خودروهای سواری به دلیل مرکز ثقل نزدیکتر به سطح زمین و همچنین فضای صندوق بار مناسب از دیرباز انتخاب رانندگان حرفهای و البته خانوادهها بودهاند اما با موج توفندهای که شاسی بلندها و کراس اوورها به راه انداختند، شاید سدان ها کمی به حاشیه رفته باشند اما هنوز هم افرادی که خواهان خودرویی خوب باشند گزینههای متعددی پیش روی دارند (این را برای بازار آنطرف آب عرض کردیم!).
در جدیدترین سری از نوشتارهای “دوراهی” که مقایسهای بین محصولات داخلی به منظور بهرهمندی از نظرات و تجربیات شما همراهان عزیز میباشد سراغ دو خودرویی رفتهایم که به نظر میرسد یکی محبوبتر بوده و دیگری نیز نسخه ریبج شده از کمپانیای چینی است که در بین خودروییها اصلاً محبوب نیست!
مشخصات جک J5
جک یکی از شناخته شده ترین چینیهای بازار ایران بوده و نمونه سدان آن که در بازار کشور عرضه گردید J5 بود که دو نسخه دستی و اتوماتیک آن به بازار ایران عرضه شد. نمونه دستی پیشرانهای ۱.۵ لیتری داشت اما تمرکز ما روی نسخههای اتوماتیک و فول این دو سدان چینی است.
جک J5 اتوماتیک دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۵ اسب بخاری میباشد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو ۱۰.۵ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۵ کیلومتر در ساعت میباشد.
در طرف دیگر این مقایسه سایپا آریو قرار دارد که همان زوتی Z300 قبلی بوده و سایپا آن را با نشان خود عرضه میکند. زوتی به کپی کاری کاملاً مو به مو از محصولات روز دنیا مشهور بوده و نمونه بارز آن نیز کپی از روی پورشه ماکان میباشد. خب جدای از آن، در دوراهی امروز نسخه اتوماتیک آریو حضور یافته است.
آریو اتوماتیک دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با خروجی ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتون متری میباشد. این نیرو نیز از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. به نظر میرسد در این مورد برتری با جک بوده اما خب بد نیست به شتاب و سرعت آریو نیز اشارهای بکنیم. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت این خودرو به ترتیب برابر با ۱۲.۵ ثانیه و ۱۷۵ کیلومتر در ساعت میباشد.
دو فاکتور مهمی که این روزها مورد توجه خانوادهها قرار میگیرد مصرف سوخت و حجم صندوق بار خودروها است. جک J5 اتوماتیک مصرف سوخت حدود ۷.۶ لیتری و حجم صندوقعقب ۴۱۵ لیتری داشته درحالیکه مصرف سوخت آریو برابر با ۷.۲ لیتر بوده و صندوقی ۴۶۰ لیتری دارد.
هر دوی این خودروها در کشور چین با فیسلیفتهایی جدید ارائه شدهاند اما طبق سنت شرکتهای ایرانی، بعید است چنین تغییراتی را به این زودی و لااقل تا زمانی که این خودروها با افت فروش مواجه نشدهاند شاهد باشیم.
نهایتاً به بحث قیمت میرسیم. نمونههای صفرکیلومتر جک J5 اتوماتیک قیمت حدود ۶۶ میلیونی داشته درحالیکه سایپا آریو اتوماتیک با بهای حدود ۵۹ میلیون تومانی خریدوفروش میشود.
خب انتخاب شما چیست؟ جک J5 یا سایپا آریو؟ نظرات و تجربیات خود درباره این خودروها را با ما در میان بگذارید.
مقایسه مشخصات فنی | ||
سایپا آریو اتوماتیک | جک J5 اتوماتیک | |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری | ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری |
قدرت | ۱۱۲ | ۱۴۰ |
گشتاور | ۱۵۱ | ۱۶۵ |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک | ۴ سرعته اتوماتیک |
طول | ۴۵۶۵ | ۴۵۹۰ |
عرض | ۱۷۶۶ | ۱۷۶۵ |
ارتفاع | ۱۴۸۶ | ۱۴۶۵ |
فاصله بین دو محور | ۲۷۰۰ | ۲۷۱۰ |
وزن | ۱۲۷۵ | ۱۳۵۵ |
مصرف سوخت | ۷.۲ | ۷.۶ |
حجم صندوق بار | ۴۶۰ | ۴۱۵ |
شتاب صفر تا صد | ۱۲.۵ | ۱۰.۵ |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ | ۱۷۵ |
قیمت | ۵۹ | حدود ۶۶ |
حامد
۳ بهمن ۱۳۹۶چقد کسل کننده…
aston martin
۳ بهمن ۱۳۹۶دقیقا
میخواستم بگم توف به این دوراهی
لازم به ذکره اون آرم سایپا که روی زوتی خورده شده خودش عامل خیلی از دیسلایکای نظر سنجیه وگرنه در نمای کلی مشابه همن فقط اون آرم ضد تبلیغ شده برا زوتی
راستی توصیفات پدال هم بسیار کم بود بررسی دقیق تری میطلبید
F۲۲RAPTOR
۳ بهمن ۱۳۹۶من فقط میتونم بگم این زوتی یکی از بی تناسب ترین و زشت ترین ماشیناس،
ولی جک خیلی قشنگه مخصوصا نما جلو
موتور ۱.۸ با گیربکس اتومات
آرش
۳ بهمن ۱۳۹۶اگر به جای آرم سایپا آرم تویوتا گذاشته شود و نامش هم آلیون باشد بازهم بیتناسب و زشت محسوب میشود؟
آریو کپی مو به موی تویوتا آلیون۲۰۰۷ است.
F۲۲RAPTOR
۳ بهمن ۱۳۹۶پس یهو بیا به این صنعتگران بگو آرم
تویوتا بزارن. ملتو سر کیسه کنند دیگه.
اصلا محکمه ت منو به فنا داد حاجی
این یه بار لگوشو برداشتن کردن سایپا،
تویوتا کجا این کجا کیو دیدی گربه رو بیاد بگه ببر.
F۲۲RAPTOR
۳ بهمن ۱۳۹۶بس یه کار، تمام کپی های چینی رو که از تمام خودرو های شاخص برداشته شده بیا بگو خشکل دیگه،همین چند وقت پیش از رو glc کپی کرده بود اونم مو به مو، قبل اون از فولوکس، پس اونام شیکن دیگه؟؟
حیف اسم این سردار که رو زوتیه
سروش
۳ بهمن ۱۳۹۶داداش خودت میگی کپی تویوتا ۲۰۰۷ . ولی الان سال ۲۰۱۸ هست . اگه الان پژو ۲۰۶ رو بزارن تو رقابت فورا حذف میشه ولی زمانی که طراحی و تولید شد جزو قشنگترین و بهترین طراحیها بود
سامان
۳ بهمن ۱۳۹۶هیچ کدام
الف.ی
۳ بهمن ۱۳۹۶در مقابل آریو من بدون هیچ درنگی سراغ جک میرم
این آریو در اصل همون زوتی Z300 دیگه
کیانوش38
۳ بهمن ۱۳۹۶البته اینی که میگن j5 صدی حدود 7 تا میسوزونه دروغه چون خودم دارمش. اگه این ماشین توی شهر زیر ده و یازده بسوزونه بهش برمیخوره!
Hamid.Hellcat
۳ بهمن ۱۳۹۶منظور از سایپا آریو همون زوتی هست دیگه. چقدر زود با کشور دوست و برادر چین پسرخاله شدین.
Sardar
۳ بهمن ۱۳۹۶تو این رنج هیچ کدوم رقیب بسترن بی 30 نمیشن . واقعا بسترن عالیه . شروع چینی با کیفیت در بازار ایران با فاو هست
محمد
۳ بهمن ۱۳۹۶هیچ کدام..
گرچه با جک رای دادم به خاطر مخالفت شدید به سایپا……
Sajjad
۳ بهمن ۱۳۹۶کیبوردم پوکر فیس نداره وگرنه میذاشتم
حسین وی
۴ بهمن ۱۳۹۶یه نقل قول بزار با یه خط صاف : + | :| توف تو این 2 راهیامون
سوپرشارژر
۴ بهمن ۱۳۹۶فک میکنم برای استفاده شهری برلیانس از دوتاشون بهتره و قیمتش مناسبتره وخیلی پرفروشم بوده تو یک اماری که دیدم چند وقت پیش از دنا هم بیشتر فروخته بود
امکانات کیلس و مولتی مدیا و امکانات ریز دیگه
در مقایسه یک چانگان اخیرا تحویل گرفتیم مانیتور نداره حتی کف ماشین فرش نداره
یک ماشین هفتاد تومنی نباس کفش یک فرش باشه؟؟؟!!!فرش تولید انبوه قیمتش پنجاه هزار تومن بیشتر میشه؟
کلا محصولات پارس خودرو بهتر بودن همیشه
سورنا
۴ بهمن ۱۳۹۶چقدر سخت ?
محمدرضا
۴ بهمن ۱۳۹۶جک برای مسافرت و خارج از شهر خوبه ولی تو شهر مصرفش بالاست ولی آریو برای داخل شهر مناسبه هم کم مصرف تره هم نرم تراز جک . اگر برای مسافرت میخاین جک ، اگر برای داخل شهر آریو . من تجربه رانندگی با هر دو رو داشتم
علی
۱۵ مهر ۱۳۹۷بالاخره یک نظر منطقی و درست دیدم.
پرهام
۴ بهمن ۱۳۹۶جالبه این کمپانی زوتی یه کمپانی کوچیک و محلی تو چین به حساب میاد بعد سایپا که مثلا دومین غول خودروسازی ایران محسوب میشه وابسته به تکنولوژی همین کپی کار کوچیک چینیه !
علیرضا
۶ دی ۱۳۹۷خحححح.کمپانی محلی؟؟؟مگه نونوائیه؟تنها کمپانی چینی که تونسته مجوز بازارامریکارو با یه شاسی بلند جدید بگیره.تو اینترنت سرچ کن ببین
حمیدرضا
۴ بهمن ۱۳۹۶شاید اگر هر دو وارداتی بودن نتیجه جور دیگری میبود ولی در هر حال به جک رای دادم چون به نظرم طراحی مستقل تری داره هر چند ازنظر فنی چندان متفاوت نیستن
مهدی
۴ بهمن ۱۳۹۶یه لحظه خواستم بنویسم انتخاب بین بد و بد تره بعد دیدم اینطوری بنویسم خیلی شایسته تره :
انتخاب بین بد ترین و بدترینه
مهدی
۴ بهمن ۱۳۹۶حالا جای خنده دارش اینه که بیشتر چین خودش قبلا مازراتی بود الان بی ام و پر شده تو چین ینی حتی خودشونم سوار ماشینای خودشون نمیشن بعد ما میریم … هیییییی توف به این گاری سازی ایران ( حیف گاری ) به گاری و گاری چی بر بخوره حق دارن
Rezanst
۴ بهمن ۱۳۹۶این ماشین اصلا ساخت سایپا نیست این یه ماشین ژاپنی بوده م تویوتا تولید میکرده الان سایپا مونتاژ میکنه و گند زده بهش در کل من اریو رو انتخاب میکنم بنا ب دلایل خودم البته ب تویوتا رای میدم ن سایپا از جک هم خوشم نمیاد
به امید روزی ک همه بتونن ماشین ژاپنی المانی و ایتالیایی سوار شن❤️
امانی
۶ بهمن ۱۳۹۶جک جی 5 اتومات مدل 95 دارم. خیلی راضی هستم. مصرف تو شهر بین 8 تا 9 لیتر و مصرف تو جاده بین 7 تا 8 لیتر هست. البته همه اینها بستگی به نوع رانندگی شما داره. نمایشگاه خودروی تهران رفته بودم و به شخصه تمام خودروهای هم رده جی 5 اتومات رو دیدم. خدا شاهده هیچ خودرویی به اندازه جی 5 نیست. الان میگن بسترن بی 30 و… خیلی خوبه ولی اصلا این طورنیست. تا الان که 20 هزار تا رفتم فقط روغن و فیلتر عوض کردم و یه بارم نرم افزار گیربکس رو آپدیت کردن برام. مشکل خاص و عجیب و غزیبی نداشتم و در کل راضی هستم. دوستان عزیزم یه توصیه هم به شما دارم و اون اینکه یه خورده وجدان خودتونو تو حرفاتون دخیل کنید و بعد نظر بدید. واقعا بعضی ها فقط جک جی 5 رو تو خیابون دیدن و اصلا سوارش نشدن و نظر میدن. در ضمن طراحی جک مستقل نیست!! به عنوان مثال قسمت پشت جک از محصولات جگوار کپی برداری شده است.
ایمان
۸ بهمن ۱۳۹۶جای تاسفه که قشر زیادی از هموطنان آرزوی داشتن همین آشغالهایی رو که ما داریم نقدشون میکنیم رو دارن.ببین ملتی که روزگاری بهترین خودروهای دنیا رو سوار میشدن به چه روزی افتادن
میثم
۸ بهمن ۱۳۹۶ضمن احترام به نظر کلیه اساتید محترم، این مقایسه ها رو کلا اشتباه میدونم
قبل از هر چیزی من هم قبول دارم که اینجا ایرانه و نباید آرمان گرایانه صحبت کرد، ولی واقعا با پول نسخه صفر این ماشینها تو رنج 60 تا 70 تومن بهتر نیست یه سراتو 2008 یا 2009 یا مزدا 3 بین 86 تا 89 یا یاریس یا سوناتا 2006 تا 2007 یا چند تا ماشین با پدر و مادر تر نسبت به این چینیا بخرید
گاهی اوقات آدم متاسف میشه برای بعضی نظرات دوستان
تو خارج از ایران، خودروی با کارکرد 50 تا 80 هزار مشابه تقریبی صفر به حساب میاد و ایراد داشتن معنی نداره، اون وقت بعضی از دوستان میگه من 4 سال فلان ماشین رو دارم و 40000 هزار تا راه رفتم و هیچ مشکلی باهاش ندارم و به همه اونهایی که محصولات چینی رو رد میکنن بد و بیراه میگه
به نظر من بهترین ملاک برای کیفیت یه ماشین رسیدن به کارکردهای بالای 200000 کیلومتر بدون مشکل خاصیه و با رعایت اصول درست سرویس های ماشینه نه روزی دو بار استارت زدن و روزی 20 کیلومتر تو اتوبان رفتن
در اینکه چینی ها خیلی پیشرفت داشتند شکی نیست، اما به عنوان کسی که تجربه به کارگیری بیشتر این ماشینا رو در استفاده نسبتا پر فشار روزانه رو داشتم، میتونم بگم هنوز فاصله چینیها خیلی زیاده با بقیه ماشینها از لحاظ دوام و تحمل فشار، حتی اگه همین سمند و پژو خودمون با اون کیفیت قبل تولید میشد،ارزش خرید بیشتری به چینی ها داشتن
بیاید ماشین رو به عنوان یه جنس کاربردی بخریم نه برای نشون دادن ظاهر ماشین به دیگران برای فخر فروشی، ممنون
Pouya
۹ بهمن ۱۳۹۶مارک سایپا باید نشانه ی اطمینان و آرامش واصالت به هموطنان باشه ولی از وقتی فهمیدم این ماشین چینی بوده گفتم توووف به آرم سایپا کلاه باز
میثم
۲۱ اسفند ۱۳۹۶من واقعا بعد از مطالعه متن و نظر دوستان هنوز سر دو راهیم… تو رو خدا مطالبی بذارید به دردمون بخوره نه کل کل مثل پرسپولیس استقلال . مثلا از شتاب قدرت طراحی بدنه مقاومت بدنه زیبایی داشبورد جلوبندی و قیمت لوازم مصرفی بگید…. لطفا محاسن و معایبشون رو بگید مخصوصا دوستانی که هر دو ماشین رو داشتن ، با آرزوی روزای بهتر برای تک تک شما
سینا
۱۲ خرداد ۱۳۹۷این مقایسه چیزی رو نشون نمیده فقط مشخصات رو گفتین در مورد مسائل فنی ماشین شتاب قدرت اصطهلاک و چیزای دیگه صحبتی نشده مثلا لوازم کدوم راحت تر پیدا میشه کدوم ارزونتره در ضمن هر وقت کسی بالای 150تا 200 هزار روند و راضی بود بیاد نظر بده نه با 30 هزار تا روندن
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۷اول اینکه دوست عزیز که مشخصات خودرو ها رو درج فرمودین نسخه ۱.۵ لیتری آریو ۱۱۲ اسب بخاره و نسخه ۱.۶ اون ۱۲۳ اسب هستش لطفا خواسته یا ناخاسته اطلاعات غلط ندین . بنده کمتر از یه ساله آریو اتومات دارم هم داخل شهر و هم خارج شهر در حد خودش خوبه و ماشینهای تولید داخل به هیج وجه بهتر از خودرو های جدید چینی نیستند این رو با توجه به خودرو هایی که داشتم میگم . نسبت به پولی که میدی گزینه دیگه ای وجود نداره یا باید بری خودرو ده سال کارکرد خارجی کهمعلوم نیست چه بلایی سرش آوردن بخری یا صفر چینی ولی بنده راضیم با اینکه موتورش ۱۶۰۰ هست شتاب و کشش در سربالایی ها خوبه تازه اتوماتم هست . موتور میتسوبیشی گیربکس پروتک هیوندا و اتاق کپی تویتا و اینها قوت قلب میده
مهدی
۲۱ خرداد ۱۳۹۷من تازه آریو گرفتم چند تا از اقوام رو که ماشین های مثلا سراتووسانتافه دارن از رانندگی با آریو احساس جالبی نسبت به شرایط موتوری ونرمی ماشین داشتن !
چند نفری هم که دوسه سالی هست آریو دارن رو نظر گرفتم همگی از راحتی وکم استهلاکیش راضی بودن
انشاا… هرکی هر ماشینی داره بهترین باشه،ولی خواهشا عقده هاتون رو روی ماشین های دیگه نذارید در مورد همون ماشینی که دارید نظر بدین تا مردم بتونن انتخاب بهتری برای خرید داشته باشن
سینا
۲۳ تیر ۱۳۹۷موتور زنجیری لنسر ۲۰۱۴ که رو آریو سوار شده خیلی با ارزشه… اتاقشم خیلی جاداره… فنر بندیشم خیلی نرمه… ترمزهای آریو فوق العادس در حالیکه جک از ضعف بوستر ترمز رنج میبره…!
ب
۱۱ مرداد ۱۳۹۷آریو یکساله دارم عالی است . قلق دنده اتومات دستت بیاد شتاب هم خوبه راحتی جاداری این ماشین رو به خیلی از ماشینهای دیگر ترجیح میدم. احتمالا مافیا و دلالها زیاد با این خودرو جور نشدن
علی حسینی
۲۶ شهریور ۱۳۹۷من تازه آریو گرفتم. بنظرم ماشین خوبی میاد. ولی نمی دونم چرا تو سایت ها اینقدر بد در موردش میگن. یک مقدار قضیه مشکوک بنظر میرسه.
علی
۱۵ مهر ۱۳۹۷دوست عزیز ماشین بسیار خوبی گرفتی. توی این کشور همه میخوان از چیزی که دارن تعریف کنن فقط.
علی
۱۵ مهر ۱۳۹۷آریو به دلیل اینکه سایپا تولیدش میکنه و حتی به عنوان خودروی ملی صادر هم میکنه این خودرو رو از نظر شرایط خدمات پس از فروش بسیار بهتره. احتمال داره از همین فردا j5 را دیگه کرمان موتور تولید نکنه اما آریو حالا حالاها تولید میشه. موتور آریو با موتور mitsubishi lancer که توی بازار ایران هست یکیه و این میتونه نقطه قوت این ماشین نسبت به j5 باشه.
از نظر نرمی ماشین هم آریو یک سر و گردن بالاتره. j5 نسبت به آریو خشک تره اما هندلینگ بهتری داره نسبت به آریو.
مصرف سوخت آریو هم به مراتب پایین تره. در کل بنده نظرم روی آریو هست.
مجید
۱۷ مهر ۱۳۹۷سلام دوستان من جک اتومات مدل ۹۵ دارم و تا حالا ۵۳ هزار تا کارکرده از لحاظ استهلاک و مخرج ماشین تا بحال فقط با مخارج مصرفی روبرو بودم البته گرونی ارز تاثیر مستقیم تو مخارج ماشین داشته ولی این ماشین هیچ گونه اذیتی برام نداشته و تمام کارهای ماشین در نمایندگی انجام دادم و از نظر خدمات به نظرم کرمان موتور خیلی امیدوار کننده عمل کرده اما چند تامسئله هست اول اینکه با توجه به طراحی داخلی و خارجی اسپرت این ماشین که به نظرم زیبا و خوبه اما فاصله از زمین پایینی داره و اکثرا در عبور از کوچه هایی که پستی و بلندی دارند یا دست اندازها با مشکل روبرو هستم و خیلی جاها حتی کف ماشین گیر میکنه چون فاصله محور جلو و عقب ماشین هم زیاده و مزید بر علت میشه یا در مواجهه با دست اندازهای بقول معروفی ساندویچی اگه کمی سرعتتون بالا باشه سر
ماشین زمین میخوره و چاله چوله ها رو قشنگ به سرنشینان منتقل میکنه فرمان پذیری خوبی داره ولی تو پیچ ها مثلا جاده چالوس اگه سرعت تون یکم زیاد بشه امکان داره کنترل ماشین از دستتون خارج بشه شتاب اولیه ماشین پایینه و نا امید کننده ولی شتاب دنده دو ماشین خوب و قابل قبوله و وقتی توی دوره هر چی گاز میدید گاز میخوره و احساس میکنید مدام به قدرت و سرعت ماشین اضافه میشه که حس خوبی داره به نظرم ترمزهای قابل قبولی داره ولی کار کردن با اونها قلقگیری میخواد که باید بهشون عادت کنید مصرف سوختش توی شهر برای من نزدیک صدی نه باید باشه ولی خب بستگی به نحوه رانندگی داره به نظرم طراحی قابل قبولی داره ولی متاسفانه قراره دیگه تولید نشه