از همان زمانی که گیربکس اتوماتیک بهصورت انبوه به خودروها راه یافت میشد حدس زد که آینده چندان خوبی در انتظار گیربکسهای دستی نیست. میزان فروش خودروهای مجهز به گیربکس دستی روز به روز کمتر شده و در سالهای پیش سهم این خودروها از فروش به زیر ۲ درصد رسیده است.
اولین بار در نوامبر سال پیش بود که روند رو به افول فروش خودروهای مجهز به گیربکس دستی برجسته شد. جدیدترین دادهها نشان میدهد که خودروهای الکتریکی در بازار آمریکا توانستهاند خودروهای گیربکس دستی را پشت سر بگذارند بهگونهای که سهم خودروهای الکتریکی از بازار ۱.۶ درصد بوده درحالیکه خودروهای گیربکس دستی تنها ۱.۱ درصد از کل فروش خودروهای آمریکا در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص دادهاند.
البته این موضوع جای تعجبی ندارد. گیربکسهای اتوماتیک طی سالهای اخیر بهتر و کاراتر شدهاند و جادههای آمریکا نیز پرترافیکتر از همیشه بوده و بنابراین یافتن گیربکس دستی روزبهروز کار سختتری میشود.
تسلا هم تولید خودروهای نسبتاً خوش قیمت مدل ۳ را افزایش داده و شورولت نیز با بولت الکتریکی خودنمایی میکند. اکثر خودروسازان هم در سبد محصولات خود خودرویی الکتریکی دارند. همین موضوع نشان میدهد که نباید آیندهای برای گیربکسهای دستی متصور بود.
اما خبر پرفروشتر بودن خودروهای الکتریکی نسبت به مدلهای گیربکس دستی دو سؤال را به وجود میآورد: آیا محدودیتی برای افت محبوب گیربکسهای دستی وجود دارد؟ آیا خودروهای الکتریکی هم با محدودیت در فروش روبرو خواهند بود؟ نمیتوان با قطعیت درباره سؤال اول پاسخ داد اما انتظار معقول این است که حداقل چند خودروی انگشتشمار با این نوع گیربکسها عرضه شوند.
اما پاسخ سؤال دوم به جابجایی اهداف مربوط میشود. تا زمانی که زیرساختهای شارژ گسترش یابند و تکنولوژی باتری هم ارتقا یابد خودروهای الکتریکی به پیشروی خود ادامه خواهند داد. در واقع با وقوع چنین امری شاهد تولید خودروهای الکتریکی ارزانتر و با شارژ راحتتر و برد بیشتر خواهیم بود.
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۳۹۸دیگه این روزها گیربکس دستی خواهان نداره مگر در کشورهای جهان سومی چون ایران که مجبور به خرید هستند .
امین
۲۴ بهمن ۱۳۹۸گیربکس دستی در اروپا کماکان جزو پرطرفدارهاست حتی در کشورهای درجه یک اروپا (آلمان) اگر با ماشین اتومات آموزش و امتحان بدی مجاز به راندن ماشین گیربگس دستی نیستی. و این موضوع یک جور ضعف در خصوص راننده هاست و اکثرا امتحان رو با دستی میدهند و معمولا ماشین اول اکثر افراد دستی هست
MAHDI
۲۳ بهمن ۱۳۹۸سایت پدال دیگه خسته کننده شده. از هر 10 مطلب 8تاش در مورد الکتریکی هاست.در حالی که مجلات خارجی رو که باز میکنی 95 درصد مطالب مال خودروهای درون سوز هستش!!!!!!
محمد
۲۳ بهمن ۱۳۹۸خب شما که زبان هم مسلطی و پیگر مجلات خارجی هستی اخبارو از منبع دست اولش دنبال کن و به پدال نیا بحث الکی هم دوباره سر اینکه از برقی ها متنفری راه ننداز
حمید
۲۳ بهمن ۱۳۹۸این امار امریکاست ، ماشین های ارزون و کم توان تو اروپا اکثرا گیربکس دستی دارن هنوز
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۳۹۸مُردشور اروپا را ببرم از بس که بنده خداها برای نفس کشیدنشون هم محاصبه میکنند تا ارزونترین نفس را بکشند .
البته در اروپا هم دنده اتوماتها دارند پیشی میگیرند ، والا تا جایی که دیدم ، تاکسیها اتومات بودند و دیزل .
اما این هم بگم ، آفرود با تویوتا از هر مدل باید دنده دستی باشه تا حالشو احساس کنید .
حمید
۲۳ بهمن ۱۳۹۸من یکی از دوستام تو المان دنبال اوپل کورسا ۲۰۱۹ اتومات بود با بدبختی یدونه براش پیدا کردم , زیر ۱۲۰ ، ۳۰ اسب اکثرا دستی ان ولی ماشین های قوی تر دیگه دستی نمیتونی پیدا کنی
امین
۲۴ بهمن ۱۳۹۸فرهنگ رانندگی در اروپا با ایران و آمریکا متفارت است
ربطی به پول نداره چون اختلاف قیمت اتومات و دستی در خرید چندان زیاد نیست
بخصوص در خریدهای مرسوم فعلی که خودرو لیزینگ میشه
Hamidreza
۲۳ بهمن ۱۳۹۸دستی فقط Gt350
" Swedish Arrogant Tiger"
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ببینید یه سری چیز ها عوض نمیشه هیچوقت نمونش هم گیربکس دستیه بنظر من که این گیربکس همیشه طرفدار خودشو بین ما ماشین باز ها داره و یسری اون ها هیچوقت سمت اتوماتیک های مسخره نمیرن مگه اتومات های با تکنولوژی بالا مثل دبل کلاچ های پیشرفته که قابلیت شیفت خوبی داشته باشن که باز هم البته جای دستی رو پر نمیکنه و احتمالا به اجباره تو اون زمانی که دیگه دنده دستی تولید نمیشه…
*بحث سوپر اسپرت ها و ماشین های ریس و کاربری خاص جداست.
امین
۲۴ بهمن ۱۳۹۸من خودم اتومات دارم
ولی اگر رانندگی حرفه ای بخوایم چاره ای جز دستی وجود نداره
اتوماتها با هر عنوان و تکنولوژی برای رانندگی پرفشار و حرفه ای مخصوصا در شرایط پیست و رانندگی پرفشار داخل شهر نمیتونند به اندازه دستی ها خوب عمل کنند چون اون قابلیت براشون غیر قابل تعریف است