هفته نامه

باورهای نادرست درباره لاستیک خودروها؛ از سیستم TPMS تا لاستیک زاپاس

اغلب رانندگان باورهای نادرستی درباره لاستیک خودروها دارند. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا این باورهای نادرست را کنار بگذارید.


تاکنون مقالات زیادی درباره اهمیت لاستیک خودرو در پدال منتشر شده است. اگرچه همه رانندگان به اهمیت لاستیک‌های وسایل نقلیه واقف هستند اما برخی عادات نادرست هم وجود دارد که به تدریج از طول عمر لاستیک‌ها می‌کاهند. اکثر این عادات به خاطر باورهای نادرستی به وجود آمده‌اند که ریشه در گذشته دارند. این باورهای نادرست که می‌توانند از دوستان، اعضای خانواده و یا رسانه‌ها به ما رسیده باشند شاید در طولانی‌مدت تأثیر منفی روی لاستیک خودروی شما بگذارند. مشکل افسانه‌های موجود درباره لاستیک خودروها این است که درباره توانایی‌های آن اغراق کرده و یا اینکه به‌طورکلی نیاز به سرویس و نگهداری لاستیک را رد می‌کنند. اگرچه لاستیک خودرو از متریال بادوام و مستحکم ساخته شده و می‌تواند در شرایط دشوار محیطی دوام بیاورد اما حتماً باید به نگهداری آن اهمیت داد. به منظور حفظ بهترین شرایط لاستیک، رانندگان باید همواره توصیه‌های درست را از افراد حرفه‌ای دریافت کنند. ما در این مقاله به ۶ نمونه از رایج‌ترین باورهای نادرست درباره لاستیک خودروها اشاره کرده‌ایم.

باورهای نادرست درباره لاستیک خودروها

باد کردن لاستیک تا بیشترین حد ممکن

برای اینکه بدانید باد لاستیک خودرو هرگز نباید بیش از حد باشد نیازی نیست که دانشمند باشید. البته بسیاری از رانندگان درست برعکس این موضوع فکر می‌کنند و همواره تا جایی که امکان داشته باشد فشار باد لاستیک را افزایش می‌دهند. طبیعی است که این عادت غلط می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یکی از نشانه‌هایی که روی دیواره لاستیک درج شده حداکثر فشار باد لاستیک است. در نگاه اول شاید با خود فکر کنید این عدد خیلی مهم نیست اما نادیده گرفتن آن می‌تواند تأثیر منفی روی کشش، استهلاک و سواری خودرو بگذرد و حتی لاستیک در جاده بترکد؛ بنابراین همواره توصیه می‌شود فشار باد لاستیک در محدوده مجاز توصیه شده قرار داشته باشد.

لاستیک‌های چهارفصل در هر شرایطی کارایی دارند

لاستیک‌های چهارفصل شاید یک راه‌حل جامع برای غلبه بر هر شرایطی در جاده به نظر برسند اما نام آن‌ها کمی غلط ‌انداز است. قطعاً لاستیک‌های چهارفصل بهتر از لاستیک‌های معمولی هستند اما به اندازه‌ای که فکر می‌کنید کارایی ندارند. این لاستیک‌ها برای تحمل در برابر تغییرات عادی جاده‌ای که در هر فصل وجود دارند طراحی شده‌اند و در شرایطی همچون بارش شدید باران، بارش برف سبک و جاده‌های خشک عملکرد مطلوبی را نشان می‌دهند؛ اما بسته به محل زندگی شاید نیازمند استفاده از لاستیک‌های دیگری در فصول مختلف باشید چراکه لاستیک‌های چهارفصل در فصول بسیار سرد سال و یا هوای بسیار گرم تابستان عملکرد خوبی ندارند.

سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها همیشه قابل‌اعتماد است

اکثر خودروهای امروزی با سیستم کنترل فشار باد لاستیک عرضه می‌شوند. اگرچه وجود این سیستم بسیار مفید است اما تکیه بیش از حد به آن می‌تواند نتایج فاجعه باری در پی داشته باشد. این سیستم کم بودن فشار باد لاستیک را به اطلاع راننده می‌رساند و اگرچه اکثر رانندگان باور دارند که این سیستم کاملاً مطمئن است اما این‌طور نیست و معمولاً تنها زمانی هشدار می‌دهد که فشار باد لاستیک ۲۵ درصد کمتر از میزان توصیه شده باشد. درصورتی‌که مشغول حمل بارهای سنگین باشید یا در فواصل طولانی رانندگی کنید، گزارش دیرهنگام این سیستم می‌تواند خطرناک باشد. بهترین راه برای مقابله با این مشکل بررسی منظم فشار باد لاستیک است که بهتر است هر ماه یک‌بار صورت گیرد.

فقط تعویض یک یا دو لاستیک ضروری است

همه رانندگان با هزینه‌های زیاد تعویض لاستیک خودرو آشنا هستند و به همین خاطر برخی رانندگان به فکر تعویض یک یا دو لاستیک می‌افتند. چنین عملی در درازمدت می‌تواند عواقب زیادی در پی داشته باشد. لاستیک‌های فعلی خودروی شما استهلاک کمتری نسبت به لاستیک جدید خواهد داشت و بنابراین کشش و عملکرد کلی خودرو تغییر خواهد کرد که در برخی شرایط می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بهترین کار این است که کل لاستیک‌ها یکجا تعویض شوند تا مشکلات بعدی به وجود نیاید.

چرخاندن و تراز کردن لاستیک‌ها درست نیست

یکی دیگر از باورهای نادرست درباره لاستیک خودروها به عدم چرخاندن و تراز کردن آن‌ها مربوط می‌شود. فرایند تعویض لاستیک و بررسی فشار باد آن‌ها فرایندی زمان‌بر است و بنابراین برخی رانندگان علاقه‌ای به چرخاندن و تراز کردن منظم لاستیک‌ها نخواهند داشت. حتی برخی افراد فکر می‌کنند این کار ضروری نیست و بیشتر جنبه کلاه‌برداری و اخذ هزینه‌های اضافی را دارد اما این‌طور نیست و برای اینکه لاستیک‌ها وضعیت مطلوب خود را حفظ کنند باید این کار را انجام داد. معمولاً توصیه می‌شود چرخاندن لاستیک‌ها را هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر و بسته به نوع خودرو انجام دهید.

همه خودروها دارای لاستیک زاپاس هستند

با اینکه خودروهای چند دهه قبل دارای فضای لازم برای حمل لاستیک زاپاس بودند اما اکثر خودروسازان در سال‌های اخیر اقدام به حذف لاستیک زاپاس کرده‌اند. در واقع فقط ۱۰ درصد خودروهای تست شده توسط کانسومر ریپورتز از سال ۲۰۲۰ تاکنون با زاپاس فول سایز عرضه شده‌اند. کمتر از ۵۰ درصد خودروهای تست شده توسط این مجله با لاستیک‌های زاپاس کوچک‌تر عرضه شده‌اند و مابقی آن‌ها دارای کیت‌های رفع پنچری بوده‌اند و برخی هم از لاستیک‌های ران فلت استفاده کرده‌اند. البته که کیت‌های رفع پنچری محدودیت‌های عمده‌ای دارند و تنها از عهده رفع پنچری‌های کوچک برمی‌آیند و فقط به مدت کمی می‌توان با لاستیک ترمیم شده رانندگی کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. SMS

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (696 ديدگاه)

    آخری مخصوص ماشین های چینی جدید تو ایرانه

  2. حیدر صالح

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    چرخ و لاستیک خودرو باید از جنس مرغوب انتخاب شود .
    رینگ چرخ نباید از حالت استندارد خارج شده باشد
    رینگ جوشی و تعمیر شده یا کج و لنگ دار را باید تعویض شود تا کارایی مناسب را ببینید

    موافقم 13
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا