هفته نامه

جنگ‌های افسانه‌ای خودروسازی؛ رقابت‌هایی که جاده‌ها را شعله‌ور کردند!

دنیا همیشه پر از رقابت و دشمنی بوده است، و دنیای خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. از همان روزی که دومین خودرو ساخته شد، جنگ و جدال‌ها در صنعت خودروسازی آغاز شدند. این رقابت‌ها از رقابت‌های شخصی گرفته تا جنگ‌های شرکتی، در طول تاریخ باعث پیشرفت‌های شگرفی در این صنعت شده‌اند.

ما همیشه طرف یکی را می‌گیریم؛ فورد یا شورولت؟ فراری یا پورشه؟ لامبورگینی یا مک‌لارن؟ این رقابت‌ها نه‌تنها جذابیت دنیای خودرو را دوچندان کرده، بلکه برخی از بزرگ‌ترین نوآوری‌ها را هم رقم زده است. اما چیزی که این جنگ‌ها را فراتر از یک رقابت ساده می‌برد، خصومت‌های شخصی و انتقام‌جویی‌های تاریخی میان افراد و شرکت‌هاست.

داج و فورد؛ دعوای خونین دیترویت

جان و هوراس داج، دو برادری بودند که در خیابان‌های دیترویت مشت‌زنی می‌کردند و بعدها قطعات خودرو برای هنری فورد تولید کردند. در ازای این همکاری، ۱۰ درصد از سهام شرکت فورد را دریافت کردند. اما این شراکت دوام نیاورد. وقتی هنری فورد سود سهام را متوقف کرد تا کارخانه غول‌پیکر ریور روژ را بسازد، برادران داج از او شکایت کردند و در سال ۱۹۱۹ مبلغ ۱۹.۲ میلیون دلار از او گرفتند. کمی بعد، هر دو برادر بر اثر بیماری درگذشتند، اما جنگ داج و فورد تا امروز ادامه دارد؛ چه در رقابت بین ماسل‌کارهایشان، چه در فروش وانت‌ها.

فورد و شورولت؛ بزرگ‌ترین دشمنی تاریخ خودروسازی

اگر یک نبرد باشد که از همه رقابت‌های خودرویی مهم‌تر باشد، آن جنگ فورد و شورولت است. فورد در ابتدا یکه‌تاز بود، اما شورولت در دهه ۱۹۲۰ تاج را از سر او برداشت. در دهه ۱۹۵۰، فورد با مدیریت هنری فورد دوم دوباره اوج گرفت و در سال ۱۹۵۵ بار دیگر گوی رقابت را از شورولت ربود. این جنگ بزرگ در تمام این سال‌ها مانند یک فینال جام جهانی ادامه داشته و هنوز هم در بازار خودروهای پرفروش آمریکایی جریان دارد.

چرا لامبورگینی ساخته شد؟ انتقام یک کشاورز از انزو فراری!

فروچیو لامبورگینی، یک کشاورز ثروتمند و سازنده تراکتور بود که عاشق فراری‌های سریع و جذاب بود. اما وقتی که از کیفیت کلاچ فراری خود شکایت کرد، انزو فراری به او گفت: «تو بهتره همون تراکتورت رو بسازی!» این جمله باعث شد که لامبورگینی قسم بخورد رقیبی برای فراری بسازد، و نتیجه آن برند افسانه‌ای لامبورگینی شد که امروز همچنان یکی از بزرگ‌ترین سازندگان سوپراسپرت‌های جهان است.

مسابقه‌ای که همه‌چیز را تغییر داد

رقابت در دنیای خودرو فقط محدود به کارخانه‌ها نیست. مسابقات اتومبیلرانی همیشه محلی برای نمایش قدرت و غرور برندها بوده است. یکی از مشهورترین این رقابت‌ها، نبرد آیرتون سنا و آلن پروست در فرمول ۱ بود. این دو راننده در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با رقابت شدید خود، تاریخ مسابقات را رقم زدند. جنگ بین آن‌ها آن‌قدر شخصی شد که برخوردهایشان در پیست، به لحظاتی تاریخی تبدیل شدند.

بدون رقابت، هیچ پیشرفتی وجود ندارد!

تمام این خصومت‌ها، انتقام‌ها و رقابت‌ها، چیزی فراتر از یک نبرد ساده هستند. اگر دشمنی‌ها و رقابت‌های تاریخی وجود نداشت، امروز شاهد شاهکارهایی مثل فراری SF90 استراداله یا لامبورگینی روولتو نبودیم. شاید این جنگ‌ها گاهی تلخ باشند، اما همان چیزی هستند که صنعت خودرو را به جلو می‌برند.

پس دفعه بعد که در یک بحث داغ درباره خودروها شرکت کردید، یادتان باشد که بدون این رقابت‌ها، هیچ چیز در دنیای خودرو به این جذابی نبود!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای
منبع
roadandtrack

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Cehx

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (401 ديدگاه)

    فورد و فراری هم باید می بودند که باعث ساخت فورد جی تی شد

    موافقم 43
    مخالفم 3
    1. (Ali(chevynova

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (7628 ديدگاه)

      رقابت دیترویتی ها عالی بود
      رقابت ماشینهای بالای ۴۰۰ اسب در دهه ۶۰ که ۳ خودروساز آمریکا باهم راه انداختن و همچنان ادامه داره
      اما شکست فراری توسط فورد اونقدر دلچسب و گوارا بود که بعد ۶۰ سال هنوزم لذت بخشه

      ماشالاه کاپریس ۱۹۶۸
      ماشالاه گلکسی۱۹۶۴
      ماشالاه چارجر ۱۹۷۱
      ماشالاه چروکی ۱۹۷۴

      موافقم 23
      مخالفم 21
  2. Siyavash

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1085 ديدگاه)

    از داخلی ها هم بگو..ایران‌خودرو و سایپا که در راستای رقابت جذابی که با هم دارن قاتل جان صدها هزار نفر در سال هستن..البته مردن دست خداست و این دو ابر کارخانه کشتار وسیله هستن…

    موافقم 40
    مخالفم 4
    1. علی Shelby

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (702 ديدگاه)

      بنتلی استون
      ایرانخودرو سایپا
      پژو رنو

      موافقم 16
      مخالفم 3
  3. mickeyy

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    یکی از جذاب ترین مطالب همین سبک مطالبه
    رقابت بنز و ب ام و هم باید اضافه کرد

    موافقم 36
    مخالفم 4
  4. حسین

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    سلام ، خسته نباشید
    به تازگی مجله تاپ گیر بوگاتی بولاید رو تست کرده
    ممنون میشیم اگر دوبله یا زیرنویس یا متن ویدیو رو زحمتش رو بکشید و داخل سایت بگزارید همه استفاده کنیم.
    تشکر

    موافقم 10
    مخالفم 5
  5. BMW is GOD

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (316 ديدگاه)

    کلاً هرکی با فراری وارد رقابت میشه راحت شکستش میده نمونش لامبورگینی و فورد و پورشه و مرسدس و…
    ولی خدایی دم فراری گرم که باعث شد لامبورگینی عشق من به وجود بیاد و فراری رو رنده کنه
    و دوباره دم فراری گرم که باعث شد فورد جی تی و… ساخته بشن

    موافقم 14
    مخالفم 21
    1. Cehx

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (401 ديدگاه)

      راحت شکشستش میدن
      فرود کلی شکست خورد چندین سال فورد gt رو تکامل داد و هر سال حتی فورد جی تی ها به هط پایان نمی رسیدند (تصادف می کردند به علت کنترل سختش)
      و در نهایت بلاخره با صرف کلی پول تونست شکستش بده بعد از چند سال (نمیدونم چجوری میگی راحت)
      و تمام این هزینه ها هم بخاطر این بود که قرار دادی قرار بود بین هنری فورد و انزو بسته بشه اما انزو اخر مذاکرات گفت قرارداد نمی بندیم و فورد هم عصبانی شد و رفت فورد جی تی رو ساخت (تاکید میکنم بعد از چند سال )
      شما هم مقداری تحقیق کن

      موافقم 12
      مخالفم 9
  6. BMW is GOD

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (316 ديدگاه)

    کلاً هرکی با فراری وارد رقابت میشه راحت شکستش میده نمونش لامبورگینی و فورد و پورشه و مرسدس و…
    ولی خدایی دم فراری گرم که باعث شد لامبورگینی عشق من به وجود بیاد و فراری رو رنده کنه
    و دوباره دم فراری گرم که باعث شد فورد جی تی و… ساخته بشن

    موافقم 13
    مخالفم 13
  7. OldBoy

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    پورشه و مک‌لارن
    پونتیاک و الدزموبیل
    پلیموث و ساترن
    ولوو و آئودی
    اسکانیا و پکار

    موافقم 4
    مخالفم 6
  8. amirboss

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1004 ديدگاه)

    رقابت عادلانه و موثر می‌تونه باعث پیشرفت بشه نه رقابت های کثیف.
    تو جایی که شرایط یکسانه میشه شاهد رقابت های سالم بود که نهایت منجر به پیشرفت رقبا درطول زمان میشه اما درجایی که کفه ترازو به یک سمت باشه و یک طرف حمایت دولت رو به هر نحوی داشته باشه این دیگه رقابت نیست.این وسط یه بازی کثیف پشت پرده رقابت شکل میگیره که یه عده هم از آخور میخورن هم از توبره و به بقیه مجال نفس کشیدن نمیدن.نمونش ایران خودرو و سایپا.
    اگه رقابت سالم باشه و واردات بدون عوارض و تعرفه های صد درصدی گمرک باشه، اینو اسمش رو میشه گذاشت رقابت سالم.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  9. دکتر استاپ

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    رقابت کامارو و موستانگ و چلنجر هم رقابت زیبایی بود

    موافقم 13
    مخالفم 2
  10. Hf

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    خسته نباشید و خیلی ممنون از مطالب خوبتون
    واقعا داستان فراری اموزنده است که به جای ناراحت شدن و کنار کشیدن خودش شروع به ساخت ماشین میکنه و اولین ماشین سوپر اسپرت تاریخ یعنی میورا رو میسازه
    البته یک رقابت جذاب دیگه هم در دنیای خودرو بود.
    نبرد کلارکسون می و هموند برای بهترین ماشین GT

    موافقم 6
    مخالفم 2
  11. Saeedfarshchian

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    شخصیت فراری رو اصلا دوست ندارم
    زیادی مغروره

    موافقم 11
    مخالفم 16
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5791 ديدگاه)

      خیلی خودشو میگیره، فک میکنه کسیه، کسی هست ولی نه اونقدی که خودشو جدا بدونه.

      موافقم 8
      مخالفم 12
      1. Japan

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        حداقل از لامبورگینی که بیشتر ادعا نداره🤣🤣

        موافقم 0
        مخالفم 3
  12. Armanbimmer

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    بنز و بی ام و هم به نظرم می‌تونست وی این لیست باشه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  13. Titanium

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (343 ديدگاه)

    بنتلی و رولزرویس چی میشن؟؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 3
  14. nima.jdm

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1098 ديدگاه)

    داستان لامبو و فراری و انتقام لامبو واقعا جالبه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  15. boost10

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    رقابت بنز و ب ام و هم جذابه میتونست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا