در طول تاریخ، خودروهای زیادی ساخته شدهاند که پیشرانههای قدرتمندی را زیر بدنهای معمولی پنهان کردهاند. اینها خودروهای سریعی هستند که در ظاهر اصلاً نشان نمیدهند و باید آنها را گرگهای در لباس میش جهان خودرو دانست.
همچنین بخوانید:
خودروهای سریع غیرمعمول که فراموش شدند
بهترین پیشرانه های دنیا که روی خودروهای معمولی نصب شدن
مرسدس بنز ۳۰۰ SEL 6.3 سال ۱۹۶۸
یکی از اولین گرگهای در لباس میش جهان خودرو توسط مهندس مرسدس «اریش واکسنبرگر» ساخته شد. وی یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 متعلق به لیموزین ۶۰۰ را در سینهٔ یک ۳۰۰ SEL قرار داد. نتیجه خلق سدان لوکسی بود که میتوانست ظرف ۷.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. اینها اعداد چشمگیری برای خودرویی به این بزرگی بودند. بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲، تعداد قابلتوجه ۶,۵۲۵ دستگاه از این خودرو ساخته شد.
تریومف دولومایت اسپرینت سال ۱۹۷۳
دولومایت اسپرینت سدان کامپکت لوکسی بود که برای رقابت با بامو طراحی شد. این اولین خودروی تولیدی جهان با چهار سوپاپ در هر سیلندر بود. موتور ۲ لیتری چهار سیلندر دولومایت اسپرینت ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در ظاهر تفاوت چندانی با دولومایت ۱۳۰۰ با کمتر از نصف این قدرت نداشت.
بامو M5 سال ۱۹۸۵
M5 هرچند گرگی در لباس میش بود اما الگویی برای ساخت سدانهای خانوادگی سریع ایجاد کرد. اولین نسل M5 برخلاف نسلهای بعدی، در ظاهر تفاوت چندانی با سری ۵ معمولی نداشت. به ظاهر این ماشین نگاه کنید، هرگز متوجه خواهید شد که همان پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۲۹۰ اسب بخاری سوپرکار موتور وسط M1 زیر کاپوت این سری ۵ نسل E28 قرار دارد؟
لانچیا تما ۸.۳۲ سال ۱۹۸۶
هرچند فراری هیچگاه سدان تولید نکرده اما لانچیا این کار را انجام داد. این شرکت سدان تما را به پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 فراری مجهز کرد که ۲۱۵ اسب بخار قدرت داشت. نام این مدل هم از تعداد سیلندر و سوپاپهای این موتور گرفته شده بود. البته تما ۸.۳۲ خیلی سریعتر از تما توربو با موتور ۲ لیتری نبود و درحالیکه ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید، نسخهٔ توربو با ۱۶۵ اسب بخار قدرت و نصف قیمت، این کار را در ۷.۲ ثانیه انجام میداد.
مرسدس بنز 500E سال ۱۹۹۰
مرسدس برای اینکه 500E را از همتایان ارزانتر و ضعیفترش متمایز کند، سپر جلوی ویژه و گلگیرهای عریضتری برای آن در نظر گرفته بود ولی بااینحال، هنوز هم خیلیها فکر میکردند این یک بنز معمولی است. افزایش عرضی فاصلهٔ چرخهای جلو برای جای دادن پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 که از SL گرفته شده بود ضروری بود اما چون 500E از E کلاس معمولی عریضتر بود، در خطوط تولید مرسدس جای نمیگرفت و به همین دلیل مونتاژ آن به پورشه سپرده شد. 500E هرچند همیشه زیر سایهٔ بامو M5 قرار داشت اما با ۳۲۶ اسب بخار قدرت و شتاب ۶.۱ ثانیه، یکی از جذابترین مرسدسهای دوران مدرن محسوب میشود.
فولکسواگن پاسات W8 سال ۲۰۰۱
برای دههها، مدیران فولکسواگن معتقد بودند که پاسات باید یک سدان خانوادگی راحت باقی بماند و به همین دلیل، در سال ۱۹۷۷ طرح ساخت پاسات GTI را رد کردند. در سال ۲۰۰۱ اما نظر مقامات تغییر کرد یعنی زمانی که در دوران ریاست فردیناند پچ، یک پیشرانهٔ ۴ لیتری W8 با ۲۷۰ اسب بخار قدرت زیر کاپوت پاسات قرار گرفت. به لطف این نیرو و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion، پاسات W8 ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. بااینحال، فقط یک نشان کوچک روی جلوپنجره و چهار سر اگزوز در عقب این پاسات قدرتمند را از دیگر نسخهها متمایز میکرد.
فولکسواگن فیتون W12 سال ۲۰۰۴
فیتون هم مثل پاسات یک سدان راحت و البته لوکس بود اما در دورانی که فولکسواگن کارهای دیوانهوار زیاد انجام میداد، این ماشین را به پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 بنتلی مجهز کرد که به شکل تنفس طبیعی، ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. برای این خودرو حتی پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توربودیزل با ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور هم ارائه میشد.
آئودی S6 سال ۲۰۰۶
مدلهای RS آئودی خودروهای بسیار سریعی هستند که در ظاهر هم با نمای تهاجمی، کاملاً قدرت و سرعت بالای خود را نشان میدهند اما این موضوع در مورد مدلهای S صدق نمیکند. تنها ویژگیهای خاصی که در ظاهر این مدلها دیده میشود، چهار سر اگزوز و یک نشان بسیار کوچک روی جلوپنجره است. به همین دلیل، هیچکس هرگز فکر نمیکند که زیر کاپوت S6 یک پیشرانهٔ V10 با ۴۴۰ اسب بخار قدرت قرار دارد.
ولوو S80 V8 سال ۲۰۰۶
کمتر خودروی لوکسی را میتوان پیدا کرد که بهاندازهٔ ولوو S80 ساده و بیآلایش به نظر برسد. اکثر نمونههای این خودرو از پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزلی استفاده میکردند اما ولوو برای سدان پرچمدار خود یک پیشرانهٔ V8 بسیار نرم ۳۱۵ اسب بخاری که توسط یاماها توسعه پیدا کرده بود را هم ارائه میکرد؛ اما نسخهٔ هشت سیلندر در ظاهر بهجز یک نشان کوچک V8 روی جلوپنجره، هیچ تفاوتی با نسخههای ضعیفتر نداشت.
شلبی GLH-S سال ۱۹۸۶
در مورد دوج اومنی هیچ چیز هیجانانگیزی وجود نداشت. این هاچبک کوچکی بود که ریشه در بخش اروپایی کرایسلر داشت اما شلبی توانست آن را به یکی از بهترین هاچبکهای داغ تاریخ آمریکا تبدیل کند. خروجی موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اومنی با تقویت شلبی به ۱۷۵ اسب بخار رسید که شتاب صفرتاصد ۷ ثانیه را فراهم میکرد درحالیکه تغییرات تعلیق هم هندلینگ را بسیار بهبود بخشید. GLH-S توانست فولکسواگن گلف GTI را مغلوب کند و شلبی تنها ۵۰۰ دستگاه از آن ساخت. این ماشین اما در ظاهر هنوز هم یک اومنی بود و به ذهن کمتر کسی میرسد که شتابی در حد یک فیات ۵۰۰ آبارث مدرن داشته باشد.
جیامسی سایکلون سال ۱۹۹۱
جیامسی با تجهیز پیکاپ S-15 خود به یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 سوپرشارژ با ۲۷۶ اسب بخار قدرت، یک وانت اسپرت خیابانی بسیار سریع ساخت. سایکلون ظرف تنها ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید که بهراحتی از کوروت سریعتر بود درحالیکه با قیمت پایهٔ تنها ۲۵,۹۵۰ دلار معادل ۴۹ هزار دلار امروز عرضه میشد. به همین دلیل، جیامسی ۳ هزار دستگاهی که برنامهریزی کرده بود را خیلی زود فروخت و سایکلون آنقدر محبوب شد که در سال ۱۹۹۲ پیشرانهٔ آن در سینهٔ شاسیبلندی بنام تایفون قرار گرفت.
شورلت ایمپالا SS سال ۱۹۹۴
شورلت در طول سالها از نام SS برای سریعترین محصولات خود استفاده میکرد و در سال ۱۹۹۴ پس از چند دهه دوباره ایمپالا را از این نام بهرهمند کرد. این خودرو که با رنگ مشکی ظاهر بسیار مخوفی داشت، به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 با ۲۵۶ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. ایمپالا SS ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید که هرچند شاید عدد چشمگیری به نظر نرسد اما باید توجه داشت که ایمپالا از شاسی مستقل پیکاپ مانند استفاده میکرد و بیش از ۱.۸ تن وزن داشت. از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه از این ماشین ساخته شد.
۰۰۹۸سامورایی
۱۵ آبان ۱۴۰۲انتخاب من مرسدس بنز 500E بی ام و M5 آئودی S6 جی ام سی سایکلون و شورلت ایمپالا SS
ولوو S80 هم عالیه.
TRD
۱۵ آبان ۱۴۰۲سایکلون از همه خطرناک تره .
شتاب ۴.۳ ثانیه !
قاتل فراری و کوروت زمان خودش بود
Puriya
۱۵ آبان ۱۴۰۲پادشاه سدان های سریع BMW M5🏅🏅🏅
سوشیانت
۱۵ آبان ۱۴۰۲دوج و کادیلاک: تموم شد خیلی تاثیر گذار بود؟
ارین صاحب جمعی
۱۵ آبان ۱۴۰۲اره تموم شد میدونم راجب تاثیر گذاریش نیازی به نظر نبود
سوشیانت
۱۵ آبان ۱۴۰۲قدرت و سرعتی که دوج و کادیلاک دارن رو بی ام و نداره
Puriya
۱۶ آبان ۱۴۰۲در جواب اقای سوشیانت
بله قدرت ماشینای امریکایی بیشتره ولی با وجود قدرت بیشتر حتی تا ۲۰۰ اسب بیشتر هم نتونستن با M5 رقابت کنن. پس بنظرم اون قدرتو بزارن دم کوزه آبشو بخورن که بیشتر برای صاف کردن تایر ماشین به کار میره. من نمیگم امریکایی ها بدن نه ولی m5 یه چیز دیگست لطفا وقتی میگم M5 پادشاهِ کسی اظهار نظر نفرماید.
سوشیانت
۱۶ آبان ۱۴۰۲آره باز هم توهم آلمانی فن های عزیز شروع شد بی ام و که سال هاست داره رو سرعت ۳۰۵ درجه میزنه چجوری از کادیلاک و دوج بهتره؟!
در ضمن لطفا وقتی من هم میگم دوج و کادیلاک پادشاه هستن کسی اظهار نظر نفرماید
Puriya
۱۸ آبان ۱۴۰۲بی ام و تو سرعت ۳۰۵ درجه میزنه؟؟؟!!! 🤣🤣🤣واقعا جالبه چون تو واقعیت و تست های سرعتی که ازش دیدم زیر ۳۲۰ تا نمیره اگه بی ام و میگه ۳۰۵ مطمئن باش منظورش ۳۳۵ هست و اونو برا احتیاط مینویسه نه مثل ماشینای دوج و کادیلاک که بهمون سرعت اعلامی شون و شتاب اعلامی شون هم نمیرسن
بی ام و رو بردن رو داینو دیدن نه تنها قدرت و گشتاورش بیش از حد اعلامی بود بلکه وزنش هم زیاد گفته بودن!!! ببین تا چه حد اینا حساسن رو ماشیناشون
وی
۱۶ آبان ۱۴۰۲رفتارای اینجوریتو بذار کنار
سوشیانت
۱۶ آبان ۱۴۰۲شما فعلا برو یه لیوان آب بخور چون حرص خوردن برات خوب نیست
محمدهادی
۱۷ آبان ۱۴۰۲آره لایک و دیسلایکات قشنگ تاثیر حرفتو ملوم کرد😄😄😅
سوشیانت
۱۷ آبان ۱۴۰۲لایک و دیسلایک، اعداد و ارقام و واقعیت و… نمیشن😉
cyrus-az
۱۵ آبان ۱۴۰۲بنز E500 شاهکار مرسدس، هنوز بعد از این همه سال واقعا زیباست. با پرفورمنس فوق العاده ب ام و کار ندارم و شکی نیست ولی زیبایی مرسدس و ابهتش یه حال دیگه ای داره.
محمدهادی
۱۷ آبان ۱۴۰۲منم میگم لای اینا فقط اون M5 دهه هشتاد قرمز رنگ با E500 بنز
علی جردن
۱۵ آبان ۱۴۰۲فولکسواگن فیتون W12 مثل بی ام و M5 ده سیلندر یکی از خودروهای با ارزش آلمانی بود هرکی الان نمونه صفر کیلومترشو تو پارکینگ داره خوش بحالش گنجینه اس
ARMAN سابق
۱۵ آبان ۱۴۰۲واقعا 500E خیلی شاهکار بود
یه بنز V8 با قابلیت های پورشه دیگه از این بهتر؟
Viper
۱۵ آبان ۱۴۰۲از اون سدان قشنگ تر وجود نداره……
𝐀𝐥𝐢
۱۵ آبان ۱۴۰۲M5 و 500e فوق العادن اون تریومف ظاهرش منو یاد پیکان جوانان میندازه
NAVID۰۰۹۸
۱۵ آبان ۱۴۰۲چی بگویم ازین غم دردناک که چه بودند چه شدند این چهارچرخههایِ دوستداشتنی !!!!
اومدم از بنز SEL تعریف کنم ، چشمم به جمال E500 افتاد ، اومدم بَهبَه چَهچَهِ E500 رو بکنم دیدم بَهبَه ببین جمس سایکلون چه نفسی چه نفسی تاااااااا اون آخری ایمپالا SS❤😢
روحشونو میبینید ، کورم که باشیم ، داخلش بشینیم ، راه که برن باز روحشو با همون چشم کور هم میشه دید !
خودروهای جدید همه گجِت شدن ، دیگه نمیشه گفت خودرو !
خودروها و موتورسیکلتهای جدید به بهانهی بهرهوری و کارکرد بهتر ، فقط جیب مالکان را دارند خالی میکنند و کالایی یکبارمصرفی بیش نیستند !
شما به اون بنز E500 نگاه بکن تروبخدا ، از همون اولش تا امروز هر روز هم سوارش بشی به سرویس آب روغن مصرفیهاش برسی با همون بنزین کماکتان هم مثل ساعت کار میکنه و زندگی را شیرینتر میکنه !
این ماشین تا گارانتی دارند خوبن ، گارانتی تمام بشه به درد اوراق کردن میخورند نه استفاده !
البته که قطعهفروشان و تعمیرکاران با خودروهای جدید عشق میکنند و اصلاً هدف تولید خودروهای جدید هم همینَست !
فرید
۱۵ آبان ۱۴۰۲ماشین هایی مثل مرسدس بنز های دهه ۹۰ و شورلت های دهه ۹۰ به قبل واقعا بادوام ترین ماشین ها بودند یعنی اینجور ساخته میشدند و رودست نداشتند همه چیز تمام در هر پارامتری و مادام العمر واست مثل ساعت کار میکنند و آخ نمیگند.
ولی ماشین های امروزه حتی از خودروسازان اقتصادی یکبار مصرف شدند و تا گارانتی دارند خوبن ، گارانتی تمام بشه به درد اوراق کردن میخورند نه استفاده. و متأسفانه دیگه نزدیک اون ماشین ها هم نمیشند.
kawaki
۱۵ آبان ۱۴۰۲طراحی هارو ببین خدایی
عشق نمیکنید ؟
*ALI*
۱۵ آبان ۱۴۰۲بنظرم در بین این ماشین ها اوناهایی که بیشتر جلب توجه میکنن ب ام و M5 و مرسدس ۵۰۰E که ظاهر شون هم خفنه و بهشون میخوره سریع باشن این مرسدس ۵۰۰E طرفدار زیاد داره آئودی S6 هم بین اینا خودنمایی میکنه
alirezamt211
۱۵ آبان ۱۴۰۲یکم ماشینای این لیست خطرناکن
ار اس سیکس
ولکس واگن w12💀
همشون ترسناکن
نویدی
۱۵ آبان ۱۴۰۲(((۵۰۰E هرچند همیشه زیر سایهٔ بامو M5 قرار داشت اما با ۳۲۶ اسب بخار قدرت و شتاب ۶.۱ ثانیه، یکی از جذابترین مرسدسهای دوران مدرن محسوب میشود.)))
💞Bmw 💞
به رتبه دوم فکر هم نمیکنه.
SLR _ 722
۱۵ آبان ۱۴۰۲وقتی کلمه w124 500 e رو توی گوگل می زنیم عبارت word’s perfect sedan بعدش میاد ، چطور همیشه زیر سایه m5 بوده ؟
بنظرم این جمله یکم جانبدارانه بود
مازیار
۱۵ آبان ۱۴۰۲چون اون بنز یکی بود اما چند نسل M5 دهه هاست که سنگ محک این کلاسن و همه از جمله E500 رو زیر سایه خودشون دارن
Saeed
۱۵ آبان ۱۴۰۲فرم بدنه تریومف دولومایت اسپرینت چقدر شبیه پیکان خودمونه
Enzo Ferrari 2008
۱۵ آبان ۱۴۰۲E500 عجب هیولایی بود
Royal Driver
۱۵ آبان ۱۴۰۲مرسدس ۵۰۰ای اصلا نیاز به تعریف نداره یک شاهکار تمام عیاره!!! همیشه این ماشینو دوست دارم واقعا میبینمش عشق میکنم. وقتی مرسدس دست تو دست پورشه داد واقعا قصه خیلی برای این مدل پرفورمنس جذاب متفاوت شد. درواقع ای کلاس رفت باشگاه بدنسازی (پورشه) اومد بیرون نتیجش چنین شاهکاری از آب دراومد.❤️
Matim
۱۵ آبان ۱۴۰۲اون ولوو شبیه رانا نیست؟ نه ناموسا نیست؟
یعنی من تو کتم نمیره طراح رانا از رو ولوو اسکی نرفته باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ آبان ۱۴۰۲خیر عزیزم، رانا توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین طراحی شد و چند میلیون دلار هم دستمزد گرفت که به نظر من نوش جونش از ۲۰۶ صندوقدار یک چیز متفاوت درآورد
ایتال دیزاین نمیاد از یک ماشین معروف ولوو اسکی بره
Takumi
۱۷ آبان ۱۴۰۲دبیر سایت پدال
نظرتون رو اصلاح کنید،تیبا توسط ایتال دیزاین طراحی شد.
𝐀𝐥𝐢
۱۵ آبان ۱۴۰۲آره منم دیدم یه لحظه رانا اومد تو ذهنم
۱۵ آبان ۱۴۰۲ریگان کوپا با آرم آیودی
سید علیرضا
۱۵ آبان ۱۴۰۲مرسدس بنز هشت سیلندر w124 نسخه ی برابوسش عالیه
JDM سابق
۱۶ آبان ۱۴۰۲عکس مقاله ۴ سال حبس داره
ولی خطرناک ترینشون سایکلون هست
ابوالفضل
۱۷ آبان ۱۴۰۲500E عجب چیزی بوده با اون ظاهرش
ولی مخوف تر از همه سایکلون که همه رو انگشت به دهان میذاره
همین الان هم عدد و ارقامش خوبه به عنوان یه پیکاپ
مهدی
۱۷ آبان ۱۴۰۲تویوتا سوپرا اسمی ازش نبود
Amiri
۱۷ آبان ۱۴۰۲شلبیو۵۰۰E.خیلیخفنه
محسن
۱۷ آبان ۱۴۰۲تو المان سال ۷۳ میلادی ماشین ۴ سوپاپ به ازای هر سیلندر میساختند تو ایران ماشینای *** سایپا و موتور XUP ایران خودرو هنوز ۸ سوپاپه الحق که یه مشت *** صنعت خودرو رو دست گرفتن
Abas
۱۹ آبان ۱۴۰۲انصافا ما نسل جوون تر، ترجیح میدیم نسبت وزن به توان ماشینامون عددی بین ۴تا ۷ باشه. بدین منظور که هر اسب بخار ۴کیلوگرم تا نهایتا ۷ کیلوگرم رو جابه جا کنه. نسبتی که برای عموم خودرو های شهری دور و بر ۱۰هست. مثل ۲۰۶ تیپ۵ یا النود و ۴۰۵ و… یا مثلا برای پراید ۱۳ هست.
ولی خب موتور ای که توانش به وزن و هندلینگ بچربه. میتونه خطرناک باشه و در عین حال لذت بخش