درحال سالهای اخیر شاهد شکست سدانها و استیشنواگنها دربرابر کلاس محبوب کراساوورها بودهایم. چیرگی کراساوور به اینجا ختم نمیشود و یکی از محبوبترین کلاسهای خودرویی گذشته، کوپههای اقتصادی، نیز زیر سایه آن قرار گرفته است. در قیمتهای بالای ۸۰ هزار دلار بهراحتی میتوان یک کوپه با کیفیت و سواری مناسب پیدا کرد اما در قیمتهای پایین چنین خبری نیست. به این حال، ۳۰ سال گذشته داستان چیزی دیگری بوده است.
آکورا
زمانی که هوندا برای نخستینبار در ۱۹۸۶ آکورا را در آمریکا بنا نهاد، کوپه مشهور اینتگرا (که چندی پیش نسل جدید آن رونمایی شد) را تولید میکرد. مدل RSX این خودرو برای ۲۰ سال حافظ نام و یاد آکورا بود تا سرانجام در سال ۲۰۰۶، تولید آن متوقف شد. درست است که بازگشت این نام خاطرهانگیز اتفاق خوبی به شمار میآید اما این نسل از اینتگرا، فقط یک سدان ۵ در با بدنهای لیفتبک است.
آئودی
آئودی در سال ۱۹۹۱ تولید مدل کوپه خود را متوقف کرد. با وجود اینکه این برند همچنان مدلهای مشهور TT و A5 کوپه را تولید میکند اما تداوم این تولید برای آینده، کمی دور از انتظار است. برخی شایعات میگویند که احتمالا خودروی دیگری جایگزین مدل کمفروش TT نشود و آئودی کوپه خود را به شکل یک «کراساوور» تولید کند!
بامو
غول باواریا در سال ۱۹۹۲ دو مدل کوپه را به جهان معرفی کرد: سری ۳ و سری ۸. هرچند هردوی این نامها امروزه در خط تولید بامو به زندگی خود اداه میدهند اما نمیتوان هیچ یک از آنها را خودرویی مقرونبهصرفه دانست. با این همه، بر همگان روشن است که این اسپورتساز آلمانی با ارائه مدلهای سری ۲ و سری ۴، نسبت به ۳۰ سال گذشته خودروهای کوپه بیشتری را تولید میکند.
بیوک
برخی تصور میکنند که بیوک تولید کوپههای خود را در دهه ۸۰ میلادی و با مدلهای گرند نشنال و GNX به اتمام رساند اما حقیقت ندارد؛ این خودروساز آمریکایی در دهه ۹۰ مدل اسکایلارک را معرفی کرد. طراحی این خودرو بهقدری ناامیدکننده بود که برخی از طرفداران آرزو میکردند ایکاش گرند نشنال آخرین کوپه بیوک میبود. مدل Reatta نیز در سال ۱۹۹۱ به خاطره تبدیل شد اما اسکایلارک تا سال ۱۹۹۷ در خط تولید حضور داشت. هماکنون این برند به تولید شاسیبلندها و کراساوورها روی آورده است.
شورولت
شورولت مونتیکارلو در سالهای بین ۱۹۸۸ و ۱۹۹۵ تولید میشد. خریداران شورولت امکان انتخاب میان دو نسخه دیفرانسیل جلو کاوالیر و بِرِتا و نسخه دیفرانسیل عقب کامارو را نیز در کنار آن داشتند. امروزه هرچند شورولت دیگر مدلهای کاوالیر و برتا را تولید نمیکند اما کامارو حرکت کامارو هنوز به قوت خود باقی است.
دوج
دوج چلنجر با سبقت گرفتن از فورد موستانگ، هماکنون بهعنوان پرفروشترین خودروی عضلانی آمریکایی شناخته میشود؛ این نکته با توجه به اینکه در سال ۱۹۹۲ خبری از این مدل نبود کمی جالب بهنظر میرسد. این خودروساز آمریکایی مشهور بهجای چلنجر دو کوپه دیفرانسیل جلو دیتونا و استلث را تولید میکرد. دیتونا براساس پلتفرم K-Car کرایسلر ساخته میشد و استلث (به معنای پنهان) هم در واقع همان میتسوبیشی 3000GT/GTO با نشان دوج بود.
میتسوبیشی، ایگل و پلایموث
سه شرکت میتسوبیشی، پلایموث و ایگل تصمیم گرفتند تا نشان خود را روی خودروی کوپه ساختهشده توسط دایموند استار موتور بزنند. میتسوبیشی تنها برندی است که در این میان دوام آورد و آن هم دیگر هیچ کوپه ارزانی را تولید نمیکند. مدل مشهور اکلیپس نیز هماکنون بهشکل یک کراساوور پنج در به فروش میرسد.
فورد
فورد همانند رقبایش دوج و شورولت، دو کوپه متفاوت را در سال ۱۹۹۲ به فروش میرساند. این شرکت با استفاده از شاسی مزدا ۶۲۶ مدل دیفرانسیل جلوی پراب را توسعه تولید میکرد. در کنار آن شاهد عرضه موستانگ نیز بودهایم. این خودروساز هنوز هم پس از گذشت ۳۰ سال موستانگ را در انواع نسخههای گوناگون تولید کرده و به فروش میرساند. به گفته وبسایت فورد، موستانگ تنها خودروی واقعی این شرکت است.
ژئو و ایسوزو
ژئو نخستین تلاش جنرالموتورز در سال ۱۹۹۰ برای ورود به بازار خودروهای کوچک بود که با آن به تولید مدلهای خستهکنندهای چون مترو پرداخت. داستان اما به آن خودرو ختم نشده و ژئو مدل کوپه استورم بود که با موتوری ۱.۸ لیتری با ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید میشد و میتوانست درعرض ۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. (نکته جالب دیگر اینجاست که اگر نام شرکت و این مدل را پشتسرهم بگویید، در زبان انگلیسی بهمعنای طوفان جغرافیایی خواهد بود).
متاسفانه تولید استورم و دوقلویش که توسط ایسوزو عرضه میشد در سال ۱۹۹۳ متوقف شد. جنرالموتورز نیز در سال ۱۹۹۷ ژئو را تعطیل کرد. ایسوزو نیز همانطور که همه میدانید، امروزه به تولید کامیونها روی آورده است.
هوندا
درحالیکه آکورا تنها تولید اینتگرا بهعنوان تنها کوپه خود میپرداخت، شرکت مادرش یعنی هوندا، کوپههای بیشتری را به بازار عرضه میکرد؛ نسل چهار پرلود که در سال ۱۹۹۲ تولید میشد و مدل دلسول CRX از جمله کوپههای هوندا به شمار میرفتند.
هیوندای
مدل کوپه در سال ۱۹۹۲ اصلیترین خودروی هیوندای در این کلاس بود که تولیدش با مدل جنسیس کوپه ادامه پیدا کرد و نهایتا هم متوقف شد. امروزه این خودروساز کرهای تنها مدل ولوستر را بهعنوان کوپه خود تولید میکند.
لکسوس و مرسدسبنز
برای تهیه این لیست میخواستیم از برندهای لوکس بازار دور بمانیم اما این حقیقت که هر دوی آنها امروزه برخی کوپههای خود را با قیمتهای نسبتا معقول و اقتصادی به فروش میرسانند ما را مجاب کرد تا از آنها هم یادی کنیم. لکسوس RC با قیمت ۴۳ هزار دلار در مقایسه با کوپه قدیمی این شرکت در سال ۱۹۹۲، SC300، قیمت بهتری دارد. مرسدس آلمانی هم با عرضه مدل C با قیمتی حدود ۴۷ هزار دلار، نسخههای مراتب اقتصادیتری را نسبت به گذشته تولید میکند. از مدل CLA صرفنظر میکنیم چون حقیقتا یک سدان است که تظاهر به کوپه بودن میکند.
مزدا
مزدا MX-3 در سال ۱۹۹۲ معرفی شد و بهخاطر سواری چابک و طراحی داخلی و خارجی زیبایش موردتوجه بسیار قرار گرفت. مزدا این کوپه کوچک را به موتوری ۱.۸ لیتری V6 مجهز کرده بود. برای خریدارانی که نیاز به فضای بیشتری دارند، مزدا مدلهای بزرگتر RX-8 و RX-7 را معرفی کرده بود.
نیسان
نیسان بهقدری در سال ۱۹۹۲ مدلهای کوپه تولید میکرد که اگر نمیدانستید، میپنداشتید که این خودروساز فقط مدلهای کوپه تولید میکند. از مدل NX1600 و NX2000 گرفته تا سنترا، 240SX و 300ZX همهوهمه خودروهایی بهیادماندنی برای طرفداران این برند ژاپنی بودند.
امروزه اما داستان کمی متفاوت است. مدل GT-R بهعنوان یک کوپه پرجمدار قیمتی بیش از ۱۱۴ هزار دلار دارد؛ بنابراین حتی نزدیک گستره قیمتی خودروهای مقرونبهصرفه نیست. با این حال، نیسان قرار دارد تا مدل 400Z با قیمتی منطقی در حدود ۴۰ هزار دلار به فروش برساند.
پونتیاک
در گذشته پونتیاک بهعنوان شرکتی شناخته میشد که خودروهایی هیجانانگیز میسازد. این خودروساز آمریکایی مدلهای سانبرد و گرند ام را بهعنوان کوپههای دیفرانسیل جلو و مدل فایربرد را بهعنوان مدل دیفرانسیل عقب خود میفروخت.
ساتورن
ساتورن SC که در سالهای بین ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ تولید میشد، طراحی جذاب و یکدست داشت و خودروی بهمراتب بهتر از نسل بعدیاش به شمار میرفت. این برند در سال ۱۹۹۲ تنها یک کوپه را تولید میکرد که با موتوری ۱۲۳ اسب بخاری خطی چهار سیلندر به فروش میرفت.
سوبارو
۱۹۹۲ سالی دگرگونکننده برای سوبارو به حساب میآمد. مدل عجیب XT با طراحی پرزاویه بدنه و فرمان پهنش، جای خود را به خودرویی گرانتر و عجیبتر به نام SVX داد. هماکنون این برند تنها مدل BRZ را که بهعنوان برادر دوقلوی تویوتا ۸۶ شناخته میشود، بهعنوان کوپه خود به تولید میرساند.
تویوتا
این خودروساز ژاپنی در سال ۱۹۹۲ و در کنار تولید مدلهای مشهور سلیکا و سوپرا، به تولید مدلی بهمراتب ارزانتر به نام پاسئو میپرداخت. امروزه رنج خودروهای کوپه این شرکت کمتر شده و تنها به مدلهای سوپرا و GR86 محدود شده است.
فولکسواگن
فولکسواگن کار خود در تولید کوپههای کوچک را در سال ۱۹۵۵ و با مدل Karmann Ghia آغاز کرد که براساس مدل بیتل ساخته میشد. دو دهه پس از آن، شیروکو و کورادو متولد شدند که اسپرتترین خودروهای فولکسواگن به شمار میرفتند. امروزه متاسفانه حتی مدلهای گلف GTi و R نیز در نسخههای دو در تولید نمیشوند چه برسد به کوپههای اسپرت!
ماکسیمیلیان
۲۶ اسفند ۱۴۰۰سلام و درود!
مطلب دلنشینی بود و از این بابت از جناب صفرپور سپاسگزارم
و اما بعد…
دنیا فانیست اما حماقت مدیران قابل چشم پوشی نیست!
متاسفانه دنیای خودرو(دیر یا زود) به دست همین افراد به سوی نابودی کشانده میشود…
یا علی🌷
ماکسیمیلیان
۲۶ اسفند ۱۴۰۰چند روزیست که دنیا غمگین شده
در ولادت مولا هم دنیا غصه دار شده
از کرم درون خاک تا ستارگان آسمان همه سوگوار شده اند
این غم از سوی کیست که دامان دنیا را گرفته
این اتش از آه که برافروخته شده؟!
مردیم از خوشی
۲۶ اسفند ۱۴۰۰خوب نیست
کارت درست نیست
اینجا جای این مطالب نیست
کافر مقدس
۲۶ اسفند ۱۴۰۰میشه دین ت رو ببری گوش و کنار تو زندگی خودت. 40ساله طعم شیرین دین رو چشیدیم زده زیر دلمون . قربون دستت همسایه ما هم از صبح اکو گذاشته و شعور و شنوایی کسی براش مهم نیست
امیرمحمد
۶ فروردین ۱۴۰۱😐
سلام بر تو ای کافر غیر مقدس😐
شرم بر تو ای کافر غیر مقدس😁
تکه کلامت این است ای کافر غیر مقدس
جاوید شاه😁😁😁
کافر مقدس
۲۶ اسفند ۱۴۰۰حماقت مدیران!!!!!!! مدیرانی که سالهاست شرکت هارو نگهداشتن !
شما برو مشکلات و استهلاک این ماشین هارو ببین میدونی چرا خط تولید پایان رسید . جز امثال مزدا و هوندا اس 2000 و کامارو 92 خیلی هاشون هزینه داشتن . هرکسی بی ام و هه 90یی داشته میدونه چه زجری بود نگهداری و تعمیرات ش . اون موقع ها برای تعمیر امثال بی ام و و آئودی و بنزهای دهه نودی و کامارو باید ساعتی پول میدادی تعمیر کار . کم هزینه ها ژاپنی بودن تک و توک فورد های کم هزینه هم بودن
بهترین بازدهی رو c4 Corvette ZR1 داشت نسبت به پولی که میدی صفر تا صد هم 4نیم میزد .با 30 هزار دلار موتور LT5 میداد بهت که تنها ماشین با ایربگ کناری تو این قیمت بود . همینکاری که الان C8 داره میکنه و با پولی که میدی خروجی خوبی بهت میده. اون موقع کوروت با 32هزار دلار بهت Callaway B2K twin turbo میداد
MR.JD
۲۷ اسفند ۱۴۰۰با شما مخالفم .
شاید دهه ۹۰ برای ماشین های آمریکایی زیاد جالب نبود و تمام اسم های محبوب به گند کشیده شد . ولی برعکس به نظر بنده دهه ۹۰ دوران طلایی خودروهای آلمانی بود . به طوری که از هر نظر بخواهید نگاه کنید ماشین های آن دوران با بالاترین و بهترین کیفیت تولید میشدند و چون هنوز فرهنگ مصرف گرایی جا نیفتاده بود ماشین های آن دوران ماشینی برای تمام عمر بودند
مصداق بارز این بنز های W140 / W124 / W201 و بی ام و های E38 / E34 و E39 بود که آخری مربوط به اواخر دهه ۹۰ بود
این مدل هایی که بالا گفتم از هر نظر بخواهید مقایسه کنید . اوج شکوفایی و نبوغ مهندسی زمان خود بودند . به طوری که نسل بعدی هیچ کدام نتوانستند موفقیت آن دوران را تکرار کنند .
مثلا نگاهی کنید به این مرسدس S600 W140 :
https://www.nfautomotive.nl/uk/car/45/mercedes-benz-s600-w140-original
طراحی بینظیر برونو ساکو . موتور افسانه ای M120 (V12 6.0) . چرم و چوب و جزئیات بینظیر و امکانات معادل با ۲۰۲۲ که هنوز هم در خیلی از مدل های جدید جا نیافتده .
– اما نسل بعد یعنی W220 :
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/Mercedes-Benz_S430_W220.jpg/1200px-Mercedes-Benz_S430_W220.jpg
از هر نظر نسبت به قبل پسرفت و بقول شما اکثرا استهلاک زیاد و خرج های نگهداری بیشتر از ارزش خود خودرو
یا مثالی بسیار بارزتر و بهتر از بی ام و . این یک سری هفت E38 750IL :
https://img.favcars.com/bmw/7-series/bmw_7-series_1998_pictures_3.jpg
https://wallpapercave.com/wp/wp2274853.jpg
– هیچ توضیح اضافی لازم نیست . فقط کافیست با نسل بعد که E65 بود مقایسه کنید
https://img.autoabc.lv/bmw-7-serija/bmw-7-serija_2001_Sedans_151027104602_8.jpg
https://img.favcars.com/bmw/7-series/bmw_7-series_2001_photos_4_b.jpg
http://www.bmwstyle.tv/wp-content/uploads/2015/08/bangle-butt-on-7-series.jpg
بلهههه . e65 معروف که در ایران آنرا با سرطان و در دنیا بدلیل طراحی برجسته و نامتانسب عقب به نام باسن کریس بنگل می شناسند !
این دو یکی از بارز ترین و ساده ترین مثال هایی بودند که دنیای خودرو تا بحال دید .
( هر چند بنز و بی ام و های دهه ۹۰ برترین و حد نهایی خودرو هایی با برترین کیفیت و ظرافت و جذابیت بودند . ولی چون با دوران بعد از جنگ و دهه ۷۰ مصادف شد . یعنی زمانی که پراید و پیکان خودرو های معمولی و عمومی بازار و پزو و دوو خودرو های لوکس و قشر ثروتمند و متوسط به بالا حساب میشدند . هیچ وقت به صورت گسترده و رسمی وارد نشدند و اکنون شما به ندرت میتوانید چنین خودروهایی را پیدا کنید
و به همین دلیل متاسفانه نام ماشین های دهه ۹۰ میلادی به دلیل نبود قطعات و مکانیک و … با استهلاک و خرج و از رده خارج بودن گره خورده است . در حالی که به نظر شخص من این مفاهیم بیشتر برای دهه ۲۰۰۰ صدق میکند و خودروهای دهه ۹۰ با کیفیت ترین و بادوام ترین ماشین هایی بودند که ساخته شدند )
Jdm باز
۲۶ اسفند ۱۴۰۰داداش میشه بگی اسمت یعنی چی؟؟
2311
۲۷ اسفند ۱۴۰۰یه اسمه دیگه، مثلا میتونی بگی معنی خشایار چیه؟
امیرعلی
۲۶ اسفند ۱۴۰۰کلا چند وقته اصلا دیگه خبری از ماشین های اقتصادی نیست برای مثال تسلا مدل ۳ که اوایل با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار اومد که ماشین های الکتریکی رو اقتصادی بکنه ولی الان شده ۴۶ هزار
کوبیده
۲۶ اسفند ۱۴۰۰یادی کنیم کنیم از مرحوم دوو اسپرسو ضمن تشکر از دوستانون از شبکه قران و معارف
مردیم از خوشی
۲۶ اسفند ۱۴۰۰یک کلمه نوشتم اینجا جای این حرفا نیست نظرم حذف شد
جواد عقیلی
۲۶ اسفند ۱۴۰۰راستش همون نظری که گفتین جاش اینجا نیست حذف شد و چون دیدگاه شما در پاسخ به همون بود دیگه دیده نمی شه
مردیم از خوشی
۲۶ اسفند ۱۴۰۰اوکی ، خیلی تا حالا اینطور شده برام یک ساعت نشستم ریپلای نوشتم بعد دیدم کامنت طرف پاک شده
ARMAN
۲۶ اسفند ۱۴۰۰لعنت بر کراس اوور های بی خاصیت
محمدهادی
۲۷ اسفند ۱۴۰۰آخه چرا انقد مردم سمت این کراس اور رفتن؟
واقعا انقد عقده ماشین گنده و بلند قد داشتن؟
بنظر من که اصلا زیبا نیست
رخ آئرودینامیک یه کوپه رو به عزارتا باند قد بد فرمون نمیدم
ماشین هرچی ارتفاش بالاتر خوش فرمونی و چابکیش لشش تر
SS
۲۶ اسفند ۱۴۰۰هنوز هم بازار از کوپه های ارزان و جذاب خالی نیست اما تنوع اون ها کم شده
تویوتا جی آر 86 – ماسل کارهای بیس با موتور توربو – مزدا میاتا و …
شاید بیشتر جای خالی کوپه های با موتور حجیم تنفس طبیعی و قیمت زیر 30 هزار دلار مثل نیسان 370z و جنسیس کوپه خالی باشه
Jdm باز
۲۶ اسفند ۱۴۰۰یه پیام دارم برای کسی که کراس اوور هارو درست کرد…..
ولی موستانگ واقعا قیمتش خوبه
با ۳۷ هزار دلار میشه mustang gt خرید که موتور 5 لیتری v8 تنفسطبیعی داره
میثم
۲۶ اسفند ۱۴۰۰آمریکاییهای دهه 90 بر خلاف پیشینیانشون عجب مضخرف بودند
ژاپنیهای دهه 90 بهترین بودند ولی با اون دوران اوجشون فاصله گرفتند