴.۵ کیلومتر در ساعت دست یابند که تنها تعداد معدودی از پیشرانههای بنزینی میتوانند به چنین عملکردی نزدیک شوند. برخی پیشرانههای دیزلی حتی برخی خودروهای هیبریدی را نیز از نظر مصرف سوخت به چالش میکشند.
- محدوده حرکتی بیشتر
مصرف سوخت کمتر به این معنی است که شما بدون نیاز زیاد به سوختگیری دوباره میتوانید به راه خود ادامه دهید بنابراین اگر جایگاههای سوخت را زیاد دوست ندارید این هم یک مزیت دیگر برای شماست. سوخت دیزلی شاید اندکی گرانتر باشد اما محدوده حرکتی بیشتر آن نسبت به بنزین این موضوع را جبران میکند.
- مدتزمان رانندگی بیشتر، خودروی دیزلی بهتر
این موضوع ارتباط تنگاتنگی با محدوده حرکتی دارد. اگر شما معمولاً فواصل طولانی به رانندگی میپردازید بهتر است خودروی دیزلی بخرید زیرا مجبور نیستید به زودی سوختگیری نمایید. اگر اکثر اوقات در بزرگراهها هستید نیازی به سرویس خودرو هر چند روز یکبار نخواهید داشت.
خودروهای دیزلی معمولاً دور پیشرانه پایینتری نسبت به خودروهای بنزینی مخصوصاً در سرعتهای بالا دارند. این امر باعث کاهش هزینهها میشود زیرا پیشرانه کارکرد مناسبی داشته بنابراین قطعات آن طول عمر بالاتری خواهند داشت.
- آرامش و رفاه بالا
تصورات قدیمی مبنی بر اینکه خودروهای دیزلی همانند تراکتور کار میکنند را دور بریزید. این طرز تفکر درباره خودروهای دیزلی قدیمی صحیح است و اگرچه برخی از نمونههای دیزلی امروزی نیز صدای خشنی در زمان استارت دارند اما اکثر آنها پس از گرم شدن بسیار آرام کار میکنند. در سرعتهای بالا، یک پیشرانه مدرن دیزلی به حدی آرام و ساکت کار میکند که صدای آن موجب آزار نمیشود.
- توانایی یدک کشی بالاتر
پیشرانههای دیزلی به خاطر اینکه گشتاور بیشتری تولید میکنند در بحث ظرفیت یدک کشی بهتر از نمونههای بنزینی عمل میکنند. گشتاور خودرو تعریف کننده چگونگی احساس خودرو در زمان شتاب گیری است. در پیشرانههای دیزلی، بخش اعظم گشتاور در دورهای پایین تولید میشود.
اگر بیشتر اوقات وسیلهای را پشت خودرو یدک میکشید، یک پیشرانه گشتاوری انتخاب بهتری برای حرکت در سرعت و سربالاییها بوده در غیر این صورت احساس به تقلا افتادن خودرو و پیشرانه را خواهید داشت.
- سریعتر در خط پایان
به خاطر تولید گشتاور زیاد در دورهای پایین، خودروهای دیزلی معمولاً در رسیدن به پایان خط سریعتر از نمونههای بنزینی هستند. پیشرانههای بنزینی معمولاً تمامی قدرت خود را در دورهای بالایی ارائه میکنند. اگرچه شاید شما از خودروی دیزلی در مسابقات درگ استفاده نکنید اما داشتن خودرویی که قدرت خود را در دورهای پایین ایجاد میکند خوب است. بدین ترتیب خودروهای دیزلی در شرایط رانندگی واقعی عملکرد بهتری داشته و اندکی سریعتر احساس میشوند.
Sina
۸ آبان ۱۳۹۶بهرحال به نظر شما در کل خرید خوردروی دیزلی کار عاقلانه ای هست یا نه ؟
خداییش موتورهای دیزلی حجم های انتخابی بهتری هم دارن مثلا پرادو ۶ سیلندر ۳لیتری رو فقط دیزلی میزنه یا لندکروزر ۸سیلندر ۴.۵ لیتری که بنظرم از حجم ۵.۷لیتری بنزینی منظقی تره
حالا کار ندارم دیزل سوخت ارزونتریه تو لندکروزرت هرچی میخوای بریز حالا صدی بیست لیترم بسوزونه بیخیال قدرتشون بیشتره اصتحلاکشون کمتره پس چرا استقبال ازش کمه این همه ولوو و ایسوزو چجوری دارن کار میکنن
البته دوستم با باباش رفت یه تویوتا هایلوکس 2016 بخرن گفت دیزلیش خیلی صدا میداد همون بنزینی رو خریدیم…
اگه ادم بدونه در دراز مدت موتوری مشکلی پیش نمیاد واقعا عشقه که یه لندکروز دیزلی بخری بزنی به جاده خداییش این لندکروز trd رو ببین چ رخی داره ۸نفر بشینن داخلش
https://www.dubicars.com/2017-toyota-land-cruiser-200-v8-45l-turbo-diesel-8-seat-automatic-trd-edition-121458.html
hussein
۸ آبان ۱۳۹۶تفاوت بنزین و دیزل در قیمت خیلی نیست، تا چند سال پیش یادمه دیزل گرونتر از بنزین با اکتان 95 بود ولی الان تقریبا یک قیمت و گاهی دیزل ارزونتر هست
مالیاتی که بر روی سوخت اعمال میشه به این صورته که 6.41 کرون مالیات برای هر لیتر بنزین و 5.68 کرون هم مالیات به ازای هر لیتر دیززل هست، و به علاوه ی این مقدار 25 درصد هم مالیات فروش هم اضافه میشه که تقریبا هفتاد درصد قیمت یک لیتر بنزین مالیات هست
شخصا هایلوکس رو سوار شدم دیزل تو سوئد ماشینهایی مثل اماروک و هایلوکس که شخصا چند مدت سوار شدم ، همشون دیزل هست،
خودم هم شخصا برای کارهایی غیر از شهر دیزل رو دوست دارم
تنها دلیلی که باعث انتخاب دیزل میشه مصرف کمتر نسبت به مسافت طی شده هست.
بر خلاف کشورهایی مثل ایران، تو سوئد مردم تک سوار نیستن و خیلی کم استفاده ی غیر کاری از اتومبیل دارن، به جرات میتونم بگم که شاید بیشترین استفاده از اتومبیل تو حمل و نقل و کسب و کار هست. برای این قشر هم بهترین انتخاب دیزل هست
hussein
۸ آبان ۱۳۹۶خودروهای هایلوکس و اماروک بنزین سوز که سوار شدم اصلا اونطور که شما میگید پر سر و صدا نبودن
مجید
۸ آبان ۱۳۹۶من تنها خودروی دیزلی غیر سنگین تو ایران فقط یک مدل تویوتا هایلوکس دیدم.مالکش تو کار ساخت و ساز بود و باهاش سر پروژه میرفت و از مصرف کم و گشتاور خوب و کشش عالیش راضی بود اما فریادش از بابت کمبود جایگاه سوخت دیزل و صف طولانی بین ماشین های سنگین(که بعضی ها ظرفیت باک 1300 لیتری دارن!!!) و از همه بدتر کیفیت افتضاح گازوییل که آب قاطیش بود به هوا رفته بود.برای حل این مشکل هم با یه هزینه سنگین یه مکمل خاص از خارج آورد و گازوییل رو هم مثل راننده کامیون ها با گذاشتن دستکش یه بار مصرف و گذاشتن جوراب مردانه روی نازل میزد!!!!!!!خودش میگفت تو این 75هزار کیلومتر هیچ مشکل موتوری نداشت و بعد از اصلاح سوخت دیگه مشکل شتاب و قدرت بر طرف شد
حمیدرضا
۸ آبان ۱۳۹۶با خیلی از موارد این لیست موافقم دلیل عدم استقبال در کشور ما نبود جایگاه سوخت در داخل شهرهاست الان من خودم برای خودروی گازسوز شدیدا از نظر جایگاه سوخت مشکل دارم این در مورد خودروهای دیزلی خیلی بیشتر صدق میکنه
آقا قاسم
۸ آبان ۱۳۹۶یه سوال ؟؟؟
آیا گازوئیل های کشور ما که اینقدر میگن کثیفه برا استفاده ی خودرو های شخصی و سواری ایرادی نداره؟و موجب خرابی ماشین نمیشه؟
MAHDI . CHEVROLET
۸ آبان ۱۳۹۶چون المانی هایی که بعضیا سنگشو به سینه میزنن (مراجعه به پست های بعد و قبل این مطلب) اعتباری برای دیزل نذاشتن
hussein
۸ آبان ۱۳۹۶شرکتهای المانی نقش موازی با دلایل اصلی کنار گذاشتن دیزل رو تو این زمانی بازی کردن
خودروهای دیزلی به علت اینکه نیتریک اکسید تولید میکنن شامل قطعات گرونتر و پیشرفته تری هستن
تا چند سال پیش که سیستم مالیاتی فروش خودرها نوع دیگه ایی بود تو اروپا یک خودروی دیزل به طول معمول سالی چهارصد یورو به بالا مالیات میپرداختن ولی بعد اینکه این سیستم مالیاتی تغییر کرد و بر اساس مقدار سوخت مصرفی شد، مالیات سالانه خیلی کمتر شد و حتی به نصف مالیاتی که خودروهای بنزینی میپرداختن رسید.
قبل این تغییر سیستم مالیاتی کسانی که خودروی دیزل میخریدن عموما به دو دلیل میخریدن، یکی اینکه مسافت طولانی میپیمودن و این مالیات بالا از طریق دیگه جبران میشد و اینکه خودروهای دیزل رو به خاطر گشتاوری بالا و دور موتور پایین برای کسب و کار میخریدن
ولی بعد تغییر سیستم مالیاتی فروش خودروهای دیزل خیلی بالا رفت، خیلی از کسانی که خودروی شخصی میخریدن هم به سمت دیزل رفتن.
ولی طی این یکی دو سال، مقدار ذرات معلق و خطرناک تو شهرها به شدت بالا رفته و مخصوصا ذراتی که از خودروهای دیزلی تولید میشن که خطرناکتر از بنزینی هستن، و اینکه کشورهای اروپایی و امریکایی که طبق معمول خیلی نگران این چیزها که برای ما جهان سومی ها بی اهمیته، هستن شروع به تغییر رویه کردن. دیزل گیت هم دال بر این قضیه شده. حتی میتسوبیشی ژاپن و جنرال موتور هم درگیر این قضیه شدن و باعث بی میل شدن مردم به خرید خودروهای دیزلی شدن
aston martin
۸ آبان ۱۳۹۶با دیزل که آشنا نیستم ولی ماشین سی ان جی فوققق العاده معقوله از نظر قیمت سوخت
مسیری رو که با اتوبوس که ارزان ترین وسیله نقلیه است با نه تومن میرمو میام با خودرو گاز سوز با شش تومن طی میشه
ینی واقعا ارزشمنده گاز
hussein
۸ آبان ۱۳۹۶سی ان جی بدترین نوع سوخت هست، الودگی کمتری نسبت به سوختهای دیزل و بنزین داره ,ولی زیرساختهای اون مثل بنزین و دیزل گسترده نیست، دامنه ی حرکتی نسبت به هربار سوختگیری خیلی کم هست.
قیمت گاز هم تو اکثر کشورهای پیشرفته چندان فرقی با دیزل و بنزین نداره. پس روی این مورد سرمایه گذاری نمیکنن. چون هم هم دیزل هم بنزین و هم گاز سوختهای فسیلی هست و الایندگی دارن . سرمایه گذاری ها هم بر روی جایگزین سوختهای فسیلی هست نه بر روی سوخت فسیلی
سرمایه گذاری های گسترده فعلا بر روی هیدروژن و الکتریکی هست که بهترین گزینه برای سوختهای فسیلی هست. به طوری که تو سووئد تقریبا تو همه ی مناطق کشور تو مکانهای عمومی محلی برای شارژ خودروهای الکتریکی وجود داره.
همین الان تو سوئد مناطق خیلی کمی هست که دارای ایستگاه گاز باشه. تو سوئد هم خودروهای گازسوز وجود داره که از ایستگاه های مخصوص که گاز خودشون رو از روش بیوگاز به دست میارن گاز میزنن، بر خلاف ایران که از استخراج فیلدهای گازی به دست میاد.
مهمترین دلیل این هست که کشورهای غربی و پیشرفته که به صورت سنتی مهمترین بازارهای فروش خودرو هست در حال ایجاد زیرساختهای سوخت غیرفسیلی برای حمل نقل هستن، که چین هم شامل این کشورها میشه و غیر منطقی و عقلانی هست که روی گاز سرمایه گذاری کنن
aston martin
۹ آبان ۱۳۹۶من از منظر اقتصادی گفتم
من مسیری که با خودروی گاز سوز با شش تومن سوخت گیری میام رو اگر بخوام با بنزینی بیام باید بیست شش تومن پول خرج کنم
از این جهت چطور میتونیم نتیجه بگیریم که سی ان جی بده؟
این بیست تومنی که صرفه جویی شده در مبالغ کلان میلیون ها تومن میشه
Iman
۱۲ شهریور ۱۴۰۲بعد همه این مبلغ هزینه تعمیر موتور میشه
Sasanb206
۱۹ بهمن ۱۳۹۷قیمت گاز با بنزین و دیزل توی اوکراین که من هستم خیلی فرق داره . یک سوم هست دقیقا قیمت گاز . بقیه جاها رو نمیدونم . ولی اینجا به شدددددت می ارزه
saeed
۸ آبان ۱۳۹۶مگه دلیل آلودگی کلان شهر ها درست کار نکردن موتور های دیزل در ارتفاع زیاد نیست؟
hussein
۸ آبان ۱۳۹۶موتورهای دیزلی با فشار کار میکنن، تو ارتفاعات بالای سه هزار کیلومتر فکر کنم که موتور برای ایجاد فشار برای احتراق نیاز به توان بیشتری داره. ولی اکثر کشورها تو ارتفاع بین هزار تا دو هزار و اکثر بزرگ و مناطق پرجمعیت جهان تو ارتفاع حدودا صفر تا پانصد متری قرار دادن.
هوای سرد سنگینتر از هوای گرم هست. خودروهای دیزل ذرات بسیار خطرناکی تولید میکنن به اسم نیتریک اکسید. وقتی هوا سرد باشه نیتریک اکسید و دیگر ذره های تولید شده از اتومبیل ها به طرف بالا نمیرن، چون هوا سرده و جریان هوا یا ساکن هست یا خیلی یواش هست. برای همین تو روزهای سرد و فصلهای سرد، الودگی تو اتمسفری که انسانها زندگی میکنن باقی میمونه.