فرصت از دست رفته: غیبت هیبریدهای چهارچرخ محرک اروپایی در آمریکا
شاید بیزینس خودروهای هیبریدی در ژاپن آغاز شده باشد اما در واقع این مصرفکنندههای آمریکایی هستند که اولین بار روی خوش زیادی به این تکنولوژی نشان داده و پریوس را به موفقیت بزرگی که امروز دارد رساندهاند. واضح است تکنولوژی این قدرت را دارد که مصرفکنندهها را به نمایندگیها بکشاند و مهمتر اینکه آنها را وادار کند تا پول بیشتری را خرج کنند. از این طرف نیز خودروسازان تلاش دارند تا خودروهای هیبریدی بهتری را عرضه نمایند. برخی شرکتها که بهطور شگفتانگیزی معدود هم هستند راه پریوس را در پیش گرفتهاند از جمله هوندا Insight و حالا هیوندای آیونیک و کیا نیرو. دیگر خودروسازها نظیر لکسوس پول خوبی را از عرضهی گزینههای لوکس هیبریدی به جیب میزنند. برخی شرکتها نیز هنوز تلاش دارند تا نسخههای هیبریدی خودروهای عادی خود را عرضه کنند اما اکثراً موفقیت درخوری را به دست نیاوردهاند؛ اما یک بخش که هنوز بهطور کامل در آمریکا و برخلاف اروپا درک نشده، خودروهای هیبریدی با چهارچرخ محرک هستند.
پژو 3008 و 5008
اولین نسل پژو 2008 و سیتروئن DS5 که حالا فقط DS5 نامیده میشود اولین مدلهایی بودند که از ایدهی هیبرید 4WD پژو سیتروئن که Hybrid4 خوانده میشود بهره میبرند. قوای محرکه شامل پیشرانهی دیزل 4 سیلندر 2 لیتری 163 اسب بخاری به حرکت درآورنده ی چرخهای جلو و واحد الکتریکی 37 اسب بخاری است که چرخهای عقب را وادار به حرکت میکند. این سیستم علیرغم وزن و هزینهی بیشتر به موفقیتی نسبی دست یافت. با این وجود انتظار میرود که پژو نسخهی Hybrid4 مدلهای تازهی 5008 و 3008 خود را نیز عرضه کند.
بامو سری 2 اکتیو تورر
بامو نیز نسخهی هیبرید 4WD مینی ون کامپکت خود یعنی سری 2 اکتیو تورر را معرفی کرده است. این خودرو از تکنولوژی بکار رفته در مدل الکتریکی i3 سود میبرد. نسخهی 225xe سری 2 اکتیو تورر از پیشرانهی 1.5 لیتری توربوی 134 اسب بخاری در چرخهای جلو و واحد الکتریکی 87 اسب بخاری محرک چرخهای عقب استفاده میکند. با قدرت کل 221 اسب بخاری و محدودهی حرکتی 40 کیلومتری در حالت تمام الکتریکی،225xe آلترناتیوی مناسب برای نسخهی بنزینی 225i xDrive است.
شایعاتی وجود دارند که پیش از پایان سال بامو نسخهی هیبریدی کراس اوور کوچک خود یعنی X1 را معرفی خواهد کرد. این خودرو که بر پایهی پلتفرم سری 2 اکتیو تورر شکل گرفته به آسانی میتواند از قوای محرکه این خودرو سود ببرد اگرچه که تصور پرداخت بهای بیش از 35 هزار دلار از سوی مصرفکنندهی آمریکایی برای خودرویی با پیشرانهی کوچک 3 سیلندر کمی سخت است. خب البته i8 هنوز هم فروش خوبی در آمریکا دارد پس این خودرو چرا نتواند به موفقیت دست یابد؟
منبع: left-lane