هفته نامه

آیا خودروهای پلاگین هیبریدی به اندازه‌ای که نشان می‌دهند پاک هستند؟

عدم تطابق مصرف سوخت واقعی و اعلامی خودروهای پلاگین هیبریدی با بررسی بیشتری همراه خواهد شد زیرا مقامات اتحادیه اروپا به دنبال سخت‌تر کردن فرایند تست‌ها در واکنش به داده‌های متناقض به دست آمده از خودروها هستند.

اتحادیه اروپا و بریتانیا از ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون قانونی را به تصویب رسانده‌اند که طی آن تمامی خودروهای جدید باید داده‌های مصرف سوخت خود را برای بررسی توسط مقامات ضبط کنند. این داده‌ها شامل مصرف برق خودروهای پلاگین هیبریدی نیز می‌شود تا به این ترتیب بتوان میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن این خودروها را با دقت بیشتری محاسبه کرد.

خودروهای پلاگین هیبریدی ترکیبی از پیشرانه‌های الکتریکی با بنزینی یا دیزلی هستند و از نظر تئوری می‌توانند باعث کاهش حدود ۵۰ گرم در هر کیلومتر دی‌اکسید کربن شوند که بسیار پایین‌تر از اقتصادی‌ترین خودروی هیبریدی بدون سوکت شارژ است.

البته برخی مطالعات اخیر به وضوح ادعاهای رسمی درباره خودروهای پلاگین هیبریدی را به چالش کشیده‌اند. طی ماه‌های اخیر شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک ICCT پس از تست بی‌ام‌و X1 xDrive25e 2020 مقاله‌ای منتشر ساخته است و گفته است تست مدرن WLTP روش نادرستی است.

در تست‌ها فهمیده شده است دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد برای تست‌ها بسیار خوش‌بینانه است. برای مثال در دمای منفی ۵ درجه سانتی‌گراد، آلایندگی دی‌اکسید کربن به ۹۴ گرم در هر کیلومتر می‌رسد که ۴۰ برابر بیشتر است درحالی‌که خودرو هنوز در حالت تخلیه شارژ قرار دارد. به این موارد باید حالت پایداری شارژ را نیز اضافه کنیم که در این صورت میزان آلایندگی می‌تواند ۱۲۲ گرم در هر کیلومتر باشد نه ۴۳ گرم!

ICCT همچنین حالت‌های افزایش شارژ را نیز به باد انتقاد گرفته است زیرا در این حالت از پیشرانه درون‌سوز برای شارژ باتری استفاده می‌شود و میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن به ۲۴۶ گرم در هر کیلومتر می‌رسد.

فشار مقامات نیز یک فاکتور مؤثر است. اتحادیه اروپا در حال بررسی برنامه‌هایی برای تغییر تست خودروهای پلاگین هیبریدی از سال ۲۰۲۵ به بعد است.

اتحادیه اروپا قبلاً درخواست جمع‌آوری داده‌های تمامی خودروها شامل محصولات پلاگین هیبریدی تا اول ژوئن ۲۰۲۳ را داشته است. اگر آن‌ها بدانند آلایندگی خودروها بیشتر از حد اعلامی است، مکانیسمی برای تنظیم میزان آلایندگی خاص خودروساز طراحی خواهند کرد.

به این ترتیب خودروهای پلاگین هیبریدی دیگر یک ابزار مؤثر برای کاهش آلایندگی کلی یک خودروساز نخواهند بود.

این خودروها یک تکنولوژی بسیار مهم برای خودروسازان بوده‌اند تا به این ترتیب بتوانند میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن خود را کاهش دهند و این موضوع درباره برندهای لوکس اهمیت دوچندانی داشته است.

سال پیش از ۱۰ خودروی پلاگین هیبریدی پرفروش بریتانیا ۸ نمونه به برندهای لوکس تعلق داشته‌اند و پرفروش‌ترین آن‌ها بی‌ام‌و 330e بوده است. در واقع خودروی 330e M Sport پرفروش‌ترین محصول بی‌ام‌و در سه‌ماهه اول سال بوده است و مرسدس بنز A250e AMG Line نیز محصول پرفروش اشتوتگارت بوده است.

فورد نیز به شدت روی خودروهای پلاگین هیبریدی برای کاهش آلایندگی سبد محصولاتش حساب باز کرده است و این موضوع با کوگا پلاگین هیبریدی نمود پیدا می‌کند. مدیر فورد بریتانیا می‌گوید خودروهای پلاگین هیبریدی یک راه بدون ریسک برای الکتریکی سازی هستند. مدیر فورد می‌افزاید:

اکثر مردم در اکثر روزها می توانند از پیشرانه الکتریکی استفاده کنند زیرا مسیرهای زیادی را طی نخواهند کرد

پلاگین هیبریدی‌ها در برابر تغییرات ناگهانی قوانین به شدت آسیب‌پذیر هستند. برای مثال در نروژ شاهد کاهش فروش ۷۸ درصدی این خودروها در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ هستیم که دلیلش حذف مشوق‌های مالیاتی از اول ژانویه بوده است. همین امر سهم خودروهای الکتریکی از بازار را از ۵۰ به ۸۰ درصد رسانده است.

خودروهای پلاگین هیبریدی قبلاً نیز مزیت‌های مالیاتی کمتری را تجربه کرده‌اند. برای مثال از ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ به بعد این خودروها از ورود به مناطق شهری با آلایندگی بسیار پایین لندن منع شده‌اند و در سال ۲۰۱۸ نیز تخفیف خرید پلاگین هیبریدی‌ها حذف شده است.

خودروسازان می‌خواهند با اتخاذ تصمیماتی به مقامات ثابت کنند خودروهای پلاگین هیبریدی می‌توانند یک ابزار مفید برای کاهش آلایندگی تولیدی باشند. البته خودروسازان می‌گویند این هدف زمانی محقق خواهد شد که خریداران آن‌ها را به‌صورت منظم شارژ کنند.

رئیس سیتروئن گفته است:

ما بر اساس نتایج ۲۰۰ میلیون کیلومتر تست، از میزان مصرف سوخت و میزان نیاز خریداران به شارژ خودروهای پلاگین هیبریدی آگاه هستیم

راه‌حل این مشکل نیز طراحی یک آگاه ساز دیجیتال است که با دیدن آن کابل شارژ را بردارید. هرچقدر کمتر خودرو را شارژ کنید بیشتر شاهد یادآوری خواهید بود.

بی‌ام‌و نیز تعداد ورودی‌های مراکز ای درایو شهری را به ۱۳ منطقه در بریتانیا افزایش داده است. این طرح مالکان خودروهای پلاگین هیبریدی را تشویق می‌کند تا باتری خودروی خود را برای استفاده در شهرها شارژ کنند و به این ترتیب آلایندگی کمتری تولید شود. برای تشویق نیز امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

البته با توجه به آنچه ICCT درباره نقاط ضعف حالت‌های افزایش شارژ به منظور استفاده از حالت الکتریکی خودرو گفته است، میزان تولید دی‌اکسید کربن در این صورت می‌تواند بالا باشد.

خودروسازان از طرف دیگر به دنبال استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر در خودروهای پلاگین هیبریدی هستند تا شعاع حرکتی الکتریکی آن‌ها را افزایش دهند.

برای مثال نسخه‌های پلاگین هیبریدی رنجروور جدید در حالت الکتریکی طبق ادعاها برد ۱۱۳ کیلومتری دارند.

اما نقاط ضعف خودروهای پلاگین هیبریدی تغییری نکرده است. وزن متوسط خودروهای پلاگین هیبریدی فروخته شده در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۹۲۱ کیلوگرم بوده است درحالی‌که این رقم برای خودروهای الکتریکی و درون‌سوز به ترتیب ۱۶۸۶ و ۱۴۵۷ کیلوگرم گزارش شده است.

این خودروها همچنین از نظر فضای بار نیز کم می‌آورند زیرا باتری در این بخش جای می‌گیرد؛ اما برای بسیاری از مردم، خودروهای پلاگین هیبریدی تنها راه‌حل کاربردی برای کاهش مالیات اعمال شده روی خودروها هستند.

اینکه مقامات به این خودروها روش خوش نشان دهند یا خیر به چگونگی استفاده مالکان از آن‌ها بستگی دارد. اگر حتی بخش کوچکی از مالکان شارژر را به دست نگیرند، میزان آلایندگی کلی این خودروها بالا خواهد بود و شاید این امر به معنی پایان پلاگین هیبریدی‌ها باشد.

در خلال مراسم معرفی اوپل آسترا پلاگین هیبریدی ما درباره فاصله بین شعاع حرکتی الکتریکی ۶۰ و ۷۰ کیلومتری سؤال کردیم. این تفاوتی اثرگذار است زیرا باعث می‌شود دسته مالیاتی خودرو عوض شود.

اوپل آسترا

چرا این دو رقم؟ نکته شگفت‌انگیز اینکه دلیل اختلاف یاد شده به تصمیم HRMC از ۶ آوریل ۲۰۲۰ مربوط می‌شود که به خودروسازان اجازه می‌دهد بجای شعاع حرکتی تمام الکتریکی از معادل شعاع حرکتی تمام الکتریکی EAER استفاده کنند. عبارت شعاع حرکتی تمام الکتریکی چیزی است که شما انتظار دارید. در واقع این عبارت همان شعاع حرکتی‌ای است که فقط توسط باتری و در حالت تخلیه شارژ پوشش داده می‌شود و پس از آن پیشرانه درون‌سوز وارد مدار می‌شود؛ اما شعاع حرکتی EAER شامل استفاده از پیشرانه درون‌سوز نیست هست و بنابراین این حالت بدون آلایندگی نیست.

چرا؟ بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی در حالت تمام الکتریکی باعث قطع کامل ارتباط با پیشرانه درون‌سوز نمی‌شوند و بنابراین EAER یک تخمین خوب است هرچند یک حالت بدون آلایندگی کامل نیست.

برای مثال بی‌ام‌و هشدار می‌دهد حالت تمام الکتریکی در دماهای زیر صفر درجه سانتی‌گراد و تا زمانی که خودرو چند کیلومتری را طی نکرده باشد در دسترس نخواهد بود. در دنیای خودروهای پلاگین هیبریدی، واژه‌های بدون آلایندگی خیلی درست نیستند…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autocar

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3608 ديدگاه)

    خلاصه اینکه هر کاری میکنند که اثری از درونسوزها باقی نمونه
    حتی به غلط

    موافقم 10
    مخالفم 2
  2. Jdm باز

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    هیبرید ها بهتر هستن به نظرم

  3. بهراد

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (750 ديدگاه)

    شما نیسان دیدی اگزوزش مستقیم باشه؟ اون موقع نظرت کامل راجب کربن و مصرف سوخت عوض میشه

    موافقم 2
    مخالفم 5
  4. aminbikar

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    با هیبرید ها کاری ندارم اما تو برقی ها چرا چون بخشی از انرژی شارژ کردن از انرژی های تجدید پذیر هست

    1. akrh78

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      یه سر برو چک کن چند درصد از برق تولیدی جهان از منابع تجدید پذیره بعد احساس پاکی و طبیعت دوستی بکن
      ایران و کشورای امثال ما که حتی نصف اونم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا