این روزها اتفاق بسیار عجیبی در بازار خودروی آمریکا رخ داده و برخی از خودروهای کارکرده از نمونهٔ صفرکیلومتر خود گرانتر شدهاند. این پدیدهٔ بسیار غیرمعمولی است اما دلیل آن ساده است. خودروسازان نمیتوانند بهاندازهٔ تقاضای بازار خودرو تولید کنند. به همین دلیل، ازآنجاییکه میتوان یک خودروی کارکرده را در عرض چند روز خرید اما تحویل یک خودروی نو بسته به نوع و مدل ممکن است تا ۱۲ ماه طول بکشد، قیمت برخی خودروهای دستدوم از همتایان صفرکیلومتر بیشتر شده است.
طبق تحقیقات آیسیکارز (iSeeCars)، در حال حاضر قیمت خودروهای کارکرده در حد رکوردشکنی بالا رفته است و قیمت یک ماشین دستدوم یک سال کارکرده هماکنون بهطور میانگین ۱.۳ درصد بیشتر از همتای صفرکیلومتر خود است. بااینحال، قیمت نمونههای کارکردهٔ برخی از خودروهای محبوب بازار چندین هزار دلار از قیمت نمایندگی بیشتر شده است. این اطلاعات بر اساس قیمت فروش بیش از ۱.۵ میلیون خودروی نو و کارکرده که از ۱ ژانویهٔ ۲۰۲۲ تا ۳۱ ژانویهٔ ۲۰۲۲ در ایالاتمتحده فروخته شدهاند به دست آمده است.
با توجه به نتایج بررسی آیسیکارز، مرسدس بنز G کلاس به پادشاه مطلق بازار خودروهای کارکردهٔ آمریکا تبدیل شده است زیرا قیمت یک G کلاس یک سال کارکرده ۳۵.۶ درصد یعنی بیش از ۶۲ هزار دلار از نمونهٔ صفرکیلومتر بیشتر است! پس از این هم شورلت کوروت با ۲۰.۲ درصد قیمت گرانتر نسبت به نمونهٔ نو در جایگاه دوم قرار گرفته است. تسلا مدل ۳ با ۱۷.۸ درصد، فورد برانکو اسپرت با ۱۶.۴ درصد و شورلت تریلبلیزر با ۱۵.۶ درصد هم به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. لیست کامل این خودروها را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.
رتبه | خودرو | درصد گرانتر از نمونهٔ نو | قیمت گرانتر از نمونهٔ نو |
۱ | مرسدس بنز G کلاس | ۳.۵۶ درصد | ۶۲,۷۰۵ دلار |
۲ | شورلت کوروت | ۲۰.۲ درصد | ۱۶,۶۴۵ دلار |
۳ | تسلا مدل ۳ | ۱۷.۸ درصد | ۸,۳۰۰ دلار |
۴ | فورد برانکو اسپرت | ۱۶.۴ درصد | ۵,۷۶۶ دلار |
۵ | شورلت تریلبلیزر | ۱۵.۶ درصد | ۴,۲۷۰ دلار |
۶ | تویوتا رافور هیبریدی | ۱۴.۸ درصد | ۵,۲۹۸ دلار |
۷ | شورلت سابربن | ۱۲.۹ درصد | ۹,۱۰۶ دلار |
۸ | تویوتا تاکوما | ۱۲.۲ درصد | ۴,۵۳۰ دلار |
۹ | تویوتا C-HR | ۱۲.۲ درصد | ۳,۲۳۰ دلار |
۱۰ | کیا تلوراید | ۱۲.۱ درصد | ۵,۵۵۲ دلار |
فرامرز
۱۸ بهمن ۱۴۰۰این مقایسه درست نیست چون قیمت نمونه نو یه جورایی قیمت رزرو یا پیش خرید هست و شما سود پول رو لحاظ نمیکنید. توجه کنید که امسال اکثر کشورها تورم بالای ۶ درصد رو تجربه کردن و ممکنه قیمت هم قطعی نباشه و موقع تحویل خریدارها مجبور بشن مبلغی رو اضافه پرداخت کنن.
زیزیگولو
۱۸ بهمن ۱۴۰۰شما فکر کردی اونا هم مثل سایپا و ایرانخودرو هستن که ماشین رو با یه قیمت معین به مردم پیش فروش کنن و سال بعد قیمتا رو ببرن بالاتر و از مشتریا ما به تفاوت قیمت بگیرن و به ریششون بخندن؟؟؟ …. ببین عمق فاجعه تا کجا بودش که رئیس شورای رقابت و نماینده های مجلس هم صداشون رفته بود بالا و میگفتن وقتی با قیمت مصوب امسال پیش فروش میکنین حق ندارین سال بعد که قیمتا رفت بالاتر از اونایی پارسال ثبت نام کردن ما به تفاوت بگیرین!!! ….. نه عزیز من تو اروپا و آمریکا از این خبرا نیستش
میم
۲۰ بهمن ۱۴۰۰شما چطوری هم توی اروپایی هم آمریکا یه جا باش کش میایی!!
Humer
۱۸ بهمن ۱۴۰۰عزیز جان اینها مثل ایران خودرو و سایپا نیستند که قیمت روز رو حساب کنند
تازه اگه ۱۲ ماه دیر تر خودرو را تحویل میدن برای این نیست کاز قصد در بازار گران کنند
خیلی ها این خودرو ها را دوست دارند مانند کوروت
فرامرز
۱۸ بهمن ۱۴۰۰من نمیگم اونا مثل ایران فرغون و سایپا هستن ولی تسلا چند بار همین کار رو کرده. وقتی قرار نباشه قیمت بالا بره چرا مردم واسه نمونه کارکرده ۲۰ درصد بیشتر پول میدن؟ مثلا واسه تسلای دست دو ۸۳۰۰ دلار بیشتر از نو بدن که چی بشه؟ باتری ضعیف شده بگیرن که ۵۰۰ دلار تو سال هزینشون بیاد پایین چون برق از بنزین یکم ارزونتره؟ اگه قیمت نره بالا و یه سال واستن با ۸۳۰۰ دلار کمتر تسلا نو یا خودروی برقی دیگه ای میگیرن. اگه هم الان ماشین میخوان وحی نشده که تسلا مدل ۳ بگیرن!
محمدرضا
۱۸ بهمن ۱۴۰۰نکنه فکر کردی مثل ایران خودرو کل پولو میگیره.نهایتش ۱۰۰۰دلار پیش پرداخت میدن حدود یکی دو درصد میشه
ADAK
۱۸ بهمن ۱۴۰۰دقیقا وحی شده برا اونا
چون همیشه هر وقت اراده کردن اونی که میخواستن خریدن با بهترین شرایط!
الان صبر کردن و تو نوبت های چند ماهه موندن و اینا براشون معنی نداره و عذاب آوره
دوست عزیز همیشه به مسائل فقط از جایگاه خودت نگاه نکن!!
NAVID۰۰۹۸
۱۸ بهمن ۱۴۰۰دنیای قبل از کرونا
دنیای پس از کرونا
حتی دنیای خیلی از ما انسانها تغییر کرده ، دیدمون به زندگی و دنیا عوض شده ، صنعت خودرو هم ضررهایی دیده و تغییراتی کرده !
اما به یک چیز اطمینان راسخ دارم که کرونا خوب بهانهای داده به دست تمام خودروسازان جهانی که گام به گام افزایش قیمت بدهند !
یه زمانی میانگین قیمت جهانی ۲۵ هزار دلار بود ، اما امروزه این رقم رسیده به ۳۵ هزار دلار !
سیاستهای پشت پرده را میشه کمی فهمید که میخواهند مردم را به سمت برقی شدن و عادت کردن به برقیها سو دهند !
برقی فروختم یعنی سود خالص بیشتر و تجهیزات مکانیکی گران کمتر !!!
مردیم از خوشی
۱۸ بهمن ۱۴۰۰کاملا بی معنا
زیزیگولو
۱۸ بهمن ۱۴۰۰پدال واسه چی راه دور میری!!؟؟ تو همین ایران ماشینای خارجی نسلای قبل از نسلای جدیدشون تو سال ۲۰۲۲ چندین برابر گرونترن!!!! مثلاً یه لندکروز۳۰۰ مدل ۲۰۲۲ فول آپشن که تو نمایشگاههای دبی حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت خورده رو اگر با نرخ دلار آزاد ۲۸۰۰۰ تومنی تو ایران حسابش کنیم میشه ۲ میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومن!!! تازه اگر تعرفه سنگین گمرکی هم بهش بخوره نهایتا بشه ۴ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومن!!! اونوقت لندکروزای مدل ۲۰۱۲ تو ایران دارن با قیمتای بین ۷.۵ تا ۸ میلیارد تومن معامله میشن!!!
فرامرز
۱۸ بهمن ۱۴۰۰مدل ۲۰۲۲ تو ایران بود ۳۰۰ هزار دلار بود. مقایسه درستی نیست
زیزیگولو
۱۸ بهمن ۱۴۰۰اگر واردات آزاد بشه و اگر بزارن ماشینای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی دوباره وارد بشه لندکروز ۲۰۲۲ با دلار آزاد ۲۸۰۰۰ تومنی و حتی تعرفه گمرکی ۱۰۰ درصدی نهایتاً ۵.۶ میلیارد قیمت میخوره …. گرونی حال حاضر ماشینای خارجی تو ایران تا هشتاد درصدش فقط بخاطر ممنوع بودن واردات خودرو تو ۳ سال اخیر هستش
Afg
۱۸ بهمن ۱۴۰۰شاید زمان تحویل خودروی نو زیاده که اینطوری شده ولی بازم این مقایسه درست نیست
مهردادکمال
۱۸ بهمن ۱۴۰۰پارس تیو فایو رکورد همه اینا رو میزنه 😂😂😂
RKH7787
۱۸ بهمن ۱۴۰۰خواهشا
خواهشا
خواهشا
خواهشا
و خواهشا
یه مقاله درباره ی بهترین خودرو ها برای هوای سرد بزارید
UNAS
۱۹ بهمن ۱۴۰۰لادا
خخخخ
پدرام
۱۸ بهمن ۱۴۰۰تازه شده مثل ایران !!
GMA
۱۸ بهمن ۱۴۰۰تقاضا برای G واگن هر ساله در حال رشد هست اما مرسدس بیشتر از بقیه خودروساز ها مشکل تامین داره، هم مشکل تامین پیشرانه V8 و هم کمبود تراشه، امیدوارم این مشکلات کلا حل بشه
Jdm باز
۱۸ بهمن ۱۴۰۰این اتفاق معمولا تو تیپ های بالا رده ماشین اتفاق می افته
مثلا یه amg gt black series رو از خود بنز سفارش بدی حدود ۳۰۰ هزار دلار در میاد ولی من چند تا اگهی رو تو امریکا نگاه کردم دیدم قیمت 700 هزار دلاری براش گذاشتن!!!!!!
یا مثلا شورولت کوروت zl1 های چند سال پیش با نمونه های صفر الانش تقریبا برابری میکنه و اگه کارکردش کم باشه گرونتر از صفرش میفروشن!!!
vvh
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ترفند جدید تلخک ها و نشریه های وابسته به خودروسازان جهت عادی سازی وضعیت موجود در بازار کشور، مثلا میخوان بگن همه جای دنیا همینجوره