هفته نامه

معرفی 10 خودروی مشهور که سازندگان خود را نجات دادند!

در این مقاله می‌خواهیم ۱۰ خودروی مشهور که توانستند سازندگان خود را از ورشکستگی نجات دهند معرفی نماییم.


در صنعت خودروسازی، از عرش به فرش رسیدن و بالعکس می‌تواند در یک چشم بر هم زدن رخ دهد. تکنولوژی تکامل یافته و پیشرفت می‌کند و سلایق خریداران هم هر ساله تغییر دارد. آنچه که سال قبل محبوب بوده امروز از مد افتاده و قدیمی جلوه می‌کند و ناگهان یک خودروساز متوجه انبار شدن هزاران خودروی فروخته نشده می‌شود. اینجاست که عیار یک برند سنجیده می‌شود: چگونه می‌توان با این تغییرات مواجه شد و مشکلات را پشت سر گذاشت؟ یک برند خودروسازی معمولاً زمانی متوجه گیر کردن در باتلاق می‌شود که دیگر دیر شده و نهایتاً ورشکست می‌شود اما همه شرکت‌ها این‌طور نیستند و برخی نیز با تولید یک خودروی خاص از معرکه گریخته و نجات پیدا کرده‌اند. چنین خودروهایی توانسته‌اند سازندگان خود را نجات دهند. فرقی نمی‌کند که دلیل موفقیت این ۱۰ خودروی مشهور طراحی خلاقانه باشد یا بازاریابی فوق‌العاده و یا علاقه مشتریان، چراکه علاوه بر نجات برندهای سازنده خود هویت سازندگان را نیز به کل تغییر داده‌اند. این خودروها نه تنها پرفروش بوده‌اند بلکه به نمادهای مشهوری تبدیل شده و حتی کلاس‌های خودرویی جدیدی را خلق کرده‌اند و تا چندین دهه جهت‌گیری شرکت‌های سازنده را نیز تعیین نموده‌اند. ما می‌خواهیم در این مقاله ۱۰ خودروی مشهور را که توانستند سازندگان خود را نجات دهند معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

۱۰ خودروی مشهور که سازندگان خود را نجات دادند

بنتلی کانتیننتال جی تی (سال ۲۰۰۳)

در اوایل قرن ۲۱ بنتلی با تغییر مالکیت، افت فروش و ضرردهی دست و پنجه نرم می‌کرد. این شرکت در آن دوران زیر چتر حمایتی فولکس‌واگن قرار گرفت و فردیناند پژو فرصت را برای بازگرداندن بنتلی به دوران باشکوه خود مناسب دید. اولین خودرویی که بنتلی با مدیریت جدید تولید می‌کرد می‌بایست محصولی برجسته می‌بود. کانتیننتال جی تی محصولی جذاب و خاص بود که به پیشرانه ۱۲ سیلندر جدید مجهز شد. برای اولین بار مشتریان بیشتری جذب بنتلی شدند زیرا مشتریان جوان‌تر هم با قیمت نسبتاً معقول و ویژگی‌های جذاب کانتیننتال جی تی کنار آمدند. این خودرو فروش برند بنتلی را در یک سال دو برابر و وضعیت مالی آن را پایدار کرد و بعداً محصولاتی همچون فلایینگ اسپور و کانتیننتال جی تی اسپید و سوپر اسپرت هم توسعه یافتند.

فیات ۵۰۰ (سال ۱۹۵۷)

ایتالیای بعد از جنگ به شدت نیازمند خودرویی ارزان‌قیمت و کاربردی بود و فیات ۵۰۰ همین نیازها را برآورده ساخت. ۵۰۰ در واقع دومین نسل از خودروی موردبحث به شمار می‌رود زیرا اولین نسخه آن که مدل توپولینو بود از طراحی پیشرانه جلو استفاده می‌کرد و البته بهترین گزینه هم برای خیابان‌های کم‌عرض ایتالیا نبود. به همین خاطر بو که در سال ۱۹۵۷ فیات ۵۰۰ جدید معرفی شد و پیشرانه آن در عقب قرار گرفت. طراحی جمع‌وجور به همراه قیمت مناسب و مصرف سوخت کم باعث شد ۵۰۰ نماد احیای اقتصادی ایتالیا باشد. این خودرو در اروپا محبوبیت زیادی داشت و به فیات کمک کرد تا از برندی داخلی به یک بازیگر مهم در قاره همیشه‌سبز تبدیل شود.

ولوو XC90 (سال ۲۰۰۲)

خودروی مشهور دیگری که باعث نجات برند سازنده‌اش شد XC90 بود. برند سوئدی ولوو در اوایل قرن ۲۱ با مشکلات مالی دست به گریبان بود و سدان ها و استیشن‌های آن همواره زیر سایه رقبای آلمانی قرار می‌گرفتند؛ اما زمانی که XC90 مدل ۲۰۰۳ راهی بازار شد ورق برگشت. این خودرو توانست عنوان شاسی‌بلند سال را به خود اختصاص دهد و فروش بالایی داشته باشد. XC90 هویت جدیدی به ولوو بخشید و بیش از ۱۰۰ جایزه را کسب کرد. XC90 همواره جزو ایمن‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا بوده است.

لامبورگینی گالاردو (سال ۲۰۰۳)

لامبورگینی با اینکه نامی مطرح در عرصه سوپر اسپرت‌ها بود اما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. علیرغم تولید محصولاتی همچون کانتاش، میورا و دیابلو، این برند در لبه ورشکستگی بود اما مالک جدیدش یعنی فولکس‌واگن ایده متمایزی را ارائه کرد. گالاردو حاصل این تفکرات بود که آینده لامبورگینی را برای همیشه تغییر داد. با طراحی برجسته، عملکرد فوق‌العاده و قیمت کمتر از مورسیه لگو، این خودرو مشتریان زیادی را جذب کرد. تا پایان سال ۲۰۱۳ تقریباً نیمی از همه خودروهای تولیدی تاریخ ۵۰ ساله لامبورگینی از نوع گالاردو بوده‌اند.

پورشه باکستر (سال ۱۹۹۶)

پورشه هم در دهه ۹۰ میلادی مشکلات مالی، افت فروش و سبد محصولات قدیمی را تجربه کرده بود. ژرمن‌ها دیگر توانایی تولید خودروهای اسپرت تولید محدود و دست‌ساز را نداشتند و نیازمند محصولی با طیف مشتریان وسیع‌تر و هزینه تولید کمتر بودند. پس از در نظر گرفتن کلاس‌های خودرویی گوناگون، نهایتاً باکستر در سال ۱۹۹۶ تولید شد. این رودستر پیشرانه وسط جایگزین ارزان‌تر ۹۱۱ بود و به راحتی هویت پورشه را نشان می‌داد. باکستر سریعاً به موفقیت دست یافت و به خاطر توازن مناسب پرفورمنس، هندلینگ و قیمت مطلوب تحسین شد.

بی ام و ۲۰۰۲ (سال ۱۹۶۸)

در دهه ۶۰ میلادی بی ام و به دلیل تصمیمات نادرست مالی در آستانه ورشکستگی بود و مجبور شد استراتژی خود را تغییر دهد. محصولات بی ام و در آن زمان قیمت بالایی داشتند و خیلی مناسب اروپای پس از جنگ نبودند. به همین منظور خودروی جدیدی تولید شد که سبک‌تر و کوتاه‌تر از مدل‌های پیشین بود و کوپه ۱۶۰۰ دو در نام گرفت. البته این خودرو فاقد قدرت و جذابیت ویژه برای جلب نظر خریداران بود. به همین خاطر در سال ۱۹۶۸ مدل ۲۰۰۲ با پیشرانه M10 قوی‌تر معرفی شد. ۲۰۰۲ ترکیبی عالی از پرفورمنس، فضای کابین و بار خوب و قیمت مناسب بود و به فروش بالایی دست یافت.

مینی کوپر (سال ۱۹۵۹)

مینی اولیه به خاطر بحران سال ۱۹۵۶ کانال سوئز که منجر به کمبود سوخت و تقاضا برای خودروهای کم‌مصرف در اروپا شده بود تولید شد. در آن زمان بریتانیا هیچ رقیبی برای خودروهای کوچک آلمان نداشت و لئونارد لرد مکرراً از BMC می‌خواست تا خودرویی بهتر با قیمت ارزان و ابعاد جمع‌وجور بسازد. نهایتاً طرح مینی برگزیده شد و به موفقیت بالایی دست یافت. مینی به نماد فرهنگی دهه ۶۰ بدل گردید و عصر جدیدی از خودروهای شیک، کوچک و کم‌مصرف را شروع کرد. موفقیت مینی کوپر نه تنها BMC را نجات داد بلکه آن را به نماد نوآوری صنعت خودروی بریتانیا بدل نمود.

دوج کاروان/پلیموث وویاجر (سال ۱۹۸۴)

کرایسلر در دهه ۸۰ میلادی از شر تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش دستمزدها و محصولات قدیمی خلاص شده بود. این شرکت نیازمند خودروهای پرفروشی بود تا وضعیت خود را سر و سامان دهد. لی لاکوکا مدیرعامل کرایسلر به دنبال محصول جدیدی بود و با همکاری مهندسان ایده تولید دوج کاروان/پلیموث وویاجر را توسعه داد. این خودروها فضای یک ون را با قابلیت مانور و مصرف کم یک مدل سواری ارائه می‌کردند و سریعاً هم به موفقیت بالایی دست یافتند و در سال اول بیش از ۲۰۰ هزار نفر آن‌ها را خریداری کردند. کاروان و وویاجر برای همیشه فرهنگ خودرویی آمریکا را تغییر دادند.

مزدا MX-5 میاتا (سال ۱۹۸۹)

با اینکه وضعیت مزدا در زمان تولید میاتا به اندازه برندهای دیگر این لیست وخیم نبود اما تولید MX-5 جان تازه‌ای به آن بخشید. ایده تولید این رودستر در واقع به باب هال خبرنگار خودرویی تعلق داشت که به همکاری با مزدا آمریکا در اواخر دهه ۸۰ میلادی پایان داد. این حرکتی برجسته در دوران خود بود اما سریعاً جواب داد. میاتا ترکیبی عالی از سادگی، قابلیت اطمینان بالا و لذت ناب رانندگی محسوب می‌شود و کلاس خودروهای اسپرت کوچک را سر و سامان داده است. میاتا سریعاً به پدیده‌ای در دنیا بدل شد و موفقیتش نه تنها به مزدا کمک شایانی کرد بلکه هویت آن را نیز از نو تعریف نمود.

فولکس‌واگن بیتل (سال ۱۹۳۸)

آخرین خودرو در لیست ۱۰ خودروی مشهور که باعث نجات سازندگان خود شدند بیتل است. فرایند توسعه این خودرو از کانسپت قبل از جنگ تا پدیده پس از جنگ جزو جذاب‌ترین و موفق‌ترین داستان‌های خودرویی دنیاست. بیتل در اواخر دهه ۳۰ میلادی به عنوان خودرویی مردمی طراحی شد اما پس از جنگ جهانی دوم و به لطف تلاش‌های ایوان هرست سرگرد بریتانیایی تولید شد. بیتل با طراحی ساده و قیمت ارزان خود در دسترس میلیون‌ها نفر قرار گرفت و به فولکس‌واگن کمک کرد دوباره به پا خیزد و اقتصاد آلمان را نیز به تحرک وا دارد. موفقیت بی‌نظیر بیتل یکی از اصلی‌ترین دلایل تبدیل فولکس‌واگن به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. شهروند ایرانی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    ایران کلا همه خودرو پول سازن از گاری گرفته تا موتور گازی از پیکان زوزه ای تا پراید حلبی تا پژو واشری و نیسان گاوی تا شاتون پلاس مشکل برقی پلاس lx v4

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (771 ديدگاه)

      هیچ کدوم به اندازه فیات 500 و بیتل اثرگذارتر و تاریخ ساز تر نبوده
      دو خودروی ساده و کوچیک اما تاریخ ساز

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. رضا

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (39 ديدگاه)

        بعد از دستور هیتلر به کارخانه خودرو سازی، تاکید براین بود که هر آلمانی باید یک بیتل جلوی خونش پارک باشه که در زمان جنگ به دلیل کمبود بودجه و وضعیت ناجور حمل و نقل ارتش در پشت جبهه این کارخانه خودرو های نظامی تولید کرد.

  2. amir

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3586 ديدگاه)

    همشون به یاد موندنی و خوبن منتها لامبورگینی گایاردو یچیز دیگه اس

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. mmd@

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (272 ديدگاه)

      اره امیر عجب چیزی بود گالاردو💔😭😭😭😭😢

    2. علی منصوری

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (135 ديدگاه)

      گالاردو هیچوقت نه قدیمی میشه نه فراموش….خدا وکیلی لامبو باید بعد و از قبل گالا باید حساب کنی آقا امیر

    3. جرمی کلارکسون

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (793 ديدگاه)

      گالاردو حتی به تمراریو هم ترجیح میدم

  3. ALI MOPAR

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    همشون انگار روح دارن و احساس میکنن همه چیو، ماشینای این لیست انگار با فداکاری از خودشون مایه گذاشتن و با اومدنشون مانع بیکار شدن کارگر ها شدن و چرخه کارخونه هارو به کار انداختن و بعد از مدتی از خط تولید رفتن کنار، برای من همشون قابل احترامن

    موافقم 10
  4. Kiarash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)
  5. Kiarash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    مطلب جذابی بود لذت بردم ممنون آقای شاهین احمدزاده

    1. شاهین

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4676 ديدگاه)

      ارادت دارم انجام وظیفه است 🙏🌺

  6. Kiarash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    بنتلی کانتیننتال جی تی واقعا دیوونشم

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. Kiarash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    فولکس واگن چرا تولید بیتل رو ادامه نداد ؟ نسل آخرش واقعا باحال بود

    موافقم 11
    مخالفم 1
  8. Mr wrong

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    گالاردو تا ۵۰ سال دگ هم طراحیش ساپورت شده کاملا💞

  9. سهیل گل آزاد

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    ولی کاشکی فولکس واگن به نسل بیتل خاتمه نمیداد واقعا این ماشین نوستالژیک ترین خودروی دنیاست ایده ی زیبایی که فردیناند پورشه داد با مضمون اینکه یه آلمانی قشر متوسط بتونه صاحب یه خودرو بشه و تونست با کمک هیتلر این ایده رو عملی بکنه و اون خودرو به پرفروش ترین و محبوب ترین خودرو دنیا تبدیل شد

  10. hosen

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    گالاردو و پورشه باکستر واقعا عالی بودن

  11. Nr

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    نکته جالبی که وجود داره اینه که در اکثر موارد شرکت ها برای خروج از بحران بازار هدف خودشون رو تغییر دادن …
    از اعتباری که برند ساخته بود استفاده کردند و بازار هدف رو قشر متوسط تری قرار دادند با تولید محصولات میانرده تر
    نمونش باکستر و گالاردو یا در موارد بحرانی تر مثل بیتل بعد از جنگ جهانی 👌

  12. Ali

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    پدربزرگم یک بی ام و ۲۰۰۲ داشت
    کله خاطراتم زنده شد خیلی ماشینه باحالی بود.

  13. علی منصوری

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    پراید سایپا نجات نداد؟؟؟ این اسطوره جاش خالی نیست تو اینا؟؟؟ قضاوت میزارم بر عهده شما عزیزان اهل فن

  14. علی منصوری

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    اینا تولید نشدن ظهور پیدا کردن مثل معجزه ، بی شک پشت ساختشون داستان بزرگیه ک لقب نجات دهنده بخودشون اختصاص دادن

  15. amirboss

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (595 ديدگاه)

    احتمالا تو لیستی که آماده کردید کیاپراید سایپا و پیکان ایران خودرو رو فراموش کردید که هم این دو خودروساز رو از ورشکستگی نجات دادن و هم مثل گاو شیرده چاق و چله شون هم کردن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا