این نشانهای زیبا هویت اصلی هر برند لوکس را تشکیل میدهند.
جهان محصولات با لوکس با المانهای پر زرقوبرق بسیاری پر شده است. خودروهای لوکس هم از این قاعده مستثنا نیستند و بههمراه ویژگیهای منحصربهفرد خود، جلوههای بصری دارند که خودروهای دیگر از آن بیبهرهاند. این محصولات که غالبا در قالب خودروهای لیموزین و سدان درشتپیکر تولید میشوند، به نمادی از مالک تبدیل میشوند تا نشان دهند که انسانی خاص است و میتواند با سوار شدن بر این خودروی بهخصوص، برتری اجتماعی خود را نشان دهد.
به این ترتیت یکی از اصلیترین مواردی که یک خودروی لوکس را از باقی محصولات حاضر در بازار جدا میکند، برند و نشان آن است. فارغ از اینکه جلوپنجره تمام خودروهای بازار شامل لوگوی سازنده میشود، خودروهای لوکس به یک نشان مجسمهوار هم مزین میشوند که روی کاپوت آنها جا خوش میکند و درجه عالی آن را به رخ مردم میکشد. قاعدتا تمام این نشانهای لوکس معنای متفاوت و خاصی دارند. در ادامه به خاصترین نشانهای کاپوتی برندهای لوکس نگاهی خواهیم انداخت.
پلنگ جگوار
نشان جگوار حملهور یکی از مشهورترین و زیباترین نشانهایی روی کاپوت در تمام صنعت خودرو به شمار میرود. مسئولیت طراحی این مجسمه کوچک برعهده «فردریک گوردون کرازبی» قرار داشت. او در سال ۱۹۵۱ این نشان را برای جگوار طراحی کرد. در سال ۱۹۵۵، پای عقب پلنگ این نشان کشیدهتر شد.
فیل بوگاتی
برادر کوچکتر بنیانگذار برند فرانسوی بوگاتی، «رامبرانت بوگاتی»، یک مجسمهساز چیرهدست بود که علاقه خاصی به حیوانات داشت. او در سن ۱۷ سالگی از نخستین مجسمه خود در شهر میلان ایتالیای رونمایی کرد تا اینکه در سال ۱۹۰۴، مجسمه فیل رقصان را برای برند برادر خود ساخت. این نشان نخستین بار در بوگاتی تایپ ۴۱ رویال مورداستفاده قرار گرفت و از آن به بعد به نشان لوکس این برند تبدیل شد.
غاز نقرهای ویل سنت کلیر
در اوایل آغاز قرن بیستم «کلاید هرولد ویلز»، طراح اصلی لوگوی آبی شرکت فورد، پس از کسب سرمایه زیاد از این مجموعه خارج شد و شرکت خودروسازی خود را تاسیس کرد. این شرکت که «ویلز سنت کلیر» نام داشت خودروهایی گرانقیمت و پیچیده تولید میکرد که همگی با نشان زیبای غاز نقرهای آن مزین میشدند.
الهه سرعت پکارد
«جان دی ویلسون»، طراح، تصمیم گرفت که برای هویت بخشیدن به محصولات برند پکارد از افسانههای یونانی استفاده کند. او برای دستیبابی به این هدف، شخصیت نایکی، خدای کامیابی و کژاوهران زئوس، را مظهر برند پکارد قرار داد و نشانی را برایش طراحی کرد که بالای رادیاتور محصولات برند یادشده نصب میشد. این نشان شامل یک پیکر انسان-فرشته بود که چرخی را در دست گرفته و به سمت جلو درحال حرکت یا زانو زدن است. البته طراحی این نشان بعدا مورد تمسخر قرار گرفت و به نگهدارنده شیرینی دونات مشهور شد.
ابوالهول راکتی آرمسترانگ
نشان ابوالهول نخستین بار در میانه سالهایی ابتدایی قرن بیستم و در خودروهای «سیدلی-دیزی» به چشم خورد. شعار تبلیغانی این شرکت هم به مجسمه مشهور ابوالهول اشاره داشت و محصولاتش را «ساکت مانند ابوالهول» معرفی میکرد. نام شرکت یادشده در سال ۱۹۱۹ به «آرمسترانگ سیدلی موتورز» تغییر پیدا کرد، دلیل آن هم مالکیت شرکت هواپیماسازی آرمسترانگ ویتورث بود. استفاده از دو موتور جت در گوشههای این سرتراش هم نشاندهنده سابقه شرکت مالک است.
روح اشتیاق رولزرویس
روح اشتیاق را میتوان بهجرئت یکی از برجستهترین و زیباترین نشانهای کاپوتی در میان تمام برندهای لوکس دانست. روح اشتیاق (Spirit of Ecstasy) برای نخستین بار در سال ۱۹۱۱ بهعنوان دارایی معنوی رولزرویس به ثبت رسید. این الهه مونث پرنده در سال ۲۰۲۲ بازطراحی شد تا فرمپردازی آیرودینامیکتری داشته باشد و بتواند با شخصیت نسل تازه خودروهای برقی شرکت رولزرویس مانند مدل اسپکتر هماهنگی بیشتری داشته باشد. تمام نمونههای این مجسمه کوچک با دست پرداخت میشوند.
سگ لینکلن
این برند لوکس آمریکایی که بهعنوان زیرمجموعه شرکت فورد فعالیت میکند، در طی سالیان دراز حضور در صنعت خودروهای ردهبالای اشرافی از نشانهای متعددی استفاده کرده است که هر یک، شخصیت خودروی متفاوتی را نشان میدهند و برندمحور نبودهاند. یکی از زیباترین نشانهای بهکاررفته در محصولات این برند، طرح سگ «گری هاوند» بود که در سال ۱۹۲۰ به پسر هنری فورد اول، ادسل، عرضه شد و توجه او را به خود جلب کرد.
B پرنده بنتلی
نشان اصلی شرکت بنتلی یک حرف B است که با تکیهبر دو بال، به سمت جلو حرکت میکند و نشان بلندپروازی و پیشرفتهای این شرکت بریتانیایی دارد. آخرین نسخه این نشان که بارها بازطراحی شده است، یک نشان B زیبا را با بالهای شیشهای به نمایش میگذارد که روی کاپوت سدان لوکس فلایینگاسپور نصب میشود.
نشان پرنده دوسنبرگ
در ابتدای دهههای ۲۰ و ۳۰ میلادی، توجه چندانی به ایمنی عابران پیاده نمیشد؛ همین مسئله باعث شد که برندی مانند دوسنبرگ نشانی تیز و زیبا را توسعه دهد تا مردم با نگاه به آن، خودروهایش را به یاد بیاورند. این برند لوکس آمریکایی در گذشته به تولید خودروهای سفارشی با تکیهبر پیشرانههای ۸ سیلندر خطی مشغول بود.
کدخدای پنتیاک
این نشان که در مدلهای ارزانتر برند آمریکایی پونتیاک استفاده میشد، در سال ۱۹۴۹ جایگزین نشان اژدر شد. این نشان کدخداهای ساکن در روستاهای این کشور را به نشان میداد تا از روحیه تماما آمریکایی خودروهای این برند بگوید. برخی نسخههای این نشان از جنس پلاستیکی عرضه میشدند تا مالک بتواند با تکیهبر چراغ داخلی، آنها را روشن کند؛ درست مانند لوگوی درخشان خودروهای مدرن امروزی.
به نظر شما کدام نشان از بقیه زیباتر و بهیادماندنیتر است؟
هراکلیوس
۱۶ آبان ۱۴۰۳بی شک روح اشتیاق زیباست وابوالهل ترسناک
amirkhanzadeh
۱۶ آبان ۱۴۰۳توشون رولزرویس بوگاتی بنتلی و نشان برداران آلمانی دوزنبورگ مثل الماس می درخشند
علی Shelby
۱۷ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/bugatti/rembrandt-grand-sport-vitesse/
بوگاتی اینو به یاد طراح همین فیل بوگاتی ساخته
Mr wrong
۱۶ آبان ۱۴۰۳زمانی که خودرو ها اثر هنری بودنت نه محصول پرینت سه بعدی و هوش مصنوعی
SMS
۱۶ آبان ۱۴۰۳به هر حال سرعت از همشون می باره بااینکه لزوما سریع نیستند
فقط انگلستان
۱۶ آبان ۱۴۰۳نشان جگوار در حال پرش یا جهنده به دلیل قوانین ایمنی عابر پیاده دیگه در هیچ مدلی از خودروهای جگوار استفاده نمیشه و به صورت لوگو سه بعدی در اومده که جگوار در حال پرش به سمت چپ هستش.
Nismo
۱۶ آبان ۱۴۰۳مقاله عالی بود
کلا لوگوهای برجسته رو کاپوت خیلی زیبان و وقتی از داخل ماشین بهشون نگاه میکنی حس لذت بخشی دارن
𝐀𝐥𝐢
۱۶ آبان ۱۴۰۳از دو مورد اول خیلی خوشم اومد فقط لوگوی روی کاپوت مدل های کلاسیک هیسپانو سویزا هم زیباست از نظر من
Ahmad
۱۶ آبان ۱۴۰۳بهترینشون روح اکستازی رولزرویس و سگ گری هوند لینکلن بودن بقیه اکثرا مزخرف
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۶ آبان ۱۴۰۳تک خال مقالات😍👏👏👏
دیا
۱۶ آبان ۱۴۰۳یکی الهه سرعت پکارد دومی پرنده دوسنبرگ
راستگو
۱۶ آبان ۱۴۰۳بنتلی
(Ali(chevynova
۱۶ آبان ۱۴۰۳چقدر مجسمه های آمریکاییها زیبا بود، فقط جای خالی مجسمه فرشته کادیلاک خالی بود که بین دهه های ۳۰ تا ۴۰ استفاده میشد
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳تو سلستیک هم آوردنش انگار
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳معروف تریناشون رولزرویس و بنتلیه.
برای کادیلاک هم باید میبود.
اینم برای رم https://www.pedal.ir/dodge/ram-retro-inspired-2500-hd-pickup/
AliMOPAR
۱۶ آبان ۱۴۰۳زیباترینش همین رمه که تو لیست نیست
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳👌
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/custom-ram-2500-hd-traveller-by-chris-stapleton-5.jpg
AliMOPAR
۱۶ آبان ۱۴۰۳ابهتو ببین ابهت فقط ماشین آمریکاییه حالا فکر کن پیکاپ آمریکایی هم باشه
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳آخر و عاقبت ابهت پیکاپ آمریکاییه،
ابهت یعنی آمریکایی، آمریکایی یعنی ابهت.
A.R.A.S.H
۱۷ آبان ۱۴۰۳ماشالله امریکا با ابهتش🙌🏻
اصن ابهتو از رو ماشینای امریکایی ساختن🤣
A.R.A.S.H
۱۷ آبان ۱۴۰۳برای رم هم خیلی زیبا بود
hosen
۱۶ آبان ۱۴۰۳بنتلی و رولزرویز انتخابم
A
۱۶ آبان ۱۴۰۳پس نشان سه پر مرسدس بنز چرا نبود
AliMOPAR
۱۶ آبان ۱۴۰۳چقدر آمریکایی ها زیبا و با وقار هستند جای رم خالی
A.R.A.S.H
۱۷ آبان ۱۴۰۳آره
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۶ آبان ۱۴۰۳فقط بولداگ ماک.
JDM سابق
۱۶ آبان ۱۴۰۳تو عمرم نشانی به ابهت بولداگ ماک ندیدم
لامصب وقتی از تو کابین نگاهش میکنی احساس قدرت و وقار میکنی
سوشیانت
۱۶ آبان ۱۴۰۳کاش این قوانین مسخره که اسمش رو گذاشتن ایمنی وجود نداشتن
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳واقعا مسخره اس
A.R.A.S.H
۱۷ آبان ۱۴۰۳آره واقعا
خوب یعنی چی اصن؟
مزدک
۱۶ آبان ۱۴۰۳زیباترین مسکات های تاریخ، متعلق است به:
۱. Avion Voisin
2. Hispano Suiza
3. Royal Elephant
مزدک
۱۶ آبان ۱۴۰۳درود بر دوستان نازنین
این سمبل های زیبایی رو که امروز جای اونها رو در صنعت خودرو (و دیگر صنایع) خالی می بینیم (البته تصور کنید سمبلی شبیه به کدخدای پونتیاک رو، بر روی کاپوت یکی از محصولات دانگ فنگ یا چری ببینید!بشر هرگز نبیناد…)، نمی تونیم با واژه هایی مثل “نشان”، “پیکره” یا حتی “سمبل” در توصیف کنیم.
نشان (در این مقاله: نشان های لوکس) نیستن، چون در این صورت چه تفاوتی بین نشان رولزرویس، که شامل دو حرف R بر روی هم، در یک کادر مستطیل شکل هست، و تندیس زیبای The Spirit of Extacy وجود خواهد داشت؟
پیکره نیستن، چون اگر باشن، پس تفاوتی وجود نداره بین پیکره ی داوود یا موسی، که میکل آنژ اونها رو ساخته، و ها Royal Elephant که رامبرانت بوگاتی طراحی و ساختشون رو به عهده داشته!
سمبل هم نیستن، چون تفاوت از زمین تا آسمان است، بین هاوند فوق العاده ظریف لینکلن، و سمبل مصری سگ، نشانه ی خدای اسطوره ای مرگ (آنوبیس)
این نمونه از نشانه های حجمی را، که بعضا علاوه بر نشانه نوشته (لوگوتایپ)، یا نشان تجاری (آرم) یک برند، به عنوان شناسه ی تمامی یا بخشی از محصولات آن برند کاربرد دارند، در میان گرافیست ها، با نام “مسکات” (به فتح میم و سکون سین) شناخته می شود، و تا زمانی که معادل مناسبی در زبان فارسی (نه از آن معادل های بی خاصیت و فاقد کاربرد فرهنگستان ادب فارسی!)، برای آن در نظر گرفته نشده باشد (که مورد تأیید تمامی اهل فن قرار گیرد)، در موارد مشابه ناگزیر از کاربرد همین واژه (مسکات) خواهیم بود.
مازیار
۱۶ آبان ۱۴۰۳نشان فیل رقصان به خودی خود قشنگه ولی انگار برای روی کاپوت خودرو مناسب نیست
اما روح خلسه رولزرویس هیچ حرفی باقی نمیزاره
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳من نمیدونم چرا برا بنتلی رو بیشتر دوست دارم،
اینکه بال هاش شیشه ایه خیلی باحاله
A.R.A.S.H
۱۷ آبان ۱۴۰۳زیباست
اون سگ روی لینکن اگه بخوره به ادم ادمو سوراخ میکنه😐
Taha Ayoobi
۱۷ آبان ۱۴۰۳و همچنین دوزنبرگ😂
A.R.A.S.H
۱۷ آبان ۱۴۰۳🤣🤣🤣
جگوار هم همینطور،غاز نقره ای ویل سنت کریل هم همینطور،با نوکش میخوره بهت سوراخ میشی،اله سرعت پکارد هم سوراخ میکنه…
ولی دوزبرگ خیلی بده دیگه😑
جذاب هست ولی شبیه چاقو هستش
مهدی
۱۷ آبان ۱۴۰۳ازهمه زیباتر اون ذوق وهنر طراحاشون بود❤