در این مقاله ۵ نمونه از جذابترین نامهایی را که خودروسازان برای موتور خودروهای خود انتخاب کردهاند معرفی میکنیم.
زیباییشناسی پیچ و خمهای زیادی دارد و این موضوع به ویژه در صنعت خودرو بیشتر خود را نشان میدهد. شاید واضحترین کاربرد این مبحث به نامگذاری خودروها مربوط باشد زیرا شاهد میخواهید نامی که انتخاب کردهاید فاکتورهایی همچون قابلیت اطمینان، زیبایی و… را نشان دهد. نامگذاری خودروها با نامگذاری انسانها تفاوت دارد چراکه باید قابلیتهای وسیله نقلیه را نشان داده و یا به پیشینهای تاریخی اشاره کند؛ اما آنچه که بهطورکلی دنیای دیگری دارد نامی است که برای قطعات خودروها انتخاب میشود. برای مثال موتور خودرو دقیقا برای یک چیز طراحی میشود و آن هم حرکت دادن خودروست. شاید خودروی مدنظر سریع باشد و یا اینکه محصولی اقتصادی جلوه کند اما مهم این است که باید حرکت داشته باشد. اگر تلاش میکنید دستگاهی آهنین را که برای حرکت دادن یک خودروی چند صد کیلوگرمی بکار میرود بفروشید باید تلاش کنید حس خوبی را ایجاد کنید. همین دشواریها در نهایت منجر به معرفی موتورهایی با جذابترین نامها شده است.
همچنین بخوانید: داستان چگونگی نامگذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه ۹۱۱
فورد کبرا جت
حیوانات گزینه خوبی برای نامهای هیجانانگیز هستند و به ویژه حیوانات شکارچی این موضوع را نشان میدهند. اگر میخواهید نشان دهید موتور خودروی شما نه تنها سریع بوده بلکه سریعتر و خشنتر از آن چیزی است که انتظار دارید بنابراین میتوانید یکی از بهترین نامهای حیوانات یعنی کبرا را انتخاب کنید. کبراها حیواناتی کاملاً شناخته شده هستند اما اگر واقعاً میخواهید تواناییهای آن را نشان دهید بهتر است نامش را روی خودرویی پرقدرت بگذارید. به همین خاطر فورد نام کبرا جت را انتخاب کرده که تصویری از یک هیولای مکانیکی مخوف را تداعی میکند. موتور کبرا جت ۴۲۸ فورد منحصراً برای رقابتهای درگ اواخر دهه ۶۰ میلادی طراحی شد و موستانگ را به قهرمانی مسابقات NHRA سال ۱۹۶۸ رساند. با اینکه موتورهای کبرا جت دیگر تولید نمیشوند اما این نام همچنان با خودروهای موستانگ عجین شده است.
موپار هلفانت
استفاده از نام حیواناتی که همچنان در طبیعت وجود دارند انتخاب بسیار خوبی خواهد بود اما اگر میخواهید چند پله فراتر بروید شاید نیازمند کمی تخیل و تصور باشید. این همان چیزی است که موپار انجام داده نام هلفانت را برای موتورهای خود انتخاب کرده است. هلفانت که در ابتدا به عنوان بخشی از پروژه روستوماد دوج چارجر ۱۹۶۸ معرفی شد ترکیبی از دو موتور فعلی موپار است. موتور اول در واقع نمونه ۷۰۷ اسب بخاری هلکت هِمی است که در بین طرفداران مسابقات خیابانی بسیار محبوب بوده و موتور دوم نیز نسل دوم همی مربوط میشود که با نام مستعار الفانت مشهور شده است. موپار این دو نام را ترکیب کرده تا موتور هلفانت با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار تولید شود.
ویلیز سوپر هوریکین
خودروسازان فقط از نام حیوانات برای موتور خودروهای خود الهام نگرفتهاند. مهندسان و طراحان همچنین از نیروهای طبیعی زمین برای چنین پروژههایی الهام میگیرند. از بین رخدادهای طبیعی، باد و الکتریسیته به خوبی میتوانند مفاهیم سرعت و قدرت را تداعی کنند. آیا میدانید کجا میتوان باد و رعدوبرق زیادی را پیدا کرد؟ درست در میانه طوفان! هوریکین (طوفان) خود یک گزینه عالی برای نامگذاری موتور خودروهاست اما ویلیز تصمیم گرفت نام سوپر هوریکین را برای نشان دادن تواناییهای موتور پرقدرت خود انتخاب کند. این موتور در اوایل دهه ۵۰ میلادی پدیدار شد و روی خودروهای سنگین ویلیز نصب شد. سوپر هوریکین یک نیروگاه ۶ سیلندر بود و بعدها جای خود را به موتور تورنادو داد.
اولدزموبیل توربو راکت
در دهه ۶۰ میلادی یکی از محصولات برجسته اولدزموبیل با نام جت فایر شناخته میشد. جت فایر نامی برازنده برای خودرویی با طراحی آیرودینامیک و برجسته بود و تصویر زبانههای آتش بوستر راکتها را تداعی میکرد. همه این کارها تلاشی برای تجربه لحظات هیجانانگیز با جت فایر بود. البته زیر کاپوت این خودرو موتور قدرتمندی نیز قرار داشت که آن هم از نام فوقالعادهای سود میبرد. نام این موتور توربو راکت بود که در کل نه تنها نام جذابی است بلکه تواناییهای بالای آن را نیز نشان میدهد. موتور یاد شده اولین بار روی کاتلاس کوپه تست شد اما محبوبیت واقعی آن زمانی بود که روی جت فایر نصب شد.
جنرال موتورز آیرون دوک
جدای از حیوانات و نیروهای طبیعی، یکی از منابع مناسب برای نامگذاری موتور خودروها چهرههای برجسته است. اگر موتوری بسازید که قرار باشد تصویری از استحکام و دوام بالا را تداعی کند بیشک نامی را انتخاب خواهید کرد که همه به آن احترام میگذارند. آن چهرهای که جنرال موتورز در دهه ۷۰ میلادی مدنظر داشت دوک بود اما به منظور نشان دادن قابلیت اطمینان بسیار بالای این موتور جدید، جنرال موتورز کمی آهن را به ترکیب نام آن افزود و به همین خاطر نام آیرون دوک ایجاد شد. جالب اینکه برخلاف نام جذابی که آیرون دوک داشت، موتور جنرال موتورز خیلی خوب نبود و از تکنولوژی ساده رنج میبرد. این موتور بیشتر روی مصرف سوخت کم تمرکز کرده بود و متأسفانه سواری هیجانانگیزی را ارائه نمیکرد؛ بنابراین به این نتیجه میرسیم که نام جذاب همیشه به معنی تولید محصولی خوب نخواهد بود.
hosen
۱۳ آبان ۱۴۰۳موتور همی و کبرا جت فورد چقدر خوبن اخه ادمو دیوونه میکنن
صمد
۱۳ آبان ۱۴۰۳شما کجا دیدی؟
جرمی کلارکسون
۱۳ آبان ۱۴۰۳اسب وحشی 😈👑
amirkhanzadeh
۱۳ آبان ۱۴۰۳جالبه
Mr. gt c
۱۳ آبان ۱۴۰۳فقط هلفانت
(Ali(chevynova
۱۳ آبان ۱۴۰۳ای جان
چه مطلب قشنگی بود
ماشالاه این همه نام نیکو و برازنده
بازم موتورهای جالبی میشد نام برد مثل:
۴۴۰ مگنوم
۳۵۱ کلیولند
۳۵۱ ویندسور
۴۲۶ همی معروف به فیل
۳۵۰ راکت اولدزموبیل
۳۸۳ کوماندو
۳۶۱ red ram
MOPAR
۱۳ آبان ۱۴۰۳مقاله خوبی بود ممنون، هلفانت به معنای فیل جهنمی یه انجین دست سازه که به صورت سفارشی توسط خود موپار چند ساله در دست عموم مردمه و میشه رو همه مدلهای موپار از جیپ گرفته تا کلاسیکهای پلیموث سوار کرد اخیرا هم مد شده رو کرایسلر 300 و جیپ ترکهاوک میبندن و تو درگهای شبانه میندازنش به جون چارجر و چلنجر های هلکت
یه نفر هم قراره برای اولین بار روی چارجر دایتونا نسل جدید که پلت فرم 6 سیلندر داره ببنده، تو آینده این چارجر های برقی که داره تولید میشه همشون هشت سیلندر میشن ببینید کی گفتم😂
Kiarash
۱۳ آبان ۱۴۰۳جنرال موتورز فقط جنرال موتورز قدیم واقعا
Nismo
۱۳ آبان ۱۴۰۳عاشق این اسم گذاری ای که امریکایی ها واسه انجین شون میکنن
یه ابهت و جذابیت خاصی داره
هلکت، پردتور، کایوت
Taha Ayoobi
۱۳ آبان ۱۴۰۳مقاله باحالی بود،
من که عاشق هلفانت ام، لامصب هیولاس هیولا.
کلا از موتور هایی که اسم دارن بیشتر خوشم میاد، یعنی عدد و حروف نیستن.
javad-bmw
۱۳ آبان ۱۴۰۳فورد ماستانگ با موتور کایوت هم اسم قشنگی داره
کایوت اسم یک نوع گرگ بومی آمریکای شمالی هست که اندازه کوچیکی داره ولی به شدت چابکه.
من اینو خیلی وقت پیش یه جایی خوندم که یادم نمیاد کجا بود ، اگر کسی اطلاعات دقیقی داره بگه لطفا
حسن
۱۳ آبان ۱۴۰۳درسته همینه که گفتی کایوت یه نوع گرگه
محمد
۱۴ آبان ۱۴۰۳کبرا جت تو زمان خودش همه هعداد رو جابجا کرد
علی منصوری
۱۴ آبان ۱۴۰۳انجین اسم دار و دارای لقب ی جورایی باعث میشه ماشین خاص بشه،،
ممنون بابت مقاله