هفته نامه

تاثیر بنزین سوپر روی مصرف سوخت

رویه کاهش حجم پیشرانه‌ها به معنی استفاده از توربو در خودروهای رده میانی است. بدین ترتیب برخی از این خودروها نیازمند استفاده از بنزین سوپر هستند.


این موضوعی هزینه‌بر است زیرا مطالعه جدیدی که توسط AAA انجام شده نشان می‌دهد فاصله قیمتی بین بنزین عادی و سوپر از ۲۳ سنت در سال ۲۰۰۹ به ۵۰ سنت در سال جاری افزایش یافته است. بدین ترتیب برای ۲۰ لیتر بنزین سوپر باید ۱۰ دلار بیشتر نسبت به همان میزان از بنزین معمولی پرداخت کرد.


جدای از افزایش فاصله قیمتی بین بنزین سوپر و عادی، این مطالعه تغییر جالب‌توجهی را یافته است. درحالی‌که گروه محققان قبلی تخمین زده بودند مزیتی برای استفاده از بنزین سوپر در خودروهای طراحی شده برای استفاده از بنزین عادی وجود ندارد، جدیدترین مطالعه صورت گرفته نشان می‌دهد برخی خودروها که استفاده از بنزین سوپر در آن‌ها اجباری نیست شاید با استفاده از این نوع سوخت شاهد بهبود مصرف سوخت و پرفورمنس در شرایط رانندگی خاصی باشند.


AAA به عنوان بخشی از این مطالعه تعدادی از خودروها را که در آن استفاده از بنزین سوپر توصیه شده بود تست کردند. نتایج به دست آمده نشان داد استفاده از بنزین سوپر به‌طور متوسط باعث بهبود ۲.۷ درصدی مصرف سوخت شده اما این اعداد در خودروهای مختلف متنوع بوده به گونه‌ای که استفاده از بنزین سوپر در آئودی A3 باعث افزایش ۱ درصدی مصرف سوخت شده درحالی‌که کادیلاک اسکالید بهبود ۷.۱ درصدی در مصرف سوخت را نشان می‌دهد.


از نظر پرفورمنس، میزان اسب بخار پیشرانه با استفاده از بنزین سوپر به‌طور متوسط ۱.۴ درصد رشد داشته است. البته جیپ رنگید با کاهش قدرت مواجه بوده درحالی‌که فورد موستانگ با بنزین سوپر ۳.۲ درصد قدرت بیشتری دارد.

علیرغم برخی نتایج مثبت، AAA می‌گوید شاید هزینه بیشتر بنزین سوپر مزیت‌های دیده شده در خودروهایی که نیازمند این نوع سوخت نیستند را از بین ببرد. این موسسه همچنین می‌گوید آن میزان بهبودی که با استفاده از بنزین سوپر در مصرف سوخت مشاهده می‌شود هرگز نمی‌تواند اضافه پرداخت برای این سوخت را جبران کند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. کارل شلبی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    بله!!!!میبینم که کابوی آمریکایی درحال نوشیدن بنزین سو‌پر هستن نوش جونت تو نخوری کی بخوره!!!

  2. کارل شلبی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    چشام خوب میبینه از بس کادیلاک بزرگه تو دامنه ی دید من نیست بنازم عظمتو???

  3. Mahdi Venom Demon

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    کاش یه اطلاعی درباره خودروهای تو بازار خودمون داشتیم

  4. الف.ی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    در مورد این بنزین ها چند تا چیز بگم
    در موتور خودرو ها مخلوطی از ترکیبات نفتی و … و اللخصوص آلکان ها میسوزن تا تولید انرژی کنن متان اتان گازوییل بنزین و … همه آلکان هستند ولی مثلا اتیلن ( در موتور خودرو استفاده نمیشود ) به گروه دیگری از ترکیبات آلی به نام آلکن ها متعلقه که جایی در سوخت مصرفی خودرو ندارن. آلکان های راست رنجیر موقع سوختن در موتور خودرو ایجاد کوبش می کنند و به موتور آسیب میزنن ولی آلکان های شاخه دار بسیار خوش سوز هستن. n-هپتان یه آلکان راست زنجیر با فرمول C7H16 و ایزواکتان یه آلکان شاخه دار با فرمول C8H18 مقیاس عدد اکتان سال ها پیش برای سنجش کیفیت سوخت ابداع شد به این ترتیب که به سوختی که صد درصد n-هپتان باشه عدد اکتان صفر و به سوختی که صد در صد ایزواکتان باشه عدد 100 رو نسبت دادن عدد اکتان یه مقیاس محدود نیست پس میتونه از صد هم بیشتر باشه امروز با افزودن مواد مختلف به بنزین میشه عدد رو حتی تا 140 به راحتی افزایش داد
    راستی بنزین یه ماده خالص نیست مخلوطی از چندین ماده است که بخش اعظمش ایزواکتانه

    1. Sajjad

      ۲۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      دمت گرم
      بالاخره (سواد) توی کامنت ها دیدم
      لذت بردم از توضیحت
      خلاصه و مفید بود

      1. الف.ی

        ۲۵ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        قربان شما
        تشکر از لطفتون

  5. نوید جهرمی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    یه مورد اثبات نشده و تجربی تفاوت قابل توجه کیفیت بنزین شهرستان ها و مراکز استانه.
    جاهای دیگه رو خبر ندارم. تجربه شخصی و پرسش هایی ک از افراد مختلف کردم این نتیجه رو داد ک کیفیت بنزین شهرستان جهرم خیلی از شیراز کمتره. حتی مصرف سوخت با بنزین شیراز حدود 7 تا 10 درصد تفاوت میکنه.
    دوستان تجربه مشابهی دارن؟

    1. Mahdi Venom Demon

      ۲۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      من تجربه چند تا پمپ بنزین تو یه شهر با بازدهی متفاوت داشتم

      1. Muty

        ۲۵ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        یعنی چطوری ؟!!

    2. Khan

      ۲۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (362 ديدگاه)

      تقریبا از بیشتر پمپ بنزین های شیراز استفاده کردم، همیشه هم واسه همین جریان حواسم هست تا حدودی. پمپ بنزین فلکه معلم احساس میکنم مصرف سوخت ماشین بهتر میشه.

    3. #ali.m#

      ۲۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      دوستان بنزین های ایران همه یکسان هستن .
      یکی از دوستام توی بزرگترین جایگاه بنزین شیراز کار میکنه و از طریق اون اطلاع کامل دارم .که بنزین ها همه یکی هستن .
      اما این اختلاف هایی که شما احساس میکنید به خاطر اختلاف دما و ارتفاع این شهر هاست .
      مسایلی مثل قاطی کردن اب توی بنزین هم از بیخ اشنباه و نشدنیه .
      تنها دلیل همون دما و ارتفاع از سطح دریاست .

      1. AK_007

        ۲۵ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (562 ديدگاه)

        اینکه از مخزنی ک جای گازوییل بوده برا بنزین استفاده کنن چطور?!

    4. نوید جهرمی

      ۲۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      ممنون دوستان.

  6. Wrx

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    یه چیزی بگم راجب ماشین های که تو ایران هستن
    دوستان در موتورهای gdiحتما بنزین سوپر بزنید چون در طول چند سال اگه بنزین معمولی بزنید مشکل ساز میشه
    در ماشین های توربو هم همیشه بنزین سوپر بزنید

  7. علی آقا

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والله پراید من با بنزین سوپر بهتر کنار میاد. یه باک ۳۰ لیتری رو اگر با سوپر پر کنم ۶ هزار تومن بیشتر پرداخت میکنم اما قدرت موتور افزایش پیدا میکنه، صداش کمتر میشه و طبق تجربه حتی مصرف سوخت هم کمی کمتر میشه. برای همین معمولا سوپر میزنم و اون ۲۰۰ تومن افزایش قیمت به نظرم می صرفه. راستی پرایدم موتور یورو ۴ هست، موتور قدیمیا رو اطلاعی ندارم.

  8. fARA2001

    ۲۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (201 ديدگاه)

    خرم آباد جایگاه شمشیرآباد بدون اینکه چراغ بنزینم روشن شه 57 لیتر بنزین سوپر زدم حال اینکه باک x60 ظرفیتش 55 لیتره.
    فک کنم 7 الی 8 لیتر رفت تو پاچه ام

    1. Sajjad

      ۲۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      من خودم بچه ***
      نمیخوام توهین کنم
      اما دزدای اینجا خیلی حرفه ای و نابغه هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا