هفته نامه

بهترین خودروهای اسپرت آلمانی دهه 90 میلادی، از آئودی S8 تا بی‌ام‌و Z3 M

در این نوشتار با بهترین خودروهای اسپرت آلمانی آشنا خواهیم شد که نه‌تنها بر کلاس خود حکمرانی کردند بلکه تأثیری ماندگار بر جهان ماشین گذاشتند.

در دههٔ ۹۰ میلادی خودروهای چشمگیر زیادی ساخته شد. خودروسازان آلمانی که با تولید خودروهای پیشرفته در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به شهرت رسیده بودند، در دههٔ ۹۰ عصر جدیدی را آغاز کردند. در آن سال‌ها، خودروسازان ژاپنی به چالش کشیدن آلمانی‌ها را آغاز کردند و خودروسازان آمریکایی هم پس از دوران افول دههٔ ۸۰ دوباره در حال جان گرفتن بودند. این عوامل باعث شد خودروسازان آلمانی محصولات خود را به‌طور جامع مورد به‌روزرسانی قرار دهند و خودروهای جدید و چشمگیری را به بازار عرضه کنند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با بهترین خودروهای اسپرت آلمانی آشنا شویم که نه‌تنها بر کلاس خود حکمرانی کردند بلکه تأثیری ماندگار بر جهان ماشین گذاشتند.

آئودی RS2

پیشرانه ۲.۲ لیتری I5 توربو
قدرت ۳۱۵ اسب بخار
گشتاور ۴۱۰ نیوتن متر

این خودرو آغازگر سری RS آئودی بود. RS2 که از طریق همکاری آئودی با پورشه ساخته شد، فرمول ساخت خودروهای خانوادگی سریع را برای سال‌های بعد تعیین کرد. درحالی‌که پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ این ماشین ساخت آئودی بود ولی پورشه قطعات داخلی آن را ارتقاء داد و روی ترمزها و تعلیق هم کار کرد. RS2 به لطف گشتاور بالای موتور توربو و کشش ناشی از سامانهٔ چهارچرخ محرک، یکی از سریع‌ترین خودروها هنگام حرکت از سکون بود و در مسیرهای لغزنده هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. طی یک دورهٔ کوتاه دوساله کمتر از ۳ هزار دستگاه از این استیشن اسپرت ساخته شد.

آئودی S8

پیشرانه ۴.۲ لیتری V8
قدرت ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور ۴۳۰ نیوتن متر

نسل اول A8 نمایانگر ورود جدی آئودی به بالاترین سطح بازار سدان‌های لوکس بود. این خودرو با بدنهٔ آلومینیومی برای رقابت مستقیم با مرسدس بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ ساخته شد. در آن سال‌ها، S کلاس پیشتاز بی‌چون‌وچرای تجمل و سری ۷ اسپرت‌ترین خودروی این کلاس محسوب می‌شد. آئودی A8 اما بین این دو قرار می‌گرفت درحالی‌که نسخهٔ اسپرت S8 به‌وضوح برای به چالش کشیدن سری ۷ ساخته شده بود. سیستم تعلیق پایین‌تر، گیربکس سریع‌تر و قدرت بیشتر، S8 را به سدان کاملاً اسپرتی تبدیل کرده بود درحالی‌که سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد هم آن را به انتخاب مناسبی برای مسیرهای لغزنده تبدیل می‌کرد.

ب‌ام‌و Z3 M

پیشرانه ۳.۲ لیتری I6
قدرت ۳۲۵ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر

ب‌ام‌و Z3 رودستر که در سال ۱۹۹۵ معرفی شد، با استقبال چندان بالایی مواجه نشد. هرچند مدتی طول کشید تا چشم‌ها به طراحی رترو مدرن این خودرو عادت کنند ولی بیشترین انتقادات به پیشرانهٔ چهار سیلندر ضعیف آن وارد شد. به همین دلیل، ب‌ام‌و خیلی زود با نصب پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی زیر کاپوت Z3، این مشکل را برطرف کرد. بااین‌حال، جذابیت واقعی در سال ۱۹۹۷ شکل گرفت یعنی زمانی که Z3 M معرفی شد. این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ M3 نسل E36 در آمریکا عرضه شد که با وجود تولید تنها ۲۴۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس چشمگیری را برای Z3 فراهم کرد. حدود دو سال بعد اما ب‌ام‌و پیشرانهٔ قوی‌تر S54 را برای این ماشین ارائه کرد که در نسخهٔ اروپایی ۳۲۵ و در نسخهٔ بازار آمریکا ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

ب‌ام‌و M5 نسل E39

پیشرانه ۴.۹ لیتری V8
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر

M5 چندین دهه است که معیاری برای سدان‌های اسپرت بوده زیرا اساساً این کلاس را نسل اول M5 ایجاد کرد. بااین‌حال، در بین نسل‌هایی که بعداً ساخته شدند، E39 با پیشرانهٔ V8 یکی از مطلوب‌ترین‌ها است. این خودرو آن‌قدر سریع و کامل بود که رقبا را مجبور کرد سوپرسدان‌های خود را خیلی سریع به بازار بفرستند. بااین‌حال، پیشرانهٔ چشمگیر، شاسی عالی و تعادل بی‌نظیر M5 نسل E39 به‌سختی قابل‌رقابت بود.

لوتوس کارلتون

پیشرانه ۳.۶ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۳۸۲ اسب بخار
گشتاور ۵۷۰ نیوتن متر

لوتوس کارلتون یک سدان خانوادگی قدرتمند بود که پشت بهترین‌های ب‌ام‌و، مرسدس و آئودی را به خاک مالید. این سدان پرفورمنس بر اساس اوپل امگا ساخته شد که در آلمان تولید می‌شد و به همین دلیل در این لیست جای گرفته است. امگا برای اینکه به یک سوپرسدان قدرتمند تبدیل شود، به بریتانیا فرستاده می‌شد و مردان لوتوس یک موتور شش سیلندر خطی توئین توربو را روی آن نصب می‌کردند. برای مطابقت با افزایش قدرت نسبت به امگا، لوتوس ترمزها و سیستم تعلیق کارلتون را هم ارتقاء داده بود. کارلتون همچنین تنها سدانی بود که از محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت خودروهای آلمانی معاف بود و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مرسدس بنز 190E 2.3-16

پیشرانه ۲.۳ لیتری I4
قدرت ۱۸۵ اسب بخار
گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر

این سدان جذاب به لطف حضور مرسدس در مسابقات DTM آلمان در دههٔ ۹۰ شکل گرفت. ۲.۳-۱۶ بر اساس سدان ۱۹۰ ساخته شده بود ولی به لطف ارتقاء پیشرانه توسط کاسورث و تغییرات متعدد دیگر، به یک خودروی مسابقه‌ای جاده‌ای تبدیل شد. 190E 2.3-16 آن‌قدر توجهات را جلب کرد که ب‌ام‌و را بر آن داشت تا M3 نسل E30 را برای حضور در مسابقات DTM توسعه دهد.

مرسدس بنز 500E

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8
قدرت ۳۲۵ اسب بخار
گشتاور ۴۸۰ نیوتن متر

مثل آئودی RS2، در این مورد هم پورشه به مرسدس کمک کرد تا سدان میان سایز خود را به یک موشک کروز تبدیل کند. درحالی‌که مرسدس ترمزهای بزرگ‌تر، پیشرانهٔ V8 قدرتمند و دیگر ارتقاءها را برای E کلاس استاندارد تدارک دیده بود، مهندسان پورشه به نصب پیشرانهٔ بزرگ V8 روی E کلاس کمک کردند و سیستم تعلیق را هم تنظیم کردند. هرچند 500E به‌اندازهٔ M5 هم‌دورهٔ خود چابک نبود ولی در سرعت‌های بالا بهتر عمل می‌کرد و گیربکس اتوماتیک آن به‌اندازهٔ کافی پاسخگو بود که راننده را در پیچ‌های سریع سرگرم کند. 500E همچنین پیشروی سدان‌های اسپرت مرسدس بود که بعداً با مدل‌های AMG ادامه یافت.

پورشه ۹۱۱ توربو نسل ۹۶۴

پیشرانه ۳.۶ لیتری H6 توربو
قدرت ۳۸۵ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر

پورشه در اوایل دههٔ ۹۰ به خاطر محصولات قدیمی و روش‌های تولید ناکارآمد، با مشکلات مالی مواجه بود و شرکت برای بازگشت به سوددهی بشدت به یک محصول جدید نیاز داشت. بدین منظور، ۹۱۱ نسل ۹۶۴ راهی بازار شد. این خودرو اما با اینکه پورشه ادعا می‌کرد ۸۵ درصد قطعات جدیدی نسبت به نسل قبلی دارد، بیشتر یک فیس‌لیفت بزرگ محسوب می‌شد تا خودرویی کاملاً جدید. بااین‌حال، در ۹۶۴ ظاهر ۹۱۱ خیلی خوب برای دههٔ ۹۰ مورد به‌روزرسانی قرار گرفته بود و همچنین با ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک برای اولین بار، سریع‌ترین ۹۱۱ تا آن زمان را خلق کرد. نسخه‌های توربوی این نسل تا ۵۰ اسب بخار قدرت داشتند و در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسیدند.

پورشه باکستر

پیشرانه ۲.۵ لیتری H6
قدرت ۲۰۴ اسب بخار
گشتاور ۲۴۴ نیوتن متر

باکستر در کنار کاین، خودرویی بود که سرانجام به شرایط مالی پورشه سروسامان داد. این خودرو ابتدا در سال ۱۹۹۳ در قالب یک کانسپت به نمایش درآمد و نسخهٔ تولیدی آن در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. این رودستر موتور وسط از لحاظ هندلینگ پیشروی کلاس خود بود و نشان داد که توان مدیریت قدرتی بسیار بیشتر از قدرت پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری خودرو را دارد. به همین دلیل، در سال ۲۰۰۰ باکستر S با پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری و ۲۵۰ اسب بخار قدرت عرضه شد.

فولکس‌واگن کورادو VR6

پیشرانه ۲.۹ لیتری VR6
قدرت ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر

هرچند نسل اول گلف GTI عصر جدیدی از هاچ‌بک‌های اسپرت را آغاز کرده بود اما GTI در اواخر دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ خیلی شرایط خوبی نداشت زیرا نسل‌های دوم و سوم آن بدون افزایش قدرت، به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر شدند. این باعث شد کوپهٔ کورادو جای خالی یک خودروی کامپکت اسپرت را در سبد محصولات فولکس‌واگن بگیرد. کورادو هرچند خودروی گرانی بود ولی برای کسانی که قصد خرید ب‌ام‌و سری ۳ را داشتند، جایگزین جذابی محسوب می‌شد. کورادو که هندلینگ فوق‌العاده‌ای داشت، در قوی‌ترین نسخه با یک پیشرانهٔ شش سیلندر VR شکل ارائه می‌شد که ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    E39 Need For Speed

    موافقم 63
    مخالفم 5
    1. پیرمرد قدیمی

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (195 ديدگاه)

      M3 GTR GT (E46)

      موافقم 52
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        ممنون که اصلاح کردی

        موافقم 21
        مخالفم 2
    2. علی Shelby

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (542 ديدگاه)

      زیبایان لیست
      ۹۱۱
      ای ۵۰۰
      اس ۸

      موافقم 30
      مخالفم 5
  2. پیرمرد قدیمی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    از لحاظ قابل اطمینان بودن و فنی بنز 190E (نظرم از روی تجربه هست)
    اما زیباترین نگین این مقاله تعلق میگیره به پورشه 986 (باکستر 1996)، اولین خودرویی که پورشه قصد داشت از چراغ های گرد خارج بشه اما در نسخه های بعدی خبری ازش نشد.
    ممنون از آقای امیر دهقان.

    موافقم 27
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      یکی از یکی بهتر
      اون بنز e190 دل منو برد
      اون bmw هم با ارتقا موتور و تقویت شاسی و سیستم تعلیق جدید جون میده برای دریفت

      موافقم 10
  3. 🥇M🏆Bavaria///👑

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (673 ديدگاه)

    ممنون امیر جان🙏🙏
    یه سؤال مهم! چرا دیگه تست های گروهی قدیمی رو نمی‌ذارین؟!! طرفدار خیلی داشت!
    من خودم همیشه 2بار میخوندم بیشترشون رو. لطفا بازم بذارین بخصوص مال تست کار اند درایور ❤️

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. علی جردن

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      من همشو چندبار میخونم

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. 🥇M🏆Bavaria///👑

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (673 ديدگاه)

        احسنت به علی😁😁

  4. Mosafer

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    همه عالی ولی بی ام و M5 یه چیز دیگست

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. محمدهادی

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2417 ديدگاه)

      E500 رو نگا چه خوششکله
      M5
      E500
      911

  5. R@min

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2067 ديدگاه)

    دورانی که آلمانی جماعت واقعا برای مردم ماشین می ساخت.

    موافقم 37
    مخالفم 5
  6. رضا

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این مطلب بلحاظ اینکه نگاه مجدد برام خاطرات خواندن مجله ماشین در دهه ۹۰ بود بسیار جالب بود.
    ممنون بخاطر این پست بسیار جالب

    موافقم 18
    مخالفم 1
  7. علی منصوری

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (413 ديدگاه)

    ۹۱۱ ختم کلام
    با احترام ب m5
    تقدیر از s500
    تمام

    موافقم 8
    مخالفم 3
  8. hosen

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (727 ديدگاه)

    همشون عالی بودن ولی M5 e39 یچی دیگست
    واقعا مطلب راجب دهه ۹۰ همیشه جذاب بوده برام.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. JaMsHiD_R1988

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2827 ديدگاه)

    500E توی خط تولید مرسدس جا نمیشد بخاطر بدنه پهن تر که اونم بخاطر اون موتور غول هشت سیلندر بود . برای همین پورشه توی خط تولید خودش اینو مونتاژ کرد . ریل های شاسی هم گردن کلفت تر شدن برای نگه داری از اون جواهر هشت سیلندر زیر کاپوت
    اعجوبس
    RS2 هم تقریبا میشه گفت یه استیشن با چاشنی 911 هست
    جالبه روی کالیپر و منیفولد هواش نام پورشه هم نوشته شده

    موافقم 16
    مخالفم 1
  10. boost10

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (182 ديدگاه)

    واقعا دهه 90 دوران افسانه ای برای ماشین ها بود
    از یک طرف ژاپن ماشینای خفنی می‌ساخت از جمله rx7 و سوپرا و لنسر و اسکایلاین و اکلیپس و …..
    از یه طرف آلمان با سدان های لوکسی که می‌ساخت رقیب نداشتن و کلی دلیل دیگه

    موافقم 17
    مخالفم 2
  11. mercedes.benz(Amir)

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2732 ديدگاه)

    بنز یکی از ستونای اصلی این صنعت بوده و هست ، حتی الان که در دوران افتش قرار داره و تو این لیست هم جذاب ترین نکته اون جواهریه که تو قلب E39 جا خوش کرده

    موافقم 19
  12. ARMAN سابق

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (491 ديدگاه)

    به هر نسل M5 نگاه میکنم هم لذت می برم هم حسرت میخورم….

    موافقم 10
  13. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (332 ديدگاه)

    یه مطلب راجب انجین ۶ خطی جنرال موتورز که روی این اپل سواره و ۶ خطی فورد به اسم بارا تهیه کنید لطفا

    موافقم 2
    مخالفم 5
  14. JDM سابق

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (736 ديدگاه)

    190 Evolution II بی شک

  15. BI EM DABELIU

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اون زمان چقدر ماشینا خوشگل بودن
    (تأسف زیاااااااد😔)

    موافقم 13
    مخالفم 1
  16. امیررضا

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    طرحی های بیمر>>>>>>>>>>>>>>>

  17. Farhan

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    همشون یادگار زمانی ان که ماشینارو با عشق میساختن

    موافقم 11
  18. دیمن

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    ضعیف ترین خودرو این دوره از خودروهای به ظاهر امروزی ساخت ایران قوی‌تر بودن🤔🤔

    موافقم 11
  19. علی جردن

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    هرچی به این ۹۱۱ ناین‌‌وان‌وان سفید نگاه می کنم از دیدنش سیر نمیشم

    موافقم 6
    مخالفم 1
  20. مهدی

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خدایا تو چه دورانی زندگی میکردیم . خدایا شکرت بودیم و این شاهکارها رو درک کردیم ..

    1. M power

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (375 ديدگاه)

      ولی از بقیه شاهکارها دستمون کوتاه شد

  21. وی

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (376 ديدگاه)

    واکنش صادقانه بی ام و سری 3 :😐

  22. محمد

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اون M5 لامصب انگار اعصاب نداره چه رخ جذابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا