هرچند دههٔ ۸۰ میلادی دوران تاریک و سیاه خودروهای عضلانی بود اما در همین سالها هم مدلهای جذابی ساخته شدند که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.
درحالیکه دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ دوران اوج ماسل کارهای آمریکایی بود، این خودروهای جذاب در دههٔ ۸۰ دوران تاریکی را سپری کردند. حدود ۸۰ درصد از خودروهای عضلانی دههٔ ۸۰ صرفاً روی سه پلتفرم G-Body و F-Body جنرال موتورز و Fox-Body فورد ساخته شده بودند زیرا در آن سالها کرایسلر ماسل کارهای خود را کنار گذاشته و به مدلهای محرک جلوی ضعیفی روی آورد و حتی چلنجر هم به نسخهٔ ریبج شدهٔ میتسوبیشی گالانت تبدیل شد؛ اما در همین دوران سیاه هم ماسل کارهای جذابی ساخته شدند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
شورلت مونتکارلو SS سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۸
نسلهای سوم و چهارم شورلت مونتکارلو بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸ روی پلتفرم G بادی مشترک با مالیبو ساخته شدند. برای کسانی که حالا هوای اسپرتتری میخواستند، از سال ۱۹۸۳ مونتکارلو SS با پیشرانهٔ ۵ لیتری بلوک کوچک ۱۷۵ اسب بخاری به بازار آمد. هرچند شورلت در سال ۱۹۷۰ با مونتکارلو به بخش کوپههای لوکس وارد شده بود اما نسخهٔ SS به این خودرو ظاهر و احساس اسپرتی بخشید.
الدزمبیل ۲-۴-۴ سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۷
مثل سالهای قبلتر، برند الدزمبیل نسخهٔ خود از پلتفرم G بادی جنرال موتورز را بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸ با نام کاتلاس تولید میکرد. کاتلاس G بادی مثل نسلهای قبلی که روی پلتفرم A بادی ساخته شده بودند، این پلتفرم را با کابین شیک، تزئینات پریمیوم و ظاهر متشخص، به بخش تقریباً لوکس وارد کرد و درعینحال با استفاده از قطعات فنی مشترک همچنان مزیت صرفهجویی در هزینهها را حفظ کرده بود. در دههٔ ۸۰ نیز نسخهٔ پرفورمنس محور ۲-۴-۴ بر اساس G بادی ارائه شد. مسلماً زیباترین ماسل کار جنرال موتورز در دههٔ ۸۰ همین خودرو بود که زیر کاپوت پیشرانهٔ ۵ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری داشت.
بیوک رگال گرند نشنال سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۷
گرند نشنال نهتنها مشهورترین خودروی عضلانی بیوک در دههٔ ۸۰ بود بلکه آخرین مدل پرفورمنس جدی این شرکت هم محسوب میشد. در بین همهٔ مدلهای G بادی جنرال موتورز که بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸ تولید میشدند، گرند نشان جذابترین بود و بیشترین توجهات را به خود جلب میکرد. این خودرو همچنین جدیترین تغییرات پرفورمنسی در پلتفرم G بادی را تجربه کرد. گرند نشنال در اصل نتیجهٔ توسعهٔ طولانی و پیوستهٔ موتور ۳.۸ لیتری V6 بیوک بود که در طول سالها با پیشرفتهای متوالی در توربوشارژر، سیستم تزریق سوخت الکترونیکی و اینترکولرها، قدرت آن افزایش پیدا کرد. دو سال آخر تولید گرند نشنال یعنی ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ با قدرت ۲۳۵ و ۲۴۵ اسب بخار، دوران اوج آن بود. این کار بیوک اما شورلت را ناراحت کرد زیرا اصل وارد نشدن به قلمروی کوروت را زیر پا گذاشته بود. به همین دلیل، سرعت گرند نشنال روی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شد تا این سیاست جنرال موتورز که کوروت باید از همهٔ محصولات شرکت بالاتر باشد زیر سوال نرود.
فورد موستانگ GT سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳
در پایان دههٔ ۷۰ فورد به یک پلتفرم محرک عقب سبکوزن نیاز داشت تا بتواند در چندین قاره از آن استفاده کند. نتیجهٔ این نیاز توسعهٔ پلتفرم فاکس بادی بود که هرچند هرگز در اروپا استفاده نشد اما در آمریکای شمالی مدلهای متعددی از فورد و مرکوری بر اساس آن ساخته شدند. بااینحال، فاکس بادی بیشتر با نسل سوم موستانگ شناخته میشود که بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳ تولید شد. از سال ۱۹۸۶ نیز فورد پیشرانهٔ ۵ لیتری بلوک کوچک V8 با تزریق سوخت الکترونیکی و پیستونهای آلومینیومی فورجکاری شده را برای موستانگ GT ارائه کرد و محبوبیت آن را افزایش داد. البته موستانگ GT با ۲۲۵ اسب بخار قدرت سریعترین ماسل کار دههٔ ۸۰ نبود اما به لطف وزن سبک، پرفورمنس خوبی داشت.
فورد تاندربرد توربو کوپه سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۸
یکی از مدلهای متعددی که در دههٔ ۸۰ بر اساس پلتفرم فاکس بادی ساخته شد فورد تاندربرد بود. در خانوادهٔ این خودرو نسخهٔ توربو کوپه بهترین پرفورمنس را داشت. این خودرو به یک پیشرانهٔ کوچک ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو با اینترکولر مجهز بود که با ۱۹۰ اسب بخار قدرت، برای یک کوپهٔ لوکس در آن سالها قدرتمند بهحساب میآمد. البته درحالیکه بسیاری از مدلهای G بادی جنرال موتورز این روزها در بین علاقهمندان بشدت محبوب شدهاند، مدلهای فاکس بادی فورد بهجز موستانگ در گمنامی ماندهاند.
شورلت کوروت سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶
علیرغم موفقیت نسل سوم کوروت که از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ تولید شد، این خودرو در پایان عمر خود در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و پرفورمنس آن چنان پایین آمد که به یک شوخی تبدیل شد. در آن سالها همچنین کوروت برای بقا تلاش میکرد و ممکن بود کلاً کنار گذاشته شود زیرا برای مدل ۱۹۸۳ هیچ کوروتی تولید نشد اما زمانی که نسل چهارم در سال ۱۹۸۴ به بازار آمد، همهٔ طرفداران نفس راحتی کشیدند. در این نسل با طراحی جدید و پیشرفتهای بسیار زیادی مثل آزمایش طراحی در تونل باد، تزریق سوخت الکترونیکی، گیربکس با اووردرایو، فنرهای شمش کامپوزیتی و صفحه آمپر دیجیتالی، جان تازهای به کوروت تزریق شد.
شورلت کامارو IROC Z سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰
نسل سوم کامارو (F-Body) در سال ۱۹۸۲ معرفی شد و بسیاری آن را جذابترین ماسل کار دههٔ ۸۰ میدانند. حالت پایین و تهاجمی، فرم گوهای شکل آیندهنگر و موتور V8، این نسل کامارو را فوراً به خودروی موفقی تبدیل کرد. نسل سوم کامارو به همراه پونتیاک فایربرد بهعنوان اولین خودروهای پرفورمنس قابلتوجه پس از سالهای ناخوشایند دههٔ ۷۰، بهسرعت در سراسر آمریکا محبوب شد. هرچند اکثر کاماروهای F بادی از پیشرانههای چهار و شش سیلندر استفاده میکردند اما برای مدل Z28 موتور ۵ لیتری V8 با ۱۶۵ اسب بخار قدرت ارائه میشد. در سال ۱۹۸۵ نیز مدل IROC ارائه شد که از تعلیق بهبودیافته، ترمزهای بزرگتر و انژکتورهای کوروت بهره میبرد. نسل سوم کامارو بهقدری جذاب بود که بسیاری از خریداران فراموش کردند آنقدرها هم سریع نیست. حتی IROC با موتور ۵.۷ لیتری ۲۲۵ اسب بخاری هم در خیابان در برابر موستانگهای فاکس بادی ۵ لیتری که سبکتر، سریعتر و ارزانتر بودند حرفی برای گفتن نداشت.
پونتیاک فایربرد ترنس ام و فرمولا سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲
هرچند شاید این روزها پونتیاک به خاطرهای کمرنگ تبدیل شده باشد اما در دههٔ ۸۰ برند بسیار مشهوری بود. با اینکه نسل سوم فایربرد از همان پلتفرم F بادی کامارو استفاده میکرد اما استراتژی پونتایک این بود که فایربرد F بادی را به دو بخش تقسیم کند. یکی فایربرد فرمولا که بهعنوان مدلی جنتلمن پایینتر از کامارو IROC قرار گیرد و دیگری فایربرد ترنس ام که با ظاهری جذاب بهعنوان یک ماسل کار پریمیوم، بالاتر از کامارو IROC اما پایینتر از کوروت جای داشته باشد. چراغهای جلوی مخفی، کاپوت منقار مانند و اسپویلر عقب، ظاهر نسل سوم فایربرد را جذابتر از کامارو کرده بودند.
V8
۱۱ اسفند ۱۴۰۱به به . ترنس ام عجب ماشینی بود . همچنین کامارو
(Ali(chevynova
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ترنس ام و کامارو که همیشه جزوه محبوب ترینهان
تو این لیست 442 رو خیلی میپسندم و بیوک رو
البته که ماسلهای دهه 60 و70 یه چیزه دیگن
کافر مقدس
۱۱ اسفند ۱۴۰۱این کامارو 1985 تو ایران هست 3نیم میلیارد
آون بیوک شتاب 4نیم ثانیه داشته که این رقم برای سوپر اسپرت های اون موقع بود .
https://fastestlaps.com/models/buick-gnx
(Ali(chevynova
۱۱ اسفند ۱۴۰۱بیوک اون زمان با gnx کلی رکورد زد و جالبه که gnx رو بیوک با همکاری مکلارن تولید کرد
Hami
۱۲ اسفند ۱۴۰۱این مکلارن ربطی به مکلارن انگلیس نداره
دانیال_Surrey،England
۱۲ اسفند ۱۴۰۱البته این مک لارنی که میگی با مک لارن انگلیس فرق داره.
علی
۱۱ اسفند ۱۴۰۱همشون عالین !!!! یعنی ماشین قلدر و جون سخت !! من از بیوک بیشتر خوشم میاد بخاطر خاطرات خوبی که ازش دارم بخصوص بیوک مونتاژ شده ایران
Mr . Santafe
۱۱ اسفند ۱۴۰۱همین ماسل کار های به ظاهر جذاب امریکایی دهه ۶۰ و ۷۰ ، بیشترین مصرف سوخت و آلایندگی رو داشتن و بیشترین هزینه رو به محیط زیست تحمیل کردن .
الان برای همه خاطره خوش مونده اما کسی از هزینه هاش حرفی نمیزنه
سوشیانت
۱۱ اسفند ۱۴۰۱برای یه ماشین باز آلایندگی و این چیز ها مهم نیست
(Ali(chevynova
۱۱ اسفند ۱۴۰۱هزینه هاش و الایندگیشون کمترین اهمیت رو داره
همش فدای موتور 8سیلندرشون
زیزیگولو
۱۱ اسفند ۱۴۰۱کامارو IROC Z از همشون جذابتره
Royal Driver
۱۱ اسفند ۱۴۰۱اگر بخوام رویایی ترین و افسانهای ترین ماسل کاره این لیستو بگم، این بیوک گرند نشناله. یکی از ویژگی های خوبش این بود که یک پوشش نردبانی کارآمد برای اکسل های عقب داشت که به استحکام شاسی و سیستم تعلیق آلمینیومیش کمک میکرد که پشت صندلی های عقب هم بودن، به چسبندگی لاستیک ها هم کمک میکرد و برای پیچیدن میله های تقویت شده داشت .برای خنک کردن موتور از اینترکولر های بهبود یافته استفاده میکرد که خیلی کارآمد بودن. از مواد سبک شده زیادی هم درونش استفاده شده بود مثل یک پروانه توربو هیبریدی سرامیکی فوق سبک. این به کنار از یک سری روکش های خاص برای لوله سیستم خنک کننده موتور که هوای ورودی رو متراکم تر میکرد علاوه بر تقویت توربین که از ورود ذرات جامد به توربو جلوگیری میکرد و توربوشارژ ها هم از یک محافظ حرارتی پیشرفته بهرهمند بودن اینا برای اون دوره بسیار خوب بوده. جالبه بدونید که همین گلگیر هارو طوری طراحی شده بودن که به خنک کردن موتور کمک کنه و پرفورمنسش رو حفظ کنه. شاید اعداد رو کاغذ آنچنان عجیب و غریب نبود اما ساختار پیشرانش تقریبا بس عیب بود راندمان سوخت خوب، سهولت نگداری و تعمیر و اجزای داخلی قویش، محشر ظاهر شد.
Royal Driver
۱۱ اسفند ۱۴۰۱این همه دیسلایک برای چی؟ آمریکایی فن نیستم ولی فکر نکنم اراعه یک سری اطلاعات بد باشه. بعضیا بهشون فشار اومده
LAMBORGHINI
۱۱ اسفند ۱۴۰۱همون که گفتی فشاری شدند
مهدی
۱۱ اسفند ۱۴۰۱همون gnx و iroc جذابترین بودن
MohammaD
۱۱ اسفند ۱۴۰۱راستی آقا مهدی ببخشید بی ربطه به این مقاله . اما خواستم بدونم نظر شما در مورد شورولت کاپریس حدود 1975_76 چیه . همینطور بیوک سنچوری اون دوره ؟
مهدی
۱۱ اسفند ۱۴۰۱داداش من چکارم که نظر منو در مورد اینا میپرسی :)) واسه دوره خودشون خوب بودن اما اگر کسی فکر میکنه الان یکیشو میخره و استفاده روزانه میکنه ازشون اشتباه میکنه
MohammaD
۱۲ اسفند ۱۴۰۱شرمنده آقا مهدی من چون دیده بودم اطلاعاتتون راجع به این دست خودرو ها زیاده و هر از گاهی یه کامنت درباره هر کدوم میدید و از نظر فنی ارزیابی شون می کنید گفتم درباره این دو که یه مقدار دربارشون کنجکاو شدم هم بپرسم . احتمالا سوالم رو یه مقدار بد بیان کردم
سهیل
۱۲ اسفند ۱۴۰۱دوست عزیز من چند سال رگال 74 داشتم که مدل دو در و لوکس سنچوریه . بسیار نرم قدرتمند بی صدا راحت فول لاکچری ولی غیر قابل استفاده در شهر تهران . درکوچه های باریک و پر شیب شمال شهر عملا لاستیکها به هرزگردی میفتن و پیدا کردن جای پارک غیر ممکن هستش .از قابل استفاده ترین خودرو آمریکایی در ایران نوا و بیوک ایران و کامارو رو میتونم نام ببرم . چند سالی هم ماستنگ 64 داشتم ولی ترمزهای بدون بوستر و گیربکس با ضرایب دنده عجیب رانندگی در ترافیک شهری رو تبدیل به یه عذاب میکنه .
MohammaD
۱۲ اسفند ۱۴۰۱سپاس از شما 🙏🙏
Alan.r
۱۱ اسفند ۱۴۰۱فقط رگال لامصب تو قلدری پوزهی چارجر تورتو هم به خاک میمالونه😎😎💪💪
❤BMW❤
۱۲ اسفند ۱۴۰۱هیچی نمیتونه پوزه چارجر تورتو رو بخوابونه
این مدل اونقدر پلیده که …
محمدرضا
۱۱ اسفند ۱۴۰۱زیبا ترین خودرو های جهان در دهه ۷۰ در آمریکا تولید شدن چون هیچ محدودیتی برای مصرف سوخت و اندازه خودرو نداشتند دست طراح ها کاملا باز بود
در نهایت خودرو هایی با موتور ۷ لیتری ۶متر طول و ۲متر عرض تولید میشد که بیشتر یه اثر هنری بود تا وصیله نقلیه.
Mr . Santafe
۱۱ اسفند ۱۴۰۱با این توصیف شما پس مینی بوس و اتوبوس یه شاهکار هنری هستن . طویل و عریض ، ارتفاع هم که بالا ، موتور هم پر حجم .
وصیله هم غلطه وسیله درسته .
محمدرضا
۱۱ اسفند ۱۴۰۱یعنی خودرویی زیبا تر از لینکلن مارکv وجود داره ۶متر طول بیش از ۲ متر عرض موتور ۶.۶ لیتری با اون صدای زیبا.
حد اقل اون اسم رو از از اکانت جدید فیکت بردار اون عشق ایرانی ها هیچ خودرویی توی طول تاریخ به این تعداد به ایران وارد نشده.
محمدرضا
۱۲ اسفند ۱۴۰۱اومدی زیر یه مطلب که تیترش بهترین خودروهای عضلانی آمریکایی در دهه ۸۰ میلادی هست ببینی کی فن اون خودرو هاست هیت کنی.
دوربین مخفیه یا داری شوخی میکنی.
RENAULT5
۱۲ اسفند ۱۴۰۱دقیقا همینو بگو
هرکس سلیقه ای داره وطراحی یه بحث کاملا سلیقه ای هست ومن به شخصه طرفدار پروپاقرص عضلانی های آمریکایی هستم چون یه شدت طراحی زیبا ومردونه ای دارن
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱رنو 5 فرانسوی عزیز … برای طراحان صنعتی ، طراحی یک بحث کاملا سلیقه ای نیست … علمی باستانی برپایه ریاضیات و اصول زیبایی شناسیه ، با در نظر گرفتن رابطه هر جز با جز دیگری و همزمان رابطه هر جز با کل طرح … چیزی به نام سلیقه ، برداشت شمای نوعی از طرح نهایی است … هر دانشجوی طراحی در هر دانشکده طراحی صنعتی در هر کجای دنیا سلیقه استاتیدش رو به عنوان کتب مرجع امتحان نمی ده بلکه سورس های معتبر رشته طراحی صنعتی رو می خونه تا مدرک بگیره … در مورد اعداد فیبوناتچی (دنباله فیبوناتچی) هم یه کم اگه زحمتتون نمیشه تحقیق کنید ، بد نیست … ضرر نداره …
MC20
۱۱ اسفند ۱۴۰۱هی می خوام جلوی خودم رو بگیرم و چیزی نگم ، اما نمیشه … محمد رضای عزیزم ، دوست کره ای فن من ، التماس کامنت فکر شده و پخته و سنجیده … میگی {{{ ” زیبا ترین خودرو های جهان در دهه ۷۰ در آمریکا تولید شدن چون هیچ محدودیتی برای مصرف سوخت و اندازه خودرو نداشتند دست طراح ها کاملا باز بود ” }}} داداش گل من ، مصرف سوخت چه ربطی به زیبایی طرح داره آخه ؟؟؟ مصرف سوخت بیشتر = انجین بزرگتر = وزن بیشتر = ماشین بزرگتر = نا هماهنگی بیشتر طرح … چون منطقا هر ازدیادی رو مجبورند با ازدیاد بعدی جبران کنند که در نهایت به بد قواره گی طرح منجر می شه … در ثانی اگر تا حالا چیزی طراحی کرده باشی ، حتما می دونی دقیقا آزادی عمل و نبود محدودیت ها ، به طرح های نپخته و نسنجیده و شکست خورده منجر میشه ( اثبات حرفم کتاب داستان ، رابرت مک کی … نشر هرمس ) … نعش کش های نخراشیده آمریکایی اون دوران ، کدام یکی از اصول زیبایی شناسی و تناسب در طراحی رو رعایت کرده بودن که زیبا به نظر برسن ؟ کاپوت جلوی 2 متری که مثل خرطوم فیل آویزون بوده زیباست ؟ یا کابین 3 متر عرضی که می شد توش سفره پهن کرد ؟ این جمله آخرت هم {{{ ” در نهایت خودرو هایی با موتور ۷ لیتری ۶متر طول و ۲متر عرض تولید میشد که بیشتر یه اثر هنری بود تا وصیله نقلیه ” }}} میخ محکمی بود بر تابوت بخش کامنت های پدال که این روزها ، تقریبا به گورستان دانش و تجربه ، بدل شده … دهه 70 میلادی همه دنیا ، با پوستر های لامبورگینی و فراری و مازراتی و بی ام و و دتوماسو و آلفارومئو … عشق بازی می کردن نه با خرطوم فیل های آمریکایی … من به سهم خودم از کاربران قدیمی و مطلع سایت که می دونم با خوندن بیشتر کامنت ها زجر میکشن و لب به دندان می گزن اما چون عاشق پدال هستند ، چیزی نمی گن و دم فرو می بندن ، رسما عذر خواهی می کنم …
(Ali(chevynova
۱۱ اسفند ۱۴۰۱دتوماسو خوشگل بود؟ یه لگن بیخاصیت که موتور فورد داشت و حقا که اون موتور رو اون لگن حروم شد
یا لامبورگینی دیابلو که از ترکیب زیبا بوی نبرده بود و پوسترش فقط تو انباری متروکه کارگاهی بود نه اتاق یه پسر 16 ساله
در مورد بیخاصیت بودن بقیه اسپرتهای اروپایی نظیر MG و جنسن اینترسپتور هم که باعث نابودی شرکتهای دره پیتشون شدن هم نگم یا مثلا شرکتهای تعطیل شده متعدد اروپایی نظیر nsu یا هورچ المان
واقعیت اونکه اروپایی ها همیشه درحسرت ساخت محصولی در حد کوروت و تاندربرد و موستانگ سوختن و نتونستن مثلش بسازن
اروپا حسرت طراحی چارجر 69 و چلنجر 70 رو تا ابدیت به گور میبره
حسرت فروش یکسال موستانگ براش ابدی هست و صد البته که توان ساخت حتی یه وانت مثل سری اف فورد که از کل ساخته های اروپا بهتره هم نداره
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱تو اگه به این می گی لگن زشت بی خاصیت ، به نظرم قید 6000 تا کامنتت رو بزن علی جان … https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067875cd20849aDSC_08451.jpg?fit=2048%2C1367 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_157106787008495d565eaDSC_08471.jpg?fit=2048%2C1367 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067866ff9f98764daaDSC_08511.jpg?fit=2048%2C1255 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067862e7dff9f98764daaDSC_08531.jpg?fit=2048%2C1134 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067741565ef66e7dff9f98aDSC_09361.jpg?fit=2048%2C1367 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_15710677065d565ef66e7dffaDSC_09621.jpg?fit=2048%2C1283 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067442ff9f98764daaDSC_11821.jpg?fit=2048%2C1201 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_157106743498764daaDSC_12101.jpg?fit=2048%2C1302 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067668565ef66e7dff9f98aDSC_10021.jpg?fit=2048%2C1164 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067421f98764daaDSC_14071.jpg?fit=2048%2C1367 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_157106722265ef66e7dff9f9876bDSC_72531.jpg?fit=2048%2C1367 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_157106756766e7dff9f98764daaDSC_10731.jpg?fit=2048%2C1391 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067508e7dff9f98764daaDSC_11061.jpg?fit=2048%2C1367 و https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/10/1972_detomaso_pantera_1571067489ef66e7dff9f98764daaDSC_11151.jpg?fit=2048%2C1197
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱اینم سفارشی فقط به عشق خودت علی جان که می دونم خیلی خوش سلیقه ای !!!!! https://www.motorious.com/content/images/2020/09/pantera-1-1.jpg
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱علی جان حالا برسیم به زیباترین ماشین های آمریکایی : لینکلن کانتیننتال (سال ۱۹۵۸)
سومین گزینه فهرست زشتترین خودروهای جهان لینکلن کانتیننتال محصول سال ۱۹۵۸ است. این خودرو با چراغهای کج و معوجش، بدنهٔ افقیاش و با پستی و بلندیهای مسخرهای که در نمای جلو دارد، خودرویی بسیار بزرگ است.
طراحی خودرو در طی این سالها به شکلی مورد تمسخر قرار گرفته که آگهیهای تلویزیونی که آن زمان برای این خودرو تهیه شده بود هنوز هم به عنوان محتوایی طنز و خندهدار تماشا میشود.
در سالهای ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ لینکلن طراحی این خودرو را کمی تغییر داد که نتیجهاش از قبل بدتر شد و خودرو روز به روز مسخرهتر شد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-1.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-2.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-2.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-4.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-5.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-6.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-7.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-8.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-9.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-3.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-17.jpg و https://www.joesgoldengasoline.com.au/wp-content/uploads/2021/02/1958-Lincoln-Continental-Convertible-white-2.jpg
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱علی جان … Jensen و MG انگلیسی هستند … من فن انگلیس نیستم که بخوام ماله این دوتا رو بکشم اما چون سوادت کمه فقط بهت میگم یادت بمونه که MG چه کارهای بزرگی در عمرش کرده … دلم می سوزه برای عمری که پای 6000 تا کامنت نوشتن گذاشتی … کاش حداقل اونقدری سواد یا حافظه داشتی که کل کل باهات تلف کردن وقت نبود … در مورد فعالیت آگوست هورش هم چیزی نگو ، چون اون زمان حتی پدر محترم و گرامی شما هم ، هنوز متولد نشده بودند و اگه نمی دونی هورش درون آعودی ادغام شده ، شما نگران هورش نباش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ام جی EX181 مدل ۱۹۵۹ ، خودرویی انقلابی با سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت
۶ دی ۱۴۰۰ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد ….
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱(Ali(chevynova
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ {{{ ” واقعیت اونکه اروپایی ها همیشه درحسرت ساخت محصولی در حد کوروت و تاندربرد و موستانگ سوختن و نتونستن مثلش بسازن ” }}} …. علی جان حقیقت اینه که آمریکایی ها 246 ساله از انگلیس مستقل شدن اما هنوز برای ساخت کوروت جدید و افتخار کردن به خودشون از رو انجین 14 سال پیشه 458 فراری کپی میکن … میدونی چرا ؟ چون باباشون که انگلیس باشه خودش از آلمان انجین می گیره … علی جان اوضاع خیلی خیطه …
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱علی جان من 2 سال پیش گفتم ” وانت سازان ، همیشه وانت سازند ” … منتها اون زمان به رفیقات برخورد … بگذریم … خوبه خدا رو شکر خودت اعتراف کردی آمریکا تهش وانت سازه ، من هم در این یک مورد باهات موافقم … اتفاقا حسرت فراری و لامبو و مازرو هم همیشه این بوده که هرگز نمی تونن مثل آمریکایی ها وانت بسازن …
(Ali(chevynova
۱۲ اسفند ۱۴۰۱خودروسازی مفلوک ایتالیا که همیشه وابسته بوده به بقیه مثل امثال لامبورگینی و دتوماسو خوب تکلیفشون مشخصه
امثال فیات هم که تو امریکا راهشون نمیدادن و با خرید بخشی از سهام کرایسلر اجازه ورود بهش دادن که بازم فروشی نداره در امریکا
لانچیا و الفا و مازراتی هم که رو هم ارزششون اندازه نصف سهام جیپ نیست و این برای لانچیا که فقط در خوده ایتالیا عرضه میشه وضعیت بدترهدر مورد زیبایی هم کسی که لانچیا استراتوس و دتوماسو پانترایی که موتور فورد روشه رو دوست داره کلا از طراحی نباید صحبت کنه چون سلیقش کلا مشکل داره
در اخر دعوت میکنم عکس کادیلاک الدورادو 1959 و1953 بعلاوه طراحی کرایسلر امپریال 1955 رو ببینی که زیبایی قالپاقهاشون از طبیعت ایتالیا قشنگ تره چه برسه ماشینهاشون که تو لمانز 1966 از فورد جی تی 40 باختن
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱علی جان در مورد طبیعت زیبای کشور ایتالیا بهتر نیست تا از نزدیک ندیدیم اظهار نظر نکنیم !!! بهشت بکر بر روی کره ی زمین ، توسکانی ایتالیا :
شاید تا به حال نام توسکانی را شنیده باشید، یکی از رویایی ترین مناطق برای گشت و گذار با تور ایتالیا با وسعتی برابر ۲۲۹۹۰ کیلومتر مربع که سرتاسر مراتع و زمین های سرسبز است و با همین وسعت نه چندان زیادش، ۶ مورد از میراث های فرهنگی یونسکو را در خود جای داده است. در مرکز ایتالیا یکی از زیباترین منطقه های این کشور به نام توسکانی قرار گرفته است که با وسعت تقریبی ۲۳ هزار کیلومتر مربعی اش، یک جای عالی برای طبیعت گردی گردش و تفریح محسوب می شود. منظره ای خیره کننده باچشم اندازی به زمین های سبز وسیع و یک دست در کنار خانه های ویلایی و مردمی خونگرم از توسکانی ایتالیا یک جای پرطرفدار و محبوب ساخته است.
توسکانی دارای چند نمونه از بهترین باغ های میوه ی ایتالیا است و به دلیل شرایط آب و هوایی فوق العاده خوبی که دارد برای رشد و پرورش انواع گیاهان جایی مناسب است، بهشتی گمشده که به خصوص در فصل بهار، سرشار از زیبایی های خداوندی می شود و دره های سر سبز آن درست مانند تابلوی نقاشی شگفت انگیزی می شوند که در مقابل چشمان شما قرار می گیرند. یکی از جلوه های طبیعت گردی بامزه ای که به این فضای سبز روح خاصی می بخشد، گله ی گوسفندان سفیدی است که روی تپه ها حرکت می کنند و البته که خانه های ویلایی و زیبا و تپه های مخمل گون سبز را هم نباید از یاد برد، در کل می توان گفت که توسکانی به واسطه ی زمین ها و دره های سر سبز پی در پی اش شناخته شده است.
یکی از جذابیت های توسکانی، دریاچه ی زیبایی به نام Orbetello Lagoon و منطقه ای به نام Apuan Alps است که از مناطق حفاظت شده محسوب می شود و زیستگاه انواع پرندگان و جانوران است. اگر چه توسکانی یکی از زیباترین طبیعت های ایتالیا را در دل خود دارد اما در بین توریست ها و گردشگران بیشتر به عنوان یک منطقه ی فرهنگی شناخته می شود، این منطقه ۳ شهر سینا، پیزا و لوکا را شامل می شود که شهر پیزاهمان برج کج معرف ایتالیا یعنی برج پیزا را دارد. ۶ میراث جهانی یونسکو در توسکانی قرار دارند، شامل مرکز تاریخی فلورانس، میدان کلیسای جامع پیزا، مرکز تاریخی سینا ال دوورچا از جمله ی آن هاست. یکی از کارهای دیگری که می توانید در توسکانی انجام دهید، بازدید از پینتزا، شهر پنیر است! که در آن می توانید طعم های مختلفی از پنیر های خوش طعم و ناب ایتالیایی را بچشید. یکی دیگر از جاذبه های پینتزا، جایی به نام Palazzo Piccolominiاست که میدان ذوزنقه ای شهر محسوب می شود، این میدان از چهار طرف توسط چهار ساختمان احاطه شده و چشم انداز جالبی دارد.
Amir Machine
۱۱ اسفند ۱۴۰۱دوست نسبتاً محترم
اینکه شما فن اروپا هستی و مخالف امریکا دلیل نمیشه که هرجا به هر بهانهای نظرات شخصی و بعضاً بیپایه خودت رو با لحن روشنفکرانه بیان کنی
ایشون نظرشو گفته و به هیچ کسی هم ربطی نداره که آیا مطابق با واقعیت هست یا نه، نظر و عقیده شخصیه، همین نعش کشهای نخراشیده آمریکایی با خرطوم فیل برای خیلیا ازجمله خود من ماشینای بشدت جذاب و دوست داشتنی هستند و هیچکسی هم حق نداره خرده بگیره که چرا اینا رو زیبا میدونید
آره از دید من همون کاپوت دو متری خرطوم فیل و کابین سه متری بشدت زیبا است، به کسی چه مربوط؟ جناب روشنفکر اول یاد بگیر به نظر و دیدگاه دیگران احترام بذاری و چیزی رو که خودت خوشت نمیاد با این الفاظ مسخره توصیف نکنی
ببخشید تو رفتی دهه 70 اتاق همه مردم دنیا رو دیدی که چه پوستری توش چسبیده که اینطور با قاطعیت حکم صادر میکنی؟ نخیر عزیز اینطوریها هم نیست که تمام دنیا فقط عاشق علاقهمندیهای شخص تو باشن، بیا پایین رفیق، بیا پایین
رو دیوار اتاق خود من هنوز هم پوستر ماسل کارهای آمریکایی دهه 70 چسبیده، تو ایتالیایی دوست داری، من و خیلیهای دیگه آمریکایی، خوشت میاد ماشینای موردعلاقهت رو کسی با همین چیزایی که خودت نوشتی توصیف کنه جناب روشنفکر؟
بهتره اول احترام گذاشتن به سلایق و علایق دیگران رو یاد بگیری، لازم نکرده بخاطر سطح کامنتهای پدال از کسی عذرخواهی کنی
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱امیر جان مطلقا محترم … اولا به جای موعظه کردن و روضه خوندن بگو کدوم نظر من پایه نداشته تا ثابت کنم داشته … دوما چیزی به نام لحن روشنفکرانه نداریم … لحن : یعنی آواز خوش و موزون ، نوا ، کشیدن صدا یا اجتماع حالت های صداهای مختلف . (دهخدا) … روشنفکر بودن یا نبودن از کم و کیف آرا و یا نظرات و یا عقاید و یا اطلاعات هر کس در سخنانش هویدا میشه … سوما از این جا به بعد دیگه کامنت شما فشاری میشه و پر واضحه که برای کامنت فشاری فقط دم نوش گل گاوزبان جوابه … از جمله مهمترین خواص دم نوش گل گاوزبان خاصیت آرام بخشی طبیعی آن و کمک به درمان استرس و افسردگی است . همانطور که اشاره کردیم ، دم نوش گیاه گل گاو زبان به نوشیدنی آرامبخش معروف است . اگر احساس خستگی میکنید یا استرس و اضطراب دارید ، یک فنجان از این دمنوش حال شما را بهبود میبخشد … امیر جان من کامنت های فنی از شما کم ندیدم بگذار هر وقت آروم و منطقی شدی با هم در مورد این که چه چیزی به چه کسی ربط داره یا نه و لزوم تطابق کامنت ها با واقعیت و حقیقت و اینکه دهه 70 پوستر روی دیوارها بیشتر از چه برندهایی بوده صحبت می کنیم … فقط یک چیز رو اضافه کنم هیچ کس نمی تونه بوگاتی و فراری و مازراتی و لامبورگینی و آلفا و لانسیا و پاگانی رو مسخره کنه … چون اولا در زمان خودش ، بهتر از این ها رو نساخته و ثانیا اگر این ها رو از دنیای ماشین حذف کنی دنیای ماشین تموم میشه … اصلا خودت بگو چی می مونه … حتی دیگه شورولت هم نمی تونه برای کوروت جدیدش انجین بسازه …
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱علی جان از پیله تعصب و توهم بیرون بیا حقایق و زیبایی های دنیای ماشین رو ببینی ……………………. تقدیم با عشق : نگاهی به لانچیا پر افتخار ترین تیم در مسابقات رالی قهرمانی جهان : این خودروها هواداران خاص خود را داشتند که عمدتا عاشق خودرو، سرعت و دردسر بودند! در آن زمان از حیث محبوبیت، این برند در حد برندهای محبوبی چون آلفارمئو و فیات بود. مدلهای لانچیا آلفا، لانچیا بتا، لانچیا اسپایدر از پر رونق ترینها در زمان خود بودند. در این گفتار قصد داریم گریزی بزنیم به خودروهای برندی که سالهای دور در کشورمان حضوری پرطمطراق داشت ولی اکنون جای آنها و نسلهای جدیدشان در خیابانهای ایران خالی است.
بی شک یکی از این برندهای معتبر و قدیمی اروپایی، لانچیا ایتالیا است، که در سال ۱۹۰۶ توسط وینچنزو لانچیا پایهگذاری شد.
از دیرباز شرکت لانچیا به دلیل تولید خودروهای ممتاز و مخصوص رالی شناخته شدهاست. محصولات لانچیا البته معمولاً بهعنوان خودروهای لوکس و گرانقیمت نیز شناخته میشوند.
لانچیا در رقابت های رالی جهانی موفق شده ۱۰ قهرمانی تیمی بدست آورد و تاکنون پر افتخارترین تیم شرکت کننده در تاریخ این مسابقات شناخته می شود. (علیرغم اینکه از سال ۱۹۹۳ از این رقابت ها کناره گرفت) قهرمانی هایی که پشت سر هم در سه سال پیاپی 1974 تا 1976، سال 1983 و در آخر با 5 بار تکرار طوفان لانچیا در سالهای 1987 تا 1992 به دست آمده است.در سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ این خودروها به کشورمان پا گذاشتند. جوان های دیروزی می دانند که وقتی اسم لانچیا بر زبانها می آمد شتاب و طراحی خارق العاده آنها بی درنگ در ذهنها نقش می بست.
این خودروها هواداران خاص خود را داشتند که عمدتا عاشق خودرو، سرعت و دردسر بودند! در آن زمان از حیث محبوبیت، این برند در حد برندهای محبوبی چون آلفارمئو و فیات بود. مدلهای لانچیا آلفا، لانچیا بتا، لانچیا اسپایدر از پر رونق ترینها در زمان خود بودند.این خودروهای تو دل برو قالبا از موتورهای پیچیده ای که معمولا با دو کاربراتور و عمدتا خورجینی بودند و گیربکسهای ۵ سرعته که در آن زمان جز معدود گیربکسهای پیشرفته بازار بود بهره مند بودند.
خیلی ها این لانچیاها را رقیبی برای بی ام دبلیو ۲۰۰۲ و ۳۲۰ می دانستند. نسخه اسپایدر لانچیا موتور خود را در قسمت انتهایی خودرو حمل می کرد. نسخه بتا یک خودرو چهار در خانوادگی بود که از یک موتور ۱.6 لیتری بهره می برد و نسخه های لانچیا بتا 1.8 و 2 لیتری کوپه، اسپرت و جوان پسند بودند. این خودروها به دلیل دارا بودن شتاب بالا و فشار زیاد بر روی شاسی اغلب به صورت فابریک دارای استرس بار بودند تا کمی از بار قدرت موتور که به بدنه اعمال می شد را کنترل و متوازن نماید. در اکثر این مدلها از روغن موتورهای stp که غلظت بالایی داشتند استفاده می شد.نهایتا در دوران رکود اقتصادی اروپا این برند را شرکت خودرو سازی فیات خریداری کرد و در حال حاضر شکوه و قدرت سال های اوج خود را از دست داده است. ناگفته نماند این خودروها نیاز به نگهداری با حساسیت بالایی داشتند.به هر حال امیدواریم پای این قبیل خودروهای اسپورت ایتالیایی مجددا به کشورمان باز شود تا جوان های عشق سرعت هستند، اینبار از سرعت و تکنولوژی روز خودروهای ایتالیایی لذت برند.
(Ali(chevynova
۱۲ اسفند ۱۴۰۱لانچیا مگه اصلا هنوز هست؟ اوه اره راست میگی هست ولی فقط یه مدل داره و فقط در بازار ایتالیا فروش داره که اونم طبیعیه چون خارج از کشورش هیچ کسی اونقدر کم عقل نیست بره بجای خرید یه اوپل یا یه پژو،لانچیایی بخره که در خاک خودش هم فروشش اندازه موتور وسپا هم نیست
گذشته پرافتخارش هم اگه ذره ای اهمیت داشت که نداره روزگارش این نبود که فقط در ایتالیا اونم با یک محصول فروش داشته باشه
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱علی جان لانسیا به اندازه یک اپسیلون با تک مدل اپسیلون ، در خاک ایتالیا ، حداقل فروش داره و زندس و هنوز داره نفس می کشه … راستی علی جان از پونتیاک خدا بیامرز چه خبر ؟ نمی دونی کجا دفنش کردن ؟ خاکش کجاست ؟ حداقل جمعه ها بریم یه فاتحه ای براش بفرستیم … حیفه یادش فراموش بشه … باز دم ایتالیایی ها گرم که لااقل هوای لانسیا رو دارند … نه مثل پونتیاک طفلی که توو خود آمریکا هم کسی گردن نگرفتش … خدا رحمتش کنه …
حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۱عزیزم ام سی دو شما داری علایقت را متعصبانه به عنوان نظریه ی انیشتین و وحی منزل بیان میکنی بعد میگی کجاش بی پایه و اساسه من برات میگم
دوستان ببخشیدا ولی بعضی وقتها باید برا جا افتادن مطلب مثال زد .شما میتونی هاضمه ی گاو و ادم را با هم مقایسه کنی قطعا نه نمیشه . یکی یونجه میخوره یکی هم نون و گوشت و سبزیجات حالا اگه به گاوه بگی یونجه اخه یونجه خوردنیه میگه کجاش غیر منطقیه بگو تا برات توضیح بدم و درست هم میگه حالا هر کسی دنیایی و شرایطی و علایقی داره خیلی سخت نگیر زندگی زیباست.
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
سوابق: (595 دیدگاه)
{{{ حالا اگه به گاوه بگی یونجه اخه یونجه خوردنیه میگه کجاش غیر منطقیه بگو تا برات توضیح بدم و … }}} … من و امیر جان از جایگاه دو انسان این جمله ها رد و بدل کردیم ، مثال شما ، قیاس مع الفارقه و باطله و توهین آمیزه … حسن جون شما داری رسما و غیر مستقیم به من توهین میکنی ، اما با گفتن این مثال بی شرمانه در حقیقت داری به خودت توهین می کنی … حسن جون توهین آخرین حربه یک انسان ضعیف و درمانده ، برای فرار از شکست هست … اما حسن جون از اون جایی که من ادب و ادبیات رو بسیار دوست دارم از یکی از شعرهای خودم دو سه بیت برات می نویسم باشه پیشت یادگاری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… حقیقت تلخ تر از زهر مار است …… که هرکس خورد بر دردش دچار است ……………. و هرکس خورد علت را نفهمید ………. که این از کوری چشم خمار است ……….. گهی باید که زهر مار خوردن …………… که این بازی به رسم روزگار است …………
حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۱اینکه 4 تا عکس از خودروهایی که دوست داری بذاری و بگی خیلی زیبا هستن نشانه ی علایق شماست نشانه ی منطق شما نیست
بعد تمام کسانی که تو پدال هستن این عکسا را دیدن و اینجوری نیست که شما فقط عکس داری و خودرو دیدی خیلیها اماراتن خیلیها تو مناطق ازاد حتی سوار شدن و هر کدوم طبق علایق و سلایق خودشون طرفدار خودروسازیه یک کشورند و تو همون جا هم طرفدار یک برند و یا حتی یک خودرو هستند.
این عکسا برای شما زیباست و برای خیلیها افتضاح و مزخرفن.
من قصد بی احترامی ندارم اما تا حالا واژه ی خرطوم را هیچ کجا استفاده نکردن و شما اولین نفری منتها خودرو سازهایی که شما طرفدارشی از قدیم الایام حتی تو رسانه ها به جعبه ساز معروفن میگفتن چجوری خودرو طراحی میکنن و میسازن جوابش این بود بستگی داره چه جعبه ای دستشون باشه جعبه چوبی یا جعبه کارتونی جعبه موز باشه یا سیب یا پرتقال میتونی از بزرگترات در مورد قدیما بپرسی.
یه لطفی بگن علایقت را تحمیل نکن با خودت خوش باش از چیزی که دوست داری لذت ببر تا توهماتت نقد نشه.
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱حسن جون دنبال جعبه می گردی ، گراند واگونیر و نویگیتور و اسکلید … اگه صندلی های ردیف سومشون رو بخوابونی فضای بارگیری بسیار زیادی برای بار زدن جعبه های موز و سیب و پرتغالت فراهم میکنن … گزینه های شایسته ای هستن … از بزرگترهات بپرس بهت میگن … حسن جون کدوم سوپراسپرت ایتالیایی رو شبیه جعبه دیدی ؟ سمت سما جعبه ها قوس و انحنا دارند ؟ حسن جون اونی که علاقه اش رو به دیگران تحمیل میکنه بعضی از آمریکایی فن ها هستند … اسم نمی برم … کامنتش زیر کامنتم هست … اونی که با خودش خوشه بعضی از آمریکایی فن ها هستند … اسم نمی برم … کامنتش زیر کامنتم هست … اونی که توهماتش نقد میشه بعضی از آمریکایی فن ها هستند … اسم نمی برم … کامنتش زیر کامنتم هست … حسن جون راستی بگو چرا انجین کوروت جدید رو از رو انجین فراری 458 قدیمی ساختن ؟؟؟ این هم توهمه ؟؟؟
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۲ اسفند ۱۴۰۱رفیق حداقل طرفدار خودرو سازیه کشوری باش که بدونی چند سال دیگه هم هست.مازراتی آلفا که بزودی به فاضلاب تاریخ میپیوندن به دلیل نداشتن خریدار و هزینه بی حساب و کتاب روشون که برگشت نداره.لامبو که شده یه آرم رو پلتفرمهای آلمانی و فقط یه وی12 دارن که اونم بزودی منقرض میشه.بعدی فراری که اگر قسمت مسابقاتش رو جدا کنیم که اونجا هم عددی نیست میمونه یه چندتا سوپر کار جعلی که رویه یه پلتفرم دارن تولید میشن فقط اسم و ظاهر عوض میکنن.انقدر بدبختن که توان ساخت یه کراس اوور ندارن اومدن یه سوپر اسپرت رو 4 در کردن انجین مسابقیه ای انداختن روش میگن شاسی بلند اینو بدون کل تاریخ ایتالیا توان ساخت یه رقیب برا جیپ رانگلر نداره.از اونور داریم وارد دوران برقی میشیم که ایتالیا هیچی برا عرضه نداره.آخه یه کشور با مدیران فاشیست که آمریکا ابر قدرت زد تو سرشون رو چه جور با آمریکا مقایسه میکنی.اینکه پز سوپر اسپرتهای لامبو و فراری رو میدن فقط یه جور حقراته.اینو بدون اگه مثلا فقط یه شوی بخواد تخصصی رو سوپر اسپرت سازی تمرکز کنه جایی برای فراری میمونه.درست مثل سالهایی که فورد تصمیم گرفت پوزه انزوی حقیر رو به خاک بماله.دیدم اشاره کردی به کوروت که انجینی مشابه انجین 14 سال پیش فراری ساخته و افتخار میکنه اگر فراری اون زمان ساخته الان چرا جرات ساختنش رو نداره چونکه نه توانش رو داره نه میدونه چچجوری برتر از کوروت بسازه.شوی در روزگاری قویترین وی8 تنفس طبیعی تاریخ رو ساخته که هیچ خودرو سازی جراتش رو نداره.در آخر اینکه میگن زیباترینها رو بین سالهای 60 الی 80 ساختن تو آمریکا دلیل داره برو یکم تحقیق کن راجبش.اون زمان انقدر دست طراح و مهندس باز بود تو امریکا که میتونست هر چی تو ذهنش هست رو پیاده کنه و اینکه صنعت قالب سازی و پرس رو اون زمان آمریکا به آخر رسوند.در این خصوص کلی مستند هم وجود داره.آمریکا آقای دنیاست جایی که ایتالیا حاضره پول بده پرچمش روی اف35 بخوره.فقط یه اف 35 اندازه کل تاریخ اروپا ارزش داره و اف 22 اندازه کل جهان هستی.بازم حرفی داری 💪💪💪💪💪💪💪
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱یانکی جان به جان خودت بحث با شما هدر دادن وقت هست … تراوش فرمودید : {{{ ” آمریکا آقای دنیاست جایی که ایتالیا حاضره پول بده پرچمش روی اف۳۵ بخوره.فقط یه اف ۳۵ اندازه کل تاریخ اروپا ارزش داره و اف ۲۲ اندازه کل جهان هستی.بازم حرفی داری 💪💪💪💪💪💪💪 ” }}} … آره حرف دارم زیاد هم دارم اول برو در مورد ” ورنر مگنِس مکسیمیلین فرایر وُن براون ” تحقیق کن … بعد برو در مورد ” آلبرت اَینشتَین ” تحقیق کن … بعد برو در مورد ” کنستانتین تسیولکوفسکی ” تحقیق کن … بعد برو در مورد ” سرگئی پاولوویچ کارالیوف ” تحقیق کن … بعد برو در مورد ” سرگئی آیزنشتاین ” تحقیق کن … بعد برو در مورد ” گوییچی هوسادا ” تحقیق کن … بعد برو در مورد ” نیکولا تسلا ” تحقیق کن … بعد برو در مورد ” لئوناردو داوینچی ” تحقیق کن و این لیستی از نوابغ شرقی و اروپایی که تا ابد می تونه ادامه داشته باشه … در آخر خودت حساب کن ببین آمریکا رو چه کسانی ساختن ؟
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱۱۰ مهندس و دانشمندی که ماشینهای جنگی نازیها را ساختند :
۱- فردیناند پورشه :
۲- کرت تانک :
۳- ارنست هِینکِل :
۴- ویلی مِسِراشمیت :
۵- رابرت لاسِر :
۶- هانس فون اوهاین :
۷- والتر ثیِل :
۸- هربرت آ. واگنر : …. ۹- کنراد زاس … ۱۰- فریتز تاد …
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱۹- کنراد زاس
در سال ۱۹۳۵، کنراد زاس بهعنوان یک مهندس برای کارخانهی هواپیماساریِ هنشِل کار میکرد، اما تعطیلاتش را صرف ساخت کامپیوتری در اتاق پذیراییِ والدینش نمودهبود. Z1 نخستین کامپیوتر قابل برنامهریزی در جهان بود.
زاس تلاش کرد کامپیوتری بسازد که بتواند معادلات مهندسی را برای او حل کند. در سال ۱۹۳۸، Z1 در این زمینه پیشگام بود، اما تنها از عهدهی حل معادلات ساده برمیآمد. با آغازجنگ جهانی دوم، زاس حالا باید دانشش را در ساخت کامپیوتر در اختیار نیروهای ارتش آلمان میگذاشت.
زاس در این هنگام برای مؤسسهی آیرودینامیک آلمان و در خدمت رایش سوم کار میکرد و موفق شد چندین کامپیوتر دیگر را نیز طراحی نماید که در نهایت، به ساخت Z4 منجر شد. زاس مشغول به کار روی کامپیوتری شد که با لولههای خلأ کار میکردند. ولی این کار در همان مراحل ابتدایی، توسط نیروهای ارتش آلمان متوقف شد. آن ها فکر می کردند دستیابی به چنین کامپیوتری، غیرضروری است چرا که پیروزیِ آنها بسیار قریبالوقوع بود.
تولیدکنندگان هواپیمای مختلفی در آلمان، خواهان کامپیوترهای زاس بودند تا بتوانند معادلات لازم را با اسفاده از آن، حل نمایند. موضوع این کامپیوترها، چنان اهمیت حیاتیای یافت که «ورنر فون براون»، شخصاً دست به کار شد تا زاس و کامپیوترهایش را به محلی امنتر منتقل نماید.
با پایان جنگ جهانی دوم، زاس مخفیانه مدل Z4 را از مرز آلمان خارج کرد و به سوئیس برد و در دههی ۱۹۵۰، یک کارخانه ی ساخت کامپیوتر را تأسیس نمود. بیست سال بعد، امتیاز این کارخانه توسط زیمنس خریداری گردید و زاس، بازنشسته شد.
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱۸- هربرت آ. واگنر
در طول دههی ۱۹۲۰، مهدس هوانوردیای به نام واگنر، روی دینامیک اجزای مختلف هواپیماها، از جمله شناورهای دریایی، مطالعه میکرد. با فرا رسیدن دههی ۱۹۳۰ میلادی، او روی موتورهای هواپیماهای نظامی با توان پرواز در ارتفاعاتِ بالا و موتورهای جت کار میکرد. او در دههی ۱۹۴۰، کارش را روی موشکهای هدایتشونده متمرکز نمود.
یکی از پروژههای او، بمب هدایتشوندهی Hs 293 با قدرت موشکی، نخستین نوع بمب از این خانواده بود که در زمان جنگ به کار گرفتهشد. این بمب که نمونهای اولیه اما ویرانگر بود، توانست ۴۰۰هزار تن از ادوات حمل و نقل دریاییِ متفقین را معدوم نماید. با این وجود، گسترش مدلهای دیگر Hs 293، بهبودِ مدل ساخته شده را ناممکن ساخت.
بعد از پایان جنگ، واگنر یکی از نخستین دانشمندان آلمانی بود که به آمریکا رفت. در آنجا، او سیستم هواپیماییِ هدایتشوندهی راداری را که توسط نیروی هوایی امریکا در طی جنگ های کره به کار گرفته شدهبود، ارتقا بخشید. او همچنین طراحی بمبهای هدایتشوندهی آمریکا و ارتقاء سیستمهای هدایتی موشکهای ضدتانک ارتش آمریکا را بر عهده گرفت.
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱۶- هانس فون اوهاین
زمانیکه ارنست هِینکِل، در آستانهی ورود به دانشگاه گوتینگِن برای طراحیِ اولین هواپیمای جت بود، هانس فون اوهاین توسط سرپرست خود در مدرسه، به او معرفی شد. در سال ۱۹۳۶، اوهاین رسماً به Heinkel Flugzeugwerke پیوست تا در پروژهی ساخت نخستین موتور جت، همکاری نماید.
در سال ۱۹۳۹، هواپیمای He 178، که نخستین هواپیمای جت جهان محسوب میشد، ساخته شد و در پرواز آزمایشی نیز هیچ ایرادی از خود نشان نداد. کارِ فون اوهاین روی موتورهای جت، باعث شد که نازیها به هواپیمای جنگندهی Me 262 دست یابند. اگرچه فون اوهاین، خود در طراحی Me 262 مستقیماً دخالت نداشت، اما او موفق شد که به نازیها اثبات نماید استفاده از موتورهای جت در هواپیماهای جنگنده، میتواند ایدهای بسیار عملی و ارزشمند باشد.
بعد از پایان یافتن جنگ جهانیِ دوم، فون اوهاین به آمریکا مهاجرت کرد. در سال ۱۹۶۳، او دانشمند ارشد آزمایشگاه تحقیقاتیِ نیروی هواپیمایی آمریکا شد. او در این زندگیِ جدید، مقالات فراوانی را به چاپ رساند و از نظرِ بینالمللی بخاطر دستاوردهایش در زمینهی مهندسیِ هوانوردی، به شهرت فراوانی دست یافت. در نهایت، نام فون اوهاین در تالار شهرت هوانوردی بینالمللی و تالار شهرت علوم، ثبت گردید.
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱۵- رابرت لاسِر
رابرت لاسر، یک مهندس هوانوردی و یک خلبان کارکشته بود که جایزهی خلبانی را هم گرفته بود. پس از کار کردن برای چندین کارخانهی سازندهی هواپیما، او شروع به همکاری با مسراشمیت نمود و با کمک یکدیگر، Bf 109 را طراحی نمودند. او همچنین در طراحیِ Bf 110 هم نقشی مؤثر ایفا کرد. در سال ۱۹۳۸، او نزد هینکل رفت تا دوباره همکاریاش را با او از سر بگیرد، اما پس از مخالفتی در زمینهی طراحیِ یک جت جنگی، از سمت خود اخراج شد.
پس از آن، لاسر به دیگر کارخانهی هواپیماسازی، یعنی Fieseler رفت. در آنجا بمبافکن ترسآور V-1 را طراحی نمود. این نخستین انتقام مخوف نازیها بود. صدها موشک کروز، به وسیلهی این بمبافکن، بر بریتانیا فرود آمد و به این ترتیب، کارآمد بودن و رعبانگیزیِ آن، به اثبات رسید.
پس از جنگ، لاسر توسط متفقین برای شرکت در عملیات Paperclip برگزیده شد، اما برخلاف «وارنر فون براون» معروف، او تا سال ۱۹۴۸ به آمریکا مهاجرت نکرد.
در آن زمان، او در کنار فون بران در برنامهی فضاییِ آمریکا همکاری میکرد، اما به اشتباه، حدس زد که سفر به ماه، امری ناممکن است. او میگفت که هیچ سفینهای برای چنین مسافرت پرمخاطرهای، به قدر کافی قابل اعتماد نیست. در سال ۱۹۵۹، لاسر مجدداً به آلمان بازگشت و کار کردن زیر نظر مسراشمیت را از سر گرفت.
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱۲- کرت تانک
کرت تانک، یک مهندس شناختهشده در طراحی هواپیماهای آلمانی و خلبان آزمایشی برای نازیها بود که در جنگ جهانی اول، برای آلمان جنگیده بود. پس از آن، او به تحصیل در رشتهی مهندسی الکترونیک پرداخت و تبدیل به یک خلبان بسیار مجرّب گردید. بعد از کار کردن با چندین کارخانهی صنایع هوانوردی، او در سال ۱۹۳۱، به کارخانهی «فوک وُلف» رفت.
او در آنجا این کارخانه را تبدیل به یک کارخانهی شناختهشده در سطح جهان، در زمینهی تولیدات صنایع هوانوردی نمود. او هر دو هواپیمای Fw 190 جنگنده و Fw 200 مسافربری را در آنجا طراحی نمود. Fw 190 آلمانی، عملکردی بسیار برتر از «اسپیتفایِر» معروفِ بریتانیایی داشت و تبدیل به بهترین هواپیمای جنگندهی آلمانیها در جنگ جهانی دوم گردید. در عین حال، Fw 200 طراحی او هم، علاوه بر آنکه میتوانست یک مسافربر باشد، همزمان بعنوان بمبافکن هم کاربرد داشت.
با آنکه تنها چند صد عدد نمونه از این مدل ساخته شد، اما این مدل میتوانست بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر پرواز کند و تهدیدی جدی برای سیستم حمل و نقل هوایی متفقین بود. FW 200 میتوانست ماهانه ۹۰هزار تُن بار جابجا نماید و از همین رو، چرچیل این مدل هواپیما را «معضل آتلانتیک» مینامید.
بعد از پایان جنگ جهانی دوم، تانک به آرژانتین مهاجرت نمود. او در یک کارخانهی تولید جت در آنجا مشغول به کار شد که به وضوح، به شکست انجامید. سپس به هند رفت و برای ارتش آنجا، به طراحیِ جتهای جنگنده پرداخت. دو دهه بعد، تانک بهعنوان مشاور یک شرکت تولید هواپیمای آلمانی، به کشورش بازگشت.
SLR _ 722
۱۲ اسفند ۱۴۰۱Mc20 جان ، علی نوا از بچه های قدیمی پدال هستند و الحق اطلاعات خوبی راجب به خودرو های آمریکایی دارند، منتها بعضی وقت ها صحبت هایی می کنند که واقعا آدم دلچرکین میشه . در بین طرفداران تمام برند ها اکثر افراد من جمله خودم سیاهی لشکر هستند و اطلاعات چندانی ندارند منتها کسانی مثل شما و علی نوا که اطلاعات خوبی دارید و حیف هست که با کم اخلاقی در صحبت و بحث، افراد علاقه مند به برندهای که دوست دارید رو دور کنید . من مطمئنم اگر کسی مثل علی نوا رویکرد متفاوتی در کامنت دادن داشت ، طرفداران آمریکایی در پدال دوچندان میشدند
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱SLR _ 722 عزیز … شما لطف داری داداش گل … من که هیچی داداش … من که در مقابل دوستان قدیمی و مطلع سایت اصلا سر سوزنی هم به حساب نمیام ( حتی فکرشم خنده داره ) … علی جان رو می دونم قدیمیه از زمان نوید جهرمی و ایمان کربونادو و دیگر دوستان … که به همگی ارادت دارم … اتفاقا علی رو هم دوسش دارم چون عاشق واقعیه و عاشق واقعی همه چیز معشوقش رو خوبی و حسن می بینه … مشکلی نیست … من رسما از شما و همه دوستان عذر می خوام که باعث تکدر خاطر شما و دوستان شدم … یک دنیا شرمنده ام
Royal Driver
۱۲ اسفند ۱۴۰۱این چند تا کاربر تا یک جایه همو بسوزونن دست بردار نیستن. بحثای بچگونه، چرندیاته بی پایان. اون یکی بحث نظامی و نیروهوایی رو میکشه وسط, اون یکی دیگه ایتالیا رو میکوبه. اون یکی هم از پشت کوه اومده اف۲۲ اف۳۵ میکنه. مردم رد دادن.
Amir Machine
۱۲ اسفند ۱۴۰۱من که هیچوقت وارد این بحثهای مزخرف نمیشم، حیف وقت
ولی از بعضیا بنچمارک موتور فراری برای کوروت رو بگیری کلاً آچمز میشن، دیگه هیچی برای گفتن ندارن!!
جالب این که فرق بنچمارک و کپی هم نمیدونه یا شایدم میدونه ولی نمیخواد بفهمه، صد بار تو همین سایت تفاوتهای بزرگ موتور Z06 با 458 گفته شده باز زیر هر مطلبی هزار بار میگه کپی کپی!!
حالا بذار یه چیزی بگم تا از این به بعد حرف جدیدی برای گفتن داشته باشی، فورد هم برای توسعه موستانگ GT350 قبلی پورشه 911 GT3 رو بنچمارک کرده بود، از این به بعد دیگه بگو موسانگ کپی کرده، یه کم تنوع بده، اون کوروت دیگه خیلی تکراری شده
SLR _ 722
۱۲ اسفند ۱۴۰۱نه دوست عزیز من کی باشم که خاطرم مکدر بشه . فقط دوست دارم اطلاعات دوستان در راستای هم افزایی باشه تا تقابل با هم
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱امیر جان ، با احترام … وقتی گفتم کپی ، منظورم اصطلاحی روشن و سر راست و دم دستی برای رسوندن منظور ( انتقال تکنولوژی از فراری ) بود … منظورم این نبود که شورولت نشسته نعل به نعل از رو دست فراری کپی کرده و همون 458 رو دوباره به اسم خودش ساخته ( این که تصور کودکانه و خنده داری هست ) …
تعداد کمی از آمریکن فن ها ، توی بحث هرچه بیشتر کامنت می گذارن ، بیشتر گل بخودی می زنن … قضیه بنچمارک فراری برای کوروت و پورشه برای فورد ، حکایت آب دهان سر بالا انداختن هست … خب باز توی یقه خود آدم میفته … به نظرم با ادعایی که آمریکن فن ها در ساخت انجین دارند ، مایه آبرو ریزی هست و به نظرم ، اصلا همین ادعاهای کر کننده آمریکن فن ها در ساخت انجین و تفاوت آشکار واقعیت ، با توهمات و تعصبات بعضی از اونها ، جوهر اصلی بحث ما بود که چه بنچمارک و چه کپی ، اصلا چرا باید از روی دست ایتالیا و آلمان صورت بگیره ؟ از روی دست دشمن شماره 1 و 2 آمریکن فن های اینجا … جواب برای شورولت و فورد روشنه … از نظر شوی و فورد ، ایتالیا و آلمان در ساخت این نوع انجین ها ( حداقل ) دست بالا رو دارند … اما کاربران آمریکایی فن سایت ما نمی خوان این رو قبول کنند … ناراحت می شن … سندش : {{{ پست چرا صدای پیشرانههای میللنگ تخت آمریکایی جذابتر از نمونههای اروپایی است ؟ و بحث های ما در کامنت ها }}} امیر جان همین قضیه دست بالا در طراحی اتاق هم خودش رو نشون میده که باز هم متاسفانه امریکن فن ها نمیخوان حقیقت رو قبول کنن … این بده
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱Royal Driver عزیز … من رد ندادم و هنوز حواسم هست که در راستای موضوع دلیل بیارم … وسط کشیدن پای نیرو هوایی آلمان و دانشمندان نابغه آلمانی برای اثبات وجود ریشه آلمانی موفقیت های آمریکایی ها ، در دوران بعد جنگ دوم هست … اگر کامنت ها رو با دقت خونده باشید نوشته شده اکثر اون نوابغ بعد جنگ به آمریکا مهاجرت کردند و موفقیت های نظامی / فضایی آمریکا رو رقم زدند … مثل فون براون که همه دنیا می شناسنش و برای دزدیدنش بعد جنگ دوم بین شوروی و آمریکا رقابت سختی پشت پرده شکل گرفت و در نهایت آمریکا برنده شد و فون براون آلمانی ناسا رو ساخت … این کامنت ها برای اثبات به یانکی عزیز بود تا بدونه آقای دنیا آمریکا ، آلمانیه …
Royal Driver
۱۲ اسفند ۱۴۰۱ام سی۲۰ عزیز هیچ نیازی نبود بخونم چون همهی تاریخ سلاح های نظامی از جنگ جهانی اول تا حال از نیرو هوایی دریایی زمینی کل کشورهارو رو کاملا مطالعه کردم و توشون اطلاع کامل دارم و درست عنوان کردید، مهندسایی قبیل هاینکل، مسسرشیمت ، تانک، شرکتای آرادو، دورنیر، فوکر و اینا. اما اصلا چه نیازیه این همه بحثو کش بدید دوست عزیز. طرف کسی نیستم اما دو طرف نباید به علایق هم توهین کنید.
حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۱من حتی مطالب ماشینهایی که تو دوست داری را باز نمیکنم اگه بخوام با ادبیات خودت بنویسم (چون از نظر من اشغالن بد فرم و بد قیافه ان گرونن مفت نمی ارزن افت قیمتشون وحشتناکه کلا قیافه ندارن و قوطی ان )و اگه بری مطالب قدیمی را بخونی تو اکثر اونها حتی یه امریکایی فن یه کامنت نذاشته اما شما تو مطلب خودروی امریکایی داری توهین میکنی ده تا کامنت گذاشتی که بگی من درست میگم انقد متعصبانه کامنت میذاری که انگار خدایی عزیزم قصدم توهین نیست قصدم این بود با مثال بفهمی که سلیقه ی ادمها میتونه با هم متفاوت باشه اصلا چه ربطی به تو داره که کی چی دوست داره که زیر کامنتش بهش میتوپی مگه تو مفتشی .
MC20
۱۳ اسفند ۱۴۰۱باشه حسن جون چشم … شما خوبی … اصلا بحث رو ولش کن … به قول خودت با خودت خوش باش و از زندگی لذت ببر … اصلا ماشین های ایتالیای زشت ترین و بد ترین و جعبه ای ترین تولیدات تاریخ خودرو هستند !!!!!!!!! … الان فقط برای شماها هم دمنوش گل گاوزبان جوابه …
Hadi
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ولی اسطوره های دهه ۶۰ و ۷۰ یه چیز دیگن…
مازیار
۱۱ اسفند ۱۴۰۱این سخت ترین رژیم لاغری صنعت خودرو بود
LAMBORGHINI
۱۱ اسفند ۱۴۰۱فقط فورد موستانگ GT
masoud
۱۱ اسفند ۱۴۰۱زندگی در دهه 80 در آمریکا (در افول ماسل کارها) =لایک
زندگی در همینجا در هر دهه ای=دیسلایک
R/T
۱۱ اسفند ۱۴۰۱همه شون عالین
mercedes
۱۲ اسفند ۱۴۰۱بیوک رگال انتخابم
sina
۱۲ اسفند ۱۴۰۱دهه هشتاد دهه آمریکاست
دهه نود دهه ژاپن
دهه اول دوهزار هم دهه بی ام و کریس بنگل هست :)
Taha Malek
۱۲ اسفند ۱۴۰۱دهه 60 بنظرم دوران اوج آمریکا بود
❤BMW❤
۱۲ اسفند ۱۴۰۱بیوک gnx سریع ترین ماشین تولیدی اون زمان بود البته بدون احتساب برتری خیلی کم لامبورگینی کانتاش و فراری
اون زمان ، بیوک gnx اونقدر سریع بود که راننده میتونست پورشه ۹۱۱ و کلی سوپر اسپرت دیگه رو بخوره :))
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱پدال عزیز … عرض خسته نباشید و تشکر بابت زحمات … جسارتا یک سوال داشتم : کامنت اول و توهین آمیز کاربر حسن همچنان در معرض نمایش هست !!! اما جواب محترمانه من به این کامنت توهین آمیز حسن ، هنوز منتظر تاییدی هست که مثل اینکه انگار قرار نیست از راه برسه … لطفا اگر به هر دلیلی ، تصمیم به انتشار کامنت جوابیه من ندارید ، حداقل کامنت توهین آمیز کاربر حسن رو حذف کنید و همچنین خواستم بگم باز هم اگر اولین کامنت من به کاربر یانکی قرار نیست منتشر بشه ، دیگه بقیه کامنت های من در مورد آلمانی های نابغه که در ادامه کامنت اول من به یانکی هست ، وجودشون بی معنی میشه … سپاس و شرمنده …
MC20
۱۲ اسفند ۱۴۰۱مرسی پدال عزیز … شرمنده از دیشب تا امروز اسباب دردسر شدیم … پوزش فراوان می طلبم … بعضی وقت ها بحث کردن به آدم می چسبه اما دیگران ناراحت میشن … باز هم پوزش فراوان می طلبم
amirali-rezor
۱۳ اسفند ۱۴۰۱فورد موستانگ و شورولت جادویین