هفته نامه

چرا صنعت خودروسازی آمریکا از اروپا پیشی گرفته است؟

صنعت خودروسازی آمریکا طی دهه‌های گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است و پس از بحران سال ۲۰۰۸ خیلی‌ها فکر می‌کردند این صنعت دیگر نتواند کمر راست کند اما امروز می‌بینیم که خودروسازان آمریکایی رقبای خارجی را جا گذاشته‌اند.

همیشه نشستن پشت فرمان یک ب‌ام‌و یا پورشهٔ اسپرت تجربهٔ خاص و منحصربه‌فردی بود که در دیگر خودروها مشابه آن پیدا نمی‌شد اما زمانه تغییر کرده و صنعت خودروسازی را هم با خود بروز کرده است. چه کسی بیست سال پیش تصور می‌کرد که فراری یک شاسی‌بلند تولید کند؟ چه کسی حتی جرأت می‌کرد تصور کند که یک سوپراسپرت درجه‌یک فراری مشتری نداشته باشد و تعداد زیادی SF90 در نمایندگی‌ها منتظر خریدار بمانند؟ این در حالی است که هم‌اکنون در بحران مالی نیستیم و درآمدها خیلی بیشتر شده ولی دیگر خودرویی مثل SF90 برای خیلی‌ها جذابیتی ندارد. بازار خودروهای لوکس به معنای واقعی کلمه ظرف چند ماه متحول شده است.

آینده سخت اروپایی‌ها

متأسفانه مشکل اروپایی‌ها فقط کاهش تقاضا برای سوپراسپرت‌ها نیست زیرا در حال حاضر، هم چین و هم آمریکا خودروهایی معادل نمونه‌های اروپایی را با قیمت مناسب‌تر تولید می‌کنند. چیزی که این دو کشور ابرقدرت جهان دارند و اروپا فاقد آن است، آزادی‌های قانونی بیشتر و افراد ماهر با بودجه و فضای کافی برای خلاقیت است. به‌عنوان‌مثال، برنامه گیگا پرس تسلا یک‌شبه شکل نگرفت و شرکت ایتالیایی ایدرا برای ایجاد انقلابی در فرایند تولید خودرو با تسلا همکاری کرد که باعث ساده‌سازی خط تولید شد. در اروپا اما اصلی‌ترین دغدغهٔ خودروسازان مطابقت با قوانین آلایندگی است و اکثر برندهای اروپایی دوران سختی را سپری می‌کنند که باعث شده درون‌گرا شوند. به‌عنوان‌مثال، رنو تنوع پیشرانه‌های خود را کاهش داده و در پاسخ به قوانین اتحادیهٔ اروپا اقدام به تولید خودروهای ارزان‌تری کرده است. از سوی دیگر، مرسدس و ب‌ام‌و هم پس از همه‌گیری کرونا اعلام کردند که قصد دارند خودروهای کمتر ولی گران‌تری تولید کنند.

قانون سوم نیوتن

متأسفانه یا خوشبختانه بسته به اینکه طرفدار خودروسازی کدام قاره باشید، بازار آمریکای شمالی خودروسازان اروپایی را مجازات کرد. خریداران آمریکایی نشان دادند علاقه‌ای به خودروهای گران‌قیمت و بی‌احساس اروپایی که پس از خروج از نمایندگی بشدت افت قیمت خواهند داشت ندارند. برخی خودروهای الکتریکی مثل مرسدس EQS و ب‌ام‌و iX از مصادیق این موضوع هستند. علاوه بر این، مدیران عامل خودروسازان اروپایی هم چشم‌اندازی از نیازها و شرایط بازار خودروی آمریکا ندارند و به نظر می‌رسد هیچ‌گاه از دفتر خود خارج نمی‌شوند تا جهان را ببینند. به‌عنوان‌مثال، کارلوس تاوارس بخش آمریکایی استلانتیس را تقریباً نابود کرد زیرا متوجه نشد خریداران چه می‌خواهند.

تفاوت رویکردها

درحالی‌که اروپایی‌ها هنوز در پی یافتن راهی برای مطابقت با قوانین آلایندگی هستند، خودروسازان آمریکایی گام‌های بزرگی در مسیر درست برداشته‌اند. برخلاف نسل جدید ب‌ام‌و M5 که از فورد F150 سنگین‌تر شده یا مرسدس C63 که نیمی از سیلندرهای خود را از دست داده است، برندهای آمریکایی روی اصول پیش می‌روند. آن‌ها یا یک خودروی تمام الکتریکی عالی می‌سازند یا خودروی بنزینی عالی؛ اما چرا اکثر خودروهای آمریکایی امروزی بهتر از چیزی هستند که اروپایی‌ها تولید می‌کنند؟ پاسخ این سؤال در شیوهٔ تولید است. به‌عنوان‌مثال، تسلا مدل Y را در نظر بگیرید که آمریکایی‌ترین خودروی بازار است. این ماشین در کالیفرنیا طراحی شده و در تگزاس تولید می‌شود؛ بنابراین، آمریکایی‌ها با خرید این خودرو نه‌تنها به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنند بلکه از کارگران آمریکایی هم حمایت کرده و پول خود را در ایالات‌متحده خرج می‌کنند که باعث می‌شود اقتصاد کشور قوی و قوی‌تر شود.

علاوه بر این، جنرال موتورز هم با سرمایه‌گذاری در تولید باطری و استخراج لیتیوم، گام‌های بلندی در زمینه کوتاه کردن زنجیرهٔ تأمین قطعات برداشته است. البته این کار خیلی پرهزینه است ولی طی چند سال آینده به نتیجه خواهد رسید زیرا هم‌اکنون در حال گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدید پذیر هستیم. یکی دیگر از خودروهای آمریکایی عالی، لوسید ایر است. این سدان الکتریکی که توسط مهندس ارشد سابق تسلا ساخته شده است، با طراحی شیک، قوای محرکهٔ قدرتمند و کارآمد، کابین چشمگیر و ایمنی بالا، توجهات زیادی را جلب کرده است. در بخش امکانات نیز درحالی‌که اروپایی‌ها به آپشن‌هایی مثل تهویهٔ صندلی‌های عقب حتی فکر هم نمی‌کردند و آپشن‌هایی مثل این صرفاً در برخی سدان‌های گران‌قیمت مثل مرسدس S کلاس آن‌هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود، در آمریکا چنین آپشنی را در خودروهای بسیار ارزان‌تری مثل شورلت تاهو می‌بینیم.

بنزین برای مخالفان باطری!

در آمریکا کسانی که علاقه‌ای به خودروهای الکتریکی ندارند، انتخاب‌های زیادی پیش روی خود می‌بینند. به‌عنوان‌مثال، رم ۱۵۰۰ رم‌شارژر جدید به یک پیشرانهٔ V6 بنزینی مجهز است که فقط به‌عنوان ژنراتور عمل می‌کند و به شارژ باطری‌ها می‌پردازد. با این کار، پیکاپ رم از مزیت‌های خودروهای الکتریکی بدون نگرانی بابت شعاع حرکتی بهره می‌برد. برای کسانی که هیچ‌گونه الکتریکی‌سازی را در خودرو نمی‌خواهند نیز آمریکا چیزهایی دارد. فقط کافی است نگاهی به فورد موستانگ، شورلت کوروت، فورد برانکو رپتور، کادیلاک CT5 و حتی بیوک انکلیو بیندازید.

قانون کاهش تورم (قانونی که با هدف کاهش کسری بودجه دولت فدرال، سرمایه‌گذاری در تولید انرژی داخلی و ترویج انرژی‌های پاک در آگوست ۲۰۲۲ توسط جو بایدن تصویب شد) و قانون تراشه و علم (قانونی که حدود ۲۸۰ میلیارد دلار بودجه برای تقویت تحقیقات داخلی و تولید نیم‌رساناها در ایالات‌متحده در نظر گرفته است) تنها دو نمونه از قوانینی هستند که باعث راه‌اندازی مجدد بسیاری از کسب‌وکارهای تولیدی و حفظ مشاغل مهم در آمریکا می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۲ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹۵ دیدگاه‌ها

  1. TALADEL American

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اروپا هیچوقت نمیتونه یه ماشین برقی درست درمون بسازه یا یه خودروی مدرن کاملا متمایز، چرا؟ چون اصلا خودروساز های اروپایی منعطف نیستن، اصلا نمیدونن انعطاف چی هست؟! باید برای یه چیز جدید تفکر جدید داشته باشی باید طراحی های سابقو کلا بریزی دور تا یه طراحی جدید توی سال جدید بیاد تو ذهنت و اینکه باید سرتو از توی برف بکشی بیرون تا بتونی ببینی دور وبرت چه خبره؟ این کاریه که آمریکا کرد و نتیجشو دید، آخه اگه دولت ها اون قوانین رو نمیزاشتن که الان اینا یه ذره هم‌ به فکر نمیفتادن، باید یه ضرر اساسی ببینن شاید بفهمن دور و برشون چه خبره

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. Me

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (971 ديدگاه)

      اروپا : یه شرکت هزار ساله که یه محصول تولید میکنه که بخاطر قدمتش فروش داره نه نو آوری
      این موضوع محدود به خودروسازی نیست در تمام زمینه ها همینه
      یه بنده خدایی عکس کیف لویی ویتون گذاشته بود و نوشته بود دوختش در حد کیف های ۵۰ دلاری تو سایر فروشگاه هاست و فقط پول برند میگیره (این فرد خارجی بود و تو سایت خارجی کامنت گذاشته بود)
      این خودش خیلی چیزا رو نشون میده
      اروپا خداحافظ : …coming soon

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. ترانه ایران منش

        ۲۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اروپا؛ پورشه، بوگاتی، بی ام دبیو، مازراتی، آسیا؛ تویوتا، هیوندای
        طرف عشق آمریکاست، گفته ی چیزی بگیم تا تسلا نارحت نشه!!

        موافقم 1
        مخالفم 5
    2. تفکر

      ۲۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (495 ديدگاه)

      الان لامبورگینی که واسش سر ودس میشکونن، آمریکاییه یا ایتالیا!
      مازراتی چی؟ بوگاتی چی؟
      چرت و پرت نوشتین!
      بماند که شرکت ها در کشورهای اروپایی ی نقد اساسی دارن، اینه که با زد و بندی که بستن، طبق قانون بعضی کشورها ۵ سال ماشین دست مردمه، انگار اجاره ۵ ساله است، و دیگر حق استفاده ندارن! حالا به هربهانه ای! هوای پاک ..
      البته از این ماشین فیک ایرانی بهتره، حرفی نیس
      اینارو خود مجلس هم گفته، الکی سانسور نشه

      موافقم 4
      مخالفم 4
  2. Titanium

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (140 ديدگاه)

    آقای چری نوا ماشالا بوگو

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Amir

      ۲۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      اومدم بگم🤣🤣

  3. محمد

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اروپا هیچ وقت در صنعت خودرو سازی از آمریکا جلو نبوده که آمریکا بخواد الان پیشی بگیره ، اگر‌نگاهی به دهه ۵۰ تا ۹۰ میلادی مخصوصا در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بندازید متوجه میشوید خودرو های آمریکایی یک سرو گردن از اروپایی با کیفیت تر و بهتر بودند

    موافقم 8
    مخالفم 5
  4. آمریکا

    ۲۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یعنی نمیشه اسم نیتون یه جا نباشه😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا