هفته نامه

زیباترین نشان‌های لوکس خودرویی کدامند؟

این نشان‌های زیبا هویت اصلی هر برند لوکس را تشکیل می‌دهند.

جهان محصولات با لوکس با المان‌های پر زرق‌وبرق بسیاری پر شده است. خودروهای لوکس هم از این قاعده مستثنا نیستند و به‌همراه ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، جلوه‌های بصری دارند که خودروهای دیگر از آن بی‌بهره‌اند. این محصولات که غالبا در قالب خودروهای لیموزین و سدان درشت‌پیکر تولید می‌شوند، به نمادی از مالک تبدیل می‌شوند تا نشان دهند که انسانی خاص است و می‌تواند با سوار شدن بر این خودروی به‌خصوص، برتری اجتماعی خود را نشان دهد.

به این ترتیت یکی از اصلی‌ترین مواردی که یک خودروی لوکس را از باقی محصولات حاضر در بازار جدا می‌کند، برند و نشان آن است. فارغ از اینکه جلوپنجره تمام خودروهای بازار شامل لوگوی سازنده می‌شود، خودروهای لوکس به یک نشان مجسمه‌وار هم مزین می‌شوند که روی کاپوت آن‌ها جا خوش می‌کند و درجه عالی آن را به رخ مردم می‌کشد. قاعدتا تمام این نشان‌های لوکس معنای متفاوت و خاصی دارند. در ادامه به خاص‌ترین نشان‌های کاپوتی برندهای لوکس نگاهی خواهیم انداخت.

پلنگ جگوار

نشان جگوار حمله‌ور یکی از مشهورترین و زیباترین نشان‌هایی روی کاپوت در تمام صنعت خودرو به شمار می‌رود. مسئولیت طراحی این مجسمه کوچک برعهده «فردریک گوردون کرازبی» قرار داشت. او در سال ۱۹۵۱ این نشان را برای جگوار طراحی کرد. در سال ۱۹۵۵، پای عقب پلنگ این نشان کشیده‌تر شد.

فیل بوگاتی

برادر کوچک‌تر بنیانگذار برند فرانسوی بوگاتی، «رامبرانت بوگاتی»، یک مجسمه‌‌ساز چیره‌دست بود که علاقه خاصی به حیوانات داشت. او در سن ۱۷ سالگی از نخستین مجسمه خود در شهر میلان ایتالیای رونمایی کرد تا اینکه در سال ۱۹۰۴، مجسمه فیل رقصان را برای برند برادر خود ساخت. این نشان نخستین بار در بوگاتی تایپ ۴۱ رویال مورداستفاده قرار گرفت و از آن به بعد به نشان لوکس این برند تبدیل شد.

غاز نقره‌ای ویل سنت کلیر

در اوایل آغاز قرن بیستم «کلاید هرولد ویلز»، طراح اصلی لوگوی آبی شرکت فورد، پس از کسب سرمایه زیاد از این مجموعه خارج شد و شرکت خودروسازی خود را تاسیس کرد. این شرکت که «ویلز سنت کلیر» نام داشت خودروهایی گران‌قیمت و پیچیده تولید می‌کرد که همگی با نشان زیبای غاز نقره‌ای آن مزین می‌شدند.

الهه سرعت پکارد

«جان دی ویلسون»، طراح، تصمیم گرفت که برای هویت بخشیدن به محصولات برند پکارد از افسانه‌های یونانی استفاده کند. او برای دستیبابی به این هدف، شخصیت نایکی، خدای کامیابی و کژاوه‌ران زئوس، را مظهر برند پکارد قرار داد و نشانی را برایش طراحی کرد که بالای رادیاتور محصولات برند یادشده نصب می‌شد. این نشان شامل یک پیکر انسان-فرشته بود که چرخی را در دست گرفته و به سمت جلو درحال حرکت یا زانو زدن است. البته طراحی این نشان بعدا مورد تمسخر قرار گرفت و به نگهدارنده شیرینی دونات مشهور شد.

ابوالهول راکتی آرمسترانگ

نشان ابوالهول نخستین بار در میانه سال‌هایی ابتدایی قرن بیستم و در خودروهای «سیدلی-دیزی» به چشم خورد. شعار تبلیغانی این شرکت هم به مجسمه مشهور ابوالهول اشاره داشت و محصولاتش را «ساکت مانند ابوالهول» معرفی می‌کرد. نام شرکت یادشده در سال ۱۹۱۹ به «آرمسترانگ سیدلی موتورز» تغییر پیدا کرد، دلیل آن هم مالکیت شرکت هواپیماسازی آرمسترانگ ویتورث بود. استفاده از دو موتور جت در گوشه‌های این سرتراش هم نشان‌دهنده سابقه شرکت مالک است.

روح اشتیاق رولزرویس

روح اشتیاق را می‌توان به‌جرئت یکی از برجسته‌ترین و زیباترین نشان‌های کاپوتی در میان تمام برندهای لوکس دانست. روح اشتیاق (Spirit of Ecstasy) برای نخستین بار در سال ۱۹۱۱ به‌عنوان دارایی معنوی رولزرویس به ثبت رسید. این الهه مونث پرنده در سال ۲۰۲۲ بازطراحی شد تا فرم‌پردازی آیرودینامیک‌تری داشته باشد و بتواند با شخصیت نسل تازه‌ خودروهای برقی شرکت رولزرویس مانند مدل اسپکتر هماهنگی بیشتری داشته باشد. تمام نمونه‌های این مجسمه کوچک با دست پرداخت می‌شوند.

سگ لینکلن

این برند لوکس آمریکایی که به‌عنوان زیرمجموعه شرکت فورد فعالیت می‌کند، در طی سالیان دراز حضور در صنعت خودروهای رده‌بالای اشرافی از نشان‌های متعددی استفاده کرده است که هر یک، شخصیت خودروی متفاوتی را نشان می‌دهند و برندمحور نبوده‌اند. یکی از زیباترین نشان‌های به‌کاررفته در محصولات این برند، طرح سگ «گری هاوند» بود که در سال ۱۹۲۰ به پسر هنری فورد اول، ادسل، عرضه شد و توجه او را به خود جلب کرد.

B پرنده بنتلی

نشان اصلی شرکت بنتلی یک حرف B است که با تکیه‌بر دو بال، به سمت جلو حرکت می‌کند و نشان بلندپروازی و پیشرفت‌های این شرکت بریتانیایی دارد. آخرین نسخه این نشان که بارها بازطراحی شده است، یک نشان B زیبا را با بال‌های شیشه‌ای به نمایش می‌گذارد که روی کاپوت سدان لوکس فلایینگ‌اسپور نصب می‌شود.

نشان پرنده دوسنبرگ

در ابتدای دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی، توجه چندانی به ایمنی عابران پیاده نمی‌شد؛ همین مسئله باعث شد که برندی مانند دوسنبرگ نشانی تیز و زیبا را توسعه دهد تا مردم با نگاه به آن، خودروهایش را به یاد بیاورند. این برند لوکس آمریکایی در گذشته به تولید خودروهای سفارشی با تکیه‌بر پیشرانه‌های ۸ سیلندر خطی مشغول بود.

کدخدای پنتیاک

این نشان که در مدل‌های ارزان‌تر برند آمریکایی پونتیاک استفاده می‌شد، در سال ۱۹۴۹ جایگزین نشان اژدر شد. این نشان کدخداهای ساکن در روستاهای این کشور را به نشان می‌داد تا از روحیه تماما آمریکایی خودروهای این برند بگوید. برخی نسخه‌های این نشان از جنس پلاستیکی عرضه می‌شدند تا مالک بتواند با تکیه‌بر چراغ داخلی، آن‌ها را روشن کند؛ درست مانند لوگوی درخشان خودروهای مدرن امروزی.

به نظر شما کدام نشان از بقیه زیباتر و به‌یادماندنی‌تر است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بی شک روح اشتیاق زیباست وابوالهل ترسناک

  2. Mr wrong

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (329 ديدگاه)

    زمانی که خودرو ها اثر هنری بودنت نه محصول پرینت سه بعدی و هوش مصنوعی

  3. فقط انگلستان

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1117 ديدگاه)

    نشان جگوار در حال پرش یا جهنده به دلیل قوانین ایمنی عابر پیاده دیگه در هیچ مدلی از خودروهای جگوار استفاده نمیشه و به صورت لوگو سه بعدی در اومده که جگوار در حال پرش به سمت چپ هستش.

  4. Nismo

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1381 ديدگاه)

    مقاله عالی بود
    کلا لوگوهای برجسته رو کاپوت خیلی زیبان و وقتی از داخل ماشین بهشون نگاه میکنی حس لذت بخشی دارن

  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1519 ديدگاه)

    از دو مورد اول خیلی خوشم اومد فقط لوگوی روی کاپوت مدل های کلاسیک هیسپانو سویزا هم زیباست از نظر من

  6. Ahmad

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    بهترینشون روح اکستازی رولزرویس و سگ گری هوند لینکلن بودن بقیه اکثرا مزخرف

  7. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (627 ديدگاه)

    تک خال مقالات😍👏👏👏

  8. دیا

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    یکی الهه سرعت پکارد دومی پرنده دوسنبرگ

  9. راستگو

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    بنتلی

  10. (Ali(chevynova

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7366 ديدگاه)

    چقدر مجسمه های آمریکاییها زیبا بود، فقط جای خالی مجسمه فرشته کادیلاک خالی بود که بین دهه های ۳۰ تا ۴۰ استفاده میشد

    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4236 ديدگاه)

      تو سلستیک هم آوردنش انگار

  11. Taha Ayoobi

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4236 ديدگاه)

    معروف تریناشون رولزرویس و بنتلیه.

    برای کادیلاک هم باید می‌بود.

    اینم برای رم https://www.pedal.ir/dodge/ram-retro-inspired-2500-hd-pickup/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا