پیشرانههای عجیب در یک نگاه: از موتور W12 فولکسواگن تا نمونه ۱۱ لیتری پژو!
رسم اخیر خودروسازان که در پی فشارهای زیستمحیطی ایجاد شده، حجم موتورهای درونسوز را کاهش داده و با معرفی خودروهای برقی قصد دارد تا سرانجام آنها را از میان بردارد. همین روند باعث شده تا فهرست موتورهای بزرگ خودروسازان به زمان حال یا گذشته محدود شده باشد. در ادامه نگاهی به بزرگترین موتورهای تولیدشده توسط هر خودروساز مطرح که دردسترس عموم قرار داشتند میپردازیم.
هوندا: ۳.۹ لیتر
هوندا در سال ۱۹۹۳ از نخستین مدل کراسرود برای بازار ژاپن پردهبرداری کرد که به یک موتور ۳,۹۴۶ سیسی V8 مجهز شده بود. این خودرو درحقیقت یک لندروور دیسکاوری نسل ۱ بود که توسط برند انگلیسی روور تولید شده و بعدا به ژاپن صادر میشد.
ولوو: ۴.۴ لیتر
بزرگترین موتور خودرویی ولوو یک V8 با ظرفیت ۴,۴۱۴ سیسی بود که توسط یاماها توسعه پیدا کرده بود و روی شاسیبلند XC90 و سدان S80 سوار شد و ۳۱۱ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. پولستار ریسینگ، زیرمجموعه مسابقهای این برند، بعدها از یک نسخه ۴,۹۸۹ سیسی همان موتور رونمایی کرد که ۶۵۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار میداد.
لندروور: ۵ لیتر
مدلهای گوناگون مجموعه جگوار-لندروور در سال ۲۰۰۹ به موتوری ۵,۰۰۰ سیسی مجهز میشدند که قدرتمندترین آن روی رنجروور اسپرت SVR سوار شده بود و نهایتا ۵۶۷ اسب بخار قدرت و ۶۹۵ نیوتنمتر گتاشور تولید میکرد.
نیسان و اینفینیتی: ۵.۶ لیتر
بزرگترین موتور تعبیهشده در محصولات نیسان و زیرمجموعههای آن، متعلق به نمونه V8 با گنجایش ۵,۵۵۲ سیسی بود که روی سدانهای اینفینیتی M56 و Q70 شاسیبلند QX80 نصب میشد. نیسان از این موتور در مدلهای سرسخت دیگری چون تیتان، آرماندا، پاترول و پتفایندر نیز استفاده کرده است.
تویوتا و لکسوس: ۵.۷ لیتر
نسل سوم شاسیبلند LX و برادرانش یعنی تویوتا لندکروزر به یک موتور ۵,۶۶۳ سیسی V8 مجهز شده بودند که در تاریخ این برند بیمانند بود. نسخه استاندارد این پیشرانه ۳۸۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. موتور V8 بعدا با نمونههای کوچکتر و توربوشارژ شده جایگزین شد.
بزرگترین پیشرانه برند مادر لکسوس، تویوتا، هم همان ۵.۷ لیتر مربوط به لندکروزر است که در مدلهای دیگری چون سکویا و وانت توندرا هم مورداستفاده قرار گرفت. سرانجام موتور ۵.۷ لیتری تویوتا نیز از رده خارج شد.
پورشه: ۵.۷ لیتر
پیشرانه ۱۰ سیلندر پورشه در ابتدای قرن بیستویکم میلادی موفق شد تا رکورد حجم موتورهای شرکت را بشکند. پورشه کاررا GT که در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ معرفی شد به یک موتور ۵,۷۳۳ سیسی V10 مجهز شده بود که صدایی فوقالعاده استثنایی داشت. موتور یادشده توان تولید ۶۰۴ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتنمتر گشتاور را داشت که در زمان خود جزو قدرتمندترین خودروهای جهان بود.
جگوار: ۶ لیتر
برند جگوار برخلاف همکار خود لندروور، از پیشرانه ۶ لیتری هم در خودروهایش استفاده کرده بود. موتور جگوار ای-تایپ مشهور در سال ۱۹۷۱ یک واحد ۱۲ سیلندر V شکل بود که حجمی برابر ۵,۹۹۳ سیسی داشت. جگوار از این موتور در مدلهای XJS و XJ12 نیز استفاده کرد.
مازراتی: ۶ لیتر
بزرگترین موتوری که روی یک مازراتی سوار شده بود درحقیقت به فراری تعلق داشت. پیشرانه بهینهشده فراری انزو که روی سوپرخودروی MC12 نیز سوار شده بود حجمی برابر ۶ لیتر داشت و میتوانست ۳۲۱ اسب بخار قدر تولید کند. مازراتی به لطف مهندسی دقیق این موتور توانست با MC12 موفقیتهای زیادی کسب کند.
فولکس واگن: ۶ لیتر
گروه فولکسواگن مسئولیت تولید موتورهای بزرگ زیادی را دارد اما حجیمترین موتور خود برند یک واحد W12 با گنجایش ۵,۹۹۸ سیسی به شمار میرود که توان تولید ۴۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور را داشت و در شاسیبلند توارگ و سدان نیمهلوکس «فاتون» استفاده شد. نمونه استفادهشده در سدان این شرکت قدرت و گشتاور کمی داشت.
مکلارن: ۶.۱ لیتر
نخستین خودروی جادهای مکلارن، سوپراسپرت F1، به بزرگترین پیشرانه تاریخ این شرکت مجهز شد. این خودرو که در سال ۱۹۹۰ روانه بازار شد از یک موتور ساختهشده توسط بیامو استفاده میکرد که از همان فضاسازی نخستین V12 تاریخ اتوموبیلسازی سود میبرد. بیامو اما مدعی شد که راهحلش برای استفاده از قطعات کاملا مستقل از V12 اولیه است. بیامو حجم ۶,۰۶۴ سیسی را برایش در نظر گرفته بود که بیشترین حجم پیشرانه را در میان تمام تولیداتش داشت.
آلفارومئو: ۶.۳ لیتر
آلفارومئو در سال ۱۹۲۰ تلاش کرد به بازار خودروهای لوکس وارد شود اما تقریبا هیچ خریداری پیدا نکرد. خودروی G1 که حاصل تلاش این خودروسازی برای ورود به بازار یادشده بود، از یک موتور ۶,۲۹۹ یا ۶,۳۳۰ سیسی سود میبرد که از طریق سیلندر خطی سوخت را به انرژی تبدیل میکرد. حداکثر قدرت این خودرو ۶۹ اسب بخار بود که برای دوره خود درخور محسوب میشد.
آئودی: ۶.۳ لیتر
موتور W12 فولکسواگن که در شاسیبلند توراگ هم استفاده شده بود، راه خود را به سدان آئودی A8 نیز پیدا کرده بود و میتوانست ۴۹۳ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. حجم موتور برای تعبیه روی A8 از ۵,۹۹۸ به ۶,۲۹۹ سیسی افزایش یافته بود. بنتلی هم از این موتور استفاده کرد که بهلطف تغییرات تازه در سطحی دیگر قرار گرفت.
لامبورگینی: ۶.۵ لیتر
لامبورگینی در دورهای گه مورسیهلاگو و رونتون را رونمایی کرد، از موتورهای ۶.۵ لیتری تنفسطبیعی V12 بهره میبرد. موتور این خودروها که بعدا با یک نمونه دیگر با حجم مشابه جایگزین شد حجم دقیق ۶,۴۹۸ سیسی داشت. V12 جدید این شرکت روی مدل رووئلتو نصب شده و ۸۱۴ اسب بخار قدرت را برای این خودرو به ارمغان آورده است.
فراری: ۶.۵ لیتر
موتور F140 V12 در سال ۲۰۰۲ و روی سوپراسپرت انزو معرفی شد. این موتور که در ابتدا ۶ لیتری بود بعدا بهبود پیدا کرد و در مدلهای مدرنی چون ۸۱۲، خانواده آیکونا SP1 تا SP3 و شاسیبلند پروسانگوئه به ۶,۴۹۶ سیسی رسید. قدرت خروجی آن هم از ۷۱۵ اسب بخار در شاسیبلند ایتالیایی تا ۸۲۹ اسب بخار در ابرخودروی دیتونا SP3 متغیر است.
بنتلی: ۸ لیتر
یکی از مدلهای بنتلی در دهه ۳۰ میلادی به موتوری ۸ لیتری و قابلیت تولید ۲۰۰ تا ۲۳۰ اسب بخار قدرت معرفی شد. بریتانیاییها با تولید این موتور به مشکل برخورده و توسط رولزرویس با موتورهای ۷.۷ لیتریاش مغلوب شدند. با وجود اینکه مدیریت این خودروسازی لوکس عوض شد اما هرگز موتوری به بزرگی نمونه ۸ لیتری تولید نشد.
کادیلاک: ۸.۲ لیتر
کادیلاک برخلاف سایر برادرانش در جنرالموتورز بهجای عدد ۷.۵ به ۷.۷ و ۸.۲ روی آورد. مدل الدورادو به نمونه ۸.۲ لیتری مجهز بود. هرچند این ارقام در خودروهای آمریکایی متداول بودند اما جنرالموتورز هرگز موتور دیگری به بزرگی موتور الدورادو تولید نکرده و نخواهد کرد.
پژو: ۱۱.۱ لیتر
در سال ۱۹۰۸ پژو تایپ ۱۰۵ با نخستین موتور ۶ سیلندر جهان با حجم ۱۱.۱ لیتر روانه بازار شد. این خودرو میتوانست به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از آنجا که خرید این خودروی قوی و گران برای هر کسی ممکن نبود، پژو تولیدش را به ۲۳ دستگاه محدود کرد.
بوگاتی: ۱۲.۸ لیتر
مدل مشهور نایاب تایپ ۴۱ که با لقب «سلطنتی» (رویال) شناخته میشود به موتوری هشت سیلندر مستقیم با حجم ۱۲.۸ لیتر مجهز بود. بوگاتی رویال یک شکست تجاری به شمار میرفت. این خودرو آنقدر گرانقیمت بود که حتی اشراف به خرید آن علاقه نداشتند.
Oxygen
۱ آبان ۱۴۰۲واقعا چرا مکلارن رو تو این لیست گذاشتین !! خودتون هم گفتین که موتور f1 کاملا ساخت ب ام و بود ، همه کارشو یکی دیگه انجام داده بعد آخرش به اسم مکلارن تموم شده 😂😂🤣
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۲بی ام و رو نگا چه خفنیه که واسه بزرگان بی تکرار موتور طراحی میکنه
جذاب ترش اینه که اون به مکلارن درس یاد میده که نظر ما اینه که برای این ماشین موتور باید دقیقا ۶۰۶۴ سی سی باشه!
بابا تو دیگه چه هیولایی هستی
پس چرا خودت یه اف وان جاودانه تولید نمیکنی تیر خلاصو به همه عششاق بزنی کارو تموم کنی بره؟😥😢😢
مازیار
۲ آبان ۱۴۰۲پاراگراف دومت کمر ادبیات صنعتی رو شکست …
گوردون موری از بی ام و که پیمانکار ساخت موتور براش بود خواسته بود تا موتوری اتمسفریک با حداقل ۵۵۰ اسب براش بسازه
حالا جذاب ترینش اینه که بی ام و درس میده که نظر ما اینه که؟!!
وقایع رو اونطور که هست ببینیم نه اونطور که دل می پسنده
محسن
۳ آبان ۱۴۰۲ساخت اف ۱ دقت و طراحی خوبم میخواد
۱ آبان ۱۴۰۲اینجوری نگاشون نکنین این ماشینا تعدادشون زیاد بود سوخت کل جهان رو میخوردن😐
datsun
۱ آبان ۱۴۰۲نیسان موتور ۶.۴ لیتری v8 هم داشته تو مدل پرنس رویال و موتور ۶ لیتری v12 که تو موتور اسپورت استفاده میکرد r382 وr383
Sina
۱ آبان ۱۴۰۲پس شاهکارهای مرسدس بنز کجا رفت
مرسدس بنز w140 7.3L V12 brabus
یا از همه مهمتر
Mercedes Benz T80 (V12 44.5 L )
SRT
۱ آبان ۱۴۰۲بیخیال t80 شین
فقط یه کانسپت بودو بس.
محمد مشهد
۳ آبان ۱۴۰۲جای سلطان بنز خالی بود اصلا بنز نباشه بدرد نمیخوره اینارو بخونی
𝐀𝐥𝐢
۱ آبان ۱۴۰۲ممنون مقاله خوبی بود
Scuderia Ferrari
۱ آبان ۱۴۰۲برای یک عشق ماشین هیچ چیز جای حجم موتور ، تعداد سیلندر ، صدای اگزوز ، دنده دستی و دنده دادن تو رِدلاین رو نمی گیره
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۲داداش اسکادریا به نکته شگفت انگیز دو تفنگدار ایتالیایی نکا بکن که هر دوشون در بالاترین سطح،عدد ۶.۵ لیتر رو انتخاب کردن برای شگفت زده کردن عاشقان موتورهای درون سوز
و چه خروجی مشابهی هم گرفتن از این ۶.۵ لیتر
Tesla
۲ آبان ۱۴۰۲مخصوصا وقتی یک تسلا کبیر بیاد همه اون سیلندر های بدردنخورش رو قهوه ای بکنه 😍🤣🤣🤣⚡️💪💪
محسن
۳ آبان ۱۴۰۲تسلا تو سرعت هیچی نیست واقعا هیچی نیست
Enzo Ferrari 2008
۱ آبان ۱۴۰۲بوگاتی 12لیتر چقدر سوخت مصرف می کرده !
ehsan
۱ آبان ۱۴۰۲عجب موتوری داره بوگاتی !!
پورشه فکر کنم روی یک موتور ۲۰ سیلندر هم کار میکرده که اون رو ناتمام گذاشته
ehsan
۱ آبان ۱۴۰۲دوستان این لینک رو هم ببینید جالبه بزرگترین انجین ها بر اساس هجمشون رو تنظیم کرده
https://www.autocar.co.uk/slideshow/largest-engines-ever-made
reza
۲ آبان ۱۴۰۲کررا جی تی منو ماشین باز و عاشق پورش کرد 😍😍😍 فک نکنم تا آخر عمرم ماشینی باشه که جای کررا جی تی رو تو قلبم بتونه بگیره.
18:45
۱ آبان ۱۴۰۲مقاله بسیار جذابی بود👍👍💥
ولی جای آخرین v12 ب ام و که 6.6 لیتر حجم داشت واقعا خالیه…
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۲احسنت
ولی من فکمیکنم اون وی ۱۲ بیمر درواقع نسخه ارتقا یافته ی همون V12 طراحی شده برای F1 بود
چون یادمه یبار پدال مطلبشو کار کرد
برای اولین بار هم حدود سال ۱۹۹۸ به پاس گرامیداشت پیروزی در قهرمانی سال فرمولا وان تیمش اون موتور رو روی شاسی بلند ایکس ۵ ش استفاده کرد
18:45
۲ آبان ۱۴۰۲منم فکر کنم محمد مهدی جان همون موتور دهه 90هست که ب ام و هر چند سال یکبار حجم و قدرتش و افزایش میداد و روی انواع رولزرویس بکار رفت. 💪😊😊
blackwing
۱ آبان ۱۴۰۲انتظار داشتم وایپر اول باشه ، اون بوگاتی تولید انبوه نبود ، ولی وایپر چندین سال این لقب رو یدک کشید.
پژو هم فقط ۲۳ عدد ساخته شد ، در حقیقت میشه گفت وایپر اول و کادیلاک الدورادو باید دوم میشدن تو لیست.
چون دوتای اول فقط چند عدد ساخته شدن.
کادیلاک سیکستین با موتور ۱۳.۶ لیتری V16 البته اون گوشه داره چشمک میزنه 😎🇺🇸
سبحان
۱ آبان ۱۴۰۲نینجا چهار سیلندر های بازار
249 سی سی 50 اسب بخار 18 هزار دور در دقیقه
کاوازاکی : ( ما اینجا داریم زحمت میکشیم )
mahdi911turbos
۱ آبان ۱۴۰۲چرا اینقدر مقاله ناقصه اسم خیلی از شرکتهای معروف خودرو سازی توی این لیست نیستش
مثل مرسدس . فورد . بی ام و
محمد
۱ آبان ۱۴۰۲آخرین چیزی که انتظارش رو داشتم دیدن یک پژو اونم توی رتبه دوم بود 🗿
Blue
۱ آبان ۱۴۰۲با این که با پژو حال حاضر حال نمیکنم ولی انصافا گذشته بزرگی داشته
اون ماشینش با سرعت ۱۰۰ تا با اون حجم موتور و شکل مکعبی بدنه خدا میدونه چه بنزینی میخورده
آرش
۱ آبان ۱۴۰۲موتور ۱۲ سیلندر وی شکل ۷۳۰۰ سیسی بنز روی اتاق دبلیو ۱۴۰ کلاس اس رو یادتون رفت
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۲راستی V12 های تاریخی مرسدس کجان؟!
شاید مطلب ادامه داره؟
نسخه ی آستون مارتین پس کو
حتی کادیلاک
آرش
۱ آبان ۱۴۰۲و موتور ۶۹۰۰ سیسی ۸ سیلندر وی شکل بنز روی اتاق دبلیو ۱۱۶ کلاس اس هم ننوشتید
همایون
۲ آبان ۱۴۰۲جای وایپر واقعا خالیه بزرگترین پیشرانه عصر مدرن تو سینه دوج وایپر میتپید و به تعداد زیاد تولید شد پس لیاقتش بود تو لیست باشه
Dan
۲ آبان ۱۴۰۲واقعا چرا موتور های ۱۰ سیلندر اینقد خوش صدان؟
از m5 e60 گرفته تا lfa و carrera gt همشون صدای اگزوز وحشتناکی داشتن
18:45
۲ آبان ۱۴۰۲Dan عزیز شما سؤال کردین که چرا موتورهای 10سیلندر انقدر خوش صدا هستن؟ باید بگم خب معلومه من طراح اصلی این موجودات افسانه ای بودم!!
حتی طراحی سرسیلندر و شاتون های bmw M5 v10 هم من انجام دادم که براحتی فشار و گرمای ناشی از احتراق رو تحمل کنن بعلاوه حس و صدای خارق العاده این پیشرانه.💪😁😁
اگه من و نبوغ نبود M5 اولین سدان 10 سیلندر دنیا نمیشد!
حتی مدل استیشن M5 هم تنها استیشن 10 سیلندر تاریخه!
باه باه باه از این شکوه و عظمت بنده😎
محسن
۳ آبان ۱۴۰۲دودج وایپرو نگفتی مگه اون. صدای پریوس میده؟
مهدی
۲ آبان ۱۴۰۲خیلی توی همه چیز سلیقه ای عمل میکنید و این برای یک رسانه جالب نیست،
Bmw
۲ آبان ۱۴۰۲یه سوال موتور v24 bmw چرا نزاشتین