طراحیهفته نامه

7 داشبورد زیبای خودروها در طول تاریخ؛ از لامبورگینی اسپادا تا اسپایکر C8

داشبورد خودروها عنصری مهم در طراحی کابین است و ما می‌خواهیم به ۷ نمونه از داشبوردهای زیبای خودروها در تاریخ اشاره کنیم.


صرف‌نظر از دورانی که در آن قرار داریم، یک حقیقت جهانی وجود دارد: زمانی که پشت فرمان خودرو می‌نشینید چیزی جز داشبورد و جاده را نمی‌بینید. خودروسازان از روش‌های خاص خود برای ارائه عناصری خاص در داشبوردها استفاده می‌کنند تا تجربه رانندگی منحصربه‌فردی را فراهم سازند. خودروهای لوکس دارای چرم و چوب و طرح‌های خاص برای القای حس لاکچری بودن هستند. در مقابل خودروهای پرفورمنس نیز معمولاً از پشت آمپرهای خوانا و ویژگی‌های برگرفته از موتور اسپرت استفاده می‌کنند. در خودروهای عادی هم داشبوردهای ساده و عملکردی را می‌بینیم که اصولاً از موادی همچون پلی‌پروپیلن و پلی اورتان استفاده کرده‌اند.

همچنین بخوانید:

همه این عناصر در کنار هم می‌توانند ظاهری دلپذیر ایجاد کنند و مثال‌های زیادی از داشبورد زیبای خودروها وجود دارد. به همین خاطر تشکیل لیستی فقط با ۷ خودرو کار بسیار دشواری بوده و از شما عزیزان نیز تقاضا می‌کنیم خودروهای مدنظر خود را در بخش نظرات به ما و سایر کاربران پدال معرفی کنید. به منظور تمایز بیشتر گزینه‌ها، ما دو فاکتور چارچوب زمانی و عملکرد را نیز در نظر گرفته‌ایم. لیست موردبحث به چند دهه مختلف تقسیم شده و طراحی بر عملکرد ارجحیت دارد. برخی از این داشبوردها با تمرکز خاصی روی صنعت‌کاری هنرمندان دنیای خودرو تولید شده‌اند درحالی‌که زیبایی برخی دیگر هم در سادگی آن‌هاست. البته ۷ داشبورد زیبای خودروها در طول تاریخ کاملاً منحصربه‌فرد و جذاب هستند. این لیست از خودروهای دهه ۶۰ شروع شده و به زمان حال می‌رسد.

۷ داشبورد زیبای خودروها در طول تاریخ

دهه ۶۰ میلادی: تویوتا 2000GT

این لیست می‌توانست فقط به خودروهای دهه ۶۰ میلادی منحصر باشد چراکه در آن دهه طرح‌های بسیار جذابی را دیده‌ایم. از خطوط نرم و شکیل داشبورد بیوک ریویرا ۱۹۶۵ گرفته تا تریم آلومینیوم برس خورده جگوار ای تایپ سری ۱، دهه ۶۰ مجموعه‌ای از طرح‌های زیبا بوده است. البته انتخاب ما داشبورد تویوتا 2000GT بود که شاخص‌ترین ویژگی آن را می‌توان عناصر چوبی دانست. چوب بکار رفته در ساختار داشبورد این خودرو همان چوبی است که در پیانوهای یاماها وجود دارد. این چوب با ضخامت ۶ میلی‌متر دارای پوشش رزین است و اطراف پشت آمپرها، کنسول مرکزی و شیفتر دنده را می‌پوشاند. طراحان تویوتا در این زمینه کاملاً خوب عمل کرده‌اند و خبری از اضافه‌کاری و اغراق نیست.

دهه ۷۰ میلادی: لامبورگینی اسپادا سری III

ریشه اسپادا در واقع به سال ۱۹۶۸ بازمی‌گردد هرچند سری III آن در دسامبر ۱۹۷۲ و با داشبورد کاملاً بازنگری شده معرفی شد. این طراحی در آن زمان خیلی محبوب نبود و بسیاری از خودروسازان طرح‌های دیگری را بکار گرفته بودند اما لامبورگینی همچون همیشه راه خود را برگزید. داشبورد اسپادا نشان دهنده عناصر منحصربه‌فرد زیادی است و ظاهری منحصربه‌فرد دارد. این موضوع به‌طور خاص در کنسول مرکزی رو به بالا و موقعیت غیرعادی رادیو برجسته می‌شود. زبان طراحی خاص لامبورگینی در آن دوران شامل موارد الهام گرفته از هواپیماها بوده است. طراحی کابین این خودرو را می‌توان حد فاصل میورا قبلی و کانتاش بعدی دانست و از نقاط قوت هر دو خودرو استفاده کرده است.

دهه ۸۰ میلادی: نیسان فیرلیدی Z/300ZX

اگر بخواهیم اکثر داشبورد خودروها در دهه ۸۰ میلادی را فقط با یک کلمه توصیف کنیم استفاده از واژه دیجیتال کافی خواهد بود. چندین خودروی آن دوران از داشبوردهای الکترونیکی استفاده کردند که شامل محصولاتی همچون استون مارتین لاگوندا، آئودی کواترو و شورولت کوروت نسل چهارم بودند. بسیاری از خودروسازان پشت آمپرهای سنتی را با نمونه‌های دیجیتالی جایگزین کرده و گجت هایی همچون مانیتورهای کوچک را ارائه نمودند؛ اما شرکت‌های کمی توانستند متمایز عمل کرده و طرح‌های زیبایی تولید کنند. یکی از این شرکت‌ها نیسان بود که خودروی فیرلیدی Z آن از داشبورد زیبایی سود می‌برد. این خودرو از نمایشگر پشت آمپرها الکترونیکی سفارشی برخوردار بود که شاید جزو زیباترین نمایشگرهای تا آن دوران محسوب می‌شد. گرافیک جالب دورشمار موتور به راحتی دیده می‌شد و سرعت شمار دیجیتالی هم با کلیت طرح هماهنگی بالایی داشت. این نمایشگر با طرح سنتی خودروی Z و ارگونومی بسیار خوب همراه شده بود. داشبورد آنالوگ استاندارد فیرلیدی Z نیز برجسته بود هرچند به اندازه پشت آمپرهای دیجیتالی هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسید. به لیست ویژگی‌های برجسته این خودرو باید سیستم هشدار صوتی را نیز اضافه کنیم.

دهه ۹۰ میلادی: TVR گریفیت

TVR بیشتر به خاطر تولید خودروهایی مشهور شده که پایداری خود را به سادگی از دست می‌دهند اما خودروی گریفیت این شرکت یکی از داشبوردهای زیبای تاریخ را به نمایش می‌گذارد. گریفیت اولین بار به عنوان مدل ۱۹۹۲ راهی بازار شد و خودرویی کم تیراژ و دست‌ساز بود. داشبورد این خودرو ما را به یاد اسطوره‌های صنعت خودروی بریتانیا همچون آستین هیلی، ام جی و ترایومف می‌اندازد. عنصر اصلی این داشبورد را می‌توان تریم چوب زیبا و نشانگرهای جذاب اطراف آن دانست. در داشبورد TVR گریفیت سرعت شمار و دورشمار جذابی را می‌بینیم که به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. طراحی داشبورد به گونه‌ای است که همه‌چیز را در دسترس راننده قرار می‌دهد.

دهه اول قرن ۲۱ میلادی: اسپایکر C8

شرکت هلندی اسپایکر به خاطر طراحی داشبورد C8 در لیست ما قرار می‌گیرد. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و با توجه به تاریخچه این شرکت در هوانوردی از برخی شاخصه‌های طراحی مربوط به هواپیماها نیز سود برد. شاخص‌ترین عنصر طراحی کابین C8 فرمان فوق‌العاده آن است که از طرح چهارپره برخوردار است. پشت فرمان نیز داشبورد آلومینیومی قرار می‌گیرد که از تریم پولیش خورده سود برده و استایلی شبیه هواپیماهای دوران جنگ جهانی دوم دارد. پشت آمپرها و دکمه‌ها نیز ظاهر و حس خیال‌انگیزی دارند و دکمه استارت خودرو توسط پوشش قرمز رنگ مشابه هواپیماها پنهان شده است. کلیه بخش‌های کابین اسپایکر C8 دست‌ساز بوده و زبان طراحی آن در طول این سال‌ها تغییری نکرده است.

دهه دوم قرن ۲۱ میلادی: پاگانی هوایرا

همانند اسپایکر C8، پاگانی هوایرا نیز کابین بسیار زیبایی دارد. هوایرا در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و اولین هایپرکار لیست ما به شمار رفته و گران‌ترین آن‌ها نیز هست. البته که این قیمت بالا به خاطر طراحی، کیفیت و صنعت‌کاری بکار گرفته شده است و کل کابین کاملاً سفارشی کار می‌شود تا مطابق سلیقه خریدار باشد. غربیلک فرمان هوایرا از تریم چوب سود برده و پشت آمپرها نیز از استایل خاص پاگانی بهره برده‌اند. این طرح ترکیبی از ظاهر آنالوگ و نمایشگرهای الکترونیکی است. پاگانی استاد به‌کارگیری رنگ‌های متضاد در کابین بوده و شاهد کربن تیره، چرم رنگی و نشانگرهای روشن در کابین هوایرا هستیم تا در کنار یکدیگر حس و حال فوق‌العاده‌ای ایجاد کنند.

دهه سوم قرن ۲۱ میلادی: بنتلی فلایینگ اسپر

داشبورد خودروهای امروزی دارای نمایشگرهای بزرگ و متعدد هستند و حس و حال جذابی را القا نمی‌کنند؛ اما هنر تولید خودروهای لوکس و جذاب توسط برندهایی همچون بنتلی هرگز محو نمی‌شود و خودروی فلایینگ اسپر این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. داشبورد این خودرو آپشن های شخصی‌سازی زیادی از جمله چوب دو رنگ را به همراه دارد. پشت آمپرها نیز شامل پانل دیجیتالی هستند و در هماهنگی کامل با سایر اجزا به سر می‌برند؛ اما شاید جذاب‌ترین بخش داشبورد این بنتلی به میانه آن مربوط باشد که با روشن شدن خودرو یک نمایشگر پنهان پدیدار می‌شود. با فشار یک دکمه این نمایشگر دوباره می‌چرخد تا سه نشانگر آنالوگ ظاهر شوند. بنتلی می‌گوید این نشانگرها منعکس کننده استایل کلاسیک‌تر هستند. چنین طرحی به خوبی نشان می‌دهد که پانل سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو چه ظرفیتی برای بهبود طراحی کابین و داشبورد دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1005 ديدگاه)

    متاسفانه تو این لیست داشبورد تویوتا جی تی نسبت به دوران خودش خیلی زیبا و کاربردی هست.

    موافقم 69
    مخالفم 16
      1. net

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (3742 ديدگاه)

        در حال حاضر زیباترین داشبورد و صفحه نمایش و کنسول یکپارچه مشکی مربوط به فورد رنجر ۲۰۲۲ هست . داشبورد و کنسول یکپارچه مشکی ائودی a8 هم قشنگه ولی صفحه نمایش دو طبقه ای a8 کمی قدیمی شده ولی زمان خودش صفحه نمایش دو طبقه ای a8 در سال ۲۰۱۸ زیباترین صفحه نمایش بود. داشبورد و کنسول و صفحه نمایش بی ام و سری ۸ هم زیباست. داشبورد و صفحه نمایش و کنسول یکپارچه مشکی هیوندای ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ و هیوندای سانتافه اسپرت نسل سوم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ هم زمان خودش قشنگ بود

        موافقم 16
        مخالفم 23
    1. ممد ژانگولر

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4423 ديدگاه)

      خداوکیلی داشبورد جتور داشینگ می ارزه به اینا .ساده و مینیمال .هر روز هم نمیخواد ی دستمال بگیری دستت خاک گیری کنی

      موافقم 8
      مخالفم 45
    2. نیو کار

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (138 ديدگاه)

      فکر کنم اتوبوس ها و کامیون ها طراحی داشبوردشون ازلامبورگینی اسپادا بوده

      موافقم 42
      مخالفم 4
    3. نانو

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (224 ديدگاه)

      داشبورد اسپایکر ادمو یاد دیسکوهای قبل انقلاب تو فیلما می اندازه

      موافقم 24
      مخالفم 8
      1. Titanium

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (344 ديدگاه)

        نانو با خوندن کامنتت هنگ کردم

        موافقم 15
        مخالفم 10
    4. mmd@

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (479 ديدگاه)

      بنتلی چقدر خوشگله داخلش♥️❤️

  2. مازیار

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1441 ديدگاه)

    بنتلی جذابترین

    موافقم 57
    مخالفم 10
    1. SMS

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (710 ديدگاه)

      با وجود ماشین های بسیار زیبا بزارید برنده را پاگانی اعلام کنیم

      موافقم 26
      مخالفم 23
  3. froG-driVer

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1181 ديدگاه)

    درود بر بنتلی و کابیناش(با اینکه فن رولزم)🙇🙇

    موافقم 45
    مخالفم 10
    1. علی Shelby

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (705 ديدگاه)

      داشبورد بنتلی واقعا زیباست

      موافقم 36
      مخالفم 5
    2. amir

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3855 ديدگاه)

      چیزی که تو بنتلی واسم باحاله چرخیدن اون وسط داشبردشه

      موافقم 23
      مخالفم 5
      1. علی Shelby

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (705 ديدگاه)

        بله یه طرفش نمایشگره یه طرفش ساعت انالوگ
        خیلی جذابه

        موافقم 15
        مخالفم 4
  4. Cadillac-V

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (128 ديدگاه)

    پاگانی همیشه اثر هنری خلق میکرده هنوزم خلق می‌کنه

    موافقم 54
    مخالفم 6
  5. nima.jdm

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1119 ديدگاه)

    وقتی داشبورد خودرو های قبل دهه ۹۰ رو میبینی تازه میفهمی داشبورد خودرو های امروزی چه مسخرس

    موافقم 56
    مخالفم 9
  6. الکساندر

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1254 ديدگاه)

    ایمپالا هم ایکاش یه اشاره کوچولو ای میشد

    موافقم 27
    مخالفم 5
  7. مهران

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    همه عالی غیر از پاگانی
    از نظر من شاید تو دید اول خوب باشه اما بعد یه مدت خیییلی کم اذیت کنندس طراحیش..

    موافقم 14
    مخالفم 37
  8. فرشید

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (348 ديدگاه)

    عاشق کنسول و داشبورد با رنگ روشن به خصوص کرم قهوه ای هستم (به همین خاطر رنو 5، سمند، پارس و 405 های قدیم رو دوست داشتم). ترکیب چوب واقعی، چرم و آلمینیوم بسیار زیبا و آرامش بخشه.

    موافقم 23
    مخالفم 3
  9. Titanium

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (344 ديدگاه)

    پاگانی هم بیرونش قشنگه هم داخلش
    اما بنتلی دو برابر🤤🤤

    موافقم 23
    مخالفم 5
  10. محمد

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    داشبوردهای خودروهای جاگوار واقعن زیباست ولی نو لیست نبود

    موافقم 13
    مخالفم 4
  11. Taha Ayoobi

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5791 ديدگاه)

    اونقد کلاسیک آمریکایی هست که اینارو میذارن جیبشون

    موافقم 28
    مخالفم 24
  12. Khosrow

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2420 ديدگاه)

    توو اینـا بنظرمــ فقطـ گریفیت جذابه / دشبوردهای لمبورگینی رو نیستمـ متاسفانه / فـراری هـا فقطـ 812 خیلـی خوبهـ / مرسدس بنـز 2010 به قبل همشون خوبـن مخصوصا S ( شبح ) و 221 و SL ( R230 ) / دشبـورد بایـد با جاده یکی باشه ! ..

    موافقم 9
    مخالفم 4
  13. Armanbimmer

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    SLS هم حقش بود که اینجا باشه همچنین
    Aventador svj

    موافقم 8
    مخالفم 4
  14. Milad fakour

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    این لیست رو کی انتخاب کرده ؟!🤨

    موافقم 4
    مخالفم 4
  15. بمبک

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پاگانی مثل پراید دقیقا هر دو چهار چرخ با یکم تفاوات از اینجا تا کره ماه فقط کمی تفاوت اصلانم دلم نخواست):

    موافقم 6
    مخالفم 4
  16. zm

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    اول پاگانی دوم بنتلی

    موافقم 8
    مخالفم 2
  17. حسین خوانساری

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    به نظر شخصی من داشبورد اسپیکر اصلا در حد این چندتا نمونه نبود خصوصا خصوصا طراحی فرمان که خیلی دیگه تو مخه

    موافقم 4
    مخالفم 6
  18. samurai

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (646 ديدگاه)

    صد در صد اول تویوتا و بعد هم نیسان
    تویوتا 70 سال پیشو میبینی لذت میبری
    الکی نیست که تویوتا 60 70 سال از بقیه جلوتره کشورای درجه دو سه که بالای صد سال از تویوتا عقبن ایرانم که 200 سالی عقب مونده :))

    موافقم 14
    مخالفم 7
  19. رامتین

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3358 ديدگاه)

    کابین بنتلی واقعا شیکه.

    موافقم 8
    مخالفم 3
  20. Ahmad

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1168 ديدگاه)

    پورشه ۹۱۸ اسپایدر و فراری GTC 4 لوسو هم واقعا کابین قشنگی دارن

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. عباس طیبی زاده

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در خانواده پراید،۱۴۱ قشنگترین داشبورد را دارد

      موافقم 2
      مخالفم 1
  21. حسین

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید برنده چون بیشترین تولید وبیشترین فروش

    موافقم 5
    مخالفم 4
  22. سروش

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    قشنگ بودند
    ولی این مورد سلیقه ایه و نمیشه گفت ک کدوم قشنگ تره

    موافقم 1
    مخالفم 2
  23. هاشمه

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    همش تو یه سبک طراحی و پر زرق و برق و‌دیسکویی و پر از فلز هستند. در صورتی که زبان طراحی دهه هفتاد و نود متفاوت ه ..با احترام به نظرم فقط تویوتا جی تی خوبه …بقیه شلوغش کردند. در دهه نود بیشتر تو دوری از چرم و فوم بود و با انحناهای قشنگ بسیار جالب بود حتی در طراحی داخلی خوب ۴۰۵ این را می بینیم بعد تر در دهه اول ۲۱ طراحی های ساده با حاشیه فلزی معمول شد مثل داشبورد ماشین ها آیودی و هیوندای مثلاً سانتافه

  24. زنبور خونگی جیسو

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    هیچوقت طراحی پاگانی رو درک نکردم👍

  25. مهدی

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    مبحث زیبایی شناسی کاملن سلیقه ای هست و هیچگاه نمیشه نظر چند ژورنالیست خودرویی رو بعنوان ملاک انتخاب زیباترین ها قرار داد، به نظر خودم داشبورد پاگانی خیلی شلوغه و اصلن زیبا نیست، در اتومبیل های دهه نود میلادی داشبورد و کنسول تویوتا سوپرا واقعا زیبا و بی نظیر هست حسی شبیه کاکپیت هواپیما به راننده القا میکنه، داشبورد لکسوس ال اف ای هم میتونست توی این لیست قرار بگیره، و داشبورد پیکان کارلوکس که دو تا استوانه کم عمق نشانگر ها را در خود جای داده بود هم در عین سادگی بسیار زیبا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا