هفته نامه

وفادار ماندن به یک برند خودروسازی؛ عاقلانه یا احمقانه؟

افراد زیادی هستند که سال‌های سال به یک برند خودروسازی وفادار باقی می‌مانند اما آیا این کار درست است؟


وفاداری به یک برند خودروسازی بین خریداران خودرو به ویژه در کشورهایی همچون آمریکا اهمیت زیادی دارد. برای برخی افراد، برند خودرو حتی بیش از گرایش‌های سیاسی آن‌ها مهم است و در برخی خانواده‌ها وقتی یکی از اعضای خانواده بجای فورد F-150 با شورولت سیلورادو به خانه می‌آید بگومگوی زیادی رخ می‌دهد؛ اما وفاداری به یک برند کار احمقانه‌ای است و احتمالاً باعث می‌شود شما نتوانید با پولی که برای به دست آوردنش زحمت زیادی کشیده‌اید بهترین خودرو را بخرید. اگر از شنیدن این جملات ناراحت شدید بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل گوناگونی برای وفادار ماندن یک فرد به برند خودروسازی وجود دارد. از یک طرف ما احساس می‌کنیم خریدهای متعدد از یک برند باعث می‌شود با آن آشنا شویم. در واقع با این کار می‌توانیم به راحتی کنترل‌های مختلف داخل کابین، سیستم اطلاعات سرگرمی و… را در دست داشته باشیم. از طرف دیگر انسان بنده عادت است و ما علاقه داریم چیزهای زیادی تغییر نکنند. تغییر کردن سخت است چراکه باعث ورود ما به دنیای ناآشنا می‌شود. داشتن یک باور اساسی مبنی بر اینکه یک برند خاص بهترین است از نظر روانی شبیه بزرگ شدن انسان بر اساس یک سیستم اعتقادی خاص خواهد بود. این کار به یکی از اصول هویتی شما بدل می‌شود؛ بنابراین زمانی که یک باور عمیق با چالش مواجه می‌شود، طبیعی است که مغز انسان درباره درست یا نادرست بودن آن اعتقاد سؤالاتی بپرسد. همین نکات روانشناسی است که بحث کردن در مورد موضوعات مخالف در اینترنت را بدون هرج‌ومرج و تعصب غیرممکن می‌کند؛ اما آیا شما ترجیح می‌دهید یک باور اساسی با چالش مواجه شود و نتیجه بهتری داشته باشد یا اینکه همیشه درجا بزنید و تکامل نیابید؟ برای دوست داشتن برندهای موردعلاقه دلایل مختلفی وجود دارد از جمله:

  • بزرگ شدن با این برند در یک خانواده
  • خرید اولین خودرو از آن برند
  • تجربه مالکیت بسیار خوب با آن برند
  • احساس اینکه آن برند هویتی مشابه با باورهای خودرویی شما دارد
  • شهرت بسیار خوب درباره قابلیت اطمینان بالا

ما تنها به برخی از این دلایل اشاره کردیم؛ اما یک مشکل وجود دارد! با اینکه دلایل ذکر شده می‌توانند در زمان خرید اولین خودرو قابل‌قبول باشند اما باور به همین عقاید بدون بررسی مجدد آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف کاملاً اشتباه خواهد بود. باید دانست هویت یک خودروساز دائمی نیست. البته که ما قبول داریم خرید خودرو امری احساسی است و معمولاً دومین خرید فیزیکی بزرگ در زندگی پس از خرید خانه به شمار می‌رود و همانند لباسی که می‌پوشیم، خودروها نیز نشان دهنده شخصیت ما هستند اما درست همانند تغییرات یک انسان در طول زمان، برندهای خودرویی نیز تغییر می‌کنند. با اینکه شاید ما احساس کنیم ایده آل‌های یک خودروساز در زمان خرید اولیه مشابه ما هستند اما چند سال بعد این موارد تغییر خواهند کرد. چرا؟ چون خودروسازان به کسب‌وکار خود می‌اندیشند.

باید دانست خودروسازان به دنبال تولید خودرو نیستند بلکه خواهان به دست آوردن سود هستند و از خودروها به همین منظور استفاده می‌کنند. خودرو یک محصول است به این معنی که همیشه تحت تأثیر هر محصول دیگری که می‌خریم قرار می‌گیرد. خودروسازان همیشه هزینه و سرمایه‌گذاری صرف شده را سبک‌سنگین می‌کنند تا حداکثر سوددهی را داشته باشند و در پایان هر فصل سهامداران و اعضای هیئت‌مدیره را راضی کنند. شاید شما یک خودروساز را از صمیم قلب دوست داشته باشید اما شما برای آن برند فقط یک عدد روی کاغذ هستید و در آمارها ذکر می‌شوید.

خودروسازان به‌صورت دوره‌ای خود را بازیابی می‌کنند و هویت خود را مجدداً تنظیم می‌کنند تا بهترین عملکرد را در بازاری خاص داشته باشند. برای مثال می‌توانیم از تویوتا نام ببریم که ۲۰ سال پیش کل محصولات آن با خودروهای ارزان‌قیمت و مطمئن اما کلافه کننده و پیرمردی شناخته می‌شدند. خرید یک تویوتا به دنیا نشان می‌دهد که شما بویی از مد نبرده‌اید و خودرو را فقط یک نوع لوازم کاربردی می‌دانید که شما را از نقطه A به B می‌برد و این کار را با کمترین هزینه ممکن انجام می‌دهد. در همان زمان بی ام و به عنوان برندی که موردعلاقه رانندگان بود شناخته می‌شد. “لذت ناب رانندگی” چیزی بیشتر از یک شعار بازاریابی بود. از سری ۳ نسل E90 گرفته تا M5 و حتی سری ۷، بی ام و باعث می‌شد شما حس یک قهرمان را داشته باشید. همین حس به شما القا می‌کرد که مهندسان بی ام و به لذت بردن شما در حین رانندگی اهمیت می‌دهند.

اما پس از ۲۰ سال بی ام و دیگر مترادف با شعارهای پیشین نیست. حتی فکر می‌کنیم این برند واقعاً دیگر اهمیتی به طرفداران نمی‌دهد. جدای از برخی مدل‌های M، اکثر سبد محصولات بی ام و روی لوکس بودن و تکنولوژی تمرکز کرده‌اند. با اینکه خودروهای بی ام و از نظر سرعت و قدرت هیچ کمبودی ندارند اما قربانی فلسفه پلی‌استیشن شده‌اند و لذت ناب رانندگی چند سال قبل را ارائه نمی‌کنند. اگر خواهان یک سدان مخصوص راننده در کلاس مشابه بی م و سری ۳ هستید آلفارومئو جیولیا یا آکورا TLX را انتخاب کنید. این خودروها با شما صحبت خواهند کرد.

و زمانی که پشت فرمان یک تویوتای مدرن می‌نشینید، کل تصویر ذهنی قبلی از این برند محو خواهد شد. در واقع خبری از تویوتا خسته کننده نیست و برعکس، برخی محصولات این شرکت بسیار هم هیجان‌انگیز ظاهر می‌شوند. حتی مدل‌های مشهور و رده میانی نیز حس کرختی مشهور قبلی را ندارند و راو ۴، کمری و یا کرولا باعث می‌شوند شما بخندید. این تنها دو مثال از برندهایی بود که تغییرات وسیعی داشته‌اند هرچند شرکت‌هایی هم هستند که در دوره‌ای کوتاه‌تر تغییر کرده‌اند. از جمله برندهایی که در ۱۰ سال اخیر تغییرات گسترده‌ای داشته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبدیل هیوندای از برندی خسته کننده به شرکتی هیجان‌انگیز
  • تبدیل مرسدس AMG از پرفورمنس موشک مانند به عملکرد رده پایین‌تر
  • تبدیل کادیلاک به برندی شیک و جذاب
  • از دست رفتن کل اعتبار و جذابیت نیسان
  • افول سوبارو و تبدیل شدن به برندی معمولی

فولکس‌واگن یک مثال جالب دیگر است. زمانی که نسل ششم گلف GTI تولید شد، این خودروساز به خاطر کیفیت ساخت باورنکردنی خود شناخته می‌شد. در واقع کابین گلف نسل ششم حس و حالی قابل‌مقایسه با آئودی و بی ام و آن دوران داشت اما نسل هشتم این خودرو حتی ارزان‌تر از گلف GTI دو نسل قبل‌تر به نظر می‌رسد. همین موضوع درباره کل محصولات فولکس‌واگن صدق می‌کند. بدانید که برندها تغییر می‌کنند. برخی از آن‌ها تکامل یافته و برخی به زیر کشیده می‌شوند اما معمولاً اکثر آن‌ها دنباله‌روی بازار هستند نه پیروی احساسات و یا افتخارات.

ما نمی‌گوییم که شما هنگام خرید خودرو با یک پاک‌کن کل حافظه خود را پاک کرده و همه برندها را از نو ارزیابی کنید. زیبایی مغز انسان در این است که می‌تواند الگوهایی را تثبیت کرده و به ما اجازه دهد تمامی حروف میان الف تا ی را نادیده بگیرد و به همین خاطر است که هنگام روشن کردن چراغ اتاقتان مجبور نیستید برق را دوباره کشف کنید. به همین دلیل است که شما چهره‌ها را در طبیعت و معماری تشخیص می‌دهید. این غریزه اولیه به شما امکان می‌دهد بجای تحلیل کامل، درباره یک جنگ یا دعوا طی چند ثانیه قضاوت کنید. با این تفاسیر شما باید از روند موجود در صنعت خودروسازی مطلع باشید. نباید قضاوت شما بر اساس وضعیت برندی در ۵ سال پیش باشد زیرا به احتمال بسیار بالا وضعیت آن برند هم‌اکنون تغییر کرده است.

با داشتن مانع ذهنی در مقابل سایر برندها و خودروهایی که نداشته‌اید، انبوهی از گزینه‌های مختلف را کنار می‌گذارید و در این فرایند شاید چندین خودروی باکیفیت را از دست بدهید. اگر تمامی داده‌ها را بررسی کرده و به این نتیجه برسید که خودرویی که ۱۰ سال است می‌رانید هنوز گزینه‌ای مناسب برای شماست پس همچنان همان برند خودروسازی را انتخاب کنید. فقط این کار را با تعصب محض انجام ندهید و واقعیات را در نظر بگیرید. برندها می‌توانند مطمئن‌تر یا بی‌کیفیت‌تر شوند. خودروسازان می‌توانند محصولات بهتر یا بدتر برای رانندگان بسازند؛ اما آن چیزی که ۵ سال قبل انجام داده‌اند نمی‌تواند معیاری برای امروز و یا ۵ سال آینده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1573 ديدگاه)

    طبق تجربه ای و البته علاقه ای که دارم
    ماشین های ژاپنی و آمریکایی واقعا بهترین هستن و همیشه بهشون وفادار میمونم

    موافقم 14
    مخالفم 24
    1. javad-bmw

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (221 ديدگاه)

      میتسوبیشی تا دهه‌ی ۷۰ میلادی به رشد خود ادامه داد و در جمع سودآورترین برندهای خودرویی دنیا قرار داشت، اما با رسیدن به اواخر قرن بیستم، با کاهش فروش و کمبود سرمایه مواجه شد. قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن، طی دو دهه‌ی اخیر در سراشیبی سقوط قرار گرفت و مجبور به فروش خطوط تولید خود، در خارج از ژاپن شد. هم‌اکنون، ۳۴درصد از سهام میتسوبیشی به نیسان تعلق دارد.
      توی متن هم اشاره شده همیشه وضعیت پایدار نیست

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. کسرا

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (166 ديدگاه)

      بله
      این همه مقاله بنویس و تر جمه کن
      آخرش :(

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. 🇰🇷

        ۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        نکته ای که مقاله نگفت این بود آدم احمق اگر بخواد براحتی بفهمه اشتباه میکرده که دیگه اسمش احمق نیست
        به قول یکی از اساتید ،‌ تا حالا هیچ خری رو دیدی بگه من خرم و از خر بودن خسته شدم ؟ خری که بفهمه خره ، دیگه خر نیست …

        تمام حماقت به اینه که نفهمی داری اشتباه میکنی . اینایی هم که گفتی نماد همین داستانن . با این که در گوشش میگی داری اشتباه میکنی بازم به همون مسیر ادامه میده . اگه قرار بود بفهمه که دیگه احمق نبود …

        موافقم 9
        مخالفم 5
    3. محمد

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      بفرمایید شاهد از غیب رسید ، اسم برندی رو گذاشته رو پروفایلش که مردم نزدیک به دو دهه فقط به خاطر گذشته پرافتخار و محصولات با کیفیتی که قبلا تولید می‌کرد ازش خرید میکردن با اینکه نیسان دیگه به خوبی قبل نبود الانم که کارش به ورشکستگی کشیده ، شما از همون دست آدم هایی هستید که یه شب تا صبح تو پیاده رو تو صف کیلومتری اپل استور ها می‌خوابند که همون روز اول عرضه آیفون جدید به شرکت محبوبشون ثابت کننده برده خوبی هستند یا مثل این بنده خدایی که هر پست ماشین آمریکایی که میاد خودش رو با ماشاالله ماشاالله گفتن خفه می‌کنه که خدایی نکرده قیمت سهامش تو فورد و جنرال موتورز افت نکنه

      موافقم 15
      مخالفم 5
    4. حسام

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (202 ديدگاه)

      عزیزم علاقه با وفاداری فرق میکنه
      شما با پراید یا برفرض شاهین یا حتی آریزو 6 نمیتونی این حرف بزنی

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. مازیار

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (983 ديدگاه)

    تغییراتی که در مقاله بهش اشاره شد قابل انکار نیست
    اما از طرف دیگه از ابتدای شروع این صنعت تابحال، اصول تغییر کمی داشتن. اونی که لوکس ساز بوده اونی که اقتصادی ساز بوده اونی که اسپرت ساز بوده …
    حتی موارد جزئی‌تر مثلا برندهایی که تو ساخت شاسی تخصص دارن یا بهترین سیستم های فرمان یا تعلیق رو می‌سازن یا موارد مشابه دیگه
    این صنعت با ثبات و تغییرات باهم پیش رفته

    موافقم 6
    مخالفم 2
  3. javad-bmw

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    احتمالا این مقاله یه برگردان یا ترجمه از یک مقاله خارجی باشه ، ولی میشه رَد قلم آقا شاهین رو داخلش دید که خیلی دلرباست ، میخ کوب میشی.
    آقا شاهین دمت گرم♥️♥️🌹🌹

    موافقم 5
    مخالفم 3
  4. محمد

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (165 ديدگاه)

    مقاله ای بسیار درست و به جا بود ، دوستان شرکت ها ( خودرو ، موبایل ، پوشاک ، کامپیوتر ، پوشاک و….) برای اینکه شما ازشون خرید کنید مجبورند با ساخت و توسعه محصولات جذاب با قیمت رقابتی نظر شمارو جلب کنند اما وقتی شما با تعصب بیجا مشتری ثابت یک برند میشید و بدون امتحان کردن محصولات رقبا چشم بسته یک شرکت رو ترجیح میدید به جای فن یا طرفدار اون برند تبدیل به برده اون شرکت میشد ، اونا نوکر شما هستند نه شما نوکر اون ها ، اونا باید شما رو با التماس به فروشگاه ها بیارن نه اینکه بدون دلیل خاصی به محصولات یه شرکت وفادار موند و باعث سو استفاده اون برند از مردم شد

    موافقم 9
    مخالفم 0
  5. ...

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    با عرض پوزش از دوستان متعصب ولی تعصب روی هر چیزی جز خانواده جز ا،ح،م،ق بودن هیچ چیزی برای خود شخص و بقیه نداره حالا میخواد روی ماشین خاصی باشه یا روی خیابون خاصی یا روی هرچیزی ، من خودم علایقی دارم ولی هیچ موقع تعصبی ندارم که بگم یا این یا هیچ چیز دیگه،البته این نظر منه و هرکس نظری داره .

    موافقم 12
    مخالفم 3
  6. امین

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (685 ديدگاه)

    تعصب آدم از انتخاب درست دور میکنه
    بهترین گزینه بر اساس بودجه و نیاز انتخاب میکنم.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. آریا

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (215 ديدگاه)

    بعضی از ایرانی ها فکر میکنند اگر یکی طرفدار بی ام و باشه باید حتما از بنز متنفر باشه و با طرفداراش بجنگه 😂

    موافقم 5
    مخالفم 4
  8. JaMsHiD-B

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    همون حرفی که من میزنم و بازهم بعضیا باور نمیکنن
    یه خودروساز هیچوقت طرفداراش براش مهم نیست اون سود و عمده خریداران براش مهمه
    حالا طی چند دهه ، محصولاتی رو ارائه کرده که خریدارانش ماشین باز ها و طرفداران دو آتیشه بودن و برای اون برند یقه جر میدادن
    الان شده عمده مردم که براش بی ام و سری پنج و مرسدس بنز E کلاس فرقی نداره !
    یه مدت بازار هدف تو بودی . تویی که ماشین باز و طرفدار اون برندی !
    حالا هدف شده یه سری افراد دیگه
    باید اینو بپذیریم که اونا عاشق چشم و ابرو ما نیستن ! اونا پول می‌خوان !
    مهم اینه که بهترین ماشین رو بر اساس خواسته خود بخریم !
    قطعا آلفا رومئو جولیا کوادریفولیو برای خیلیا نسبت به M5 جدید ارجعیت داره چون لذت رانندگی داره !
    و برای بعضیا M5 جدید ارجعیت داره چون هزار نیوتن متر گشتاور داره !
    معیار ها فرق داره . پس چه خوبه که بجا دعوا سر دوتا ماشین با اهداف کاملا متفاوت بشینیم سبک سنگین کنیم !
    مثلا دعوا سر دوج دیمن و محصولات فراری واقعا یه بحث مزخرف بی معنیه !
    کلا هدف این دو متفاوته چطور میتونی مقایسه کنی
    با این حال بازم بعضیا از سر حرفشون پایین نمیان

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. Taha Ayoobi

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4714 ديدگاه)

      منم موافقم که خودرو ساز ها دنبال پول‌ان
      ولی وقتی دنبال پول باشن پس باید مشتری داشته باشن
      وقتی بخوان مشتری داشته باشن باید چیزایی بسازن که مشتری خوشش بیاد و جذب بشه.

      موافقم 3
      مخالفم 7
  9. احسان

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    چه مقاله زیبایی. آقای احمدزاده خیلی ممنون بابت این مقاله.در تایید فرمایشاتتون من هم به نظرم موقع خرید هر چی ،مقایسه امری لزومی هست. برندها افول می کنند و برخی صعود و این چرخه همیشه بوده و هست و محصور کردن خود در یک برند می تونه انسان رو از بهترین انتخاب محروم کنه. کوچکتر بودم عاشق فولکس واگن بودم (الانم دوستش دارم) اما اگر در خارج بودم با بودجه متوسط رو به پایین به محصولات نظیر تویوتا،کیا،اشکودا و رنو و هوندا بیشتر فکر میکردم چون گزینه های جذابتری هستند.شاید چند دهه بعد برند های دیگه از جمله فولکس واگن جای برند های بالا رو بگیرند.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. (Ali(chevynova

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7402 ديدگاه)

    بستگی داره
    به امریکاییها وفادار موندن عقلانیه چون امریکن کارز بینظیره
    مگه میشه به شورولت که ایمپالا ۶۹ و مالیبو ۷۳ ساخته وفادار نموند؟
    مگه میشه به دوج که چلنجر ۷۴ و پولارا ۷۲ رو ساخته وفادار نموند؟
    مگه میشه به فوردی که تاندربرد ۶۰ و موستانگ ۶۸ رو ساخته وفادار نموند؟
    وفاداری به خودروسازی امریکا علاوه به عقلانی بودن ، منطقی هم هست
    ((ماشالاه امریکن کارز))

    موافقم 6
    مخالفم 24
    1. Taha Ayoobi

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4714 ديدگاه)

      آمریکایی وابسته ات میکنه
      فقط کافیه بشنی تو یکی از ماشیناش تا دیگه دلت نخواد ازش پیاده بشی.

      موافقم 2
      مخالفم 14
  11. OldBoy

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (87 ديدگاه)

    بعضی افراد حس تعلق خاطر یا شخصیت اصالت پسندی دارن براشون هم مهم نیست این رفتار به ضررشونه یا نفعشون. این حس هم با ماشین بازی ترکیب بشه میشه همین داستان.
    خود من همچین شخصیتی دارم ولی نه در بحث ماشین.

    موافقم 5
    مخالفم 5
  12. محی

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (175 ديدگاه)

    علاقه به یه برند منطقی هست،اما تعصب بهش نه،مخصوصا که مال کشورت هم نباشه

    موافقم 4
    مخالفم 3
  13. ممد ژانگولر

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4200 ديدگاه)

    از اونجایی که طرفدار ضعفا هستم وقتی چینیها ماشیناش ضعیف بود طرفدارشون بودم ولی حال که قوی شدن و اروپاییها ضعیف شدن طرفدار ماشینای اروپایی شدم. دیگه هر کی ی صلیغه ایی داره

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. نویدی

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (398 ديدگاه)

      بله دقیقا هر کی یه *سلیقه ای* داره.😘

      موافقم 3
      مخالفم 1
  14. منصور

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    مثل همه تولیدات دیگه

    خوردو سازان هم فراز و نشیب دارن ،
    مثلا تمام محصولات میتسوبیشی رو نمیشه مانند گالانت ۱۹۹۲ ، کامل و بی نقص تصور کرد.

    همین الان میتونیم تو همین بازار داغون و عقب مانده خودمون محصولات عالی از هیوندایی از دیدگاهی دید ، مانند پرفروش ترین و محبوب‌ترین شون که سانتافه و سوناتا هستن ،ولی مشکل اویل پمپ و یاتاقان زدن رو نمیشه نادیده گرفت!
    منظور نهایی کلام اینکه : خودرو در واقع یک پکیج و بستهء کاملا وابسته به هم است که همیشه و در هیچ برندی بدون ایراد یا نقصان در بخش و قسمتی از اجزای شکل دهنده نیست.

    مضافا اینکه : تنوع چیز بدی نیست!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. Taha Ayoobi

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4714 ديدگاه)

    به نظرم در کل این داستان به دو دسته تقسیم میشه
    یه نفر دوست داره از برند خرید کنه چون دوسش داره یا تعصب داره یا هر چیزی، ولی هرچی بخواد بخره از اون برنده.
    یکی دیگه هم اصلا برند خاصی مد نظرش نیست، فقط بهترین ماشین تو فلان رنج قیمت رو میخواد، میگرده و بین شرکت ها پیداش میکنه.
    اینکه ریشه اون دوست داشتنه از کجا میاد فرق داره.
    ولی به نظر من وفادار موندن به یه برند کار بدی نیست.
    ولی یه جمله منو برد تو فکر،
    ( احتمالاً باعث می‌شود شما نتوانید با پولی که برای به دست آوردنش زحمت زیادی کشیده‌اید بهترین خودرو را بخرید.)
    یه ذره به فکر وا داشتم ولی باز هم کسی که از یه برندی خوشش بیاد اینا مهم نیست براش.

    موافقم 3
    مخالفم 8
  16. Taha Ayoobi

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4714 ديدگاه)

    (برخی خانواده‌ها وقتی یکی از اعضای خانواده بجای فورد F-150 با شورولت سیلورادو به خانه می‌آید بگومگوی زیادی رخ می‌دهد)
    چه باحال😂
    تعصب یه این میگن بقیه اش مسخره بازیه.

    موافقم 2
    مخالفم 7
  17. 🇰🇷

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    بعضیا چه دردشون گرفت با این مقاله 😄
    یه نکته هم جا داشت اضافه بشه . تعصب فقط تعریف و تمجید از کشور یا برند محبوبت نیست

    همین که نتونی درخشش برندی رو ببینی و اونا رو تحقیر کنی هم نوعی تعصب و حماقته که اینجا زیاد میبینیم متاسفانه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  18. samurai

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (600 ديدگاه)

    پروفسوری که این مقاله نوشتی فردا برو ماشینتو بفروش از چین یا کرره یا مالزی یا حتی ایران :)) ماشین بخر بعد میفهمی که بی سوادی بیشتر نیستی :))
    کسی که ژاپنی میخره به خاطر کیفیت بالاش میخره کسی که بی ام و میخره بخاطر موتور و هندلیگش میخره ……
    بدم میاد از اینا که فاز روشنفکری میگیرن بعدم میشینن مقاله ابکی مینویسن

    موافقم 2
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا