بنابر اعلام شهرداری تهران قرار است از بهمن ماه سال جاری یک خط عبوری از بزرگراه همت به صورت ویژه به تردد خودروهای عمومی و بیش از دو سرنشین اختصاص پیدا کند. این طرح ترافیکی، خط تردد پر سرنشین یا HOV نام دارد و هدف آن ترویج استفاده از خودروهای اشتراکی و عمومی و مقابله با پدیده تک سرنشینی خودروها است.
به گزارش پدال، بر اساس مصوبه جلسه ۱۹۱ شورای عالی ترافیک کشور، احداث کریدور پرسرعت همگانی موسوم به “HOV” در مسیر بزرگراهی شرقی-غربی مورد موافقت قرار گرفت و شهرداری تهران از ابتدای بهمن ماه سال جاری خط عبور زرد رنگی را در بزرگراه شهید همت برای این طرح اختصاص خواهد داد. این طرح مشابه طرحهای اجرا شده در دبی، نیویورک و سایر شهرهای شلوغ و پرترافیک جهان، با هدف ترویج استفاده از خودروهای اشتراکی و مقابله با پدیده خودروهای تک سرنشین در دستور کار شهرداری پایتخت قرار گرفته است.
طبق اعلام شهرداری تهران، در این خط ویژه تنها وسایل نقلیه عمومی اجازه تردد خواهند داشت. کنترل اجرای صحیح این قانون جدید توسط دوربینهای ویژه ثبت تردد صورت خواهد گرفت و در صورت عبور وسایل نقلیه غیر مجاز از این مسیر، جریمه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی در انتظار رانندگان متخلف خواهد بود. بر اساس آمار پلیس، حجم خودروهای ترددکننده در سه ساعت اوج ترافیک صبح و عصر در بزرگراه همت نشان میدهد که ۵۹ درصد خودروهای این بزرگراه تکسرنشین هستند و همین امر ترافیک کیلومتری ایجاد میکند.
بنابر اعلام پوریا علیمردانی رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران:
در فاز اول برای اجرای طرح خط ویژه حمل و نقل همگانی پر سرنشین، بزرگراه همت انتخاب شده است که به طول ۱۸ کیلومتر از غرب تهران از منطقه ۲۲ آغاز و تا شرق ادامه دارد. فاز اول پروژه از میدان صنعت تا شرق تهران به طول ۱۲ کیلومتر، ۲ ماه دیگر راه اندازی میشود. در فاز بعدی تمام بزرگراه همت زیر بار اجرای مسیر HOV خواهد رفت و بعد از آن شبکهای از مسیر HOV خط خودروی پر سرنشین در تهران، به سایر شهرهای ایران توسعه مییابد. توسعه این مسیرها در طرح جامع تهران دیده شده است.
علیمردانی با تأکید بر اینکه در مسیر همت، ایجاد بی آر تی جذب سفر نداشته و داشتن ایستگاههای متعدد بر جریان ترافیک تاثیر منفی دارد، میگوید: مسیر HOV ایستگاهی ندارد و تنها خطی است که خودروهای عمومی اعم از تاکسی، ون، مینیبوس و شاتل پر سرنشین از این خط عبور میکنند و در فازهای بعدی برای بزرگراههای مدرس، صیاد شیرازی و… ظرفیت ایجاد مسیرهای HOV وجود دارد و باید بررسی لازم صورت گیرد که خودروها از طریق دوربین کنترل شوند.
با مطرح شدن اجرای طرح HOV در بزرگراه همت و اجازه عبور به خودروهای عمومی پرسرنشین، مسئله پولی شدن استفاده از این خط مطرح شده است که هرمزی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران با رد این موضوع اعلام کرد: این خطوط ویژه در بزرگراهها تفکیک فیزیکی نخواهند داشت، بلکه از طریق علائم هشدار دهنده، به مردم اطلاع داده میشود که در ساعات پیک، تردد فقط برای خودروهای پرسرنشین مانند ونها، اتوبوسها و… امکانپذیر خواهد بود تا این خودروها بتوانند سریعتر حرکت کنند. اگر خودروهای شخصی و تکسرنشین در ساعات اعلامی وارد این مسیرها شوند، تحت نظارت تصویری جریمه خواهند شد.
طرح خط تردد پر سرنشین جواب میدهد؟
کارشناسان زیادی معتقدند این طرح سر انجامی جز شکست ندارد؛ انتخاب بزرگراه همت به عنوان نمونه آزمایشی ریسکهای بالایی به همراه دارد چرا که این بزرگراه مهم تنها مسیر عبوری بسیاری از خودروها است و تنگتر کردن این معبر نه تنها به خلوتی آن کمک نمیکند بلکه ترافیک آن را تشدید میکند.
در نگاه مجریان این طرح، به استفاده بیشتر از خودروهای سواری تاکسی و شاتلهای مسافربری تأکید شده و خط BRT همت و ایستگاههای آن به عنوان عامل تشدید ترافیک معرفی شدهاند؛ حال این سؤال پیش میآید که ظرفیت بالا و ارزان حمل مسافر در اتوبوسهای BRT چطور نادیده گرفته شده و توزیع این بار در تاکسیها به صرفه و منطقی تلقی میشود؟
مدتها است که حل معضل ترافیک تهران درمانی ندارد و روز به روز وضعیت آن وخیمتر میشود. تیمهای کارشناسی متعدد ایرانی و خارجی طی سالهای گذشته نقشههای مختلفی را برای حل این بحران اجتماعی ارائه دادهاند. HOV جدیدترین مسکنی است که برای پیکر خسته کلانشهر تهران تجویز شده است اما به نظر میرسد راهحلهای فنی ترافیکی صرفا به حل موقت و سطحی مسئله کمک میکنند و میبایست در نگاه کلان و حاکمیتی به دنبال چاره کار و حل ریشهای ماجرا بود.
فرشید
۱۲ آذر ۱۴۰۳خواهش میکنم به جمله من توجه کنید:
“هر موتوری که وارد خیابون بشه، یک ماشین خارج شده”
بهترین راه حل کم کردن ترافیک تهران و کاهش مصرف سوخت، ایجاد یک راه مخصوص برای موتور سوارهاست. موتور هم دنیای خیلی جذابیه، به خصوص با وجود نسل جدید و متوع اسکوترها با دنده اتوماتیک جذاب تر هم شده. هم اینکه مثل ماشین ترافیک ایجاد نمیکنه و هم به جای پارک نیاز نداره و خیلی کمتر آلایندست. سواریش هم لذت بخشه. یک بازی برد – برد برای دولت، شهرداری و مردم. آب و هوای کشور ما به طور کلی در دسته معتدل قرار داره و نه خیلی سرد مثل کشورهای اروپایی، نه خیلی گرم مثل کشورهای حوزه خلیج فارس و نه خیلی مرطوب و شرجی مثل کشورهای خط استوا نظیر مالزی هست. تشویق و کمک به استفاده از موتور یک راه حل فوری، کارا و جدی برای حل مشکلات فعلی شهرهای شلوغه. اینم بگم اسکوترها مثل طرح کلیک چندان موتورهای پر شتاب و سریعی نیستند و به طور کلی برای راکب و دیگران تا حد زیادی ایمن هستند. ان که ما قابلیت استفاده از موتور رو توی چهار فصل در کشورمون داریم استعداد جغرافیایه جالبیه که حیفه دیده و سرمایه گزاری نشه. به شخصه از اسکوتر طرح کلیکی که پارسال خریدم بسیار راضی ام. هزینه مالکیت و نگهداریش خیلی کمه. و برای جاهای پر ترافیک بسیار کار راه اندازه
۱۲ آذر ۱۴۰۳آره داداش
طرح کلیک واقعا موتور قشنگی هست خوشم اومد فقط ما تو ایران زندگی میکنیم من میترسم زیر گرفته بشم وگرنه موتور میخریدم
Amirsh
۱۲ آذر ۱۴۰۳من به شخصه خیلی با موتور سوار های عزیز مشکل دارم موقع رانندگی ، نمیگم همشون ولی اکثرا تو مرکز تهران و اون طرفا ، نه حق تقدم ، نه یه طرفه دو طرفه ، نه رعایت فاصله ، و نه حفظ حریم عابر پیاده و خط کشی ، هیچی رو رعایت نمیکنن ! و بسیار دیدید که میان توی پیاده رو برای دور زدن ترافیک ! فکر میکنن نامرئی ان ولی نیستن ، به نظر من بدون ایجاد فرهنگ رانندگی با موتور ، زیاد شدن موتور سوار ها باعث بی نطمی و هرج و مرج بیشتر ، آلودگی صوتی بیشتر و حوادث بیشتر خواهد بود ، این هوندا سی جی ها هم که اندازه تریلی صدا تولید میکنن ، و من خیلی دیدم که موتور سوار به اندازه یه ماشین جا اشغال میکنه ! وسط لاین رو میگیرن و تا بوق نزنی نمیرن کنار تر ،
یه سر برید چهارراه مولوی ، سرسام میگیرید از بی نظمی موتور سوارا
و همه ی اینا جدا از بی احتیاطی وحشتناک بعضی موتورسوارا و سرنشیناشونه ، و اینکه جاده های شهری تهران هم چندان ایمن نیست برای موتور سوارا
من به شدت مخالف زیاد شدن و دم دستی تر شدن موتور ها تو تهران هستم !
به نظر من بهبود حمل و نقل عمومی خیلی بهتره
هراکلیوس
۱۲ آذر ۱۴۰۳خط ویژه چیست خط ویژه مسیری هست برای عبور سریع ماشین های امدادی نظیر امبولانس اتش نشانی و….و اتوبوس های که تعداد زیادی مسافر را به محل کار یا مقصد با حداقل زمان برساند خط ویژه در ایران چیست محل عبور نمایندگان وزرا تمام نیروهای انتظامی نظامی اعم از سرباز تا ریس تمام خودرو های شیشه دودی چراغ گردون دار تمام خودزوهای دیپلمات و تشریفات تمام امبولانس های حمل سلبریتی ها و معروف ها تمام موتور سوارهای قانون شکن ودر اخر اتوبوس های زوار درفته شهرداری
نانو
۱۲ آذر ۱۴۰۳یه طرحی که یه 200میلیارد براش بودجه خرج میکن (خوش به حال پیمانکار برنده مناقصه این طرح که صددرصد خودی) بعدشم یه هزار میلیاردی جریمه میکنن مردمو اخرشم میگن طرح موفق نبود بابای میریم برای طرح بعدی
نیو کار
۱۲ آذر ۱۴۰۳قیمت مانکن پلاستیکی های لباس فروشی ها مگه چنده سه تا بخرید لباس تنش کنید بزارید رو صندلی بعدش برید خط ویژه
احمد
۱۲ آذر ۱۴۰۳مسیر HOV ایستگاهی ندارد و تنها خطی است که خودروهای عمومی اعم از تاکسی، ون، مینیبوس و شاتل پر سرنشین از این خط عبور میکنند
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳“خودروهای عمومی” عزیز.
نیو کار
۱۲ آذر ۱۴۰۳بهترین کار انتقال پایتخت به اراک یا سمنان یا زابل یا طبس بخاطر اینکه به این شهر ها مهاجر نمی اید و همه بموقع به کاراشون میرسن تهران واقعا شده مهاجران هفته ای 1000نفر کوچ میکنن میان فکر میکنن چه خبره حالا نیاید جا نیست پول نیست
محمد
۱۲ آذر ۱۴۰۳با مدیرت افسانه ای دولت و شهرداری ها در این ۴۶ سال ، عملا شهر های ایران هیچکدومشون اصول و قواعد شهرسازی در اون ها رعایت نشده و اگه تصویر هوایی هر کدوم ( چه تهران چه اهواز چه زاهدان چه سنندج یا تبریز و مشهد و……) را نگاه کنید یک نمای بسیار زشت و شلخته میبینید که هیچ الگوی منظمی توش رعایت نشده و نه فضای سبز و نه زیر ساخت مناسبی نداره ، مشکل ترافیک و عدم جای پارک غیر قابل حل شهرهای بزرگ حتی به شهر های متوسط و کوچیک هم سرایت کرده و این در صورتی هست تعداد وسایل نقلیه نسبت به جمعیت در ایران رتبه ۶۳ جهان هست حالا آقایون برای کم کردن کسری بودجه یه طرحی رو اجرا میکنند که جز مردم آزاری سود دیگه ای نداره شما مگه خط مترو و اتوبوسی دارید که همه نقاط تهران رو پوشش بده و هر بیست دقیقه سر وقت بیاد که یک خط همت رو هم مسدود میکنید؟ اون کسی که چند ساعت مجبوره توی ترافیک وحشتناک اتوبان همت کلاچ و ترمز بگیره تا به مقصد برسه اگه حمل و نقل عمومی خوبی وجود داشت روزانه خودش رو با رانندگی توی این بزرگراه شلوغ شکنجه نمیداد
بیژن
۱۲ آذر ۱۴۰۳چندسال قبل کره بودم و این طرح اونجا اجرا میشد ولی فرقش این بود که ماشین های با حداقل چهار مسافر مجاز به عبور از اون لاین بودن.
فقط انگلستان
۱۲ آذر ۱۴۰۳خیلی دوست دارم یه روز بیاد که ترافیک تو تهران تموم بشه یا حداقل ۹۰ درصد از چیزی که الان هست کمتر بشه.
دیجی
۱۲ آذر ۱۴۰۳تهران شده نیویورک ایران
شلوغ ترافیک دعوا اکثرمردم عبوس ناراحت خشمگین هر خانواده سه تا ماشین تو رانندگی همه زرنگ همه استاد تو تصادف همه کارشناس اونایی که دستشون به دهنشون میرسه اسراف میکنن اوناکه ندارن حسرت اسراف کارا میخورن هرروز هجوم مهاجر برای کسب کار یا رسیدن به زندگی مثلا تجملاتی تهرانی ها بی کلاسی دونستن استفاده از حمل نقل عمومی و………………….. و تهران زیبا سال های 1350تا1357بود به ما نرسید حیف
علی روزبهانی
۱۲ آذر ۱۴۰۳بنظرم اگه دوطبقه بشه خیلی بهره …راهیم نداره یا که منوریل بزنن
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳بنظرم اگه دوطبقه بشه خیلی بهتره …راهیم نداره یا که منوریل بزنن