این مقاله به معرفی ۶ خودروی برجسته آمریکایی با پیشرانه برندهای ژاپنی اختصاص دارد.
با اینکه اکثر خودروهای تولیدی آمریکا از پیشرانههای مخصوص خود استفاده میکنند اما برخی مدلها نیز بنا به دلایلی همچون صرفهجویی در هزینههای تولید از پیشرانه خودروسازان دیگر استفاده کردهاند؛ بنابراین اگر پیشرانه مناسبی برای یک خودرو وجود نداشته باشد شاید راه ارزانتر و سادهتر قرض گرفتن یک پیشرانه از برندی دیگر باشد. چنین چیزی کاملاً در دنیای خودرو مرسوم است و مختص به کشور و برند خاصی نیست. خودروسازان ژاپنی در دهه ۸۰ میلادی شهرت زیادی به دلیل تولید پیشرانههای مطمئن و قابلاعتماد به دست آوردند و منطقی بود که برندهای آمریکایی با آنها همکاری کنند. همچنین دلیل دیگر همکاری خودروسازان آمریکایی با رقبای ژاپنی این بود که محصولات ریبج شده نیز توسط آمریکاییها عرضه میشد. خودروهای آمریکایی متنوعی با پیشرانههای ژاپنی تولید شدهاند اما ما تصمیم گرفتهایم از هر برند آمریکایی یک خودرو را انتخاب نماییم.
۶ خودروی مشهور آمریکایی با پیشرانه ژاپنی
دوج رم ۵۰ مدل ۱۹۷۹
وانت پیکاپ های امروزی رم به خاطر ابعاد بزرگ خود شناخته میشوند اما محبوبیت وانتهای سبک در دهه ۷۰ میلادی کرایسلر را مجبور کرد تا رقیبی برای فورد کوریر و مینی وانتهای شورولت بسازد. از آنجایی که کرایسلر در آن دوران شرایط خوبی نداشت و مشغول توسعه پلتفرم K بود بنابراین همان کاری را کرد که هر برند دیگر با سرمایه محدود انجام میداد: ریبج کردن خودرویی از یک شرکت دیگر. اینگونه بود که دوج رم ۵۰ تولید شد. این وانت کوچک در حقیقت همان میتسوبیشی L200 تریتون با نام دوج بود و از پیشرانه ژاپنی استفاده میکرد. رم ۵۰ با دو پیشرانه که یکی ۴ سیلندر ۲ لیتری ۹۳ اسبی و دیگری ۲.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری بود عرضه میشد. گیربکس ۴ سرعته دستی نیز نیرو را راهی چرخها میکرد هرچند امکان سفارش گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک نیز وجود داشت. دوج حتی نسخه طویلتر رم ۵۰ را با پیشرانه ۶ سیلندر ۱۴۲ اسب بخاری معرفی نمود.
شورولت نوا ۱۹۸۵
یکی از مشهورترین خودروهای آمریکایی با پیشرانه ژاپنی شورولت نوا است که جزو نمادینترین خودروهای شورولت در دهه ۷۰ میلادی به شمار میرود و به عنوان خودرویی کامپکت عرضه شده و حتی نسخه SS آن با پیشرانه ۸ سیلندر بلوک بزرگ هم در دسترس بوده است. اولین نسل نوا تا سال ۱۹۷۹ تولید شد اما ۶ سال طول کشید تا این خودرو دوباره به بازار برگردد. نوا در سال ۱۹۸۵ از راه رسید اما بجای پیشرانه بزرگ از نیروگاه ۴ سیلندر تویوتا استفاده میکرد. در واقع این نسل خودروی موردبحث ریبج شده تویوتا اسپرینتر بود، خودرویی که از همان پلتفرم کرولا استفاده میکرد. نوا حتی توسط جوینت ونچر جنرال موتورز و تویوتا تولید میشد و با اینکه جوینت ونچر مورد اشاره بعدها تویوتا کرولا و تاکوما را نیز تولید کرد اما نوا اولین محصول آن بود.
کرایسلر کانکوئست ۱۹۸۷
کانکوئست خودروی دو در اسپرت با طراحی پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب بود که در خارج از آمریکا با نام میتسوبیشی استاریون شناخته میشد. در دهه ۸۰ میلادی کرایسلر ۱۵ درصد سهام میتسوبیشی را در اختیار داشت و به همین خاطر میتوان گفت به نوعی در توسعه استاریون دخالت کرده است. کانکوئست با دو پیشرانه در دسترس بود که یکی از نوع ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو و دیگری از نوع ۴ سیلندر ۲.۶ لیتری توربو بود. مدل حجیمتر ۱۴۵ اسب بخار قدرت داشت و بعدها خروجی آن به ۱۹۷ اسب بخار رسید. با اینکه این خودروی اسپرت هماکنون فراموش شده اما از نظر تکنولوژی در دوران خود پیشرفته بوده است. از جمله تجهیزات کانکوئست میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و شیشههای برقی اشاره کرد.
فورد پروب ۱۹۸۹
فورد در ابتدا میخواست نسل چهارم موستانگ را به عنوان خودروی اسپرت دیفرانسیل جلو تولید اما خوشبختانه این ایده عملی نشد اما بجای آن کار روی جانشین موستانگ ادامه یافت، خودرویی که بر پایه پلتفرم مزدا ۶۲۶ تولید شد و نهایتاً شاهد تولد فورد پروب بودیم. از آنجایی که پروب با کمکهای مزدا تولید شد بنابراین به پیشرانه F2 این برند ژاپنی مجهز گردید. پیشرانه ۲.۲ لیتری تنفس طبیعی موردبحث ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت اما در نسخه GT پروب با توربو همراه میشد و قدرتش به ۱۴۵ اسب بخار میرسید. دومین نسل فورد پروب در سال ۱۹۹۳ با پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری که ۱۶۴ اسب بخار قدرت داشت معرفی شد. با وجود اینکه فورد تلاشهای بیشتری برای توسعه نسل دوم پروب انجام داده بود اما این خودرو همچنان از نیروگاه ساخت مزدا استفاده میکرد.
پونتیاک وایب ۲۰۰۲
پونتیاک وایب هاچبکی جمعوجور بود که توسط جوینت ونچر مشترک جنرال موتورز و تویوتا تولید میشد. این خودرو در دو نسل عرضه گردید و شهرت بالایی هم داشت. وایب تقریباً مشابه تویوتا ماتریکس بود هرچند از نظر ظاهری طراحی خشنتری به خود گرفته بود تا کمی شبیه کراس اورها باشد. با این وجود هر دو خودرو شباهتهای فنی به ویژه در بخش پیشرانه داشتند. وایب بر اساس پلتفرم تویوتا کرولا توسعه یافته بود و از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری تویوتا استفاده میکرد. سیستم چهار چرخ محرک سفارشی نیز برای افرادی بود که خواهان کشش بیشتر به ویژه در زمستان بودند.
ساترن ویو ردلاین ۲۰۰۴
ساترن ویو جزو محبوبترین محصولات این شرکت در اوایل قرن ۲۱ بود و جنرال موتورز حتی نسخه ریبج اوپل را به عنوان نسل بعدی در سال ۲۰۰۸ معرفی کرد؛ اما قبل از آنکه دومین نسل ویو به اوپل آنتارا بدل شود، شاهد تولید نسل اول آن با پیشرانه قدرتمندی بودیم. ساترن در سال ۲۰۰۴ نسخه پرفورمنس ویو با پسوند ردلاین را رونمایی کرد که البته اکثر تغییرات آن به طراحی ظاهری محدود میشدند. آنچه باعث تمایز ویو ردلاین میشد پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری هوندا با ۲۵۰ اسب بخار قدرت بود. نیروی تولیدی نیز از طریق گیربکس و سیستم چهار چرخ محرک هوندا راهی چرخها میشد تا این خودرو صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت زیر ۷ ثانیه داشته باشد.
L
۱۶ دی ۱۴۰۳خدایی با چه رویی اسم اون لگن قرمزه رو گذاشتید نوا؟ فقر و فلاکت و پلاستیک و بدبختی از سر و روش میریزه.دفترچه قسطاشو من ازینجا میبینم
دیا
۱۶ دی ۱۴۰۳تو این مملکت همچین حرفی میزنی ، من دیگه حرفی واسه گفتن ندارم.
L
۱۶ دی ۱۴۰۳خب داش هرچی جای خودش. ما اکثرمون تو همین کشوریم و با فلاکت و بدبختیهای موجود سر میکنیم اما ماشین دوستی عالم خودشو داره ربطی به مکان نداره
برو انصافا قیافه شو ببین. آدم افسردگی پس از زایمان میگیره. فقط بدرد این میخوره چارشنبه سوری توش بمب کار بذاری مثل همون سایبرتراکی که جلو هتل ترامپ ترکید، بترکونیش و با دوست و رفیقا از روش بپری
گاس فرینگ
۱۶ دی ۱۴۰۳نورولا
۱۶ دی ۱۴۰۳داش خوشگله که!
ولی شبیه ماشین ژاپنی هاست
Japan
۱۶ دی ۱۴۰۳راس میگی خیلی طراحی مزخرفی داره ولی نسخه های قبلیش خوشگل تر بودن
شبیه ماشینای دوو ی
مهدی
۱۶ دی ۱۴۰۳خب خود نوا هم یه جورایی واسه بدبخت بیچاره ها بود دیگه
گاس فرینگ
۱۶ دی ۱۴۰۳تو ایران که ماشین قشر متمکن بود
مثل سوناتا که توی آمریکا افراد با وضع کتوسط به پایین میخریدن ولی تو ایران لاکچری بود
مهدی
۱۶ دی ۱۴۰۳اینکه تو ایران چی بود مهم نیست . تو کشور سازنده جز ضعیف ترین و ارزونترین خودروها بود
mickeyy
۱۶ دی ۱۴۰۳چقدر طراحی این ساترن ویو افتضاحه انگار دادن سایپا یا ایرانخودرو طراحیش کردن
.
۱۶ دی ۱۴۰۳انگاری چراغای سمند رو کندند و روی سپر جلوی دنا پلاس گذاشتند و بعد همون سپر رو گذاشتند روی ریرا.
گاس فرینگ
۱۶ دی ۱۴۰۳ماشالا
سوشیانت
۱۶ دی ۱۴۰۳الان ژاپن و بقیه کشور ها تمامی خودروهاشون از پلتفرم و موتور خودشون استفاده میکنن؟!
آرین
۱۶ دی ۱۴۰۳ژاپن بله
به جز دو سه مدل
سوشیانت
۱۷ دی ۱۴۰۳تویوتا و هوندا با جنرال موتورز همکاری داشتن
در ضمن اینکه داستان اون پلتفرم بنز برمیگرده به جواب عزیزانی که میگفتن رم چینیه
گاس فرینگ
۱۶ دی ۱۴۰۳اینو به همقطارانت بگو که برای یک پلتفرم مشترک بنز قیصریه رو به آتیش کشیدن
بنز که کل پلتفرم هاش حتی جی کلاس بیشتر لاکچری بودن تا تجاری یا بیراهه نورد میرفت همون ها رو بزاره واسه وانت؟ در اون صورت ظرفیت بارش در بهترین حالت اندازه سایپا 151 میشد
یک اصفهانی...
۱۷ دی ۱۴۰۳سوپرای نسل پنج در واقع همون بی ام و زد۴ هست پس نمیشه گفت آره.
زیزیگولو
۱۶ دی ۱۴۰۳فلسفه ماشینای ژاپنی از خیلی قدیم و نوع طراحیشون و همینطور کیفیتو دوام بالای بدنه و موتورو گیربکساشون باعث شد تا به مرور زمان فاتح بازارای خودرو در سراسر جهان و به ویژه بازار خودروی آمریکا بشن و البته تاثیر اتفاقات دهه 70 میلادی رو هم بر این موفقیت نباید نادیده بگیریم ……. الآن اکثر مردم آمریکا انتخابشون یا ماشین آمریکایی هستش یا ماشین ژاپنی و این در آمارو ارقامی که هر سال از بازار خودروی آمریکا منتشر میشه کاملاً مشهوده
nima.jdm
۱۶ دی ۱۴۰۳راستی فورد فستیوا رو فراموش کردید
موتورش مزداس
۱۶ دی ۱۴۰۳ماشاالله مزدا بنیان گذار هایما
گاس فرینگ
۱۶ دی ۱۴۰۳هایما اس 7 اتاقش از روی مزدا تریبیوت ساخته شده که کمتر جایی بهش اشاره شده بیشتر رسانه ها به اشتباه میگن از روی سی ایکس 7 ساخته شده البته مزدا دودف بود و هایما تک دفه
۱۷ دی ۱۴۰۳کاش اونم دو دف بود ممنون از اطلاعاتتون
گاس فرینگ
۱۶ دی ۱۴۰۳ماشین همه چیش طراحی مزدا بود ولی با سرمایه گذاری فورد
JaMsHiD-B
۱۶ دی ۱۴۰۳ماشاالله ژاپن که این لیستو قبضه کرده😂
گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
13
۱۶ دی ۱۴۰۳از اون پست ها که علی نوا(آقا ماشاالله)
رو یکماه غار نشین کرد
ماشاالله شورولت نوا…….
.
۱۶ دی ۱۴۰۳کانکوئست و بروپ چقدر طراحیشون قشنگه.
کانکوئست شبیه به آبنبات شده انگاری.
Taha Ayoobi
۱۷ دی ۱۴۰۳از وایب خوشم اومد