صنعت خودرو در حالت کلی یک تغییر قابلتوجه را تجربه میکند. پیشرانههای الکتریکی جایگزین نمونههای درونسوز میشوند و تکنولوژیهای پیشرفته نیز کنترل خودروها را به دست میگیرند. دیر یا زود باید منتظر تولد حملونقل خودران باشیم اما فعلاً از نظر قوانین و توسعه این سیستمها جای کار زیادی وجود دارد. البته باید گفت برخی سیستمها با تواناییهای بیشتر نیز در دسترس مشتریان قرار دارند.
فورد جدیدترین خودروسازی است که با معرفی سیستم بلو کروز وارد میدان شده و قول داده این سیستم ویژگیهای خودران مشابه رقیب خود یعنی جنرال موتورز را ارائه کند. هر دو برند دیترویتی در حال رقابت با تسلایی هستند که با معرفی سیستم اتوپایلوت در سال ۲۰۱۴ همه را به خود خیره کرد. همه خودروسازان از آن زمان تاکنون در حال تلاش برای رقابت با این شرکت هستند و اینجاست که سؤال اصلی پیش میآید. آیا فورد و جنرال موتورز میتوانند به تسلا برسند؟
به همین منظور ما برخی اطلاعات را برای مقایسه مستقیم این سیستمهای خودران جمعآوری کرده و روی ویژگیها، عملکرد و هزینه تمرکز کردهایم. در نظر داشته باشید که تکنولوژی به سرعت در حال تکامل بوده و این اطلاعات تغییر خواهند کرد. در ادامه نگاهی سریع به ویژگیهای کلی و اصلی هر سیستم داریم:
سیستم | سختافزار | محل استفاده | تغییر خودکار لاین | پایش راننده | توانایی هندزفری | هزینه |
بلو کروز فورد | دوربینهای بیرونی، رادار | ۱۶۰ هزار کیلومتر بزرگراه تائید شده در آمریکای شمالی | اعلام نشده | دوربین متمرکز روی راننده | بله | ۶۰۰ دلار هزینه نرمافزار در بار اول، اشتراک ماهانه پس از سه سال |
سوپر کروز جنرال موتورز | دوربینهای بیرونی، حسگرهای اولتراسونیک، رادار، لیدار، داده جیپیاس | بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه تائید شده در آمریکای شمالی | بله (فقط در سوپر کروز ارتقا یافته) | دوربین متمرکز روی راننده | بله | ۲۵۰۰ دلار هزینه بار اول، اشتراک ماهانه ۲۵ دلاری پس از سه سال |
اتوپایلوت تسلا | دوربینهای بیرونی، حسگرهای اولتراسونیک، رادار (در مدلهای آتی حذف خواهد شد) | تمامی بزرگراههای اصلی (استفاده محدود در برخی خیابانهای شهری) | بله (پس از اعلام توسط راننده) | حسگرهای نیرو در فرمان | خیر | استاندارد در تمامی مدلهای تسلا (۱۰ هزار دلار برای ویژگیهای پیشرفتهتر) |
- بلو کروز فورد
سیستم بلو کروز فورد جدیدترین تکنولوژی وارد شده به بازار است. به همین خاطر جزئیات زیادی از این سیستم در دست نیست و هنوز نمیدانیم که فورد در آینده چه ویژگیهایی را ارائه خواهد کرد.
علاوه بر گزینه ۶۰۰ دلاری، بلو کروز نیازمند سفارش پکیج کو پایلوت ۳۶۰ اکتیو ۲.۰ در F-150 است که قیمت ۱۵۹۵ دلاری دارد. برای برخی تریم های موستانگ مک ای هم این سیستم بخشی از پکیج ۳۲۰۰ دلاری است. در حال حاضر بلو کروز فورد فقط برای مک ای و F-150 عرضه میشود.
این سیستم از دوربین متمرکز روی راننده برای اطمینان از توجه او به جاده در زمان عملکرد بلو کروز استفاده میکند. همچنین در صورت فعال بودن سیستم میتوان دستها را از روی فرمان برداشت.
- سوپر کروز جنرال موتورز
این سیستم که در ابتدا به کادیلاک منحصر بود هماکنون روی شورولت بلوت EUV نیز ارائه میشود هرچند فاقد عملکرد تغییر لاین میباشد؛ اما این سیستم در محصولاتی همچون کادیلاک CT4، CT5 و اسکالید عرضه میشود.
سوپر کروز نیز همانند بلو کروز از دوربین متمرکز روی راننده برای اطمینان از توجه او استفاده میکند. این سیستم نیز توانایی رانندگی بدون دخالت دستان راننده را دارد.
- اتوپایلوت تسلا
تمامی محصولات تسلا بهصورت استاندارد با اتوپایلوتی که خودران سطح ۲ است عرضه میشوند. همچنین تسلا ویژگیهایی همچون حالت احضار را ارائه کرده که خودرو را به آرامی به نزد راننده میآورد. علاوه بر این حالت رانندگی کاملاً خودران FSD در حال حاضر شامل رانندگی در خیابانهای شهری بوده و عملکرد نقطهبهنقطه با ناوبری روی اتوپایلوت را ارائه میکند. FSD هنوز در حال بهبود بوده هرچند نسخه بتای آن میتواند هرجایی برود.
صرفنظر از خود سیستم یا محل مربوطه، تسلا میگوید راننده باید دست خود را همیشه روی فرمان بگذارد. غربیلک فرمان دارای حسگر نیرو است که دست راننده روی فرمان را تشخیص میدهد و اگر نیرویی تشخیص داده نشود سیستم به راننده هشدار داده و در نهایت خودرو را متوقف میکند. به جز این مورد تکنولوژی پایش رانندهای وجود ندارد. یک دوربین تشخیص چهره راننده در کابین تمامی محصولات تسلا وجود داشته اما فعلاً کمپانی از آن برای این هدف استفاده نمیکند.
نعمت اله آزموده
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰با تشکر از جناب احمدزاده ی عزیز
این یپشرفت جنرال موتورز و فورد جای تقدیر و تشکر داره اتوپایلت تسلا هم که شهره عام و خاصه
Mr.t.e.s.l.a
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰یه سری نکاتی که هست اینه
این مقایسه با اتوپایلوت سطح2 2014 تسلا بود…
Fsd سطح 4 هستش و بالاترین لول تمام خودران های فعلی بازار رو داره که خیلی کم مونده تا عرضه بشه و تست هاش موفق بوده…
این سیستم از سیستم های جی ام و فورد هم دقیق تره( خود سیستم خودران جی ام و فورد زبان زد هستن از لحاظ ایمنی و دقت بالا)…
اگر چیزی که برخی منابع گفتن دقیق باشه
نوآوری بشدت جدیدی توی دنیای خودران ها بوجود میاره تسلا
به این صورت که
تحقیقات استنفورد نشون داده که با استفاده از یک لیزر ضرباندار خیلی سریع و یک دیود بسیار حساس، کامپیوتر ها میتوانند عکس شئ که پشت ک پشت چیزی پنهان شده را خلق کنند. کامپیوتر ها این عکس ها رو با استفاده از متمرکز کردن دیود روی اشعه هایی که از مانع عبور میکنند و برمیگردن میسازن. البته چیزی که گفته شده پیچیده تر از این حرفاست این یه خلاصه هستش تحقیقات میگن این سازوکار در زمان محاسباتی معقولی صورت میگیره.
حالا، موضوع اینه که تسلا از استفاده از لیدار خودداری میکنه،با این حال، این تکنولوژی میتونه بدون استفاده از لیزر ها استفاده بشه اما با کمک هوش مصنوعی. تسلا میتونه از دوربین هاش استفاده کنه و هوش مصنوعی رو ارتقا بده تا بتونن اون جسم پنهان رو از فاصله دور ببینن. اینکار مشابه خلق جسم پنهان با استفاده از پرتاب لیزر به سمت مانع و تشخیص جسم با استفاده از پرتو های بازگشته، اینکار رو میتونن با دوربین هم انجام بدن اما نیازمند یک حسگر است که پرتو های بازگشتی رو از طریق دوربین جذب کنه. سخنگو همچنین اضافه کرده که این تکنولوژی مانند لیدار کاذب که از تصاویر استفاده میکند.
تسلا میتونه از این تکنولوژی برای دید بهتر در مه و دیگر شرایط آب و هوایی استفاده کند، اما اینطور ب نظر میرسد که تسلا یک حسگر منحصر بفرد برای اینکار نیاز دارد و یک هوش مصنوعی که اطلاعات را انالیز و خلق تصویر کند…
خلاصه که
تکنولوژیک ترین برند خودرویی 2021 برنامه های جدیدی در سر داره..
محمد رستمی نژاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰البته با این حرفت مخالف هستم
تکنولوژیک ترین برند خودرویی ۲۰۲۱ برنامه های جدیدی در سر داره..
بنز به نظرم تکنولوژیک ترین برند جهانی هستش
تسلا فقط برقی میزنه
و مدل های خیلی کمی داره
بنز تعداد مدل هاس بسیار متنوع هست
و اینکه وارد بازار برقی ها هم شده
و قاتل تسلا(EQS SEDAN) رو هم معرفی کرده
و این EQS SEDAN تقریبا اولیشون بود
بقیه مونده معرفی بشن ببینی مرسدس چه غوغایی به پا میکنه
درضمن یه چیز بهت بگم
همه چیز خودران نیست
سیستم هوش مصنوعی و سخنگوی مرسدس از همه بهتر است
همونطور که در نسل جدید S CLASS دیدمکه چه کرد
حالا همه تکنولوژی های EQS SEDAN معرفی نشده
Mr.t.e.s.l.a
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰شرکت rep track اسامی 6 برند خوشنام دنیای تکنولوژی رو منتشر کرده که فقط تسلا از دنیای خودرو توی اون لیست بوده…
محمد رستمی نژاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰مگه دورغ گفتم
نکنه طرفدارای مرسدس بودن تهدید به قتل میکردن
یا سخنگو های بی ام و بودن که حرف خریدار هاشون رو قبول نمیکردن
یا کشته شدگان سوپر کروز کادیلاک بودن که همیشه مقصر رو راننده جلوه میدن
زیر پست شرکتی کههیچ احترامی برای مشتری هاش قائل نیست باید هم اینطوری نظر داد
همیشه ام گفتم که زیر پست تسلا فقط فقط اینطوری نظر میدم که همیشه هم راست گفتم
منتها شما اعتقاد دارید که تسلا همه رو بدبخت میکنه
مرسدس و بی ام و رو میخره
سهامش تمام شرکت هارو نابود میکنه
حالا کدوم حرفی که زدم دروغ بود و کاملا الکی
از خوابی که خودتو بهش زدی پاشو
محمد رستمی نژاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰در ضمن من نمیخوام هیچ چهره تنفری ازمن در سایت باشه
من با زبان خودتون باهاتون صحبت کردم
زبان تسلا دوستان :
فقط تسلا
ما ماشین باز نیستیم (خودتون گفتین)
تسلا همه رو میخوره
تسلا همه رو میخره
تسلا فروش بقیه خودروسازان را صفر میکنه
تسلا از همه باکیفیت تره
تسلا از همه بهتر است
تسلا بهترین ماشین جهان است
همهاین حرف هارو خودتون زدید تاحالا
بعد من بیام با منطق با شما طرفداران لینکی صحبت کنم
واقعا مسخره است ??
محمد رستمی نژاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰یک چیز دیگه
کامنت های شما به غیر از کپی کردن
لینک سایت های مختلف است
یا کپی کردن صحبت های دیگران
کپی کردن صحبتهای سخنگو های متعصب تسلا
کپی کردن انواع و اقسام لینک ها
بعد میایید میگید که کامنتهای ما خیلی پر اطلاعات و مفید است
اگه اینطوری باشه که من روزی ۵۰۰۰ تا لینک کپی میکنم میشم پر اطلاعات ترین فردسایت
کپی لینکی ها
taha malek
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ی سوال فرق سطح دو و سطح چهار تو تعداد تصادفات یا کشته ها یا زخمی ها جم کنید بابا مرسدس مطمئن باش همین الان تکنولوژی خودران بهتر از تسلا داره ولی مثل بعضی ها نیاز به خودنمایی نداره اول کامل ایراداتشو رفع میکنه بعد میده بیرون
اصلا فرمون تسلارو نگا ادم عوقش میگیره
تازه تسلا بلد بود ماشین بسازه میومد فرمول e
تسلا تو همچی بازندس
کیفیت
آپشن
سرعت
پیست
و اما مهم تر از همه روح
محمد رستمی نژاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰از خودتون مایه بزارید
نه از لینک ها
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰خودران های مبتنی بر Lidar که صد در صد وابسته به اسکن قبلی محل مورد تردد هستن ، هرگز نمیتونن با سیستمی رقابت کنند که مبتنی بر AI هست و از انسان ها یاد میگیره….
.
FSD تسلا حاصل شبکه عصبی ای هست که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲۳.۵ میلیارد مایل اطلاعات رانندگی کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و جالبتر اینکه در نسخه ۹ که تا دو ماه دیگر ارائه میشه استفاده از رادار هم بکلی حذف میشه و سیستم به طور کامل با دید دوربینی کنترل میشه…
R@m!n
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰یعنی داره بر اساس یادگیری ماشینی کار می کنه. البته این تکنولوژی چیز جدیدی نیست و بیشتر از 50 ساله تو تمام حوزه های فناوری بنابر نیاز استفاده میشه و اخیرا تو حوزه گجت های هوشمند مثه تلفن همراه و حتی بازی های ویدیویی هم ورود کرده.
سوال اصلی اینه داده ها بر اساس چه متغیرهایی بررسی میشن؟؟ براورد بررسی چی هست؟؟؟ درصورت بروز خطا سیستم پشتیبان چطور کار می کنه ؟؟
سیستم یادگیری ماشینی برای این حوزه نیاز به تیلیاردها واحد و بیشتر، داده و همزمان پردازش نیاز داره. این خودش به کلی سرور بسیار قدرتمند و ابرکامپیوترای بسیار پیشرفته ای نیاز داره و تسلا هم تا اونجایی که من دیدم جزئیاتی از راه و روش استفاده از داده منتشر نکرده. البته بازم نمی تونیم بگیم AI چون باز هم براساس اطلاعات ثابت و متغیرهای از پیش تعیین شده به سیستم کار می کنه اما با این حال هم فرسنگ ها جلوتره از بقیه ولی هنوز راه زیادی مونده تا بشه بهش به اسم یه تکنولوژی قابل اتکا نگاه کرد.
چیزی که مشخصه سیستم بلوکروز فورد و سوپرکروز جنرال موتورز بسیار قدیمی و پیش پا افتاده هستش و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارن.
اگر مقاله ای راجب توضیح کارکرد استفاده از داده ها دارین بی زحمت اینجا لینکشو بزارین.
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰در حال حاظر بیش از ۱.۵ میلیون خودروی تسلا به طور مرتب هر ۷ یا ۱۵ روز داده های رانندگی را از سراسر جهان که شامل نحوه رانندگی و اطلاعات بزرگراه ها ، خیابان ها و کوچه ها و… هست را به سرور های مقر تسلا ارسال میکنند ، این اطلاعات توسط یک شبکه عصبی عظیم که طی ۷ سال ۲۳.۵ میلیارد مایل اطلاعات رانندگی را دریافت کرده ، پردازش و تحلیل میشوند و سیستم از این طریق بهترین روش برای پیمایش مسیرها انتخاب میکنه و از طریق آپدیت های نرم افزاری مکرر این روش های بهبود پیمایش دوباره به ماشین های تسلا ارسال میشن و در سیستم خودران بکار میرن .
اکتبر ۲۰۲۰ تسلا با توجه به گسترش ناوگان ارسال کننده ها از حجم عظیم اطلاعات دریافتی خبر داد و اعلام کرد که در حال نصب ابرکامپیوتری بنام Dojo هست که تا سال ۲۰۲۲ به بهره برداری میرسه ، این ابرکامپیوتر قدرت پردازش ۱۰۰۰ پتافلاپس را خواهد داشت که تا پایان سال ۲۰۲۲ که دو ابرکامپیوتر فرانتیر و اورورا شروع بکار میکنند ، Dojo تسلا بعد آنها در مقام سوم قدرتمند ترین ابرکامپیوتر جهان قرار خواهد گرفت .
( جهت اطلاع اضافه کنم که در حال حاظر ابرکامپیوتر Summit که ساخت IBM هست ۲۰۰ پتافلاپس قدرت پردازشی داره و قدرتمندترین ابرکامپیوتر عملیاتی دنیا بحساب میاد )
R@m!n
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰تشکر
اگر تسلا بتونه با این فناوری موفق بشه قدم رو بجلو و بسیار مثبتیه تو حوزه خودران. سیستم یادگیری ماشینی در حال حاضر بهترین روش یادگیری الگوهای ذهنی انسان هست و هنوزم بعد گذشت بیشتر از 50 سال جایگزینی واسش پیدا نشده.
حسین
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰الان رفتم توی مطلب لندکروز دیدم گفته بودی hw3 هفت نانومتریه!
HW3 تا جایی که ما می دونیم چهارده نانومتری هست. طبق اخبار (البته خبرهای تسلا اکثرا شایعاتی هستن که به هدف افزایش ارزش سهام منتشر میشن) با سامسونگ برای چیپ پنج نانومتری و برخی اخبار با tsmc برای چیپ هفت نانومتری همکاری داره. ( در سریع ترین حالت آخر سال جاری چیپ های هفت نانومتری تولید انبوه میشن هر چند این آخر سال جاری هم مثل همون جریان تسلا رودستر هستش). ما ندیدیم جایی بگن هفت نانومتریه. شما اگه منبعی داری هیچ عیبی نداره لینک بدین تا ما هم بدونیم هفت نانومتریه
Samsung is already Tesla’s partner for the production of its current self-driving chips in its hardware 3.0 computer.
However, that chip is based on a 14-nm technology.
منبع :
electrek.co
(قابل ذکر هست که این منبع از منابع مورد اعتماد خود شما هست)
Samsung’s new expanded partnership with Tesla will see new 5-nanometre chips using a high-tech extreme ultraviolet (EUV) process rather than the argon fluoride (ArF) exposure process it currently applies to the 14-nm chips it already supplies to Tesla.
منبع:
Thedriven.io
( ماشین های EUV توسط شرکت ASML هلند ساخته میشن و ربطی به تسلا ندارد)
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰۷ یا ۱۴ نانومتری یا اصلا ۲ سانتیمتری…
مهم اینکه HW3 تنها چیپ دنیاست که توان پردازش سطح ۵ خودران را داره و هیچ رقیبی نزدیکش هم نیست…
مهم اینکه تسلا در حال توسعه و طراحی HW4 هست که لیتوگرافی ۵ نانومتری داره که ۲۰ برابر HW3 بی رقیب ، قدرت پردازشی داره…!!!
حسین
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰تفاوت نداره؟باز هم استاد المیراج در جدیدی. به روی علم باز کرد. پس شرکت های بیماران که نشستن این کارو انجام میدن. پردازنده هفت نانومتری هم توان مصرفی کمتر داره هم حرارت کمتر تولید می کنه و هم مزایای زیاد دیگه. پس از این به بعد واسه حمایت از تسلا اطلاعات غلط رو قاطی اطلاعات درست نفرست توی سایت.
میزان اطمینانت به صحت حرفات از همون جایی معلومه که از صبح تا شب میشینی تو سایت لایک و دیس لایک دستکاری می کنی????????خوش باش
محمد رستمی نژاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰به اینطور سیستم ها اعتماد ندارم
الخصوص سیستمتسلا!!!!!!!!!!!!!!
ARAZ
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰لطفا فضارو مسموم نکنید تا از کامنت های مفیدی که گذاشته میشه استفاده بکنیم
دوران حرف هایی که فقط از روی احساس زده میشه تموم بکنید
تا کی میخواید تو کامنت های تسلا فقط حس تنفر بروز بدید
اگه حرف علمی برای گفتن دارید برای کوبیدن بگید غیر این جو خراب نکنید
محمد رستمی نژاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰خب پس من یه سوال دارم
قصد به قول شما مسموم کرون فضا رو ندارم
پس سوالم اینه
تعداد کشته شدگان سیستم خودران تسلا چه قدر است؟؟
Zakaria
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰اتفاقا به نظرم تسلا بهترین سیستم رو بین رقبا داره چون از همه سابقه بیشتری داره پس سازنده هاش تجربه بیشتری پیدا کردن توی توسعه و طراحی
مهدی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰برتری تسلا در زمینه کاملا مشهوده
چیزی که بهش اعتقاد دارم اینکه این برتری رو شرکت های خودرو سازی سنتی به تنهایی انچنان نمیتونن به چالش بکشن اما رقبایی مثل اپل و هواوی میتونن با ورودشون رقابت خیلی شدید تری ایجاد کنند
چیز دیگهیی که بهش فکر میکنم اینکه چند وقت دیگه همه ی خودروها به این سیستم مجهز میشن و میتونن به هم لینک بشن اینطوری خودرو میتونه بدون استفاده از دوربین اتومبیل های اطرافش رو شناسایی بکنه و این میتونه نرخ تصادف خودرو هارو پایین بیاره البته فعلا بابد صبر کنیم تا استانداری برای این موضوع تعریف بشه و همه خودروسازی ها مطابقش عمل کنند…
(JONATHAN (TESLA
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰امکان خرید نسخه ازمایشی اشتراک FSD تسلا از ماه اینده شروع خواهد شد
که با حذف رادار و با استفاده از هوش منصوعی و سنسور ها قرار هستش با رقبای خودش رقابت بکنه
تفاوت اصلی هوش مصنوعی و استفاده از رادار و لیدار بیشتر در نوع پوشش جاده ها هستش که برای کاربر جاب توجه هست نه چیزی که رد پشت ضمینه اتفاق میوفته
جوری که شما با سوپرکروز جنرال موتورز فقط قادر خواهید بود در جاده هایی با این سیستم تردد کنید که قبلا
اسکن شده باشن و تعداد مسیر این جاده ها هر روز رو به افزایش هستش
ولی در سیستم FSD در صورت تایید سیستم در هر جاده ای میتونید فعالش بکنید
به تازگی سیستم اتوپایلت رو در شهر هایی به شدت شلوغ شرق اسیا تست کردن که نتیجش جالب توجه بوده
باید این نکته رو اضافه بکنم
ایلان ماسک قبلا سیستم های رادار و لیدار رو برای اینده نا کار امد توصیف کرده
نعمت اله آزموده
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰(JONATHAN (TESLA سلام
شخصی مانند ایلان ماسک الکی چیزی نمی گه علت این حرف که سیستم های یپشرفته ی رادار و لیدار جایی در آینده ندارند چی هستش ؟
(JONATHAN (TESLA
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰سلام جواب این سوال میشه در سه بخش داد
1 هزینه . گوگل تلاش کرد خودروی خودران با سیستم بر پایه لیدار بسازه
نتیجه 10 هزار دلار برای هر خودرو ( البته این هزینه در حال کاهش هستش )
مهم ترین بخش هر تکنولوژی برای تولید انبوه قیمت نهایی هستش
2 توسعه هوش مصنوعی بر اساس دیتاهای دیداری
این بخش پیچیده ترین بخش هستش اگه برنامه نویسی بلد باشی میدونی نمیتونی از هر نوع ورودی اطلاعاتی استفاده کنی
توسعه هوش مصنوعی بر اساس اطلاعاتی که از پرتو های نوری لیدار به دست میاد تقریبا غیر ممکن هست
میشه ازشون کمک گرفت ولی نمیشه بهشون اتکا کرد صرفا
3 اطلاعات دوربین ها همبستگی با بینش انسان دارن
پیچ خم جاده ها تابلو ها تقاطع ها همه اینا اجسام ساکن هستن
ولی اجسام در حال حرکت چی کیسه های پلاستیک و حیوانات در حال حرکت تشخیص این دو توسط لیدار غیر ممکن هست
یه نکته هم پیام قبلی گفتم باید در مسیری که تردد میکنی با سیستم بر مبنای لیدار باید اون جاده اسکن بشه از قبل که هم هزینه بر هستش و هم وقت گیر
نتیجه یک هوش که قدرت تصمیم گیری داره باید پشت فرمون باشه
نه یه حسگر و خط کش تشخیص اجسام و فاصله ها
این هوش فقط از طریق قدرت بینایی میتونه پرورش داده بشه و ایمن بشه برای استفاده
RezaRs
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰جاناتان دایی سلام منم سوالی گرفتتم چند سالل دیگه لنگامونو میشه بندازیم رو هم و ماشین خودش ببرتمون مثلا این جدیده تسلا fsd کی به این قابلیت تمام لش تو ماشین میرسه ؟
(JONATHAN (TESLA
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰Rezars
چرا که نه اول باید بگم هدف از خودران شدن در مرحله اول کاهش خطای انسانی هست در تصادفات
کاهش آمار تصادفات خودرو های تسلا کاملا ثابت شده هست
استفاده از سیستم های ایمنی و خودران تسلا باعث کاهش ۶۰ درصدی تصادفات شده
و در مرحله دوم ایجاد حمل نقل اتوماتیک بدون دخالت انسان
سال ها زمان خواهد برد به این نکته برسیم ولی جنگ بعدی پس از تاکسی اینترنتی که دنیا رو فراگرفت
جنگ برای تاکسی خودران هستش
فرض کن سرمایه ای که به جیب شرکت های تاکسی اینترنتی میره به جیب خودرو ساز بره .
در آینده نه زیاد دور رانندگی فقط برای تفریح خواهد بود نه از سر نیاز اینو یادتون باشه
RezaRs
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰جا نیست ریپلا رو پیام جواب خودم بزنم ممنون دایی
محمد رستمی نژاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰(JONATHAN (TESLA
خوشحالم که قبلا اعلام کردی که ماشین باز نیستی و فقط دغدغه یه پیر مرد رو داری که از سر پیری نمیتونه حتی راه بره و فقط میخواد بِرِ سری به نَوَ اش بزنه
چه خوب که افرادی مثل تو ماشین باز نیستن
“””در آینده نه زیاد دور رانندگی فقط برای تفریح خواهد بود نه از سر نیاز اینو یادتون باشه””””
مگه تو نگفتی که ماشین باز نیستی
چرا الان گفتی کهرانندگی برای تفریح
خنده داره……
نعمت اله آزموده
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰مممنون جناب جاناتان تسلا
BenzSLR
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰بنظرم سیستم های پیشرفته ای هستند ولی هنوز کامل نشدن تا ۱۵ سال بعد به تکامل میرسن
Saman
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰غول تکنولوژی هستش این تسلا، خدائیش انگار از یه سیاره دیگست دانش و تکنولوژی شرکتهای خودروسازی امریکائی حیرت انگیزه
PHILIPP
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰غول تکنولوژی شرکت دیگریست عزیز
Amirreza
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰من اصلا به هیچکدومشون فعلا اعتماد ندارم چون اونی هم که اعتماد داشت خودشو یه نفر دیگه تو تسلاشون مردن ، پس اگر ماشین من این قابلیتم داشته باشه هیچوقت بهش اعتماد ندارم
PHILIPP
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰رانندگی توی اتوبان ها و مسیرهای صاف در حالت عادی خواب آور هستش
بعد چجوری ممکنه که دستت روی فرمون نباشه گاز هم ندی
ولی هوشیاری خودت رو حفظ کنی که بتونی اگه سیستم خطا داشت جلوی برخورد رو بگیری؟
بهزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰شرکت هایی که نتونن همزمان از چند نوع سیستم ردیابی تشخیص مثل رادار موج کوتاه و التراسونیک و لیدار و دوربین برای تابلو خوانی و… استفاده کنند عملا تو هر شرایطی از پس کنترل هوشمند و مطمئن خودرو بر نمیان!
این تبلیغات ضد لیداری هم به خاطر هزینه های اون انجام میگیره و فعلا رادارهای لیدار دقیق ترین نوع ردیاب ها هستند ولی برای تسلا گران و احتمالا لوکس سازان پیشگام استفاده از سیستم های گران و مطمئن خواهند بود.
بر خلاف گفته های شیپورچیان که اولین و آخرشه و فلان الان تو ژاپن چندسالیست رانندگی خودکار AI در حال آزمایشه و تاکسی های مخصوص بازی های المپیک یا روبوتاکسی ها آماده ی کار و اولین سیستم خودکار رانندگی با مجوز رسمی هم بزودی توسط هوندا ارائه میشه.
قابل ذکر هست که شرکت هایی مثل تسلا هیچگونه مجوز رسمی برای سیستم های خودران ندارند چون بار حقوقی ایجاد میکنه و سیستم های خودکار بدون مجوز هرگز مورد تایید سازمان ها نیست و این شرکت ها هم با زیرکی خاصی به دنبال مجوز نیستند!
RezaRs
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰اقا بهزاد من اینا ر نمی دونم رادار فقط an amg9 جنگنده تامکت ? هعععععععع همزان سرچ ۱۸ هدف و فایر همزمان به ۶ هدف در برد ۲۵۰ کیلومتری اونم چی فونیکس بزنی ۶ تاروو اوففففففف کراشمه f14 تامکت بعد همزمان رادار زمینی زنگ بزنه بگه ۶ تا میگ ۲۵ فاکسبت کتلت شد??????
R@m!n
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰البته سیستم لیدار و التراسونیک هم مشکلات و محدودیت های خودشو داره. حالا حرف من این نیست جفتشون در کل سیستم های قابل اتکایی نیستن.
راستی تسلا برای سیستم خودرانش مجوز نداره ؟؟؟؟ چطور تو امریکا و بقیه جاها اجازه استفاده داره ؟؟ بنز سر سیستم خودران کامیوناش چنان مخالفت شد که حتی پای اتحادیه اروپام باز شد به ماجرا حالا چطور سیستم خودران تسلا بدون مجوز کار می کنه ؟؟
بهزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰بحث اصلی همینجاست که در برخی کشورها به تسلا اخطار دادن که از عبارت اتوپایلوت استفاده نکنه!
زمانی که میخواد بفروشه میگه خودران سطح 3 یا 5 اما زمان وقوع حادثه میگه سیستم کمک راننده!
قوانین مربوط به رانندگی خودکار هنوز به صورت شفاف و جامع نوشته نشده و دولت ها مشغول بررسی هستند و به زودی چهارچوب ها تعیین خواهد شد.
اینکه بگیم خودرو با استفاده از خطوط و تابلوها توسط هوش مصنوعی رونده میشه چیز عجیب غریبی نیست و اسمش نوعی کروز هست و دو شرکت GM و فورد به صورت کاملا قانونی راجب این سیستم ها اطلاع رسانی کردن اما تسلا میگه سیستم ما در مکان های safe اتوپایلوته و در مکان های غیر ایمن کاری نمیکنه و میره تو درخت!
قوانین همیشه یک قدم عقب تر از تکنولوژی ها هستند و در خصوص این موارد یک مقدار شفاف عمل نمیکنه و شرکت ها هم از این خلاء ها در مواردی به نفع خودشون استفاده میبرند.
R@m!n
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰بالاخره تو هر دوره ای از پیشرفت علم تو هر زمینه ای متاسفانه چند نفری قربانی میشن. امیدوارم این تلفات هر چه سریع تر از بین بره با اینکه بعید می دونم و بحث خودران ها هنوز اول راهشه. ولی اگر طبق ادعای جدید تسلا بتونن سیستم یادگاری ماشینی رو پیاده کنن تغییر مثبتی اتفاق میوفته هر چند هنوز کمه اما بازم قدم رو بجلو هست اگر موفق شن.
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰((اما تسلا میگه سیستم ما در مکان های safe اتوپایلوته و در مکان های غیر ایمن کاری نمیکنه و میره تو درخت!))
منبع این گفته تسلا را برامون لینک کنی ممنون میشیم :::
.
.
تسلا هر جایی بوده گفته هنگام استفاده از Autopilot راننده باید هوشیار پشت فرمان باشه…
حتی FSD هم فعلاً به توجه راننده نیاز داره چون هنوز به سطح ۵ نرسیده…
بهزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰منبع نمیخواد چون هفته ی پیش واضح ترین اتفاق ممکن روی داده و دو نفر کشته شدن.
اگر سیستم تشخیص میداد که راننده پشت فرمان نیست نباید راه میوفتاد یا اگر فردی به اخطارها توجه نمیکنه مثل آب خوردن میزد کنار جاده و نمیدونم چه اتفاق دیگری باید بیوفته که عبارت خودران فعلا حذف بشه.
Elmiraj
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰در تصادف روز شنبه بدلیل نبود خط کشی جاده در محل اصلا Autopilot نمیتونسته فعال بشه که بخواد تشخیص بده کسی پشت فرمان حضور نداشته…!!!
.
.
اگر منبعی دارید که نشون بده Autopilot مقصر مرگ اون دو نفر هست ، لینکشو بگذارید که ما هم مطلع شیم .
محمد رستمی نژاد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ای خدا
بابا از خودتون مایه بزارید نه از لینک ها
اگر منبعی دارید که نشون بده Autopilot مقصر مرگ اون دو نفر هست ، لینکشو بگذارید که ما هم مطلع شیم .
محمد رستمی نژاد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰بگو آقا سیستم تسلا لین قدر توانا نیست که بدون خط کشی خودش رانندگی کنه
دیگه چرا مدام لینک میفرستید
خب ناتوان است دیگه
در ضمن من از این بدم میاد که حتی به لکسوس
lfa هم گیر مدن این تسلا دوستان
Philipp
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰@R@m!n
جان هر انسانی ارزش داره
و یک شرکت نباید وقتی که سیستم هنوز آمادگی نداره برای ارزش چند درصدی بیشتر سهام جان حتی یک انسان رو بگیره!
R@m!n
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰معلومه که جون هر انسانی مهمه و این تکنولوژی خودرانم فقط مخصوص تسلا نیست همه کمپانی های بزرگ روش کار می کنن
Philipp
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰@R@m!n
ولی چون می دونن هنوز مشکلاتی داره به طور کامل عرضش نمی کنن
چون اونا حداقل 100 سال تجربه دارن و می دونن که اینکار درست نیست
R@m!n
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰اگر منظورت از اونایی که عرضه می کنن بنز و بی ام و هست، بخاطر اینکه هنوز جز استفاده از دوربین و سیستم تسلا راه دیگه ای نیست.
بی ام و و بنز خیلی وقته رو این چیزا دارن کار می کنن و بزرگترین سدشون قوانین سخت گیرانه آلمانه که اجازه نمیده این سیستما تو این کشور تست شه و شل کن سفت کن های خودشون، البته خودشونم درگیر چند تا رقابت دیگه هستن تو حوزه پرفورمنس و الکتریکی سازی هستن، دیگه بودجه و زمان کافی برای اینکار ندارن.
اعتباری هم که مخصوصا تو این 20 سال اخیر بدست اوردن رو نمی خوان با انگ کپی کاری و سیستم ناقص زیر سوال ببرن.