سام کاویانی: هرچند که داوری درباره جذبه و زیبایی در یک خودرو امری شخصی، نسبی و سلیقهای است و کمتر میتوان در این باب به وفاقی کامل میان همگان رسید؛ اما بدیهی است اگر خودرویی به چشم آحاد مشتریان زیبا به نظر رسد، احتمال برد آن در بازار بیشتر و آینده آن در کوتاه و میانمدت، روشنتر خواهد بود. درواقع، طراحی جذاب و چشمنواز، امتیازی مثبت در امر بازاریابی است و قدر و منزلت خودرو را از آنچه هست نزد مشتری بالاتر میبرد. فروش کمنظیر خودرویی مثل پژو ۲۰۶ در بازار کشور، بهوضوح نشان داد که یک محصول جذاب تا چه حد میتواند در این دیار نزد گروههای متفاوت سنی محبوب واقع شده و تا سالیان سال نیز در هر کوی و برزنی سخت جولان دهد.
اما این روزها، کراساوورها تقریباً در تمامی دنیا بازاری شلوغ و پر رونقی دارند و بیشک میهن عزیز ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. طی سالیان اخیر، هزاران دستگاه از انواع متنوع کراساوور به این خطه وارد و یا مونتاژ شدند و استقبال کمنظیری هم از اغلب آنها به عمل آمد. در این میان، جمعی از نسخههای وارداتی و مونتاژی از محبوبیت بیشتری نزد مشتریان وطنی برخوردارند که اگر نیک بنگریم صرف وجود طرحی زیبا، عنصری مهم در دلبستگی خریداران به تکتک آنهاست.
در این نوشتار، چند دستگاه از این بلندقامتان جذاب را با شما مرور میکنیم. وجه اشتراک اغلب آنها وجود ویژگیهای اختصاصی، جدید و هویتبخش در طراحی پیکره آنهاست؛ بگذریم از اینکه برخی از این زیبارویان دلفریب حتی برگ جدیدی را در دفتر طراحی برند خود گشودند.
لکسس سری NX
سری NX از همان آغاز ورود به بازار، شوری مضاعف در دل بسیاری از مشتریان خودروهای لوکس پدید آورد و عزمشان را البته جهت خرید این سامورایی آوانگارد، دوچندان جزم نمود. پیکره این خودرو از المانهای مدرن و هویتبخش سازنده آن سرشار است: جلوپنجره دوکیشکل، خطوط تیز و تهاجمی در جایجای بدنه و کابینی شیک و مملو از سامانههای مدرن و های تک. این خودرو تقریباً در هر رنگی زیباست و با آنکه چند سالی از ورودش در بازار داخلی میگذرد ولی هنوز چشمان بسیاری در خیابان او را مشتاقانه تعقیب و دنبال میکنند.
هیوندای توسان
نسل پیشین توسان، بهتنهایی نقطه عطفی در تاریخ طراحی این برند بود و در بازار وطن نیز سخت محبوب بود و ماند؛ اما بیشک نسل نوین توسان جهشی بزرگ در تاریخ طراحی این شرکت کهنهکار شرقی است. شاید از همین روست که میبینیم اغلب نشریات معروف، به جذابیت و زیبایی وافر بدنه توسان اشارات بیشمار نمودند. وجود خطوطی حجیم و همچنین فرم شکیل چراغهای جلو و عقب که در قالبی اسپرت پیچیده شده، بسیاری از خریداران وطنی را مجذوب و شیفته این کراس ساخته و چهبسا اگر بهای کمتر و پیشرانه قویتری داشت، حضورش در بازار از آنچه فعلاً هست بهمراتب پررنگتر و برجستهتر میشد.
تویوتا C-HR
تویوتا C-HR با آن دیدگان اخمو و کشیدهای که تا میانه کاپوت و گلگیرهای جلو امتداد یافته، چراغهای چنگالی شکل عقب، ستون پهن C، رخ تهاجمی و کابینی شیک و ایزوله که در بدنهای سخت مستحکم با خطوطی متورم و یا بهاصطلاح عامیانه، چاق و تپل پیچیده شده، دل بسیاری از ماشینبازان وطنی را سخت به لرزه میاندازد. شاید به همین خاطر است که برخی از مشتریان مرفه، پیشرانه نهچندان قوی این خودرو را درز گرفته و مبلغی نزدیک به نیم میلیارد را برای خرید این کوپه بلندقامت هزینه میکنند.
پژو ۲۰۰۸
شاید در نخستین دیدار، پژو ۲۰۰۸ به چشمتان خودرویی معمولی به نظر رسد و فرم ظاهری آن واجد جذابیت خاصی نباشد؛ ولی اگر کمی وقت صرف نموده و بیشتر به خطوط بدنه آن متمرکز شوید علاقهتان به این خودرو هر دم فزونی بیشتری به خود میگیرد. آرم برجسته و شیر نشان پژو که در میانه جلوپنجرهای مشبک و کرومی جای گرفته، به همراه کاپوتی برآمده، قاب فلزی آینههای بغل، فرم چشمگربهای چراغها و قالب پلکانی سقف، در جوار هم وجود خودرویی سخت جذاب را نوید میدهند که صدالبته در رنگهای تیره جلوهای دوچندان مییابد. پژو ۲۰۰۸ المانهای جذاب و دلپسند بسیاری را در بطن پیکره خود گرد آورده و بهای آن گرچه گران، اما اندکی متناسبتر از باقی رقبای موجود در بازار است.
چری تیگو ۷
معمولاً ساختههای چینی، حتی انواع زیبای آن، از کمی عدم تناسب در فرم ظاهری خود رنج میبرند و گویی طراحی کمحوصله آنها را تکوین و قالبریزی کرده است، اما شاید چری تیگو ۷ را بتوان از نخستین محصولات چینی دانست که بلوغ در امر طراحی و زبان نوین سازندهاش را به وجه احسن در پیکرهای متناسب و رعنا به نمایش میگذارد. این کراس شرقی از محبوبیت فراوانی، بهویژه در میان قشر جوان برخوردار شده است اما بهای گران و البته غیرمعقول، بسیاری را برای خریدش سخت به تردید میاندازد.
در پایان، شما عزیزان کدام یک از این خودروها ازنظر فرم ظاهری بیشتر میپسندید؟
این کراس اوور ها محبوب هستن اگه این تعرفه های مسخره، این تورم شدید و قیمت نجومی دلار نبود و درآمد متوسط جهانی شامل حال ما ایرانی های بخت برگشته بود واقعا محبوب بودن و به راحتی ماشین عوض میکردیم. ما عشق خودروها مخصوصا بچه های پدال که کل زندگیشون با لذت سپری میشد.
اگه دو تا کراس اوور امریکایی هم موجود بود در بازار ایران مثل جیپ چروکی یا شورلت بلیزر که امسال اولین سال حضورش هست این همه عشق شرقی و یا المانی نداشتیم دور برمون البته نمیگم اینا ماشین های بدی هستن ولی حداعقل واقع بینانه میدیدن و حرف میزدن
من در کنار خودم بی هیچ کم و کاستی ماشین امریکایی دیدم ولی چیزی که شما میگی رو حس نکردم برعکس، بنظرم دلیل اینکه ماشین امریکایی برای ماها میتونه جذاب باشه کم بودنشونه وگرنه وقتی چشم که زیاد میخوره امریکایی ها مزیت چندانی رو نسبت به بقیه نشون نمیدن
به جای چری تیگو چینی سانتافه اسپرت نسل سوم مدل ۲۰۱۸ میزاشتید این مدل ال سی دی مستطیلی روی داشبورد لکسوز با حاشیه کم و ضخامت کم خیلی قشنگه و ایودی و لکسوس از این مدل ال سی دی مستطیلی با حاشیه و ضخامت کم استفاده میکنند که خیلی قشنگه و طراحی داخلی یکپارچه مشکی لکسوس و صندلی چر می مشکی لکسوس قشنگه و اگر لکسوس nx در طراحی داخلی از دوخت مشکی استفاده میکرد قشنگتر میشد
مسلماً لکسوس و تویوتا بهترین هستند . اما chr به هیچ عنوان ارزش خرید نداره ، فضای تنگ کابین بخصوص عقب فاجعست ، ارتفاع کم خودرو ، موتورهای ضعیف ، سواری خشک . اما واقعاً دیزاین داخلی به همراه کیفیت بالا و همچنین ظاهر بینظیر بهترینه .
از لحاظ طراحی واقعا مشکلی نداره و میشه گفت قشنگه تو بحث کیفیت هم من چندتا سایت خارجی دیدم ازش تعریف کردن و مدل 2000توربو رو تست کرده بودن و بهش امتیاز مثبت داده بودن جالبه که همین مدل دولیتری قیمت جهانیش 17هزار دلاره که نسبت به ماشینای دیگه واقعا ارزون حساب میشه بعد میاد اینجا یه برچسب قیمتی وحشتناک میخوره بهش و قاعدتا باعث میشه ادم ازش زده بشه
دوستانی هم که مثل همیشه میخوان انکار کنن هم میتونن به سایت خوده این مجله سربزنن وهم کلیپش رو درآپارات در قسمت کلیپ های سایت مجله پدال تماشاکنن. که البته خودم میفرستم ولی چنددقیقه طول میکشه تاییدبشه. البته این فقط نظر این مجله هست.ممکنه موتورترند.کارانددرایو و… نظره متفاوتی داشته باشن
پرفروش ترین این لیست در بازار جهانی هم توسان ✌?البته ان ایکس هم با توجه به اینکه قیمتش بالاتر و. لوکس هست خوب فروخته ولی از چند نفر که داشتن پرسیدم از سواریش و فضاش خیلی ناراضی بودن
به نظرم خوب همگی اندازه کوچیکی دارن به جز لکسوس و هیوندای ولی خوب برچسب قیمتیشون خیلی بالاست امیدوارم روزی برسه که بعیده برسه و اوضاع زندگی مردم بهتر بشه که امکان نداره بشه ولی امید چیز خوبیه هرچند امیدی بهش نیست
یه مطلب از جوک و chr گذاشته بودین با تیتر (شاسی بلند های عضلانی)!!!!!!!!!!! من کلی خندم گرفت بعدم با خودم فکر کردم گفتم اگه مینوشتین هاچبک بلند های عضلانی بهتر میبود بهشون میخورد اینجا هم لکسوس بهترینشونه
Ahmad
۲۶ اسفند ۱۳۹۷این کراس اوور ها محبوب هستن اگه این تعرفه های مسخره، این تورم شدید و قیمت نجومی دلار نبود و درآمد متوسط جهانی شامل حال ما ایرانی های بخت برگشته بود واقعا محبوب بودن و به راحتی ماشین عوض میکردیم. ما عشق خودروها مخصوصا بچه های پدال که کل زندگیشون با لذت سپری میشد.
TESLA
۲۶ اسفند ۱۳۹۷اگه دو تا کراس اوور امریکایی هم موجود بود در بازار ایران
مثل جیپ چروکی
یا شورلت بلیزر که امسال اولین سال حضورش هست
این همه عشق شرقی و یا المانی نداشتیم دور برمون
البته نمیگم اینا ماشین های بدی هستن ولی حداعقل واقع بینانه میدیدن و حرف میزدن
Efk
۲۶ اسفند ۱۳۹۷من در کنار خودم بی هیچ کم و کاستی ماشین امریکایی دیدم ولی چیزی که شما میگی رو حس نکردم
برعکس، بنظرم دلیل اینکه ماشین امریکایی برای ماها میتونه جذاب باشه کم بودنشونه
وگرنه وقتی چشم که زیاد میخوره امریکایی ها مزیت چندانی رو نسبت به بقیه نشون نمیدن
Abbas
۲۶ اسفند ۱۳۹۷Chr یه حرکت جالب بود که تویوتا زد و عااالیه
ولی هیچوقت نمیتونم چینی هارو قاطی بقیه بپذیرم حتی اگه از طلا ساخته شده باشن
(ali (chevy nova
۲۶ اسفند ۱۳۹۷لکسس گزینه بهتری نسبت به بقیه هستش و بعدش crh
hasan
۲۶ اسفند ۱۳۹۷2 تا سامورایی انتخابهای خوبی هستن
ولی حیف که قیمتهاشون تو ایران مسخرست
net
۲۶ اسفند ۱۳۹۷به جای چری تیگو چینی سانتافه اسپرت نسل سوم مدل ۲۰۱۸ میزاشتید
این مدل ال سی دی مستطیلی روی داشبورد لکسوز با حاشیه کم و ضخامت کم خیلی قشنگه و ایودی و لکسوس از این مدل ال سی دی مستطیلی با حاشیه و ضخامت کم استفاده میکنند که خیلی قشنگه و طراحی داخلی یکپارچه مشکی لکسوس و صندلی چر می مشکی لکسوس قشنگه و اگر لکسوس nx در طراحی داخلی از دوخت مشکی استفاده میکرد قشنگتر میشد
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اسفند ۱۳۹۷مسلماً لکسوس و تویوتا بهترین هستند .
اما chr به هیچ عنوان ارزش خرید نداره ، فضای تنگ کابین بخصوص عقب فاجعست ، ارتفاع کم خودرو ، موتورهای ضعیف ، سواری خشک .
اما واقعاً دیزاین داخلی به همراه کیفیت بالا و همچنین ظاهر بینظیر بهترینه .
آمریکایی
۲۶ اسفند ۱۳۹۷من سوار لکسوس شدم واقعا نرمه
روح اله
۲۶ اسفند ۱۳۹۷الان چری جزابه؟؟؟
sina7
۲۶ اسفند ۱۳۹۷از لحاظ طراحی واقعا مشکلی نداره و میشه گفت قشنگه
تو بحث کیفیت هم من چندتا سایت خارجی دیدم ازش تعریف کردن و مدل 2000توربو رو تست کرده بودن و بهش امتیاز مثبت داده بودن
جالبه که همین مدل دولیتری قیمت جهانیش 17هزار دلاره که نسبت به ماشینای دیگه واقعا ارزون حساب میشه
بعد میاد اینجا یه برچسب قیمتی وحشتناک میخوره بهش و قاعدتا باعث میشه ادم ازش زده بشه
مهدی
۲۶ اسفند ۱۳۹۷اینم لیست بهترین SUVهای جهان درسال 2019 از دیدمجله CARWOW که از جایگاه 10 شروع وبه جایگاه اول ختم میشه
جایگاه دهم_ پورشه کاین
جایگاه نهم_ رنج روور
جایگاه هشتم_ رنج رور دیسکاوری
جایگاه هفتم_ مرسدس Gکلاس
جایگاه ششم_ بنتلی بنتایگا
جایگاه پنجم_مرسدس GLE
جایگاه چهارم_ ولووXC90
جایگاه سوم_ آئودی Q7
جایگاه دوم_ آئودی Q8
جایگاه اول _ BMW X5 به عنوان بهترینSUVسال
دوستان کلیپ همین معرفی بهترین SUVهای سال رو هم الان براتون میفرستم.البته توآپارت در قسمت کلیپ های سایت خوده پدال هم هستش
مهدی
۲۶ اسفند ۱۳۹۷https://hw3.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/298a5cdbb1b281fa20d2757322b40f4b13718285-360p__72557.mp4
انتخاب بهترینSUVهای سال از دیدمجله CARWOW
مهدی
۲۶ اسفند ۱۳۹۷دوستانی هم که مثل همیشه میخوان انکار کنن هم میتونن به سایت خوده این مجله سربزنن وهم کلیپش رو درآپارات در قسمت کلیپ های سایت مجله پدال تماشاکنن. که البته خودم میفرستم ولی چنددقیقه طول میکشه تاییدبشه.
البته این فقط نظر این مجله هست.ممکنه موتورترند.کارانددرایو و… نظره متفاوتی داشته باشن
مهدی
۲۶ اسفند ۱۳۹۷https://www.aparat.com/v/uemE3
معرفی بهترین SUV های جهان درسال2019 از دیدمجلهCARWOW
овsкиكMас
۲۶ اسفند ۱۳۹۷پرفروش ترین این لیست در بازار جهانی هم توسان ✌?البته ان ایکس هم با توجه به اینکه قیمتش بالاتر و. لوکس هست خوب فروخته ولی از چند نفر که داشتن پرسیدم از سواریش و فضاش خیلی ناراضی بودن
Genius
۲۷ اسفند ۱۳۹۷داداش گلم!هر کس از NX اش ناراضیه من حاضرم در یک حرکت خداپسندانه خودروم رو با خودروش معاوضه کنم!منتظرما حتما بهم خبر بده
حمیدرضا
۲۶ اسفند ۱۳۹۷به نظرم خوب همگی اندازه کوچیکی دارن به جز لکسوس و هیوندای ولی خوب برچسب قیمتیشون خیلی بالاست امیدوارم روزی برسه که بعیده برسه و اوضاع زندگی مردم بهتر بشه که امکان نداره بشه ولی امید چیز خوبیه هرچند امیدی بهش نیست
ADAK
۲۷ اسفند ۱۳۹۷شهر که بی کلانتر باشه !
قورباغه هفت تیرکش میشه …
شاهین
۲۷ اسفند ۱۳۹۷یه مطلب از جوک و chr گذاشته بودین با تیتر (شاسی بلند های عضلانی)!!!!!!!!!!!
من کلی خندم گرفت
بعدم با خودم فکر کردم گفتم اگه مینوشتین هاچبک بلند های عضلانی بهتر میبود بهشون میخورد
اینجا هم لکسوس بهترینشونه
Genius
۲۷ اسفند ۱۳۹۷البته اینا این روزا شدن رویاهای جوان ایرانی!کی داره آخه بالای 240/000/000 تومان برای ی کراس اوور چینی که نمیگم آشغاله اما خب The Best هم نیست بده؟!؟