بخش اعظم خریداران خودروهای جدید کشورمان در بازه قیمتی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان به دنبال محصول مورد علاقه خود هستند و البته نباید انتظار چندانی داشته باشند زیرا قریب به اتفاق خودروهای حاضر در این بخش نمونههای تکامل یافته یک خودروی قدیمی بوده که با انواع و اقسام نامهای جدید و پسوند و پیشوند فروخته میشوند!
در این سری از نوشتارهای “دوراهی” بنا داریم دو خودرویی را معرفی کنیم که طرفداران فراوانی در بازار دارند. در یکسو سورن ELX قرار دارد که بعد از دنا لوکسترین نسخه سمند محسوب شده (!) و در طرف دیگر نیز تندر ۹۰ قرار دارد که خودرویی محبوب برای خریدارانی محسوب میشود که دنبال خودرویی بیآزار و بیحاشیه هستند.
سورن برای اولین بار در سال ۸۷ معرفی شد و اگرچه چراغهای جلو و عقب آن نسبت به سمند معمولی تغییر یافته بودند اما این تغییرات چندان جالب نبوده و گامی رو به عقب برای ایرانخودرو محسوب میشدند. بدتر آنکه کابین این خودرو تفاوتی با سمند نداشت؛ اما با گذشت چند سال ایرانخودرو دستی بر سر و روی سورن کشید و آن را با جلوپنجرهای متفاوت و کابینی کاملاً جدید به بازار عرضه نمود. یکی از نقاط قوت برجسته سورن ELX کابین یکدست و کاملاً هماهنگ آن بوده که به نظر برخی افراد حتی برتر از دنا نیز میباشد.
در طرف دیگر پیشرانه مطمئن تندر ۹۰ قرار دارد که از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بوده و قدرت ۱۰۵ اسبی و گشتاور ۱۴۰ نیوتون متری آن در کنار گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو فرستاده میشود. به نظر میرسد حداقل در روی کاغذ سورن ELX وضعیت بهتری از نظر خروجی پیشرانه دارد اما خب به یاد داشته باشید تندر ۹۰ خودرویی سبکتر است.
اگرچه قدرت و گشتاور پیشرانه سورن بیشتر از تندر ۹۰ است اما اضافهوزن آن باعث میشود در بحث شتاب گیری پشت سر حریف فرانسوی-رومانیایی خود قرار گیرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سورن ELX حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده درحالیکه تندر ۹۰ شتاب ۱۰.۲ ثانیهای دارد.
بد نیست نگاهی به مصرف سوخت این دو خودروی پرطرفدار بازار ایران بیندازیم. ایرانخودرو ادعا میکند سورن ELX در هر صد کیلومتر بهطور متوسط ۷.۴۹ لیتر بنزین میسوزاند که شاید اندکی خوشبینانه باشد. از طرف دیگر گفته شده تندر ۹۰ هم ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتری را نشان میدهد که البته در عمل هم نشان داده خودرویی کممصرف است.
مقایسه مشخصات فنی | ||
تندر ۹۰ E2 | سورن ELX | |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری | ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری |
قدرت | ۱۰۵ | ۱۱۵ |
گشتاور | ۱۴۰ | ۱۵۹ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
طول | ۴۲۵۰ | ۴۵۳۴ |
عرض | ۱۷۴۰ | ۱۷۲۰ |
ارتفاع | ۱۵۲۵ | ۱۴۶۰ |
فاصله بین دو محور | ۲۶۳۰ | ۲۶۷۱ |
وزن | ۱۱۱۵ | ۱۲۵۷ |
مصرف سوخت | ۶.۹ | ۷.۴۹ |
حجم صندوق بار | ۵۱۰ | ۵۰۰ |
شتاب صفر تا صد | ۱۰.۲ | ۱۲ |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ | ۱۹۰ |
قیمت | ۳۸.۸ میلیون تومان | ۳۸ میلیون تومان |
F۲۲RAPTOR
۲۵ فروردین ۱۳۹۷به نظر من سورن خیلی بهتر از ال نوده از نظر زیبایی،
ولی خب، نسبت به ال۹۰ دیرتر به فروش میرسه
ایرانی
۲۵ فروردین ۱۳۹۷سورن خیلی زیباتره؟!!!!
قبول دارم ال ۹۰ طر بی روحی داره.. ولی دقیق تر ساخته شده.. بازم بهتر از طرح معیوب و ناقص سورن هست…
طرح نتراشیده و نیمه کاره … مخصوصا جلو پنجره تقلیدی و چراغ عقب نه چندان زیبا ضعیف تر از ال ایکس .. یک کلام طرح زوموخت …..
و کیفیت پائین سورن قابل احترام نیست…
KING 918
۲۵ فروردین ۱۳۹۷خدایی حیف پیکان که ال 90 جایگزینش بشه …….
اپشن های پیکان بیشتر بود وجدانی ………
روزبه
۱۳ مرداد ۱۳۹۷شماهایی که لایک کردین برید همون پیکانتون رو سوار شید ، پیکان کولر هم داره ؟ ?
E 36
۲۵ فروردین ۱۳۹۷با 38 میلیون یه مزدا 323 تمیز میشه خرید ….
Daytona 1969
۲۵ فروردین ۱۳۹۷اصلا اینقدر مزدا 323 تو ایران داریم؟
همه جا همین حرف زده میشه که با این پول میشه مزدا 323 خرید
مزدا 323 الان اونقدر زیاد نیست که همه بتونن بخرن و از طرفی قطعاتش هم کمیابه و هر کدوم حدودا 10 سال به طور میانگین عمر دارن و دیگه کاملا بدون خرج و دردسر نیستن
s.h
۲۵ فروردین ۱۳۹۷دو راهی اشغال یا بنجول؟؟؟ ای خدا ما تا کی باید از یه ماشین باکیفیت محروم باشیم ؟؟؟ چراباید پول زور به خاطر ماشین خارجی بدیم؟؟
saeed
۲۵ فروردین ۱۳۹۷بس کنین دیگه .شماهام شورشو درآوردین . مقایسه دو تا ماشینه. اصلا تو فکر کن تراکتوره با کمباین اگه نظری داری بزار وگرنه بیخودی صفحه رو شلوغش نکن. من و امثال من این مقایسه ها بدردمون میخوره شما دوست نداری اجباری برای خوندنش نیست
s.h
۲۶ فروردین ۱۳۹۷باش تو برو حال کن شما چه میدونی ماشین چیه
Unity
۱۲ آذر ۱۳۹۷آفرین…. ملت بعضا یاد گرفتن فقط چند کلمه کیلویی رو چپو راست تکرار کنن… این جمعیت کی میخوان دست از این رفتارای عجیب غریب بردارن معلوم نیست
MAHDI CHEVROLET
۲۵ فروردین ۱۳۹۷داداش من هیچ کس دلش نمیخواد ماشین خارجی سوار نشه اما وقتی بازارت محدود باشه و به هم وطنات برای تحریم کردنشون امیدی نباشه و هیچ امیدی به بهبود هم نباشه مجبوریم
ماشین کارکرده هم مشکلات خودشو داره
فعلا وضع همینه یا باید بخری یا پای پیاده
بدتر از همه اینجاست که بعضیا دستشون به یه پراید کارکرده تمیز هم نمیرسه تا چه برسه به اینا
s.h
۲۶ فروردین ۱۳۹۷اخه این اقا هنوز با کراهت چند میلیون پول بی زبون رو به خاطر عشق ماشین بودنش نداده واصلا بهش زور نمیاد وبه همین قانع هست اما وقتی خیلی هزینه کنه واسه یه ماشین معمولی خارجی اونوقت دلش پر میشه وحساب دستش میاد واسه همینه انقدر داغ کرده
MAHDI CHEVROLET
۲۵ فروردین ۱۳۹۷تو این قیمت پارس رو ترجیح میدم (تجربه ای که با هر 3 داشتم) و نظر کاملا شخصی
سمند هم فقط LX، سورن و دنا هیچ
ایلیا
۲۵ فروردین ۱۳۹۷بهترین گزینه سمند ال ایکسه، کیفتش همون کیفیت آشغال بقیست ولی چند ملیون ارزونتره، میتونی یبزنی به ب جای دیگه از زندگیت.
مسعود
۲۵ فروردین ۱۳۹۷هیشکی خوشش نمیاد بره تعمیرگاه و ماشینش ادا بده، همه ماشین با کیفیت دوس دارن ولی خدایی با طراحی داخلی و بیرونی ال 90 نمیشه کنار اومد
این دو راهی بعد از کلی “صبر کردن و منتظر تحریم خودروسازها توسط مردم موندن” برام به وجود اومده بود که بعد از 5 سال دندون رو جیگر گذاشتن و ماشین نخریدن مجبور شدم سورن توربو رو انتخاب کنم
ولی با گذشت یکسال که خیلیم به این ماشین فشار آوردم، شکر خدا راضی ام ازش
محمدرضا
۲۶ فروردین ۱۳۹۷اقا مسعود از تجربه سواری ، کارکرد ماشینت ، خرج سرویس ها و .. برامون بگو . اگه امکانش بود برات با بروبچ پدال هماهنگ کن تست بگیرن بذارن روی سایت ببینیم .
من میخام سورن بگیرم اما از استهلاک موتوری و اینکه هر روز اسیر تعمیرگاه باشم بیزارم . ال نود تنها حسنش که البته حسن کمی هم نیست اطمینان بالا به موتور هست . و گرنه سورن تو این رنج اگر موتور بی دردسری داشته باشه انتخاب خیلی خوبیه
Alirezaasg5
۲۵ فروردین ۱۳۹۷حالم داره بهم میخوره از این مملکت … فوق لیسانس معماری دارم از یکی از بهترین دانشگاهای این خراب شده ایلتس دارم مستر ادوبی دارم انقد اذیت شدم دارو ندارمو دارم جمع میکنم فقط برم همه جا شده رانت همه جا شده فساد روز بروز بد تر از دیروز هیچ امیدی به هیچی نیست غلط کردم اقا ایرانی شدم معذرت میخوام از خودم
پژمان
۲۶ فروردین ۱۳۹۷برو داداش نترس و معطل نکن ، موفق باشی
فرامرز
۲۷ فروردین ۱۳۹۷اگه شرایطش رو داری بیا. من خیلی آپشن و پرفورمنس ماشین برام مهم نیست و کیفیت و ایمنی و بعدش راحتی و کارایی و مصرف سوخت برام مهم بود برای همین دو سال پیش تو آلمان یه گلف ۶ مدل ۲۰۰۹ با کارکرد زیر ۷۰ هزار به قیمت ۸۵۰۰ یورو گرفتم و بسیار راضی هستم. جالب اینه اگه شما با مدرک فوق لیسانس تو یه شرکت خوب استخدام بشی این قیمت برابر ۳ ماه حقوقت هست یعنی با یه پس انداز ۶ ماهه تا ۱ ساله (بستگی به سبک زندگیت) میتونی یه دست دوم خیلی تمیز بگیری. ماشین من الآن خیلی نو تر و سرپاتر از سمند ال ایکس ۲۰۱۴ بابامه و اصلاْ قابل مقایسه نیست در حالیکه وقتی خریدمش هم قیمت سمند بابام بود. باورت نمیشه میام ایران پشت سمند میشینم افسردگی میگیرم چون واقعاْ کیفیت ساختش پایینه و دنده عوض کردن باهاش مثل هم زدن حلیم هست و نمیدونی کی دنده جا رفت و اگه سرعت و دور موتور رو ندونی نمیشه حدس زد الآن کدوم دنده ای. پدالهاش هم هیچ حس و فیدبکی نداره
Alirezaasg5
۲۵ فروردین ۱۳۹۷بهترین ارزویی که برا مسیولای خودروسازی از وزیرش بگیر تا مدیرای کوچیکتر میتونم بکنم اینه ایشالا خودتون یا خونواده هاتون سوار این تولیدات مفتخر بشین و کمربند هم ببندید حادثه هم خبر نکنه داغ بمونه تا اخر عمر رو دلتون همون جور که داغ عزیز گذاشتید رو دل من و خانوادم و میلیون ها نفر مثل من
بابک
۲۵ فروردین ۱۳۹۷فقط ال 90 قدیمی تر
Radin
۲۵ فروردین ۱۳۹۷سورن تنها برتری که نسبت به ال ۹۰ داره فضای داخلی و طراحیشه…
ال۹۰ هم کیفیت بهتری داره هم با موتور ضعیف تر شتاب بهتری داره.مصرف سوختشم که خیلی پایینتره. در کل ال ۹۰
SPK
۲۵ فروردین ۱۳۹۷همین دو موردی که گفتی خودش توی انتخاب کلی تاثیر داره. تازه همینا فقط نیستن. امکانات دیگه ای هم هست که سورن ELX داره ولی L90 خیر:
– تهویه مطبوع اتوماتیک و کانال تهویه هوای جداگانه برای سرنشین عقب
– ترمز دیسکی چرخ های عقب
– آینه های جانبی راهنمادار و همرنگ بدنه
– جمع کردن برقی آینه های جانبی از داخل اتاق و از روی سوییچ
– غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی
– شیشه بالابرهای مجهز به آنتی ترپ (Anti Trap) و پاور ویندو
– شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV)
– چراغ های عقب LED
– سیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک
– هشداردهنده موانع عقب (سنسور دنده عقب)
– سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)
– پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم زاویه و پشت سری های عقب یکپارچه با صندلی
– سیستم صوتی جدید با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبایل و خروجی SUB Woofer – بلندگوهای عقب – تیوتر -آنتن اکتیو
– دسترسی به صندوق از داخل اتاق
——————————–
همه اینها رو اضافه کن به جنس نرم و با کیفیت داشبورد که حس خیلی بهتری داره نسبت به داشبورد زشت و خشک L90 و همینطور تنوع رنگ بیشتر سورن ELX و حق انتخاب رنگ های قهوه ای نسکافه ای و آبی رویال و …
ال90
۱۴ بهمن ۱۴۰۰آخه چرا شما از این نوع ماشینا خسته نمیشین مثل سمند و پارس و سورن و.. بابا همشون از روی 405 فیس لیفت شده دیگه تکراری شدن من خودم ال نود دارم با 5 میلیون تومن همه آپشن های خیلی کاربردی نصب کردم روش و خیلی ازش رازیم طراحیش هم من نمیگم خیلی خوبه ولی اونقدر بد و طاقتفرسا نیست که شما میگین درضمن ایمنی ال90 اصلا با این ماشینا که میگید قابل قیاس نیست
حسین 2
۲۵ فروردین ۱۳۹۷اون بیست نفری که کامنت sh روز دیسلایک کردن خواهشا بیان توضیح بدن.اخه چرا بدون مطالعه به یک مطلب کاملا منطقی که 100 درصد مردم باور دارن نظر منفی میدین.چرا پدال اینطوری شده اخه .روز اول سال یه نفر اومده عید رو تبریک گفته 17 نفر دیسلایک کردن .میگم اونای که از سر بیکاری میان به این سایت باید مطرود بشن
آرمین
۲۵ فروردین ۱۳۹۷ال 90 ننشستم ولی موتور ef7 سمند افتضاحه.مثلا سر دور برگردان میخوای سریع گاز بدی که ماشینای گذری رو رد کنی،خب شما پدال گاز رو فشار میدی که پر شتاب حرکت کنی،ولی ef7 شمارو غافلگیر میکنه و خیلی یواش شروع به حرکت میکنه که افتضاحه.سمند معمولا بعد یک سال صدای کابین آزاردهنده میشه.بعد 60000 هم خرجاش شروع میشه.به نظر من تند 90 پارس خودرو انتخاب بهتریه.البته از کابین زیبای سورن elx هم نمیشه گذشت.
میلاد
۲۶ فروردین ۱۳۹۷مشکل موتور نیست. مشکل از گیربکس از رده خارجیه که ایران خودرو استفاده می کنه ازش مناسب این موتور نیست.
پژمان
۲۶ فروردین ۱۳۹۷ال ۹۰ مشکل هندلینگ داره ، به خاطر هیکل مربعی شکلشه دو تا از دوستان خودم با این ماشین چپ کردن ، نه اینکه بگید تقصیر خودشون بوده منظورم اینه اگه پژو یا سمند بود چپ نمی شد توی اون شرایط
از نظر ظاهر هم پراید رو ترجیح میدم شخصا
محمد علی
۲۷ فروردین ۱۳۹۷موتور خوب و استهلاک کم و ایمن = ال نود
elyas
۲۷ فروردین ۱۳۹۷tondar ham fanish khobe ham badanash az soren mostahkemtare soren moturesh khob nist to 5000 gashtavar tolid mikone yani moturesh pour estehlake vali tondar ye moturi dare to dore 3750 tolid mikone gashtavaru va yekiam to tamirgahaha pore motor meliye in motor fgt gazsozesh khobe dar kol motore khobi nis
پ گ
۲۸ فروردین ۱۳۹۷زشت و استاندارد و خیلی دیر خراب میشه.
زیبا و راحت و بی کیفیت و زود خراب میشه.
بدون آپشن در حد قدیمی.
با آپشن های نسبتا خوب و تقریبا به روز.
با تعادل بالا.
دارای تعادل کمتر.
علی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳جالب بودممنون.
عباس
۳۱ فروردین ۱۳۹۷بهتره ال۹۰ بخری و خودت آپش بهش اضافه کنی
farzad
۳۱ فروردین ۱۳۹۷اقا هرکی میخواد ef7 بگیره به چنتا چیز توجه کنه …..شمع رو سوزنی و وایر رو سلیکونی بندازین ….اگه هم در توانتون هست ایسو رو ریمپ کنید پیش ی ادم متخصص و حرفه ای ….صدای موتور ۳۰ درصد کم میشه ….مصرف بهتر میشه ….لرزش کم میشه ….شتاب ۲ ثانیه کم میشه …..دیگه بعد گاز دادن ماشین کپ نمیکنه خیلی هم نرم حرکت میکنه
من تجربشو داشتم
اگه هم شمع فابریک میخواین بندازین هر ۱۵ هزار کیلومتر شمع عوض کنید و دسته موتو بالا و زیر باتری رو با دسته موتور ۲۰۶ مدل عوض کنید…لرزش موتور از بین میره صدای موتور کمتر وارد کابین میشه
دیگه چیزای که دیدم و تجربه کردمو نوشتم
و در آخر سعی کنید زیر مدل ۹۵ نخرید چون سمند ef7 تا حالا چند بار اصلا شده ….
میلاد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام
اتفاقا موتورef7 قطعات اصلی و وارداتی با کیفیتش مربوط میشه تا مدل 6 ماه نخست 91 و واقعا کیفیت شتاب و سرعت و نصرف سوختش زمان تا آسمان با مدل های بعدی که هند و چین و مهندسای ایرانی بخاطر تحریم ها ایرانیزه اش کردن خیلی فرق میکنه و دوست عزیزمون بی اطلاع از همه حا و براساس سنیده های کوچه بازاری همینجوری راهننایی اشاباهی میکنه
حمید ع
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ال نود دنده ای مصرف صدی ۹تاست..اتوماتیکشم صدی یازده تاست.آپشنم که ندارن.من سورن توربو مدل ۹۵ دارم تا امروز فقط ۱بار کالیپر دیسک ترمزش ی مشکل کوچیک داشته که تحت گارانتی حل شد.ال نود اصلا استهلاک کمتری نداره..یکم انصاف داشته باشین.فقط ترمزهای ۴دیسک و گشتاور موتور همیشه در دسترس موتور ef7 تنفس طبیعی و مصرف بنزینش میرزه به کل ال نود.قابلیت ها و مصرف کمتر موتور توربوش که بماند.ضمنا من ال ۹۰ E2 داشتم و کاملا با این دو خودرو آشنام.عیب موتور ef7 پیچیدگیشه که اکثر مکانیک های کم تجربه ما چون از دست زدن بهش میترسن بدشو میگن..دوستان دقت داشته باشین برای این مقایسه باید مدل معمولی دنا رو میاووردن تا هر دو خودروی مورد مقایسه هم قیمت باشن.من مطمئنم حتی سمند lx با موتور ef7 هم برای شکست دادن ال۹۰ تو مقایسه کاملا تواناست..چه برسه به سورن و دنا.قبول دارم تو کشور داغونی هستیم و امکان دسترسی به خودرو های روز با قیمت واقعی ممکن نیست.ولی داچیا لوگان مدل ۲۰۱۸ هم با همین قوای محرکه ال۹۰ تو ایران داره تو اروپا عرضه میشه و اکثر رقبای اروپایی تو کلاس لوگان خیلی بهتر از سورن و دنای ما نیستن.تازه هیچ کدوم با قیمت ۷۰۰۰یورویی آپشن و قوای محرکه دنا رو به خریدار نمی دن.البته این نوشته ها به معنی تایید ظلم خودرو سازان دولتی و انحصار طلبیشون نیست.خصوصا نتیجه این ظلم که بعضا باعث مرگ و میر تو تصادفات شهری و جاده ای برای هموطنانمونه..ای کاش توانشو داشتیم و ی کاری میکردیم کسی محصولات این به اصطلاح خودروسازا رو نخره.
ارکان
۳ مرداد ۱۳۹۷با سلام. قیافه و رخ و قلق سورن خیلی از ال 90 زیباتر و خشگل هست. ال90 قیافش مثل شتر کوهاندار هستش چون ارتفاع ماشین نسبت به طولش زیاد هست ولی موتور ال90 حرف نداره وبدون ازار هست.
آرمان
۷ شهریور ۱۳۹۷سورن فرمانش نرمتره شابش بهتره جادارتره زیبات و با آپشن و امکانات نسبتا خوبیه ام تنها برتری تندر موتور کم استهلاکشه
حسین
۱ آبان ۱۳۹۷سلام. من خودم ال۹۰ ای ۲ فول دارم . سورن هم پدرم داره . برای مسافرت از نظر راحتی هیچ ماشینی سمند نمیشه اما برای شتاب و تیز بودن ال ۹۰ جلوتره . درسته ال۹۰ آپشن خاصی نداره اماتا الان که ۲ ساله دارمش هیچ خرجی نداشته برخلاف سمند که بیچاره میکنه آدم رو
امیر
۳ فروردین ۱۳۹۸من خودم سورن دارم رفیقم ال 90 بنظرم از نظر شتاب و کم صدا بودن کابین و کم مصرف بودن ال 90 برتره اما از نظر راحتی و اطمینانی ک داخل کابین داره و کنترلی که سر پیچ ها دارم سورن بهتر و از نظر امکانات .بنظرم سورن جوان پسند تره تا ال 90 و یه نکته دیگه ای ک میخاستم بهتون بگم ال 90 بدلیل طول کم و ارتفاع بلندترش و مستحکم نبودن فرمونش اصلن کنترل خوبی نداره 2.3بار تو سرعت 120تا ماشین میخواسته منحرف بشه .مرسی همین
محمد
۲۸ مرداد ۱۳۹۸از نظر ایمنی سورن اصلا ایمن نیست از نظر قطعات سورن چراغ جلو و سپرش بسیار گرونه از نظر زیبایی داخل سورن زیبا تره .از نظر استهلاک سورن بسیار پر استهلاکه. از نظر قدرت موتور دروغی بیش نیست قدرت موتور نهایت ۱۰۵ اسبه.البته ال ۹۰ زشته ولی بسیار اقتصادی
سجاد
۲۷ مهر ۱۳۹۸من سورن دارم و کلا راضیم . ولی این مقایسه اصلا درست نیست . یه ماشین خوشگلو با امنیت و راحتی بیشترو با یه ماشین زشت ولی با خرج و دردسر کمتر مقایسه کردن خوب هرکدوم مشتری خودشو داره
عیسی
۲۶ دی ۱۳۹۸من مردد بودم که سورن بخرم یا تندر.گفتم سری به اینترنت بزنم.دمتون گرم الان دیگه اصلا نمیتونم تصمیم بگیرم?
بهتره برم دستی به پرایدم بکشم و بسازم فعلا
محمد مهدوی
۳ تیر ۱۳۹۹با سلام و خسته نباشید از سایت پدال به نظرم با حضور سورن پلاس توربو و تندر پلاس یک سری تغییرات به وجود آمد ولی عرضه خودرو به صفر رسید و قیمت ها جهش چشم گیری پیدا کاهش کیفیت و کاهش آپشن به خودروهای داخلی اضافه شد به طور معمول می بایست به آپشن خودرو افزوده شود ولی در ایران خودروسازان با حذف رینگ آلمینیومی و زه بغل در خرابی سیم کشی خودرو ضعف بلبرینگ چرخ افزایش صدای موتور خودرو و افزایش مصرف سوخت مواجه شدن این باعث کاهش رضایت مشتریان گشته ولی شرکت خودروسازی بدان توجه ننموده و حتی شاهد اختلاس مدیران قبلی خودروسازان دولتی هستیم انشاالله با حذف واسطه ها کاهش و افزایش کیفیت و آپشن خودرو مواجه بشیم انشالله شرمنده زیاد حرف تایپ کردم سرتان را درد آوردم.
ARMANDO
۲۱ بهمن ۱۴۰۰من ال۹۰ دارم و خیلی خوبه ال۹۰ بهتر از سورنه من اصلا از سورن خوشم نمیاد من فقط ال۹۰رو دوست دارم خیلی طراحی زیبایی داره ال۹۰ خیلی قویه من عاشق ال نودم
کوروش
۳ شهریور ۱۴۰۱شما داری غیر منطقی و تعصبی میگی
غیر از خراب نشدن سورن تقریبا بعد دنا بهترین ماشین ایران خودروئه