اگر شما پول کافی برای خرید محصولات مدرن فراری یا لامبورگینی دارید ولی آنها را پیش پا افتاده میدانید احتمالاً به دنبال خرید خودرویی کاملاً خاصتر و انحصاریتر خواهید بود.
به دنیای سوپرکار سازان بوتیکی خوش آمدید! در این بخش از بازار شرکتهایی همچون آپولو، پاگانی، ریماک و… به چشم میخورند. البته امروز ما دربارهی W موتورز و زنوو و بهطور خاص لایکن هایپر اسپورت و زنوو TS1 GT صحبت میکنیم.
این دو خودرو بسیار متفاوت هستند اما یک هدف دارند و آن تبدیل کردن فراری ۴۸۸ GTB به خودرویی معمولی است. البته منظور ما زیر سؤال بردن تواناییها یا پرستیژ خودروی فوقالعادهای همچون ۴۸۸ یا اوراکان نیست.
خب چه چیزی باعث شده لایکن هایپر اسپورت اینقدر خاص باشد؟ همهچیز با ساختار بدنهی کربن کامپوزیتی شروع میشود که باعث شده وزن خودرو به ۱۴۰۰ کیلوگرم برسد. این خودرو کوچکتر و سبکتر از زنوو TS1 بوده بنابراین با اینکه قدرت آن کمتر از رقیب است اما لایکن روی کاغذ سریعتر است.
نیروبخش لایکن هایپر اسپورت پیشرانهی ۶ سیلندر ۳.۷ لیتریای است که در وسط بدنه جای گرفته و قدرت ۷۸۰ اسب بخاری و گشتاور ۹۶۰ نیوتون متر دارد. این قدرت عظیم از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخهای عقب انتقال مییابد. مجموعهی قوای محرکهی لایکن باعث شده این خودرو تنها در عرض ۲.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هایپر اسپورت نیز ۹.۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز از ۳۹۵ کیلومتر در ساعت فراتر میرود.
اما نگاهی هم به زنوو TS1 GT بیندازیم. این خودروی ۱۵۸۰ کیلوگرمی از پیشرانهی ۸ سیلندر ۵.۸ لیتری توئین سوپرشارژر با قدرت ۱۱۰۴ اسب بخاری و گشتاور ۱۱۳۹ نیوتون متری استفاده کرده و در خط مستقیم شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیهای و حداکثر سرعت ۳۷۵ کیلومتر در ساعتی (محدود شده) دارد.
خب زنوو قدرت، گشتاور و کمی وزن بیشتری دارد و بنابراین شتاب آن کمی کندتر بوده و حداکثر سرعتش نیز کمتر از لایکن هایپر اسپورت است. البته این آخری بهصورت الکترونیکی محدود شده است.
سؤال این است که آیا چنین تفاوتی در پرفورمنس دو خودرو میتواند توجیهکنندهی تفاوت قیمتی آنها باشد؟ زنوو TS1 GT بهای ۱.۲ میلیون دلاری داشته درحالیکه لایکن هایپر اسپورت حدود سه برابر گرانتر است.
خب با توجه به قیمت باید گفت لایکن سه برابر سریعتر از زنوو نیست اما آیا همین میزان خاصتر هست؟ بیایید نگاهی به طراحی خودروها بیندازیم.
اگرچه زنوو TS1 GT خودرویی گیرا و باابهت است اما باید گفت از نظر طراحی به اندازهی لایکن آیندهنگرانه نمیباشد. لایکن هایپر اسپورت از زوایا و خطوط تیزی سود برده که شاید آن را به یک خودروی فضایی تبدیل کرده باشد.
در بحث طراحی داخلی شاهد این موضوع هستیم که دانمارکیها کابین متمرکز روی پیست را با برخی ویژگیهای مرسوم همچون سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، صفحه لمسی با جیپیاس، بلوتوث و آیپاد، فرمان اسپورت، صندلیهای اسپورت کربن مونوکوک، کروز کنترل، شیشههای برقی، ورود بدون کلید، کیسههای هوای راننده و سرنشین و… همراه کردهاند.
از طرف دیگر شاید لایکن کمی لوکستر باشد و از ویژگیهایی همچون دوربین دید عقب، اینترنت 3G، صفحهنمایش ۱۱ اینچی و… برخوردار است. این خودرو همچنین از فیبر کربن روی کنسول مرکزی، کیسههای هوا، آینههای برقی، سیستم تهویه مطبوع، بلوتوث، ناوبری ماهوارهای، قفل از راه دور و ردیاب خودرو سود برده است.
در نهایت به کلاسی میرسیم که چند میلیون دلاری و بسیار خاص میباشد. در این بخش همهچیز به سلیقهی خریداران بستگی دارد. بدون در نظر گرفتن قیمت، شما کدام خودرو را انتخاب میکنید؟
ایمان
۲۶ آذر ۱۳۹۷فراری و لامبورگینی پیش پا افتاده هستن ؟؟؟؟
مگه خاص تر و دوست داشتنی تر از محصولات این دو خودروساز بزرگ ایتالیایی داریم ؟؟؟؟
البته لایکن و زنوو خیلی خیلی خوبن ولی اگه قرار به انتخاب باشه هیچوقت به LaFerrari یا Enzo ترجیحشون نمیدم
به نظرم فراری شدن خیلی سخته …. ????
سورنا
۲۶ آذر ۱۳۹۷فراری و لامبو خدای اینا هستن
این زنوو رو جرمی تست کرد آتیش گرفت گفت این بیشتر شبیه ماشین اسباب بازیه
AMANTE
۲۶ آذر ۱۳۹۷از نظر عملکرد که نمیشه گفت کدوم بهتره چون هیچ تست و بررسی درستی از هر دو ماشین ندیدم.
البته زنوو ST1 رو جرمی کلارکسون تست کرد و نابود شد ولی از اون زمان گفتن زنوو خیلی پیشرفت کرده.
از نظری ظاهری بخوام انتخاب کنم بنظرم ظاهر لایکن هایپر اسپرت جذاب تره و بهتره.
مهدی
۲۶ آذر ۱۳۹۷از نظر ظاهری لایکن چندسروگردن جذاب ترهستش. چه طراحی داخلی وچه طراحی بیرونی.حتی شکل وطراحی لایکن نشون دهنده شرکت کامل تری هستش.زنوو انگار تویه کارگاه تولید شده تااینکه محصول یه شرکت بزرگ باشه
ali a
۲۶ آذر ۱۳۹۷لایکن طراحی قسمت جلوش یه خوفی داره.طراحی جلوشو خیلی دوس دارم…طراحی عقبشم متفاوته…کلا تناسب داره…
امیر
۲۶ آذر ۱۳۹۷کسی اطلاعاتی درمورد تویین سوپرشارژر داره؟
طرز کارش چجوریه؟
Ali
۲۶ آذر ۱۳۹۷هر دوشون بدون روح هستن و هیچ ارتباطی با ماشین دوستا برقرار نمیکنن.
یه تلاش برای دیده شدن و فقط با صرف پول
OMID
۲۶ آذر ۱۳۹۷با این پول …. 918 یا لافراری یا p1 یا aventador svj درسته اونتادور ارزونتره ولی به هردو اینها قابل ترجیحه ،اونم با اختلاف
حمید
۲۷ آذر ۱۳۹۷لایکن ایرودینامیک فعال سود میبره، از پشت امپر هولوگرافیک استفاده میکنه، استفاده از الماس واقعی توی چراغ ها، اصلا این مقایسه ها اشتباه لایکن رو باید با وننو یا کونیگزگ one مقایسه کنید که تولید محدود و خاص بودنشون اصل هدفشون، اخه این مقایسه فقط برا سرگرمی و فقط مطلب گذاشتنه، هر چه قدر هم زنوو خودرویی خاص باشه ولی تیراژ تولیدش بیشتر از لایکن.
OMID
۲۸ آذر ۱۳۹۷اصن این لایکن در حد لامبو یا کونیگزگ نیست صرفا گرون بودنش و استفاده الماس توش اون رو ماشین خوبی نمیکنه
emad1990
۲۷ آذر ۱۳۹۷یه مقاله خوب از پدال بعد از این همه مدت
منم چندوقتیه فکر میکنم فراری و بوگاتی و هنسی خیلی پیش پا افتاده ن
ازین مطالب بیشتر بذارید
Carbonado Aventador
۲۷ آذر ۱۳۹۷من تو این دسته از ماشین ها..
یعنی هایپر کار تولید محدود خاص و پرفومنس..
.
بدون هیچ شک و تردیدی پاگانی هوایرا BC رو به امثال لایکن و زنوو و آپولو ترجیح میدم.
soroush
۲۷ آذر ۱۳۹۷بر فرض محال که لامبو و فراری پیش پا افتاده…
اخه کی پاگانی و کونیگزگ رو بیخیال میشه اینارو بخره؟
Ali Keyhani
۲۷ آذر ۱۳۹۷اگه قرار باشه یکی از این دوتارو انتخاب کنم قطعا زنوو،یه خشونت خاصی رو تو چشماش میبینم
پرهام
۸ دی ۱۳۹۷لایکن ولا غیر!!!
اریا ماشین
۲ اسفند ۱۳۹۷قطعا زنوو
چون فقط تو تست تاپ گیر آتیش گرفت نباید زنوو رو بد دید
اون مدل st1 بود این ts1 هست
اینکه وزن زنوو هم بیشتره اگه حساب کنین میبینین که نسبت قدرت به وزن زنوو بیشتره تازه این ۱۱۰۴ برای st1 هست یه جا شنیدم ts1 gt ۱۱۴۰ اسب بخار قدرت داره تازه شما گفتین قیمت رو در نظر نگیرین وگرنه با اختلاف فاحشی زنوو اقتصادی تر و بهتره از نظر طراحی هم قبول دارم لایکن خیلی خفنه ولی خب دلایل بهتری به نفع زنوو هست.به جای لایکن میتونم ۳ تا زنوو بگیرم?
amir mohammad
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰بوگاتی شیرون و کویگزگ اگرا فرانسوی رو دست کم نگیرین . این دو ماشین به نظر من عالی ترین ماشین های فرانسه بعد از 405 هستند لامبورگینی پیششون هیچه.
Amir
۲۸ اسفند ۱۴۰۱لامبورگینی هیچه؟
تو برو لامبورگینی رو تو خوابت ببین بعد بیا
۴۰۵ اصلا ماشین حساب نمیشه که بهتر از بوگاتی و…باشه ۴۰۵ فقط یه تیکه آشغال بیش نیست حتی آشغال هم نمیتونه باشه
Sobhan
۱۷ مهر ۱۴۰۱لیکان عالیه و لاستیک لامبور هم نیست یه دونه وننو میخری از جفتشون خفن تره 🙌