هفته نامه

16 خودرو استانداردهای 63 گانه را پاس کردند!

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ۱۶ خودرو که عمده آن‌ها تولید داخل هستند، موفق به رعایت استانداردهای جدید مدنظر این سازمان تا تاریخ یکم تیرماه ۹۷ و دستیابی به استانداردهای ۶۳ ‌گانه شدند.


به گزارش ایرنا، نیره پیروزبخت در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی افزود: با فرا رسیدن مهلت دوم سازمان ملی استاندارد در ابتدای تابستان جاری و آغاز بازرسی‌های این سازمان برای استانداردهای ۶۳‌گانه، در همان روز نخست ۱۶ خودرو موفق به اعمال استانداردهای جدید شدند. پیروزبخت در ادامه گفت با اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی‌ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی خودروهای غیر‌استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد. تا ابتدای دی‌ماه پارسال خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵‌گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می‌دادند و همه خودروهایی که قادر به رعایت این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند. وی افزود: از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای ۶۳ گانه را اعمال کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده است. این مهلت تا اول دی‌ماه سال ۱۳۹۷ برای این خودروها باقی است، اما از آغاز زمستان آینده پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد الزامی و ۲۲ استاندارد دیگر نیز اضافه می‌شود.

پیروزبخت در ادامه به اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: با شرایط پیش‌آمده کنونی، این سازمان از مواضع پیشین خود کوتاه نمی‌آید، زیرا آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو تعدیل نمی‌شود. وی ادامه داد: با این حال طی هماهنگی و رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دنبال ارائه تسهیلاتی در این خصوص هستیم. این مقام مسئول درعین‌حال خاطرنشان کرد: خودروی پراید هنوز موفق به ارائه مدارکی مبنی بر رعایت و اعمال استانداردهای جدید نشده است.


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به محدودیت‌های پیش‌آمده در ماه‌های اخیر برای واردات خودرو به کشور، تأکید کرد: با توجه به اهمیت مسئله، از یکم دی‌ماه پارسال و همزمان با اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو، واردات خودروهای خارجی را منوط به رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه کرده بودیم، درحالی‌که برای خودروهای ساخت داخل این مهلت از ابتدای دی‌ماه امسال قرار داده شد. پیروزبخت اظهار کرد: آنچه از استانداردهای جدید که مربوط به ایمنی است، در ضرب‌الاجل تعیین شده با قوت اجرایی می‌شود و خودروهایی که نتوانند آن‌ها را اعمال کنند، از گردونه تولید خارج می‌شوند، اما در سایر موارد، در حال رایزنی با وزارت صنعت برای قائل شدن تسهیلاتی هستیم. وی ادامه داد: به طور مثال، در صورتی که تهیه آپشنی برای تأمین استاندارد مدنظر از یک کشور با تحریم مواجه باشد، با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور دیگری را به خودروسازان معرفی خواهیم کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بزار مثبت نگاه کنیم

    1. علی

      ۱۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (135 ديدگاه)

      نمیشه

  2. محمد

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    الان مثلا اعلام میکردن اون ۱۶ خودرو کدومها هستن چی میشد؟؟؟
    یا اقلا اعلام میکردن ۸ استاندارد جدید چی هست باز چی میشد؟؟؟
    بعد هم اینکه اینا همون استانداردهایی هستن که پراید تونسته پاس کنه اما بنز و ب ام و ۲۰۱۸ نتونستن

  3. مسعود

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این استانداردها عمدتا استانداردهای سوختی هستن

  4. بهراد

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    استاندارد های نامرئی!!!

    هزار تا هم شورا و مجلس و ووو هم بزارن
    بازم من پراید با چراغ های جدید و پژو و سمند با چراغ های پف کرده رو میبینم که دارن تولید میشن و متنوع تر میشن
    و با عزم راسخ و استواری بیشتر در تمامی مدل ها تولید میشن و هیچکس قرار نیس سوار ماشین روز بشه پس،

    زیادی به معدتون صابون نزنید اینا چهل ساله کارشون اینه?چون دیدن کسایی هستن که برای ۲۰۶ ،۱۲ میلیونی ۶۵ میلیون پول بدن،(۲۰۷ اتومات)
    برای سمند ۱۲میلیونی ،۶۷ میلیون پول میدن(دنا توربو)
    برای پراید ۵میلیونی ۴۳ میلیون پول میدن(کوییک)
    برای ۲۰۰۸ چهل میلیونی ،۱۳۰ میلیون پول میدن
    ولی چراشو نمیدونم

  5. شاهین

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    استاندارد های 63 گانه …
    از دید من میشه 63 ملیارد تومن از هر خودرو ساز که بتونه مهر استاندارد رو دریافت کنه!
    متاسفانه تو گذر زمان دیدم عوض شده. شایدم تعریف استاندارد یه چیز دیگس و من خبر ندارم

  6. Sajjad

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    من چند مورد ازشون میدونم!!!
    1- پلتفرم حداقل مربوط به 30 سال پیش باشد
    2- ایمنی در حد کشتار دسته جمعی باشد
    3- موتور خودرو به گونه ای باشد که هر یک هفته تعمیر بخواهد (جهت افزایش سود تعمیرکاران)
    4- کیفیت در حدی باشد که خریدار هر روز با یک قطعه خراب مواجه شود (جهت سود قطعه ساز)
    5- موتور به حدی ضعیف باشد که در سبقت ها کم بیاورد و تصادف شاخ به شاخ رخ دهد (جهت سود صافکار)
    6- بعد از یک ماه کار، اتاق خودرو سر و صدا تولید کند تا صدای خودروهای بیرون را متوجه نشوند
    7- پراید یا 405 یا 206 باشد و مشتقات آن (سمند، تیبا، ساینا، دنا، رانا، 207 گروهی از مشتقات خودروهای نام برده هستند.)

    1. محمد

      ۱۷ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دهنت سرویس مورد اخر عالی بود

  7. مهدی

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (119 ديدگاه)

    سخت نگیرین آقا، بنده خدا مزاح کرده لابد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا