بر اساس جدیدترین تصمیمگیری دولت واردات هرگونه خودرو خارجی حتی خودروهای هیبریدی ممنوع است اما واردات خودروهایی به صورت سیکیدی انجام میشود آزاد است و ارز رسمی به واردات این محصولات اختصاص مییابد. وزیر صنعت، طی نامهای در تاریخ ۳۰ خرداد به رئیس سازمان توسعه تجارت فهرست گروه چهارم کالایی که واردات آنها با ممنوعیت همراه است ابلاغ کرد.
بر اساس لیست پیوست فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه، واردات خودرو ممنوع اعلام شده است.
به گزارش انتخاب بر اساس جدیدترین تصمیمگیری دولت واردات هرگونه خودرو خارجی حتی خودروهای هیبریدی ممنوع است اما واردات خودروهایی به صورت سیکیدی انجام میشود آزاد است و ارز رسمی به واردات این محصولات اختصاص مییابد.
بنابراین گزارش محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامهای در تاریخ ۳۰ خرداد به رئیس سازمان توسعه تجارت فهرست گروه چهارم کالایی که واردات آنها با ممنوعیت همراه است ابلاغ کرد.
در این نامه آمده است: بدینوسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی که ثبت سفارش آنها در جلسه روز جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع گردیده، جهت اجرا ابلاغ میگردد.
لازم به ذکر است که کلیه ثبت سفارشهای صادره قبلی مربوط به این ردیفها فاقد اعتبارند مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تأمین ارز گردیده و یا بدون انتقال ارز باشند.
بر اساس لیست پیوست کالاهایی که با ممنوعیت ثبت سفارش مواجه شدهاند، واردات خودرو کامل نیز ممنوع اعلام شد.
مشخص نیست با این تصمیم ناگهانی بازار خودروهای وارداتی دوباره چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت، هرچند احتمال شوک دیگری به بازار و افزایش سرسامآور قیمتها با این تصمیم وجود دارد. مخصوصاً اینکه دلالان حضور فعالی در بازار داشته و اقدام به قیمتگذاری خودسرانه میکنند. ظاهراً دولت و مسئولان به هیچ وجه تمایلی به ثبات در بازار خودرو و حقوق مصرفکنندگان ندارند و دربست در اختیار تام و تمام منافع گاریسازان داخلی هستند.
علی
۲ تیر ۱۳۹۷پدال جون شوکش کجا بود دقیقا !!!???
دیگه به این خبرا عادت کردیم با اینا به قول حداد عادل شگفتانه نمیشیم
علیرضا
۳ تیر ۱۳۹۷مشکلات اقتصادی و تورم و رکودی که اقتصاد ما درگیرش هست ریشه در داخل و خودِ اقتصادمان دارد و ربط زیادی به خارج و ترامپ و تحریم و برجام ندارد
حالا شاید پارامترهای خارجی باعث تسریع در اتفاقات یا حتی تشدید اون شده باشه ولی در اصل و ماهیت موضوع تاثیری نداشته و ندارد
اتفاقاتی که در دل اقتصادمون داره رخ میده نتیجه شعبده بازی های مدیران و تفکرِ”چو فردا رسد فکر فردا کنیم” هست، والا اتفاقات فعلی و آتی کاملا قابل پیش بینی بود و هست و اصطلاحا دو دو تا ۴ تاست.
تنها اقتصاد هم نیست که، همین آب بحرانش شدیدتر از تورم خواهد بود، الان خوزستان آب ندارد، سالهاست هوا ندارد، اینم تقصیر ترامپه؟
آبادان یه زمانی عروسی بود برای خودش، عکس ها رو می بینی فقط حسرت می خوری از شهری که می توانست قطب تجارت و توریسم باشد ولی الان با بی آبی و گرد و خاک دست به گریبان هست.
تورم تقصیر ترامپه، ارز تقصیر تلگرامه، آب چی؟
نمی دانم تا کجا میخواهید با سیاست بی اعتنایی و انکار ادامه دهید!!!
پ.ن: بی آبی واقعا موضوع استراتژیکیه تو خاورمیانه . کاش تو این 40 سال تکنولوژی آب شیرین کن رو جدی میگرفتید. کاش ما الان انقد عقب نمونده بودیم از دنیا. ادم دلش میسوزه فقط
امین
۳ تیر ۱۳۹۷تقریبا حرفاتون درسته. اگر شما ارتباط کامل رو هم با غرب و آمریکا داشته باشین تاثیرش توی اقتصاد کشور حدود 5 درصد بیشتر نیست. این دولت داره تمام توان خودش رو برای ضربه زدن به مردم انجام میده .
مشکلات ارزی و خودرو مسکن و …. دولت تمام وقت خودش رو به پای توافقی هدر داد که آخرش هم هیچ به هیچ. قاچاق کالا و ارز به نغع بعضی آقایان و آقا زاده ها.
رانت و دلال بازی به نفع بعضی آقایان . تعطیل کردن و دنبال نکردن پروژه هایی که مستقیم به نفع مردم هست .
مثالی که در مورد آب شیرین کن زدین چرا کشورهایی مثل عربستان و امارات باید داشته باشن ولی به ما که میرسه یه عده ابله میگن با این کار آب دریا رو شور میکنیم؟ اینا چه کسانی هستن و اهداف چه کسانی رو دنبال میکنن که چنین نظراتی رو میدن؟ وقتی نمایندگان ما تو مجلس به فکر سفر به جام جهانی هستند به فکر دعواهای سیاسی خودشون هستن چه انتظاری داریم که مشکلات مردم رو حل کنن آیا مشکل ارز و مسکن و خودرو و آب هوا مشکل جدید کشور هست یا مشکل بیست سال گذشته؟
بعضی از این به ظاهر مسوولان از نظر من به طور واضح خائن هستند.
Saeed Boroomand
۴ تیر ۱۳۹۷کار از این بحث ها گذشته دوست عزیز، مدلی که جواب گوی نیاز ها نیست و توان اصلاح درونی هم نداره، دو تا راه بیشتر جلوش نیست…
اگه روزی به خاطر دروغ گفتن پشت تربیون بشه افراد رو مجازات کرد چه توی ایران چه بقیه جاها، اون موقع مقدار زیادی از حجم حرف های مفت کم میشه…
محمد
۳ تیر ۱۳۹۷البته من لیستش رو دیدم قابل دسترس هم هست
حتما ببینید
از کد تعرفه ۱۱۸۷ تا ۱۲۰۴ هست
آخرین تعرفه واردات خودرو در دیماه این هست:
زیر ۱۵۰۰ سیسی : ۵۵٪
زیر ۲۰۰۰ سیسی : ۷۵٪
زیر ۲۵۰۰ سیسی : ۹۵٪
حالا لیست ممنوعیت رو نگاه کنید
.
اصلا تعرفه ۷۵٪ تو لیست نیست
تعرفه خودروهای هیبریدی و الکتریکی هم نیست
بقیه موارد هم حتی ممنوعیت واسه واردات با تعرفه ۵٪ داره
این یعنی که به احتمال فراوان با توجه به موارد بالاتر همین لیست، منظور خودروهای عمومی و خدماتی هست
.
نشانه دیگه هم اینه که ممنوعیت واردات خودرو
معنیش اعتراف عملی به کمبود ذخیره ارزی هست
پیامدش هم گرانی دلاره (که دیروز با زمزمههای این ممنوعیت استارتش خورد)
گرانی دلار هم باعث گرانی عمومی و از دست رفتن سایر بازارها میشه
اما دلیل سوم
آخرین درصد تعرفه ها رو مرور کنید
درامد دولت از واردات خودرو با تبصرههای جانبی (اسقاط خودرو ارزش افزوده…) بین ۱۰۰٪ تا ۱۵۰٪ هست
یعنی تنها نوعی از واردات که واسه دولت درامدزایی تا ۵۰٪ داره
و هیچ کالای دیگهای رو نمیشه با این تعرفه وارد کرد و هنوز هم مشتریشو داشته باشه
.
پس
ممکنه که عدهای پوست خربزهای بنام ممنوعیت جلوی واردات خودرو بیاندازن و بخاطر منافعشون واسه فروش خودروهای وارداتی انبار شده و همینطور کمک ممنوعیت به گرانی دلار، تصمیمساز بازار رو تحریک کنن به ممنوعیت که:
نه عقلانیه ممنوعیت واردات خودرو
نه اقتصادی
نه اینطور که از شواهد لیست بر میاد خواست ممنوعیتهای مورد اشاره
اما قاعدتا منظور اصلی لیست نباید این باشه
که نتایج ممنوعیتش دردسرهای عظیمتری داره تا واردات ۱۰۰٪ تا ۱۵۰٪ محدودش
علی
۳ تیر ۱۳۹۷فکر کنم داریم وارد عصر یخی ((( رکود مطلق ))) یا ((( ۶ قفله شده بازار ))) بشیم . یعنی آنچنان رکودی بوجود بیاد که تا حالا در هیچ نقطه از کره خاکی ندیده باشیم . وقتی قدرت خرید مردم بیاد پایین همه میشن تماشاچی !
با تچکر
رحمت
۳ تیر ۱۳۹۷تحلیل جالبی بود افرین
.
۲ تیر ۱۳۹۷ممنونیم از همشون که هر روز و هر شب بی وقفه یه لطفی به ما میکنن دمشون گرم واقعا یه روز نمیشه یه خبر امیدوار کننده شنید تو این خراب شده
حسین
۲ تیر ۱۳۹۷من که به شخصه مخالف ممنوعیت واردات هستم و بنظرم باید گمرکی هم کم شود تا رقابت ایجاد شود!
خودرو های حمل و نقل عمومی هم از گمرکی معاف شوند!
Javad
۳ تیر ۱۳۹۷داداش اینجا همه همین نظرو دارن
اگه کسی اینطور فکر نکنه واقعا یه خشک مغز احمقه
محمد
۳ تیر ۱۳۹۷دقیقا چون هم تجربه داخلی هم خارجی نشون داده که تا رقابت نباشه خودروسازی پیشرفت نمیکنه
تاوان کیفیت نازل رو هم خریداران میدن
حسن
۳ تیر ۱۳۹۷شما انگار تو ایران زندگی نمی کنید.به خاطر تحریم و قطع سوئیفت و ممنوعیت خرید نفت به زودی دسترسی به ارز محدودتر از اینی که الان هست میشه اونوقت شما انتظار دارید واردات خودرو آزاد بشه.در ضمن برای من اونوقت که تعرفه کم تر بود و دلار ۱۰۰۰ تومن خرید خودروی خارجی رویا بود الان هم فرقی نکرده قشر متوسط و ضعیف بهتر نگران دارو و غذا باشه و نگرانی ممنوعیت ورود خودرو را به ثروتمندان بسپره.
مهمان
۳ تیر ۱۳۹۷واقعا کسی حاضر هست برای ماشین مسخره ای مثل سانتافه 500 میلیون پول بده?
وقتی قیمت ها به این حد رسیده وارد شدن یا نشدنش چه تفاوتی میکنه
علی
۳ تیر ۱۳۹۷صحیح
اَی خِدا
Sepanta
۳ تیر ۱۳۹۷هیچی دیگه
ایران خودرو سایپا راحت باشید
از آنچه که هستیم ویرانتر میشویم
بی رقیب تر
ایلیا
۳ تیر ۱۳۹۷چه ربطی به ایران خودرو و سایپا داره، تا حالا با قیمت کدوم ماشین ایران خودرو و سایپا میشد ماشین خارجی خرید که الان با ممنوعیت واردت نشه!
این کارشون فقط باعث گرون تر شدن ماشین خارجی میشه و اختلاف طبقاتی رو ببن کسایی که ماشین خارجی دارن و الکی سرمایشون دو برابر میشه و کسایی که ندارن و ارزش پولشون کمتر و کمتر میشه بیشتر میکنه.
استاد
۳ تیر ۱۳۹۷ربطش به اینه پارسال سراتو مونتاژ رو میداد صد میلیون الان میده 123 و با این ممنوعیت میده 200 و شما هم مجبور ی بخری
واقعا آدم متاسف میشه حتی یک نفر تو این مملکت از گاری سازها حمایت کنه، مثل انکار آفتاب تو روز روشنه
محسن
۳ تیر ۱۳۹۷بیا منطقه آزاد آبادان با پول ی ۲۰۶ ببین چقدر در خرید تنوع وجود داره
NAVID۰۰۹۸
۳ تیر ۱۳۹۷تو پست قبلی هم (( سوزوکی )) ممنوعیت واردات رو به دوستان و جوانان عزیز تبریک گفتم و اُمیدوارم ایشالاه نفس کشیدن هم ممنوع کنن تا دیگه کار یه سره بشه و ایران مبارک خودشونو آقازاده هاشون بسلامتی و دل خوش .
چقدر خوب صورت مسئله رو پاک میکنن و اسم خودشونم میزارند مدیر و مُدَبر (( حمایت از کالای ایرانی )) .
عجب هر دم از این باغ بَری میرسد .
بازم تبریک میگم ، ممنون بابت این هنر ویرانه کردن این کشور ثروتمند و غنی رو .
یه سر به جوونای مملکت بزنین تا حالا روزشونو ببینید ، چیزی نگم بهتره .
اُمید تو کشور داده فَوَران میکنه????
بچه هاشون تو کانادا ، آمریکا پادشاهی میکنن ، ما هم جوونیمون با حسرت شاید فردا بهتر بشه گذشت ، تموم شد ، رفت .
emad1990
۳ تیر ۱۳۹۷بقول طارمی شاید خیریتی توش بوده
طارمیftشریعتمداری
صنعتیvsسنتی
US-ITALY-GERMANY-JAPAN
۳ تیر ۱۳۹۷مبارکه. این دیگه تیر خلاصی بود!
از فردا:
قیمت سانتافه 1٫200٫000٫000
دولت به شکل علنی وارد جنگ با کمپین نخریدن خودرو شد با هدف افزایش نجومی قیمت ها.
باید دید برنده نهایی این نبرد خونین کیه!!
امیر علی
۳ تیر ۱۳۹۷تا حالا کی بوده؟ از الان به بعدش همونه
بهراد
۴ تیر ۱۳۹۷تو پستای قبل گفته بودم مردم بیشتر بخرین سانتافه بشه یه میلیارد
حالا مردمم حمایت نکنن بازم میشه یه میلیارد
15 میلیارد بنز SLS تو نمایشگاه گذاشته بودن! حالا یکی اون قد پول داشت و چیزای دیگه هم داشت که بخره، بنظرت اون شخص چرا تا حالا ایران مونده؟ راحت میرفت خارج، همون ماشینو نسخه بلک سریز فول آپشنشو میخرید یه خونه هم با اضافه پولش میخرید با بقیه پولا هم تا آخر عمرش میرفت عشق و حال
محمدامین
۳ تیر ۱۳۹۷اونوقت اگه تا یک سال هیچ ماشینی نخریم چی میشه؟
یک سال از ماشینای قدیمی استفاده کنیم…
حتی یک سالم نه!سه چهار ماه بجز کسایی که واقعا نیاز ضروری(مسئله ی مرگ و زندگی)دارن،بقیه نخرن
ینی میشه متحد شد؟!
محمدامین
۳ تیر ۱۳۹۷اگه سه چهار ماه،مردم بازم نخرن چی میشه؟!
کسایی که واقعا نیاز ضروری و شدید دارن شاید ۱۰ درصد خریداران فعلی رو تشکیل بدن…
ینی میشه متحد شد؟!
دشمن ما خ.ا.ن.گ.ی.س.ت
AHKHZ
۳ تیر ۱۳۹۷همه چیزا رو ازمون گرفتند حالا دیگه واژه ی آینده هم
ازبین مارفت دیگه نمیدونیم تا سال دیگه همین موقع
کجاییم
cfz
۳ تیر ۱۳۹۷حالا گریه کنیم یا بخندیم.؟ واقعا انقد بدبختی داریم که این خبر بهمون شوک وارد نکنه. از بس شوک وارد شده دیگه بابا برقی شدیم
محمدرضا
۳ تیر ۱۳۹۷این یعنی پراید ۴۰میلون پژو ۱۰۰میلون ببین کی گفتم
Ali qanavati
۳ تیر ۱۳۹۷اینا میخوان همین قیمتا ام دو برابر بشه . بعد وارداتو آزاد کنن . قیمتارو ۲۰ درصد کم کنن . و به همه ی مردم نشون بدن که با تدبیر اونا قیمتا پایین اومده . و ما ام خوشحال بشیم که پراید از ۴۰ تومن شده ۳۰
هادی 8 سیلندر
۳ تیر ۱۳۹۷چقدر ساده اید شما فکر میکنی در منبع درآمد و رانت خودشون این اصلاح طلب ها میبندن!
نه عزیزم یه له له تو بازار به وجود میارن تا دو برابر بفروشن میخان پولی که مردم تو خونه انبار کردن بریزن تو جیب خودشون
Kian70
۳ تیر ۱۳۹۷ظاهراً دولت و مسئولان به هیچ وجه تمایلی به ثبات در بازار خودرو و حقوق مصرفکنندگان ندارند و دربست در اختیار تام و تمام منافع گاریسازان داخلی هستند.
پرسپولیس
۳ تیر ۱۳۹۷قصه ما به سررسید خودرو به ثبات نرسیدوارد میشه محدود میشه وارد نمیشه مننوعیت کامل تعرفه زیادشدهیبریدی کم میشه خودرو داخلی تحویل مشتری نشدشورای رقابت خودرو گران میشود؟؟؟؟مثلا این سازمان حمایت ازحقوق مصرف کننده داریم .هیچی نداریم درعوض انواع قوانین داریم اعمال تعرفه برعکس وکلیپ خودروی خارجی تو سایتها هم ماه آینده پیوست به این قانون میشه
رامين
۳ تیر ۱۳۹۷چرا دیگه بحث ماشین میکنید چیزای دیگرو بگذارید بگم یکی از آشنایان ما کیک پزی میکنه ۲ هفته پیش کره خریده ۱۷۰۰ ۵۰ گرمی ایندفعه خریده ۲۴۰۰ شوخی نیست شاید موقع خرید بگین ۲ تومنه دیگه چقدر ارزونه شیر کاکائو خودم مارک ماهشامو میگیرم ۱ ماه پیش ۶ تومن ۲ هفته پیش ۶۵۰۰ ایدفعه ۷۰۰۰ تومان و … شوخی نیست ماشین حالا این نمایندگی های ما انحصاری هاشونم نمایندگی نیستن دوباره یه مشت ماشین فروشن که وارد کردن از خوده کمپانی بعضی هاشون فولکس واگن چه نماینده ی که ماشین نمیفروشه دلش نمیاد با قیمت منطقی بفروشه هی پیش فروش میکنه کسی نمیتونه بگیره خب باند بازیه ۳۳۵ قیمت گذاشته ۵۰۰ تا میفروشه زیر میزی میگه به دلاله توام ۶۰۰-۷۰۰ بفروش متاسفانه ما مردم ایران به هم رحم نمیکنیم گوشت همم میخوریم سکه پیش فروش ۳ میایون کردن خب اونایی که خریدن پیش فروششو فکر میکنین چقدر میخواد بفروشه حداقل رو ۴ حساب کرده الان ۵ نفر کل سکه های پیش فروشو خریدن هر کدوم ۳۰-۴۰ هزار تا یعنی قیمت دیگه دست خودشون میشه که اگه بخوان ۶ میلیونم نه ۸ میلیون دیگه…?
بهراد
۳ تیر ۱۳۹۷از مهد کودک بچه هارو می آوردن با نظر اونا قانون صادر میکردن بهتر از این***مدیریت میکردن.
مافیا یه سد محکم زده و نمی زاره به راحتی داد و ستد بشه، ما هم باید سد اصلی رو بکشنیم و با هر سدی چه کوچیک چه بزرگ مبارزه کنیم اون وقته که به رهایی میرسیم.
ماشالا نه دلار هست نه طلا نه ماشین همه حمله میبرن به خونه و املاک نوبت بعدی مال لوازم خونگی و فرش هست آخریشم لباس ، حالا ببینیم تا کجا کش میاد.
***
v e n o m
۳ تیر ۱۳۹۷بابا این دیگه اسمش زندگی کردن نیست…..
اول بدبختی و ممنوعیت و گرونی بوده بعد دست و پا درآورده شده زندگی ما ایرانی ها :|
علی
۳ تیر ۱۳۹۷با سلام
اغا ما کاری به این نداریم باش واردات نکن حداقل ایرانخودرو قیمت بیارع پایین ماشین جدید باکیفیت بسازه خاک برسر ما زمانی که ما رفتیم برای ماشین سازی هیچ کشوری خبر از ماشین نداشت حالا اونا کجا ما کجا اینقدر مسئولین تو پاچمون کردن که به سمند جدید دل خوش هستیم دوستان نخرید هرچند میدونم یه مشت ادم ترسو و بزدل هستین ولی بازم میگم نخرید بخدا کمپین نخریدن اثر گزاره
خدایا خودت مارو از دست این بی شرفها نجات بده
Amin
۳ تیر ۱۳۹۷یعنی تا این سیتروئن من رو تحویل بدن ۱۰ بار منو سکته میدن با این وضع کشورداری
بهراد
۳ تیر ۱۳۹۷تبریک میگم ، همه دنبال تحریمن شما نگران ماشینتی،
نظر خودته اما بدون زود تر از یه سال نمیرسه دستت ، برای شما که حمایت کردی لازمه بگم قیمت 130 تومن هم پر ، حداقلش 150 به پایین نمیدن بهت، تا اون موقع هم 200 تومنی حاضر کن میری اونجا یوقت اونا احساس عدم حمایت نکنن و راحت بتیغنت.همین الانش لاستیک 40 درصد گذاشته روش، اینا هم معمولا روغن موتور خاری میریزن اونم بزار روش دلار 8 تومن هم بیاد وسط رو هم کنم واست میشه 210 .
شما هم اگه میخوای راحت باشی واسه خودت یه تخت تو بیمارستان تخصصی تا اون موقع رزرو کن اونجا بیشتر بهت میرسن آخه فشار عصبیه دیگه خدای ناکرده پیش میاد، تا اون موقع هم صبر کن تا ببینیم چی میشه
Amin
۳ تیر ۱۳۹۷چقدر بعضیا با نمک هستند
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۴ تیر ۱۳۹۷لابد شما هم با دریاچه ارومیه نسبتی داری که این قدر خوشمزه ای
بهراد
۳ تیر ۱۳۹۷پدال جان خواهشا لطف می کنی یه نمودار قیمت به بخش لیست قیمت خودرو ها مثل دیجی کالا اضافه کنی. آخه ما یکم فراموش کاریم نه اینکه مدل و شکل ماشینو یادمون بره نه، فقط قیمتا هی هی نوسان داره نمی دونیم این دفعه چقدر اومد روش و دفعه های بعدی چطور، لعضی دوستان هم شرایط رو مهیا ببینن سری برن ثبت نام کنن که یه موقع به سابقه ی زرنگی و دلالشیون خدشه وارد نشه مرسی
محمد
۳ تیر ۱۳۹۷ای بابا توان خرید پراید هم ندارم چه برسه وارداتی ، بعدش هم دقت کردین تا مردم جمع میشن میگن نمیخریم و تا حدودی خرید نمیکنن و بازار میخوابه دولت یه حرکت میزنه و شوک میده و دوباره همه حمله میکنن و گرونتر میخرن ، ماشالله هنوز هم نمیدونن خودرو های وارداتی چجوری و با چه مجوزی اونم با این حجم زیاد و ارز دولتی وارد میشه و ماشالله با خدا تومن سود و بدون گارانتی فروش میره واقعا از ماست که بر ماست ، همه چیز برامون شد آرزو
رضا
۳ تیر ۱۳۹۷ارز دولتی اونم با حجم زیاد؟؟
دوزار خبر ها رو دنبال میکردی میفهمیدی چنین چیزی نیست . آمار واردات سه ماهه امسال با پارسال ۷۰ درصد افت داشته بعد تو میای میگی ارز دولتی با حجم زیاد؟
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۳ تیر ۱۳۹۷اگه همینطوری پیش بره اون روز که مردم بریزن ((حمله کنن)) به فروشگاه و …..برای تامین مایحتاج زندگی بعید نیست.
آخرم برای خلاصی از مردم یه ویروسی پخش میکنن نصف جمعیت زامبی میشن😂😂
البته برای ما گیمرا که بد نیست!!!!
امیر
۳ تیر ۱۳۹۷بستن واردات خودرو کار درستی ولی در صورتی که با برنامه ریزی انجام بشه و خودروسازای داخلی شروع کنن به مونتاژ محصولات وروز دنیا که با قیمت و شرایط مناسب وقتی که ثبت سفارش بسته بود این همه خودرو ثبت شد دزدکی، این دزدا خیلی نامردن هم از توبره میخورن هم از اخور حالا که خرشون از پل گذشت همه جور خوردن قیمت یه خودرو معمولی کردن اندازه یه خودروی فوق لوکس قیمت دلار چندین چند برار کردن حالا بسن مرگ بر ستمگر #نه_به_خرید_خودروی_بی کیفیت _و _گران
علی
۳ تیر ۱۳۹۷یعنی الان دارین بازار خودرو رو آروم میکنین؟
داداش دست نزن بلد نیستی، بشین یه گوشه ما توقعی کلا نداریم ازت
درجا بزنیم راضی تریم پیشرفت نخواستیم…
اینجوری که میتازونی کم کم باید خر پالون بزنیم یونجه بدیم بریم سر کار…
Sajjad
۳ تیر ۱۳۹۷فلانی مچکریم
سلبریتی های عزیز جای حمایت قبلیتون درد میکنه و تا 1400 هم ادامه داره
در کل مچکریم و هنوز بعضیا از رنگ ریش حمایت میکنند
سعید
۴ تیر ۱۳۹۷بخدا تفصیر خودمونه ملتی نیستیم که فرهنگ نخریدن رو داشته باشیم
براحتی با نخریدن این خودروسازهای داخلی رو میتونیم به فرطه نابودی بکشیم تا دیگه خیال تولید خودروی بی کیفیت به ذهنشون خطور نکنه
دولت هم هذچقدر بخواد از این ارابه سازان حمایت کنه راه بجایی نمیبره
فقط اتحاد نداریم
فرهنگشو نداریم