در دنیای خودرو رسواییهای بزرگی رخ داده که مانورهای رسانهای زیادی روی آنها وجود داشته و ابعاد بعدی ماجرا برای خودروسازان بسیار بزرگتر از حد انتظار بودهاند.
یک خودروساز هرگز نمیخواهد در کنار نام خودرو واژه رسوایی را بشنود. معمولاً این واژه برای توصیف ابعاد یک حادثه، فراخوان بزرگ و مواردی شبیه آن به کار میرود و غالبا نتیجه نهایی نیز عدم خرید یک خودرو برای چند سال است. بسیاری از رسواییهای بزرگ دنیای خودرو به خاطر دلایلی واضح رخ دادهاند اما برخی از آنها شاید نیازمند بررسی بیشتر باشند چراکه علیرغم توجه شدید افکار عمومی، این رسواییها به خاطر مشکلات کوچکی که از کنترل خارج شدهاند رخ داده اند. این موضوع معمولاً نتیجه تستهای نامناسب و ناقص، خطای راننده و در برخی موارد منورهای رسانهای بوده که باعث شده یک خودرو به حدی خطرناک جلوه کند که حتی خریدار جرات روشن کردن برفپاککنهای آن را نداشته باشد. البته این به معنی عدم آسیب دیدن سرنشینان در حوادث مشابه نیست اما به نظر میرسد دلایل رسواییهایی ذکر میکنیم به اندازهای که تصور میشد شفاف و واضح نبودهاند.
آئودی و شتاب گیری ناخواسته
پیش از بروز خودروهای خودران، وسیله نقلیهای که بتواند خودش شتاب بگیرد زمینهساز مشکل بوده است. چنین چیزی در بخش ۶۰ دقیقه یک برنامه تلویزیونی در سال ۱۹۸۶ مطرح شد، برنامه ای که در آن مصاحبههایی با مالکان خودروهای آئودی پخش شد. مالکان خودروها اظهار داشتند خودروی آنها بدون هشدار شروع به شتاب گیری کرده و علیرغم استفاده از ترمز حادثهای رخ داده است. طبیعتاً برای بررسی این مشکل نیاز به یک نمایش بود و در اخبار مرتبط با این حوادث هم یک دستگاه آئودی به نمایش درآمد که بدون اینکه پایی روی پدال گاز باشد به جلو حرکت میکرد. این موضوع در واقع نتیجه وجود سوراخ در گیربکس و پمپاژ هوای داخل کمپرسور بود که منجر به شتاب گیری ناخواسته میشد و خوراک خبری هیجانانگیزی را ایجاد کرده بود.
با اینکه جلوههای ویژه نیز در شتاب گیری خودروهای آئودی بکار رفته بود اما مشکلی واقعی وجود دارد. NHTSA اعلام کرد سیستمهای تثبیت دور آرام محصولات آئودی مشکل دارد اما شاید خطای راننده نیز در این حوادث دخیل باشد. این سازمان ایمنی اظهار داشت برخی نسخهها از سیستم تثبیت دور آرام خراب هستند که میتواند باعث بالا رفتن دور آرام موتور شده و شتاب گیری مختصر و ناخواستهای را ایجاد کند. البته تنها دلیل شتاب گیری خودروها همین سیستمها نبودهاند و شاید عوامل دیگری نیز دخالت داشتهاند. اما آئودی این مشکل را ناشی از فاصله کم بین پدالهای گاز و ترمز دانست و اعلام کرد رانندگان قبل از حادثه پدال اشتباهی را فشار داده اند که منجر به عدم اعمال ترمز شده است. ژرمنها به منظور حل این مشکل محل پدال ترمز را اصلاح کردند و ۳۲ هزار دستگاه قفل داخلی را برای جلوگیری از خروج گیربکس اتوماتیک از حالت پارک تا زمان فشار پدال ترمز نصب کردند؛ اما علیرغم این اقدامات شکایات زیادی ثبت شد و فروش آئودی به شدت کاهش یافت و چندین دهه طول کشید تا این برند آلمانی احیا شود.
کانسومر ریپورتز و شاسیبلند سوزوکی سامورایی
گاهی اوقات رسوایی خودرو میتواند تنها با چند عبارت در یک گزارش رخ دهد. ماجرای شاسیبلند سوزوکی سامورایی ۱۹۸۸ اینگونه رخ داد یعنی زمانی که کانسومر ریپورتز گزارش کرد این خودرو به سادگی در پیچها چپ میشود. همین موضوع تأثیر زیادی روی سوزوکی گذاشت. ژاپنیها تا زمان انتشار این گزارش حدود ۱۲۰ هزار دستگاه سامورایی را به فروش رسانده بودند اما پس از آن فروش خودرو حدود ۷۰ درصد کاهش یافت. واضح است که مشتریان خواهان راندن خودرویی که ظاهراً به سادگی چپ میشود نبودند.
مشکل این بود که سامورایی در واقع به راحتی میتوانست روی هر چهار چرخ خود بایستد. سوزوکی اعلام کرد کانسومر ریپورتز تلاشهای زیادی برای چپ کردن خودرو انجام داده و سامورایی را در تستهای غیرمنطقی آزموده تا در نهایت آن را چپ کند. این اتفاقات در حالی رخ داده که کانسومر ریپورتز در گزارش خود به چپ شدن راحت خودرو در شرایط نرمال رانندگی اشاره کرده است. ژاپنیها به این اتفاق اعتراض کردند و حمایت NHTSA را نیز به دست آوردند. این موسسه به همراه دیگر سازمانهای بینالمللی تستهای چپ کردن کانسومر ریپورتز را رد کردند.
اما گزارش کانسومر ریپورتز کار خود را کرده و شهرت و آمار فروش سامورایی به شدت آسیب دیده بود. سوزوکی به دنبال فراموش کردن ماجرا بود اما آنچه مجدداً رخ داد تبلیغ همان گزارش کانسومر ریپورتز در سال ۱۹۹۶ بود. وکیل سوزوکی در آن زمان به واشنگتنپست گفته بود که این موسسه درباره داستان خود دروغ گفته بود. در ادامه شکایتی ثبت و حل شد هرچند کانسومر ریپورتز در دفاعیه خود گفته بود اسناد داخلی حاکی از آگاهی سوزوکی نسبت به مشکل چپ کردن خودرو بوده است. این موسسه از روشهای تست خود دفاع کرد اما درعینحال خاطرنشان ساخت هرگز به دنبال تأکید روی این نکته نبوده که سامورایی در شرایط عادی به راحتی چپ میکند. با این وجود به جرات میتوان گفت یک مانور رسانهای تأثیر مخربی روی محصول سوزوکی گذاشت.
مشکل قدیمی جنرال موتورز با کرایسلر ایرفلو
گاهی اوقات این گزارش رسانهها نیست که باعث آسیب دیدن غیرمنصفانه یک برند میشود. رقبا نیز میتوانند این کار را انجام دهند. کرایسلر ایرفلو ۱۹۳۴ از نظر طراحی خودرویی متمایز بود و کرایسلر را به یکی از اولین خودروسازانی تبدیل کرد که مقاومت در برابر باد را حین طراحی بدنه خودرو در نظر میگیرد. مهندسان این خودروساز اولین تونل باد فول سایز را بر اساس دستگاه پیشرفته اورویل رایت مشهور تولید کردند و فهمیدند زمانی که خودرو رو به عقب حرکت کند مقاومت کمتری در برابر باد خواهد داشت. از آنجایی که حرکت رو به عقب در جاده امکانپذیر نیست بنابراین آنها بدنهای سرراست با طراحی قطره اشک را طراحی کردند که جلوتر از زمان خود بود.
عموم مردم خیلی از ظاهر خودرو استقبال نکردند و ایرفلو فروش کمی داشت اما آنچه بیش از همه به وجهه کرایسلر صدمه زد کمپین جنرال موتورز علیه ایرفلو بود. این خودروساز که طراحی پیشرفته ایرفلو را خطری برای خود میدید در تبلیغات خود مدعی شد ایرفلو از یک طرح بسیار سری جنرال موتورز کپی شده است. جنرال موتورز حتی ادعا کرد این خودرو برای رانندگی ایمن نیست. هیچکدام از این ادعاها درست نبودند اما باعث شدند فروش کم محصول کرایسلر به صفر برسد و این خودرو با خط تولید وداع کند.
(Ali(chevynova
۱۴ مرداد ۱۴۰۳مهندسی کرایسلر چقدر پیشرفته بوده که اولین تونل هوا رو جهت طراحی خودرو استفاده کرد
ماشالاه اصالت ۱۹۲۵
ماشالاه پشتوانه
ماشالاه مخترع
amir
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ماشالا جی ام با حسادت مثال زدنیش گه از تونل باد منحصر به فرد کرایسلر با اصالت ترسید و وجهه کرایسلر با اصالت رو خراب کرد
ماشالا فروش کم کرایسلر ایرفلو
ماشالا جی ام دروغگو
🇰🇷
۱۴ مرداد ۱۴۰۳جاپونیا هم عاشق کرایسلر Airflow هستند حتی تویوتا وقتی اولین ماشینش یعنی AA رو ساخت از کرایسلر کپی کرده بود . خودتون ببینید
https://www.oldcarsweekly.com/.image/ar_4:3,c_fill,cs_srgb,fl_progressive,q_auto:good,w_1200/MTcyNDgzNjY4NTMwMTEyNDI2/toyota-4829321-lg2.jpg
https://hymanltd.com/wp-content/uploads/2014/08/4016.jpg
JaMsHiD_R1988
۱۴ مرداد ۱۴۰۳هیوندا اکسل نسل یک و دو با موتور و پلتفرم میتسوبیشی میراژ
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Excel&ved=2ahUKEwiRu4ysxNuHAxX3LRAIHcZgC18QFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw3poIwe1KLp4gsFNachAKIv
نسل اول النترا با پلتفرم میتسوبیشی میراژ
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Elantra&ved=2ahUKEwiogP7lxNuHAxXXJhAIHWnsOYkQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw03wb1xZR2Cm2nce2K4bkAi
نسل یک و دو هیوندا پونی با موتور میتسوبیشی
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Pony
هیوندا استلار با پلتفرم فورد کورتینا مارک پنج
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Stellar
تو که از استارت ژاپنیا با کپی از رو آمریکایی ها میگی ، از کپی کره ای ها از روی ژاپنی ها هم بگو دیگه
JaMsHiD_R1988
۱۴ مرداد ۱۴۰۳همه این ها شاید پلتفرماشون یکی نباشه اما حتما موتور هاشون میتسوبیشیه
🇰🇷
۱۴ مرداد ۱۴۰۳دور و زمونه عوض شده . الانم LG و سامسونگ میان باتریای جاپونیا رو تامین میکنن . تا سالیان سال برات مدلای جاپونی میشمرم که از باتری کره استفاده میکنند :)
car lover
۱۵ مرداد ۱۴۰۳اون همه سال ژاپن پلتفرم و موتور و گیربکس واسه کره تامین کرد حالا نوبت جبران کره است
corvette
۱۴ مرداد ۱۴۰۳جی ام 🥸
Dunlop
۱۴ مرداد ۱۴۰۳اون ظلمی که در حق سوزوکی شد رو نسل بعدی سامورایی که جیمنی بود هم تاثیر گذاشت
درحالیکه در امریکا استقبال بسیار خوبی از جیمنی شده بود اما همین حواشی ظالمانه و سخت تر شدن تست ها باعث شد سوزوکی جیمنی از بازار امریکا خارج شه
اگر جیمنی در امریکا میموند موفقیت خوبی رو رقم میزد
OM.01
۱۴ مرداد ۱۴۰۳کرایسلر airflow ❤️
یکی از ماشین های مورد علاقم هست واقعا دوست دارم یه street rod از airflow داشته باشم
چندتا نکته درباره Airflow بگم احتمالا نمیدونستید
1= تا سال 1930 بیش از 50 نسخه پیش تولیدی از این خودرو تولید شد و مورد تست بررسی قرار گرفت تا بهترین طراحی و بهترین ضریب درگ قرار بگیره که محصول نهایی واقعا آینده نگر بود و ضریب درگش 0.28 شد که بعد 1 قرن تازه خودروهای معمولی دارن بهش میرسن!
2= تقسیم وزن اونموقع اکثر خودرو های اون دوره طوری بود که با سرنشین تقریبا 75 درصد وزن عقب بود و هندلینگ بدی داشتن اما کرایسلر ایرفلو تقسیم وزن 54 و 46 داشت که وقتی مایعات و سرنشینان ها میومد تقسیم وزن 50/50 به وجود میومد که هندلینگ رو یه سرگردن از خودروهای اونموقع بهتر میکرد
3= ترمز اکثر ماشین ها اونموقع مکانیکی بود اما ترمز ایرفلو هیدرولیکی بود و همچنین ساختار یونی بادی این خودرو بسیار محکم بود و از همه خودروهای اونموقع ایمن تر بود. همچنین شیشه 2جداره داشت که واقعا در نوع خود جالب بود
4= به خاطر دیزاین خودرو در خودرو 6 نفر میتونستن سوار شن یعنی 3 نفر جلو 3 نفر عقب اما تو خودروهای مثل بیوک60 نهایت 5 نفر میتونستن سوار شن
نکات ریز درشت زیادی پیرامون این ماشین هست مثل کمک های هیدرولیکی یا نحوه جالب دیزاین لچکی عقب که خانم ها از بیرون دیده نشن و چندین نکته ریز درشت دیگر
ماشین خفن و ماشین آینده نگری بود اونموقع، اما میشه گفت تقریبا تو فروش شکست خورد. اما تو اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40میلادی همه برندها از همین Airflow الگو گرفتن 🤣
amir
۱۴ مرداد ۱۴۰۳کرایسلر ایرفلو یکی از اولین پیشگامان طراحی آئرو بود اونم زمانی که هیچ کس توجهی نداشت الانم خیلی از ماشین های برقی و اسپرت ضریب درگ ایشونو ندارن
Taha Ayoobi
۱۴ مرداد ۱۴۰۳👏👏👏
👊
۱۴ مرداد ۱۴۰۳قبل از کرایسلر ایرفلو ، Rumpler Tropfenwagen که بین سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۵ تولید میشد از تونل باد استفاده کرده بود و طراحی قطره ای داشت . جالبه که برای یه خودرو در اون زمان ، ضریب درگ ۰.۲۸ بدست اومده بود . این رقم مشابه ایرودینامیک تویوتا پریوس جدیده که واقعا چشمگیره . بعدها همین خودرو توجه بنز و اتو یونین رو به خودش جلب کرد و از دانش این خودرو در محصولات خودشون حتی در مسابقه ای ها استفاده کردند . کرایسلر ایرفلو در سالهای ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۷ تولید میشد . البته این ماشین هم مثل کرایسلر توجیه اقتصادی نداشت و استقبال پایینی ازش شد اما نقش خودش رو به خوبی ایفا کرد 🇩🇪
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Rumpler_Tropfenwagen.jpg
دیجی
۱۴ مرداد ۱۴۰۳حالا یه سوال از شما پدالی ها اگه بفهمید یه خودرو داخلی دولتی یه مشکل اساسی داره شرکت تولیدی رو رسوا می کنید ؟؟ نمی دونم سایتتون کی راه اندازی شد موفعی که 405اتیش میگرفت بودید یانه اون موقع هیچ کسی نیومد بگه که بخاطر اشباهات کارخونه بوده
amir
۱۴ مرداد ۱۴۰۳نیازی به این کارها نیست لگن های داخلی سرتا پا ایرادن و از رو ناچاری ملت سوار میشن مگه تو این تیوپ های چرخ دار مزایا هم پیدا میشه؟
B
۱۵ مرداد ۱۴۰۳نه دیکه اونجوری میشی دشمن تولید ملی ( بخور بخور آقایون )
حمید
۱۴ مرداد ۱۴۰۳نمونه ایرانی هم داره: بلایی که سایت ها و خبرنگارای خودرویی سر طراحی تارا آوردن،
از یه فاجعه طراحی به اسم پژو ۳۰۱ رسیدیم به یه طراحی استاندارد متناسب به اسم تارا. یادمه چند وقت پیش مقاله ای میخوندم که همینو برعکس نوشته بود (تو همین سایت یا جایی شبیه این)، نوشته بود طراحی پژو ۳۰۱ تناسب داشت!!! ولی تارا نه!!! فکر کن مغز یه نفر تا کجا میتونه … بشه که از نظرش طراحی ۳۰۱ بهتر از تارا باشه!]
[هرچند گفتن این جملات تقریبا تو رسانه های خودرویی ممنوعه است. قاعدتاً همیشه باید محصولی که طراحش ایرانی باشه مسخره بشه!
یه لحظه تصور کنیم اگر چراغ عقب تارا رو یه طراح ژاپنی، فرانسوی، آمریکایی یا ایتالیایی طراحی کرده بود، دیگه هیچکس ازش ایراد میگرفت؟ نه! ولی خب طراحیش کار طراحای ایرانی بود، پس انقدر ازش ایراد گرفتن و مسخرش کردن که الان بعضی از مالکان چراغ عقب ماشین خودشونو قطع کردن… چیزی که باید با افتخار ازش حرف زده میشد و تعریف و تمجید میشد تبدیل شد به ایراد!
مشکل سایتهای خودرویی و مثلا خبرنگاراشون، خودِ طراحی نبود، مشکلشون ایرانی بودن طراح بود، فقط کافی بود دقیقا همین چراغ عقب رو یه اروپایی برای تارا طراحی کرده بود، اونوقت میشد مهمترین نقطه قوت و زیباترین بخش طراحیش!
(احتمالاً همین برنامه برای ریرا و… هم قراره پیش بیاد)
amir
۱۴ مرداد ۱۴۰۳اتفاقا چراغ عقب تارا با اون طراحی مثلث در مثلث با نور مهتابی که در شب چشم راننده عقبی رو کور میکنه از ضایع ترین و مسخره ترین جای طراحی پژو ۳۰۱ فسیل بزک شده است که فقط از طراح های بی سواد توی ایران خودرو بر میاد که اصلا جای دفاع نداره مگر اینکه یه عالمه پول بی زبونو پاش ح روم کرده باشی و سوارش بشی!!!
Amirsh
۱۴ مرداد ۱۴۰۳بنده خدا پدال شده پرمخاطب ترین و اصلی ترین وبسایت خودرویی کشوری که پرفساد ترین و داغون ترین خودروساز دنیاس و حاشیه هاش و رسواییاش تمومی نداره
فک کنید پدال بخواد به سیاست های خودرو کشور انتقاد کنه ، باید شصت تا نویسنده تمام وقت جدید استخدام کنه …
علی Shelby
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ولی ایر فلو واقعا کمک بزرگی به طراحی خودرو کرده
JDM سابق
۱۴ مرداد ۱۴۰۳جی ام بار اولش نیست ازین پدرسوخته بازیا درمیاره
الف.ی
۱۶ مرداد ۱۴۰۳چرا مردم با طراحی کرایسلر ایرفلو مشکل داشتن؟
خوشگله که
کانسومر ریپورتز + جی دی پاور=نامعتبرترین موسسات آمار خودرویی
فیات مولتیپلا
۱۶ مرداد ۱۴۰۳البته سر آئودی اشتباه نوشتید، بعدا همون مجله گفت که ایراد از راننده ها بود
مشکل ایرفلو رو هرچی سرچ کردم دخالت جنرال موتور رو ندیدم فقط بخاطر طراحی عجیبش شکست خورد