پیشرانههای چهار، شش و هشت سیلندر از عمومیت بیشتری برخوردار هستند اما نسخههای ۵ سیلندر نیز علیرغم نادر بودن وجود دارند.
چهل سال پیش آئودی اولین پیشرانه ۵ سیلندر را در دومین نسل خودروی ۱۰۰ معرفی نمود و برخلاف دیگر خودروسازان که وفادار به پیشرانههایی با سیلندرهای زوج ماندهاند، این شرکت آلمانی به ساخت پیشرانههای ۵ سیلندر خود ادامه داده است. پیشرانهی ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری TFSI آئودی از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۷ بار برندهی جایزهی پیشرانهی برتر سال شده و آئودی TT RS کاملاً جدید نیز از پیشرانهای ۵ سیلندر نیرو میگیرد.
اما آیا میدانستید که آئودی تنها خودروسازی نیست که از پیشرانهی ۵ سیلندر سود برده است؟ اینجا ۵ خودروی دیگر را ذکر کردهایم که قلب تپندهی آنها نمونهای ۵ سیلندر بوده است. با ما همراه باشید.
- آکورا Vigor
هوندا به خاطر پیشرانههای احساسبرانگیز ۴ سیلندر خود که نسبت اسب بخار به لیتر خوبی دارند شناخته شده است اما این کمپانی از پیشرانهی ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری در مدل Vigor استفاده کرده است. خیلی از افراد این خودرو را که بهعنوان نسخهی گرانبهاتری نسبت به آکورد شناخته میشود را به یاد نمیآورند. این خودرو بین مدلهای اینتگرا و لجند قرار میگرفت.
- مرسدس بنز W123
این کمپانی نیز از پیشرانهی ۵ سیلندر دیزلی در مدل W123 استفاده کرده و این پیشرانه بهعنوان یکی از قابلاعتمادترین پیشرانههای آن زمان در نظر گرفته میشده است. حتی برخی افراد میگویند که پیشرانهی ذکر شده و خودروی موردنظر یکی از دلایل کلیدی محبوبیت مرسدس بنز در آمریکا در دهه ۸۰ میلادی بوده است.
- لندروور دیفندر
لندروور در سال ۱۹۹۸ از پیشرانهی دیزل Td5 خود در مدل محبوب دیفندر استفاده کرده است. این پیشرانهی ۵ سیلندر توربو به خاطر قوانین مربوط به آلایندگی در آن زمان جایگزین پیشرانهی Tdi شده بود و تولید آن تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت.
- ولوو ۸۵۰ R
همانند آئودی، ولوو معمولاً از پیشرانههای ۵ سیلندر در خودروهای تولیدی خود استفاده کرده که یکی از آنها ۸۵۰ R است. نسخهی کاراتر این خودرو تنها به مدت یک سال (از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷) تولید شده و از پیشرانهای ۵ سیلندر و ۲.۳ لیتری توربو سود برده است.
- فورد فوکوس RS
با تمامی توجهاتی که روی فوکوس RS جدید متمرکز شده، ما کاملاً مدل قدیمیتر را فراموش کردهایم. مدلی که هرگز به ایالاتمتحده راه پیدا نکرد و در حقیقت زیر کاپوت آن پیشرانهای ۵ سیلندر قرار داشت. همانند پیشرانه ۵ سیلندر آئودی، پیشرانهی ۲.۵ لیتری فورد در مدلهای مختلف این کمپانی در اروپا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. حسی به ما میگوید که کارایی فوکوس RS جدید باعث خواهد شد تا افراد پیشرانهی ۵ سیلندر مدل قبلی را خیلی سریع از یاد ببرند.
منبع: autoguide
ِدوچرخه سوار
۶ مهر ۱۳۹۵هر پیشرانه ای که کارایی بالاتری داشته باشه ماندگارتره مثل موتور چهار سیلندر BMWبا 240 اسب بخار موتور بنز که روی a45 هست وغیره
سینا
۶ مهر ۱۳۹۵A45 375hp هستش
مجید
۶ مهر ۱۳۹۵جالب بود من فکر میکردم فقط ولوو و آئودی از این نوع موتورها دارن.ولی به نظر من موتورهای جدید بعضی از تکنولوژی های خوب رو ندارن مثلا تکنیک دو تا شمع تو هر سیلندر و یا کارتل خشک که مشکل ارتفاع از سطح دریا و روغن کاری رو تو سطح حرفا ای و حتی مسابقات حل میکنه یکی از ماشین های مورد علاقه ام از این نظر رنو مگان تروفی V6 مدل 2008 بود که این دو تا ترفند رو به علاوه تزریق مستقیم سوخت داشت و خیلی قوی عمل میکرد.اما باید ذکر کنم کشور عزیزمون خیلی تو زمینه خودروهای تولید انبوه از تکنولوزی روز موتور عقبه و هنوز حتی مکانیک ها هم موتورهای هشت سوپاپ رو تایید میکنن!!!!!!(مثل اوایل دهه هشتاد که همه کاربراتور رو به انژکتور ترجیح میدادن!!!!!!)
uss zumwalt DDG-1000
۷ مهر ۱۳۹۵دقیقا منم
GOD BLESS AMERICA
۶ مهر ۱۳۹۵خودرویی که واقعا جاش تو مقاله خالی بود، آئودی کواترو پدیده ء دهه هشتاد در مسابقات بود .
COBRA JET
۶ مهر ۱۳۹۵چه جالب
madjid911 GT2
۶ مهر ۱۳۹۵دبلیو 123 واقعا یک شاهکار بود.
uss zumwalt DDG-1000
۷ مهر ۱۳۹۵دقیقا
ونوم
۶ مهر ۱۳۹۵درسته ولوو ماشین های خیلی با کیفیتی همیشه تولید میکنه ولی واقعا طراحی محافظه کارانه خیلی رو فروشش اثر بد داشت ولی ماشین های جدیدش خدایی طراحی توپی پیدا کردن ( با عکس مقایسه کنید )
علی
۶ مهر ۱۳۹۵دیفندر چه خود نمایی می کنه