هفته نامه

چینی‌ها خودروهای آمریکایی را نمی‌خواهند؛ زنگ خطری برای فورد و جنرال موتورز!

خودروسازان چینی شرایط سختی را برای برندها و خودروهای آمریکایی رقم زده‌اند و ظهور خودروهای برقی و استقبال مشتریان از آن‌ها نیز وضعیت را بغرنج‌تر کرده است. همین امر می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیمات سخت توسط شرکت‌هایی همچون فورد و جنرال موتورز شود.

جدای از تسلا که برند محبوب آمریکایی در چین است سایر برندهای بزرگ آمریکایی بازی را به رقبا واگذار کرده‌اند. فروش جنرال موتورز در بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا افت ۲۰ درصدی را در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد و این رقم برای فورد به ۳۳.۵ درصد می‌رسد. جیم فارلی مدیرعامل فورد در مصاحبه‌ای گفته است:

بازار به‌طور کامل تغییر کرده و ما باید درباره ارزش‌های خود در بازاری همچون چین دوباره فکر کنیم

فارلی می‌گوید این موضوع به ویژه در عصر خودروهای برقی صدق می‌کند و اظهار می‌دارد برندهای لوکسی که در بازار چین بهترین عملکرد را دارند فقط خودروهای برقی می‌فروشند. سهم خودروهای برقی از بازار خودروی چین در سال ۲۰۲۲ به ۱۷ درصد رسیده و این در حالی است که خودروسازان خارجی فقط ۱۱ درصد این بازار را در اختیار دارند. یکی از دلایل این کاهش سهم خارجی‌ها می‌تواند به توانایی شرکت‌های چینی در ساخت خودروهای بهتر و ارزان‌تر به ویژه در نمونه‌های برقی مربوط شود. خریداران چینی نیز به خرید چنین محصولاتی علاقه نشان می‌دهند.

یکی از تحلیلگران دویچه بانک می‌گوید:

تقریباً همه روی این قضیه اجماع دارند که خودروسازان آمریکایی از بازار چین کنار رفته‌اند. از آنجایی که به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت می‌کنیم، جنرال موتورز و فورد باید خودروهای بسیار برجسته‌ای را در چین عرضه کنند تا بتوانند موفق شوند. آن‌ها بالاخره به نقطه‌ای خواهند رسید که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند ادامه دهند یا کنار بکشند. ما در نقطه‌ای مشابه آن هستیم که فردی بخواهد برای آینده خود تصمیم بگیرد

با پشت سر گذاشتن رکورد اقتصادی بزرگ و داشتن سریع‌ترین رشد بین بازارهای مختلف، خودروسازان آمریکایی عجله زیادی برای حضور در بازار چین داشتند؛ اما تنش‌های سیاسی رو به رشد بین چین و آمریکا باعث شده است حضور در چین ریسک بیشتری برای خودروسازان آمریکایی داشته باشد. به این موضوع باید کسب تجربه و دانش برندهای چینی در جوینت ونچرهای مشترک با غربی‌ها را نیز افزود که با این حربه توانسته‌اند خودروهای بسیار بهتری تولید کنند. تمامی این موارد به معنی تلاش‌های بسیار زیاد آمریکایی‌ها برای تمرکز بیشتر روی بازار داخلی است زیرا آنجا با خریداران مطمئن‌تر و وفادارتر روبرو هستند. یکی از تنش‌های رخ داده در ماه‌های اخیر به جنگ قیمتی ایلان ماسک مربوط می‌شود و فارلی نیز با اشاره به آن گفته است:

جنگ‌های قیمتی همه‌جا در حال رخ دادن هستند. پس چه کسی به دنبال رشد کردن است؟

اگرچه برندهای آمریکایی قافیه را در چین باخته‌اند اما هنوز هم نقطه روشنی وجود دارد. همه‌گیری کرونا خودروسازان را مجبور کرد با ایجاد تغییرات در زنجیره‌های تأمین و تمرکز روی بازارهایی با بیشترین حاشیه سود بر کارایی خود بیفزایند. جنرال موتورز به همین خاطر از بازارهای زیان ده خود یعنی اروپا و سپس روسیه، هند و استرالیا خارج شد. این کمپانی هنوز در چین خودرو می‌سازد اما چالش‌های زیادی برای سهم داشتن از این بازار را تجربه می‌کند. فروش جنرال موتورز در سه‌ماهه ابتدایی امسال در چین افت ۲۵ درصدی داشته و همین رقم در سال پیش ۲۰ درصد بوده است.

البته باید گفت خروج از بازار چین و تمرکز صرف روی بازار خودروی آمریکا حرکتی ریسکی خواهد بود. حضور دوباره در اروپا نیز احتمالاً گزینه جذابی برای آمریکایی‌ها نیست چراکه چینی‌ها شدیداً به دنبال حضور در قاره همیشه‌سبز نیز هستند و رقابت در این قاره بسیار شدید است. اگرچه در حال حاضر هیچ برند چینی در آمریکا حضور ندارد اما این نگرانی وجود دارد که سرانجام چینی‌ها به بازار خودروی آمریکا نیز رخنه کنند. بیل روسو مدیرعامل شرکت اتوموبیلیتی می‌گوید:

اگر چین در چین باقی نماند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. اریامنش

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (227 ديدگاه)

    تصور کنید اگر *** نشده بود ما الان کجا بودیم

    موافقم 78
    مخالفم 20
    1. پیام

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      همون ماشینای مزخرف خودشون به دردشون میخوره مثل همون موبایلاشون. اونارو به اپل و … چه!

      موافقم 36
      مخالفم 79
      1. Dan

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (682 ديدگاه)

        یک کلمه: تعصب

        موافقم 37
        مخالفم 12
      2. Python

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        من دارم با یه گوشی شیاعومی نوت ۱۱,پیام میدم که از رقیبش سامسونگ a13خیلی بهتره

        موافقم 18
        مخالفم 11
        1. Genius

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1347 ديدگاه)

          عمرش کمه.مطمئن باش بعد ۴_۳ سال که از کارکردش بگذره متوجه اشکالات برد و پردازنده و هاردش میشی.

          موافقم 6
          مخالفم 16
  2. حسن

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقای احمدزاده داستان چیه تعریف کنید ماهم بدونیم

    موافقم 6
    مخالفم 37
    1. شاهین

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      داستان چی؟

      موافقم 24
      مخالفم 3
  3. sina

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2661 ديدگاه)

    این فقط محدود به آمریکایی ها نخواهد بود
    رفته رفته دامن اروپایی ها و ژاپنی ها رم میگیره

    موافقم 74
    مخالفم 5
  4. ali

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    کاربر بهزاد همینا رو می‌گفت بهش حمله میکردن حالا که خبرش اومد ساکت شدن !

    موافقم 27
    مخالفم 3
  5. سالار فصل

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    دوباره رو میارن شک نکنید
    بهترین ماشین های برقی و جذاب ترینشون رو فعلا آمریکا تولید کرده
    چه کارخونه های قدیمی مثل جی ام با محصول فوق جداب هامر چه جدیداش مثل تسلا و لوسید و….

    موافقم 12
    مخالفم 31
  6. رامین

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    🤣🤣🤣🤣 این همه دیسلایک تعصبی چرا آخه خب آمریکا بعد از بی وای دی از همه جا بهتر عمل کرده در بحث خودروی برقی در چین. والله در کل به خاطر سیاستهای یه بام و دو هوای آمریکا همیشه بیزار بوده ام از این کشور . با بلایی که این کشور سر مصدق و ایران آورد در سال ۳۲ و بیست و چند سال بعدش که ضربه آخر رو زد متنفرم از سیاستهاش در قبال ایران ولی تولیدات قرص و محکمی داشته و داره سوای یه سری ایرادهایی که خودروهای آمریکایی داشتن (کابین معمولی و نشت روغن و ..‌) ولی این که بعد شصت سال هنوز دارن بین شهرها حرکت میکنن کاری که فقط شاید تویوتا قادر به انجامش باشه پس الکی جبهه گیری نکنید سواد و مطالعه داشتن بد نیست بخدا

  7. حسین

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    مطمئنا خودروهای برقی چینی به نسبت قیمتشون از مشابه آمریکایی فورد و جی‌ام بهترن وگرنه قانون الزام به ساخت داخل رو برای خودروهای برقی در آمریکا نمی‌داشتن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا