هفته نامه

فرصت‌سوزی‌های بزرگ، خودروهای ناکامی که پتانسیل موفقیت داشتند (قسمت دوم)

در این مطلب قصد داریم به بزرگ‌ترین فرصت‌سوزی‌ها در تاریخ خودروسازی نگاهی داشته باشیم و خودروهای ناکامی را معرفی کنیم که می‌توانستند موفق شوند.

در قسمت قبلی این مطلب با چهارده خودروی ناامیدکننده‌ای آشنا شدیم که پتانسیل موفقیت را داشتند اما به دلایل مختلفی شکست خوردند و فرصت‌سوزی کردند. در این قسمت نیز با تعداد دیگری از این خودروها آشنا خواهیم شد.

کادیلاک سیمارون سال ۱۹۸۲

جنرال موتورز در اوایل دههٔ ۸۰ بهترین راه برای تصاحب بازار خودروهای لوکس اروپایی کوچک‌تر مثل ب‌ام‌و و مرسدس بنز را پوشاندن لباس کادیلاک بر تن شورلت کاوالیر دید اما ارائهٔ تجهیزات بیشتر به‌صورت استاندارد و دو برابر کردن قیمت استراتژی درستی نبود و خریداران روی خوشی به سیمارون نشان ندادند.

ایسوزو پیاتزا سال ۱۹۸۶

ایسوزو که با سابقهٔ تولید کامیون و آفرودر در کارنامه خود، شرایط ایده‌آلی برای ساخت یک خودروی اسپرت نداشت ولی این جلوی مدیران شرکت برای ورود به این بخش را نگرفت. نتیجهٔ این تصمیم اما خودرویی با پرفورمنس ضعیف و کابین پلاستیکی بود. علاوه بر این، پیاتزا از پیشرانهٔ یکی از ون‌های جنرال موتورز استفاده می‌کرد که کارکرد خشنی داشت. بااین‌حال، به لطف تلاش‌های ایتال‌دیزاین، این ماشین از ظاهر بسیار زیبایی برخودار بود.

کادیلاک آلانته سال ۱۹۸۷

مرسدس بنز SL از زمان عرضه به بازار در دههٔ ۵۰ به خودروی بسیار محبوبی تبدیل شد و کادیلاک که بخشی از این محبوبیت را می‌خواست، کانورتیبل لوکس آلانته را به بازار فرستاد. این خودرو اما نه‌تنها محرک جلو بود بلکه چنان فرایند تولید پیچیده‌ای داشت که امکان فروش آن با قیمتی رقابتی میسر نبود. بدنهٔ آلانته در ایتالیا توسط پینین‌فارین ساخته می‌شد و سپس با بوئینگ ۷۴۷ مخصوص به دیترویت فرستاده می‌شد تا جنرال موتورز آن را تکمیل کند.

آئودی V8 سال ۱۹۸۸

آئودی تا دههٔ ۸۰ سدان‌های مطلوبی تولید کرده بود اما با مدل V8 وارد قلمروی جدیدی یعنی بازار سدان‌های سطح بالا شد. آئودی برای این خودرو یک پیشرانهٔ V8 کاملاً جدید طراحی کرد و همان نام را روی سدان پرچم‌دار جدید خود گذاشت زیرا این اولین محصول هشت سیلندر آئودی بود. V8 همچنین اولین آئودی بود که سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو را در کنار گیربکس اتوماتیک ارائه می‌کرد. هرچند آئودی V8 خودرویی سریع، لوکس و زیبا بود اما نتوانست در برابر مرسدس بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ عرض‌اندام کند.

وکتور W8 سال ۱۹۹۰

هوراچیو پاگانی و کریستین فون کونیگزگ ثابت کردند که اگر به‌درستی عمل کنید می‌توانید برند سوپرکاری ایجاد کنید که بسیار محبوب شده و توان رقابت با بزرگان را داشته باشد اما زمانی که «گری ویگرت» سعی کرد با شرکت خود بنام وکتور با فراری و لامبورگینی رقابت کند همه‌چیز را اشتباه انجام داد. این پروژه در سال ۱۹۷۸ آغاز شد اما تا سال ۱۹۹۰ هنوز به ثمر ننشسته بود. در آن زمان جهان بسیار پیشرفت کرده بود و به همین دلیل ویگرت نتوانست بیش از ۱۷ دستگاه از سوپرکار ۴۰۰ هزار دلاری W8 خود را به فروش برساند.

نیسان سرنا سال ۱۹۹۲

مینی‌ون‌ها در طول دههٔ ۹۰ بسیار محبوب شدند. برخی از این خودروها به شکل درخشانی طراحی شده بودند اما تعداد زیادی از مینی‌ون‌ها صرفاً ون‌های باری بودند که پنجره‌هایی به آن‌ها اضافه شده بود. نیسان سرنا در دستهٔ دوم قرار داشت و با کابین سطح پایین، ظاهر بی‌روح و پرفورمنس ضعیف، خودروی وحشتناکی بود. نسخهٔ ۲ لیتری دیزلی تنفس طبیعی این مینی‌ون ژاپنی یکی از کندترین خودروهای آن زمان محسوب می‌شد به‌گونه‌ای که ۳۵ ثانیه طول می‌کشید تا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن تنها ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بود.

کادیلاک سویل سال ۱۹۹۷

زمانی که نسل پنجم کادیلاک سویل در سال ۱۹۹۷ وارد بازار شد یاد گذشته را زنده کرد. در زمانی که رقبا فهمیده بودند برای موفقیت یک خودرو باید در همهٔ زمینه‌ها سرمایه‌گذاری شود، جنرال موتورز هزینه‌ها را کاهش داد و درنتیجه، خریداران خیلی زود پی بردند که سویل کابین ارزان و پویایی پایینی دارد و رقبای اروپایی به‌راحتی می‌توانند آن را مغلوب کنند.

جگوار S تایپ سال ۱۹۹۹

جگوار در دههٔ ۹۰ واقعاً باید خود را از نو می‌ساخت زیرا این برند با طراحی‌های رترو نزد خریداران به‌عنوان شرکتی قدیمی شناخته می‌شد. چیزی که جگوار واقعاً نیاز داشت طراحی جدیدی بود که نشان دهد این برند آمادهٔ ورود به قرن بیست و یکم است اما در عوض، جگوار سدان S تایپ را به بازار عرضه کرد که نه‌تنها نام آن از یک سدان دههٔ ۶۰ گرفته شده بود بلکه در طراحی هم دوباره از گذشته الهام گرفته بود؛ بنابراین، باید تا سال ۲۰۰۸ صبر می‌کردیم تا بالاخره در نسل اول XF ظاهر جدیدی را در یک جگوار ببینیم.

جگوار X تایپ سال ۲۰۰۱

دو سال پس از اینکه S تایپ با ظاهر دهه شصتی راهی بازار شد، جگوار همین فرمول را با یک سدان کوچک‌تر بر اساس فورد موندئو تکرار کرد. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه از X تایپ فروخته شود اما در بهترین سال فروش این خودرو جگوار به نصف رقم مذکور رسید. X تایپ بیشتر به دلیل استفاده از پلت‌فرم موندئو مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما پلت‌فرم فورد اصلاً بد نبود و این سدان بریتانیایی به دلیل طراحی رترو و قابلیت اطمینان پایین شکست خورد.

لینکلن بلک‌وود سال ۲۰۰۲

پیکاپ‌ها در ایالات‌متحده بسیار محبوب هستند زیرا به لطف فاصلهٔ زیاد از زمین و سامانهٔ چهارچرخ محرک می‌تواند هرجایی بروند و به لطف اتاق بار بزرگ می‌توانند هر چیزی را حمل کنند اما لینکلن بلک‌وود با حداقل فاصله از زمین، انتقال قدرت صرفاً محرک عقب و اتاق بار لوکسی که با یک کاور پرزرق‌وبرق پوشیده شده بود، تقریباً همهٔ موارد استفادهٔ اصلی پیکاپ‌ها را از دست داده بود. به همین دلیل، بلک‌وود فقط یک سال تولید شد و دو سال طول کشید تا نمونه‌های ساخته‌شدهٔ آن فروخته شوند.

رنو آوانتیم سال ۲۰۰۲

رنو آوانتیم خودرویی هم‌اندازهٔ مینی‌ون اسپیس بود و با وجودی که به‌عنوان یک خودروی لوکس چهارنفره در نظر گرفته شده بود اما بیشتر مثل یک ۲+۲ به نظر می‌رسید. جانمایی داخلی این ماشین به‌اندازهٔ کیفیت ساختش ضعیف بود و وزن زیاد نیز باعث کاهش پرفورمنس و افزایش مصرف سوخت می‌شد. البته این ایدهٔ درخشانی بود که هنوز هم سرها را برمی‌گرداند اما رنو نتوانست به‌خوبی آن را اجرا کند.

ساترن آیون سال ۲۰۰۳

هنگامی‌که در سال ۱۹۸۵ جنرال موتورز برند ساترن را تأسیس کرد، قصد رقابت با مدل‌های وارداتی ارزان‌قیمت ژاپنی را داشت و به همین دلیل محصولات ساترن مدل‌هایی جمع‌وجور و مقرون‌به‌صرفه بودند. مدل آیون اما که در سال ۲۰۰۳ به بازار آمد، طراحی و رانندگی ضعیفی داشت و از مشکلات ارگونومی رنج می‌برد. این خودرو همچنین به خاطر ده‌ها فراخوان به‌عنوان یکی از دلایل اصلی نابودی ساترن شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۰ آن را به تعطیلی کشاند.

دوج کالیبر سال ۲۰۰۶

کرایسلر شرکتی نبود که به ساخت هاچ‌بک‌های جمع‌وجور جذاب شهرت داشته باشد و به همین دلیل زمانی که دوج کالیبر به بازار آمد از مشکلات مختلفی رنج می‌برد. تناسب و دقت ساخت کالیبر به‌اندازهٔ رانندگی آن ضعیف بود و درحالی‌که سواری سفتی داشت، در پیچ‌ها بادی‌رول و حرکات گهواره‌ای زیادی از خود نشان می‌داد. دوج حتی نسخهٔ اسپرت کالیبر SRT4 را هم برای رقابت با گلف GTI معرفی کرد اما امروز هیچ‌کس آن را به یاد نمی‌آورد.

آلفارومئو 4C سال ۲۰۱۳

آلفارومئو در طول سال‌ها فرصت‌های زیادی را از دست داده که جدیدترین آن‌ها 4C است. ساخت چنین خودرویی برای برندی مثل آلفارومئو باید بسیار آسان می‌بود. یک خودروی اسپرت با بدنهٔ فیبر کربنی، پیشرانهٔ دور بالا و ظاهر زیبا اما سیستم تعلیق 4C هرگز به دستی تنظیم نشده بود و به همین دلیل هندلینگ بی‌نقصی نداشت. همچنین تولید فقط با گیربکس دوکلاچه نیز خریدارانی که به دنبال لذت رانندگی با گیربکس دستی بودند را فراری داد.

فرصت‌سوزی‌های بزرگ، خودروهای ناکامی که پتانسیل موفقیت داشتند (قسمت اول)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. GTS

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آلفا 4c فوق العادس .

    موافقم 86
    مخالفم 5
    1. محمدهادی

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      بنظرم آلفا ۴سی هرگز نباید در لیست قرار میگرفت
      این ماشین هرگز محصول شکست خورده یی نیست
      این ماشین درحال حاضر ارزش کلکسیونی بالایی داره
      در خصوص کادیلاک و مدلهای زیادش در این لیست نمیدونم چی بگم!!!
      پسر این امریکاییها در دهه ۸۰ تا ۹۰ فقط همینجور تولید کردنا
      بدون تفکر و ایده خاصی
      البته هرکدوم از این ماشینا برای ما در ایران یک آرزوست

      موافقم 29
      مخالفم 4
  2. Arshia m3csl

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    چقدر کادیلاک الانته خوشگل بود کاش دیفرانسیل عقب بود الفارومئو 4c هم عالی بود بخاطر بی امکاناتی کم فروش بود ماشین های اسپرت سبک کم امکانات تقاضای کمی دارن و الفارومئو 4c نصبت به لوتوس موفق تر بود

    موافقم 50
    مخالفم 4
  3. مهردادکمال

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    الفا ۴ سی الان داره با قیمتهای بسیار بالایی خرید و فروش میشه اونجور که تو مقاله نوشته ماشین بدی نیست!
    وکتور هم داستان خیلی جالبی داره که محصولی به شدت خوش عکس بود ولی بخاطر اتش سوزی و قیمت بسیار گرانتر از فراری و لامبورگینی زمان خودش شکست خورد البته در یک دعوی حقوقی از یک شرکت لاستیک سازی مقداری پول به دست اورد اما اون پول هم نتونست بهش کمکی کنه
    در یک مقاله الانته تونست مرسدس هم رده خودشو شکست بذه که اتفاقا پدال اون مقاله قدیمی رو گذاشت و ثابت میکنه که کارشناسای این صنعت هم اشتباه میکنن و قضاوتشون اتفاقا پر از خطا هست

    موافقم 25
    مخالفم 9
  4. سالار فصل

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    انتخابم صد در صد ایسوزو پیاتزا
    بشدت زیبا با اون چراغ های باز شونده زیباش
    هنوز هم زیباست
    در نسل خودش واقعا درخشان بود

    موافقم 28
    مخالفم 8
    1. محمدهادی

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      آره ولی حیف در درون مدیران ایسوزو گند زده بودن و اون بدنه ی زیبا رو به شکست تبدیل کردن
      عجیبه حتی ژاپنی ها هم مصل ایرانخورد و سایپا عمل میکنن بعضی وقتها
      این چه اتفاق سمیه

      موافقم 10
  5. فقط انگلستان

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    آلفارومئو یکی از شرکت هایی هست که چند ساله داره اشتباه میزنه
    آلفارومئو کاملا پرستیژ و توان رقابت با مازراتی و پورشه و جگوار رو داره و میبایست خودروهای سایز بزرگتری تولید میکرد برای رقابت
    بین این چهار برند به نظرم پورشه و مازراتی بهترین عملکرد رو داشتن
    از نظر لوکس بودن و اسپورت بودن حتی پایین ترین مدل آلفارومئو هم حس خیلی خوبی منتقل میکنه.

    موافقم 29
    مخالفم 4
    1. phonix

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      فاز لوتوس گرفته بود هرچند همین الان به نظرم لوتوس داره بهتر مدیریت میشه

  6. R@min

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    تقریبا تمام محصولات شکست خورده به خاطر کم فروشی در تجهیز یه محصول هست.

    زمانی یه محصول موفق میشه که از تریم پایه تا سطح بالاترین نمونه رقباشو به چالش بکشه و به نقاط ضعف رقبا ضربه های کاری بزنه.

    موافقم 26
    مخالفم 1
  7. MohammaD

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    اتفاقاً بعضی از این خودرو ها بشدت فاقد پتانسیل بودند . وقتی کوپه با موتور V8 بسازی و با دف جلو کردن یه ضد حال بزرگ بزنی یا وقتی که شتاب صفر تا صد محصولت از سی ثانیه بیشتر بشه که اون راننده بدبخت همیشه هنگام سبز شدن چراغ ترس از تصادف از پشت رو داشته باشه معلومه که در بازار آزاد و رقابتی محکوم به شکست خواهی بود.

    موافقم 21
    مخالفم 5
  8. حسین دهمرد

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    آلفا محشره. جانمایی رادیاتورش تکه. فرمول جذابی داره ولی بهش کم محلی شد.

    موافقم 21
    مخالفم 4
  9. مسعود

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا جگوار s type خیلی ماشین جالبی بود و حتی به نسبت استقبال خوبی هم ازش شد. بعضی تصمیمات رو ادم درک نمیکنه. انگار به زور بخوان کمپانی‌ها رو خراب کنند. کاری که تو برهه ای کادیلاک کرد یا تو شرکتای تکنولوژی نوکیا و کوداک.

    موافقم 15
    مخالفم 3
  10. فرامرز

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    به نظر من که کادیلاک سیمارون طراحی خوبی داره اما از نظر فنی نظری ندارم چون درباره اش اطلاعاتی ندارم

    موافقم 8
    مخالفم 2
  11. محمد

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در مورد جگوار……..

    مگه نمیگن پیوند طراحی خودرو با گذشته خود … یه نکته مثبت به حساب میاد؟!

    نوبت جگوار که شد… بد شد؟!!

    مخصوصا اس تایپ……. به نظر من که حداقل طرح خوبی داشته……..

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. محمدهادی

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      آره جگوار اس تایپ هم ماشین زیبا و پرقدرتی بود
      فروش بدی هم نداشت
      یادمه همیشه تو سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ همیشه تو لیست رقبای بی ام و سری ۵ و مرسدس Eکلاس بود

  12. phonix

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    بهترین ماشین لیست بدون شک آئودی V8 بود
    هیچی کم نداشت شاید کمی اسپرت تر از بقیه بود اونم داخل کلاس پیرمند پسند
    ماشین های این مدلی (سدان ها بزرگ اسپرت که سن و سالی دارن) الان جون میدن برای تیون شدن یه چندتایی تو نت دیدم مخصوصا لکسوس ها و خیلی عالی شدن چون بزرگن تیون ظاهر خودشو خوب نشون میده

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. Cert

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      کیفیت بدی داشت

  13. autopiaadmin

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تولیدات ایران خودرو و سایپا بزرگترین فرصت سوزی تاریخ خودرو

    1. محمدهادی

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      با اون قیمتهای مزخرفشون
      بخدا آدم دستش نمیره تو جیب کنه پول ورداره این آشغالای قوطی کبریتی که بیشتر شبیه اسباب بازی میمونه رو بخره
      مسسخره ترین ماشینای تو دنیای امروز محصولات بی هویت این دو سرهم کارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا