امروز یک سورپرایز دلنشین برای شما مخاطبان خوب برنامه “پدال تور”داریم؛ سه مجری مغزفندقی و البته دوستداشتنی شوی تلویزیونی”گرند تور” پیش از شروع پخش رسمی فصل دوم این برنامه محبوب از شبکه آمازون پرایم، به ما افتخار دادند و یک مستند خودرویی هم برای شبکه “پدال تور” تهیه و تدارک دیدهاند که توجه شما را به دیدن (خواندن) این برنامه مهیج پدالی دعوت مینماییم؛ این شما و این سه کلهپوک محبوب…[تشویق]…
سلام من جرمی کلارکسون هستم و به همراه این یکی دوستم، جیمز می و البته اون یکی دوست خنگم، ریچارد هموند که چند وقت پیش نزدیک بود توی یه ماشین برقی جونش رو از دست بده، در خدمتتونیم.
اوه بله جرمی من داشتم جونم رو از دست میدادم.
تو خجالت نمیکشی میخواستی با یه اسباببازی برقی خودکشی کنی؟! من که ترجیح میدم اگه قراره بمیرم با یک مکلارن یا فراری این اتفاق بیفته؛
نه جرمی ماشینای برقی سالمتر هستن و آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمیکنن، در ضمن اسباببازی هم نیستن.
چرا خیلی هم هستن.
بهت میگم نیستن.
هستن.
[جیمز می] بچهها میشه خفهخون بگیرین و اینجا دیگه شروع نکنین؟
باشه جیمز هرچی تو بگی.
خیلی ممنون. خواهش میکنیم.
خب تا جرمی و ریچارد دوباره به جون هم نیفتادن بریم سراغ ماشینهایی که امروز قراره تست بشن.
جرمی تو امروز چی برامون آماده کردی؟
آ… خب راستش من یه عروسک آلمانی آبی رنگ خیلی خیلی زیبا رو امروز میرونم، یه بامو 440i کوپه که مسلماً پیروز میدان هست چون من انتخابش کردم.
[ریچارد] هی وایسا ببینم یعنی چون تو سوارشی این ماشین اول میشه؟!
آره که بله، پس فک کردی چون ساخت باواریاس اول میشه.
[ریچارد] من یه آلمانی دیگه برات رو میکنم که مطمئنم بهترینه.
[جرمی] لابد چون تو سوارش میشی باید نتیجه گرفت که اون ماشین بهترینه؟!
نه اون ماشین بهترینه چون یه آئودیه. معرفی میکنم، این شما و این آئودی S5.
[جرمی] یه فولکس قورباغهای که بجای آرم فولکس چهارتا دایره روی جلوپنجرش چسبیده رو آوردی اینجا میگی از بامو بهتره؟!
این یه آئودی هست نه فولکس.
مهندسای فولکس درستش کردن پس قورباغس.
جرمی تو دیگه شورش رو درآوردی، آخه کی به آئودی کوپه میگه فولکس قورباغهای؟!
من میگم چون هست.
نیست.
هست.
[جیمز] به نظرم جفتتون لگن سوارید.
مگه انتخاب تو چیه جیمز؟
من یه ژاپنی از نوع اینفینیتی انتخاب کردم، کیو ۶۰ رداسپورت (red sport).
[جرمی] پس تو یه رنوی قرمز رو به این آلمانیا ترجیح میدی؟!
چه ربطی به رنو داره؟
اینفینیتی ماله نیسانه، نیسان هم ماله رنو هست پس اون یک رنوی کویید قرمزه.
[ریچارد] بچهها بهتره سوار ماشینامون بشیم و خصوصیات شون رو به مخاطبان اعلام کنیم تا اونا بهترین رو انتخاب کنند.
باشه بزن بریم…
وااو چه جاده ساحلی زیبایی.
آره ریچارد استثنائا این دفه حق با توئه.
خوبه جرمی ولی اون بامو لگنت منظره رو خراب میکنه، بهتره برگردونیش به پارکینگ خونت.
[جرمی]: خب بگو ببینم اون فولکست چی داره که اینقد بهش مینازی؟ بهتره اول از کابین شروع کنی تا مخاطبان هم بفهمن چه امکاناتی داره.
باشه جرمی.
[ریچارد در حال صحبت رو به دوربین کارگذاشته شده داخل ماشین] به نظر من این ماشین بهترین و راحتترین صندلیها رو داره که نسبت به سایر رقبا موقعیت بهتری در اختیار راننده میذاره. بهعلاوه غربیلک فرمان و سایر تجهیزات کنترل از ارگونومی مناسبی برخوردار هستند. آسایش و راحتی در جادههای مسطح و حتی عدم ایجاد خستگی بهواسطه رانندگی طولانیمدت برترین شاخصه کابین آئودی S5 هست.
پشت فرمان آئودی همه چیز بهطور واضح در دسترس هست، از سیستم اطلاعات سرگرمی گرفته تا موقعیت اهرم تعویض دنده. تریم چرمی دربها و صندلیهای مزین به دوخت الماس فرم، سر انگشتان هر لمس کنندهای رو برای لحظهای به بهشت میبره. واقعاً فوقالعاده است. این ماشین، خالق و مالکش رو رستگار خواهد کرد.
صندلیهای ردیف دوم هم یکمی مهر و عطوفت رو بین من و جرمی درحالیکه اون پشت نشستیم، افزایش میده اما از نظر فضای سر و شانهها، آئودی خسیسبازی درنیاورده.
[جرمی] هی ریچارد تو صندوق عقب چقد جاداری؟ میخوام ببینم میشه جیمز رو یه مدت بندازیم اون تو یا نه؟
حجم جیمز رو نمیدونم اما ۴۶۵ لیتر اون پشت فضا دارم که ۲۰ لیتر بیشتر از گاری توئه و اون رنوی ژاپنی رو با حجم ۳۴۱ لیتریش در جا قورت میده.
[جیمز] هی دراز بدقواره تو خودت تو کابین بامو چی داری؟
بله داشتم میگفتم، من و کابین 440i کمی سنتی به نظر میرسیم که البته ضرورتاً بد نیست و اینجا با سیستم جدید آی درایو ۶ خیلی خیلی جام راحته. من اینجا یک سیستم ناوبری ماهوارهای خیلی عالی دارم، سامانه دوربینهای این ماشین کیفیت بالایی داره و صفحه نمایش کیلومتر شمار میتونه بر اساس نوع رانندگی من، خودش رو مجدداً پیکربندی کنه.
این ماشین علیرغم طراحی سنتی کابین از تکنولوژیهای مدرن بهره میبره، هم جدیده و هم آشناست، پر زرقوبرق نیست اما گرانبهاست.
هیچ چیز کابین بامو سورپرایزکننده نیست اما همه چیزش با کیفیته و البته نقش و نگار اون بیشتر به مدل پایه 420i شباهت داره تا M4. غربیلک فرمان آماده انجام دستورات رانندس. صندلیهای خوش عمق جلو به همراه تکیهگاههای جانبی بزرگ و همچنین ارگونومیک بودن موقعیت راننده جزء نکات مثبت کابین بامو محسوب میشن.
[ریچارد] جیمز…! جیمز…؟! صدامو داری؟
آره دارمت، فک کنم نوبت من باشه تا از مزه این سوشی خوشمزه واستون تعریف کنم.
اون چرخ دستی، سیبزمینی سرخ کرده هم نیست چه برسه به سوشی…
هه… باشه هموند تو راست میگی. [جیمز با حالت عصبانی و زمزمه زیر لب] فک کرده چون آئودی سواره من پا پس میکشم، کور خوندی ریچ با اون قورباغت.
شنیدم چی گفتی جیمز.
خب بشنو اصلاً میخوای داد بزنم.
نه نمیخواد؛ از کابین اینفینیتی بگو.
کابین کیو ۶۰ کاملاً بی نظیره، نه تنها به خاطر صندلیهای سفید چرمی خیلی شیک و زیباش، بلکه به موجب شمای کلی کابین که راهبرد زیبایی و اعتدال رو توأمان دنبال میکنه. البته بعضی متریال بکار رفته در کابین چندان ارزشمند به نظر نمیرسن، بعضی فلزات حس پلاستیکی بودن رو منتقل میکنن و میشه گفت این رفیق ژاپنی من به اندازه رفقای اروپایی خودش چندان با کیفیت هم نیست.
صندلیهاش خیلی راحت و خوش نشیمن هستند و کاملاً مناسب گشتوگذار در شهر و یا بزرگراه طراحی شدن اما وقتیکه مثلاً ریچارد میخواد پیش نامزدش یه خودی نشون بده و با سرعت پیچ رو رد بکنه، شاید نامزد ریچارد به خاطر همین موضوع مجبور بشه ریچ رو تنها بذاره، چون یه مقداری ممکنه توی جاش موقع دور زدن احساس امنیت نکنه؛ البته فعلاً اون آئودی داره و من اینفینیتی. چرم صندلیها هم خیلی نرمه. شاید نرمترین جنس رو در این بین داشته باشه اما در عین حال خیلی هم لغزندس. فضای سر در قسمت جلو و همچنین ردیف دوم بسیار کمتر از بامو است.
صفحه نمایش لمسی دوقلو یه ذره شلوغ و گیج کنندست. نمایشگر بالایی با وضوح کمتر و نرمافزار کندتر نسبت به دو رقیب دیگه، به نمایش اطلاعات رانندگی و مسیریابی اختصاص داره. صفحه نمایش پایینی هم که بیشتر به تاچ گوشیهای هوشمند شباهت داره و تیزوبزتر هم هست، برای کنترل سیستم تهویه و سایر مقولههای اطلاعات-سرگرمی بکار میره. در کل اینفینیتی باید به فکر نمایشگر و سیستمهای کمکی رانندگی باشه، اما نمیدونم چرا پیگیر این موارد نیستن.
قوای محرکه
[جرمی] شما دوتا کلهپوک دنبالم بیاین تا یه جای مناسب واسه تست موتور ماشینها پیدا کنم…
اون جاده فرعی موقعیت ساعت ۳ من، میریم اونجا.
خیلی خب همین جا واسه شتاب گیری خوبه.
[جیمز] توی این بیابون با این همه جک و جونور و گرما، ما رو نگه داشتی که ببینی شتاب ماشینت چقدره؟!
آره، چون من زیر کاپوت این ماشین یه موتور شش سیلندر خطی با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک معمولی دارم که ۳۲۲ اسب بخار قدرت داره و گشتاور ۴۵۰ نیوتنمتری رو به چرخهای پهنتر عقب انتقال میده؛ خیلی دوست دارم هرچه سریعتر ببینم اون نیسان جونیور حلبی تو رو درسته قورت میده.
[جیمز] بامو باید بره همون موتورسیکلتشو بسازه چون من یک موتور سه لیتری توربوشارژ دارم که برخلاف اون موتورسیکلت چهار چرخ آلمانی، دوتا توربو شارژر داره نه یکی. این پیشرانه ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنه و ۴۷۵ نیوتنمتر گشتاور رو از طریق گیربکس اتوماتیک هفت سرعته معمولی به چرخهای عقب تحویل میده.
[جرمی] چهارصدتا… هوم…بد نیست، خب راستش یکم روم کم شد، هموند تو از دل و روده اون قورباغه چی فهمیدی؟ آخه هموند جدیداً زیستشناس هم شده…
جرمی صدبار بهت گفتم این یه آئودیه نه فولکس و تصمیم داره تا تو و اون بامو رو بفرسته به قهقرا…
نیروبخش این آئودی یک موتور شش سیلندر وی شکله که سه لیتر حجم داره. قدرتش ۳۴۸ اسب بخاره و ۵۰۰ نیوتنمتر به کوری چشم جرمی گشتاور تولید میکنه.
خب پیرمردا کی اول میخواد تست بده؟ هموند تو از همه کوچیکتری پس تو اول سوار قورباغت میشی.
من؟! چرا همیشه اول من باید به فنا برم؟
چون من و جیمز دو نفر بزرگتریم که به هموند کوچولو زور میگیم و اگه انجامش ندی مجبوریم همینجا ولت کنیم، خب زودباش بیا با ماشینت پشت خط شروع وایسا.
[پرچم شروع در دستان جیمز و در طرف دیگر دکمه کرنومتر زیر انگشت شست جرمی و دوربین سرعتسنج در مقابل چشمانش] سه…دو…یک…حرکت
واو… اون قورباغه رو ببین، یه موجودی شبیه هموند توش نشسته…اینم سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ببینم زمانش چقدر شده… اوم واسه یه موجود دو زیست بد نیست،۴.۷ ثانیه.
جیمز پرچم رو بده به هموند و گاز اون جونیور جیگری رو بگیر.
بیا جیمز…آهان…اینم صدتا …زمانش؟.. چها…رو…نه!! پنج ثانیه تمام.
[جیمز] دراز بدقواره نوبت توئه.
جیمز لطفاً صبحا یه نگاهی به قیافت تو آینه بنداز، حواست به زمان من باشه.
[ریچارد] جرمی
آمادهای؟ سه دو یک…حرکت…
زمانش چقد شد جیمز؟
۴.۷ ثانیه.
[جرمی] من کارم درسته داداشا، ولی اینجا با ریچارد هموند سهمم رو تقسیم میکنم.
هی بچهها بریم به سمت هال سیتی اونجا یه عموی پیر دارم که شام واسمون قلیه ماهی پخته. فقط به اولین نفر که به اونجا برسه یه استیک هم بهعنوان جایزه میده، پس پیش بهسوی هال سیتی.
امکانات و تجهیزات:
[داخل ماشین جرمی] اون دوتا از یه مسیر دیگه رفتن و حالا که مزاحم ندارم اجازه بدین تا درباره امکانات این ماشین بیشتر براتون توضیح بدم. بامو گزینههای شخصیسازی متعدد و البته گیجکنندهای رو به خریداران این مدل ارائه میده، مثلاً: دو نوع زنگ استاندارد و ۱۵ رنگ سفارشی مختلف گرانقیمت، شش نوع تزیین داخلی استاندارد و پنج نوع تریم داخلی سفارشی، کیت ام مجهز به بادی کیت، خطوط موسوم به دارک شادو (dark shadow)، رینگهای آلومینیومی مختص نسخه M و چراغهای LED در بخشهای عقب و جلو.
این ماشین نسبت به نسل قبلش کاملاً جدید شده و از ظاهری زاویهدارتر و پهنتری هم برخوردار شده؛ چراغهای LED و جلوپنجره بزرگ و معروف آئودی هم دارن داد میزنن که این ماشین یه آئودیه، جرمی.
اس ۵ همیشه خوشقیافه بوده و این نسلش علاوه بر زیبایی کمی عضلانیتر شده که میشه با دو رنگ استاندارد و ۹ رنگ سفارشی به زیباییش اضافه کرد.
در ضمن ۳ نوع رینگ ۱۹ اینچی و یکتریم بیرونی بلک تیتانیوم بصورت سفارشی، این ماشین رو جذابتر میکنن. راستش با این همه متریال باکیفیت و طراحی سطح بالای کابین و همچنین این سانروف مجلل به همراه صندلیهای عقب مجهز به گرمکن، دارم احساس میکنم که تبدیل به یه آدم ثروتمند شدم.
این رنگ قرمز، شاخصترین رنگ از بین ۹ رنگ دیگس که خریداران میتونن واسه ماشینشون انتخابش کنن، رینگهای ۱۹ اینچی و چراغهای LED تطبیقپذیر هم داره. سه تا تریم داخلی مختلف به همراه سه نوع تزیین مختلف متالیک یا فیبرکربنی زینتبخش کابین Q60 هستن. هر سه ماشین از فناوری high beam(نوربالای خودکار)، صندلیهای جلو گرم شونده، روکش چرمی صندلیها، سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفته، دوربین ۳۶۰ درجه و کروز کنترل تطبیقپذیر بهرهمند هستن. آئودی و BMW صفحه کیلومتر شمار دیجیتال دارن اما من توی اینفینیتی مجبورم با یه دونه آنالوگش سر کنم، اما عوضش دوتا صفحه نمایشگر دارم.
نه خیلی ممنون جرمی، بقیهاش با تو.
باشه جیمز. ماشین من یعنی bmw 440i با سواری اسپورتی که داره از هدآپ دیسپلی، سیستم صوتی با ۱۶ اسپیکر ساخته Harmon/Kardon بهره میبره و این در حالی هست که واسه آئودی باید سه چهار هزار دلار اضافهتر برای سیستم صوتی با ۱۹ اسپیکر و هدآپ دیسپلی پرداخت کرد. اپل کارپلی و اندروید اتو برای آئودی به صورت استاندارد عرضه شده اما من توی بامو، واسه اینا پول اضافه پرداخت کردم.
[هموند] هر سه خودرو ترمز اضطراری خودکار دارن، اینفینیتی سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز اتوماتیک معکوس، تشخیص عابر پیاده، نمایشگر نقاط کور و سیستم جلوگیری انحراف از مسیر داره. ماشین خودم یعنی آئودی به سامانه هشدار ترافیک پشت سر، نمایشگر نقاط کور، هشدار باز بودن دربها، سیستم هشدار ترافیک عبوری به هنگام دور زدن مجهز شده. BMW هم از سیستم هشدار انحراف و تغییر مسیر و سیستم کمکی پارک برخوردار شده.
[هموند] چطوری جرمی؟ چرا اینقد دیر رسیدی، نگران نباش عموجک واسه هممون یه استیک پخته، پس همه شام استیک با قلیه ماهی میخوریم، عالیه مگه نه؟!
آره عالیه، بذار بشینم اینجا روی کاناپه، خب حالا به نظرتون کدوم ماشین بهتره؟
[جیمز] نظر من این هست که بریم کنار ساحل شاممون رو بخوریم و نتیجهگیری رو به مخاطبان عزیز برنامه “پدال تور” بسپاریم، موافقین؟
[همه با صدای بلند و خنده] بله…
پس تا برنامه بعد خدا نگهدارتون باشه.
شاهین
۱۸ شهریور ۱۳۹۶حسین جان سبک نوشتاری جالب و بدیعی بود من که خیلی لذت بردم.
موفق باشی دوست عزیزم
بی نام
۱۸ شهریور ۱۳۹۶آئودی s5 : لایک
bmw 440i : دیس لایک
Hosein
۱۸ شهریور ۱۳۹۶وای اینفینیتی چقد خوبه
ستاره های پرفروغ(Daniel)
۱۸ شهریور ۱۳۹۶عالی
این سه کله پوک اسمشون هم باعث شادی من میشه.
دم نویسنده گرم.
بازم بنویس
PaRHaM
۱۸ شهریور ۱۳۹۶سبک نوشتن واقعا عالی بود و واقعا حس حس برنامه های این شه نفر رو میده??❤?
خیلی ممنون از آقای باباپور ????
در آخر خودم ب شخصه از S5 بیشتر خوشم میاد?
:::فرشاد:::
۱۸ شهریور ۱۳۹۶بدون هیچ شک و تردیدی، اینفینیتی Q60 رو انتخاب میکنم، چهره عالی، کابین شیک و متفاوت، کیفیت بالا، عملکرد فنی ارضا کننده. . . عالیه ?
#ali.m#
۱۸ شهریور ۱۳۹۶انتخاب من .
اینفینیتی
ائودی
بی ام و
عقب ائودی لامصب خیلی خوشگله .
اما از طراحی جذاب اینفینیتی نمیتونم بگذرم?
Shahryar
۱۸ شهریور ۱۳۹۶اینفینیتی خیلی دل رباس??
تلته کسی نگفته انتخابت چیه ولی من حتما اینفینیتی رو برمیدارم
mohammad_FM 480
۱۸ شهریور ۱۳۹۶از نظر من آئودی چهره جذاب تری ولی واقعا کابین بی ام و از همشون یه سر گردن بهتر بود
SERIAL WINNER
۱۸ شهریور ۱۳۹۶.
آئودی S۵.
قیافش دیوانه میکنه آدمو.