بخش اعظم خریداران خودروهای جدید کشورمان در بازه قیمتی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان به دنبال محصول مورد علاقه خود هستند و البته نباید انتظار چندانی داشته باشند زیرا قریب به اتفاق خودروهای حاضر در این بخش نمونههای تکامل یافته یک خودروی قدیمی بوده که با انواع و اقسام نامهای جدید و پسوند و پیشوند فروخته میشوند!
در این سری از نوشتارهای “دوراهی” بنا داریم دو خودرویی را معرفی کنیم که طرفداران فراوانی در بازار دارند. در یکسو سورن ELX قرار دارد که بعد از دنا لوکسترین نسخه سمند محسوب شده (!) و در طرف دیگر نیز تندر ۹۰ قرار دارد که خودرویی محبوب برای خریدارانی محسوب میشود که دنبال خودرویی بیآزار و بیحاشیه هستند.
سورن برای اولین بار در سال ۸۷ معرفی شد و اگرچه چراغهای جلو و عقب آن نسبت به سمند معمولی تغییر یافته بودند اما این تغییرات چندان جالب نبوده و گامی رو به عقب برای ایرانخودرو محسوب میشدند. بدتر آنکه کابین این خودرو تفاوتی با سمند نداشت؛ اما با گذشت چند سال ایرانخودرو دستی بر سر و روی سورن کشید و آن را با جلوپنجرهای متفاوت و کابینی کاملاً جدید به بازار عرضه نمود. یکی از نقاط قوت برجسته سورن ELX کابین یکدست و کاملاً هماهنگ آن بوده که به نظر برخی افراد حتی برتر از دنا نیز میباشد.
در طرف دیگر پیشرانه مطمئن تندر ۹۰ قرار دارد که از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بوده و قدرت ۱۰۵ اسبی و گشتاور ۱۴۰ نیوتون متری آن در کنار گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو فرستاده میشود. به نظر میرسد حداقل در روی کاغذ سورن ELX وضعیت بهتری از نظر خروجی پیشرانه دارد اما خب به یاد داشته باشید تندر ۹۰ خودرویی سبکتر است.
اگرچه قدرت و گشتاور پیشرانه سورن بیشتر از تندر ۹۰ است اما اضافهوزن آن باعث میشود در بحث شتاب گیری پشت سر حریف فرانسوی-رومانیایی خود قرار گیرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سورن ELX حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده درحالیکه تندر ۹۰ شتاب ۱۰.۲ ثانیهای دارد.
بد نیست نگاهی به مصرف سوخت این دو خودروی پرطرفدار بازار ایران بیندازیم. ایرانخودرو ادعا میکند سورن ELX در هر صد کیلومتر بهطور متوسط ۷.۴۹ لیتر بنزین میسوزاند که شاید اندکی خوشبینانه باشد. از طرف دیگر گفته شده تندر ۹۰ هم ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتری را نشان میدهد که البته در عمل هم نشان داده خودرویی کممصرف است.
مقایسه مشخصات فنی | ||
تندر ۹۰ E2 | سورن ELX | |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری | ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری |
قدرت | ۱۰۵ | ۱۱۵ |
گشتاور | ۱۴۰ | ۱۵۹ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
طول | ۴۲۵۰ | ۴۵۳۴ |
عرض | ۱۷۴۰ | ۱۷۲۰ |
ارتفاع | ۱۵۲۵ | ۱۴۶۰ |
فاصله بین دو محور | ۲۶۳۰ | ۲۶۷۱ |
وزن | ۱۱۱۵ | ۱۲۵۷ |
مصرف سوخت | ۶.۹ | ۷.۴۹ |
حجم صندوق بار | ۵۱۰ | ۵۰۰ |
شتاب صفر تا صد | ۱۰.۲ | ۱۲ |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ | ۱۹۰ |
قیمت | ۳۸.۸ میلیون تومان | ۳۸ میلیون تومان |
محمد
۱۹ اسفند ۱۴۰۱سلام
من ال 90 داشتم البته مدلش 89 بود ولی خیلی کم کار سورن پلاس بنامم در اومد خیلی مردد بودم کدوما بفروشم صبر کردم ماشینا تحویل گرفتم و در نهایت ال90 را فروختم الان حدود 8 ماهه سوار سورن پلاس هستم و بجز خرابی یه قفل در مشکلی نداشتم فرمان نرم تری داره امکانات بیشتر توی مسافرت خیلی از ال90 بهتره فقط مصرف سوختش زیادتره از لحاظ هزینه درسته میگن ال90 کمتر خراب میشه ولی لوازمش گرونتره و طلافی میکنه بهر حال ماشین چند سال کار مرتب باید ازش قطعه عوض کرد
عبلپور
۴ آذر ۱۴۰۲ولا من تمام نظرات دوستان رو خوندم واز خریدن ماشین منصرف شدم چون هرکسی از ماشین خودش تعریف کرده وهیچکسی بیطرف حرفی نزده پس منم همون موتور خودم سوار بشم سنگینترم