در سال ۲۰۲۴ در اروپا مجموعاً ۱۲.۹ میلیون دستگاه خودرو فروخته شده و گروه فولکسواگن با ۳.۴ میلیون دستگاه، پرفروشترین شرکت بوده است.
طی سال ۲۰۲۴ در بازار اروپا (شامل اتحادیهٔ اروپا، منطقهٔ EFTA و بریتانیا) مجموعاً ۱۲ میلیون و ۹۶۳ هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده که افزایش جزئی ۰.۹ درصدی را نسبت به فروش ۱۲ میلیون و ۸۴۸ هزار دستگاهی سال ۲۰۲۳ نشان میدهد. دلیل اصلی این رشد، افزایش فروش قابلتوجه ۴.۱ درصدی در آخرین ماه سال گذشته بوده است. طی سال ۲۰۲۴، لهستان که ششمین بازار خودروی بزرگ اروپا محسوب میشود، رشد فروش ۱۶.۱ درصدی داشته و پسازآن اسپانیا با ۷.۱ درصد و انگلستان با ۲.۶ درصد قرار دارند. از سوی دیگر، فرانسه با کاهش فروش ۳.۲ درصدی و آلمان با کاهش ۱ درصدی مواجه بوده است.
سهم بازار بر اساس نوع پیشرانه
در سال ۲۰۲۴، فروش خودروهای الکتریکی در اروپا ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده و این خودروها با سهم بازار ۱۵.۳ درصدی، در بین پیشرانههای مختلف همچنان در جایگاه سوم قرار دارند. فروش خودروهای برقی در آلمان با کاهش سنگین ۲۷.۴ درصدی مواجه شده و در فرانسه هم کاهشی ۲.۶ درصدی داشته ولی از سوی دیگر، فروش این خودروها در اسپانیا ۱۱.۲ درصد و در بریتانیا ۲۱.۴ درصد بیشتر شده است. خودروهای بنزینی با سهم بازار ۳۳ درصدی، همچنان پرفروشترین خودروهای بازار اروپا هستند ولی در سال گذشته کاهشی ۶.۸ درصدی را تجربه کردهاند درحالیکه خودروهای هیبریدی با افزایش فروش ۱۹.۶ درصدی و سهم بازار ۳۱.۳ درصدی، بسیار به جایگاه نخست نزدیک شدهاند. سهم خودروهای دیزلی در بازار اروپا همچنان در حال کاهش است و از ۱۱.۸ درصد به ۱۰.۴ درصد رسیده درحالیکه خودروهای پلاگینهیبریدی هم با کاهش فروش ۳.۹ درصدی و سهم بازار ۷.۳ درصدی، در رتبهٔ پنجم قرار دارند.
رتبه | پیشرانه | سهم بازار | تغییر |
۱ | بنزینی | ۳۳.۰ درصد | -۶.۸ |
۲ | هیبریدی | ۳۱.۳ درصد | +۱۹.۶ |
۳ | الکتریکی | ۱۵.۳ درصد | -۱.۳ |
۴ | دیزلی | ۱۰.۴ درصد | -۱۱.۸ |
۵ | پلاگینهیبریدی | ۷.۳ درصد | -۳.۹ |
۶ | دیگر سوختها | ۲.۵ درصد | +۱.۴ |
پرفروشترین خودروهای بازار اروپا
با وجود محبوبیت شاسیبلندها در سراسر جهان، اروپاییها هنوز هم به هاچبکهای کوچک علاقه دارند زیرا طی سال گذشته، سه خودروی پرفروش بازار قارهٔ سبز همگی هاچبک بودهاند. در صدر این لیست، داچیا ساندرو قرار دارد که با رشد ۱۴.۳ درصدی، موفق به فروش ۲۷۰,۱۱۱ دستگاه شده است. برادر گرانتر ساندرو یعنی رنو کلیو نیز با فروش ۲۱۶,۵۶۹ دستگاهی که ۶.۵ درصد نسبت به سال قبل بیشتر شده، در جایگاه دوم قرار گرفته است. دورانی که فولکسواگن گلف بر بازار خودروی اروپا سلطه داشت به پایان رسیده و این هاچبک آلمانی حالا باید به جایگاه سوم بسنده کند. البته گلف با فروش ۲۱۶,۵۴۹ دستگاه که ۱۷.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ شده، تنها ۲۰ دستگاه با کلیو اختلاف دارد.
رتبه | خودرو | فروش | تغییر |
۱ | داچیا ساندرو | ۲۷۰,۱۱۱ | +۱۴.۳ |
۲ | رنو کلیو | ۲۱۶,۵۶۹ | +۶.۵ |
۳ | فولکسواگن گلف | ۲۱۶,۵۴۹ | +۱۷.۵ |
۴ | تسلا مدل Y | ۲۱۰,۴۸۴ | -۱۷.۵ |
۵ | فولکسواگن تیراک | ۲۰۳,۶۱۱ | -۱.۵ |
۶ | پژو ۲۰۸ | ۱۹۹,۸۲۰ | +۲.۷ |
۷ | فولکسواگن تیگوآن | ۱۹۵,۲۹۷ | +۱۲.۱ |
۸ | تویوتا یاریس کراس | ۱۹۴,۵۱۲ | +۱۰.۱ |
۹ | اشکودا اکتاویا | ۱۸۲,۸۰۱ | +۱۳.۳ |
۱۰ | تویوتا یاریس | ۱۸۰,۸۰۶ | +۱۳.۸ |
پرفروشترین خودروسازان بازار اروپا
در بین گروههای بزرگ خودروسازی، تنها شرکتی که رشد قابلتوجهی در بازار اروپا داشته تویوتا است. فروش این شرکت با ۱۳.۱ درصد افزایش، به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده و سهم بازار تویوتا را با یک درصد افزایش به ۷.۸ درصد رسانده است. علاوه بر این، فروش رنو ۳.۲ درصد و گروه فولکسواگن ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرده درحالیکه فورد با کاهش ۱۷ درصدی، تسلا با کاهش ۱۰.۸ درصدی و استلانتیس با کاهش ۷.۳ درصدی، سال خوبی را در قارهٔ سبز پشت سر نگذاشتهاند.
رتبه | گروه | فروش | تغییر | سهم بازار |
۱ | گروه فولکسواگن | ۳,۴۰۷,۲۴۲ | +۲.۵ | ۲۶.۳ درصد |
۲ | استلانتیس | ۱,۹۶۹,۵۹۴ | -۷.۳ | ۱۵.۲ درصد |
۳ | رنو | ۱,۲۸۲,۴۵۳ | +۳.۲ | ۹.۹ درصد |
۴ | هیوندای-کیا | ۱,۰۶۳,۵۱۷ | -۳.۹ | ۸.۲ درصد |
۵ | تویوتا | ۱,۰۰۶,۰۷۳ | +۱۳.۱ | ۷.۸ درصد |
۶ | بامو | ۹۲۳,۲۰۲ | +۱.۰ | ۷.۱ درصد |
۷ | مرسدس بنز | ۶۹۶,۹۰۷ | -۰.۴ | ۵.۴ درصد |
۸ | فورد | ۴۲۶,۳۰۷ | -۱۷.۰ | ۳.۳ درصد |
۹ | ولوو | ۳۶۹,۶۸۹ | +۲۸.۴ | ۲.۹ درصد |
۱۰ | تسلا | ۳۲۷,۰۳۴ | -۱۰.۸ | ۲.۵ درصد |
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۵ بهمن ۱۴۰۳یه زمان سریال هشدار برای صغرا ۰۰۷ پر بود از ماشین پلیسهای فورد مخصوصا فیوژن ولی اومدن سواریها رو بازنشسته کردن و سهم خودشون رو از دست دادن.شابد سواریها محبوبیت قبل رو نداشته باشند ولی هنوز ملیونها طرفدار دارن.به نظر من تویوتا بهترین روش رو انتخاب کرد مخصوصا تو بحث برقیها.
Nismo
۵ بهمن ۱۴۰۳اسمش رو باید بجای قاره سبز بذارن قاره ی پیرمردها
سلیقه های ماشینیشون عین پیرمردهاست
718
۵ بهمن ۱۴۰۳واقعا چطور میشه یکی از ایران بیاد و سلیقه اروپاییا رو مسخره کنه و بهشون بگه پیرمرد؟. الحق که مملکت جالبیه
Nismo
۵ بهمن ۱۴۰۳چونکه ما تو ایران انتخاب های محدودی داریم اما توی اروپا انتخاب ها زیاد هستن با اینحال باز هم مردمشون
عاشق ماشین های پیرمردهان
فرشید
۵ بهمن ۱۴۰۳بچه ان. نمیدونن پول بنزین، هزینه تعمیر و نگهداری، مالیات و هزارتا بدبختیه دیگه یعنی چی. فک میکنن مجله ماشین رو باز میکنن یدونه فراری، فانتومی، دوازده سیلندری چیزی از توش انتخاب میکنن میرن میخرن بعدشم عشق و صفا…. متوجه نیستن یه آدم سی چهل ساله اولویت های مهمتر داره. پول اجاره خونه، قبض ها، بچه ها و چیزای دیگه. ماشین توی اولویت پایین تره. مجبورن ماشین مثل ساندرو بخرن که هم ارزون و هم کم مصرفه
صامورایی
۵ بهمن ۱۴۰۳گروه هیوندای عالی بوده واقعا. هم در امریکا میدرخشه هم اروپا. به این میگن مدیریت
۵ بهمن ۱۴۰۳پیام سامورایی شاخ کف روبیکا
Cehx
۵ بهمن ۱۴۰۳خواهشمندم به پلتفرم ملی روبیکا توهین نکن
چنین ادمایی فقط در پدال پیدا می شن
صامورایی
۵ بهمن ۱۴۰۳اما جای تو واقعا در روبیکاست که خیلی دوسش داری . هرچه زودتر برگردو بمون همونجا
Sohrab
۵ بهمن ۱۴۰۳ز حق نگذریم گروه هیوندای خیلی موفق عمل کرده و در زمینه خودروهای برقی هم خیلی خوب داره جلو میره ولی متاسفانه ماشینهای آسیایی فاقد هیجان و لذت رانندگی هستند، وقتی ماشین اروپایی رو بالاخص آلمانی رو تجربه بکنی، خیلی سخته پذیرش کرهای و ژاپنی
صامورایی
۵ بهمن ۱۴۰۳سابقا همینطور بود اما الان گروه هیوندای تو شاخه ی پرفورمنس از همین مهندسان آلمانی به خصوص بی ام و استفاده کرده بخاطر همینه ماشینی مثل ایونیک ۵ به هندلینگ و لذت بسیار زیاد رانندگی شناخته میشه و همه مجلات و رسانه ها تحسین کردند،، همچنین ایونیک ۶ N هم بزودی میاد که اونم حرفای زیادی برای گفتن داره،،
Sohrab
۵ بهمن ۱۴۰۳استثناها رو نمیشه ملاک قرار داد. ماشین برقی شیایومی هم خیلی هندلینگ و لذت رانندگی خوبی داره هر چند اون رو هم آلمانیها توسعه دادن. حرف من کلی بود. شما اگه یک ماشین آلمانی متوسط، مثل تیگوآن رو هم امتحان کنی از نظر لذت رانندگی و هندلینگ خیلی جلوتر از مشابههای آسیایی هست. ممکنه هیوندای در ایونیک کار ارزشمندی کرده باشه ولی جوهره ماشین آسیایی کسلکنندگیش هست.
amir
۵ بهمن ۱۴۰۳این یارو چشه واقعا؟ الان این پست سه چهارتا کامنت داره همش داره در مورد موفقیت بی پایان هیوندای صحبت میکنه بسه دیگه زیر پست مشاوره خرید تایر هم میری درمورد موفقیت بی پایان هیوندای مینویسی
Cehx
۵ بهمن ۱۴۰۳بخدا شورشو در اورده از مدیریت محترم سایت می خوام دیگه کامنتاشو نشر نده
اگر هم نشر میده در هر پست یکی دوتا الان فقط منتظره یکی روی کامنتش ریپلای بزنه بگه نه تا شروع کنه به کامنت های زنجیره وار گذاشتن
الان گروه هیوندای و کیا باهم دیگه رسیدن به تویوتا (مقداری بالاتر هستن) اما هیچکدوم از ماشیناشون جزو ده تای پرفروش نبوده
بعدشم یجوری میگه مدیریت عالی هیوندای انگار ما زوال عقل داریم نمیبینیم هیوندای رو تو لیست یا اگر هم دیدیم فکر می کنیم بخاطر این اومده بالا که اسمش قشنگه
حقیقتا شیطون میگه برو اسمتو بزار کره مربا منم میگم نه بچس بچگی کرده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ بهمن ۱۴۰۳مگه مجبور هستید بحث کنید
نادیده بگیرید
amir
۵ بهمن ۱۴۰۳آخه دیگه گندش در اومده چندبار نادیده بگیریم خب؟
Sohrab
۵ بهمن ۱۴۰۳احتمالا داره از این راه نون میخوره. مثلا نمایندگی هیوندای رو داره یا تعمیرکار هیوندای و …
دکتر استاپ
۵ بهمن ۱۴۰۳ولش کن
من خودم اینو بشخصه آدم حسابش نمیکنم
صامورایی
۵ بهمن ۱۴۰۳ای بابا ناراحت شدم که. نه که من تو و دوستات رو آدم حساب میکردم
صامورایی
۵ بهمن ۱۴۰۳الان به تو باید جواب بدم؟
خودت مثلا خیلی کامنتای عمیق و مفهومی میذاری کلا ۹۰ درصدش مسخره کردن کره بوده
Cehx
۵ بهمن ۱۴۰۳مهندسی عالی داچیا ساندرو این ماشین عالیه همه کره مربایی ها صامورایی ها ژرمن هارو گذاشته تو جیبش
ماشالا رنو
ماشالا اقتصادی
ماشالا داچیا
ماشالا کیفیت
ماشالا اصالت
ماشالا ساندرو
ماشالا مهندسی فرانسوی
THE FRENCH CARS ARE PERFECT THEY ARE THE GREATEST PERFORMANCE CAR
واقعا زشته خودم خجالت کشیدم اینو گذاشتم
nima.jdm
۵ بهمن ۱۴۰۳چه مگی عامو
سهیل گل آزاد
۵ بهمن ۱۴۰۳این داچیا ساندرو چقدر قشنگه نسل در حال حاضرش منظورمه و همین داره لقب پرفروش ترین خودرو سال اروپا رو یدک میکشه بعد اینجا ساندرو بد ترکیب نسل اول که واسه ۲۰۰۷ هست مدل ۹۸ آخرین سال تولیدش حدود یه تومنه با چیزای ساده چقدر فاصله باید داشته باشه یه ایرانی
sina
۵ بهمن ۱۴۰۳رشد بیست درصدی هیبریدی ها در کنار رشد منفی بنزین، الکتریکی، دیزل و پلاگین ها نشون میده رویکرد تویوتا برای قمار رو هیبریدی ها حتی تو قاره سبز هم جواب داد👏🏼👏🏼
صامورایی
۵ بهمن ۱۴۰۳رویکرد تویوتا جواب داد ؟ حالا خوبه آکیو تویودا رو پرت کردند بیرون چون با برقی مخالف بود!!
تنها کمپانی که انقد برقی سازی بهش فشار آورد تا جاییکه مدیرعامل عوض کرد تویوتا بود.
راجع به سرمایه گذاریهای عظیم تویوتا دربرقی سازی هم نیاز به توضیح نیست
گاس فرینگ
۵ بهمن ۱۴۰۳فولکس گلف یه زمانی تو آمار فروش حکم سری اف فورد برای اروپا رو داشت همیشه صدرنشین بلامنازع بود
رنو بهتر عمل کرده یا فولکس توی نسل جدید گلف گند زده؟ شاید هم هردو
Galant.VR4(JDM)
۵ بهمن ۱۴۰۳چه جالب توجه بازار رفته رو هیبریدیها و روند مثبتی رو طی کرده بر خلاف تصور من که فکر میکردم برقیها عملکرد خوبی تو اروپا دارن . خب تعجبی هم نداره با این اخبار منفی که از اکثر خودرو سازا امسال و سال های قبل اومده بیرون مردم ترجیح میدن اون شتابزدگی رو بزارن گوشه و فعلا به توسعه برقی ها و زیرساختشون زمان بدن، حداقل من اینجور برداشت کردم از اخبار های مربوطه
رامتین
۵ بهمن ۱۴۰۳افرین به داچیا. محصولات بسیار نابی داره تولید میکنه. ساندرو، داستر و بیگستر. واقعا جاشون در ایران خالیه.