سام کاویانی: در سال ۲۰۱۸ میلادی، بازار وسایل نقلیه موتوری ژاپن، درمجموع، روند رو به رشدی را شاهد بود. هرچند که در فصل نخست سال، فروش خودرو با روندی نزولی و با افت ۲۴ درصدی مواجه بود اما در انتهای سال، حجم فروش با رشد ۰.۱ درصدی به رقم ۵,۲۶۹,۴۴۲ دستگاه رسید. این برای دومین سال پیاپی است که با چنین رشد مثبتی در سال مواجه هستیم و درعینحال، بهترین رشدی است که از سال ۲۰۱۴ بدین سو در بازار ژاپن اتفاق افتاد.
رتبه نخست: هوندا ان – باکس
در رأس سواریهای پرفروش در بازار ژاپن، خودروهای موسوم به Kei-Car جای گرفتهاند. در این بین، یک نسخه از خودروی kei با نام هوندا ان – باکس (N-BOX) توانست مقام نخست پرفروشترین خودروی این بازار را با فروشی معادل ۲۴۱,۸۷۰ دستگاه از آن خود سازد. فروش این خودرو در قیاس با پارسال با رشد ۱۰.۷ درصدی مواجه بود و شکاف عمیقی بین این خودرو و دیگر خودروهای این لیست از حیث ارقام فروش وجود دارد. ناگفته نماند که این خودرو در سال ۲۰۱۷ نیز پرفروشترین خودروی بازار ژاپن بود.
رتبه دوم: سوزوکی اسپاسیا
سوزوکی اسپاسیا (SPACIA) با فروشی معادل ۱۵۲,۱۰۴ دستگاه عنوان سورپرایز سال ۲۰۱۸ بازار ژاپن را از آن خود کرد، زیرا رتبه فروش آن در قیاس با پارسال با ۱۳ پله صعود از جایگاه پانزدهمی جدول به جایگاه دوم صعود نمود. فروش این خودرو در مقایسه با پارسال رشد ۶۶.۰۳ درصدی را شاهد بود و به رقم ۱۵۲,۱۰۴ دستگاه رسید.
رتبه سوم: نیسان دایز
نیسان دایز (DAYZ) همچون دو خودروی نخست این لیست یک Kei-Car است. فروش این خودرو در سال ۲۰۱۸ با رشدی معادل ۲.۹ درصد در قیاس با پارسال به رقم ۱۴۱,۴۹۵ دستگاه رسید و رتبه فروش آن با سه پله صعود از ششم جدول در سال ۲۰۱۷ به سوم در سال ۲۰۱۸ صعود نمود.
رتبه چهارم: دایهاتسو تانتو
دایهاتسو تانتو (TANTO) هم در دسته خودروهای Kei جای میگیرد و با افتی معادل ۳.۴ درصد نسبت به پارسال، رقم فروش آن به عدد ۱۳۶,۵۵۸ دستگاه در بازار ژاپن نزول نمود. هرچند که رتبه فروش این خودرو در بازار نسبت به سال ۲۰۱۷ تغییری نکرد.
رتبه پنجم: نیسان نوت
نیسان نوت (NOTE) یک هاچبک جذاب میباشد که فعلاً علاوه بر ژاپن، در کشورهایی همچون بریتانیا، مکزیک و تایلند نیز تولید میشود. گرچه حجم فروش این خودرو با ۱.۹ درصد افت در قیاس با پارسال، به رقمی معادل ۱۳۶,۳۲۴ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید اما رتبه فروش آن در بازار ژاپن تغییری نسبت به سال ۲۰۱۷ نکرد.
رتبه ششم: دایهاتسو موو
دایهاتسو موو (MOVE) یک خودروی Kei و با طرحی بانمک و جالب توجه است که در نسخههای متعددی تولید شده و طراح آن نیز شرکت جوجیاروی ایتالیاست. از این کوچولوی نقلی در سال ۲۰۱۸ میلادی به تعداد ۱۳۵,۸۹۶ دستگاه در بازار ژاپن فروخته شد که نسبت به پارسال، افت ۳.۹ درصدی را نشان میدهد و رتبه فروش آن نیز در همین بازار از سوم در سال ۲۰۱۷ به ششم در سال ۲۰۱۸ سقوط نمود.
رتبه هفتم: تویوتا آکوآ
تویوتا آکوآ (AQUA) در اصل همان تویوتا پریوس C میباشد که در ژاپن با این نام فروخته میشود. این خودرو یک هاچبک هایبریدی با فرمی زیبا و عامهپسند است که از سال ۲۰۱۱ در خط تولید قرار داشته و در سال ۲۰۱۵ هم دستخوش بروز رسانی در بدنه و کابین خود شده است. تویوتا AQUA توانست رقم فروشی معادل ۱۲۶,۵۶۱ دستگاه را در سال ۲۰۱۸ به نام خود ثبت کند که در قیاس با پارسال، افت ۳.۸ درصدی را نشان میدهد اما رتبه فروش آن در بازار ژاپن در مقایسه با پارسال تغییری نکرد.
رتبه هشتم: تویوتا پریوس
تویوتا پریوس (PRIUS) یک خودروی لیفت بک از نوع هایبریدی است که نسل فعلی و یا همان چهارم آن از سال ۲۰۱۶ میلادی در خط تولید قرار دارد و در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز دستخوش یک فیسلیفت نرم در بدنه خود شده است. شوربختانه فروش تویوتا پریوس در سال ۲۰۱۸ میلادی با افت شایان توجه ۲۸.۲ درصدی مواجه بود و رتبه آن نیز در بازار ژاپن از دوم در سال ۲۰۱۷ به هشتم در ۲۰۱۸ نزول نمود. از تویوتا پریوس در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۱۵,۴۶۲ دستگاه در خاک ژاپن فروخته شد.
رتبه نهم: سوزوکی واگن آر
سوزوکی واگن آر (WAGON R) یک خودروی Kei است که با طرحهای متفاوتی از بدنه در ژاپن، اندونزی و هند به تولید میرسد. فروش این خودرو با ۵.۸ درصد افت در مقایسه با پارسال به ۱۰۸,۰۱۳ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسیده است اما رتبه فروش آن در بازار ژاپن، نسبت به سال ۲۰۱۷ تغییری نکرد.
رتبه دهم: دایهاتسو میرا
دایهاتسو میرا (MIRA) یک خودروی Kei با ریشههای قدیمی است که اولین نسل آن در سال ۱۹۸۰ میلادی به تولید رسید ولی طی این سالها، هشت نسل از آن وارد بازار شد و نسل نهم آن نیز در پارسال به بازارهای جهانی معرفی شد. فروش این کوچولوی جذاب ژاپنی در سال ۲۰۱۸ با ۱۲ درصد رشد در قیاس با سال پیش از آن به رقم ۱۰۷,۲۸۳ دستگاه رسید و رتبه فروش آن نیز، در بازار ژاپن سه پله صعود را شاهد بود.
منبع آمار: FOCUS2MOVE.COM
Worth
۱۱ بهمن ۱۳۹۷این کلاس ماشین های عجیب پرفروش نشون میده سطح سواد و فرهنگ اونها تا چه حد بالاست.چون نه ظاهر زیبایی دارن نه احتمالاً قیمت بالایی،بیشتر به کاربرد خودرو توجه میکنن.بنظرم پارک این خودروهاهم آسونتراز سدان ها باشه چون فرم جعبه ای دارن.راننده دید خوبی باید داشته باشه تو این خودروها…
خلاصه زنده باد ژاپن???
Mohammad
۱۱ بهمن ۱۳۹۷ربطی به فرهنگ نداره
ایرانی ها عادت دارن از خارجی ها بت بسازن
وقتی امار فروش امریکارو میخونی لبت میخنده ( پیکاپ و suv ) با موتور های هیجان انگیز
اروپا همش هاچ بک
اسیا همین
افریقا خدا میدونه
واقعا کل دنیا باید حسرت زندگی در امریکارو بکشن ( که البته همینجور )
Mohammad
۱۱ بهمن ۱۳۹۷کل مردم دنیا اینجوری ان که
از همه چی بیشتر میخوان فضای زندگی بیشتر
ازادی شغلی بیشتر ( بیزینس شخصی )
طبیعت بیشتر
خلاصه همه چی و همه چی و هزینه این بیشتر خواستن ها در همه دنیا زیاد خیلی زیاد
ولی در امریکا نه اونایی که از شهر های شلوغ رفتن شهرستان های کوچیک میفهمن چی میگم ( usa is heaven )
aston martin
۱۱ بهمن ۱۳۹۷اتفاقا به فرهنگ ربط داره فرهنگ ژاپنی جوریه که منفعت حداکثری رو در نظر بگیرن
اگر دقت کرده باشید حجم خودرو ها بسیار کم و جمع و جوره. چه دلیلی داره آدم کراس اور یا سدان های سایز بزرگ رو بگیره درحالی که خیلی وقتا حتی از نصف ظرفیت کابین و صندوق عقب هم استفاده نمیکنه ؟ من به شخصه برام تو خود ایران و کشورای دیگه سواله چرا این همه ماشین بزرگ ولی خالی داریم؟ ژاپنی ها فهمیدن اینکار اشتباهه و دارن خودرویی میخرن که از تمام ظرفیتش استفاده کنن. وقتی قراره بخشی از خودرو مدام خالی باشه پس بهتره اصلا اون بخش نباشه
vahid azarnia shahgoli
۴ تیر ۱۴۰۲یه بخش عمده اش هم مربوط به سیر نزولی زاد و ولد هست که خودشو تو صنعت مبل مان هم نشون میده و ظرفیت های 9 و 10 به بالا تقریبأ حذف شدن رو رفتن فقط تو لاین سفارشی.
(تو بخش ظرفیت خودرو هم کمتر شدن ارتباطات عمومی و دوستانه و… و جایگزینیش با افزایش ارتباطات مجازی هم خیلی میتونه تو جایی مثل ژاپن نمود کنه)
علیx76
۱۱ بهمن ۱۳۹۷تراکم جمعیت
قیمت حامل های انرژی
هزینه ی جای پارک
گستردگی حمل و نقل عمومی
هزینه بیمه و مالیات سالیانه خودروها
هزینه های تعمیرات
حتی قد و هیکل افراد هم دخیله
لبرون جیمز بخواد سوار اینا بشه باید قطری بشینه
یا این چینی های ۱۵۰ سانتی رو پشت یه اسکالید ESV تصور کن :)))
محمد
۱۱ بهمن ۱۳۹۷اتفاقا بعضیهاشون طراحی جالبی دارن
مثلا هوندا و دایهاتسو طراحی گیرایی دارن
کی کارها واسه ارایه تو بازارهای دیگه تنها احتیاج به اندکی قدرت ریسک دارن
مثلا توی اروپا قطعا اگه حتی موفق نشن، شکست نخواهند خورد
کیا سول هم شاید بشه گفت بجای شاسی بلندها، بیشتر نزدیک به این کلاسه و اتفاقا اونم طراحی جالبی داره فروش جهانی بدی هم نداره
شاهين
۱۲ بهمن ۱۳۹۷دوستان اگه ژاپن رفته باشید میبینید که تقریبا به جز خیابو های اصلی توکیو و کیوتو و چندتا شهر بزرگ دیگه بقیه کوچه ها و خیابوناشون در حدی تنگ و باریکه که پراید سوسکی(هاچبک) هم از توش رد نمیشه، در واقع علت اصلیه خریدن اینجور ماشینا اینه که بتونن راحت رانندگی کنن، بقیه علت هایی که دوستان گفتن هم اشتباه نیست
حسین
۲ آذر ۱۳۹۹نیسان خیلیهم قشنگ و گوگولیهمن از اینماشین ها خوشم میاد گوگولین
Ahmad
۱۱ بهمن ۱۳۹۷چه جالب .کسی علت این سلیقه عجیب ژاپنی ها رو میدونه ؟؟ بعد الان این خودروهای تو کلاس استیشن هستن؟؟
بهترین خودروها رو تولید میکنن و به تمام نقاط جهان صادر میکنن ولی خودشون….
سام
۱۱ بهمن ۱۳۹۷سلام
دوست عزیز،از سال 1949 میلادی دولت ژاپن برای خریداران خودروهای بسیار کوچکی موسوم به kei car تخفیف های مالیاتی بالایی در نظر گرفته بود که البته از سال 2014 میلادی بدین سو از میزان این مشوق های مالی توسط دولت ژاپن کاسته شده است.طبق آخرین استاندارد اعمالی در ژاپن، خودروهایی با حجم موتوری کمتر از 660 سی سی و طولی کمتر از 3.4 متر در طبقه بندی مربوط به خودروهای kei جای می گیرند.این نکته هم جالب است که بدانید در سال 2013 میلادی،40 درصد از کل فروش بازار ژاپن مربوط به خودروهای kei بوده است.
امیر
۱۲ بهمن ۱۳۹۷بدلیل خیابون های باریک
توی مستندهای مختلف هم نشون دادن و فضای متراکم شهری
محمد
۱۱ بهمن ۱۳۹۷این ماشینهای key car ژاپنی معمولا ۴ نفره است و طول کم و ارتفاع زیاد و موتور کم حجم اما توربو دارن
ولی یه چیزی رو زیاد متوجه نمیشم
اینکه وقتی ماشین ۴ نفره است، چرا اینقدر ارتفاع زیادی دارن؟؟؟
حتی تا حدود ۲ متر؟؟؟
مگه توی ماشین میخوان وایسن؟؟؟
اون ارتفاع چه کاربردی داره؟؟؟
me84
۱۱ بهمن ۱۳۹۷.
به ترتیب رتبه دوم و اول و چهارم خیلی زیبا هستن و جای خالیشون تو ایران احساس میشه.
خیلیها از جمله خود من این ابعاد براشون واقعا مناسب و کارراه اندازه و به بیشتر از این نیاز ندارن ولی حیف که نیست.
محمد
۱۱ بهمن ۱۳۹۷یادش بهیر قدیمیشون تو ایران میشد سوزولیت
چقدر هم کار میکشیدن ازش
امیر
۱۱ بهمن ۱۳۹۷یا خدا چه ماشینا و طراحی های عجیبی!!!!
فک میکردم فقط اروپاییا بازار غیر قابل تحملی دارن اما الان نظرم کاملا عوض شد..!
امیر
۱۱ بهمن ۱۳۹۷خیلی ظاهراشون داغونه افسردگی گرفتم همه زشت وبدترکیب
F22raptor
۱۱ بهمن ۱۳۹۷*** ماشیناشونم اینان
یه عده ای هم بقول اقای mohammad از اینا بت ساختن
واقعا تعجبم از اینه که زشت ترین ماشینایی که تو کل دنیا میشه تصور کرد اینا عاشقشن اونوقت از بالا تا پایین یه عده ای دارن تعریف تمجید میکنن حالا اگه این طراحی و سلیقه و علاقه مال جای دیگه ای بود چجور بد و بیراه میگفتن
ahmad
۱۱ بهمن ۱۳۹۷ماشینای زشت و جعبه ای شکل (خخخخخ)
ش
۱۱ بهمن ۱۳۹۷برای ترافیک و کم شدن آلودگی تهران خیلی هم خوبن…موضوع اصلی کم بودن بیمه و مالیات این ماشین هاست بیشترشونم برای کار استفاده می شه برای حمل بارو وسایل برای همین ارتفاع زیاد و طول کم دارن…قانون ژاپنی هاست دیگه..
علي-كيوج
۱۱ بهمن ۱۳۹۷اینطور که فکر میکنید نیست،تو ژاپن دولت واسه یه ماشین معمولی مثلا تویوتا کمری برابر این خودروها مالیات میگیره بعلاوه اینکه باید قبل خرید جا پارکش رو هم تامین کنی تا اجازه خرید بدن،واسه همین این خودروها که هم کوچیکن هم معافیت مالیاتی دارن چون اکثرشون زیر هزار سی سی هستن خیلی پرطرفداره،البته همشبرمیگرده به اقتصاد و درآمد و این چیزا
ADAK
۱۲ بهمن ۱۳۹۷یه زمانی تو ایران یه مدل ایسوزو بود همین استایلی
اسمش را نمیدونم ولی باحال بود
با همون ترکیب وانتش هم بود
Amir.z
۱۲ بهمن ۱۳۹۷ناموسا چرا مثلا کشوری مثه امریکا باید از این سلیقه استقبال کنه که انقد از فرهنگ ژاپنیا حرف میزنید و میگید باید الگو باشن؟؟؟
شما به یه امریکایی بگی تراکتو بفروشو یدونه از اینا بگیر اگه نکشتت یه جاتو شیکونده حداقل
استفاده از این ماشین ها تو ژاپن فقط به علت فضاهای کم شهری و خیابون های باریک هستو ربطی به دیدگاهشون نسبت به خودرو نداره
از طرفی با قیمت های کاملا بالا فروش میره و خیلی خودروهای اقتصادی نیستن در حدی که قیمتشون خیلی اوقات از مزدا میاتا بیشتر میشه و واقعا برام سوال یه نفر که تو کشوری زندگی میکنه که پر از خیابون های پهن چرا باید این ماشینارو به مزدا میاتا ترجیح بده حتی اگه بحث فضا داخلی هم باشه گزینه های بهتری وجود داره که قیافتو عین یه ادم تو کمپوت نشون نده
مهدی
۱۲ بهمن ۱۳۹۷بیشتر این نظرات به دلیل دیوار اهنی است که دور کشور بسته شده وکسی نمیتونه به دلایل مختلف من جمله مالی و بی ارزش ترین پول جهان از این کشور خارج باشه تا با فرهنگ و سبک زندگی نیاز ها تراکم شهری و خیلی چیزهایی دیگه اشنا بشه
emad1990
۱۳ بهمن ۱۳۹۷باریکلا بهترین نظر صفحه بود
حسین دهمرد
۱۲ بهمن ۱۳۹۷فکر کنم همون اولیه حدود ۱۵ هزار دلار باشه :(
علی
۱۳ بهمن ۱۳۹۷فکر کنم اصلا خبر ندارن که سکویا و لندکروز و … هم اصلا وجود دارن! :D
حمیدرضا
۱۳ بهمن ۱۳۹۷با قیمت بالای سوخت و مالیات سنگین بر خودرو همین که امسال بازار ژاپن رشد داشته قابل تامله مخصوصا که چند سال پیش یه مقاله خوندم که جونایی ژاپنی به علت همین گرانی خودرو سوخت و جای پارک و در دسترس بودن خیلی زیاد خودروهای عمومی علاقه چندانی به گرفتن گواهینماهم ندارن چه برسه به خرید خودرو
ADAK
۱۴ بهمن ۱۳۹۷شده حکایت
کوزه گر از کوزه شکسته آب میخوره …
:-) :-) :-) :-)
این همه لکسس و اینفینیتی و هوندا و مزدا ور دستشون ، اونوقت چی سوار میشن تو را خدا
امیر
۲۲ اسفند ۱۳۹۷فرهنگ چیزیکه ماها نداریم و فکر میکنیم ابهت به اندازه ماشین است.
ماها همیشه فکر میکنیم پول داشتیم بریم ماشین با ابعاد بزرگ بخریم احترام بیشتری داریم
من به شخصه خودم ماشین خوبی دارم ولی استفادم به اندازه نیازمه
چیزیکه تو ژاپن با فرهنگ خیلی درک میکنن
اونا بت نیستن فقط به خودشون و ساختار خودشون ایمان دارن
اصلا هم تازه به دوران رسیده نیستن
توحید
۲۴ خرداد ۱۴۰۰من قبلا فکر میکردم همه ژاپن ماکسیما و تویوتا کمری و از این جور ماشین ها سوار میشن . حالا میبینم که اصلا اینطور ماشینی ندیدیم تو جاهای دیگه
محسن موحد
۱۳ مهر ۱۴۰۰سلام واقعا که ژاپن کشور دوست داشتنی است من سوزولیت قدیمی داشتم واقعا عالی بود کاشکی جدیدش ایران از ژاپن وارد میکرد بهتر ماشین سایپا و ایران خودرو
حمید
۲۲ آذر ۱۴۰۰این خودرو ها خیلی عجیب هستند با این که ژاپن بهترین ماشین های دنیا رو داره