فهرست قابلاتکاترین خودروهای جهان نامهای بسیار آشنایی را در خود جای داده است.
کمتر کسی با یک خودرو مسافت ۴۰۰ هزار کیلومتر را خواهد پیمود؛ مگر اینکه گردشگر باشد یا مسافتهای طولانی را برای کار سفر کند. با این همه، خودروهای بازار دستدوم ممکن است با گذر بیش از یک دهه ممکن است به این مرز نزدیک شوند و خریدار را به این فکر بیاندازند که آیا میتواند به آن اعتماد کند یا نه؟
مجموعه «ISeeCars» در آمریکا یک تحقیق انجام داده است تا بفهمد کدام خودروهای با کارکرد بالای ۴۰۰ کیلومتر بادوامتر هستند و مردم به خرید آنها تمایل دارند. این بررسی روی بازار آمریکا انجام شده و گاه شامل خودروهایی شده است که در بازارهای اروپا و خاورمیانه یافت نمیشوند.
مطالعات نشان داده است که شانس رسیدن محصولات برند تویوتا به کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتر، دو برابر محصولات برندهای دیگر است؛ یعنی ۱۷ درصد احتمال این وجود دارد که کسی در ایالاتمتحده با جمعیت ۳۳۳.۳ میلیون نفر، با یک تویوتا مسافتی بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر را طی کند. پس از برند تویوتا نوبت به برند هموطن آن و بازیکن قدرتمند بازار خودروهای اقتصادی، هوندا، میرسد که با ۱۳.۶ درصد به مقام دوم رسیده است.
برندهای رم، جمس و شورولت هم بهترتیب با ۱۱.۵، ۱۱.۴ و ۱۰.۵ درصد به مقامهای سوم تا پنجم دست پیدا کردهاند. گویا مالکان برندهای لکسوس و فورد هم به احتمال ۹.۷ و ۹.۵ درصد خودروهایشان را بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد نگه میدارند.
در میان مدلهای بهخصوص گمانهزنی شده است که نگهداری از یک سدان تویوتا آوالون تا رسیدن به کارکرد بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر در مقایسه با سایر خودروها، ۴ برابر بیشتر است. ظاهرا ۲۲ درصد مالکان این خودرو به رقم یادشده دست پیدا کردهاند.
پس از آوالون، نوبت به سدانهای مشهور و رقیب آکورد و کمری میرسد که هرساله بهروزرسانیهای متعددی را دریافت میکنند و اتفاقا خریداران بسیاری هم دارند. بهترتیب ۱۶.۶ و ۱۳.۵ درصد مالکان این دو مدل یادشده با خودروی خود به کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتر رسیدهاند. این درصد اعتماد بالا به نسخه بنزینی آنها محدود نمیشود؛ برای نمونه شانس نگهداری یک کمری هیبریدی تا مسافت یادشده برابر ۱۱.۴ درصد اندازهگیری شده است. خودروهای دیگری مانند تویوتا پریوس، لکسوس ES، لکسوس IS، تویوتا کرولا و هوندا سیویک هم با شانس بیشتر از ۷ درصد در این فهرست به چشم میخورند.
نکتهای که در این تحقیق مشخص میشود، قابلاتکا بودن خودروهای ژاپنی از دید خریداران آمریکایی است. گویا اگر کسی بهدنبال یک خودروی فناناپذیر باشد باید به دنبال یک تویوتا، لکسوس یا… بگردد و بس. البته در کشور ما هم مدلهای ژاپنی خود را به سمبلی از قابلاطمینان بودن و دوام بالا تبدیل کردهاند. نظر شما درباره خودروهای ژاپنی چیست؟ در بازار داخلی کشور ما چه مدلهایی بیشترین قابلیت اتکا را دارند؟
؟
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ال ۹۰ دارم ۴۸۰ هزار تا رفته توی ۱۰ سال موتور هنوز باز نشده
NAVID@@98
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ال ۹۰ که جای خود داره اصا ال ۱۰۰ ال ۱۱۰
ببین اون ورم گفتم کلا دوام خودش بحثی جدا داره رکود داران دوام همین آمریکایی ها هستن حتی اروپایی ها هم هستن گفتیم اروپا یعنی کلا زمانی عادی کارکردن ماشیناشون بالای ۱ میلیون کیلومتر رو شاخش بود و رکود دار اولش بوده و همین الانشم کسی به پاشون نمیرسه و رکورد دار و اولش هم هستن هستن هرچیز هم همینطور حالا بعد ها ژاپنی ها هم این مدلی کار کردن از اونا هر چی گرفتن الان داریم میبینیم ولی بازم مثل اونا نمیشن و به پای خودشون یعنی اونا نمیرسن چون خوب سردمداران پیشکسوت رکورد دار اول همونان یعنی فقط اروپا و آمریکا ماشینهایی میسازن و ساختن که واقعا فناناپذیر و جاودانه و سمبل بالایی از دوام و قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام بالا هستند و رکورد دار و اول کاردد بالا و دوام بالا و قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام بالا هستن مثل هر چیز که اول هستن🤟
این🥇👑 یعنی رکورد دار اول دوام و هر چیز اول مهمه که آنها رو گفتم اروپا و آمریکا رکورد داران اول دوام و هر چیز اول همونطور که گفتم🥇👑 ولی الان دیگه چون الان دیگه شرایط رو طوری قلمداد کردن برای اینکه باید ببینی چی میخوایی هر چی بخوان همون اول ش رو میزنن !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
چون الان دیگه مثل اون موقه نمیان هر ماشینی اینطور بزنن باید ببینین چی میخوان مثلا ماشین آلات صنعتی کامیون پیکاپ تراک ها و آفرودر ها و اس یو وی شاسی بلند ها بزنن همون میزنن تخصصی و ۱ دوام و فناناپذیر و رکورد دار اول اون هر چیز علاوه بر دوام ولی ولی مثلا عمومی نه صنمی نمیخواهن با اونا الان میرن پرفورمنس و با تکنولوژی بالا هم میزنن کلا !!!!!!
من که خودم همون مزدا میاتا کافیه🤩
مهدی
۲ شهریور ۱۴۰۳داداش هوش مصنوعی چیزی هست یا زبونت گیر کرده .. چی نوشتی خودت میتونی بخونی ؟
ایثار، شهادت
۳ شهریور ۱۴۰۳باسلام، ببخشید چی زدی چی خوردی که اینهمه نوشتی، اینها مثل برنامه آقای جلیلی هست میدونیکه چندهزارصفحه نوشته که برگردیم بدوران قبل ازاسلام، شماهم ماشاءالله خیلی نوشتی وهیچکس نمیخونه وبجاش یهصلوات برای پدرمادرت میخونند ومیفرستند، الفاتحه الصلوات
مهتاب تاریک
۲۸ مرداد ۱۴۰۳از پراید وطنی چه خبر
راد
۲۸ مرداد ۱۴۰۳کارکرد موتور بستگی به شرایط رانندگی و نگهداری از موتور و گیربکس دارد.
ترافیک و کلاچ و ترمز گرفتنها باعث کاهش عمر قطعات موتور میشود.
پراید مدل ۱۳۸۸ نوک مدادی پایانه مسافربری کلانتری کرج ۵۸۰ هزار کیلومتر کار کرده هنوز روغن سوزی نیافتاده و موتور آن سرحال است.
دلیل آن ۴ مسافر را به مقصد قزوین سوار میکند ، ۵ دنده تعویض میکند و با سرعت ۱۱۰ کیلومتر و ۳۲۰۰ دور حرکت میکند. کل مسیر هم کولر استفاده میکند.
بهترین روغن را استفاده میکند ، فیلتر روغن و هواکش به هنگام تعویض روغن تعویض میشود.
هر وسیلهای سرعت اقتصادی دارد.
هر قطعهای عمر مفیدی دارد ، مثلا بالبرینگ چرخ ۸۰ میلیون دور کار میکند ولی در جادههای ناصاف و سنگ فرش شده بخاطر ضربات وارده از سمت جاده به بالبرینگ عمر آن را تا ۲۰ میلیون دور کاهش میدهد.
روغن واسکازین ۶۰ هزار کیلومتر کار میکند. چنانچه گیربکس سفت جمع شود و گرمای زیادی متحمل شود ، عمر روغن کاهش می یابد.
اگر روغن موتور خوب استفاده کنید ولی بالای ۴۰۰۰ دور در دقیقه رانندگی کنید ، بر اثر سایش گرمای زیادی تولید میشود و روغن شروع به تبخیر شدن و به کربن و ذغال تبدیل میشود. موتور تیبا و سمند EF7 اینگونه هستند. بالاموتور قوی است و پایین موتور ضعیف است. پیستون بر اثر سایش روغن را تبخیر میکند
هر ُیوالی از خودرو دارید بپرسید
علی رحمانی
۲۹ مرداد ۱۴۰۳به خاطر اینکه موتور پراید استروک شده و دیواره بلوک موتور نازک شده؟
میثم
۲۹ مرداد ۱۴۰۳سلام پراید ۸۷ دارم نزدیک ۷۰۰هزار کیلومتر و همیشه کولر روشن، قطعات موتوری تمام فابریک بدون روغن سوزی و بخار روغن، از روز اول ضد یخ همیشه ریختم و آب معمولی هرگز نریختم روغن تز روز اولش ایرانول ۱۶۰۰۰ زدم و تا امروز همون روغن رو توی ۵۰۰۰کارکرد عوض میکنم، همیشه حواسم به دمای آب هست که بالا نباشه چون رینگ ها ضعیف میشن.همیشه با شتاب بالا رانندگی میکنم ولی درست دنده عوض میکنم و تا امروز موتور سلامت کامله
علیرضا
۲۸ مرداد ۱۴۰۳میتسوبیشی تا یک میلیون کیلومتر من خودم دیدم… گالانت مدل 1999 و 2000
ساواش
۲۸ مرداد ۱۴۰۳پژو 405
سجاد
۲۸ مرداد ۱۴۰۳سلام من یه ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۸۲ دارم ۵۱۲ هزار کیلومتر کارکرد داره هنوز موتورش تعمیر نشده.
Rasouljan
۲۸ مرداد ۱۴۰۳باتقدیم احترام، در بازار کشورمان(نسبت به نظرسنجی اعلامی) خودرو سدان خانواده کمری پرکاربرد و رایجترین میباشد و واقعا دوام فنی آن عالیست.
Sajad
۲۹ مرداد ۱۴۰۳آلمانی ها پس چی اونا الکی ماشین میسازن
NAVID@@98
۲۹ مرداد ۱۴۰۳نه اتفاقاً 👑🥇 آلمانی ها اروپایی هام مثل آمریکایی ها خودشون رکورد دار اول دوام و هرچیز هستن اروپا و آمریکا کلا رکورد دار و اول دوام و هر چیز هستن!!!!!!!!!!!🥇👑
و تازه اصلی ها هستن این لیست موضعی جزئی از کله که اصلش هنوز ندیدید چون در اصل اروپا و آمریکا هستن که رکورد دار اول این دوام و هر چیز هستن مثلا ساختن که کارکرد عادیشون بالای ۱ و ۲ میلیون کیلومتر رو شاخشون ولی گفتم کلا دیگه تخصصی کار میکنن و اون موارد هر چی همونش اول هر چیز همونن !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
مهدی
۲ شهریور ۱۴۰۳داداش میشه تو کامنت نذاری هر وقت کامنت میذاری میخام بخونم مغزم درد میگیره .. خدایی برو زبون پارسی رو یاد بگیر .. دستور زبان بلد نیستی ؟!
M3
۲ شهریور ۱۴۰۳تو سایت ورزش سه یه نوید اتلتیکو هست اینجا هم یه نوید ما داریم هرچی بیشتر میخونی بیشتر گیج میشی اصن چی گفتی دقیقا
محمدحسین
۳ شهریور ۱۴۰۳سلام داداش ،یه طور صحبت کن که مطلب برسونی این چه وضعیه ،مگه فارسی بلد نیستی.
محمدحسین
۳ شهریور ۱۴۰۳سلام لطفا فارسی صحبت کن
محمدحسین
۳ شهریور ۱۴۰۳سلام داداش این چه طرز حرف زدنه خودت میفهمی داری چی میگی
اسماعیل
۲۹ مرداد ۱۴۰۳وقتی آلمان زندگی میکردم تلویزیون آنجا تبلیغ Volvo را میکرد و میگفت تنها خودرویی که یک میلیون کیلومتر بدون مشکل کار میکند.
اسماعیل
۲۹ مرداد ۱۴۰۳من در آمریکا جیپ Grand Cherokee داشتم و ۵۰۰ هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم و هیچ سرویسی نبردم. در نیم میلیون کیلومتر فقط یک بار روغن آن را عوض کردم.
M3
۲ شهریور ۱۴۰۳دیگه روغن ربطی ماشین نداره باید هر ۳۰ هزارتا عوض بشه وگرنه اون تو تبدیل به قیر میشه محاله یه روغن ۵۰۰ هزارتا باهاش بری
محمد حسین
۲۹ مرداد ۱۴۰۳من یه پراید دارم مدل 99
کارگردش 832 هزار رفته دو بار گیربکس باز کرده فقط120 روز کل ایران سفر کردیم اومدیم
امید
۲۹ مرداد ۱۴۰۳واقعا بعضی ها هنوز مطلب رو نخونده یا فکر نکرده فقط میخان یچیزی بنویسن و جواب بدن؛منظور از این تحقیق و رکورد طی مسافت ۴۰۰ هزارتا خودروی با استانداردهای جهانی هست وگرنه خودروهای پیکان و قدیمی هایی که تو ایران رایج بودن خیلی هاشون بالان ۶۰۰ ال ۸۰۰ هزارتا کار کردن بلکه خیلی بیشتر؛ولی بدون استانداردهای لازم وکیفیت مطلوب؛وگرنه موتور سه چرخ داریم که همینقدر راه رفته؛هروقت ماشین با استانداردهای لازم و امنیت بالا تونست اینقدر راه بره و کیفیت رو حفظ کنه و بعد از طی مسافت بالای ۴۰۰ هزارتا هنوز از سواریش لذت ب دی اونموقع میشه درباره اون برند حرف زد؛الان پرادوهایی تو بازار ایران هست مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ که بالای ۴۰۰ هزارتا راه رفته و حتی افرود رفته هم هستن ولی هنوز جزو ماشینهای لوکس حساب میشه که البته این جای تاسف داره ولی کیفیت سواریش برابری میکنه با یه چینی صفر کیلومتر که اگه یه افرود اون پرادو رو تجربه بکنه باید باهاش خداحافظی بکنی؛
امیر _ اهوازی
۲۹ مرداد ۱۴۰۳سلام دوستان و مجله پدال
میتوانید بگید که سراتو ۲۰۱۸ دوامش چطوره
Comodor
۳۱ مرداد ۱۴۰۳درسته ماشین شما بیشتر از ۵۰۰ تا رفته موتورش باز نشده ولی تموم پمپها و سیم کشیهاش رو عوض کردی. صندلیاش دیگه نای فشرده شدن ندارن. درزی نمونده که به صدا نیفتاده باشه. تازه ماشینای ما در آنالوگترین حالت ممکنن و پیچیدگی خاصیم ندارن. شما مثکه کم استهلاک بودن رو فقط باز نشدن موتور معنی میکنی تو ذهنت.