لیست نامزدهای رقابت خودروی سال اروپا اعلام شده و از ۲۸ خودرو، یکچهارم آنها چینی هستند. بیوایدی در بین نامزدها چهار نماینده دارد.
نامزدهای رقابت خودروی سال ۲۰۲۴ اروپا معرفی شدهاند. نکتهٔ جالب در مورد این رقابت، حضور هفت خودروی ساخت چین در بین نامزدها است. در این رقابت ۲۸ خودرو حضور دارند که این یعنی یکچهارم شرکتکنندگان رقابت خودروی سال ۲۰۲۴ اروپا چینی هستند. این خودروها بیوایدی آتو ۳، بیوایدی هان، بیوایدی دلفین، بیوایدی سیل، نیو ET7، اسمارت نامبر وان و ولوو EX30 هستند. البته شاید از دیدن نام اسمارت و ولوو در بین خودروهای چینی تعجب کنید اما اگر کمی دقیقتر شویم، این دو خودرو هم اساساً چینی محسوب میشوند.
در سال ۲۰۲۰ جیلی ۵۰ درصد از سهام اسمارت را از مرسدس بنز خرید و دو شرکت توافق کردند که با همکاری هم نسل جدید محصولات اسمارت را توسعه دهند. بدین ترتیب، در سال ۲۰۲۱ جیلی و مرسدس جوینت ونچر اسمارت اتومبیل را در چین تأسیس کردند. در این جوینت ونچر، مرسدس مسئولیت طراحی خودروهای الکتریکی جدید اسمارت را بر عهده دارد درحالیکه جیلی توسعه و مهندسی را انجام میدهد. اولین محصول جوینت ونچر اسمارت اتومبیل، همین مدل نامبر وان است. این خودرو روی پلتفرم SEA جیلی ساخته شده، موتورهای الکتریکی آن ساخت یکی از شرکتهای تابعهٔ جیلی است، باطریهای آن توسط شرکتهای چینی تأمین میشود و تولید آنهم در کارخانهٔ ژجیانگ جیلی در چین انجام میشود. مرسدس تنها طراحی بیرونی و داخلی نامبر وان را انجام داده و بنابراین این خودرو اساساً چینی محسوب میشود.
ولوو EX30 هم روی پلتفرم SEA جیلی ساخته شده است و موتورهای الکتریکی آن توسط همان شرکت تابعهٔ جیلی تأمین میشود. ازقضا، تولید این کراساوور الکتریکی هم در همان کارخانهٔ ژجیانگ در کنار اسمارت صورت میگیرد. این یعنی هرچند اسمارت نامبر وان و ولوو EX30 برند و نشان اروپایی دارند اما درواقع خودروهای چینی هستند؛ بنابراین، همانطور که در ابتدا اشاره شد، یکچهارم یا ۲۵ درصد از شرکتکنندگان رقابت خودروی سال ۲۰۲۴ اروپا چینی هستند. خودروهای ژاپنی با شش نماینده در بین نامزدها سهم ۲۱.۴ درصدی دارند درحالیکه سهم خودروهای آلمانی ۱۷.۸ درصد (پنج نماینده)، آمریکایی ۱۰.۷ درصد (سه نماینده)، کرهای ۱۰.۷ درصد (سه نماینده)، فرانسوی ۱۰.۷ درصد (سه نماینده) و ایتالیایی ۳.۷ درصد (یک نماینده) است؛ بنابراین، چین بیشترین سهم را از نامزدهای این رقابت اروپایی دارد. در ادامه میتوانید لیست کامل نامزدهای رقابت ۲۰۲۴ را ببینید:
- بامو سری ۵
- بامو XM
- بیوایدی آتو ۳
- بیوایدی دلفین
- بیوایدی هان
- بیوایدی سیل
- فیات 600e
- فورد برانکو
- هوندا CR-V
- هوندا e:NY1
- هیوندای آیونیک ۶
- هیوندای کُنا
- جیپ گرند چروکی
- کیا EV9
- لکسوس RZ
- لوسید ایر
- مرسدس بنز E کلاس
- مرسدس بنز EQE SUV
- نیو ET7
- پژو ۳۰۰۸
- رنو اسپیس
- رنو سنیک
- اسمارت نامبر وان
- تویوتا C-HR
- تویوتا پریوس
- فولکسواگن ID.7
- ولوو EX30
خودروهایی مجاز به حضور در این رقابت هستند که جدید بوده و حداقل در پنج کشور اروپایی عرضه شده باشند. در طول این رقابت، دو مرحله رأیگیری انجام میشود. پس از مرحلهٔ اول، تعداد خودروها به هفت فینالیست کاهش پیدا میکند که این لیست بهزودی اعلام خواهد شد. رأیگیری مرحلهٔ دوم هم برندهٔ خودروی سال ۲۰۲۴ اروپا را مشخص میکند که در ۲۶ فوریه برابر با ۷ اسفند در نمایشگاه ژنو اعلام میشود. هیئتداوران این رقابت از ۵۹ عضو از ۲۲ کشور مختلف اروپایی تشکیل شده است و دو عضو روسیه همچنان معلق هستند.
سالار جان خان جان فصل
۵ آذر ۱۴۰۲ایکاش یکم زمان میذاشتید مثل همیشه دونه دونه عکس و توضیحات میدادید
در هر صورت انتخابم لکسوس آر زی ، بنظرم برای اروپا کافیه
محمدرضا
۵ آذر ۱۴۰۲اکسنتت رو دوس
NAVID۰۰۹۸
۵ آذر ۱۴۰۲من اروپا باشم ، انتخاب اولم محصولات فولکس هست که انگاری فقط برای چهارچوبِ اروپا ساخته شدن !
اما داستانِ چینیها جدی جدی داره خودش رو نشان میده و جایی به اوجِ خودش میرسه که پاش به آمریکا باز بشه !
اگر چین به داخل آمریکا وارد بشه ، اونوقت مطمئن باشید دیگه جهانِ خودرو کارش تمامِ و چین کارگردان و بازیگر اصلی میشه !
چین یعنی مصرفگرایی شدید و پول خرج کردن مردم و ثروت بیشتر چین و چینیها !
با کسانی که با چینیها و مردم چین و تاجرانش برخورد داشتند سوال کنید تحقیق کنید که چطور افرادی هستند ؟!
یک کلمه مشابه را از اکثر افراد میشنوید و آن هم خصیص بودن یا جود بودن یا فوقعلاده اقتصادی بودنشون هست !!!
چین دنیا را خشک میکند ، بیروح میکند ، صبر کنید و نابودی نسلهای تازه به دنیا آمده را ببینید !
ما که در دیار خود سوختیم ! ولی چین همه را میسوزاند در زمینِ گرد !
یادم میاد همیشه از قدیم یه جملهای میگفتن در بابِ تهرانینشینها که همه کار میکنیم برای جامعهی ثروتمند در تهران !
ولی حالا با اطمینان کامل میشه گفت جهان کار میکند برای کشور چین !
دوستان ، نگاهتون تا نوکِ دماغتون نباشه !
کالاهای چینی عصارهی جیبِ مردم را میکِشَد و مصرفگرایی را جُزئی از روزمرگی مردم جهان میکند که کار میکنند پول در میاورند ولی به هیچکجا نمیرسند و خودشان هم نمیدانند که چرا ؟!
از انگلیس و سیاستهای کثافتش متنفرم ، اما رفتار و گفتار دشمن را اگر خوب باشد باید قبول کرد و اون هم اینه که ضدبالمثلی که میگویند (( اونقدر پولدار نیستم که چیزای ارزون بخرم ))!!!
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲چین دنیارو بی روح میکنه؟ خشک میکنه؟
لطفاً وقتی هیچی راجع یه کشور نمیدونی حرف الکی نزن
همین چین کل مردم بدبخت آسیا آفریقا و آمریکای جنوبی رو از فقر مطلق نجات داد
منتهی شماها کلا آمریکا پرستین اصلا واسم دیگه مهم نیست برین کفش بایدن رو بل.ی.سی.ن
Saeed
۵ آذر ۱۴۰۲با اینکه از ریپلای زدن بی دلیل کامنت اول متنفرم
و باید قبول کرد رعایت اصول درست کامنت گذاشتن هم سواد و شعور خاص خودش رو میخواد.
ولی اینجا میگم که از چین و سیاستهای کثیفش متنفرم
و ضدبالمثلی که میگویند (( اونقدر پولدار نیستم که چینی آشغال ارزون بخرم ))!!!
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲منم از آمریکا متنفرم
فشار بخور که جای عشقتو گرفته
آره چین سیاستش کثیفه که بخاطر اینکه خاورمیانه متحد نشن و قوی نشن چون منابع خیلی زیادی دارن ، هی میاد توش جنگ راه میندازه
چینه که رفته یه تیکه از خاک آمریکا رو زده به اسم خودش و هی تحریکش میکنه که مستقل فعالیت کنه با اینکه یکی شدنشون به نفع هر دو طرف هست(تایوان و چین)
چینه که تا یکی واسش کوچیک ترین رقابتی ایجاد میکنه میزنه از زمین و زمان تحریمش میکنه
چینه که صد سال انحصار ایجاد کرده و کل جهان رو چاپیده به نفع خودش
آره بایدم از چین متنفر باشی
آمریکا خوبه
منتهی همین چین بد فعلا خون آمریکای فرشته رو تو شیشه کرده
Mercedes
۷ آذر ۱۴۰۲دروغ میگم با مدرک و دلیل منطقی قانعم کنید که اشتباه میکنم
من آدم منطقی هستم اگر با منطق ثابت کنید میپذیرم
چیزی که تا حالا من دیدم
چین الان نقش آمریکا دوران جنگ سرد رو داره که همه دوسش داشتن
و آمریکا الان شده شوروی سابق! که همه ازش متنفر شده بودن(منظورم ایرانیا نیستن همه منظورم کل دنیاست کل کشورهای جهان)
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲وقتی اینقدر پر رو هستی که خودت توقع داری بیان دم در خونه بهت رولزرویس بدن چون خدا حال کرده بهت نفت بده
بعد اروپایی هوایی که خودشون ته تکنولوژی خودروسازی هستن و اینهمه سال واسه صنعتشون زحمت کشیدن و بهت خودرو رو میسازن لکسوس rz بسه واسشون؟ چرا؟ چون خدا بهشون نفت نداده؟چرا نباید خودشون بهترین ماشین ها رو بسازن بعد خودشون حق نداشته باشن سوار بشن؟ از نظر من بهترین گزینه واسه اروپایی ها xm و مدل eqe suv هست
بعد نوبت خودتون که میشه ، ایرانیا لایق بهترین ها هستن و خدا به ایران منابع عظیم داده تا ایرانیا بهترین زندگی رو داشته باشن و … و الان در خقتون داره ظلم میشه و باید کل جهان به هر ایرانی یک رولزرویس یا بنتلی رایگان هدیه بدن و هر سه سال بروز کنن؟ چرا ؟ چه گلی به سر دنیا زدین؟ بجز ادعا سر اینکه خدا بهتون نفت داده؟
Mr. gt c
۵ آذر ۱۴۰۲زنگ خطر برای خودرو سازان با اصالت!!!!
برقی سازی به ضرر شرکت های با اصالت هم میشه، وقتی انجینشون که مهم ترین وجه تمایزشون هست رو کنار بزارن، حداقل در مدلهای پرفورمنس؛
امیدوارم اروپا و خودرو سازیش فکر اینجا رو کرده باشن و گل به خودی نزنن به خودشون.
مازیار
۵ آذر ۱۴۰۲این که گفتی درسته اما برای اول راه هست
وقتی همه چی روتین شد و روی روال افتاد تفاوت ها هم برمیگرده سر جای خودش
NAVID۰۰۹۸
۵ آذر ۱۴۰۲من همیشه میگم رقابت و آزادی در تجارت .
اما بحث چین یه موضغ حیثیتی و ناموسی برای تمام جهان به حساب میاد که اگر در مقابلش ایستادگی نکنند ، همه را میبلعه و به خاک سیاه میکشاند !
قبل از هر چیزی بگم که چین برای کشور ما یا سرطان هست اما در این موقعیت تحریم نعمت به حساب اومده که کشور را پُر از کالا کرده اما نه دوا و درمان و موارد واجب زندگی ، ولی باز خوبه چون اجازه نمیده هرکسی با احتکار پوست ملت را بکند و تکتیرانداز جامعه باشد !
اما صحبت من برای تمام نقاط کرهی زمین هست جز ایران ، که اگر جای هر مسئول بلندپایه بودم ، بدونِ یک لحظه درنگ ، جلوی واردات تمام کالاهای چینی را میگرفتم و این قضیه باید همگانی باشه نه فقط توسط چند کشور ، غیر از این باشه در آینده بیکاری و فقر اکثریت جامعهی کشورهای پیشرفته هم دور از ذهن نیست و مطمئن باشید چین نابودگر صنعت کار کارخانه کارگاه و …. هرچیزی که فکرش را بکنید !!!!!!!!!
Killer
۵ آذر ۱۴۰۲بخاطر همین تفکراتته که مسئول بلند پایه و کوتاه پایه نیستی!
amir
۵ آذر ۱۴۰۲الان شما رئیس جمهور کجا هستی؟ برره؟
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲ایشون ادعا کرد؟ کی ادعا کرده؟
علی
۵ آذر ۱۴۰۲بعد اجازه واردان خودروی غیر چینی رو میدادی منطقی نیست
حسین
۵ آذر ۱۴۰۲جالبه که چیزی برای عرضه در برابر خودروسازی چینی نمونده به جز “اصالت”. این آخرین سنگره.
Car love
۵ آذر ۱۴۰۲با توجه به اینکه تو لیست ۴۰ تای اول بهترین برد و سرعت برقی ها بعضیا با ۷ برند حتی یک نماینده هم نداشتن و و با توجه به باخت ها و بررسی های خنده دار لکسوس rz،این ماشین میتونه برترین خودرو سال و تاریخ بشه در کنار bz4x
phonix
۵ آذر ۱۴۰۲اون لیست سرعت شارژ شدن بود نه برد و سرعت
حداقل تیتر هارو بخون تو سایت ماشین چیکار میکنی ؟
amir
۵ آذر ۱۴۰۲فقط حاجی جان اون درباره سرعت برقی ها نبود حتی درباره بردشون هم نبود درباره سرعت شارژ بود لاقل مقاله های مربوط به برند مورد علاقه اتون رو کامل بخونید خواهشا اینطوری سوتی ندید
Ehsan
۵ آذر ۱۴۰۲احتمال زیاد یک اروپایی انتخاب میشه
yaghoub
۵ آذر ۱۴۰۲پریوس
کارشناس شرق آسیا :)) پدال
۵ آذر ۱۴۰۲در مورد اسمارت و ولوو میگی ، در مورد NIO و شرکت کوالکام و اسنپ دراگون و شرکت های طراحی مهندسی سندیگو و مونیخ نیو و….چرا چیزی نمیگی ؟!
چون با تبلیغاتت سازگار نیست ؟! اینطوری که تو توضیح میدی نیو اصلاً چینی نیست!!!
چرا خودتون و ارزون میفروشید به چهارتا وارد کننده چینی که خوبی از اشغال های چین بگید ؟!؟ مقاله ای سو داره دوزار ارزش نداره…..
ab0lf4zl
۵ آذر ۱۴۰۲داداش برند ها و ماشین های این لیست وارد کشور نمیشن و نخواهد شد! تبلیغ چی رو میگی دقیقا؟ کجاش تبلیغ بود😐
حداقل با اکانت اصلیت بیا فیک نباش
افشار
۵ آذر ۱۴۰۲ای کاش اون رامین چانگانیه بود و میدید هفت تا چینی در رقابت خودروی سال اروپا نامزد شدند😂
Amirmohammad
۵ آذر ۱۴۰۲بی وای دی واقعا چند اول از بقیه چینی ها بالاتره
phonix
۵ آذر ۱۴۰۲از نیو پایین تره نیو تو مسابقات فرمول الکتریک خوب درخشیده از نظر کیفیت هم ازش بالا تره
البته قیمتش هم بیشتره
حسین
۵ آذر ۱۴۰۲بی وای دی در سگمنت خودروی برقی خیلی موفقتر از نیو هست. نیو هنوز در حال ضرر دادنه. موفیت در مسابقات فرمول هیچ اهمیتی برای مصرف کننده نداره.
Oxygen
۵ آذر ۱۴۰۲من بار ها گفتم : شما نگاه چینی های مونتاژی داخل ایران نکن که کیفیت آشغالی دارن ! چین برای بازار اروپا یه چیز هایی میفرسته که من میگم از کره ای ها قطعا با کیفیت تره در حد ژاپنی ها هست و فقط یک خورده از اروپایی هایی مثل بنز یا ب ام و پایین تر هست ، اون زمان ها گذشت که میگفتن آشغال بخری بهتر از چینی هست !
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲نه دیگه اروپایی ها نمیفهمن
ایرانیا از تو عکس های پدال میفهمن که ماشین چینی بده و به اروپایی ها داره ظلم میشه
بعد خود اروپایی ها میرن ماشین رو میخرن سوار میشن لذت میبرم دوباره مدل جدید میخرن و … ولی نمیفهمن چین داره سرشون کلاه میذاره
منطقیه سید
البته من همیشه گفتم بازم میگم خودرو های رنک ۱ مورد علاقه من خودروهای اروپایی هستن
و در رتبه دوم کره و چین
ولی اروپایی هارو خودم از همه بیشتر میپسندم
آمریکا و ژاپن هم نه بدم میاد نه خوشم میاد
بستگی به برند داره
مثلا تویوتا رو خیلی دوست دارم
یا لوسید و فورد
ولی از خیلی از برند های ژاپنی و آمریکایی خوشم نمیاد (بدم هم نمیاد بی علاقم بهشون)
Enzo Ferrari 2008
۵ آذر ۱۴۰۲اینم خریدن چینی به این پول دادن گفتن اسم ماهم ببر
حسین
۵ آذر ۱۴۰۲چطوری تو غار اینترنت وصل میشی خداییش :))
یوسف
۵ آذر ۱۴۰۲اسمارت و ولوو محصولاتی مشترک هستند نه صرفا چینی، اگر هر محصولی چون در چین مونتاژ میشه یا بخشی از قطعاتش چینی باشه، چینی محسوب بشه، نصف ماشین های عالم چینی هستند. کافیه نگاهی به طراحی اسمارت بندازین که کاملا مشابه خودروهای برقی مرسدس هستش. چینیها به لطف خودروهای الکتریکی دارن تو خودروسازی عرض اندام میکنن و منکر پیشرفتشون هم نیستیم ولی رسانههای داخلی به طرز عجیبی روی همه کالاهای چینی دارن مانور رسانهای میدن.
محمود
۵ آذر ۱۴۰۲پلتفرم این دو محصول اسمارت و ولوو که چینیه؛ موتورشم چینیه و در کارخانه طرف چینی(جیلی) هم مونتاژ شده بعد میگید چینی نیست؟ یه سفرهای پهنه و مرسدس و ولوو هم بواسطه اعتبار برندشون دارن یه توکی میزنن ولی محصول چینیه و حتی مالک ولوو هم جیلیه… فشار خوردن نداره که
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲منطقی و بدون تعصب
کاملا باهات موافقم
در مورد قسمت آخر بگم ،چون واسشون سود داره
دارن کیف میکنن
Parsau
۵ آذر ۱۴۰۲حرف شما برای ولوو درست اما اسمارت رو توی مقاله نوشته بنز فقط طراحیش کرده اما ار پلتفرمش بگیر تا موتور و باتریش چینیه و توی چینم تولید میشه به نظرم این بیشتر چینی حساب میشه تا اروپایی
حسین
۵ آذر ۱۴۰۲اروپا این همه کشور داره ، فقط ۲ تا کشورش در این لیست نماینده دارند؟
مردمش نمیگن چین تا چند سال پیش هیچی نبود و ما چقدر بدبختیم که عقب افتادیم؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ آذر ۱۴۰۲مردمی که در رفاه و سعادت زندگی کنن، حسرت و غصه کشورهای دیگه رو نمی خورن
Gabriel
۵ آذر ۱۴۰۲شما بالکل با مفهوم اتحاد و حسن همجواری بیگانه اید اتحادیه اروپا کارش اینه که کشورها در کارهای بخصوصی که در آن توانا ترند فعالیت میکنند و منابع حاصله مابین همه اعضا تقسیم میشه اگر شماها مفهوم همکاری رو درک میکردید امروز این وضع ما نبود
amir
۵ آذر ۱۴۰۲والا
پس همه اون کشورایی که اتحادیه اروپا رو راه انداختن و ویزای شینگن و …. راه انداختن همشونم کم عقل هستن
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲اروپا رو نباید چندین کشور در نظر گرفت
اتحادیه اروپا و سایر کشور های اروپا برای رقابت با چین و آمریکا و سایر کشور های بزرگ (احتمالا در دهه های آینده هند)
باید باهم متحد باشن چون به تنهایی هیچکدوم توان رقابت با این غول هارو ندارن و باید یکی باشن ، حالا درسته اسمشون یک کشور نیست ولی همه باهم متحدن و مثل استان های یک کشور واحد عمل میکنند که هر کدوم در موضوع خاصی تبحر دارن
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲خودروساز اصلی اروپا آلمان هست که نماینده زیاد داره
از طرفی نه چرا بگن؟
اروپایی ها مثل بعضیا نیستن که تا دیدن یکی ازشون جلو زده تحریمش کنن
تلاش خودشون رو بیشتر میکنم تا عقب نیفتند و جبران میکنم ، مطمئن باش
بعضیا وقتی میبینن به یکی نمیرسم اونو زمین میزنن و میخوان پایین بکشن
بعضیا هم خودشون رو قوی میکنند تا باهاش رقابت کنند
Gabriel
۵ آذر ۱۴۰۲اروپا زادگاه تاریخی مارکسیسم و سوسیالیسم بوده لذا کاملا عادی است که هواخواه چین کمونیستی باشد
محمود
۵ آذر ۱۴۰۲چین در حوزه سیاسی کمونیستی محسوب میشه ولی در حیطه اقتصاد دارای اقتصاد آزاد و از اروپاییها هم لیبرال تره
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲همه بدن آمریکا خوبه
sina
۵ آذر ۱۴۰۲اروپا داره به کجا میره :)
Mercedes
۶ آذر ۱۴۰۲هیچی تغییر روند میده و پرقدرت برمیگرده و در کنار چین و کره مرز های علم و تکنولوژی رو جابجا میکنن
arashk
۶ آذر ۱۴۰۲آفرین به چینی ها ، تلاششون داره به نتیجه میرسه