نرخ خودروهای کلاسیک و دستدوم در کشورهای خارجی معمولا مناسبتر از داخل کشور است اما با معیارهای شهروندان خودشان هم، برخی مدلها همچنان قیمتهای بالایی دارند. «هاگرتی» یک لیست از خودروهای کلاسیکی را که در آینده ارزشمندتر از قبل خواهند بود را منتشر کرده است. این مجموعه بر این باور است که ارزش این خودروها سریعتر از باقی مدلها موجود در بازار خودروهای دستدوم و کلاسیک افزایش پیدا میکند.
لیست زیر ۱۰ خودرو را در خود جای داده است که حضور برخی از آنها در اینجا، حقیقتا مایه شگفتی است:
- مرسدسبنز 230SL مدلهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷
- کادیلاک دیوایل مدلهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۰
- پونتیاک GTO مدلهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷
- فراری دینو ۲۴۶ مدلهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴
- ولوو ۲۴۵ مدلهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۳
- مزدا RX-7 مدلهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵
- لندروور دیفندر مدلهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۷
- سوزوکی سامورایی مدلهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵
- پورشه ۹۶۸ مدلهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵
- تسلا رودستر مدلهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲
مرسدسبنز 230SL پاگودا، فراری دینو ۲۴۶ و پونتیاک GTO خودروهای مشهور و محبوبی هستند؛ بنابراین افزایش ارزششان کاملا قابل حدس است. هاگرتی مدعی است که هواداران امروزه بیشازپیش تمایل به تملک این خودروها دارند و درنتیجه، ارزش آنها هم افزایش چشمگیری داشته است.
برای نمونه مرسدسبنز در میان سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شاهد ۳۵ درصد افزایش ارزش بوده است. این رقم برای فراری دینو و کادیلاک دیوایل بهترتیب برابر ۵ و ۱۴ درصد بوده است. در سوی دیگر، پونتیاک هیچ افزایش قیمتی نداشته است و تنها ارزش قبلی خود را حفظ کرده است. هاگرتی معتقد است که نرخ این خودروها دربرابر خودروهای عضلانی دیگر که بیدلیل قیمتی بالا دارند کاملا قابلتوجیه است.
قاعدتا در لیستی اینچنینی شاهد حضور خودروهایی مهم از برندهای مزدا، ولوو و پورشه هم هستیم. خودروهای کلاسیک این برندها کمکم درحال دیدن روی خوش دنیا هستند تا طرفداران بیشازپیش خواهان آنها باشند. مالک سابق مزدا RX-7 مدل ۱۹۸۴ میگوید که خودروی خود را در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۱۵۰۰ دلار به فروش رسانده است که در مقایسه با نرخ سال گذشته آن یعنی ۲۰۱۶، شاهد ۱۳۷ درصد رشد ارزش بوده است. او که خودروی خود را بسیار هم دوست داشته است هماکنون احساس خوبی دارد. او میگوید که برای خریدار خودرویش خوشحال است که چنین خودرویی را خریداری کرده است.
در میان سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، پورشه ۹۶۸ و ولوو ۲۴۵ نیز بهترتیب شاهد افزایش ارزشی برابر ۸ و ۵ درصدی بودهاند. این افزایش اعتبار تنها مختص به خودروهای جادهرو نیست؛ افزایش قیمت برخی خودروهای آفرود نیز کاملا قابل پیشبینی است. با گذر زمان، فرصت برای شناسایی بهتر مدلهای سالم و خاص این خودروها بیشازپیش نمایان میشود؛ برای نمونه سوزوکی سامورایی در یک سال گذشته شاهد افزایش ۵ درصدی قیمتش بوده است. ارزش لندروور دیفندر نیز تا ۲۶ درصد بیشتر از گذشته شده است.
در آخر جا دارد از غیرقابلانتظارترین خودروی این لیست، تسلا رودستر، یادی کنیم؛ هاگرتی معتقد است که این خودرو در آینده به یک نمونه برقی کلاسیک تبدیل میشود. با کمی تامل میتوان به منطق هاگرتی پی برد؛ چراکه پیشتر و با گذر زمان شاهد افزایش ارزش مدلهای بیاستفاده و کلکسیونی بنزینی بودهایم. هرچند تسلا رودستر اصلا خودروی موفقی در زمان خود نبوده است اما دلیل هاگرتی میتواند به نتیجه یادشده منجر شود.
ارسلان
۱ فروردین ۱۴۰۱من معمولا کم پدال میام ولی پست ها رو از دست نمیدم معمولا
داشتم از دو سه صفحه عقبتر پست ها رو باز میکردم و میخوندم بصورت روزنامه وار و سریع / یه سری تناقصاتی و نظرات ضد و نقیضی نظره منو جلب کرد
مثلا تا جایی که من دیدم همه میگن ماشینی چینی کپی هس (اینجا با بحث کپی کاری کاری ندارم صحبت چیزه دیگه ای هس)
بعد پدال پست گذاشته از شاسی بلند ائودی اومدن زیرش گفتن شبیه ماشین چینی شده !!
یعنی چی ؟؟؟
مگه چینی خودش کپی این برندها نبودش ؟؟
پس چطور برندی که چینی ازش کپی کرده شبیه چینی میشه ؟؟
امکان پذیر نیست مگه اینکه ماشین چینی امضای خودشو داشته باشه توی طراحی وگرنه ابدا نمیشه بگیم فلان برند شبیه ماشین چینی زده
تناقض دوم – کاربری اومده بود یه انتقادی به ماشین کره ای وارد کرده بود بعد یه نتیجه گیری کلی برای تمام ماشین کره ای ها براساس همون انتقاد کرده بود
بعد کاربر دیگه ای ریپلای بهش زده بود گفته بود نمیگی منی که ماشین کره ای دارم بهم برمیخوره ؟ بعد گفته بود کلا نباید انتقادی مطرح کنیم چه بسا شخصی اون ماشین رو داشته باشه و ناراحت بشه
حالا همون شخص امکان نداره نگفته باشه ماشین ایرانی آشغال – یا ماشین چینی آشغال یا از اینجور صحبتا
خب بحث این نیست که ماشین ایرانی و چینی و کره ای چی هستن
بحث سره اینه وقتی طرف منطقی رو مطرح میکنه و یک الگوریتم اخلاقی رو طراحی میکنه و میگه نباید درباره فلان ماشین چنین و چنان بگیم چراکه ممکنه به صاحبش بربخوره پس چرا خودش به منطق خودش پایبند نیست ؟؟؟؟؟؟؟
این همه تناقص و دورویی از کجا میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا رفتار یه سری ها حال بهم زنه
seyedjavad.mercedesbenz
۱ فروردین ۱۴۰۱ببین نقد داریم تا نقد ، فلان کاربر اومده گفته کسی که این ماشینارو بخره مغز خر خورده یا از جونش سیر شده ، طبعا به مالک اون خودرو بر میخوره که مثلا ایشون در چه جایگاهیه که خودش رو مجاز به استفاده از این میدونه
ارسلان
۱ فروردین ۱۴۰۱جناب سید جواد مرسدس
مطمننا اگه اون شخص اینجوری نوشته بود شخص ریپلای دهنده هم جوره دیگه ای براش مینوشت و این صحبتا نبودش
جدا از این شما منظور منو نگرفتی
من میگم طرف وقتی انتقادی حتی اگه اونجوری که مثال زدی باشه رو محکوم میدونه پس چرا خودش استفاده از دقیقا همون شکل کلمات رو برای ماشینای ایرانی و چینی به کار میبره
من معتقد نیستم که نباید واقعیت یک خودرو رو گفت حتی اگه یکم تند بیان بشه اون بنده خدا چنین عقیده ای رو داره ولی بحث اینجاست چرا به عقیده ی خودت پایبند نیستی
مردیم از خوشی
من از برج 4 سال 2009 کاربر پدال هستم توی این مدت تنها ماشینایی که تحسین کردم زوندا آر و huayra وی 12 تنفس طبیعی بوده حتی huayra وی هشت توربو رو نا امید کننده توصیف کردم اما چون تو یکسالم نیست اومدی پدال برای همین منو نمیشناسی که بهم میگی چینی فن !! جالبه که من توی متن گفتم چرا به ماشینی ایرانی و چینی میگه آشغال / باز جای شکرش باقیه ایرانی فن بهم نجسبوندی و سریع گفتی چینی فن خب همین قضیه مشخص میکنه داستان چیه
ببین اینکه تو میگی (هیچی حال بهم زن تر از فن های چینی نیستند) هر کسی حق داره فن برندی که میخواد باشه چیزی که این وسط حال بهم زنه روحیه دیکتاتوری تو هست که برای اینکه طرف چی رو دوست داشته باشه یا نه تععین تکلیف کنی
منم از خیلی از فن ها خوشم نمیادش ولی به خودش مربوطه منو توی قبر دیگران نمیخوابونن
Iman99
۱ فروردین ۱۴۰۱دقیقا ارسلان حرف دل مارو زدی
تو این مدت منم از اول پدال همراهش بودم اوایل هم اصلا کامنت نمیزاشتم
در ادامه هم تک و توک
ولی از یه زمانی به بعد یه سری کاربرایی که وضع و حالشون معلومه و معلوم نیست سر از کجا در آوردن هرچی از دهنوشون در میومد به زمین و زمان میگن
بخصوص اینکه
چیزی که دوست ندارن رو هیت میکنن
چیزی رو که دوست دارن هم میپرستند
احترام هیچیی رو هم ندارن
و…
ما هم سعی کردیم جلوی بعضی از اینها وایسیم
فقط بخاطر اینکه حس کردم حال دیگران رو بد میکنن
فقط برای اینکه جو کامنتا بهتر شه
نیت من این بوده
الانم امیدوارم بعضیا یاد بگیرن کامنت خوب بزارن
این رو وقتی به سایتای خارجی سر میزنید میتونید متوجه شید که چقدر متفاوت کامنت میزارن و فقط کاربرای ایرانی هستن که کامنتهای نامناسب میزارن حالا منفی بافی باشه یا هرچیزی که میخوایم اسمش رو بزاریم
ما نمیشه دیگران رو عوض کنیم اونها سر جای خودشون هستن مگر خودشون تغییر کنن
ولی میتونیم خواستار خوبی باشیم یا به چیزی که غلطه اعتراض کنیم
امیدوارم خودشون متوجه شده باشند حالشون خوب شه خودشونم مقصر نیست تو این شرایطی بودن که به این وضع منجر شده
seyedjavad.mercedesbenz
۱ فروردین ۱۴۰۱پس اگر اینطوره من منظور شما رو اشتباه متوجه شدم و حالا که متوجه شدم باید بگم که کاملا باهاتون موافقم
زیزیگولو
۱ فروردین ۱۴۰۱ماشینای کلاسیک همیشه ارزش خودشونو دارن و فکر نکنین منظورم ارزش پولی هستش چون واسه کسایی که عاشق ماشینای کلاسیک هستن اینجور ماشینا ارزش دیگه ای دارن …… هر چیزی که گرون میخری با ارزش نیستش!!!!!گرون یه چیز دیگه ست و با ارزشم یه چیز دیگه
charger
۱ فروردین ۱۴۰۱ولوو 245 ?????????🤔🤔🤔🤔🤔🤔
علیرضا
۱ فروردین ۱۴۰۱فقط مرسدس بنز این لیست به درد می خوره
AMIR / ARMI
۱ فروردین ۱۴۰۱به ماشین دیگه من به این لیست اضافه بکنم
وایپر acr الان مدل ۲۰۱۶ هاش نزدیک ۲۸۰ الی ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارن هنوز کلاسیک حساب نمیشن
هر کی شروع به جمع کردنشون بکنه شک ندارم ۱۰ سال دیگه ۲۰ برابر پولش در میاره
حتی وایپر های معمولی هم ارزش عجیبی پیدا میکنن از نسل قبلش الان زیر ۱۰۰ هزار دلار ماشین نداریم
Jdm باز
۱ فروردین ۱۴۰۱دقیقا
RKH7787
۱ فروردین ۱۴۰۱تسلا رودستر کلاسیک شد؟ 😬
ببخشید کسی اطلاع داره خودرو ها از چه سنی به بعد کلاسیک محسوب میشن؟
Philipp
۱ فروردین ۱۴۰۱از سن ۴۰ سال به بالا کلاسیک محسوب میشن
و از ۸۰ سال به بالا عتیقه
h
۶ فروردین ۱۴۰۱الان 405 داره کلاسیک میشه ؟ برا ما که هنوزم لوکس محسوب میشه
viper2
۱ فروردین ۱۴۰۱همش المانی
باشه
Hamid
۱ فروردین ۱۴۰۱همش 2 تا آلمانی توی لیست هست …
و 3 آمریکایی …
لااقل بخون لیست رو بچه خوب …
واقعا 2 تا از 10 تا خیلی رقم زیادیه؟!
در ضمن چطور تسلا رودستر میخواد با ارزش شه ولی دیفندر نشه؟!
شاید از منطق شما منطقیه!!!
منطقیه کیومرث…
کلک نزن ولی …
ماکسیمیلیان
۱ فروردین ۱۴۰۱درود بر پاسخ به جایِ جناب حمید!احسنت!
viper2
۱ فروردین ۱۴۰۱پاژن میخواد با ارزش بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماکسیمیلیان
۱ فروردین ۱۴۰۱مدیر سایت گرامی ، جسارتا عرض میکنم
تاریخ ثبت اولین دیدگاه بنده مربوط به چه زمانیست؟
از پاسخگویی شما سپاسگزارم ، یا علی 🌷
جواد عقیلی
۱ فروردین ۱۴۰۱درود. اولین دیدگاه شما با این ایمیل در تاریخ 99/12/22 ثیت شده.
ماکسیمیلیان
۱ فروردین ۱۴۰۱درود.
سپاسگزارم بابت پاسخگویی سریع و احترام🌻.
در پناه حق ، یا علی🌷
Jdm باز
۱ فروردین ۱۴۰۱مطمئن باشید گودزیلا هم به این لیست اضافه میشه ;)
Jdm باز
۱ فروردین ۱۴۰۱ولی واقعا تسلا رودستر که کلاسیک نیس :/
Philipp
۱ فروردین ۱۴۰۱یک خودرویی که شیب صعودی خیلی خوبی داشته
SL65 Black Series هستش که کلاسیک محسوب نمیشه ولی توی یک سال گذشته از ۲۲۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزاردلار رسیده که رشد قابل توجه ۹۰ درصدی رو نشون میده
matin
۱ فروردین ۱۴۰۱ماکه نمیتونیم بخریم پس پولی گیر ما نمیاد
بعد مگه تسلا رودستر مال چند سال پیشه که کلاسیک به حساب میاد؟؟