چندی پیش از شما درباره بهترین پیشرانههای ۴ سیلندر تاریخ سؤال کردیم و البته پاسخهای جالب زیادی نیز دریافت شد. البته پیشرانههای ۴ سیلندر از نظر پرفورمنس شاید باب میل افراد زیادی نباشند به همین خاطر میخواهیم امروز به نیروگاههای آهنین دیگری بپردازیم. امروز میخواهیم بدانیم بهترین پیشرانههای ۶ سیلندر خطی تاریخ کدام ها هستند؟ پیشرانه ۶ سیلندر خطی یکی از قدیمیترین طراحیهای پیشرانهای در دنیاست و در خودروهای بسیار زیادی بکار گرفته شده است. اولین پیشرانه ۶ سیلندر خطی در سال ۱۹۰۳ توسط اسپایکر تولید شد. در واقع خودروی مجهز به این پیشرانه با نام 60HP شناخته میشد. این خودرو برای اولین بار از سیستم چهار چرخ محرک و ترمز در تمامی چرخ ها نیز سود میبرد.
احتمالاً متوجه هستید که ما این مطلب را درباره پیشرانههای بکار رفته در خودروها کار کردهایم و بنابراین نیازی نیست که به خوب بودن پیشرانه L-6 لیبرتی یا کرایسلر A57 مولتی بانک اشاره کنیم. البته بهتر است برخی خودروهای قدیمی نیز در این مطلب حضور داشته باشند. پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۳۰۰ اینچ مکعبی فورد که در وانتهای سری F دهه ۶۰ میلادی به بعد بکار رفته است جزو یکی از مشهورترینهاست. اگر این پیشرانه قدرتمند و قابلاعتماد نبود فورد میتوانست به چنین موفقیت عظیمی در بازار وانتها دست یابد؟
شکی وجود ندارد که قدرت و توانایی بالا جزو عناصر کلیدی بسیاری از پیشرانههای ۶ سیلندر خطی بوده است. نسخه ۴ لیتری پیشرانهای که جیپ ساخت برای مدتهای طولانی یکی از مطمئنترین پیشرانههای تاریخ بوده است. هنوز هم برخی خودروهای پرفورمنس به نسخههای جدیدتر این پیشرانه مجهز هستند. تویوتا سوپرای جدید و قدیم، بی ام و M3 E46 و TVR توسان از پیشرانههای ۶ سیلندر خطی مشهوری استفاده کردهاند و میتوان آنها را در این لیست قرار داد. به نظر شما کدامیک از پیشرانههای ۶ سیلندر خطی میتوانند جزو بهترینهای تاریخ باشند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
datsun
۳۰ فروردین ۱۴۰۱Rb 26 skyline و ۲jz
viper2
۳۰ فروردین ۱۴۰۱این مقاله میتونست خیلی پر تر باشه . من اینجا برترین موتور های ۶ سیلندر تاریخ رو که میشناسم برای شما مینویسم
2jz تویوتا که تو ایرانم هست
1jzتویوتا ، که سطحش یکم پایین تر از 2jz هست ولی خیلی موتور خوبیه
rb26 نیسان
1fz تویوتا؛ تو ایران به وفور یافت میشه و روی چند سری از لندکروز ها به خصوص سری ۱۰۰ بوده
s54 بی ام و که بسیار موتور خوبیه به حجم ۳۲۰۰ سی سی
225 موپار (دوج) یکی از با دوام ترین موتور های جهان که ارایش slant یا کج رو داره . اصلاخراب نمیشه و برای افرود عالیه و تو ایرانم کم نداریم ازش و با یکم جستجو یافت میشه
4.1 جیپ که خیلی موتور با دوامیه
توی خورجینی ها
۳.۸جنرال موتورز هم خیلی عالیه
(ببخشید داتسون ؛ پیامم ربطی نداشت ولی میخواستم کامنت دوم باشه همه ببینن تا اشنا بشن با برترین ها)
Iman99
۲۴ شهریور ۱۴۰۱خوب نوشتی viper2 درسته
منم اینجا بصورت دسته بندی میگم تا در کل واقعیت کلی رو بدونید و دیگه نظر یا سلیقه ای نباشه
تو این مطلب خطی ها رو نوشت ولی من وی شکل ها و آرایش های دیگه رو هم لحاظ میکنم
بهترین موتور های شش سیلندر در پرفورمنس مقام های اول آلمانی ها هستن از قدیمی تا جدید مثل شش سیلندر های خطی ب ام و شش سیلندر تخت پورشه و شش سیلندر وی شکل فراری و شش سیلندر مرسدس
بهترین موتور های شش سیلندر آفرودر و آفرودی
موتور شش سیلندر ۲۲۵ موپار امریکایی که بهترین و بادوام ترین موتور آفرودی شناخته شده شش سیلندر هست و همچنین موتور barra فورد امریکا که از بهترین موتور ها برای تیونینگ هست
تو موتور های دیزلی هم بازم آلمانی ها در کل اروپا و امریکا بهترین هستن کلا اینها در همه چیز سرآمد و اول و سطح بالا و بهترین هستن تو این مورد هم همینطور اینهایی هم که گفتم از اروپا و امریکا هستن برتریشون مشخصه مثلا تو موتور های دیزلی mtu و مرسدس آلمان و کامینز امریکا بهترین و سرآمد هستن و رودستشون نیست که اینجا چند تاشو مثال زدم
بعد از اینها هم موتور های دیگه از سازندگان دیگه هستن که گفتید و نظشون رو دادن
mohamadreza83
۳۰ فروردین ۱۴۰۱شاید این جمله ای که پایین میگم یه ذره از دیدگاه ماشین بازی غیرحرفه ای به نظر بیاد اما به احتمال ۹۵ درصد در مورد من صدق میکنه ؛
اگه یه روز از بین همه ماشین ها در کل تاریخ فقط یه محصول رو قرار بشه تا آخر عمر انتخاب کنم و سوار بشم ؛ اون ماشین قطع به یقین M3 E46 خواهد بود .
اون سال که کنکور داشتم ؛ کلی پوستر و عکس از این مدل M3 خریده بودم و اکثرشون هم یه E46 به رنگ طلایی بود و به در و دیوار اتاق مطالعه چسبونده بودم ؛ و هر موقع که یکم توی آزمونهای آزمایشی نتیجه ام افت میکرد و از درس خوندن سرد میشدم یه نگاهیی به اون پوسترا مینداختم و به خودم میگفتم باید بیشتر تلاش کنی تا یه روز حتما به این عروسک برسی …
چه روزایی بود و چه آرزوهایی که تو کله ام نداشتم …
واسه همین این بی ام و علاوه بر فوق العاده بودنش توی زمان خودش واسه من یه ارزش معنوی خاصی داره که با هیچ چیزی عوض نمیکنم ( البته ماستنگ هم این حس رو بهم میده ولی در اندازه بسیار کمتر )
خب حالا یه کم بپردازم به اینکه چرا این M3 تبدیل شد به اسطوره ای تکرار نشدنی و بی همتا در تاریخ بی ام و و حتی به عقیده من در تاریخ خودروسازی .
البته خب توی نید فور اسپید موست وانتد ( اگه اشتباه نکنم ؛ اصلا اهل بازی ریسینگ نیستم شاید اسمش رو اشتباه بگم ) هم بود که قطعا اونم توی محبوبیتش تأثیر داشت :
انجین با کد s54 هست ؛ یه موتور ۳.۲ لیتر ۶ سیلنر خطی ( فرمتی که بی ام یجورایی پدرخوانده اش محسوب میشه )
آخرین انجین 6 سیلندر تنفس طبیعی با ردلاین خیلی بالا که علامت یه محصول M_POWER روی اون حک شده همین s54 هست .این موتور با استفاده از زمان بندی متغیر سوپاپ ها به همراه یه دابل VANOS ( سیستم انحصاری زمانبندی متغیر سوپاپ ها که توسط خود بی ام و توسعه داده شده) و کامل ترین Ecu که تا به امروز برای یه موتور طراحی شده،میتونست 333 اسب بخار قدرت رو تولید بکنه(343 اسب بخار در مدل اروپایی،و 360 اسب بخار در مدل CSL)به همراه 269 پوند برفوت گشتاور در دور موتور رویایی 8000 rpm!_ شگفت انگیزه _ عاشقشم .
یه نکته دیگه اینکه توی ۱۷_۱۸ سال پیش این موتور تنفس طبیعی از هر لیتر بیشتر از ۱۰۰ اسب بخار استخراج میکرد !!!
جالب ابنجاست که نمونه های توربوشارژ شده همین موتور که کمپانی های تیونینگ ارتقا دادن گاها نزدیک به هزار اسب بخار قدرت دارن ، اما با توجه به گفته تعداد کثیری از اساتید تیونینگ، ارتقا این موتور توی حالت اتمسفریک خیلییبی سخته ، چون که مهندسین بی ام و فضای چندانی رو برای تقویت و تیونینگ باقی نزاشتن .
نسخهی مسابقهای هم M3 GTR بود که به یه انجین هشت سیلندر V شکل با قدرت ۴۴۳ اسب بخار مجهز شده بود. M3 GTR توی مسابقات لمانز آمریکا (ALMS) سال ۲۰۰۱ توی بخش GT تونست به مقام قهرمانی برسه .
دقیق اسمش یادم نیست ولی یه جا خونده بودم که یه مجله خودروی آمریکایی e46 رو به عنوان محبوب ترین خودروی اسپرت توی تاریخ معرفی کرده بود .
ما که سعادت این رو نداشتیم حتی از نزدیک ببینیمش ؛ چه برسه حالا پشت فرمونش بشینیم ؛ ولی اونطور که میگن جذابیت s54 به اینه که موقع رانندگی کاملا اون حس مکانیکی قطعات موتور که بالا پایین میرن رو به تک تک سلول های بدنت منتقل میکنه و چی بهتر از این برای یه عشق ماشین ؟؟؟؟
F22RAPTOR
۳۰ فروردین ۱۴۰۱داداش خیلیا مثه شما چونین حسی به ام ۳ دارند
mohamadreza83
۳۰ فروردین ۱۴۰۱خب رفیق طبیعیه
سری ۳ معیار کلاس خودش هست ؛ البته که بی ام و با سیاست های مارکتینگ عجیب و غریب گند زد به هویت این اسطوره .
R@m!n
۳۰ فروردین ۱۴۰۱M3 CSL E46 با اون نقره ای متالیک خاصش بنظرم نه تنها بهترین بی ام و تاریخ بلکه یکی از نمادین ترین محصولات این صنعته. این ماشین بود که سنگ بنای جایگاه امروز بی ام و شد.
mohamadreza83
۳۰ فروردین ۱۴۰۱دقیقا
قطعا خاطره سازی هایی که این اسطوره ها بین طرفداران و مشتریان بیمر کردن ؛ توی موفقیت فروش M3 و M4و کلا محصولات جدید بیمر با اون نمای جلوی تهوع آور بی تأثیر نبود .
Jdm باز
۳۰ فروردین ۱۴۰۱برای منم m3 e46 یکی از اسطوره ها به حساب میاد ،واقعا عالیه این ماشین
داریوش
۳۱ فروردین ۱۴۰۱فقط موتور جیپ موپار بقیه رو ول کن
F22RAPTOR
۳۰ فروردین ۱۴۰۱دوتا عکسی، یه شماره بندی ای،
مثالی ،
این چه مقاله کم رمقی بود
محمد
۳۰ فروردین ۱۴۰۱بنده بیشتر از ده نوع خودرو با پیشرانه شش سیلندر خطی سوارشدم بهترینش موتور اف جی 4500 بوده بادوام ،کم صدا ،پر قدرت،در یک کلمه عالی
Kf
۳۰ فروردین ۱۴۰۱موتور های بنز مایلر داخل هم باید میبود🥲
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۳۰ فروردین ۱۴۰۱من تو 6 سیلندرها نمونه خطی رو بیستر از خورجینی دوست دارم.کاپوتی میدی بالا ظاهر زیباتری هم داره الان هم خودرو سازها دارن برمیگردن به سمت 6 خطی.بی تعارف سلطان 6 خطی s58 بیمره.در حال حاضر جگوار 6 خطی داره بنز هم داره جیپ و داج هم که تازه بیرون دادن بزودی مردا هم ارائه میکنه که تو اینا 6 خطی جیپ و داج از همه قویتر هست و تا معرفی نسخه بالا رده ام4 قدرتش با 6 بیمر یکیه.نکته اینجاست که اولین نسخه 6 خطی جیپ و داج قدرتی برابر با 6 بیمر ارائه میکنه که قطعا مهندسان srt قدرتهای بیستری ازش بیرون میکشن.ولی بی تعارف 6 خطی بیمر صدر جدوله.البته احساس میکنم 6 خطی مزدا هم حرفهای زیادی داشته باشه.
aliHOZA
۳۰ فروردین ۱۴۰۱ترجمه میتوانست خیلی بهتر باشد.
حسین رنجبر
۳۱ فروردین ۱۴۰۱سلام فکر کنم بهترین پیشرانه شش سیلندر خطی جهان مربوط به تویوتا سوپرا هستش، طبق مطالعات بنده در یکی از مقالهها قدرت تیون شده این مدل به ۲۰۰۰ اسب بخار میرسد که رکورد بی نظیری در نوع خود است با تشکر.
آرمین
۳۱ فروردین ۱۴۰۱موتور های خطی ۶ سیلندر شرکت نیسان هم عالی هستند.
بی دردسر ترین موتورها متعلق به تویوتا، مزدا و نیسان هست.
قنداقی
۳۱ فروردین ۱۴۰۱موتور فقط شش سیلندر 280zx
حسین دهمرد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱وانت لندکروز 4.5 رو سوار شدم و عجیبه که چرا تویوتا توسعه ی موتور ۶ سیلندر خطی بنزینی با این حجم رو کنار گذاشت.
ب ام و احتمالا بهترین ۶ سیلندر خطی در حال تولید هستش اما حجمش کمه و به همین خاطر باید زیادی پیچیده ساخته بشه تا همچین قدرتی ازش گرفته بشه همه ی اینها تو قابلیت اطمینان تاثیر منفی میزاره. البته شاید حجم بیشتر، آرامش کابین رو تا حدودی به هم بزنه که با ذات لوکس بیمر همخوانی نداره.
مرسدس هم با ۶ سیلندر جدیدش کولاک کرده. جای کمتری هم میگیره که باعث کوتاه تر شدن کاپوت میشه. ولی اینم حجمش کمه.
میمونه جیپ که بنظرم میتونه تعادل خوبی بین قدرت و قابلیت اطمینان برقرار کنه.
سعید
۲۰ فروردین ۱۴۰۳موتور m۱۰۴مرسدس هم هست آخرین موتور ۶خطی که مرسدس زد که رویه موسو هم تو ایران نصبه