هفته نامهیاماها

10 مرتبه‌ای که یاماها به خودروسازان در توسعه و تنظیم پیشرانه کمک کرد

هرچند یاماها را بیشتر با موتورسیکلت‌هایش می‌شناسیم اما این شرکت در طول تاریخ تعدادی از بهترین پیشرانه‌ها را برای خودروسازان توسعه داده است.

یاماها در بخش آلات موسیقی و موتورسیکلت بسیار مشهور است اما چیزی که شاید خیلی‌ها ندانند، فعالیت‌های این شرکت در بخش خودروسازی است تا جایی که تاریخچهٔ یاماها پر از همکاری‌های متعدد با خودروسازان در زمینهٔ ساخت و تیونینگ پیشرانه است. پس از اینکه برنامه‌های خودروسازی مستقل یاماها به دلیل هزینه‌های بالا کنار گذاشته شد، این شرکت تصمیم گرفت از طریق همکاری با دیگر خودروسازان در زمینهٔ پیشرانه وارد دنیای وسایل چهارچرخ شود. بدین منظور، یاماها ابتدا سراغ نیسان رفت اما این همکاری نتیجهٔ قابل‌توجهی نداشت. از سوی دیگر، تویوتا آمادهٔ استفاده از ایده‌های یاماها بود و این نهایتاً همکاری فوق‌العاده‌ای را رقم زد. البته طی سال‌ها، یاماها علاوه بر تویوتا با خودروسازان دیگری مثل ولوو، سوبارو و فورد هم همکاری داشته است؛ بنابراین، در اینجا نگاهی به ۱۰ همکاری موفق بین یاماها و خودروسازان داشته‌ایم.

تویوتا 2000GT

2000GT که در سال ۱۹۶۵ معرفی شد نه‌تنها اولین خودروی اسپرت تویوتا بود بلکه اولین همکاری بین این شرکت و یاماها هم محسوب می‌شد. این خودرو در زمانی عالی متولد شد زیرا از یک سو تویوتا به دنبال مطرح کردن خود در بخش خودروهای اسپرت بود و از سوی دیگر یاماها می‌خواست اولین همکاری خودرویی خود را کلید بزند. برای نیرو دادن به 2000GT پیشرانهٔ ۲ لیتری شش سیلندر خطی سدان کراون در نظر گرفته شد. یاماها این موتور را اصلاح کرد و قدرت آن را از ۱۰۱ به ۱۴۸ اسب بخار رساند. طراحی این خودرو نیز به‌طور مشترک توسط تویوتا و یاماها انجام گرفت؛ اما با وجود این همکاری موفق، 2000GT حتی با قیمت گزافی که داشت هم هیچ بازده مالی برای تویوتا به دنبال نداشت.

پیشرانهٔ 4A-GE تویوتا

موفقیت 2000GT باعث شد تویوتا و یاماها به فکر همکاری دیگری بیفتند. این بار پروژهٔ مشترک دو شرکت یکی از قابل‌اعتمادترین پیشرانه‌های تویوتا یعنی 4A-GE بود. تویوتا قبلاً چندین نسخه از این موتور را ساخته بود اما نقش یاماها در درجهٔ اول افزایش قدرت موتور بود. نوآوری‌های تکنولوژیک و پیشرفت‌های حاصل از پروژهٔ 2000GT در موتور 4A-GE اعمال شد و یاماها خروجی این پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر را به حداکثر ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور رساند. سلیکا، کارینا و MR2 از خودروهایی بودند که در دههٔ ۸۰ از این پیشرانه استفاده کردند.

پیشرانهٔ 2ZZ-GE تویوتا

2ZZ-GE یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری بود که از طریق همکاری تویوتا با یاماها ساخته شد. تویوتا از یاماها طراحی این موتور را بر اساس بلوک موتور ZZ خواست. این پیشرانه به‌گونه‌ای طراحی شده بود که حداکثر قدرت خود را در نزدیکی ردلاین یعنی دور ۶,۲۰۰ rpm تولید کند. از این پیشرانه در چندین مدل تویوتا کرولا و سلیکا استفاده شد و لوتوس اگزیج هم از آن بهره برد.

پیشرانهٔ 2UR-GSE تویوتا

یکی دیگر از همکاری‌های بین تویوتا و یاماها در توسعهٔ پیشرانه‌ای صورت گرفت که بیشتر در محصولات لکسس استفاده می‌شود. این یک ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با طراحی یاماها است که در سینهٔ مدل‌هایی مثل لکسس LC500، لکسس IS و لکسس RC قرار می‌گیرد. سر سیلندر جریان بالا، سوپاپ‌های هوای تیتانیومی، تزریق مستقیم سوخت، سیستم دوگانهٔ زمان‌بندی سوپاپ‌ها و ردلاین ۷,۳۰۰ rpm ازجمله ویژگی‌های پیشرانهٔ 2UR-GSE هستند.

پیشرانهٔ 2UR-GSE هیدروژنی تویوتا

تویوتا در سال ۲۰۲۲ به یاماها سفارش ساخت یک پیشرانهٔ هیدروژنی را داد. این موتور بر اساس همان 2UR-GSE ساخته شد اما یاماها تمام قطعات بنزینی موتور را حذف کرد و اساساً از بلوک لخت این موتور برای توسعهٔ نسخهٔ هیدروژنی استفاده کرد. به گفتهٔ یاماها، خروجی این موتور تقریباً در سطح نسخهٔ بنزینی است و حدود ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند این اعداد کمی از نسخهٔ بنزینی کمتر هستند اما به گفتهٔ یاماها قدرت تنها هدف این پروژه نبوده است.

پیشرانهٔ 3S-GTE تویوتا

این پیشرانه که از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۷ تولید می‌شد، در درجهٔ اول برای نیرو دادن به نسخه‌های پرفورمنس بالای سلیکا و کالدینا در نظر گرفته شده بود. این موتور ۲ لیتری توربو با بلوک چدنی و سرسیلندر آلومینیومی ۱۶ سوپاپ، توسط مهندسان یاماها در کارخانه‌ای در ژاپن مونتاژ می‌شد. مجموعاً پنج نسل از موتور 3S-GTE ساخته شد که نسل پنجم قوی‌ترین نسخه بود و می‌توانست ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

پیشرانهٔ فورد تاروس SHO

در سال ۱۹۸۴ زمانی که فورد به دنبال تولید نسخه‌ای پرفورمنس بالا از سدان تاروس بود سراغ یاماها رفت. قوی‌ترین موتور نسخهٔ معمولی این خودرو یک نمونهٔ V6 با ۱۴۰ اسب بخار قدرت بود که یاماها به‌سرعت کار روی آن را آغاز کرد و خروجی موتور را به ۲۲۰ اسب بخار افزایش داد. برای این نسخهٔ تاروس نام SHO انتخاب شد که مخفف Super High Output بود. این سدان اسپرت آمریکایی ظرف ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

پیشرانهٔ B8444S ولوو

ولوو برای توسعهٔ موتور هشت سیلندر B8444S از همکاری یاماها بهره برد. این موتور که در ژاپن طبق سفارش ولوو ساخته شد، ابتدا برای شاسی‌بلند XC90 در نظر گرفته شده بود اما بعداً در دیگر محصولات ولوو مثل سدان S8 هم استفاده شد. نام B8444S نیز مخفف B برای بنزین، ۸ برای تعداد سیلندرها، ۴.۴ برای حجم موتور، ۴ سوم برای تعداد سوپاپ در هر سیلندر و S برای ساکشن به معنای تنفس طبیعی است. شرکت بریتانیایی نوبل هم از این موتور در سوپراسپرت M600 خود استفاده کرد.

پیشرانهٔ لکسس LFA

LFA را می‌توان مهم‌ترین همکاری تویوتا و یاماها پس از 2000GT دانست. چیزی که این سوپراسپرت تولید محدود را بسیار جذاب می‌کرد موتور ۴.۸ لیتری V10 تنفس طبیعی با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور و همین‌طور ردلاین ۹ هزار rpm بود. این موتور علاوه بر صدای فوق‌العاده جذاب، به‌سرعت دور می‌گرفت تا جایی که ظرف تنها ۰.۶ ثانیه از حالت درجا به ردلاین می‌رسید. وزن این موتور V10 نیز کمتر از پیشرانهٔ V6 تویوتا بود.

سوبارو STI E-RA

STI E-RA یک سوپرکار تمام الکتریکی است که توسط بخش سوبارو تکنیکا اینترنشنال یا به‌طور مخفف STI توسعه پیدا کرده است. سوبارو این خودرو را برای شکستن رکورد پیست نوربرگ‌رینگ طراحی کرده است. در حال حاضر رکورد خودروهای الکتریکی غیر تولیدی این پیست در اختیار فولکس‌واگن ID.R با زمان ۶ دقیقه و ۵ ثانیه است. در سال ۲۰۲۱ اعلام شد که موتورهای الکتریکی مورداستفاده در STI E-RA ساخت یاماها هستند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۹ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    بهترینش موتور LFA هست
    صدای معرکه ای داشت فورا دور موتور تو کسری از ثانیه میرفت بالا

    موافقم 75
    مخالفم 5
    1. محمدهادی

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      اصن امضای کار یاماها در موتور سازی همینه
      دور گرفتن سریع،با ردلاین های بالا و که صدا بسمت تیزی و زوزه کشیدن میره
      این ویژگی محشر ترین اتفاق در یک موتوره
      شما نگاکن در اولین پروژه ش ینی تویوتا ۲۰۰۰جی تی هم صدا تیز،ردلاین بالا و ماشین پرشتاب طراحی شد
      راستی یاماها در صنعت صوتی هم جزو پیشتازان بوده و هست
      اسپیکر های حرفه یی و کلکسیونیش هم تراز JBL آمریکان

      موافقم 25
      مخالفم 2
    2. میثم

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      نمیدونم چرا انقدر صداش پرطرفدار شده. خیلی شبیه صدای گالاردوئه، منتها انگار صداش گرفته. بخدا صدای گالاردو واقعا از این قشنگ تره.

      موافقم 5
      مخالفم 18
  2. Ben

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    LFA, LC 😍

    موافقم 53
    مخالفم 2
  3. Wanted

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    ماشاالله یاماها
    ماشاالله ژاپن

    موافقم 60
    مخالفم 5
  4. یوسف

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    بهتره اصلاح کنید…. یاماها ۷ بار با تویوتا همکاری مشترک موتو. داشتند

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      ظاهرا بیشتربن همکاری رو تو صنعت خودرو با تویوتا داشت
      اتفاقا جای درستی رو هم انتخاب کرد
      بزرگترین سازنده ی خودروی ژاپنی
      البته اگه اشتباه نکنم چند همکاری با سوزوکی و دایهاتسو هم داشته،تو زمینه ی میکرو کارها و خودروهای بسیار کوچک

      موافقم 8
      مخالفم 2
  5. محمد

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    سیستمهای صوتیشم معرکست
    خوشصدا و البته گرانقیمت!

    موافقم 29
    مخالفم 2
  6. بیلمیش

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    از یاماها هم طبلش به ما رسید

    موافقم 54
    مخالفم 1
  7. JDM سابق

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    به جرأت میشه گفت شناخته شده ترین و دوست داشتنی ترینشون LFA هست
    به لطف آقای آکیو تویودا این ماشین و الان میبینیم
    سال2005 کانسپتLFA تو نمایشگاه توکیو ژاپن رونمایی شد ولی کار و توسعه این ماشین از سال۲۰۰۰ آغاز شده بود سال۲۰۰۵ کانسپ به نمونه اصلی بینهایت نزدیک شده بود اما مشکل افزایش وزن داشتن به همین دلیل از کربن فایبر استفاده کردن بیش از ۶۵ درصد LFA فیبر کربنه که شامل اتاق و شاسی هم میشه
    در نهایت سال ۲۰۰۹ ماشین با قیمت ۳۴۰ هزار پوند در نمایشگاه توکیو رونمایی میشه و ۵۰۰ دستگاه فقط تولید میشه
    ورژن بعدی نسخه نوربرگرینگ پکیج هست که ۱۱ اسب بیشتر داره مجهز به باله عقب و اسپلیتر جلویی بزرگتر و رینگ های سبک شده هست که قیمتش به ۴۰۰ هزار تا میرسه.
    مشکل اصلی وجود گیربکس تک کلاجه هست که متاسفانه زیاد با موتور هماهنگ نیست درصورتیکه رقبا به استفاده از گیربکس دوکلاجه مشغول بودن
    اما قسمت هیجان انگیز داستان موتور 1LR-GUEکه با همکاری یاماها ساخته شده مجهز به شاتون و سوپاپ تیتانیومی و راکر آرم(اسبک) های فوق سبک شده و میلنگ سبک شده همین باعث میشه که دور موتور بسیار سریع پر بشه. با اینکه ساختار موتور DOHC هست ولی از لحاظ وزنی با یک ۶ سیلندر برابری میکنه و از لحاظ سایز از یه V8 قدیمی کوچیکتره.موتور از مزیت electronic individual throttle body controlسود میبره. یعنی هر دهانه سیلندر یه دریچه گاز مخصوص خودش داره که باعث افزایش قدرت میشه.
    و اگزوز هم از زیره پالونی ( همون قسمت کوهان مانند که کف خودرو قرار داره و قسمت راننده و شاگرد و جدا میکنه) رد شده. همین باعث میشه صدای موتور روح راننده رو شاد کنه.

    موافقم 27
    مخالفم 3
  8. datsun

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    پایه و اساس خیلی از موتورهای امروزی فورد همین sho بوده،

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. iman1199

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      نه اینطور نیست اگه بود الان بایست تو این لیست می‌بودند پس پایه و اساس رو ولش کن چون اگه اینجور حساب کنی پایه و اساس موتور های اولیه تویوتا هم بر اساس موتور های کرایسلر و بنز بوده الان بایست اینها هم تو این لیست میبودن ولی نه بحث اینها جداست

      خیلی از موتور های امروزی فورد رو که میبینی مهندسی و طراحیش همش مال خود فورده کل مهندسیش طراحی همه قسمت ها تغییر میکنه از پیچ ها بگیر تا بلوک

      موافقم 12
      مخالفم 10
    2. iman1199

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      البته داتسون الان به تایم لاین نظرات شما که نگاه کردم نظراتتون بطور کلی این مدت منصفانه بودن و بحث بیخود و نظر متعصبانه خاصی در نظراتت نبود از این لحاظ تبریک میگم بهت

      ولی فقط این نظرت عجیب بود و زیاد منصفانه نبود

      شاید برداشت من طوری دیگه بود

      موافقم 12
      مخالفم 9
      1. phonix

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        ماشاءاللّه اروپا و امریکا ماشاءاللّه

        موافقم 3
        مخالفم 1
  9. JaMsHiD

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2753 ديدگاه)

    یاماها ساز هم میزنه مثل پیانو و ترومپت
    که خیلی زیاد هم معروف هستند
    کلا اینجوری به یاماها نگاه نکنید

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. ❤BMW❤

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    به من اون ۲۰۰۰gt و lfa رو بدید ، بقیه مال خودتون ،
    یکی از دلایلی که LFA ، خیلی سریع دور می‌گرفت، اینه که این موتور ۱۰ سیلندر وی شکل ، کم حجم ترین و سبک ترین موتور v10 دنیاست ،
    و اینکه با تعداد سیلندر بالا ، حجم پایینی رو ارائه میده ، سرعت دور گرفتن رو خیلی بالا میبره ،
    فکر کنم واسه همینه که گشتاور این موتور ، نسبت به خیلی از ماشینای هم رده اش کم باشه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  11. کیانوش

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (826 ديدگاه)

    یکی از محبوب ترین برند هام یاماهاس اما ای کاش خودش هم خودرو میساخت تو طراحی بدنه ۲۰۰۰gt مشارکت داشته علاوه بر موتور اون خودرو یکی ازز بهترین خودرو های تاریخ صنعت خودروسازی هستش

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. Mm

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا