تستهای موسسه AAA نشان میدهد سیستمهای ترمز عقب خودکار خودروهای امروزی عملکرد درخشانی ندارند.
وسایل نقلیه مدرن به طیف وسیعی از سیستمهای کمکراننده مجهز هستند اما مطالعه جدید AAA نشان میدهد اگرچه این سیستمها به دنبال کمک به راننده و افزایش ایمنی خودروها هستند اما رانندگان باید در پشت فرمان حداکثر دقت و توجه را داشته باشند. این موضوع به ویژه در زمان استفاده از سیستمهای ترمز اضطراری خودکار در دندهعقب صدق میکند چراکه AAA میگوید اطمینانی به توانایی آنها در پیشگیری از تصادفات وجود ندارد. اما منظور از این سخنان چیست؟ از بین ۴۰ تستی که با ۴ شاسیبلند از خودروسازان مختلف انجام شده فقط یک خودرو توانسته بدون تصادف از این تستها سربلند خارج شود. نکته تعجببرانگیز اینکه میزان خطاهای رخ داده در تستهایی که یک آدمک ثابت در پشت خودروها ایستاده بوده ۵۰ درصد ذکر شده است. در ۱۰ تست از ۲۰ تست انجام شده، شاسی بلندها با یک آدمک کودک برخورد کردهاند و در ۵ مورد حتی سیستم ترمز خودکار فعال نشده است.
اجازه دهید نگاهی عمیقتر به تستها و خودروهای مورد استفاده داشته باشیم. AAA از هیوندای توسان، فولکسواگن تیگوان، مزدا CX-30 و لکسوس RX350 استفاده کرده است. همه این خودروها از مدل ۲۰۲۳ هستند و جزو محبوبترین شاسی بلندهای کوچک تا میان سایز بازار به شمار میروند. برای تستها دو سناریو استفاده شده که شامل دندهعقب در نقاط عمودی و همچنین فضاهای گوشهدار بوده است. در هر دو سناریو خودروی بزرگی در سمت راست پارک میشود. در تست عابر پیاده ثابت، آدمکی با ارتفاع ۱۱۴ سانتیمتر در فاصله حدود ۱.۸ متری پشت شاسی بلندها قرار میگیرد.
در تستهای ترافیک پشتی، ماکت دیگری به عنوان وسیله نقلیه متحرک در نظر گرفته میشود. در هر دو سناریو سرعت خودرو به ۲۴ کیلومتر در ساعت میرسد. زمانی که این خودروی متحرک به فاصله ۶۱ متری میرسد شاسی بلندها شروع به دندهعقب رفتن میکنند و در این حالت فشاری روی پدال گاز یا ترمز وارد نمیشود تا همهچیز بر عهده سیستم ایمنی گذاشته شود. هر خودرو ۵ بار تستها را انجام داده و فولکسواگن تیگوان تنها شاسیبلندی است که در تست نقطه عمودی از برخورد با آدمک جلوگیری کرده است.
به نظر میرسد پارکینگهای گوشهدار و زاویهدار برای سیستمهای موردبحث مشکلساز هستند. سیستم ترمز خودکار هیچیک از شاسی بلندها در برخی تستها فعال نشدهاند. دادههای کلی نشان میدهند ترمزها تنها در ۴۵ درصد تستهای پارکینگهای گوشهدار استفاده شدهاند درحالیکه این رقم در تستهای نقاط عمودی به ۸۵ درصد میرسد. همچنین لکسوس RX350 تنها خودرویی بوده که ترمزش در هیچیک از تستهای پارکینگهای زاویهدار فعال نشده است. در بخش عابران پیاده باید گفت ۵۰ درصد شانس برخورد با فردی که پشت خودرو ایستاده وجود دارد. تیگوان اگرچه تنها شاسیبلندی است که از برخورد جلوگیری کرده اما در همه تستها با کودک شبیه سازی شده تصادف داشته است. ترمزهای این خودرو حتی در دو تست فعال نشده اما مزدا CX-30 بدتر نشان میدهد. این خودرو در همه تستها با عابر برخورد کرده و سه بار هم ترمز آن فعال نشده است. گریگ برانون مدیر مهندسی خودروی AAA میگوید:
رانندگان نباید فقط به این سیستمهای کمکراننده پیشرفته در جلوگیری از تصادفات تکیه کنند بلکه باید از آنها برای افزایش هوشیاری خود و بررسی اطراف استفاده نمایند. بالاتر از اینها باید تستهای بررسی سیستمهای کمکراننده نیز بهروز شوند و اشیای غیرعادی و سناریوهای واقعبینانه بیشتری را در نظر بگیرند تا بتوان به بهترین مزیتهای ایمنی برای تمامی کاربران جاده دست یافت.
رسانهها با خودروسازان یاد شده برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس گرفتهاند. لکسوس میگوید سیستم ترمز ترافیک پشتی ابتدا به راننده هشدار داده و سپس ترمز را برای جلوگیری از برخورد فعال میکند اما این سیستم برای توقف کامل خودرو طراحی نشده است. حتی اگر خودرو نیز متوقف شود ترمز پس از حدود ۲ ثانیه آزاد خواهد شد. لکسوس همچنین درباره نتایج تستهای AAA این بیانیه را صادر کرده است:
وسایل نقلیه لکسوس با چندین تکنولوژی حمایت ترمز مختلف برای کمک به هوشیاری راننده درباره اشیای اطراف، خودروها و عابران پیاده عبوری از پشت در زمان دندهعقب رفتن طراحی شدهاند و در مرحله اول به راننده هشدار داده و در برخی موارد حتی وارد مدار میشوند تا از برخورد جلوگیری کنند. از آنجایی که احتمال عملکرد صحیح این سیستمها در برخی شرایط خاص وجود دارد بنابراین خود راننده باید به محیط دقت کند. راننده تنها مسئول رانندگی ایمن است.
فولکسواگن هم بیانیه مشابهی درباره سیستم ترمز خودکار عقب منتشر ساخته است:
ایمنی مصرفکنندگان اولویت اصلی فولکسواگن است. سیستمهای کمکراننده ما برای کمک به رانندگان طراحی شدهاند اما جایگزین رانندگی هوشیار نیستند. همانطور که این مطالعه توصیه میکند، رانندگان باید به محیط اطراف دقت کامل داشته و از دوربینهای دندهعقب برای بهبود میدان دید خود استفاده کنند.
هیوندای اشاره خاصی به این مطالعه نداشته اما بیانیهای درباره سیستم دستیار پیشگیری از برخورد عقب صادر کرده است:
سیستم دستیار پیشگیری از برخورد عقب هیوندای میتواند به راننده درباره هشدارهای بالقوه هشدار دهد. این هشدارها بهصورت صوتی و استفاده از ترمز صادر میشوند. این سیستم زمانی که خودرو در دندهعقب قرار گفته و با سرعت کم حرکت میکند فعال خواهد شد هرچند نباید هرگز به آن تکیه کرد. سیستم دستیار پیشگیری از برخورد عقب شاید در هر شرایطی هشدار ندهد و بنابراین راننده همیشه باید به سمت عقب و آینهها نگاه کند. این سیستم محدودیتهایی از نظر عملکرد، تشخیص موانع، شعاع عملیاتی و وضوح دارد.
فعلاً مزدا به نتایج مطالعه AAA واکنشی نشان نداده است. موسسه موردبحث به همه توصیه میکند بررسیهای عمیقتری درباره روشها و پارامترهای انجام تستها صورت گیرد. سیستمهای دنده عقبی که اشیا را تشخیص داده و توانایی ترمز خودکار دارند باید بهبود یابند و درعینحال رانندگان باید دقت زیادی در استفاده از آنها داشته باشند.
امیر
۲۹ بهمن ۱۴۰۲عجیبه
NAVID۰۰۹۸
۲۹ بهمن ۱۴۰۲فولکس بهترینِ !
Taha Ayoobi
۲۹ بهمن ۱۴۰۲انقد پیچیده شد یه جاهایی که نفهمیدم دقیقا چی شد.
ولی عجیبه
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ببخشید پراید هم این قابلیت رو داره ؟🤔🤔🤔
Dark Knight
۲۹ بهمن ۱۴۰۲اینا چه سوالیه ! ترمز عقب خودکار برای خودرو های داخلی از جمله سلطان پراید جوکی بیش نیست به حدی که براشون ابتدایی محسوب میشه ، پراید و بقیه ماشین های داخلی آپشن ورود سریع به بهشت هست که نه تنها سرنشینان بلکه عابر پیاده رو هم میتونن تو یک چشم بهم زدن وارد معراج کنن تازه یه قرآن هم تو داشبورد گذاشتن که وقتی وارد اون دنیا شدی جلو فرشته ها روش قسم بخوری ، واقعا که شما مردم خیلی ناسپاس ۴۶ سال پیشرفت ایران هستین 😉
Taha Ayoobi
۲۹ بهمن ۱۴۰۲پراید این دوره هارو گذرونده، اصن درست نیست که با اینها مقایسه بشه
پراید تو یه لول دیگه ایه
ALI.S
۴ اسفند ۱۴۰۲جالب بود.