در این نوشتار با بهترین خودروهای اسپرت آلمانی آشنا خواهیم شد که نهتنها بر کلاس خود حکمرانی کردند بلکه تأثیری ماندگار بر جهان ماشین گذاشتند.
در دههٔ ۹۰ میلادی خودروهای چشمگیر زیادی ساخته شد. خودروسازان آلمانی که با تولید خودروهای پیشرفته در دهههای ۷۰ و ۸۰ به شهرت رسیده بودند، در دههٔ ۹۰ عصر جدیدی را آغاز کردند. در آن سالها، خودروسازان ژاپنی به چالش کشیدن آلمانیها را آغاز کردند و خودروسازان آمریکایی هم پس از دوران افول دههٔ ۸۰ دوباره در حال جان گرفتن بودند. این عوامل باعث شد خودروسازان آلمانی محصولات خود را بهطور جامع مورد بهروزرسانی قرار دهند و خودروهای جدید و چشمگیری را به بازار عرضه کنند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با بهترین خودروهای اسپرت آلمانی آشنا شویم که نهتنها بر کلاس خود حکمرانی کردند بلکه تأثیری ماندگار بر جهان ماشین گذاشتند.
آئودی RS2
پیشرانه | ۲.۲ لیتری I5 توربو |
قدرت | ۳۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۱۰ نیوتن متر |
این خودرو آغازگر سری RS آئودی بود. RS2 که از طریق همکاری آئودی با پورشه ساخته شد، فرمول ساخت خودروهای خانوادگی سریع را برای سالهای بعد تعیین کرد. درحالیکه پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ این ماشین ساخت آئودی بود ولی پورشه قطعات داخلی آن را ارتقاء داد و روی ترمزها و تعلیق هم کار کرد. RS2 به لطف گشتاور بالای موتور توربو و کشش ناشی از سامانهٔ چهارچرخ محرک، یکی از سریعترین خودروها هنگام حرکت از سکون بود و در مسیرهای لغزنده هم عملکرد فوقالعادهای داشت. طی یک دورهٔ کوتاه دوساله کمتر از ۳ هزار دستگاه از این استیشن اسپرت ساخته شد.
آئودی S8
پیشرانه | ۴.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۳۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۳۰ نیوتن متر |
نسل اول A8 نمایانگر ورود جدی آئودی به بالاترین سطح بازار سدانهای لوکس بود. این خودرو با بدنهٔ آلومینیومی برای رقابت مستقیم با مرسدس بنز S کلاس و بامو سری ۷ ساخته شد. در آن سالها، S کلاس پیشتاز بیچونوچرای تجمل و سری ۷ اسپرتترین خودروی این کلاس محسوب میشد. آئودی A8 اما بین این دو قرار میگرفت درحالیکه نسخهٔ اسپرت S8 بهوضوح برای به چالش کشیدن سری ۷ ساخته شده بود. سیستم تعلیق پایینتر، گیربکس سریعتر و قدرت بیشتر، S8 را به سدان کاملاً اسپرتی تبدیل کرده بود درحالیکه سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد هم آن را به انتخاب مناسبی برای مسیرهای لغزنده تبدیل میکرد.
بامو Z3 M
پیشرانه | ۳.۲ لیتری I6 |
قدرت | ۳۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
بامو Z3 رودستر که در سال ۱۹۹۵ معرفی شد، با استقبال چندان بالایی مواجه نشد. هرچند مدتی طول کشید تا چشمها به طراحی رترو مدرن این خودرو عادت کنند ولی بیشترین انتقادات به پیشرانهٔ چهار سیلندر ضعیف آن وارد شد. به همین دلیل، بامو خیلی زود با نصب پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی زیر کاپوت Z3، این مشکل را برطرف کرد. بااینحال، جذابیت واقعی در سال ۱۹۹۷ شکل گرفت یعنی زمانی که Z3 M معرفی شد. این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ M3 نسل E36 در آمریکا عرضه شد که با وجود تولید تنها ۲۴۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس چشمگیری را برای Z3 فراهم کرد. حدود دو سال بعد اما بامو پیشرانهٔ قویتر S54 را برای این ماشین ارائه کرد که در نسخهٔ اروپایی ۳۲۵ و در نسخهٔ بازار آمریکا ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
بامو M5 نسل E39
پیشرانه | ۴.۹ لیتری V8 |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
M5 چندین دهه است که معیاری برای سدانهای اسپرت بوده زیرا اساساً این کلاس را نسل اول M5 ایجاد کرد. بااینحال، در بین نسلهایی که بعداً ساخته شدند، E39 با پیشرانهٔ V8 یکی از مطلوبترینها است. این خودرو آنقدر سریع و کامل بود که رقبا را مجبور کرد سوپرسدانهای خود را خیلی سریع به بازار بفرستند. بااینحال، پیشرانهٔ چشمگیر، شاسی عالی و تعادل بینظیر M5 نسل E39 بهسختی قابلرقابت بود.
لوتوس کارلتون
پیشرانه | ۳.۶ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۳۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر |
لوتوس کارلتون یک سدان خانوادگی قدرتمند بود که پشت بهترینهای بامو، مرسدس و آئودی را به خاک مالید. این سدان پرفورمنس بر اساس اوپل امگا ساخته شد که در آلمان تولید میشد و به همین دلیل در این لیست جای گرفته است. امگا برای اینکه به یک سوپرسدان قدرتمند تبدیل شود، به بریتانیا فرستاده میشد و مردان لوتوس یک موتور شش سیلندر خطی توئین توربو را روی آن نصب میکردند. برای مطابقت با افزایش قدرت نسبت به امگا، لوتوس ترمزها و سیستم تعلیق کارلتون را هم ارتقاء داده بود. کارلتون همچنین تنها سدانی بود که از محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت خودروهای آلمانی معاف بود و میتوانست به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
مرسدس بنز 190E 2.3-16
پیشرانه | ۲.۳ لیتری I4 |
قدرت | ۱۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۵ نیوتن متر |
این سدان جذاب به لطف حضور مرسدس در مسابقات DTM آلمان در دههٔ ۹۰ شکل گرفت. ۲.۳-۱۶ بر اساس سدان ۱۹۰ ساخته شده بود ولی به لطف ارتقاء پیشرانه توسط کاسورث و تغییرات متعدد دیگر، به یک خودروی مسابقهای جادهای تبدیل شد. 190E 2.3-16 آنقدر توجهات را جلب کرد که بامو را بر آن داشت تا M3 نسل E30 را برای حضور در مسابقات DTM توسعه دهد.
مرسدس بنز 500E
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۳۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۸۰ نیوتن متر |
مثل آئودی RS2، در این مورد هم پورشه به مرسدس کمک کرد تا سدان میان سایز خود را به یک موشک کروز تبدیل کند. درحالیکه مرسدس ترمزهای بزرگتر، پیشرانهٔ V8 قدرتمند و دیگر ارتقاءها را برای E کلاس استاندارد تدارک دیده بود، مهندسان پورشه به نصب پیشرانهٔ بزرگ V8 روی E کلاس کمک کردند و سیستم تعلیق را هم تنظیم کردند. هرچند 500E بهاندازهٔ M5 همدورهٔ خود چابک نبود ولی در سرعتهای بالا بهتر عمل میکرد و گیربکس اتوماتیک آن بهاندازهٔ کافی پاسخگو بود که راننده را در پیچهای سریع سرگرم کند. 500E همچنین پیشروی سدانهای اسپرت مرسدس بود که بعداً با مدلهای AMG ادامه یافت.
پورشه ۹۱۱ توربو نسل ۹۶۴
پیشرانه | ۳.۶ لیتری H6 توربو |
قدرت | ۳۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر |
پورشه در اوایل دههٔ ۹۰ به خاطر محصولات قدیمی و روشهای تولید ناکارآمد، با مشکلات مالی مواجه بود و شرکت برای بازگشت به سوددهی بشدت به یک محصول جدید نیاز داشت. بدین منظور، ۹۱۱ نسل ۹۶۴ راهی بازار شد. این خودرو اما با اینکه پورشه ادعا میکرد ۸۵ درصد قطعات جدیدی نسبت به نسل قبلی دارد، بیشتر یک فیسلیفت بزرگ محسوب میشد تا خودرویی کاملاً جدید. بااینحال، در ۹۶۴ ظاهر ۹۱۱ خیلی خوب برای دههٔ ۹۰ مورد بهروزرسانی قرار گرفته بود و همچنین با ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک برای اولین بار، سریعترین ۹۱۱ تا آن زمان را خلق کرد. نسخههای توربوی این نسل تا ۵۰ اسب بخار قدرت داشتند و در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسیدند.
پورشه باکستر
پیشرانه | ۲.۵ لیتری H6 |
قدرت | ۲۰۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۴ نیوتن متر |
باکستر در کنار کاین، خودرویی بود که سرانجام به شرایط مالی پورشه سروسامان داد. این خودرو ابتدا در سال ۱۹۹۳ در قالب یک کانسپت به نمایش درآمد و نسخهٔ تولیدی آن در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. این رودستر موتور وسط از لحاظ هندلینگ پیشروی کلاس خود بود و نشان داد که توان مدیریت قدرتی بسیار بیشتر از قدرت پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری خودرو را دارد. به همین دلیل، در سال ۲۰۰۰ باکستر S با پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری و ۲۵۰ اسب بخار قدرت عرضه شد.
فولکسواگن کورادو VR6
پیشرانه | ۲.۹ لیتری VR6 |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۵ نیوتن متر |
هرچند نسل اول گلف GTI عصر جدیدی از هاچبکهای اسپرت را آغاز کرده بود اما GTI در اواخر دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ خیلی شرایط خوبی نداشت زیرا نسلهای دوم و سوم آن بدون افزایش قدرت، به میزان قابلتوجهی سنگینتر شدند. این باعث شد کوپهٔ کورادو جای خالی یک خودروی کامپکت اسپرت را در سبد محصولات فولکسواگن بگیرد. کورادو هرچند خودروی گرانی بود ولی برای کسانی که قصد خرید بامو سری ۳ را داشتند، جایگزین جذابی محسوب میشد. کورادو که هندلینگ فوقالعادهای داشت، در قویترین نسخه با یک پیشرانهٔ شش سیلندر VR شکل ارائه میشد که ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشت.
علی جردن
۳۰ مهر ۱۴۰۳E39 Need For Speed
پیرمرد قدیمی
۳۰ مهر ۱۴۰۳M3 GTR GT (E46)
علی جردن
۳۰ مهر ۱۴۰۳ممنون که اصلاح کردی
علی Shelby
۳۰ مهر ۱۴۰۳زیبایان لیست
۹۱۱
ای ۵۰۰
اس ۸
پیرمرد قدیمی
۳۰ مهر ۱۴۰۳از لحاظ قابل اطمینان بودن و فنی بنز 190E (نظرم از روی تجربه هست)
اما زیباترین نگین این مقاله تعلق میگیره به پورشه 986 (باکستر 1996)، اولین خودرویی که پورشه قصد داشت از چراغ های گرد خارج بشه اما در نسخه های بعدی خبری ازش نشد.
ممنون از آقای امیر دهقان.
amirkhanzadeh
۳۰ مهر ۱۴۰۳یکی از یکی بهتر
اون بنز e190 دل منو برد
اون bmw هم با ارتقا موتور و تقویت شاسی و سیستم تعلیق جدید جون میده برای دریفت
🥇M🏆Bavaria///👑
۳۰ مهر ۱۴۰۳ممنون امیر جان🙏🙏
یه سؤال مهم! چرا دیگه تست های گروهی قدیمی رو نمیذارین؟!! طرفدار خیلی داشت!
من خودم همیشه 2بار میخوندم بیشترشون رو. لطفا بازم بذارین بخصوص مال تست کار اند درایور ❤️
علی جردن
۳۰ مهر ۱۴۰۳من همشو چندبار میخونم
🥇M🏆Bavaria///👑
۳۰ مهر ۱۴۰۳احسنت به علی😁😁
Mosafer
۳۰ مهر ۱۴۰۳همه عالی ولی بی ام و M5 یه چیز دیگست
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۳E500 رو نگا چه خوششکله
M5
E500
911
R@min
۳۰ مهر ۱۴۰۳دورانی که آلمانی جماعت واقعا برای مردم ماشین می ساخت.
رضا
۳۰ مهر ۱۴۰۳این مطلب بلحاظ اینکه نگاه مجدد برام خاطرات خواندن مجله ماشین در دهه ۹۰ بود بسیار جالب بود.
ممنون بخاطر این پست بسیار جالب
علی منصوری
۳۰ مهر ۱۴۰۳۹۱۱ ختم کلام
با احترام ب m5
تقدیر از s500
تمام
hosen
۳۰ مهر ۱۴۰۳همشون عالی بودن ولی M5 e39 یچی دیگست
واقعا مطلب راجب دهه ۹۰ همیشه جذاب بوده برام.
JaMsHiD_R1988
۳۰ مهر ۱۴۰۳500E توی خط تولید مرسدس جا نمیشد بخاطر بدنه پهن تر که اونم بخاطر اون موتور غول هشت سیلندر بود . برای همین پورشه توی خط تولید خودش اینو مونتاژ کرد . ریل های شاسی هم گردن کلفت تر شدن برای نگه داری از اون جواهر هشت سیلندر زیر کاپوت
اعجوبس
RS2 هم تقریبا میشه گفت یه استیشن با چاشنی 911 هست
جالبه روی کالیپر و منیفولد هواش نام پورشه هم نوشته شده
boost10
۳۰ مهر ۱۴۰۳واقعا دهه 90 دوران افسانه ای برای ماشین ها بود
از یک طرف ژاپن ماشینای خفنی میساخت از جمله rx7 و سوپرا و لنسر و اسکایلاین و اکلیپس و …..
از یه طرف آلمان با سدان های لوکسی که میساخت رقیب نداشتن و کلی دلیل دیگه
mercedes.benz(Amir)
۳۰ مهر ۱۴۰۳بنز یکی از ستونای اصلی این صنعت بوده و هست ، حتی الان که در دوران افتش قرار داره و تو این لیست هم جذاب ترین نکته اون جواهریه که تو قلب E39 جا خوش کرده
ARMAN سابق
۳۰ مهر ۱۴۰۳به هر نسل M5 نگاه میکنم هم لذت می برم هم حسرت میخورم….
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳۰ مهر ۱۴۰۳یه مطلب راجب انجین ۶ خطی جنرال موتورز که روی این اپل سواره و ۶ خطی فورد به اسم بارا تهیه کنید لطفا
JDM سابق
۳۰ مهر ۱۴۰۳190 Evolution II بی شک
BI EM DABELIU
۳۰ مهر ۱۴۰۳اون زمان چقدر ماشینا خوشگل بودن
(تأسف زیاااااااد😔)
امیررضا
۳۰ مهر ۱۴۰۳طرحی های بیمر>>>>>>>>>>>>>>>
Farhan
۳۰ مهر ۱۴۰۳همشون یادگار زمانی ان که ماشینارو با عشق میساختن
دیمن
۳۰ مهر ۱۴۰۳ضعیف ترین خودرو این دوره از خودروهای به ظاهر امروزی ساخت ایران قویتر بودن🤔🤔
علی جردن
۳۰ مهر ۱۴۰۳هرچی به این ۹۱۱ ناینوانوان سفید نگاه می کنم از دیدنش سیر نمیشم
مهدی
۱ آبان ۱۴۰۳خدایا تو چه دورانی زندگی میکردیم . خدایا شکرت بودیم و این شاهکارها رو درک کردیم ..
M power
۱ آبان ۱۴۰۳ولی از بقیه شاهکارها دستمون کوتاه شد
وی
۱ آبان ۱۴۰۳واکنش صادقانه بی ام و سری 3 :😐
محمد
۲ آبان ۱۴۰۳اون M5 لامصب انگار اعصاب نداره چه رخ جذابی