الکتریکی شدن خودروها مسیر جدیدی در صنعت خودرو است و با اینکه اکثر بزرگان این صنعت داخل بازی شدهاند اما خودروهای الکتریکی راه درازی برای کسب محبوبیت در پیش دارند.
بله تسلا با صف خرید برای مدل ۳ مواجه بود، خودرویی که تا اواخر سال ۲۰۱۷ تولید نخواهد شد.
همانگونه که وال استریت ژورنال اشاره کرده صنعت خودرو باید با دو مشکل کنار بیاید. اولین مشکل اینکه خودروهای الکتریکی در زمان حاضر گران هستند. طبق گفتههای Kelley Blue Book، بهای متوسط ماه نوامبر خودروهای الکتریکی ۳۹۱۰۴ دلار بوده که به بهای متوسط ۴۰۸۰۶ دلاری خودروهای لوکس سطح پایه کاملاً نزدیک بوده و از متوسط ۳۴۹۴۸ دلاری کل خودروها بیشتر است. بهای پایین سوخت نیز نقش مهمی در گرایش خریداران آمریکایی به شاسی بلندها و کراس اوورها بازی میکند. این سگمنت در حال حاضر طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.
علاوه بر این خودروهای کنونی در حال حاضر بسته به مشوقهای مالیاتی ارزانتر از بهای واقعی عرضه میشوند اما مشوق ۷۵۰۰ دلاری فدرال تنها به ۲۰۰ هزار خودروی ابتدایی فروخته شده توسط سازنده تعلق میگیرد و با ریاست جمهوری دونالد ترامپ حتی ادامهی این مشوقها نیز در هالهای از ابهام قرار دارد.
دومین مشکل برد حرکتی محدود (در حد ۳۲۰ کیلومتر) بسته به طرز رانندگی و شرایط است که به سادگی نمیتواند با هیچ خودروی بنزینی یا دیزلی مقایسه شود. بله شما میتوانید ۵۰ درصد باتری تسلا را با استفاده از سوپرشارژر در ۲۰ دقیقه شارژ کنید اما همین زمان هم بیشتر از رسیدن به پمپبنزین است و در ثانی در کل کشور آمریکا تنها ۳۵۰ ایستگاه سوپرشارژر وجود دارد. همچنین در کل چندین هزار نقطه شارژ وجود دارد که در مقایسه با تعداد ۱۰۰ هزار جایگاه سوخت ناچیز جلوه میکند.
تا زمانی که صنعت خودرو نتواند بهای این خودروها را کاهش دهد و محدودهی حرکتی بیشتری و زیرساختهای ضروری را مهیا کند خودروهای الکتریکی محبوبیت فوقالعادهای را به دست نخواهند آورد.
امير علي
۲۲ دی ۱۳۹۵کاملاً موافقم
AK_007
۲۲ دی ۱۳۹۵استهلاک باتری هم مدنظره
یک مشکل دیگه هم هست
فرضا ک این ماشینا معروف بشن
این همه الکتریسیته از کجا میخواد بیاد?
نیروگاه های غیر فسیلی هنوز نتونستن میزان مورد نیاز برق خونه ها رو تامین کنن
بعد اونوقت برای ماشین هم تامین کنن?
اگ نیروگاهای فسیلی بیان روکار ک ضرر بیشتره
چون انرژی دوبار تبدیل میشه
و هزینه نیروگاه های اتمی هم بسیار بالاست
باس اول زیرسازی بشه ک فکر میکنم کشور های جهان اول دارن این کارو میکنن
فقط تویوتا و هوندا
۲۲ دی ۱۳۹۵پیشنهاد میکنم قسمت نهم گرندتور رو حتماً ببینید. چون بخشیش مربوط به همین موضوع تاًمین الکتریسیته برای ماشینای برقیه. البته خیلی جدی نیس. بیشتر برای خندست. فوق العادن این 3 تا بشر. :)
AK_007
۲۲ دی ۱۳۹۵دیده بودم
عالی بود?
محمدرضا
۲۲ دی ۱۳۹۵اینجاست که طرح های ایلان ماسک مطرح میشن.پنل های سقفی خورشیدی که زیبا و مقاوم و با ظاهری مشابه سقف های عادی هستند،در تمام خونه هایی که ماشین برقی دارند استفاده میشن و حتی برق خود خونه ها هم توسط باتری های تسلا که توسط پنل های سقفی شارژ میشن،تامین میشه.بدون هیچ گونه آلودگی مستقیم
AK_007
۲۲ دی ۱۳۹۵این طرحا رو افراد زیادی دادن
مهم عملی کردنشه که ایشون تونست
به این میگن زیرساخت
اما آیا همه میتونن هزینه این وسیله رو پرداخت کنن?
اینجاست که مشوق های اقتصادی دولت و قسط بندی اونا میاد جلو
پس این یه پروسه که هرکسی باید سهمشو اجرا کنه
یه دفعه نمیشه
sunmartin
۲۲ دی ۱۳۹۵نمیدونم چرا به محمدرضا منفی دادید ؟?
اتفاقا نابغه و دانشمند دنیای امروزی ایلان ماسک است که در تسلا مشغول کار میباشد من 3 جلد از کتاب های ایشان را دارم مطالعه میکنم واقعا تحلیل های عجیبی بکار میبرند و افکار جلوتر از زمان خود دارند
AK_007
۲۲ دی ۱۳۹۵دوست عزیز حرف حق منفی نداره!
اتفاقا بنده مثبت دادم!
و مطمئن باشید افکار ایشون جلوتر نیست
ایشون افکاری ب ذهنش میرسه ک کسی ب ذهنش نرسیده و مهم تر از اون به خاطر شرایطشون میتونن عملیش کنن
باید این پتانسیل رو در ادم ها کشف کرد و این فرصت رو به جوونا داد که متاسفانه در اینجا چنین خبری نیست!
AK_007
۲۲ دی ۱۳۹۵و ی چیز دیگه
متوسط قیمت خودرو ها 35000 دلاره
چیزی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومن!
فقط تویوتا و هوندا
۲۲ دی ۱۳۹۵دوست عزیز اشتباه کردی. وقتی به میلیون گفتی یعنی منظورت ایرانه. پس اگه تعرفه و کوفت و زهرمار هم درنظر بگیری، قیمت پایش که 39هزار دلار زده تو متن میشه هم قیمت لکسوس NX یعنی حدوداً 350 میلیون تومان!
AK_007
۲۲ دی ۱۳۹۵حرف شما صحیح منتها من منظورم این بود ک حتی اگ گمرک رو مد نظر نگیریم باز ۱۴۰ تومن خیلی بالاست!
این همه هزینه گمرکی آخرشم مشخص نیست کجاست!
ME84
۲۲ دی ۱۳۹۵درود
یه کلیپ تو آپارات دیدم که یه جوون اردبیلی پراید خودشو تبدیل به الکتریکی کرده و جالب اینکه خودبخود شارژ میشه. دو تا باتری معمولی داشت. عمل خودکار شارژش هم خیلی ساده با دو تا ژنراتور انجام میشد. در ضمن الان وسایل زیادی طراحی شدن که میشه برق رایگان و پاک تولید کرد. این داستانهای خودروهای الکتریکی هم همش مافیاییه. سرگذشت نیکلا تسلا رو تو گوگل سرچ کنین خودتون میفهمین. سالهاست که دانشمندان به فناوری ای رسیدن که میتونن از انرژی جاذبه زمین برق تمام کره زمین رو تولید کنن. اونم با کمترین هزینه و به پاکترین روش. دست شرکتهای نفتی تو کاره که نمیزارن کار جلو بره.
تو گوگل عبارت موتورهای بدینی یا تولید برق رایگان رو سرچ کنین. با یه دستگاهی به ابعاد یک در یک متر تمام برق مصرفی خونه بطور رایگان و پاک تامین میشه.
کلیپهای زیادی تو یوتیوب و آپارات هست که طرف با این سیستم ماشین الکتریکی خودشو برای همیشه بی نیاز از شارژ کرده.
mehran.Jy
۲۲ دی ۱۳۹۵تنها راه همه گیر شدن ماشین الکتریکی، پیشرفت فناور باتری هاست. چند ماه پیش یه پتنت ثبت شد که یه باتری به شکل ورق منعطف طراحی شده بود که البته برا موبایل بود.
اگه بتونن باتری های سبک با بازدهی بالا تولید کنن، اون زمان میشه راحت سراغ این ماشین ها رفت. به جای معطل شدن براس شارژ هم میشه از پمپ بنزین ها باتری های شارژ شده گرفت و تو ۵ دقیقه باتری خالی رو با پر عوض کرد
sunmartin
۲۲ دی ۱۳۹۵این پتنت از شرکت الجی بود نقل کامل این باطری هوشمند و منعطف در شماره اخیر مجله تصویری صوتی زومجی قابل مشاهده است البته شرکت هیوندا در ماه دسامبر سال قبل (2016) با همکاری شرکت مطرح هوندا ژاپن جوینت وینچری امضا کرد که طی آن باطری های هیدروژنی که بسبار ارجح تر پاکتر و دارای شارژ بهتر و آلودگی کمتری نسبت به انواع متداول آن هستند را در یک طیف وسیع تولید کنند اولین خودرویی که با این مدل باطری ها واقعا تویط دو شرکت پیشرو یاد شده ساخته شد هیوندای سانتافه جدید بود که قرار است تا اواسط 2017 به تولید انبوه برسد
بهزاد
۲۲ دی ۱۳۹۵دوست گرامی
این دو شرکت که نام بردید قراره در همکاریشون از تکنولوژی full cell استفاده کنند و طرز کار این سیستم نیز بارها خبرهاش اومده به این صورت که با استفاده از هیدروژن و فرآیند اون انرژی لازم برای به حرکت درآمدن موتور برقی تامین میشه و شاید در آینده با اضافه شدن باطری های لیتیوم امکان استفاده از برق به غیر از full cell نیز فراهم بشه و شاید در آینده مشارکتی برای ساخت خودروی تمام برقی هم فراهم بشه.
لیدر سازنده های full cell و تامین کننده ی اصلی این تکنولوژی شرکت ژاپنی TANAKA میباشد.
Viper ACR
۲۳ دی ۱۳۹۵این مشکلات حل میشه
اگر میبینیم موتور احتراق داخلی الان اینقدر پیشرفت کرده 130 سال تلاش پشت سرشه
موتور الکتریکی هنوز 5 ساله دارن روش کار جدی میکنن.
به نظر من آینده ی پیشرانه های الکتریکی درخشان تر از الان پیشرانه های احتراق داخلی هست
هنوز هیچ چی نشده از نظر شتاب و سرعت از بنزینی ها جلو زدن.
سادگیشون هم که خیلی به توسعه کمک کرده
Ali joker
۲۳ دی ۱۳۹۵خدا کنه زودتر تمام ماشین ها الکتریکی بشن خفه شدیم تو تهران.هرچند که ی صد سال طول میکشه این تکنولوژی جا ییفته اینجا
احمد باقری
۲۳ دی ۱۳۹۵آلودگی غیر مستقیم این خودروها که به خاطر استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید برق هست هم باید مد نظر قرار گیرد.