خودروهای امروزی از تجهیزات و ویژگیهای متنوعی بهره میبرند که اکثر آنها مفید هستند اما فناوری هایی نیز وجود دارند که رانندگان را عصبانی می کنند! در این مقاله به ۵ نمونه از این ویژگیها که بهتر است حذف شوند اشاره میکنیم.
تا اواخر قرن بیستم اکثر خودروها با شیشههای غیربرقی، سیستم صوتی کاست و گیربکسهای دستی عرضه میشدند هرچند در کشور ما همچنان بخش عمده خودروها دارای گیربکس دستی هستند. در دهه ۹۰ میلادی یکی از لوکسترین ویژگیهای بکار رفته در خودروها گوشی آنالوگ داخل کابین بود که با استانداردهای امروز یک ویژگی خندهدار و کاملاً غیرضروری به نظر میرسد. در حال حاضر بسیاری از عملکردهای خودروها بهصورت خودکار انجام میپذیرد. داشبورد خودروها پذیرای نمایشگرهای دیجیتالی بزرگ و ارتباطات بیسیم شده است و برخی خودروها حتی از سیستم خودران برخوردار هستند.
همچنین بخوانید: 5 ویژگی مهمی که باید در خودروهای مدرن وجود داشته باشند
سیستمهای ایمنی پیشرفتهای زیادی داشتهاند و سنسورها و دوربینهای زیادی برای کمک به تشخیص محیط اطراف و واکنشهای سریع در شرایط اضطراری بکار میرود. برخی از این تکنولوژیها تا چند سال قبل تنها در فیلمهای علمی تخیلی تصور میشدند اما حالا به واقعیت بدل شدهاند. با اینکه بسیاری از ویژگیهای خودروها باعث افزایش آسایش و رفاه رانندگان و سرنشینان شده اما برخی ویژگیهای عصبی کننده نیز وجود دارند که بهتر است از خودروها حذف شوند. ویژگیهایی از جمله استارت استاپ خودکار، حفظ خودرو بین خطوط و… میتوانند مشکلات ناخواستهای ایجاد کنند. در ادامه شما را با ۵ ویژگی عصبی کننده خودروها آشنا خواهیم کرد.
استارت استاپ خودکار
این سیستم در روی کاغذ ایدهای فوقالعاده به نظر میرسد. خودروی شما میتواند توقفهای کوتاه همچون پشت چراغ قرمز را تشخیص داده و با خاموش کردن پیشرانه باعث کاهش آلایندگی، مصرف سوخت و استهلاک خودرو شود. در کمترین زمان ممکن نیز با فشردن پدال ترمز خودرو روشن شده و به راه خود ادامه میدهد. انجمن مهندسان خودرو میگوید این سیستم توانایی کاهش ۷ تا ۲۶ درصدی مصرف سوخت را دارد؛ اما بسیاری از رانندگان سؤال میپرسند آیا سیستم استارت استاپ برای پیشرانه ضرری دارد یا خیر. کاهش آلایندگی و مصرف سوخت و به تبع آن کاهش هزینههای راننده بسیار خوب است اما پس مشکل چیست؟ اول اینکه بسیاری از خودروسازان بهصورت پیشفرض این سیستم را فعال کردهاند و اگر علاقهای به آن نداشته باشید با هر بار روشن کردن خودرو مجبور خواهید بود آن را بهصورت دستی غیرفعال نمایید. متأسفانه امکان خاموش کردن دائمی آن نیز وجود ندارد. مشکل بعدی سیستم استارت استاپ این است که با کمی تأخیر خودرو را روشن میکند. اگرچه این موضوع در شرایط عادی مشکلساز نیست اما در شرایطی که کمی توقف کردهاید تا از یک تقاطع بدون چراغ عبور کنید، قطعاً هرگونه تأخیر و تعلل خطرناک خواهد بود. در این شرایط حتی اندکی تأخیر نیز میتواند حادثهساز باشد.
رادار بین خطوط
دستیار حفظ بین خطوط که در کشورمان با نام رادار بین خطوط شناخته میشود تکنولوژی بسیار احساسبرانگیزی است. این سیستم از دوربینهایی که خطوط جاده را تشخیص داده و بهصورت خودکار خودرو را بین آنها نگه میدارد تشکیل میشود. NHTSA میگوید حدود ۷ هزار خودرو در چند دهه گذشته به خاطر نبود این تکنولوژی تصادف کرده و چندین نفر نیز جان خود را از دست دادهاند. در بسیاری از این سناریوها شاید رادار بین خطوط میتوانست جلوی حادثه را بگیرد؛ اما پس چرا رادار بین خطوط ویژگی عصبی کننده خودروست؟ متأسفانه این سیستم همیشه عملکرد بینقصی ندارد و بنابراین راننده و سیستمهای ایمنی با چالشهایی مواجه میشوند. برای مثال و به ویژه در جادههای تک بانده شاید شما بخواهید از یک تراکتور سبقت بگیرید. مشکل این است که بسیاری از رادارهای بین خطوط این حرکت را تشخیص نمیدهند و تلاش میکنند شما را به مرکز لاین رانندگی برگردانند. زمانی که خطوط جاده محو شده یا بارندگی وجود داشته باشد هم رادار بین خطوط عملکرد درستی نخواهد داشت.
هشدارهای توجه و حواسپرتی راننده
NHTSA میگوید رانندگی با حواس پرت باعث مرگ ۳۳۰۸ نفر در تصادفات سال ۲۰۲۲ آمریکا شده است. سرنشینان، گوشی تلفن و حتی چشم برداشتن کوتاه از جاده و نگاه کردن به نمایشگر میتوانند حواس راننده را پرت کنند. در حال حاضر سیستمهای هشدار توجه راننده متنوعی وجود دارند که برخی از آنها رفتارهایی همچون فرمان دادن ناگهانی خودرو را بررسی میکنند درحالیکه برخی از دوربین داخلی برای بررسی چهره راننده سود میبرند. درصورتیکه خوابآلودگی و یا رفتار نامناسب راننده تشخیص داده شود خودرو هشدارهایی را به او ارسال خواهد کرد؛ اما سؤال این است که اگر رانندگی با حواسپرت بسیار خطرناک است پس تکنولوژی هشدار توجه راننده نیز باید خوب باشد. اینطور نیست؟ پاسخ میتواند مثبت باشد اما شاید مشکلاتی را نیز ایجاد کند. برای مثال استفاده از عینک آفتابی میتواند در کار این سیستم اختلال ایجاد کند و برخی رانندگان نیز میگویند این سیستم بسیار حساس است.
نبود دکمهها و کلیدهای فیزیکی
نظر شما درباره ترکیب بصری دکمههای بزرگ فیزیکی و سوئیچهای چرخان خودروهای چند سال قبل چیست؟ حداقل کاری که این نوع طراحی انجام میداد عدم پرت شدن حواس راننده بود. شما میتوانستید فشرده شدن دکمهها و چرخش کلیدهای گوناگون را حس کنید اما حالا شاهد استفاده از نمایشگرهای مختلف در خودروها هستیم که اگرچه نمای مدرنی به خودروها بخشیدهاند اما درعینحال باعث حواسپرتی رانندهها میشوند. با اینکه نمایشگرهای بزرگ جذابیتهای خاص خود را دارند اما همیشه حس بهتری را منتقل نمیکنند. برای مثال اگر از مالکان خودروهای برقی مدرن سؤال پرسید اکثر آنها به شما خواهند گفت که در کابین این خودروها تقریباً هیچ اثری از دکمههای فیزیکی نیست. برخی نمایشگرها مشکل داغ کردن هم دارند که در این حالت با افت عملکرد مواجه میشوند. مشکل دیگر هم به قابلیت خوانایی آنها زیر نور آفتاب و برخی زوایا مربوط میشود که مجموع این عوامل باعث شده ما به فکر حذف آنها از خودروها بیفتیم.
دستورات صوتی
سیستمهای دستورات صوتی خودروهای مدرن ایدهای عالی به نظر میرسند و میتوانند باعث سادهتر شدن کنترلهای روی داشبورد شوند. اگرچه این تکنولوژی بسیار بهتر از قبل شده اما در واقعیت بسیاری از مشکلات را نشان میدهد. اول اینکه به دلیل وجود صداهای مزاحم مجبور هستید یک دستور را چندین بار تکرار کنید. با اینکه برخی از خودروها دارای مواد جاذب صدای متنوع و شیشههای آکوستیک هستند اما بسیاری از خودروها نیز چنین ویژگیهایی ندارند و به همین خاطر گفتوگو با خودرو بسیار چالشبرانگیز خواهد بود. برخی سیستمها نیز نیازمند استفاده از جملات بسیار مشخص و خاصی خواهند بود که به یاد آوردن آنها همیشه راحت نیست. برای مثال برخی محصولات هوندا برای کاهش دمای کابین از جمله air conditioner on استفاده میکنند. این تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده اما هنوز نیازمند تکامل است. شاید تواناییهای پردازش پیشرفتهتر باعث شوند دستورات صوتی در آینده بهصورت آنی و خوب عمل کنند.
ممد ژانگولر
۱۴ اسفند ۱۴۰۳یعنی هر چی خودروهای چینی روش سرمایه گذاری کردن شد پشم.به این میگن دستی کشیدن و رقیب خراب کردن .
ولی خداوکیلی من هر ۱۰ سال یبارهم تراکتور نمیبینم که بخوام سبقت بگیرم .
Taha Ayoobi
۱۴ اسفند ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/vision/%d8%af%d9%87-%d9%88%db%8c%da%98%da%af%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%b4-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c/
اینم خوب بود
arash
۱۴ اسفند ۱۴۰۳با همه این تفاسیر پس درود بر پیکان و هیلمن اسبق خودمان که هیچکدام از این آپشنها را نداشت و مجهز به یک زنجیر چرخ باهاش تا خود قله دماوند می رفتیم و اینهمه دستک و دنبک و مسخره بازی و آفرود و آنرود هم نداشتیم و نخواهیم داشت …
فرشید
۱۴ اسفند ۱۴۰۳راحتی، قدرت، نرمی و بهتر بودن ماشین های الان رو وقتی درک میکنی که موقعیتش پیش بیاد دوباره بتونی چند دقیقه پشت فرمون پیکان بشینی
حجتاله براهنی
۱۴ اسفند ۱۴۰۳حذف دکمههای فیزیکی یکی از بدترین ترندهای این سالهاست. وجود یه سری از کنترلها بهصورت فیزیکی لازمه.
Mohamad013
۱۴ اسفند ۱۴۰۳کلا هر چیزی که تو کار راننده دخالت کنه خوب نیست
مثل همین رادار بین خطوط یا استارت استاپ
𝐀𝐥𝐢
۱۴ اسفند ۱۴۰۳مورد چهار از همه واجب تره
خوبی؟
۱۴ اسفند ۱۴۰۳به جز نبود دکمه فیزیکی به نظرم باید همشون به تکامل برسن و اون وقت صددرصد به درد میخورن
KAIZEN
۱۴ اسفند ۱۴۰۳بنظر من مورد دکمه استارت استاپ کاملا درست بود
رادار بین خطوط، هشدارهای حواس پرتی و دستورات صوتی ایده های خوبی هستند فقط نیاز به زمان بیشتری برای تکامل دارند
نبود دکمه های فیزیکی با تکنولوژی فعلی واقعا ایده مضخرفیه ولی در آینده با هوشمندتر شدن خودروها واقعا خیلی از این دکمه ها بودنشون لزومی نخواهد داشت