انتشار آمار فروش خودروها در سال ۲۰۲۴ نشان میدهد مشتریان استقبال بسیار زیادی از خودروهای ارزان قیمت در آمریکا به عمل آوردهاند.
با اینکه قیمت خودروها روز به روز افزایش پیدا میکند اما این محصولات مشتریان زیادی دارند. فروش برخی از ارزانترین خودروهای بازار آمریکا در سال ۲۰۲۴ رشد بسیار خوبی داشته و از جمله این خودروها میتوان به نیسان ورسا، کیا سراتو/فورته یا K4 جدید و میتسوبیشی میراژ اشاره کرد. در این بین نیسان بیشترین بهره را از تولید و عرضه خودروهای ارزان قیمت بوده و توانسته ۱۵۲,۶۵۹ دستگاه سنترا و ۴۲,۵۸۹ دستگاه ورسا را به دست مشتریان برساند. این دو خودرو به ترتیب رشد فروش ۳۹.۸ و ۷۱.۷ درصدی داشتهاند. نیسان حتی در میانه بهروزرسانی کراس اور کیکس هم توانسته بیش از ۷۷ هزار دستگاه از این خودرو را به فروش رسانده و افزایش فروش ۱۵.۸ درصدی را تجربه کند.
میتسوبیشی میراژ که قرار است روانه موزه شود فروش ۲۹,۷۶۶ دستگاهی را ثبت کرده تا خاطره خوشی از سال ۲۰۲۴ داشته باشد. با این میزان فروش، میراژ رشد ۱۲۵.۲ درصدی را نشان داده است. فروش اوت لندر اسپرت نیز نسبت به دو سال قبل بیشتر شده است. اوضاع کیا نیز بسیار خوب است و سدان کامپکت و جدید آن با استقبال مشتریان روبرو شده و فروش ۱۳۹,۷۷۸ دستگاهی سراتو/فورته یا همان K4 جدید به معنی رشد ۱۲.۸ درصدی بوده است. البته میزان موفقیت شاسیبلندهای ارزان قیمت کیا به اندازه سراتو نبوده و حتی سول، سلتوس و نیرو با افت فروش نسبت به سال ۲۰۲۳ مواجه شدهاند. در جدول زیر عملکرد خودروهای ارزان قیمت بازار آمریکا در سال ۲۰۲۴ را مشاهده میکنیم.
نام خودرو | میزان فروش در سال ۲۰۲۴ | درصد تغییر نسبت به سال ۲۰۲۳ |
هوندا سیویک | ۲۴۲,۰۰۵ | ۲۰.۸ |
تویوتا کرولا | ۲۳۲,۹۰۸ | ۰.۲ |
نیسان سنترا | ۱۵۲,۶۵۹ | ۳۹.۸ |
کیا سراتو/K4 | ۱۳۹,۷۷۸ | ۱۲.۸ |
هیوندای النترا | ۱۳۶,۶۹۸ | ۲ |
فولکسواگن جتا | ۷۱,۸۲۹ | ۵۱.۵ |
نیسان ورسا | ۴۲,۵۸۹ | ۷۱.۷ |
میتسوبیشی میراژ | ۲۹,۷۷۶ | ۱۲۵.۲ |
در کلاس کراس اورها نیز وضعیت کم و بیش مشابهی برقرار است و شورولت تراکس با فروش ۲۰۰,۶۸۹ دستگاهی به رشد ۸۳.۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ دست یافته است. البته در مقابل فروش تریل بلیزر ۶ درصد کاهش یافته و به ۱۰۴,۳۹۸ دستگاه رسیده است. بیوک نیز با کراس اور ساب کامپکت انویستا که قیمت پایه حدود ۲۵ هزار دلاری دارد خوش میدرخشد. این برند آمریکایی در سال ۲۰۲۴ تعداد ۵۱,۳۱۶ دستگاه انویستا را تحویل مشتریان داده که به معنی رشد فروش ۲۸۵.۸ درصدی است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که پارسال اولین سال کامل حضور انویستا در بازار بود و این خودرو از تابستان ۲۰۲۳ در دسترس مشتریان قرار داشته است. جدول زیر نیز میزان فروش کراس اورهای رده میانی بازار در سال قبل را نشان میدهد.
نام خودرو | میزان فروش در سال ۲۰۲۴ | درصد تغییر نسبت به سال ۲۰۲۳ |
تویوتا راو ۴ | ۴۷۵,۱۹۳ | ۹.۳ |
هوندا CR-V | ۴۰۲,۷۹۱ | ۱۱.۴ |
هوندا HR-V | ۱۵۱,۴۶۸ | ۲۳.۹ |
جیپ کامپس | ۱۱۱,۶۹۷ | ۱۶ |
تویوتا کرولا کراس | ۹۳,۰۲۱ | ۳۰.۸ |
هیوندای کنا | ۸۲,۱۷۲ | ۴ |
نیسان کیکس | ۷۷,۳۵۶ | ۱۵.۸ |
فولکسواگن تائوس | ۶۳,۸۸۲ | ۸.۵ |
بیوک انویستا | ۵۱,۳۱۶ | ۲۸۵.۸ |
میتسوبیشی اوت لندر اسپرت | ۱۵۱,۱۲۵ | ۰.۷ |
شاسیبلندهای کوچک هوندا CR-V و HR-V با فروش قابلتوجه خود رشد احساسبرانگیز ۲۳.۹ و ۱۱.۴ درصدی را تجربه کردهاند. سیویک هم با فروش ۲۴۲,۰۰۵ درصدی از افزایش فروش ۲۰.۸ درصدی لذت برده است. فولکسواگن آلمان نیز از این بازار پررونق بینصیب نمانده و سدان کوچک جتا فروش ۷۱,۸۲۹ دستگاهی و رشد ۵۱.۵ درصدی را ثبت نموده است. این برند همچنین تائوس را به دست ۶۳,۸۸۲ مشتری آمریکایی رسانده تا به این ترتیب رشد مطلوب ۸.۵ درصدی را تجربه کند. حتی فروش ارزانترین شاسیبلند جیپ نیز رشد کرده و کامپس با فروش ۱۱۱,۶۹۷ دستگاهی توانسته افزایش فروش ۱۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۳ ثبت نماید. قیمت این خودروی به روز شده از حدود ۲۷ هزار دلار آغاز میشود.
اما برسیم به بازار وانت پیکاپ های جمعوجور که فورد ماوریک رشد فروش ۳۹.۴ درصدی داشته است. این خودرو در سال قبل فروش ۱۳۱,۱۴۲ دستگاه را ثبت کرد. نزدیکترین رقیب ماوریک یعنی هیوندای سانتاکروز وضعیت خوبی نداشته و فروش ۳۲,۰۳۳ دستگاهی آن به معنی افت ۱۳ درصدی بوده است. با اینکه برخی برندها و خودروها با کاهش فروش در سال قبل مواجه شدند اما در مجموع خودروهای ارزان قیمت عملکرد بسیار خوبی داشتند. برندهایی همچون شورولت، هوندا و حتی نیسان از بیشترین میزان فروش خودروهای کوچک لذت بردند و شرکتهایی همانند بیوک و جیپ نیز از این بازار سهم خوبی را به دست آوردند.
ALISAN 2008
۲۰ دی ۱۴۰۳هعی بیشترشون آرزوی یک جوان ایرانیه.
مثلا اون هوندا سیویک تو ایران قیمتش حدود ۲ونیم میلیارد تومنه (اون زمانی که دلار ۶۰ تومن بود)اما تو امریکا با دلار ۶۰ تومنی ۱ونیم میلیارد هستش .
و تو ایران ۱ میلیارد تومن گرون تر هستش و در ایران این خودرو یک خودرو لوکس محسوب میشه در حالی که اینطور نیست .
ehsan.fa
۲۰ دی ۱۴۰۳راو ۴ ارزونه هعی خدا ، اگه باشی …
رحیم
۲۰ دی ۱۴۰۳نیست.
محمد
۲۰ دی ۱۴۰۳خیلی ها فکر میکنن خیابون های آمریکا پر از ماشین های هشت سیلندر و ماسل کار و شاسی بلند هایی مثل شورلت تاهو و فورد اکسپدیشن هست ، درسته که ماشین بزرگ فروش خوبی تو آمریکا دارند ولی عموم مردم امریکا همین ماشین های عادی ( البته طبق معمول رویایی برای ما) رو سوار میشن غالبا به صورت مدل های پایه یا حداکثر نیمه فول و خیلی کم پیش میاد برای یه ماشین عادی مثل کمری یا سوناتا همه امکانات رو سفارش بدن ، مسأله دیگه که توی مقاله بررسی هوندا N وان به غلط گفته شده بود که شما به حداقل ۳۰۰ اسب برای رانندگی بی دغدغه در آمریکا نیاز دارید در صورتی که میانگین قدرت خودرو ها در آمریکا بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ اسبه و این لیست اینو تایید میکنه و شما محدودیت سرعت تگزاس که ۸۵ مایل (۱۳۶٫۸) که بالاترین سرعت مجاز تو امریکاست و بالاتر از این مقدار جریمه و زندان داره رو حساب کنی عملا ماشین های خیلی قدرت برای استفاده روزمره برات توجیه نداره و معقول ترین انتخاب همین ماشین هاست