در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴، دو خودروساز چینی BYD و جیلی از نظر میزان فروش در بین ده خودروساز برتر جهان قرار گرفتهاند.
بین ماههای جولای تا سپتامبر ۲۰۲۴ حدود ۲۲ میلیون خودرو در بازارهای جهانی به فروش رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۲.۷ درصدی را نشان میدهد. با اینکه اروپا، آمریکا و اکثر بازارهای نوظهور در این زمان وضعیت دشواری را تجربه کردهاند اما چین همچنان به لطف خودروسازان جاهطلب و کوشای خود به پیش میرود. بر اساس دادههای رسمی منتشر شده توسط خودروسازان، تویوتا همچنان جایگاه اول فروش جهان را حفظ کرده و در سهماهه سوم امسال ۲.۷۴ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است. اگرچه این خودروساز ژاپنی سهم حدود ۱۳ درصدی از کل فروش در بازه زمانی موردبحث را به خود اختصاص داده اما میزان فروشش نسبت به سهماهه سوم ۲۰۲۳ حدود ۳.۸ درصد افت کرده که دلیل آن افت تقاضا در بازار پین است. جایگاههای دوم تا پنجم جدول ردهبندی نیز به خودروسازانی تعلق دارد که در سطح جهان شناخته شدهاند.
گروه فولکسواگن با فروش ۲.۱۸ میلیون دستگاه و افت ۷.۱ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن نیز کمپانی هیوندای موتور (شامل کیا) با فروش ۱.۷۸ میلیون دستگاهی و افت ۲.۶ درصدی جای گرفته است. هر دو خودروساز از کاهش تقاضا در بازار چین رنج کشیدهاند و درعینحال مشتریان چینی نیز خودروهای تولید داخل را به آنها ترجیح دادهاند. ردههای چهارم و پنجم نیز به ترتیب به استلانتیس و جنرال موتورز اختصاص دارد که هر دو آنها افت فروش دو رقمی را تجربه نمودهاند. استلانتیس بیشترین کاهش فروش بین ۲۰ خودروساز اول دنیا را داشته و علت اصلی آن کاهش تقاضا در آمریکای شمالی و اروپا بوده است. استلانتیس همچنین با فشار رقبای چینی در بازار آمریکای جنوبی نیز مواجه است.
در سهماهه سوم ۲۰۲۴، شرکت BYD با فروش ۱.۱۳ میلیون خودرو جایگاه ششم را کسب کرده و از رشد فروش ۳۸ درصدی لذت برده است. این گروه خودروسازی همچنان به افزایش سهم خود از بازار چین ادامه داده و دلیل اصلی آن را میتوان طیف وسیعی از خودروها شامل مدلهای برقی و پلاگین هیبریدی دانست. از نظر میزان فروش خودروهای برقی، BYD فقط فاصله ۱۹۵۰۰ دستگاهی با تسلا در سهماهه سوم امسال داشته است. میزان فروش این برند در بازه زمانی یاد شده به حدی بالا بوده که تقریباً به فروش استلانتیس (۱.۱۷ میلیون دستگاه) و جنرال موتورز (۱.۱۵ میلیون دستگاه) نزدیک شده است. چینیها فقط ۱۲,۱۰۸ دستگاه خودرو کمتر از جنرال موتورز و حدود ۴۰ هزار دستگاه بیشتر از فورد فروختهاند. اگر این روند ادامه داشته باشد، BYD میتواند تا پایان سال ۲۰۲۵ از هوندا، فورد و احتمالاً جنرال موتورز عبور کند.
سورپرایز دیگر سهماهه سوم امسال به گروه جیلی شامل ولوو و پولستار مربوط میشود چراکه این شرکت نیز بین ۱۰ خودروساز برتر دنیا قرار گرفته است. با فروش ۸۱۱,۸۰۰ دستگاهی، جیلی توانسته از نیسان و سوزوکی سبقت بگیرد. جیلی با برندهایی همچون زیکر، لینک اند کو و گلکسی توجه زیادی را به خود جلب کرده و با تملک برندهای ولوو و پولستار، تنها خودروساز چینی است که در آمریکا حضور دارد. در جدول زیر میتوانیم لیست ۱۰ خودروساز برتر سهماهه سوم ۲۰۲۴ از نظر میزان فروش را مشاهده کنیم.
نام شرکت | میزان فروش سهماهه سوم ۲۰۲۴ | میزان فروش سهماهه سوم ۲۰۲۳ | درصد تغییر |
تویوتا | ۲,۷۳۶,۹۰۴ | ۲,۸۴۴,۹۹۰ | ۴- |
گروه فولکسواگن | ۲,۱۷۶,۳۶۳ | ۲,۳۴۳,۲۷۹ | ۷- |
کمپانی هیوندای موتور | ۱,۷۷۷,۳۰۰ | ۱,۸۲۴,۲۱۳ | ۳- |
استلانتیس | ۱,۱۷۴,۰۰۰ | ۱,۴۷۸,۰۰۰ | ۲۱- |
جنرال موتورز | ۱,۱۴۷,۰۰۰ | ۱,۳۲۲,۰۰۰ | ۱۳- |
BYD | ۱,۱۳۴,۸۹۲ | ۸۲۴,۰۰۱ | ۳۸ |
فورد | ۱,۰۹۵,۰۰۰ | ۱,۰۸۶,۰۰۰ | ۱ |
هوندا | ۹۱۰,۰۰۰ | ۱,۰۳۳,۰۰۰ | ۱۲- |
جیلی | ۸۱۱,۷۹۷ | ۷۰۳,۱۳۵ | ۲۰ |
نیسان | ۸۰۹,۰۰۰ | ۸۳۳,۰۰۰ | ۳- |
برای اولین بار در تاریخ خودروسازان چینی خودروهای بیشتری در مقایسه با برندهای اروپایی فروختهاند. بر اساس دادههای موجود، چینیها توانستهاند ۵.۰۷ میلیون دستگاه به فروش برسانند که حاکی از رشد ۱۰ درصدی است. در مقابل باید گفت خودروسازان اروپایی در سهماهه سوم تنها ۴.۹۹ میلیون خودرو فروختهاند که افت ۱۱ درصدی را نشان میدهد. این عملکرد به معنی افزایش سهم چینیها از بازار جهانی است به گونهای که سهم ۲۰.۸ درصدی سهماهه سوم ۲۰۲۳ آنها به ۲۳.۶ درصد در بازه زمانی مشابه در ۲۰۲۴ رسیده است. مهم اینکه سهم خودروسازان ژاپنی، اروپایی، آمریکایی و کرهای از بازار کاهش یافته است. اینطور که به نظر میرسد، چینیها با قوای تمام در حال فتح بازار خودروی جهان هستند و اگر برندهای تراز اول و مطرح دنیا نتوانند محصولاتی رقابتی و با قیمت مناسب عرضه کنند احتمالاً قافیه را به رقبای نوظهور خود خواهند باخت.
hosen
۲۷ آبان ۱۴۰۳چینی هام کم کم دارن توی مارکت جایی برای خودشون باز میکنن واقعا باید بهشون دست مریزاد گفت.
MehdiTurbo
۲۸ آبان ۱۴۰۳اونایی که میگند کره ای ها بی کیفیتند و کی کره ای میخره هیوندای رتبه سوم یعنی بعد از تویوتا و فولکس که کلی خودروسازی با سابقه طولانی تر بعد از اون
هم مارکت کشور خودش بازار ازاد که بخوای بگی فروشش تو کشور خودش فقط محصولات خودشه هم تو امریکا وضعیت همینه
اونایی که حداقل ده سال تو بازار ازادی که همه برندی ده سال دارند تجربه میکنند از نزدیک دیدند لمسش کردند نمیفهمند من و شمایی که حداقل دو سه نسل از هیچ خودرویی تو ایران نیومده خیلی حالیمون و خیلی میفهمیم
OM.01
۲۷ آبان ۱۴۰۳خودروهای ژاپنی از دهه 60 در بازار جهانی حضور داشتن اما به محصولات بدرد نخور و اشغالی داشتن از نظر مردم تا اینکه بعد 20 سال تونستن بازار رو فتح کنن،اون بلایی که ژاپن دهه 80 و 90 در بازار آمریکا و اروپا آورد چین دوباره داره میاره. خودروهای برقی ارزان باکیفیت و پیمایش بالا!
نکته اینجا هست چینی ها زرنگی کردن پلتفرم هارو جوری توسعه دادن بشه EREV کرد یعنی یه موتور تنفس طبیعی 4 سیلندر به عنوان ژنراتور داشته باشه که باتری رو شارژ کنه درواقع اگه خودروهای برقی شکست بخوره و پلاگین هایبرید خودروهای EREV محبوب بشه باز چینی ها حرف برای گفتن دارن.
دهه 1930 خیلی از خودروسازها ورشکست شدن بخاطر رکود بزرگ بعدی 1970 و 1980 بود که خیلی از مدل ها رفتن و خیلی از برندها ورشکست شدن بخاطر بحران نفتی. بعدی هم 2010 بود که بخاطر بحران مالی 2008 بود
آیا 2025 الی 2030 در تاریخ ثبت خواهد شد؟ نابودی خودروسازان معتبر بخاطر برقی سازی و عدم رقابت با چینی ها؟ زمان پاسخ خواهد داد
Cehx
۲۷ آبان ۱۴۰۳یک تفاوتی هست تو تمام اون دوران اتفاقاتی افتاد و مردم هم از اتفاق بعدش حمایت کردن ولی در حال حاضر اکثریت خودروی برقی رو نمی خوان و اکثرا به هیبرید بسنده می کنند ولی خب بزار خرابه مخصوصا برای گروه ها مثل فولکس و استیلانتیس و جنرال موتورز اگر یکم شل بگیرن بازارو از دست میدن که هیچ حتی می تونه باعث ورشکست شدنشون بشه
MehdiTurbo
۲۸ آبان ۱۴۰۳من بعید میدونم چین اینجوری بمونه حداقل از سیاستی که داشتند بعید میدونم دلسوز مردم و قشر پایین باشند
یعنی زمینی که تخم مرغ رقبا را از بازار جمع کرد و جا افتاد
فکر میکنم یا قیمتش به شدت ببره بالا یا کیفیتش بیاره پایین تر الان با این قیمت کیفیت داره میتازه ولی برای جا افتادن
چهره اصلی چین بعد از این برهه مشخص میشه و اگه اون زمانی که با این وضعیتی که داره پیش میره احتمال زیاد افت فروش یه سری خودروسازا به خاطره فروش بالا چین ورشکست بشند و حذف بشند یه سری برندا
بعد از اون جریان چهره واقعی اصلی چین مشخص میشه الان فقط داره تخم مرغا را از بازار حذف میکنه که تخم مرغای بیشتری بفروشه