بنابر اعلام شهرداری تهران قرار است از بهمن ماه سال جاری یک خط عبوری از بزرگراه همت به صورت ویژه به تردد خودروهای عمومی و بیش از دو سرنشین اختصاص پیدا کند. این طرح ترافیکی، خط تردد پر سرنشین یا HOV نام دارد و هدف آن ترویج استفاده از خودروهای اشتراکی و عمومی و مقابله با پدیده تک سرنشینی خودروها است.
به گزارش پدال، بر اساس مصوبه جلسه ۱۹۱ شورای عالی ترافیک کشور، احداث کریدور پرسرعت همگانی موسوم به “HOV” در مسیر بزرگراهی شرقی-غربی مورد موافقت قرار گرفت و شهرداری تهران از ابتدای بهمن ماه سال جاری خط عبور زرد رنگی را در بزرگراه شهید همت برای این طرح اختصاص خواهد داد. این طرح مشابه طرحهای اجرا شده در دبی، نیویورک و سایر شهرهای شلوغ و پرترافیک جهان، با هدف ترویج استفاده از خودروهای اشتراکی و مقابله با پدیده خودروهای تک سرنشین در دستور کار شهرداری پایتخت قرار گرفته است.
طبق اعلام شهرداری تهران، در این خط ویژه تنها وسایل نقلیه عمومی اجازه تردد خواهند داشت. کنترل اجرای صحیح این قانون جدید توسط دوربینهای ویژه ثبت تردد صورت خواهد گرفت و در صورت عبور وسایل نقلیه غیر مجاز از این مسیر، جریمه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی در انتظار رانندگان متخلف خواهد بود. بر اساس آمار پلیس، حجم خودروهای ترددکننده در سه ساعت اوج ترافیک صبح و عصر در بزرگراه همت نشان میدهد که ۵۹ درصد خودروهای این بزرگراه تکسرنشین هستند و همین امر ترافیک کیلومتری ایجاد میکند.
بنابر اعلام پوریا علیمردانی رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران:
در فاز اول برای اجرای طرح خط ویژه حمل و نقل همگانی پر سرنشین، بزرگراه همت انتخاب شده است که به طول ۱۸ کیلومتر از غرب تهران از منطقه ۲۲ آغاز و تا شرق ادامه دارد. فاز اول پروژه از میدان صنعت تا شرق تهران به طول ۱۲ کیلومتر، ۲ ماه دیگر راه اندازی میشود. در فاز بعدی تمام بزرگراه همت زیر بار اجرای مسیر HOV خواهد رفت و بعد از آن شبکهای از مسیر HOV خط خودروی پر سرنشین در تهران، به سایر شهرهای ایران توسعه مییابد. توسعه این مسیرها در طرح جامع تهران دیده شده است.
علیمردانی با تأکید بر اینکه در مسیر همت، ایجاد بی آر تی جذب سفر نداشته و داشتن ایستگاههای متعدد بر جریان ترافیک تاثیر منفی دارد، میگوید: مسیر HOV ایستگاهی ندارد و تنها خطی است که خودروهای عمومی اعم از تاکسی، ون، مینیبوس و شاتل پر سرنشین از این خط عبور میکنند و در فازهای بعدی برای بزرگراههای مدرس، صیاد شیرازی و… ظرفیت ایجاد مسیرهای HOV وجود دارد و باید بررسی لازم صورت گیرد که خودروها از طریق دوربین کنترل شوند.
با مطرح شدن اجرای طرح HOV در بزرگراه همت و اجازه عبور به خودروهای عمومی پرسرنشین، مسئله پولی شدن استفاده از این خط مطرح شده است که هرمزی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران با رد این موضوع اعلام کرد: این خطوط ویژه در بزرگراهها تفکیک فیزیکی نخواهند داشت، بلکه از طریق علائم هشدار دهنده، به مردم اطلاع داده میشود که در ساعات پیک، تردد فقط برای خودروهای پرسرنشین مانند ونها، اتوبوسها و… امکانپذیر خواهد بود تا این خودروها بتوانند سریعتر حرکت کنند. اگر خودروهای شخصی و تکسرنشین در ساعات اعلامی وارد این مسیرها شوند، تحت نظارت تصویری جریمه خواهند شد.
طرح خط تردد پر سرنشین جواب میدهد؟
کارشناسان زیادی معتقدند این طرح سر انجامی جز شکست ندارد؛ انتخاب بزرگراه همت به عنوان نمونه آزمایشی ریسکهای بالایی به همراه دارد چرا که این بزرگراه مهم تنها مسیر عبوری بسیاری از خودروها است و تنگتر کردن این معبر نه تنها به خلوتی آن کمک نمیکند بلکه ترافیک آن را تشدید میکند.
در نگاه مجریان این طرح، به استفاده بیشتر از خودروهای سواری تاکسی و شاتلهای مسافربری تأکید شده و خط BRT همت و ایستگاههای آن به عنوان عامل تشدید ترافیک معرفی شدهاند؛ حال این سؤال پیش میآید که ظرفیت بالا و ارزان حمل مسافر در اتوبوسهای BRT چطور نادیده گرفته شده و توزیع این بار در تاکسیها به صرفه و منطقی تلقی میشود؟
مدتها است که حل معضل ترافیک تهران درمانی ندارد و روز به روز وضعیت آن وخیمتر میشود. تیمهای کارشناسی متعدد ایرانی و خارجی طی سالهای گذشته نقشههای مختلفی را برای حل این بحران اجتماعی ارائه دادهاند. HOV جدیدترین مسکنی است که برای پیکر خسته کلانشهر تهران تجویز شده است اما به نظر میرسد راهحلهای فنی ترافیکی صرفا به حل موقت و سطحی مسئله کمک میکنند و میبایست در نگاه کلان و حاکمیتی به دنبال چاره کار و حل ریشهای ماجرا بود.
فرشید
۱۲ آذر ۱۴۰۳خواهش میکنم به جمله من توجه کنید:
“هر موتوری که وارد خیابون بشه، یک ماشین خارج شده”
بهترین راه حل کم کردن ترافیک تهران و کاهش مصرف سوخت، ایجاد یک راه مخصوص برای موتور سوارهاست. موتور هم دنیای خیلی جذابیه، به خصوص با وجود نسل جدید و متوع اسکوترها با دنده اتوماتیک جذاب تر هم شده. هم اینکه مثل ماشین ترافیک ایجاد نمیکنه و هم به جای پارک نیاز نداره و خیلی کمتر آلایندست. سواریش هم لذت بخشه. یک بازی برد – برد برای دولت، شهرداری و مردم. آب و هوای کشور ما به طور کلی در دسته معتدل قرار داره و نه خیلی سرد مثل کشورهای اروپایی، نه خیلی گرم مثل کشورهای حوزه خلیج فارس و نه خیلی مرطوب و شرجی مثل کشورهای خط استوا نظیر مالزی هست. تشویق و کمک به استفاده از موتور یک راه حل فوری، کارا و جدی برای حل مشکلات فعلی شهرهای شلوغه. اینم بگم اسکوترها مثل طرح کلیک چندان موتورهای پر شتاب و سریعی نیستند و به طور کلی برای راکب و دیگران تا حد زیادی ایمن هستند. ان که ما قابلیت استفاده از موتور رو توی چهار فصل در کشورمون داریم استعداد جغرافیایه جالبیه که حیفه دیده و سرمایه گزاری نشه. به شخصه از اسکوتر طرح کلیکی که پارسال خریدم بسیار راضی ام. هزینه مالکیت و نگهداریش خیلی کمه. و برای جاهای پر ترافیک بسیار کار راه اندازه
۱۲ آذر ۱۴۰۳آره داداش
طرح کلیک واقعا موتور قشنگی هست خوشم اومد فقط ما تو ایران زندگی میکنیم من میترسم زیر گرفته بشم وگرنه موتور میخریدم
Amirsh
۱۲ آذر ۱۴۰۳من به شخصه خیلی با موتور سوار های عزیز مشکل دارم موقع رانندگی ، نمیگم همشون ولی اکثرا تو مرکز تهران و اون طرفا ، نه حق تقدم ، نه یه طرفه دو طرفه ، نه رعایت فاصله ، و نه حفظ حریم عابر پیاده و خط کشی ، هیچی رو رعایت نمیکنن ! و بسیار دیدید که میان توی پیاده رو برای دور زدن ترافیک ! فکر میکنن نامرئی ان ولی نیستن ، به نظر من بدون ایجاد فرهنگ رانندگی با موتور ، زیاد شدن موتور سوار ها باعث بی نطمی و هرج و مرج بیشتر ، آلودگی صوتی بیشتر و حوادث بیشتر خواهد بود ، این هوندا سی جی ها هم که اندازه تریلی صدا تولید میکنن ، و من خیلی دیدم که موتور سوار به اندازه یه ماشین جا اشغال میکنه ! وسط لاین رو میگیرن و تا بوق نزنی نمیرن کنار تر ،
یه سر برید چهارراه مولوی ، سرسام میگیرید از بی نظمی موتور سوارا
و همه ی اینا جدا از بی احتیاطی وحشتناک بعضی موتورسوارا و سرنشیناشونه ، و اینکه جاده های شهری تهران هم چندان ایمن نیست برای موتور سوارا
من به شدت مخالف زیاد شدن و دم دستی تر شدن موتور ها تو تهران هستم !
به نظر من بهبود حمل و نقل عمومی خیلی بهتره
ممد ژانگولر
۱۲ آذر ۱۴۰۳تنها راه خلاص شدن از آلودگی هوا و ترافیک
نو کردن ناوگان حمل و نقل با خودروهای روز برقیه .طرف ببینه ماشینش با ارزشه بیشتر دقت میکنه تصادف هم نکنه و جنتل من وار یا (مشتی خودمون)رانندگی میکنه .این خط مت ها هم بیشتر جنبه vip وار داره
هراکلیوس
۱۲ آذر ۱۴۰۳خط ویژه چیست خط ویژه مسیری هست برای عبور سریع ماشین های امدادی نظیر امبولانس اتش نشانی و….و اتوبوس های که تعداد زیادی مسافر را به محل کار یا مقصد با حداقل زمان برساند خط ویژه در ایران چیست محل عبور نمایندگان وزرا تمام نیروهای انتظامی نظامی اعم از سرباز تا ریس تمام خودرو های شیشه دودی چراغ گردون دار تمام خودزوهای دیپلمات و تشریفات تمام امبولانس های حمل سلبریتی ها و معروف ها تمام موتور سوارهای قانون شکن ودر اخر اتوبوس های زوار درفته شهرداری
نانو
۱۲ آذر ۱۴۰۳یه طرحی که یه 200میلیارد براش بودجه خرج میکن (خوش به حال پیمانکار برنده مناقصه این طرح که صددرصد خودی) بعدشم یه هزار میلیاردی جریمه میکنن مردمو اخرشم میگن طرح موفق نبود بابای میریم برای طرح بعدی
نیو کار
۱۲ آذر ۱۴۰۳قیمت مانکن پلاستیکی های لباس فروشی ها مگه چنده سه تا بخرید لباس تنش کنید بزارید رو صندلی بعدش برید خط ویژه
احمد
۱۲ آذر ۱۴۰۳مسیر HOV ایستگاهی ندارد و تنها خطی است که خودروهای عمومی اعم از تاکسی، ون، مینیبوس و شاتل پر سرنشین از این خط عبور میکنند
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳“خودروهای عمومی” عزیز.
نیو کار
۱۲ آذر ۱۴۰۳بهترین کار انتقال پایتخت به اراک یا سمنان یا زابل یا طبس بخاطر اینکه به این شهر ها مهاجر نمی اید و همه بموقع به کاراشون میرسن تهران واقعا شده مهاجران هفته ای 1000نفر کوچ میکنن میان فکر میکنن چه خبره حالا نیاید جا نیست پول نیست
آلفا
۱۲ آذر ۱۴۰۳داداش برن وسط کویر هم پایتخت بزنن باز تهران مشکلات خودش رو داره. کل تشکیلات دولتی رو هم خارج کنن از تهران (که بعضیهارو نمیشه اصن) فوق فوق فوق فوقش میخواد ۱۰ هزار نفر رو جابهجا کنه، ولی تمام شرکتها و کمپانیها و اینا خواهند موند که هیچ، همون وزارتخونه و سازمانهای دولتی که خارج شدن هم هنوز مجبورن تقریبا ۹۰٪ ظرفیت سابقوشن رو قرار بدن تهران برای خدمات. منظور اینکه شما آمریکا یا همین ترکیه رو ببین خودت نتیجه بگیر.
محمد
۱۲ آذر ۱۴۰۳با مدیرت افسانه ای دولت و شهرداری ها در این ۴۶ سال ، عملا شهر های ایران هیچکدومشون اصول و قواعد شهرسازی در اون ها رعایت نشده و اگه تصویر هوایی هر کدوم ( چه تهران چه اهواز چه زاهدان چه سنندج یا تبریز و مشهد و……) را نگاه کنید یک نمای بسیار زشت و شلخته میبینید که هیچ الگوی منظمی توش رعایت نشده و نه فضای سبز و نه زیر ساخت مناسبی نداره ، مشکل ترافیک و عدم جای پارک غیر قابل حل شهرهای بزرگ حتی به شهر های متوسط و کوچیک هم سرایت کرده و این در صورتی هست تعداد وسایل نقلیه نسبت به جمعیت در ایران رتبه ۶۳ جهان هست حالا آقایون برای کم کردن کسری بودجه یه طرحی رو اجرا میکنند که جز مردم آزاری سود دیگه ای نداره شما مگه خط مترو و اتوبوسی دارید که همه نقاط تهران رو پوشش بده و هر بیست دقیقه سر وقت بیاد که یک خط همت رو هم مسدود میکنید؟ اون کسی که چند ساعت مجبوره توی ترافیک وحشتناک همت کلاچ و ترمز بگیره تا به مقصد برسه اگه حمل و نقل عمومی خوبی وجود داشت روزانه خودش رو با رانندگی توی این بزرگراه شلوغ شکنجه نمیداد
محمد
۱۲ آذر ۱۴۰۳با مدیرت افسانه ای دولت و شهرداری ها در این ۴۶ سال ، عملا شهر های ایران هیچکدومشون اصول و قواعد شهرسازی در اون ها رعایت نشده و اگه تصویر هوایی هر کدوم ( چه تهران چه اهواز چه زاهدان چه سنندج یا تبریز و مشهد و……) را نگاه کنید یک نمای بسیار زشت و شلخته میبینید که هیچ الگوی منظمی توش رعایت نشده و نه فضای سبز و نه زیر ساخت مناسبی نداره ، مشکل ترافیک و عدم جای پارک غیر قابل حل شهرهای بزرگ حتی به شهر های متوسط و کوچیک هم سرایت کرده و این در صورتی هست تعداد وسایل نقلیه نسبت به جمعیت در ایران رتبه ۶۳ جهان هست حالا آقایون برای کم کردن کسری بودجه یه طرحی رو اجرا میکنند که جز مردم آزاری سود دیگه ای نداره شما مگه خط مترو و اتوبوسی دارید که همه نقاط تهران رو پوشش بده و هر بیست دقیقه سر وقت بیاد که یک خط همت رو هم مسدود میکنید؟ اون کسی که چند ساعت مجبوره توی ترافیک وحشتناک اتوبان همت کلاچ و ترمز بگیره تا به مقصد برسه اگه حمل و نقل عمومی خوبی وجود داشت روزانه خودش رو با رانندگی توی این بزرگراه شلوغ شکنجه نمیداد
حسین
۱۲ آذر ۱۴۰۳عکس هوایی همدان را ببینید.
یکی دیگر از شهر ها هم بود که بعد زلزله ، مثل یکی از شهر های آمریکا بازسازی شد .
متاسفانه شهرسازی راحت نیست.
بیژن
۱۲ آذر ۱۴۰۳چندسال قبل کره بودم و این طرح اونجا اجرا میشد ولی فرقش این بود که ماشین های با حداقل چهار مسافر مجاز به عبور از اون لاین بودن.
فقط انگلستان
۱۲ آذر ۱۴۰۳خیلی دوست دارم یه روز بیاد که ترافیک تو تهران تموم بشه یا حداقل ۹۰ درصد از چیزی که الان هست کمتر بشه.
دیجی
۱۲ آذر ۱۴۰۳تهران شده نیویورک ایران
شلوغ ترافیک دعوا اکثرمردم عبوس ناراحت خشمگین هر خانواده سه تا ماشین تو رانندگی همه زرنگ همه استاد تو تصادف همه کارشناس اونایی که دستشون به دهنشون میرسه اسراف میکنن اوناکه ندارن حسرت اسراف کارا میخورن هرروز هجوم مهاجر برای کسب کار یا رسیدن به زندگی مثلا تجملاتی تهرانی ها بی کلاسی دونستن استفاده از حمل نقل عمومی و………………….. و تهران زیبا سال های 1350تا1357بود به ما نرسید حیف
۱۲ آذر ۱۴۰۳بعد ۵۷ هم زیبا بود ولی نه مثل قبل تا دهه ۹۰ هم زیبایی هایی هم داشت مثلاً آدم میومد بیرون مردم شاد رو میدید راننده پیکان وانت میگفت دمپایی کهنه بچه ها تو کوچه خیابونا بازی میکردن و قیمت همه چیز ارزون بود یه زمانی
زنا چادر گل دار میپوشیدن میومدن بازار محل خرید میکردن هر قسمتی از شهر عالی بود یعنی عشق میکردم اگه توی سالهای دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میومدم تهران یا ایرانگردی
واقعا این سالها کل جهان حال میداد میرفتی اونجا
واقعا خیلی خوب بود من چیز زیادی یادم نموند از دهه ۸۰ من حالم بده وقتی میبینم مردم به اون شادی الان خیلیاشون زیر خاکن مردمی که حلال و حروم سرشون میشد نه مردم الان که تا هزار تومنی بندازی زمین میرن برمیدارن مردمی که نمیدونن ناموس چیه مردمای نامرد خیلیاشون همینن
ولی واقعا مردم خوبی بودن مردم دهه هشتاد
مردم الان همیشه التماستو میکنن یه کاری براشون انجام بدی ولی کارت که گیرشون هست ناز ناز میکنن
مردمی که گدان ولی تا یکم ماشینشون از مال تو بهتر باشه میان پوز میدن مردم ایران نفرین شدن یک زمانی ارزونی بود همه جا یک زمانی واقعا خوب بود من بعد از ۹۷ دیگه روز خوش تو زندگیم کم دیدم واقعا ناراحتم از اینکه با بعضیا داریم زندگی میکنیم از رو اجبار
من روزی اگر بتونم از ایران میرم و عزیزان خودم رو با خودم میبرم
ایران هیچوقت به قبل برنمیگرده
مردم همه نژاد پرست شدن
همه به همدیگه توهین میکنن به عزیزترین آدمای زندگی همدیگه توهین میکنن ولی رگ و ریشه ایرانی هم ندارن اینا
اینا خیلی آدمای پستی هستن
یکی نیست دوتا نیست
یک میلیون هست
دو میلیون هست یا حتی ۵ میلیون
و این آمار مال تهرانه فقط
مردم خودشون آدمای بدی هستن
من هم دارن مثل خودشون میکنن
امیدوارم برسد روز خوش
دیجی
۱۲ آذر ۱۴۰۳قبول دارم
Inferno
۱۲ آذر ۱۴۰۳بنظرم چندین کار باید انجام بشه که اکثرشم استراتژیکه و برای یک مدیر ایرانی یکی دو دهه زمان میبره . ترکیبی از فرهنگ – مدیریت – اقتصاد – زیرساخت ها مورد نیازه و همه باید کمک کنن چه مردم چه مدیران
برای مثال برنامه جامعی که پراکندگی مراکز اداری و کاری رو پایش کنه و نذاره تراکم از حد خاصی بیشتر بشه یعنی مراکز کار در کل شهر و مناطق گسترده بشن و فقط بعضی کارخانجات و مراکز خاص بصورت متمرکز بمونن
مورد بعدی تقویت حمل و نقل عمومی و ارزانه بخصوص مترو و brt به علت داشتن زیرساخت اولیه . یعنی واگنهای متعدد و جدید + چند هزار دستگاه اتوبوس جدید فراهم بشه که با برنامه و نظارت مشخص تردد کنن . حمل و نقل عمومی گسترده و تقویت شده به ویژه در مناطق پر ترافیک خیلی خوب جواب میده .همچنین بعد از تقویت حمل و نقل عمومی در بازه چندین ساله ، کم کم مالیات و هزینه و محدودیت بیشتر بر خودروی تک سرنشین و شخصی اعمال کنن مگر با داشتن دلایل خاص
بعدی ، امکان دورکاری گستردست که اگه کار مد نظر امکان دورکاری داره ، نیازی به سفرطولانی و حضور در محل نباشه و شرکت ها تشویق به دورکاری بشن . همچنین مدارس و دانشگاه ها میتونن استفاده خوبی ببرن و جمعیت خوبی از دانش اموز و دانشجو و خانواده ها ، هر روز روانه جاده و خیابون نمیشه . همچنین بررسی اصلاح تقویم آموزشی کشور هم میتونه گزینه خوبی باشه مثلا تابستون اموزش ها بصورت مجازی شروع بشه و زمستان مرخصی باشه ( داوطلبانه )
بعدی ، اصلاحات جادهای و زیرساختیه . بعضی معابر و میدان ها ، خودشون عامل ترافیکن و باید اصلاحاتی صورت بگیره تا بتونن به شیوه کارامد کار حمل و نقل رو انجام بدن . بعضی مراکز تجاری ، فروشنده های شخصی و بازاری ها ، قسمتی از معابر رو گرفتند یا جمعیت مردم در بازارچه ها و مراکز اطراف خودش باعث شلوغی شده . اینا باید مدیریت بشه
بعدی تشویق به مهاجرت معکوسه . برای بعضی مشاغل و کارها یا حتی مردم ، اگر از تهران و کلان شهرای دچار مشکل خارج بشن و برن شهرای کوچیک ، مالیات کمتر ، همچنین تسهیلات و امتیازات ویژه ای درنظر بگیرن یا همچنین حقوق بیشتر . حتی اگر بصورت مقطعی باشه یعنی حتی فقط یکی دو ماه خارج از تهران باشن . بصورت داوطلبی و با امتیاز
بعدی خودروها و وسایل نقلیه پاک . به لطف یا توفیق اجباری ارتباط با چین و پیشرفت های جالب در تکنولوژی و فناوری ، اول از همه موتورسیکلت برقی و بعدش تاکسی ها و BRT برقی با شارژ رایگان تشویقی در نظر گرفته بشه . اول از همه موتورسیکلت و حمل و نقل عمومی اولویت باشه . خودرو برقی بره برای چند سال یا حتی دهه بعد که زیرساخت فراهم بشه و قیمتشم ارزون تر
البته همه اینا ابعاد گسترده داره و ممکنه موجب رانت ، اعتراض ، هماهنگی نهاد های مختلف ، بودجه کلان ، صبر ، مدیریت ، سیاست و … باشه ولی همه باید همت کنن وگرنه بزودی شاهد یک بمبئی یا دهلی یا کابل و کراچی و امثالهم در تهران خواهیم بود
علی روزبهانی
۱۲ آذر ۱۴۰۳بنظرم اگه دوطبقه بشه خیلی بهره …راهیم نداره یا که منوریل بزنن
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳بنظرم اگه دوطبقه بشه خیلی بهتره …راهیم نداره یا که منوریل بزنن
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۲ آذر ۱۴۰۳اگر هر اتوبان بشه ۵ طبقه بازم فایده ندارد.اصلا تهران مشکل جاده نداره.تهران مشکل جمعیت داره.متاسفانه نبود ثروت شغل امکانات در دیگر شهرها باعث مهاجرت به تهران و کرج شده.میدونید چقدر ماشین خواب داریم از شهرستانها میان مسافر کشی تو تهران و تو ماشین میخوابن صبح هم جا پارکشون رو میفروشن.تهران نهایت تحمل ۷ الی ۸ ملیون جمعیت داره در اصل ۵ ملیون هم زیاده.
انتقاد به پدال
۱۲ آذر ۱۴۰۳سلام خسته نباشید
چرا وقتی کامنت میفرستیم ، مشخص نمیشه که ارسال شده یا نه . قبلا صفحه ای نمایش میداد که کامنت رفته برای تایید .اما بعضی وقتا کلا کامنت حذف میشه یا معلوم نیست ارسال شده یا نه
کاوه
۱۳ آذر ۱۴۰۳تا وقتی که بنزین مجانیه همین آشه و همین کاسه . بیشتر از ۶۰٪ ماشین هایی که دارند تو خیابان ها و بزرگراه ها تردد میکنند افرادی هستند که دارند فقط دور دور میکنند چون بنزین مجانیه و سوزاندنش براشون مهم نیست . الان تو لندن پاریس بروکسل و … ببینید هیچکدام در داخل شهر بزرگراه ندارند. کمربندی از خارج به داخل شهر دارند ولی تاکید می کنم” داخل شهر “بزرگراه ندارند .مشکل ترافیک هم به اندازه یک دهم تهران ندارند . صدتا بزرگراه و زیر گذر و رو گذر و تونل هم که بسازند و دویست تا طرح ترافیک هم بدن تا زمانی که بنزین مجانیه ، هیچ اتفاقی نمی افته . باید قیمت بنزین گران و خودرو ارزان بشه تا مردم با خودرو خوب ، کم تردد کنند نه مثل الان که با خودرو بد ، زیاد تردد میکنند .
شهاب
۱۴ آذر ۱۴۰۳داشتم متن خبر رو میخوندم دیدم نوشته برای اولین بار در ایران لازم بود جهت آگاهی دوستان بگم برای دومین بار در تهران و بزرگراه همت راه اندازی شده.
یکسال پیش در اتوبان کسایی تبریز مسیر ۸ کیلومتری در هر دو لاین رفت و برگشت اجرا و بهره برداری شده