بیشک خبرسازترین کلاس خودرویی حال حاضر دنیا خودروهای الکتریکی هستند. دولتها نیز برنامههای سختگیرانهای را برای منع تردد و فروش خودروهای سنتی و درونسوز تهیه کردهاند و هدف آنها همهگیری خودروهای الکتریکی است. خودروسازان نیز با این روند هماهنگ شدهاند و هر روز بر تعداد محصولات الکتریکی جدید افزوده میشود.
جدای از عرضه محصولات جدید علاقه زیادی هم به تبدیل خودروهای کنونی به نمونههای تمام الکتریکی وجود دارد. اتحادیه اروپا بهطور خاص مسیر پاک شدن خودروها را طی میکند و به مواردی همچون حملونقل عمومی توجه ویژهای دارد. مدیر شرکت Elerra که در زمینه تبدیل خودروهای سنتی به مدلهای الکتریکی فعالیت میکند اظهار داشته این فعالیت در تبدیل اتوبوسهای قدیمی به نمونههای بدون آلایندگی از نظر اقتصادی منطقی است زیرا این فرایند میتواند با هزینه بین ۲۹۹ تا ۳۴۸ هزار دلار انجام شود که نصف هزینه خرید یک اتوبوس جدید است. به لطف ابعاد بزرگ، اتوبوسها فضای کافی برای نصب حداکثر ۸ مجموعه باتری را دارند که باعث ایجاد شعاع حرکتی حدود ۲۵۰ کیلومتری میشود و این میزان برای ترددهای شهری کفایت میکند.
با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی معمولاً هزینههای نگهداری کمتری نسبت به خودروهای سنتی و درونسوز دارند بنابراین صرفهجویی زیادی را میتوان برای شرکتهای حملونقل متصور بود؛ اما سؤال این است که تبدیل خودروهای شخصی به نمونههای الکتریکی نیز به همان اندازه مقرونبهصرفه خواهد بود؟ مدیر Elerra معتقد است از نظر تئوری میتوان هر خودرویی را به نمونه الکتریکی تبدیل کرد اما میزان زمان، تلاش و منابع موردنیاز برای این کار بسیار بالا خواهد بود.
البته شاید ماشین بازها بخواهند این روش را روی برخی خودروها امتحان کنند زیرا خودروهای کلاسیک و قدیمی پلتفرمهای خوبی برای این کار هستند. این خودروها سیستمهای الکترونیکی کمتری نسبت به مدلهای مدرن دارند و در برخی موارد کار میتواند به سادگی حذف پیشرانه درونسوز و گیربکس و نصب پیشرانه الکتریکی و باتریها باشد. هرچند حتی سادهترین فرایندهای تبدیل نیز ارزانقیمت نخواهد بود. مدیر Elerra تخمین میزند تبدیل کامل یک خودروی کلاسیک به نمونه الکتریکی هزینهای حدود ۶۰ هزار دلاری خواهد داشت و کیت تبدیل تنها برای نصب پیشرانه الکتریکی و باتری (بدون پیشرانه و باتری واقعی) قیمتی فراتر از ۱۰ هزار دلار دارد! از نظر اقتصادی تبدیل خودروهای کلاسیک به نمونههای الکتریکی منطقی نخواهد بود چراکه نسبت به هزینه صرف شده شعاع حرکتی زیادی ندارند. با این وجود هر روز بر تعداد افرادی که این فرایند را انتخاب میکنند افزوده میشود.
ali(chevynova)
۱۰ آبان ۱۴۰۱بستگی داره
ولی ماشین کلاسیک ارزشش به کلاسیک بودنشه و اون کاربراتور خوشگلش
Khosrow
۱۰ آبان ۱۴۰۱عشق به چیزی هزینه ی مالی ش رو توجیه میکنه ..
NAVID۰۰۹۸
۱۰ آبان ۱۴۰۱بله ، عشق به هر چیزی هزینهی مالیش را توجیه میکنه اما نه هزینهای که برای خودرویی کلاسیک بشه و از استاندارد خارج بشه که دیگه عشق و ارزش نیست !
چون عملاً ارزش کلکسیونیش از بین رفته و بعد از آن دلیلی هم نیست که کسی به فکر خریدش باشد !
اما به نکتهای که من فکر میکنم شاید بشه در آینده به برقی کردن امیدوار بود و آن هم تکمیلتر شدن تکنولوژی برقیها و ارزانتر شدنشان که به وقتش صرفهی اقتصادی پیدا میکنه !
Taha Malek
۱۰ آبان ۱۴۰۱حماقت
OM.01
۱۰ آبان ۱۴۰۱اکثرا این خودروهای برقی کلاسیک سفارش مشتری هست یا در تعداد کم برای اونایی که میخوان ساخته میشه. برای همینه گرونه و ارزون نیست.
.
چه نسخه برقی بازسازی شده چه رستوماد بنزینی فرقی نداره. آقا من یه همچین چیزی میخوام🥺
https://www.mecum.com/lots/FL0118-312321/1941-lincoln-zephyr-street-rod/
(قیمت رو نگاه کن خداوکیلی40k/60k$)
#برای_حسرت_داشتن_ماشین_رویاها
OM.01
۱۰ آبان ۱۴۰۱حالا شانس نداریم میخریم میبینیم بدرد نمیخوره! 🤦♂️
.
پدال جان اگه امکانش هست از خودروهای هات راد استریت راد و پرو مود پرو تورینگ و رستوماد و خلاصه از این سبک ماشینا مطلب بزارید. تست درایو برخی نسخه ها رو برخی مواقع موتورترند میزاره اگه میشه پوشش بدید.
Alan.r
۱۰ آبان ۱۴۰۱مگه مرض دارن موتور های محشر و احتراق داخلی ماشینای کلاسیک رو با آرمیچر ها عوض می کنن؟
ehsan.fa
۱۰ آبان ۱۴۰۱منکه عمرا همچین کاری بکنم و همچین چیزی بخرم
Dna
۱۰ آبان ۱۴۰۱بنظرم زیادی در گیر شتاب و پرفورمنس شدیم
al-ml-kh
۱۱ آبان ۱۴۰۱از یه جهتی میشه گفت ارزش اقتصادی داره اونم اینه که تعمیر موتور های احتراقی قدیمی ممکنه هزینه بر باشه یا قطعاتشون نباشه و اگرم باشه به سختی گیر بیاد و هزینه خیلی بالایی داشته باشه که همین عامل باعث میشه کسی که عشق کلاسیک باشه نتونه به عنوان دیلی درایور ازش استفاده بکنه(چون دیدم تو یوتوب کسایی رو که یه ماشین خفن برا آخر هفته هاش و مسافرتاش داره و یه کلاسیک هم برای دیلی درایوش)
که البته باز هم میشه بجای انجین اصلی یه انجین بروز با هزینه معقولانه نصب کرد رو ماشین که هزینه های جانبیش و گیر اووردن قطعاتش تو دراز مدت اذیت نکنه.
بشخصه مشکلی با الکتریکی کردن ماشین های کلاسیک ندارم چون همین خودش یه راه برای زنده نگه داشتن سلاطین قدیمیه که خب منتقدایی بسیاری هم داره .
مهردادکمال
۱۱ آبان ۱۴۰۱خوبیش اینه که خیلی از ماشین هایی که قطعات یدکیشون نایاب شده و بخاطر نبودن قطعات تو گاراژها خوابیدن رو میشه احیا کرد
البته هزینه غیرمنطقی داره ولی خب برا کسی که شیفته ماشینای کلاسیکه منطقی جلوه میکنه
MAZDA
۱۱ آبان ۱۴۰۱از نظر من صرفه اقتصادی داره ولی کسی نیست که بخواد این حماقت رو بکنه و خودرو کلاسیک برقی بخره
مثلا فرض کن روی موستانگ باس موتور برقی و…
با عقل جور در نمیاد این کار ولی این هم در نظر بگیریم که شاید کسی بخواد چیز جدیدی رو امتحان کنه!
به همین خاطر نمیشه گفت خوبه یا بد :)
Jamshid
۱۸ آبان ۱۴۰۱دم بعضیا گرم ماشین برقی رو بنزینی میکنن . یکی دیدم یه موتور توربو انداخته بود و اینتر کولر روی موتور بود و یه هواگیر رو کاپوت گذاشته بودن برای اینترکولرش . یه جوری از اگزوز دود میومد بیرون انگار آتیش گرفته