بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی کدامند؟ فراریهای چندین هزار دلاری؟ اسپرتهای ژاپنی یا هاچبکهای داغ اروپایی؟ پاسخ این سؤالات را اینجا بخوانید.
در طول دهه ۹۰ میلادی تعدادی از بهترین خودروهای جهان ظهور کردند. در آن سالها، رانندگی آنالوگ به اوج رسیده و توربوشارژر در حال تبدیل شدن به قطعهای متداول در دنیای خودروهای پرفورمنس بود. در این دوره، استفاده گسترده از سیستم سوخترسانی انژکتوری، ترمز ABS و فرمان هیدرولیک، قابلیت اطمینان، ایمنی و قابلیت استفادهٔ خودروها را بهبود بخشید. خودروهای دههٔ ۹۰ هم بهاندازهٔ کافی مدرن هستند که قابلاعتماد و استفاده باشند و هم بهاندازهٔ کافی قدیمی شدهاند که کمیاب و جالب به نظر برسند. ازاینرو، طی دو قسمت قصد معرفی بهترین خودروهای دههٔ ۹۰ را داریم.
پورشه ۹۱۱ کاررا RS
هرچند ممکن است کاررا RS شبیه یک ۹۱۱ نسل ۹۶۴ استاندارد به نظر برسد اما این نسخه بسیار با نمونههای معمولی ۹۱۱ دهه ۹۰ فاصله دارد. کاررا RS دهها کیلوگرم از نمونهٔ استاندارد سبکتر و درعینحال قویتر است. این یک خودروی کلاسیک قابلاحترام و مدل اسپرت فوقالعاده جذابی است. از این ماشین تعداد کمی ساخته شد و هماکنون قیمت بالایی دارد.
بوگاتی EB110
با دوازده سیلندر، چهار توربوشارژر و ظاهری عجیب، فراموش کردن بوگاتی EB110 بسیار سخت است. این خودرو در تعداد محدودی ساخته شد و هماکنون به مدلی کلکسیونی در بین طرفداران بوگاتی تبدیل شده است. همچنین پس از اینکه بوگاتی مدل چنتودیچی را به خاطر ادای احترام به EB110 معرفی کرد، ارزش نمونههای باقیماندهٔ این خودرو افزایش یافت.
فراری F50
هرچند F50 همیشه تحتالشعاع مدل افسانهای F40 بوده اما این محصول پرچمدار فراری هم با یک V12 تنفس طبیعی برگرفته از فرمول یک با صدایی فوقالعاده که به گیربکس دستی متصل بود، سوپرکار چشمگیری محسوب میشود. همچنین یکی دیگر از ویژگیهای جذاب F50 قابلیت جدا کردن پانل سقف آن بود.
مرسدس بنز CLK GTR
CLK GTR به خاطر قوانین مسابقات لمانز ساخته شد که خودروسازان شرکتکننده را مجبور میکرد از مدل مسابقهای خود تعدادی نسخهٔ جادهای تولید کنند. این ماشین اما هیچ شباهتی به CLK معمولی نداشت و زیر پوست آن یک خودروی مسابقهای تمام و کمال با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 و گیربکس سکوئنشال پنهان شده بود.
فورد اسکورت RS کاسورث
اسکورت RS کاسورث هم مثل CLK GTR نسخهٔ ویژهای بود که به خاطر قوانین مسابقات رالی گروه A ساخته شد. زیر کاپوت این ماشین یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ ساخت کاسورث قرار گرفته بود که نیروی خود را به هر چهارچرخ انتقال میداد. علاوه بر این، هیچکس آن بال عقب نمادین اسکورت RS کاسورث را فراموش نخواهد کرد.
فولکسواگن کورادو
کورادو کوپهٔ جذابی بود که روی پلتفرم گلف بهعنوان جایگزین شیراکو ساخته شد و بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۵ به تولید رسید. این خودرو با پیشرانههای مختلفی ارائه میشد که جذابترین آنها ۲.۹ لیتری VR6 با ۱۹۰ اسب بخار قدرت بود و خودرو را با گیربکس دستی ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند.
مزدا RX-7
مزدا RX-7 در نسل سوم خود در اوایل دهه ۹۰ به بلوغ رسید. این کوپهٔ ژاپنی در بین خودروهای دهه ۹۰ یکی از بهترین هندلینگها را داشت. علاوه بر این، پیشرانهٔ وانکل توربو، شاسی فوقالعاده، وزن سبک و ظاهر خارقالعاده نیز RX-7 را به یکی از بهترین خودروهای تاریخ مزدا تبدیل کردهاند.
هوندا اینتگرا تایپ R
شاید این روزها سیویک تایپ R جذابترین محصول هوندا باشد اما علاقهٔ آمریکاییها به تایپ R با این خودرو شروع نشد. اینتگرا اولین محصول هوندا با نشان تایپ R در ایالاتمتحده بود که با موتور ۱.۸ لیتری ۲۰۰ اسب بخاری، محبوبیت بالایی کسب کرد و مورد تحسین ژورنالیستهای خودرویی سراسر جهان قرار گرفت.
فراری ۵۵۰ مارانلو
۵۵۰ مارانلو آخرین فراری V12 موتور جلو بود که صرفاً با گیربکس دستی تولید میشد. این ویژگی به همراه ظاهر عالی و سمفونی مدهوش کنندهٔ پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری ۴۸۵ اسب بخاری، ۵۵۰ مارانلو را به یکی از بهترین ساختههای تاریخ فراری تبدیل کرده است.
جیامسی سایکلون
آیا کسی هیچگاه فکر میکرد یک پیکاپ بتواند در شتاب صفرتاصد فراری را مغلوب کند؟ جیامسی سایکلون این کار را انجام داد و به همین دلیل، بهمحض ورود به خیابانها به یک افسانه تبدیل شد. البته قطعاً این خودرو نمیتوانست اکثر وظایف یک پیکاپ را انجام دهد اما آیا این واقعاً مهم است؟
بنتلی کانتیننتال R
در دههٔ ۸۰ بنتلی مدلهای توربوشارژ تولید کرد اما آنها سدانهایی شبیه رولزرویس بودند. کانتیننتال R اما پیشرانهٔ V8 توربوشارژ قدرتمند را در قالب یک کوپهٔ دودر جذاب و مجلل ارائه کرد. هرچند این کوپهٔ بریتانیایی قیمت گزافی داشت اما با وجود اندازهٔ بزرگ میتواند در پیچها مثل یک خودروی اسپرت عمل کند.
بامو 850CSi
سری ۸ با ظاهری شارپ و کوسه مانند، فوقالعاده به نظر میرسید و کابین پر از چرم آن همه را فریفته میکرد. این کوپهٔ آلمانی بهخودیخود ماشین جذابی بود اما این جذابیت در نسخهٔ پرچمدار 850CSi با پیشرانهٔ V12 و ۳۷۵ اسب بخار قدرت به اوج میرسید. این نسخه همچنین کمکفنرهای سفتتری هم نسبت به دیگر مدلهای سری ۸ داشت.
جگوار XJ220
هرچند XJ220 درنهایت با موتور V12 راهی بازار نشد اما بازهم میتوان آن را جذابترین جگوار تولیدی تاریخ دانست. طراحی چشمنواز، پیشرانهٔ توئین توربو و چراغهای جلوی مخفی، XJ220 را به یک خودروی کلاسیک واقعی دهه ۹۰ تبدیل کرده است. از این سوپرکار بریتانیایی تنها ۲۸۲ دستگاه ساخته شد.
همچنین بخوانید:
- معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت اول)
- معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت دوم)
- معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت سوم)
- بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت چهارم)
- بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی را بشناسید (قسمت پنجم)
- بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی را بشناسید (قسمت ششم)
حسین
۲۲ خرداد ۱۴۰۲فقط بنز clk gtr
حکم طلارو داره
NAVID۰۰۹۸
۲۲ خرداد ۱۴۰۲برای دههی ۹۰ هیچ سخنی کارساز نیست ، چون خودروسازی به اوج خودش رسید و پس از آن سقوط کرد به یکنواختی در اوج تکنولوژی !
فکر نمیکنم دههی ۹۰ دیگر تکرار شود ، هیچگاه ، هیچگاه ، مطمئناً !
حسین
۲۲ خرداد ۱۴۰۲دقیقا دهه ۹۰ میلادی
یکی از نسل های طلایی صنعت خودرو سازی در دنیا بود که دیگه تکرار نمیشه
فرشید
۲۳ خرداد ۱۴۰۲اشتباه اینه که همیشه اصلی ترین معیار برای اینجور لیست ها تعداد سیلندر، حجم موتور، قدرت تولیدی و شتاب در نظر گرفته میشه. من اون موقع جوون بودم. فراری 360 مودنا، آئودی تی تی، بنز اس کلاس نسل W220 خاص ترین، متفاوت ترین و جذاب ترین خودروهای اون دوره بودن (و تا حدودی لامبورگینی و آستون مارتین). هرچند تولید بعضی هاشون به بعد از سال 2000 رسید
محمدهادی
۲۳ خرداد ۱۴۰۲وااااای
فقط نایاب افسانه یی جگوار
والبته به همان شدت
۹۱۱ RS دهه نود
سری هشت کوپه بی ام و
فراری F50
مزدا Rx7
مارانللو
و علی الخصوص سلطان CLK gtr
آخه همه شون جزو اسطوره هام بودن کههههه….
راستی چرا حضرت دیابلو حضور نداره؟🤬🤬
شرک بازگشت به محله گربه فروشا
۲۴ خرداد ۱۴۰۲فراری F50
بنز clk gtr
و جگوار xj220
اگر تو اون دوران زندگی میکردم سه تا گزینه مورد علاقم بودن واقعا یکی از یکی بهتر و جذاب تر
اون فورد ا.س.کل چی میگه شبیه پرایده به سن من قد نمیده 😂😂
میدونم الان طرفداری فورد منو مورد عنایت قرار میدهند اما خب نوستالژی رو بذاریم کنار واقعا زشته ! با هر استانداردی بجز استاندارد ایالات متحده زشته!
کلا نمیدونم چرا آمریکایی ها اینقدر علاقه به جعبه کفش و مکعب مستطیل دارن
هم تو طراحی ماشین هاشون
هم گوشی های اپل
هم برج های که میسازم توی نیویورک ، شیکاگو و… حتی مدل های جدید
همشون عین همدیگه و همشون هم جعبه کفش های بزرگ و مستطیل شکل هستن فاقد ذره ای خلاقیت و هنر فقط هی پشت هم مکعب مکعب مکعب!!!
الان خیابوناشون حتی شبیه چیپست موبایلی که از بالا ساختمونا شبیه یه عالمه مربع های ریز دیده میشن و هیچکدوم فرقی با بقیه ندارن صرفا مکعب های بزرگ شیشه ای ساده
شرک بازگشت به محله گربه فروشا
۲۴ خرداد ۱۴۰۲میسازند منظورمه اشتباه تایپ بود
.
۲۴ خرداد ۱۴۰۲این بنز یک دفعه به دلیل وزن بسیار کم و سرعت بالاش در پیست رو هوا ملق زد ولی از شانس بد این ماشین خارج از پیست سر در آورد.
ویدئوش هم یکجا دیدم فکر کنم مال سال۱۹۹۵بود که یک مسابقه پیستی این ماشین بود.
محمدهادی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲اون حادثه ی معروف،علتش وزن پایینش نبود،تو پیست ازون سبک تر هم وجود داشت
علت پروازش در سال ۹۸ میلادی در مسابقات لمان اشتباه محاسبات داونفورس خودرو بود
حادثه ی ماندگار و دلهره آوری بود
مرتضی علی وحیدی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲بنتلی هنوز هم اصالت را حفظ کرده است
اگر به بوگاتی دقت کنید میبینم که جلو پنجره بوگاتی هنوز هم هست
R/T
۲۲ خرداد ۱۴۰۲دقیقا
مرتضی علی وحیدی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲فراری هم توسط رنگ قرمز اصالت را حفظ کرده است
M722F
۲۲ خرداد ۱۴۰۲چه کسی گفته که فراری 550 آخرین V12 موتور جلو با گیربکس دستی بود؟ فراری 599 GTB فیورانو در واقع آخرین فراری با موتور V12 در جلو و گیربکس دستی بود( البته خیلی ها اونو با گیربکس AMT سفارش دادن)
❤BMW❤
۲۲ خرداد ۱۴۰۲بیامو m5 اتاق e34 رو یادتون رفت 💔🥲
۲۲ خرداد ۱۴۰۲من خیلی پولدارم یکی ازاینا داشتم برای چهارشنبه سوری آتشش زدم
Kf
۲۲ خرداد ۱۴۰۲داش بچها هر شب تسلا اتیش میزنن
Javad
۲۳ خرداد ۱۴۰۲احتمالا در قسمت های بعدی مقاله بگن
❤BMW❤
۲۲ خرداد ۱۴۰۲فورد اسکورت رو واسه بالهی بزرگش خیلی دوس دارم
همه شون الماس ان
❤BMW❤
۲۲ خرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/06/Cars-13-2.jpg
تو ایران خیلی کم 850csi هست
پدرام
۲۲ خرداد ۱۴۰۲کل بچگی ما که در دهه ۹۰ میلادی گذشت رو مرور کردیم
یاد نید فور اسپیدها به خیر
Alan.r
۲۲ خرداد ۱۴۰۲فقط CLK GTR وEB110❤️❤️
R/T
۲۲ خرداد ۱۴۰۲موافقم
محی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲از همه این مدل ها فقط دو سه تا دونه کورادو و یه دونه سری ۸ تو ایزان هست
سوشیانت
۲۲ خرداد ۱۴۰۲فقط جی ام سی سایکلون
مازیار
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اما یه امریکایی دیگه هم توی لیست هست …
ای شیطون نکنه بخاطر موتور کاسورث تحویلش نگرفتی😆
بی خیال اسم
۲۲ خرداد ۱۴۰۲😂😂😂😂
Royal Driver
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اینجا اف۵۰، EB110, CLK GTR واقعا ماشینای نابی هستن، و ناب تر که ۵۵۰ مارانلو، واقعا خاطرهی بچگی هر ماشین بازه نگاش کن با آدم حرف میزنه ولی تعجبم چرا مکلارن اف وان که بهترین ابرخودروی جهانه نیست، به هر حال امیدوارم تو قسمت بعدی باشه. حالا اف۵۰ واقعا خاص بود چون موتور فرمول یک تیپو ۰۳۶ که توی فراری ۶۴۱ (فرمول یک سال ۱۹۹۰ که آلن پراست و نایجل منسل روندنش) توی اف۵۰ اصلاحش کردن و با نام تیپو اف۱۳۰بی توی اف۵۰ قرار گرفت. که پیکربندی بلوک الیاژ چدن با ترکیبات آلمینیومی داشت. از ۳.۵ لیتر هم به ۴.۷ رسوندنش. ۵۱۲ اسببخار هم داشت، شاید نسبت به بعضی ابر خودروهای دوره خودش مثل مکلارن اف۱، EB110 سوپراسپرت، XJ220، تندوتیز تر نبود اما یک ماشین با موتور فرمول برای جاده محسوب میشد. و اما CLK GTR که واقعا یک شاهکار تمامعیار محسوب میشه، از خون بپا کردن توی لمانز با مدلای ریسینگش. و ساختن یک مدل فوقالعاده جادهای با نام پسوند straßenversion. یکی از بهترین های وی۱۲ رو هم داشت که با کد M297 شناخته میشد، یک هیولایی بود برای خودش این پیشرانه، که برپایه M120 هم ساخته شده بود و دو کد داشت یکی E73 (برای ۷.۳ لیتر) و دیگری E69 (برا ۶.۹لیتری بودنش) یکی از بهترین ابرخودروی های دنیا درکنار مکلارن اف وان محسوب میشد و رقابت زیادی هم توی موتوراسپرت داشتن. توی کل دوران زندگیم من ابرخودرویی مثل CLK GTR ندیدم در وصفش کم میارم.
Royal Driver
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اینم بگم که پورشه ۹۱۱ جیتی۱ straßenversion هم یکی از تکرار نشدنی ترین پورشه های دنیاست که موتور وسط هم بود، شایسته حضور توی قسمت بعدی رو واقعا داره چون اونم یک شاهکار تمامعیاره.
مازیار
۲۲ خرداد ۱۴۰۲از همون زمان معرفی عاشق فورد اسکورت کاسورث بودم
اون پورشه هم خیلی جذابه
کاوه
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ای وای.رفتم توی عالم بچگی.اون موقع میرفتیم کلوپ پلی استیشن بازی میکردیم.یه نید فور اسپید بود اسمش هات پور سویت ۳ بود که اف ۵۰ رو داشت.بنز clk gtr هم داشت ولی هرچقدر خودمونو جر دادیم نتونستیم بازش کنیم.چقدر شرطی مسابقه میزدیم و با اف ۵۰ چقدر اون موقع درامد زایی میکردم😅😅😅یادش بخیر
.
۲۴ خرداد ۱۴۰۲Hot prosuitیک نسخه بیشتر نداشت.
احتمالا نسخه شیفت رو بازی می کردی.
BMW
۲۲ خرداد ۱۴۰۲انتخاب خیلی سخته و همشون یه پا قدرند ولی بی ام و رو ببین هنوز هم اسالت اش رو داره حفظ میکنه
Arshia m3csl
۲۲ خرداد ۱۴۰۲به نظرم توی این لیست جای پورشه ۹۱۱ جی تی ۲ مدل ۱۹۹۵ خالی بود و همینطور جای بنز کلاس s نسل w140 هم خالی بود بین این ماشین های این مقاله هم اول پورشه ۹۱۱ کررا ار اس و بعدش بوگاتی eb110 مورد پسندمن
M/D
۲۲ خرداد ۱۴۰۲مرسدس بنز clk gtr واقعا خودروی بی نظیری بود و الان هم خیلی نادر با قیمت ۵ میلیون دلاری
موتور ۶.۹ لیتر دوازده سیلندر اش به اضافه وزن ۱۴۴۰ کیلوگرمی کاری کرد که هیچ ماشینی اون کار رو انجام نداده بود
فقط کافیه این ویدئو رو ببینید
https://www.khabaronline.ir/news/1770479/%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D8%AF
بی وطن
۲۴ خرداد ۱۴۰۲دوستان میدونید دلیل اینکه تو اون مسابقات لمانز اون clk gtr یکباره از زمین بلند شد چی بود؟
نبودن دیفیوزر زیر سپر!!!
در زمان افزایش سرعت خودرو و در سرعتهای بالا در قسمت زیرین خودرو فشار هوای زیادی ایجاد می شود،که این فشار باعث میشود که پشت خودرو یا در اصل عقب خودرو به جهت بالا اعمال فشار کند که دقیقا همینجاست که خودرو کنترل اولیه و پایدار بودن خود را از دست میدهد و قسمت پشتی و عقب خودرو در جهت فشار هوا به سمت بالا میرود و باعث عدم پایداری اولیه در سرعتهای بالا و یا سر پیچهای تند میشود.
در واقع دیفیوزر (Diffuser) یکی از اجزای آیرودینامیکی خودرو میباشد که در قسمت عقب خودرو و زیر سپر عقب نصب میشود. این قطعه به جریان هوای زیر خودرو سرعت بیشتری میدهد و باعث افزایش انرژی رو به پایین یا همان Down Force بیشترمیشود.
همین قضیه باعث پرواز اون clk شد…
.
۲۴ خرداد ۱۴۰۲من که تو ویدیو یک جایی دیدم گفت که به دلیل وزن کمش حالا نمی دونم.
ولی ماشین دو چرخ زد از عقب بلند نشد که.
مانی
۲۶ خرداد ۱۴۰۲نمونه کلاسیک بارز یک مرد ایرانی که در اوج نادونی
تو همه چیز صاحب نظره(به اونایی که اینجوری نیستن بر نخوره -این دسته بندی خاصو خودتون میدونین)
لابد اون ماشینها که پرواز نکردن ۳-۴ تن وزن داشتن – ماشین لمانز ۳-۴ تنی عالیه عالی
CLK-GTR وقتی ساخته شد کلاس بندی لمانز عوض شد و دیگه کلاس GT1 وجود نداشت
پس مرسدس مجبور شد تو مسابقات استقامت فیا شرکت کنه که هنوز هایپر کارها بودن
و تو پیستهای مختلف اولی رو درو کرد(اگه اشتباه نکنم فقط ۱ مسیر اول نشد)
اون ماشینی که پرواز کرد CLR-GT1 هست که بعد CLK-GTR ساخته شد تا با مشخصات کلاس پروتوتایپ لمانز هماهنگ باشه
و تو مسابقات ۱۹۹۹ شرکت کرد
Yasin
۲۲ خرداد ۱۴۰۲بوگاتی EB110 و جگوار XJ220 نهایت مهندسی ❤🔥
وی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲فراری f50شاید به زیبایی f40نباشه ولی انجینش یه تکه جواهره
یه ویدیو ازش دیدم که تو پیست سوزوکا با بقیه خودرو ها مسابقه میداد و اینقدر صداش بلند بود که داخل ماینایی مثل اسکای لاین و nsx میومد و صدای خود اون ماشینا گم شده بود بس که صدای f50بلند بود
بنظرم ماشینایی که از همه بیشتر صداشون به ماشینای فرمول یک نزدیکه f50 و والکری هستن
Royal Driver
۲۲ خرداد ۱۴۰۲احتمالا نسخه GT بوده
اشکان
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اون موقع صاحب بوگاتی ایتالیا بود ، در ایتالیا و بلوفکتوری تولید میشد….یادش بخیر !!
❤BMW❤
۲۲ خرداد ۱۴۰۲یکی از چیزای دیگه ای به نظرم حتما باید بزارید توی بخش های بعدی مقاله ، پورشه ۹۱۱ GT1 Straßenversion هستش ، این ماشین رقیب مستقیم clk gtr و مکلارن اف ۱ و فراری f50 هستش به نظرم ،
Giaga
۲۲ خرداد ۱۴۰۲جای بیوک GNX و پونتیاک فایربرد خالی
محمد مهدی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲چرا کنتاش رو نذاشتی
Mercedes-AMG PETRONAS F1 team
۲۳ خرداد ۱۴۰۲مرسدس،پورشه،ب ام و و جگوار عالی هستن
خصوصا مرسدس
جواهر لیسته بنظرم
هنری بی حد و حصر در این ماشین بکار رفته
پیام
۲۳ خرداد ۱۴۰۲کلاس سوپر اسپورت ها رقابت بین مکلارن f1و clk gtr و پورشه جی تی وان بود که واقعا فراری رو به چالش کشیده بودن .اوج رقابت در مسابقات لمانز بود و همه پیگیر لمانز بودیم و اون هیجان دیگه تکرار نشد.البته فراری تو اون سالها یکه تاز فرمول یک بود .تو کلاس اسپرت کار ماشین دیگه ای که خیلی سر و صدا راه انداخت وایپر بود که کوروت رو به چالش کشید وبسیار جذاب بود ودر لمانز هم سکو گرفت.ژاپنیها هم واقعا یه کلاس جدیدی رو راه انداختن به عنوان مثال nsx با یه طراحی بسیار زیبا و شاسی وموتور فوق العاده و با نصف قیمت پورشه 911و f355 فراری با آلمان ها و ایتالیایهای مغرور سرشاخ شد.دهه نود میلادی برخلاف دهه هشتاد بسیار خاطره انگیز بود.
Monster 765lt
۲۳ خرداد ۱۴۰۲با احترام به تمام اسطوره های لیست ولی بهترین خودروی اون دهه مکلارن اف وان بود
علی منصوری
۲۱ مهر ۱۴۰۳همشون دوست دارم