مصطفی حسنی: در کشور ما واردات انواع خودروهای سواری برای مصرف شخصی تا سال ۱۳۸۳ ممنوع بوده است. علت اصلی این امر نیز همواره حمایت از تولید داخل و اشتغالزایی عنوان میشده. در این دوران انواع اتومبیلهای فرسوده و از رده خارج مورد استفادهٔ مردم بودند و مثلاً ما در خانوادهٔ خود این افتخار را داشتهایم که برای پیشرفت صنعت خودرو کشور سالیان سال از خودروهای ژیان، وانت مزدا، پژو ۴۰۴ و فیات ۱۲۵ بهره ببریم؛ همچنین یکی از همسایگان ما که افتخار داشت کمک بیشتری به پیشرفت صنعت خودرو کند توانسته بود فقط یک موتورسیکلت قدیمی خریداری کند و هر بار که میخواستند به میهمانی بروند با آن موتور دو بار مسیر رفت یا مسیر برگشت را طی میکرد تا خانوادهٔ پنج نفرهٔ خود را به مقصد برساند …اقشار نسبتاً مرفه نیز در این دوران ابرخودرویی به نام «پیکان صفر» سوار میشدند که من توانسته بودم یک بار در بیداری و یک بار هم در عالم خواب طعم سواری با آن را بچشم …
در سال ۸۳ واردات خودرو با نرخ تعرفهٔ واردات ۱۴۵ تا ۱۸۵ درصد (بسته به حجم موتور) آزاد شد و کمکم مدلهای روز هیوندای، کیا، تویوتا و … وارد خیابانها شدند. این عدد در سال ۸۴ به ۱۰۰ درصد و در سال ۸۸ به ۹۰ درصد کاهش یافت که البته در این زمان کلکسیونی از انواع عوارض و پرداختها نیز به آن اضافه شده بود. در سال ۹۲ به دنبال تحریمهای بینالمللی و افزایش قیمت ارز، تعرفه به با توجه به حجم موتور برابر ۴۰ تا ۷۵ درصد تعیین شد (این کاهش تعرفه در بهترین حالت تنها اثر چند برابر شدن نرخ ارز را کم میکند). در سال ۹۳ نیز مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور زیر ۲۰۰۰ cc معادل ۴۰ درصد و با حجم موتور ۲۰۰۰ cc تا ۲۵۰۰ cc معادل ۵۵ درصد تعیین شد. در این سال در راستای سیاستهای حفظ محیطزیست تعرفه خودروهای هیبریدی ۴ درصد تعیین شد که البته در عمل برای مصرفکنندگان تأثیری نداشته.
به علت اختلاف قیمت بسیار بالای ناشی از تعرفه و عوامل دیگر هیچگاه خودروهای وارداتی نتوانستند بر بازار خودروهای داخلی پرفروش تأثیر مستقیم بگذارند، اما افزایش سهم آنها در بازار باعث شد همهٔ مردم با ویژگیهای خودروهای روز دنیا آشنا شده و این موضوع بهسرعت به سؤال بزرگی از مسئولین کشور و مسئولین صنعت خودرو تبدیل شود. نتیجهٔ مهم این پدیده این بود که اولاً خودروسازان دیگر نمیتوانستند محصولات قدیمی را با هیاهو و تبلیغات زیاد و به هر قیمتی به مردم بفروشند و نماد پیشرفت کشور هم باشند، دوماً اینکه آنها علیرغم مشکلات داخلی موجود تلاشی را برای بهبود در محصولات خود آغاز کردند که البته هنوز به نتیجهٔ مطلوبی نرسیده!
خلاصه اینکه خودروهای خارجی کمکم جلوی پیشرفت ما را گرفتند تا اینکه خوشبختانه در تیرماه سال جاری مسئولین ما به این فکر افتادند که ثبت سفارش برای واردات این موجودات مضر و مزاحم را یکباره متوقف کنند و اکنون نیز اخباری مبنی بر افزایش شدید تعرفهٔ واردات به گوش میرسد.
در اینجا به چند دلیل مهم از مسئولان زحمتکش که صرفاً برای پیشرفت کشور این تصمیمات را گرفتهاند و خود نیز در این راه با مردم همراه هستند جهت این اقدام تشکرمی کنیم:
۱ – دو خودروساز بزرگ داخلی هر سال از جوانان تحصیلکرده یا دارای مهارت و علاقهمند دعوت به همکاری میکنند و همیشه شاهد آگهیهای آنها در این زمینه در سایتها و روزنامهها و آزمونهای استخدامی و … هستیم و بنابراین باید بیشتر از آنها حمایت بیقیدوشرط و بیچونوچرا و بیبرنامه انجام شود.
۲– این خودروسازان علاوه بر آنچه گفته شد در زمینههای زیادی بهطور غیرمستقیم اشتغالزایی میکنند که ازجملهٔ آنها میتوان به نیروهای فعال در تعمیرگاههای سراسر کشور که سرشان خیلی شلوغ است، افراد فعال در جلسات و کارگروههای محیطزیست، افراد شاغل در بخش امداد و نجات و سایر بخشهای مربوط به سوانح جادهای اعم از اورژانس، هلالاحمر، پرستاران، امور متوفیان و … اشاره کرد.
۳ – خودروسازان همواره با روی باز از طرحها و پیشنهادهای ارزشمند افراد علاقهمند و با استعداد استقبال کرده و به پیشرفت این طرحها و ایدهها کمک زیادی میکنند که هم برای خود آنها و هم برای کشور ما مفید و باعث افتخاراست.
۴ – خودروسازان ما نقش مهمی در کاهش بیکاری و بهبود وضعیت مالی کشور فرانسه و بهخصوص شرکتهای وابسته به پژو داشته که این نیز برای ما مردم فهیم دارای اهمیت زیادی است و راضی به ضرر کشور دوست و برادر، فرانسه نیستیم. البته در این مورد باید به کشور چین نیز توجه کرد که خوشبختانه ما توانستهایم با سربلندی به وظایف ذاتی خود در قبال صنعت خودروی چین عمل کنیم و از این بابت بسیار خرسندیم.
۵ – خودروسازان داخلی با روشهای خاصی در فروش خودرو، برنامهریزی بلندمدت را به ما میآموزند که در هیچ کجا نمیتوانستیم آنها را تجربه کنیم؛ ازجملهٔ اینها ثبتنام و پرداخت پول بابت خودروهایی با قیمت نامعلوم، زمان تحویل نامعلوم، رنگ نامعلوم و خیلی چیزهای نامعلوم دیگر است.
۶ – در بحث سرویسدهی و ارتباط با مشتری نیز این شرکتها سرآمد جهانیان هستند و در مواردی هم ما را بسیار مورد تفقد و دلجویی قرار میدهند (البته انصافاً باید گفت در این یک مورد با توجه به اینکه مقداری از ارث پدرشان را از ما طلب دارند انتقادی به آنها وارد نیست).
همچنین همهٔ ما شرمندگی و عذرخواهیهای متعدد مدیران آنها را در مواردی مثل آتشسوزی پژو، نقص فنی ترمز کشندهٔ هوو و … شاهد بودهایم.
۷ –عدهای آدم نادان وجود دارند که میگویند باید با واردات حساب شده با تعرفهٔ منطقی و روبه کاهش بهمنظور ایجاد رقابت و پاسخ به نیاز بازار و در ضمن رفع مشکلات تولید خودرو و صنایع وابسته به آن، اجرای واقعی سیاستهای اصل ۴۴، ساماندهی به بازار، وضع استانداردهای مناسب، تدوین برنامههای تخصصی جامع و لازمالاجرا و …، همانطور که بسیاری از کشورها چنین کردهاند ما نیز خودروهایی قابل رقابت با خودروهای روز دنیا داشته باشیم و ضمن برآورده ساختن نیاز مردم، بتوانیم با صادرات خودرو و قطعات درامد ارزی قابلتوجهی کسب کنیم؛ اما ازنظر نگارنده این مسائل و حتی مسئلهٔ جان مردم، سلامت مردم، مال مردم، هدر رفت منابع انرژی کشور و … اهمیت زیادی ندارد و تنها چیزی که اهمیت دارد این است که فعلاً با کاهش واردات ارز کمتری از کشور خارج شود و احیاناً با افزایش تعرفه درآمد بیشتری نصیب دولت و با افزایش قیمت ناشی از آن سود بیشتری نصیب خودروسازان داخلی و بهاینترتیب کشور پیشرفت کند!
لذا بنا بر دلایل بالا و دلایل دیگری که ملت شریف و خوانندگان فهیم خود به آنها واقفاند، از مسئولین محترم عاجزانه و مصرانه تقاضا داریم نهتنها واردات خودرو را بهطور کامل ممنوع کنند، بلکه ازاینپس اشخاصی را که اقدام به واردات، خرید یا سواری خودروهای خارجی مینمایند به سزای اعمال زشت و شرمآور خود برسانند تا مانع پیشرفت کشور نشوند.
به امید سربلندی ایران عزیز
مصطفی حسنی
milad
۲۸ آبان ۱۳۹۶تنها عامل این اتفاقات سودجویی افرادی بی استعدادی (اکثرا تو فامیلیشون نعمت دارن) هست که با بی استعدادیه تمام هزاران میلیارد ثروت دارن البته افراد ، ارگانهای بی استعداد دیگری هم ذی نفع هستند ، 500 هزار کشته طی بیست سال برای بیکار نشدن 500 هزار نفر کاملا منطقیه ، البته از ماست که بر ماست ،فردا پیش فروشه پژو 405 پلاسه که زیر ابروشو برداشته حملللله…
E 36
۲۸ آبان ۱۳۹۶مشخصه که دولت هیچ وقت درست نمیکنه این قضیه رو و فقط به فکر منافع خودشونن تازه الان خوبه خیلی بدتر هم خواهد شد تنها راه اینه که مردم ماشین نخرن چه داخلی چه خارجی تا یه فرجی بشه
عرفان
۲۸ آبان ۱۳۹۶درسته که ماشین های ساخت داخل کیفیت ندارن اما عوضش درآمد فوق تصوری برای صاحب امتیازان آن: ********* دارند که امید به همین سود های ۹۵% بسته اند، لذا نباید با دید اشتباه به این قضیه نگاه کرد
درسته که ماشبن خوب و ایمن سوارش نمیشیم، اما عوضش امنیت داریم
نه ما بلکه هزاران کیلومتر آنطرف تر نیز امنیت برادرانمان را تامین میکنیم.. پس در کنار خرید ماشین ساخت داخل، ثواب عظیمی نیز نصیبمان خواهد شد..
عطا
۲۸ آبان ۱۳۹۶عرفان حرفت رو قبول ندارم. بله امنیت مهمه ولی از یه طرف برقرار کردن امنیت برای ملت وظیفه هر دولت و کشوری هست. مثل بر طرف کردن نیاز های مهم فرزند مثل غدا و خوراک و پوشاک که وظیفه پدر و مادر هست نه اینکه دلشون خواست انجام بدن یا ندن. همه چی رو نمیتونیم که فدای امنیت کنیم هر چند برقراری امنیت وظیفه کشوره. حرفت مثله اینه که بری کنکور فقط فیزیک رو 100 بزنی بقیه منفی :| چه فایده داره؟
Milad
۲۹ آبان ۱۳۹۶اینکه امنیت برقرار مطمئن باش برادر من بخاطر من و تو نیست اگر امنیت نباشه اقتصاد نداریم نیروی انسانی نداریم روابط نداریم سرمایه گذار خارجی نداریم نیروی کار خارجی متخصص نداریم تکنولوژی روز دنیا رو یا نداریم یا به چند برابر قیمت داریم روابط بین بانکی با بانکهای دنیا نداریم ثبات ارزی نداریم ملت نداریم و خیلی چیزای دیگه ، این نداریم ها هم به من و شما خیلی اسیبی نمیزنه بلکه به اهداف کلان مملکت ضربه میزنه چون من امنیت نداشته باشم با پول یا بی پول یه راه واسه مهاجرت پیدا میشه ، امنیت برقراره تا اهداف کلان قابل دسترسی باشن
ایرانی
۲۹ آبان ۱۳۹۶اینکه دولتیها همیشه در زمینه های مختلف از جمله بحث مافیای خودرو خون ملت را تو شیشه کردن…. و ما همیشه در آرزوی آزادی واردات خودرو بودیم و حتی یکی از وظایف دولت را ارائه سوبسیت به واردات خودروهای بسیار کم مصرف و دارای استاندارد جهانی مانند تویوتا یاریس و پریوس و چنین مدلهایی از برندهای معتبر مختلف میدونیم… ولی امنیت ملی اصلا شوخی نیست… همیشه که نمیشه همه اتفاقات ناگوار را تجربه کرد تا در دفعات بعدی تکرار نشن… این بحث چه ربطی به امنیت ملی داره…؟!!!!! تو را به خدا یه کم بیاین با تومعنینه صحبت کنیم…. درسته از دستشون خیلی عصبانی هستیم.. ولی ……. منسف باشم…
ایرانی
۲۹ آبان ۱۳۹۶جالب اینجاست که برای مسئولین فقط خودرو مهمه اونم عوامل خودشون
و مخترعین و تولید کنندگان دیگه اصلا مهم نیستن.
خدایا تو به داد ما برس
aston martin
۲۸ آبان ۱۳۹۶تنها راه خلاصی از مشکلات کشور رفتن از ایرانه
دیگه هیچ راهی نیست
حسین وی
۲۹ آبان ۱۳۹۶گل گفتی
محمد
۲۹ آبان ۱۳۹۶و باز هم ۱۰ بر هیچ به نفع سرمایه دارانی که واردات خودرو براشون بسیار راحت و تعرفه برای آنها چندان مهم نیست!! این مردم معمولی و پائین تر هستن که ضربه فنی میشن.
خخ
امیر
۲۸ آبان ۱۳۹۶دمت گرم اقا مصطفی
Ali.usa
۲۸ آبان ۱۳۹۶فقط میتونم بگم نصف حقمونِ
که تا الان ساکت موندیم و باز هم میخریم
حسین
۲۸ آبان ۱۳۹۶کشور دوست و برادرو واقعا خوب اومدی دولت داره هم از توبره میخوره هم از آخور .از یه طرف تعرفه وحشتناک و انواع اقسام درآمد حتی برای آموزش وپرورش از محل وارادت خودرو که دیگه روی زالو رو هم سفید کرده از طرف دیگه محصولات آشغال خودش و مدلهای عهد بوق سایر خودرو سازان درجه چندم رو به ملت همیشه در صحنه قالب میکنه .خدایی دیگه دارم منفجر میشم
Amin
۲۸ آبان ۱۳۹۶خدا لعنتشون کنه
البته کاریه که خود مردم کردن و الان دارن چوبشو میخورن،حالا بدوید برید صف خرید ماشین صفر و پر کنید?
حمیدرضا
۲۸ آبان ۱۳۹۶واقعا عالی بود نحوه خرید و فروش و نوع تعرفه و محصولات ارائه شده خود گویای این هست که ما حتی توان رقابت با خودروهای نوپای جهان رو نداریم و به مردم یاد دادیم که به انها بگویند اشغال در عوض خودروهای داخلی لوکس و پرامکانات هستن از ماست که بر ماست
آرش
۲۸ آبان ۱۳۹۶لعنت الله قوم الضالمین.
amir2020
۲۸ آبان ۱۳۹۶چرا قوم ضالمین هر جای دنیا تقاضا زیاد باشه قیمت میره بالا چه برسه به اینجا که صفه
امیر
۲۸ آبان ۱۳۹۶متن خوبی بود……واقعا تاسف
Amin
۲۸ آبان ۱۳۹۶تنها کاری که الان مردم میتونن بکنن اینه که ماشین صفر نخرن،وگرنه طی چند سال اینده تبدیل میشیم به کره شمالی ۲،ماهواره ممنوعه فقط تلویزیون ما رو ببینید،ماشین خوب سوار شدن ممنوعه باید لگنای ما رو سوار شید و …
البته از *** که با دیدن ساینا اتوماتیک و دنا پلاس به وجد میان نمیشه انتظار دیگه ای داشت،تو سال ۲۰۱۷ گیربکس اتومات و سانروف رو اپشن میدونن?
خدایا خودت نجاتمون بده
AMir17NP
۲۸ آبان ۱۳۹۶یادش بخیر یه کمپین نخریدن خودرو صفر براه افتاده بود چقدر خوب بود !! ما خودمون مقصریم !! و الی همه هم قسم شده بودن ماشین صفر نخرن.. سایپا و ایران خودرو هم بیکار ننشستن و سایپا با 4 تومن پراید میداد !! از فرداش دیگه کمپینی واسه نخریدن خودرو صفر وجود نداشت و صفای چند متری دم در نمایندگیا تشکیل شد !! حقمونه !! هرچی سرمون بیاد حقمونه.. تا زمانی که فرهنگ و ارادمون با چنتا وام و پراید 4 تومنی بشکنه حقمونه همه این بدبختیا.. به قول معروف ازماست که برماست..
Emad
۲۸ آبان ۱۳۹۶وام سال گذشته رو یادتون رفته؟ با یه وام ۱۸٪ !!!! ۱۱۰۰۰۰ خودرو فروخان
مجید
۲۸ آبان ۱۳۹۶همه جا میشنویم ایران بیش از نیم قرن وارد صنعت خودروسازی شده!!!یا زمانی که کره ای ها میخواستند خودرو تولید کنند به سراغ ایران خودرو هم آمدند!!تو همین سایت تو یک سری مقالات چند قسمتی در مورد پیکان گفته شد که چطوری دو هم وطن مشهدی زحمت کش به سختی این کارخانه(ایران ناسیونال سابق ویران فرقون فعلی!) رو احداث کردند یا زنده یاد جعفر اخوان که باعث ورود برند جیپ و اریا و شورولت و در نهایت تولید کادیلاک در ایران شد اما حالا چی؟؟؟تعداد کشته شدگان رانندگی از کل کشته شدگان جنگ تحمیلی و کل دهه 60 بیشتره!!واقعا حیف و افسوس!!!
,ولی واقعا نمیشه من نوعی هیچ کاری کنم حتی این قدر وضع خرابه که فکر کردن به یک خودروی وارداتی کارکرده ده سال پیش هم محاله برای خیلی ها!تازه با این وضع خدمات (چه شرکت ها و چه بازار آزاد) نمیشه یه ماشین قدیمی خاطره انگیز مثل BMW 520 1986 یا بنز معماری یا شورلت کاپریس و…. غیره سوار شد!
بر تک تک باعث و بانی های این وضع لعنت.
ستار
۲۸ آبان ۱۳۹۶دولت به شدت دنبال افزایش درآمد های خودشه
این یکطرف
طرح رجیستری موبایل هم که راه انداخته
بیمه سلامت هم که منحل شد…..
حالا یک موضوع بی ربط هم اینکه اگه به زلزله زده ها بیشتر کمک کنه چی میشه؟؟خصوصا وقتی اینقد دیگه قضیه بالا گرفته و مردم شاکی شدن.فک کنم تصور شون اینه که اگه پول نفت ایران خرج ایرانی ها بشه حیف میشه.باس به کشورهای بی چشم و رو کمک شه.البته این موضوع خیلی مرتبط به این دولت نیس
بابك فراهانى
۲۸ آبان ۱۳۹۶این تصمیم که واردات نشه اوج نادانى مسئولین و اینکه براى جون مردم ارزش قائل نیستن، در ضمن درصد کمى از مردم هم میتونن خریدارى کنن ولى حداقل خیالشون راحت که ماشین خوب و مطمئن سوارن. همین مسئولین عزیز خودشون ماشیناشون خارجیه، کجاى دنیا اینکارو کردن که وارد نشه ماشین اگرم جایباشه کشوراى کمونیستیو عقب موندس ! شرکتهاى داخلى جاى اینکه به فکر سود بیشتر باشن ، ماشین خوب بسازن مطمئن باشن همه میخرن .افتخارم داره اونموقع. نه اینکه( ۲۰سال) چراغ و داشبورد ۴تا ماشین از رده خارج و عوض کردن میفروشن مردم هم از ندارى مجبورن بخرن.
Mohammad
۲۸ آبان ۱۳۹۶واردات….؟
دارن قیمت ماشینا رو دو برابر و بیشتر میکنن
چرا با زندگی مردم بازی میکنن چرا نمیزارن ماشینی مثل ولوو
Hc90 با ۱۵۰ تومن وارد بشه و جون مردم کمتر به خطر بیفته اگر من روزی به پست و مقامی برسم کلا در ایران خودرو و سایپا رو تخته میکنم
مسعود
۲۸ آبان ۱۳۹۶با سلام
نظر من با شما ها خیلی متفاوت هستش
تا الان کدوم کشور با واردات پیشرفت کرده که کشور ما دومی باشه
من از ایران خودرو و سایپا حمایت نمیکنم
ولی این که تعرفه مونتاژ داخل با واردات یکی هستش زیاد عاقلانه نیستش
مخصوصا که توی ایران برند خیلی مهمه حتی مهمتر از شام شب
امیدوارم نویسنده این مطلب مطلبی درباره اینکه چرا شرکت های دیگه مثل کرمان موتور دنبال ساخت ماشین نمی ره و فقط چندین ساله که ماشین مونتاژ میکنه هم تو این سایت بزاره
محمدرضا
۲۸ آبان ۱۳۹۶اینکه کشوری با واردات پیشرفت نکرده درست
اما هیچ کشوری هم با در انحصار گرفتن بازار، سوءاستفاده از مصرف کننده داخلی، تولید خودرو بی کیفیت و فروش به چند برابر قیمت به مصرف کننده ای که چاره ای جز خرید محصول بی کیفیت براش باقی نگذاشتن پیشرفت نکرده.
این صحبت من نیست. بارها توسط متخصصان اقتصاد و صنعت تکرار شده که پیشرفت تنها در سایه دستیابی و بومی سازی تکنولوژی در بازاری آزاد و رقابت سالم ایجاد می شود.
صنعت خودرو سازی ما مثال روشنی از ناکارآمدی حمایت های بی جای دولت ازخودرو سازی است.
بعد از گذشت بیش از سی سال نه تنها فاصله خودرو سازی ما با خودرو سازان جهانی کم نشده بلکه بیشر هم شده است.
ناگفته نماند که اطلاق نام خودرو سازی به آنچه در کشور ما انجام می شود کاملا نا مربوط است و مونتاژ کاری نامی به مراتب شایسته تر است.
مسعود
۲۸ آبان ۱۳۹۶یه جوری حرف میزنی انگار اصلح گذاشتم کنار شقیقه هات و گفته برو پراید بخر وگرنه می کشمت
من گفتم به جای واردات با شرکت ها مذاکره کنیم خودرو مونتاژ بشه تو ایران و از این طریق صادرات به کشور های همسایه هم داشته باشیم
تو پراید سوار شی یا بوگاتی شیرون برای من فرقی نمی کنه
من حرفم درباره مونتاژ داخلی بود و اینکه واردات به درد چیزی نمیخوره و روی حرفم هستم
و در آخر گفتم چرا بخش خصوصی وارد تولید خودرو نمیشه مثل کرمان موتور که هم توانایی و هم پول کافی برای خودرو ساز شدن دارند
M
۲۸ آبان ۱۳۹۶از اون کرمان موتور که گفتی *** وجود نداره …
ارمين
۲۸ آبان ۱۳۹۶شما بفرمایید کدوم کشور با انحصار و بستنه در کشور پیشرفت کرده!؟مثلا الان کره شمالی پیشرفتست؟دوسته عزیز صنعتی که با حداقل ۴۰ درصد تعرفه (بخوانید رانت)بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز سود ده نیست و توان تولید به روز رو نداره رو باید بست.تا کی باید مردم تو جاده ها بمیرن ،هوایه الوده تنفس کنن،سرمایه هایه ملیشون دود شه بره هوا!!!!که چی مافیایه قطعه و خودرو سود کنن!!؟
مسعود
۲۸ آبان ۱۳۹۶در ابتدا که کره جنوبی روبه مونتاژ خودرو آورد ورود هر گونه ماشین به کشور کره جنوبی ممنوع بود و بعد از گذشت 10 سال باز هم واردات خودرو ممنوع بود ولی شرکتی حق نداشت بدون داخل سازی 40 در صد در کره جنوبی ماشین مونتاژ کنند وبعد از گذشت ده سال سوم شرکت کره شروع به ساخت ماشین کرد و واردات ماشین ها با عوارض گمرکی 100 درصد همراه بود و بعد وارد خودرو سازی شدند و تعرفه رو به 40 در صد رساندند و بعد با کشور های دیگه قرارداد بدون تعرفه خودرو برای صادرات به کشور هم بستند
تمامی شرکت ها از اول خودرو ساز نبودند در ضمن طبق برنامه ریزی آقای خاتمی قرار بود پراید در سال 89 پرونده اون بسته بشه و به جای اون ال 90 بیاد با داخل سازی 100 در صد که احمدی نژاد رئیس جمهور محبوبتون اون رو قرار دادی شیطانی خواند و قرار داد رو از بین برد
در ضمن دلار در 1000 تومان تک نرخی شده بود و اگه پول چاپ نمی شد تا الان اون ارزش رو داشت چون نفت حتی اگه شبکه ای 45 دلار میشد فقط پولی در صندوق توسعه کشور واریز نمی شد و بخشی از هزینه کشور رو پرداخت میکردند هر چند در 4 سال اول دوره احمدی نژاد 4 هزار میلیارد دلار از صندوق توسعه پول برداشت کرد و صندوق رو خالی کرد
R
۲۹ آبان ۱۳۹۶اقا مسعود انگلیس مگه پسرفت داره فورد واسه انگلیس موستانگ مخصوص ساخته فرمون راست این باعث شده جگوار نفروشه؟ مک لارن نفروشه؟ رولزرویس نفروشه؟ نخیر عزیز اینطور نیست بکم فکر کن بعد حرف بزن
Amin
۲۸ آبان ۱۳۹۶عجب سخن حکیمانه ای
میشه لطف بفرمایید ما رو روشن کنید که کدوم کشوری با انحصاری کردن بازار پیشرفت کرده که ما دومیش باشیم؟
جناب دکتر اگه روش پیشرفت اینه که مرزا رو ببندیم که ماشین خوب نیاد و مردم گزینه ای جز اشغالای داخلی نداشته باشن،چرا بقیه کشورا از این روش فوقالعاده استفاده نمیکنن؟
و این که تمامی کشورا با واردات و رقابت پیشرفت میکنن استاد،الان تو کره رنو تالیسمان جزو سدانای خیلی محبوب و پر فروشه،منتها تفاوت تفکر مسئولان کره با افراد گران قدری مثل شما به این صورته که کره ایه میگه خب پس لابد سوناتا و اپتیما به اندازه ی کافی خوب نیستن که مردم میرن سراغ تالیسمان،باید اونا رو بهتر کنیم اما شما با این سخن پر گوهرکه”کی با واردات پیشرفت کرده که ما دومیش باشیم” میای میگی کلا چه کاریه،گمرک و تخته کنید اصن تالیسمان نیاد??
واقعا میخوام سرمو بکوبم به دیوار وقتی افرادیو میبینم که هنوز فکر میکنن ایرانخودرو و سایپا دنبال پیشرفتن،دوست گرامی اینا فقط دارن ملت و کیسه میکنن و بارشونو میبندن برا سالای اتی،اینا اگه پیشرفت .۰۰۰۰۱٪ براشون اهمیت داشت که هنوز پراید تولید نمیکردن?
خواهشا قبلا از کامنت دادن یک مقدار بیشتر اندیشه بکن که خط خطی تر از اینی که هست نکنی اعصاب ما رو
شندی
۲۹ آبان ۱۳۹۶ما نگفتیم یهویی درشو تخته کنند که! ۴۰ سال انحصار و حمایت بی چون و چرا چی شد آخرش؟
ما میگیم ببینید کره و ژاپن چیجوری پیشرفت کردن؟
اونا سالانه تعرفه واردات رو به یک مقدار مشخص کاهش دادن تا خودروسازی داخلیشون به خودشون بیان و کم کم با کمک و همکاری با خودروسازهای بزرگ پیشرفت کنن تا اینکه العان کل دنیارو قبضه کردن (همین قانون رو خود ما هم وضع کردیم و عمل نمیکنیم). خودروسازهای ژاپن اینجوری پیشرفت کردن، بعد اونا کره ای ها، حالا هم که چینیا! ما میگیم چرا بعد ۴۰ سال نمیفهمید این چیزا رو! البته میفهمنا فقط ***!!!
محمدرضا
۲۸ آبان ۱۳۹۶بیش از سی سال از تولید کننده داخلی حمایت شد و هزینه این حمایت رو مصرف کننده داخلی پرداخت کرد. حد اقل انتظار مردم اینه که بعد از این مدت یه خودرو با کیفیت و قیمت معقول سوار بشن. اما چی نصیب مردم شد: خودرو گران، بی کیفیت،تحقیر ، از دست دادن عزیزان و … .
مسئولین محترم: از تولید کننده داخلی حمایت کردید، دمتون گرم. یکم هم به فکر مصرف کننده داخلی باشید.
به امید نابودی.....
۲۸ آبان ۱۳۹۶خیلی دلم میخواد یکی از مسولین صنعت خودرو مثل وزیر صنعت یا… رو ببینم و ازش بپرسم آیا واقعا حاضرین خودتون یا خانوادتون این لگنای 20 سال پیشو سوار بشن؟؟ اصلا آیا تا حالا با این ماشینا (مثل پراید) سفر کردین؟؟ اگر نه که هیچی….، ولی اگر اگر جوابتون مثبت پس بگین چرا، چرا اجازه میدین بازم هموطنان عزیز ما سوار یه همچنین آشغالهایی بشن اونم با قیمت های نجومی؟؟؟؟؟
خیلی دلم میخواد یه روز…………… .
ونوم اف ۵
۲۸ آبان ۱۳۹۶با تشکر از نویسنده عزیز که معلومه دلسوخته هم هست باید عرض کنم منم گاهی از این بیمنطقی موجود میخوام منفجر بشم از یه طرف میگن اشتغال زایی ولی فقط به خودرو اهمیت میدن و صنایع نساجی و پوشاک و … مهم نیست از یه طرف میگن ماشین هیبریدی با ۴درصد تعرفه وارد بشه ولی قیمتش دو برابر در میاد یعنی علم ریاضی کم اورده
MAHDI . VENOM-DEMON
۲۹ آبان ۱۳۹۶فیثاغورث تو گور لرزید
جليل
۲۸ آبان ۱۳۹۶سالی ۱۸هزار کشته
که در۶۰٪ اون پراید یه نقشی داره
چرا مردم ما کوتاه میان؟باید باز هم خرید خودروی صفر داخلی رو تحریم کنیم تا اینا آدم بشن?
محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۶این داستان مختص خودرو نیست…
به نگاهی بندازید ببینید چه شرکتهایی از دور بیرون رفتن
پارس الکتریک یادتون میاد؟
ارج
اطلس
و خیلیای دیگه…
دولت هیچ کمکی بهشون نکرد
خودشونم واسه بهبود کیفیت و تحول در نوآوری قدم برنداشتن و با این تفکر که هرچی بسازیم ملت میخرن…. آخر نابود شدن
چرا؟
چون جنس خارجی با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتر وارد بازار شد
و این در حالیه که باز از قیمت کمپانی گرونتر عرضه میشد
خودروی خارجی هم اگر با قیمت گذاری کمپانی وارد بشه، مطمئن باشید هیچکس بی نصیب نمیمونه
حتی اوناییکه توان مالی پایینتری دارن
مشکل اینجاست سود یه عده به خطر میفته
چرا قوانین موتورسیکلت شل کن… سفت کن داره؟
چون اگه جدی گرفته بشه، دیگه درآمدی وجود نداره!!!
یه کم فکر کنید میبینید خیلی مشکلات و مثالهای مشابه هست که نون در حل نشدنشه… و اگر حل بشه… یکبار برای همیشه اون منبع درآمد از دست میره
ارمين
۲۸ آبان ۱۳۹۶یه ۳ هفته ای میشه دارم قیمت های ۵۳۰ ۲۰۱۷ را چک میکنم همینطوری یادمه ۳ هفته پیش فول کاملش۵۶۰ بود یک هفته گذشت قیمت شد ۵۹۰ یه هفته دیگه هم گذشت شد ۶۱۰ و این هفته ۶۴۰-۶۵۰ ?خنده دار نیست؟ ماکان فول کامل تا ۲ هفته پیش ۷۴۰ بود الام ۸۲۰-۹۰۰یا سورنتو ۲ ماه پیش gt line فول کامل ۲۳۲ بود الان ۲۸۵-۳۰۰ و …لکسس rx200 قرار بود تو رنج چهارصد و خورده ای باشه ولی ۶۰۰-۷۰۰ شده و …این یعنی بی قانونی یعنی پول مردم را خوردن مردم ما باید حداقل کرولا سوار شن باید باید سیویک سوار شن باید النتزا سراتو سوار شن اینا جزو ارزون ترین های دنیا هستن چرا ۴۰۵ چرا دنا چرا… تا وقتی این گمرک باشه نه خودرو ساز ها دنبال رقابت و پیشرفت میرن نه مردم بیچاره از ارزون ترین های دنیا غافل میشن معلومه با این اختلاف قیمت ها مردم عادی مجبورند ایران خودرو و سایپا بخرن باید این گمرک حذف شه تا کشور تلاش کنه با دنیا والا اگه ماشین های با کیفیت و با دوام بسازن فروششون کله جهان میشه نه فقط بازار ایران متاسفم که کمری تو کشور ما ۲۵۰ قیمتشه و تو خرج ۲۲ هزار دلار
علی درخشانی
۲۸ آبان ۱۳۹۶متن فوق العاده بود … مرررسی
یه چیزایی میبینمو میشنوم که گاها با خودم میگم خاااااک بر سرم که ایرانیم
هیییی … میزان کشته هایی که بخاطر مشکلات خودروهامون تو 20 سال اخیر دادیم برابره با شهدای 8 سال دفاع مقدس !!!!!!!!
چقققد روشون زیاده بخدا ،، چققد ما بدبختیم …
یکی از دوستان گفته حقمونه و اینا ، مردم نباید میخریدن … ولی آخه نمیشه ماشین یه نیاز بزرگه
پرسپولیس
۲۸ آبان ۱۳۹۶تنهابا بازگذاشتن در واردات هست که پیشرفت حاصل میشه خودرو سازهای داخل جونشون دربیاد پیش رفت کنند کی جلوشان گرفته تویوتاکرولا با11نسل تولید جلوتان گرفته اونو کنار نزنید خودتون رابالا بکشید خوب درسطح ژاپن خودرو تولیدکنید کیه که خوشحال نشه باجلوگیری واردات خودروسازپیشرفت میکند این دیگر چه صیغه ای هست مگه کسی دستتان را گرفته پیش رفت کنیدازپیکان تا دنا همه اش کپی خارجی هست کدام خودرو درسطح جهان تولید کردید و مردم حمایت نکردن درضمن خرید خودرو درانواع وتنوع حق مسلم واولیه خریداراصلا خودوری داخل بهترینه وقتی مشتری دلش خواست خودرویانگلیسیا آلمان سوارشود اینجا منطق میگه هیچ ربطی به تولیدداخل نداره طرف براساس حق انتخاب دلش خرید میکندخدید گزینشی یعنی ت حق انتخاب نداری
Mohamad
۲۹ آبان ۱۳۹۶به جای پیشرفت دعا کن نابود بشن….
sevlan
۲۸ آبان ۱۳۹۶ترکیه سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰ میلیارد صادرات قطعه داشت و ساخته هاش روی حتی تولیدات مرسدس و …بکار میره ، ادعای خودرو ساز بودن نداره ، بدون داشتن یه قطره نفت ، سرانه اش از ایران بیشتره ، ولی ما مدعی هستیم و عملا صادرات خودرومون از نیم میلیارد بیشتر نیست ،مردم اونجا دیدم که از محصولات ارزون قیمت و بصرفه و بروز رنو و پژو و فورد و فیات دارن استفاده میکنن ، یکی از سایت های اصلی تولیدات هیوندا واسه صادرات به اروپاست ، ولی اینجا این شرکتهای لگن شده نوندونی یه عده بی پدر و مادر که چاپیدن مردم عادتشونه ،چرا حمایت نکنه از اینا ،وقتی سازمان ها و ارگانهای زیادی دا رن سود میبرن و باج سیبیل میگیرن ، من نظرم اینه که این وضعیت الان کشور و صنعت خودرو هیچوقت درس بشو نیست ،چون خواسته ی حاکمیت اینه ، و دولت روحانی که با وعده و وعید ملتو با خودش همراه کرد ،آتیش بیار معرکه شده ، بیمه ی سلامت مالید ، میگن یارانه هارو میدن کمیته امداد تا عیششون کامل شه ،اینم از واردات و تعرفه کمر شکن خودرو ،همه ی ما تو یه گردونه ی باطلی هستیم که سرانجامی نداره ، من نظرم اینه که دولت و حاکمیت و نظام کمر به نابودی ملت بستن ،خوش بحالمون که تو فساد و ارتشا اولیم ،تو دموکراسی اولیم ،بخدا دیگه طاقتم طاق شده و نمیکشم از این همه ظلم ،چاره کار فقط خودمونیم وبس !!!
Sam
۲۸ آبان ۱۳۹۶حمایت از تولید ملیم حدی داره 40 ساله کردنشون توی حباب توهم…
چند نفر دیگه باید توی جاده ها بخاطر این آشغالا جونشونو از دست بدن…
40 سال بس نیست! هنوز سیر نشدین؟!
پژمان
۲۸ آبان ۱۳۹۶ای بابا خسته شدیم از این ناله های تکراری
همینه که هست کو نفس کش؟
محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۶عالی بود اقا مصطفی
افشین
۲۸ آبان ۱۳۹۶این دولت با نفرات دولت آقای هاشمی رفسنجانی کار رو شروع کرده و با همون سیاست هم به پیش میره. آقای کرباسیان و شریعتمداری نمونه های بارز این موضوع هستن.مطمئن باشید که دوباره قیمت خودرو وارداتی مثل همون بیست سال پیش سر به فلک میکشه. هنر دولتمردان ما همینه که تا تحت فشار قرار میگیرند جلوی واردات خودرو رو بگیرند.
محمدرضا
۲۸ آبان ۱۳۹۶واردات متوقف بشه کلا بهتره چون با این تعرفه های بالا داخلی ها انگیزه ای برای تغییر ندارن و فقط ارز از مملکت خارج میشه و یک درصد کم جامعه که متول هستن میتونن خریداری کنن . واردات زمانی موثر میشه که اختلاف قیمت با تولید داخلی اندک باشه ن چند صد درصد بالاتر !
Behnam Damon
۲۹ آبان ۱۳۹۶دوستان کسی میدونه اقامت دائمی افغانستان چجوریاست؟?
ابراهیم
۲۹ آبان ۱۳۹۶اخه زشته اگه پژو اشغالاشو پیشفروش کنه کسی نخره خیلی بد میشه
باید جلوی وارداتو گرفت یا انقد سختش کرد که همه پژو بخرن
فقط پژو
فرانسویا حساسن دلشون میشکنه
واقعاً چی میشه گفت ….
جز اینکه فقط به حال و روزمون بخندیم