هفته نامه

برندگان واردات خودرو به ایران در سال 1395

سام کاویانی: در سال ۱۳۹۵ شمسی، مجموعاً تعداد ۷۳,۹۹۸ دستگاه خودرو وارد کشورمان شد. این حجم از واردات نسبت به سال پیش از آن حدود ۴۷ درصد رشد داشت. در این سال، ما شاهد رویدادهای جالب توجهی در عرصه این تجارت پرسود و جنجالی بودیم. برندهایی که در طی این سال‌ها همچون ستونی استوار در بازار به نظر می‌رسیدند، رشد اندکی را در حیطه واردات به نام خود به ثبت رساندند ولی در عوض، برندهای جدیدالورود و یا کم‌سابقه‌تر، ارقام حیرت‌انگیزی از رشد را به آغوش کشیدند. در میان تمامی برندهایی که در سال ۹۵ وارد کشورمان شدند سه برند رنو، لکسس و میتسوبیشی را می‌توان از زمره برندگان واقعی در این تجارت سخت جذاب و شورآفرین دانست. در سطور ذیل، عملکرد تک‌تک این سه برند را به‌طور مختصر بررسی می‌کنیم.

برند رنو

در سال ۹۵ شمسی، مجموعاً تعداد ۱۱,۶۱۹ دستگاه از ساخته‌های رنو وارد کشورمان شد که در قیاس با سال پیش از آن، رشد شگفت‌انگیز ۲۲۰ درصدی را برای این برند اروپایی تبار به همراه داشت. با این حجم از واردات، رنو پس از هیوندای با ۲۱,۲۸۰ دستگاه و کیا با ۱۲,۵۹۴ دستگاه، جایگاه سومین واردکننده خودرو به کشورمان را از آن خود نمود. ناگفته نماند که سهم هیوندای از بازار واردات خودرو به ایران در سال ۹۵ معادل ۲۹ درصد و سهم کیا برابر با ۱۷ درصد بود. در این میان، رنو سهم ۱۶ درصدی را به نام خود ثبت نمود.


دامنه موفقیت‌های رنو در عرصه واردات خودرو به سال جاری نیز کشیده شد و تنها در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ شمسی، ۱۴۷۱ دستگاه از انواع ریزودرشت رنو وارد کشورمان شد که در میان تمامی برندهای وارداتی، مقام نخست را نصیب این برند نمود. میزان واردات انواع رنو نسبت به فروردین ماه پارسال، معادل ۵۸۷ درصد رشد داشته است!

2016 Renault Duster
در میان تمامی فرزندان خانواده رنو، کراس‌اوور داستر با ورود ۳,۳۳۲ دستگاه از همه آنها موفق‌تر بود. ناگفته نماند که کل واردات این خودرو در سال پیش از آن، تنها معادل ۹۲۴ دستگاه بود. کلاً رنو داستر در سال ۹۵ پس از هیوندای سانتافه، هیوندای توسان، سانگ‌یانگ تیوولی و لکسس سری NX، مقام پنجمین کراس‌اوور وارداتی را از آن خود نمود.

Renault Captur
پس از رنو داستر، مینی کراس‌اوور کپچر با ورود ۲,۵۰۴ دستگاه و سدان فلوئنس با ورود ۲,۳۵۸ دستگاه، دومین و سومین خودروی پرفروش رنو در ایران سال ۹۵ بودند. در این میان، از رنو سیمبل هم حول‌وحوش ۲,۰۰۰ دستگاه وارد کشورمان شد. اما سیمبل در فروردین ماه امسال (سال ۹۶) شروع طوفانی را آغاز نمود. تنها در این ماه آغازین از سال، تعداد ۶۳۱ دستگاه از این خودرو وارد ایران‌زمین شد.

برند میتسوبیشی

از دیگر برندهایی که در سال ۹۵ شمسی مورد توجه بیش‌ازپیش مشتریان بازار قرار گرفت برند کهنه‌کار میتسوبیشی ژاپن بود. در این سال، درمجموع تعداد ۳,۴۱۵ دستگاه از محصولات متنوع این برند اعم از لنسر، میراژ و کراس‌اوورهای ASX و اوتلندر وارد کشورمان شد که نسبت به سال قبل از آن، از رشد ۲۰۰ درصدی برخوردار بود. بیش از نیمی از واردات میتسوبیشی به ایران مربوط به مدل بلندقامت اوتلندر بود.

برند لکسس
2015 Lexus NX200t F Sport AWD
لکسس یک برند لوکس به شمار می‌آید و خودروهای صفرکیلومتر آن عمدتاً با ارقام سنگینی، حول‌وحوش ۳۰۰ میلیون تومان و یا بالاتر، در کشورمان فروخته می‌شوند. اما این برند ژاپنی در سال ۹۵ توانست رشد ۱۸۵ درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن برای خویش مهیا کند. درمجموع، تعداد ۳,۸۸۹ دستگاه لکسس وارد کشورمان شد که اکثریت مطلق آن محدود به سری NX بود. این کراس‌اوور خوش آب و رنگ که در دو گونه بنزینی و هیبریدی در کشورمان عرضه می‌شود بیش از ۹۷ درصد از واردات برند لکسس به ایران را در سال ۹۵ به خود اختصاص داد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    NX واقعا حرف نداره

    1. سامان اذری

      ۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      پریوس هم.خوب فروخته

    2. محمد

      ۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      والا is هم فوق العاده است
      من که عاشق is250 هستم
      خصوصا چند نسخه با رنگ تیون شده مات رو دیدم که فوق العاده بودن
      کاش ایرتویوتا تنبلی نکنه و به فروش سدان های لکسس هم بیشتر توجه کنه

  2. امین

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به امید روزی که بشه 700 هزار خودرو .

  3. الف.ی

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    و برنده کلی بازار ایران در بین مرسدس و پورشه و تویوتا و هیوندای و…
    ایرات خودرو و سایپا
    دست بزنید به افتخارشون

    1. دانیال

      ۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (148 ديدگاه)

      دست بزنید به افتخار خانواده های حداد زاده و گرامی که بیش از نصف واردات خودرو ایران دستشونه، واقعا سال شلوغ و موفقی داشتن. ایشالله حمایت از خودروسازهای با وجدانمون هم ادامه پیدا کنه چون که نشون دادن بعد برجام و رفع مشکلات عدیده ی تحریمها که شورای رقابت (که خیلی هم دلسوز مردمه) رو ناچار به افزایش قیمت میکرد تا یوخت خودروسازا ورشکست نشن و بعد از درسی ک از کمپین گرفتن و تا مرز ورشکستگی رفتن الان دیگه متحول شدن و ماشینای جدید (از جمله پژو) رو با قیمت کمتر از جهانی و حتی کمتر از میزان اعلام شده توسط خودشون با تحویل روزانه میدن دست ملت.
      البته ناگفته نماند مشکل کشته های جاده ای ب فرهنگ بد رانندگی برمیگرده، آلودگی هوا و مشکلات آسم و سرطان و پوکی استخوان و… برای مردم و در کنارش صرف هزینه های گزاف درمانی هم ب علت تعداد زیاد ماشینه و ربطی به موتور و کاتالیزور و بنزین و اینا نداره، عدم رشد اقتصادی مردم و در کنارش هزارتا مشکل از جمله افزایش بزهکاری ها هم ب علت دل به کار ندادن مردمه و ربطی به اینکه سالها درصد بسیار بالایی از درآمد باید صرف خرید یه لگن بنجل بشه نداره، در عجبم ک این خودرو ساز چقدر قدرت داره ک میتونه انقدر ظلم کنه و مارو 50 سال عقب نگه داره! و سوال اصلی اینه ک چرا اینو میخواد؟

      1. احمد

        ۴ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (25 ديدگاه)

        استبداد صنعتی…!

  4. mohammadreza

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    درود
    پدال جان کلماتی مثل جدیدالورود یا سطور ذیل یعنی چی؟
    خب خیلی راحت تر و درست تر بگین تازه وارد و متن پایین
    ممنون

  5. aston martin

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    تو اروپا دست دوم این ماشین هارو میتونی ترو تمیز با اقساط و پیش پرداخته کمتر از هزار یرو در ماه بخری آدم میمونه اصا
    من که دوسال دیگه میرم از ایران برهم نمیگردم

  6. ساسان.م

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (338 ديدگاه)

    با ورود RX200 برند لکسوس بازم افزایش فروش خواهد داشت

  7. Fit Demon

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    امروز یه تلسیمان دیدم از نزدیک
    فوق العاده بود
    واقعا دم رنو گرم
    پیشرفت رنو خیلی عالی بوده

    1. سامان اذری

      ۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      داش خیلی زیباست ولی بازار دست دومش به شدت خرابه
      از دوستام که تو چندتا از بهترین نمایشگاهای شهر خرید و فروش میکنند پرسیدم اکثرا گفتند که تالیسمان دست دومش خواهان نداره و خیلی طول میکشه فروش بره
      علتش رو نمیدونم
      شاید اون ذهنیت مردم (موتور 1.6 لیتری ) باعث شده که سراغ دست دومش نرن یا توربو بودنش که خیلی ها فکر میکنند تعمیر و نگهداریش سخته
      چی بگم شایدم به مرور زمان بازار دست دومش خوب بشه

  8. رامتین

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    امیدوارم در آینده ارزونترین سدان بنز یعنی Aکلاس به ایران بیاد. هوندا آکورد، تویوتا GT86 مدل 2018، فولکس گلفGTI بیاد ایران. اینها عشق هستن نه NX.

    1. سامان اذری

      ۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      Nx هم کراس اوور خوبیه
      به غیر از ماشینهایی که گفتی
      محصولات مزدا جاشون به شدت احساس میشه
      میاتا cx3-5-9 و هوندا سیویک

  9. پرسپولیس

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    چیزی نبوده خودروها ی زیر2500سی سی آوردن تعدکم درمیان انبوه تنوع خودروسوبارومزدا اکوراتویوتانیسان محصولهای آلمانی ایتالیاانگلیس کره خوب فکرکردم ازتمامی برندهای خوب آوردن 73هزاردستگاه قیمت نیمی ازخودروهای جهان رادرسال 2017به خوداختصاص داده اینقدرگرانند

  10. مهدي

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    اگه فولکس هم بیاد قطعا عرصه را بر همه تنگ میکنه

  11. Landscape

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    تو این آمارتون نقاط مبهم زیاده
    حرفی از آمار تویوتا رافور نزده شده به نظر من حتما جزو پنج تا شاسی بلند ایران
    هست ،نیسان جوک هم خوب فروخته آمارش نیست،حرفی از شاسی بلندای چینی
    و آمار اوناهم نیست.
    اگه اکلیپس کراس وارد ایران بشه آمار فروش فوق العاده ای رو ثبت می کنه
    که باعث میشه تا میتسوبیشی تو ایران نقشش پررنگ ترشه

    1. سام

      ۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (899 ديدگاه)

      در این متن تنها آمار برندهای برتر و آنهایی که از رشد بالایی در واردات برخوردار بودند آورده شد.کل واردات تویوتا درسال 95شمسی معادل 8,203 دستگاه بود و از مدل راو 4 هم کمتر از 3 هزار دستگاه وارد کشور شد.برند نیسان هم تازه وارد بازار شده و آمار واردات کلی برند آن درسال 95 زیر 1500 دستگاه بود و این برند فقط 2 درصد از سهم بازار واردات ایران در سال 95 را تصاحب کرد.
      شاسی بلندهای چینی هم چون عمدتا در داخل کشور مونتاژ می شوند به نوعی تولید داخل به حساب می آیند و آمارشان از وارداتی ها جداست.در سال 95 شمسی جک S5 با تولید 18,745 دستگاه رتبه اول و چری تیگو 5 با تولید 13,836 دستگاه در رتبه دوم قرار گرفتند.

  12. حسین

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    این آمار خودروهای وارداتی به مناظق آزاد را شامل می شود؟

  13. حمیدرضا

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تعداد خودروهای وارداتی اگر درست حساب کنیم واقعا کمن و این بیشتر به برند اصلی برمیگرده که عموما تمایلی به بودن در بازار ایران ندارن مثل مزدا یا نیسان ولی همین تعدادم برای بازار کسل کننده ما خیلیم خوبه

  14. سیاوش

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    منتظریم فولوکس بیاد ایران
    پولو گلف پاسات تیگوان آرتئو
    بازار و بشدت رقابتی میکنن و بواسطه همین ممکنه اتفاق های خوبی برامون بیافته هم قیمت ها تعدیل شه هم شرایط فروش اقساطی مناسب تری ایجاد شه

  15. میثم

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    بنظر دوستان وارد کردن فردی خودرو ارزش داره؟ البته می دونم دردسر زیاد داره از کارت بازرگانی گرفته تا سالم بودن خودرو. مثلا لکسوس NX300H که هیبریدی چقدر آب میخوره.

  16. #ali.m#

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    nxبا اون طراحی بی نقصش واقعا حقشه ک اینقدر بفروشه .
    امیدوارم میتسو هم همینطور ادامه بده و فروش خوبیش رو ادامه بده
    نیسان هم تازه اول راهشه تو ایران قطعا اونم عالی خواهد فروخت .
    جای ماشینای سوبارو و هوندا هم خالیه .

  17. سعید

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برنده اونیه که داره گمرکش رو میگیره. سودی که از راه گمرک از ماشینها در میاد از سود خود تولید کننده هم بیشتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا